شرح و تفسير
از دست دادن فرصتها
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه، از يك واقعيت كه دامان غالب مردم را مىگيرد - هرچند گروهى از نيكان و پاكان از آن مستثنا هستند - خبر مىدهد و مردم را به دو گروه تقسيم مىكند: گروهى كه مهلت آنها سرآمده؛ يا پير و ناتوانند، يا بيمار و در آستانۀ مرگ و يا مستحق مجازاتند. اينها از خداوند متعال و يا از خلق خدا تقاضاى مهلت مىكنند تا خطاهاى خود را جبران نمايند در حالى كه زمانى طولانى فرصت در اختيار داشته و كارى نكردهاند.
امام عليه السلام دربارۀ اينها مىفرمايد:«آن كس كه زمانش پايان گرفته، خواهان مهلت است»؛ (كُلٌّ مُعَاجَلٌ يَسْأَلُ الْإِنْظَارَ، وَ كُلٌّ مُؤَجَّلٌ يَتَعَلَّلُ بِالتَّسْوِيفِ) .
اينها همانها هستند كه قرآن مجيد دربارۀ آنها مىگويد: «حَتّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ* لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فِيما تَرَكْتُ» ؛(آنها همچنان به راه غلط خود ادامه مىدهند) تا زمانى كه مرگ يكى از آنها فرا رسد مىگويد:
پروردگارا! مرا بازگردان شايد در آنچه ترك (و كوتاهى) كردهام عمل صالحى انجام دهم». ١
گروه دوم كسانى هستند كه براى هرگونه اعمال نيك يا جبران گناهان گذشته فرصت دارند؛ جوانند، سالمند، در محيطى آرام و امن و امان زندگى مىكنند؛ ولى با اين حال از فرصت خود استفاده نمىكنند و پيوسته امروز و فردا مىنمايند. امام عليه السلام دربارۀ چنين كسانى مىگويد:«آن كس كه مهلت دارد تعلل مىورزد و كوتاهى مىكند»؛ (وَ كُلُّ مُؤَجَّلٍ يَتَعَلَّلُ بِالتَّسْوِيفِ) .
اينها همان كسانى هستند كه امام سجاد عليه السلام در دعاى ابوحمزه، گويا از زبان آنان سخن مىراند و عرضه مىدارد:«(خداوندا!)
فَقَدْ أَفْنَيْتُ بِالتَّسْوِيفِ وَ الآْمَالِ عُمُرِي؛ من بهواسطۀ تعلل وتسويف و آرزوهاى دور و دراز، عمرم را بر باد دادم».
اين يك واقعيت است كه آمال و آرزوهاى دور و دراز و جاذبههاى شهوات به انسان اجازه نمىدهد از فرصتى كه در دست دارد بهره گيرد و خطاها و گناهان گذشته را جبران نمايد و با اعمال صالح آثار شوم آنها را بزدايد.
جوانان نبايد بپندارند هميشه مرگ به سراغ پيران مىرود و آنان در امانند.
همچنين افراد سالم نبايد تصور كنند كه مردن مخصوص بيماران است و آنها كه ايمن هستند نبايد چنين پندارند كه هميشه در امن و امان خواهند بود.
امام صادق عليه السلام مىفرمايد:
«تَأْخِيرُ التَّوْبَةِ اغْتِرَارٌ وَ طُولُ التَّسْوِيفِ حَيْرَةٌ؛ تأخير انداختن توبه نوعى غرور و فريفتگى و امروز و فردا كردن مايۀ حيرت و سرگردانى است». ١
اين سخن را با حديث ديگرى از رسول خدا صلى الله عليه و آله پايان مىدهيم. آنجا كه به ابوذر فرمود:
«يَا أَبَا ذَرٍّ إِيَّاكَ وَ التَّسْوِيفَ بِأَمَلِكَ فَإِنَّكَ بِيَوْمِكَ وَ لَسْتَ بِمَا بَعْدَهُ فَإِنْ يَكُنْ غَدٌ لَكَ فَكُنْ فِي الْغَدِ كَمَا كُنْتَ فِي الْيَوْمِ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ غَدٌ لَكَ لَمْ تَنْدَمْ عَلَى مَا فَرَّطْتَ فِي الْيَوْمِ؛ اى ابوذر از امروز و فردا كردن به سبب آرزوها بپرهيز. تو مسئول كار امروزت هستى نه كار فردا. اگر فردايى در كار بود فردا نيز چنان باش كه امروز بودى و اگر فردايى در كار نباشد پشيمان بر كوتاهىهاى امروزت نخواهى شد (زيرا كوتاهى نكردهاى)».
✍بعضی از گیاهان سخت ریشه میدن، هورمون ریشه زا کمک میکنه گیاهان سریعتر ریشه بدن✅
#هورمون_ریشه_زاخانگی برای تسریع درقلمه زنی👇
1⃣عسل
2⃣دارچین
3⃣پودر بچه
4⃣جوشیده ساقه درخت بید مجنون
5⃣شیره درخت انگور
6⃣شیره درخت نارگیل
7⃣قرص آسپرین
ته ساقه گل روبه هر کدوم موجوده آغشته کنیدبعدبزنید داخل خاک یا تو آب بزارین ریشه بده👌☝️
@zandahlm1357👈
#شفلرا
اگه میخواین که #شفلرا شادابی داشته باشی و برگ ریزی نداشته باشه سه نکته زیررورعایت کنید👇
1⃣حتما نور میخواد یعنی تو خونه پنجره جنوبی باید داشته باشید و بزاریدش پشت پنجره جنوبی (موقع افتاب تند پرده رو بکشید جلوش) 💥
2⃣به هیچ عنوان سرظهر و هوای گرم آب به برگاش نریزه, و غبارپاشیش نکنید چون وقتی روش افتاب باشه و غبار پاشی کنین ریزش برگ میاره براش. بهترین زمان صبح زود قبل ساعت نه صبح هست🚿❌
3⃣نکته مهم, آبیاریشه
خاکش خشک شد, دوروز بعد آبش, بدید
شفلرا تنش آبی رو دوست داره یعنی کامل خاکش خشک بشه آبش بدید و آب زیرگلدونیو خالی کنید😍🌺
#قلمه_زدن_شفلرا 👇
قلمه های8سانتی ازساقه های سالم راجدا کرده ودرهورمون ریشه زافروکرده
درخاک ماسه ای نمناک فروکرده وروش نایلون بکشید
دردمای24دورازتابش خورشید بزاریدبعداز1ماه جونه میزنه
@zandahlm1357👈
😍😍😍 چند تا ایدهی جالب برای نگهداری گیاهان داخل آب
🌟نکاتی در مورد ریشهدار کردن گیاهان در آب
🍀ریشههای آبزی بسیار به نور خورشید حساس هستند و باید مواظب آنها باشید.
🍀ظرفی که ریشهزایی در آن انجام میدهید باید شفاف باشد تا مانع بیماریهای قارچی شود.
🍀قلمهها را در معرض باد و سرما قرار ندهید.
🍀دمای محیط مناسب ریشهزایی باشد.
🍀بافتهای مرده را از ریشه جدا کنید.
🍀آب تصفیه به رشد و سلامت قلمه و ریشه کمک میکند.
🍀برای شاداب ماندن و رشد بهتر گیاهتان از کود تقویتی هفتهای یکبار استفاده کنید
@zandahlm1357👈
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
الگو شناسی الگو بودن پیامبران لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِیهِمْ اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا ال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الگو بودن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم
لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللهِ اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللهَ کَثِیراً (احزاب، ۲۱)
همانا برای شما در (سیره) رسول خدا الگو و سرمشقی نیکوست، (البتّه) برای کسانی که به خدا و روز قیامت امید دارند و خدا را بسیار یاد میکنند.
نکته ها:
«أُسْوَةٌ» در مورد تأسّی و پیروی کردن از دیگران در کارهای خوب به کار میرود. در قرآن دوبار این کلمه درباره دو پیامبر عظیم الشّأن آمده است: یکی درباره حضرت ابراهیم علیه السلام و دیگری درباره پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم. جالب آن که اسوه بودن حضرت ابراهیم در برائت از شرک و مشرکان است و اسوه بودن پیامبر اسلام در آیات مربوط به ایستادگی در برابر دشمن مطرح شده است.
نقش پیامبر در جنگ احزاب، الگوی فرماندهان است: هدایت لشکر، امید دادن، خندق کندن، شعار حماسی دادن، به دشمن نزدیک بودن و استقامت نمودن. حضرت علی علیه السلام فرمود: در هنگامه نبرد، خود را در پناه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم قرار میدادیم و آن حضرت از همه ی ما به دشمن نزدیک تر بود. [۱]
این آیه در میان آیات جنگ احزاب است؛ امّا الگو بودن پیامبر، اختصاص به مورد جنگ ندارد و پیامبر در همه ی زمینه ها، بهترین الگو برای مؤمنان است.
پیام ها:
۱- در الگو بودن پیامبر شک نکنید. «لَقَدْ»
۲- الگو بودن پیامبر، دائمی است. «کانَ»
۳- گفتار، رفتار و سکوت معنادار پیامبر حجّت است. «لَکُمْ فِی رَسُولِ اللهِ اُسْوَةٌ»
۴- معرّفی الگو، یکی از شیوههای تربیت است. «لَکُمْ- اُسْوَةٌ»
۵- باید الگوی خوب معرّفی کنیم، تا مردم به سراغ الگوهای بَدَلی نروند. «رَسُولِ اللهِ اُسْوَةٌ»
----------
[۱]: نهج البلاغه، حکمت ۲۶۰.
۶- بهترین شیوه ی تبلیغ، دعوت عملی است. «أُسْوَةٌ»
۷- کسانی میتوانند پیامبر اکرم را الگو قرار دهند که قلبشان سرشار از ایمان و یاد خدا باشد. «لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللهَ... »
۸- الگوها هر چه عزیز باشند، امّا نباید انسان خدا را فراموش کند. «رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ... ذَکَرَ اللهَ کَثِیراً»
#سبک_زندگی_سوره_نور
✍محسن قرائتی
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🔊 پاسخ استاد بـه سوالی با محوریت "#تغییر_عقیده فـرزنـدان به محض از ورد به دانـشگـــاه" 🔸پاسخبهسوا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمانی تربیتی۲ دفتر مقام معظم رهبری در قم- ۲ دی ۱۴۰۲ AETrim1704198530611.mp3
1.09M
🔊 پاسخ استاد
بـه سوالی با محوریت
"#تـیـک_عـصـبـی فـرزنـد"
🔸پاسخبهسوالاتمخاطبین
🔹#پـرسـمــــــــــان_تـربـیـتی
🔸قسمت: سی و نهم
#فرزندان
#والدین_فعال
#مدیریت_تربیتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⊹
کودک لجباز
پــدر، مـــادر لـجـبـاز!
اگر جزء اون دسته از والدینی هستین که
همیشه بچه هارو مقصر لجبازی میدونین
لطفاً چند لحظه دست نگه دارید 🚦⛔
و حتما این ویدئوی آموزشی رو ببینین 👌
----------------------------------------------------
4_429809205650656245.mp3
15.07M
دوره رایگان "همسفرِ تا بهشت"
مباحث همسرداری
توسط استاد حبشی
جلسه دوم
❇️❇️@zandahlm1357👈
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎙صوت:#خانواده_قرآنی4_جلسه16 ️🌸🌿موضوع: تربیت دینی 👤مدرس: #حجه_الاسلام_داوودی_نژاد 🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿 ✨✨✨✨✨✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ج17خا4-01.06.9.mp3
10.55M
🎙صوت:#خانواده_قرآنی4_جلسه17
️🌸🌿موضوع: حقوق زوجین
👤مدرس: #حجه_الاسلام_داوودی_نژاد
🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ بنظر شما یک خانم این سوال رو پرسیدن یا یک آقا؟
⭕️ قسمت پنجاهم
🔹 جلسه پرسش و پاسخ مهارت های ارتباطی زوجین (قم، مسجد و حسینیه بقیة الله عج)
🔺محسن پوراحمد خمینی، روانشناس
🌼 #ادامه_دارد...
@zandahlm1357👈
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
❌مهدی نصیری که هم ضد نظام فعالیت داشت، هم سر قبر مهسا کومله عکس یادگاری گرفته بود و هم چپ و راست در
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥یکی از دلایلی که به دنبال حذف و محدودیت تیک تاک در آمریکا هستند.
اگر کار بیخ پیدا کند توئیتر و فیس بوک و اینستاگرام به یک ندای دولت آمریکا همه به خط میشوند و اخبار را بایکوت میکنند اما تیک تاک نه
#خبر
@zandahlm1357
🔴پدر #توماج_صالحی، چنگیز صالحی عضو سازمان تروریستی فداییان خلق بوده که دهه ۶۰ به جرم ترور و محاربه دستگیر میشه و بعدها با ضمانت خواهر بزرگش و رافت اسلامی عفو میگیره!
🔹افسر اقبالی (مادر توماج) و همسر اولش عضو سازمان #منافقین بودند، همسر اول مادر توماج به جرم محاربه اعدام میشه..
و بعد مادرش با پدر توماج #ازدواج تشکیلاتی میکنه و بعدها فوت میکنه..
🔹اقبال اقبالی، دایی توماج هم از اعضای ارشد سازمان منافقین در کمپ اشرف عراق بوده و الانم تو آلبانیه. کلا توماج صالحی زاییده ساییده تروریست های رجویه..
✍️ یاسرآقایی
#خبر
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای درخواست مبتکرانۀ یک کارگر برای دریافت انگشتر رهبر انقلاب
#خبر
@zandahlm1357
🔴مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ تا دهم اردیبهشت تمدید شد
🔹سازمان سنجش آموزش کشور با صدور اطلاعیهای از تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری نیمهمتمرکز سال ۱۴۰۳ تا پایان وقت روز دوشنبه دهم اردیبهشت سال ۱۴۰۳ و اصلاحیه سوم دفترچه انتخاب رشته این آزمون خبر داد.
#خبر
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شروع درگیری میان پلیس تل آویو و شهرک نشینان معترض به سیاست های نتانیاهو
#خبر
@zandahlm1357
🔴 حضور یائیر لاپید در تظاهرات ضددولتی در تل آویو
🔹 یائیر لاپید رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در تظاهرات ضددولتی امشب صهیونیستها در تل آویو که در حمایت از توافق مبادله اسرا برگزار شده، شرکت کرد..
#خبر
@zandahlm1357
🔴برخورد سرد چینیها با بلینکن
🔹در سفر وزیر خارجه آمریکا به چین هیچگونه استقبالی از سوی طرف چینی انجام نشد.
🔹پس از دیدار بلینکن با رئیس جمهوری و مقامات چینی نیز بدون حضور نمایندهای از وزارت خارجه چین در لحظه ترک فرودگاه تنها توسط سفیر کشورش بدرقه شد.
#خبر
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
اشاره بعلل انقلاب در خلافت امیر المؤمنین اولا در مدت بیست و پنج سال تقریبا مردم بکینه و عداوت و دشم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خبر دادن پیغمبر از جنگهای بصره و صفین و نهروان
ثانیا جنگهای آن حضرت با منافقین و مخالفین در بصره و صفین و نهروان مانند جنگهای رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم با کفار بوده.
شیخ- چگونه جنگهای با مسلمین مانند جنگهای با مشرکین بوده است.
داعی- چون رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بنابر اخباری که اکابر علماء شما مانند امام احمد حنبل در مسند و سبط ابن جوزی در تذکره و سلیمان بلخی در ینابیع الموده و امام ابو عبد الرحمن نسائی در خصائص العلوی و محمّد بن طلحه شافعی در مطالب السئول و محمّد ابن یوسف گنجی شافعی در باب ۳۷ کفایت الطالب و ابن ابی الحدید در ص ۶۷ جلد اول شرح نهج (چاپ مصر) نقل نموده اند.
خبر از جنگهای علی علیه السّلام بعنوان ناکثین و قاسطین و مارقین داده که مراد از ناکثین طلحه و زبیر و اطرافیان آنها بودند و مراد از قاسطین معاویه و اتباع او و مراد از مارقین خوارج نهروان بودند که تمامی آنها اهل بغی و قتل آنها واجب بوده است و خاتم الانبیاء خبر از آن جنگها داده و امر بآن فرموده چنانچه محمّد بن یوسف گنجی شافعی در باب ۳۷ کفایت الطالب مسندا حدیثی نقل نموده از سعید بن جبیر از ابن عباس (حبر امت) رضوان اللّه علیه که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بام سلمة (ام المؤمنین) فرمود:
هذا علیّ بن أبی طالب لحمه من لحمی و دمه من دمی و هو منّی بمنزلة هارون من موسی الاّ انّه لا نبیّ بعدی یا امّ سلمة هذا علیّ امیر المؤمنین و سیّد المسلمین و وعاء علمی و وصیّی و بابی الذی أوتی منه و هو اخی فی الدنیا و الآخرة و معی
فی المقام الاعلی یقتل القاسطین و الناکثین و المارقین [۱] .
آنگاه محمّد بن یوسف بعد از نقل این حدیث اظهار نظر نموده گوید این حدیث دلالت کامله دارد بر اینکه رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم وعده داد علی علیه السّلام را بجنگ آن سه طایفه و قطعا فرمودۀ آن حضرت حق و وعده ای که فرموده راست بوده و بتحقیق امر فرمود بعلی جنگ کردن با آن سه طایفه را چنانچه در خبر است مسندا از مخنف بن سلیم که گفت ابو ایوب انصاری (که از کبار صحابه رسول اللّه (ص) بود) با لشکری آمادۀ جنگ شد باو گفتم کار تو ای ابا ایوب عجیب است تو همان هستی که در رکاب رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم با مشرکین جنگ نمودی اینک آمادۀ جنگ با مسلمانان شده ای در جواب گفت انّ رسول اللّه امرنی بقتال ثلاثة الناکثین و القاسطین و المارقین.
رسول خدا مرا امر نموده بجنگ نمودن سه طایفه که ناکثین و قاسطین و مارقین باشند.
و اما اینکه عرض کردم جنگهای امیر المؤمنین صلوات اللّه علیه با اهل بصره (جمل) و با معاویه (صفین) و با اهل نهروان مانند جنگ با کفّار و مشرکین بوده خبری است که اکابر علماء خودتان مانند امام ابو عبد الرحمن نسائی در خصائص العلوی حدیث ۱۵۵ مسندا از ابی سعید خدری و سلیمان بلخی حنفی در ص ۵۹ ینابیع ضمن باب یازدهم از جمع الفوائد از ابی سعید نقل مینمایند که گفت ما باصحابه نشسته منتظر رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بودیم پس آن حضرت بسوی ما آمد در حالتی که تسمۀ نعلین آن حضرت قطع شده بود آن نعل را افکند بسمت علی علیه السّلام و علی مشغول دوختن نعل آن حضرت شد آنگاه حضرت فرمود:
انّ منکم من یقاتل علی تأویل القرآن کما قاتلت علی تنزیله فقال ابو بکر رضی اللّه عنه انا فقال (ص) لا فقال عمر رضی اللّه عنه انا فقال (ص) لا و لکن خاصف النعل [۲] .
پس این حدیث نصّ صریح است بر اینکه جنگهای علی علیه السّلام جهاد بر حق و برای حفظ معنی و تأویل و حقیقت قرآن بوده چنانکه جنگهای رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم برای تنزیل و نزول ظاهر قرآن بوده.
و آن سه جنگی که علی علیه السّلام نمود بحکم فرموده رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم جنگ با مسلمین نبوده چون اگر جنگ با مسلمین بود حتما آن حضرت نهی از آن مینمود نه آنکه امر بآنها نماید و آنها را نام گذاری نماید بنام ناکثین و قاسطین و مارقین که خود دلیل کامل بر ارتداد آنها و قیام در مقابل قرآن بوده چنانچه مشرکین قیام در مقابل قرآن نمودند.
پس انقلابات و جنگهای امیر المؤمنین روی عدم حسن سیاست نبوده بلکه روی نفاق و دوئیت و عدم توجه مخالفین بقواعد و قوانین و دستورات رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بوده است.
شما اگر از روی علم و انصاف و بیطرفانه برویه و رفتار حکومت شرعی کامل و خلافت پنج سالۀ آن حضرت و احکامی که بحکام ولایات و مأمورین لشکری و کشوری صادر میفرمود مراجعه نمائید (مانند دستوراتی که بمالک اشتر و محمّد بن ابی بکر در حکومت مصر بعثمان بن حنیف و عبد اللّه بن عباس در حکومت بصره و بقثم بن عباس در حکومت مکه و بسایر عمّال خود در حین مأموریتهای آنها داده که در نهج البلاغه ضبط گردیده) تصدیق خواهید نمود که بعد از رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم سیاستمدار عادل نوع پروری مانند علی علیه السّلام چشم روزگار ندیده که
دوست و دشمن معتقد باین معنی میباشند.
برای آنکه آن حضرت در ورع و تقوی امام المتقین بوده در علم و دانش عالم بکتاب اللّه و تفسیر و تأویل و ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه و مجمل و مفصل آن بعلاوه عالم بغیب و شهود بوده.
شیخ- معنای این جملۀ مبهم را نفهمیدم که سیدنا علی کرم اللّه وجهه را عالم بغیب و شهود خواندید معنی غیب و شهود را نفهمیدم متمنی است واضح تر بیان فرمائید.
داعی- ابهامی در این معنی نبوده علم بغیب یعنی احاطه بر بواطن امور و آگاهی بر اسرار پوشیده از خلایق که عالم بآن علم بافاضات غیب الغیوب جلّ و علا انبیاء و اوصیاء آنها بودند البته هر یک بمقداری که خداوند متعال برای آنها صلاح دیده و مقتضای دعوات آنها بوده آگاهی بر امور غیبیه داشتند.
و بعد از خاتم الانبیاء صلّی اللّه علیه و آله و سلّم عالم بچنین علمی شخص امیر المؤمنین علی علیه الصلاة و السّلام بوده است.
شیخ- از جنابعالی انتظار نداشتم که عقاید باطله غلات شیعه را (با اینکه از آنها بیزاری میجوئید) بیان نمائید.
بدیهی است که این تعریف بما لا یرضی صاحبه میباشد زیرا که علم غیب از مخصوصات ذات باری تعالی میباشد و احدی از عباد در این علم راه ندارد.
داعی- این گفتار شما همان اشتباهی است که عمدا یا سهوا گذشتگان شما نموده اند اینک شما هم بدون تفکر و تعقل و تعمق تبعا للاسلاف بر زبان جاری نمودید و اگر قدری دقیق میشدید کشف حجب بر شما میشد و میدانستید که معتقد بودن بعلم غیب از برای انبیاء عظام و اوصیاء کرام و برگزیدگان حق تعالی ابدا ربطی بغلو ندارد بلکه برای آنها امر عادی بوده است و خود اثبات مقام عبودیت خالص است جهة آنها که عقل و نقل و نص صریح قرآن مجید شاهد بر این معنی میباشد.
----------
[۱]: ۱) این علی گوشتش گوشت من و خونش خون من است و او از من بمنزله هارون است از موسی الا آنکه پیغمبری بعد از من نمی باشد ایام سلمه این علی امیر المؤمنین و سید المسلمین و مخزن علم من و وصی من و باب علوم من است که میآیند از او و اوست برادر من در دنیا و آخرت و با من است در مقام اعلا و جنگ میکند با ناکثین و قاسطین و مارقین.
[۲]: ۲) از شما کسی هست که جنگ میکند بر تأویل و معنای قرآن چنانچه من جنگ کردم با کفار و مشرکین بظاهر قرآن پس ابو بکر عرض کرد آن شخص من هستم فرمود نه پس عمر گفت من هستم فرمود نه و لکن آن شخص دوزنده نعل من است (یعنی علی بن أبی طالب است).
#شبهای_پیشاور
@zandahlm1357
بزرگداشت رضوی سروستانی - @shajarian-avayebehesht.mp3
26.44M
من آن نیم که دل از مهر دوست بردارم
و گر ز کینه دشمن به جان رسد کارم
نه روی رفتنم از خاک آستانه دوست
نه احتمال نشستن نه پای رفتارم
کجا روم که دلم پای بند مهر کسیست
سفر کنید رفیقان که من گرفتارم
مرا به منظر خوبان اگر نباشد میل
درست بود به حقیقت که نقش دیوارم
کجا توانمت انکار دوستی کردن
که آب دیده گواهی دهد به اقرارم
همه جهان به درآیند گو به انکارم
« #سعدی »
یاران موافق همه از دست شدند
در پای اجل یکان یکان پست شدند
بودیم به یک شراب در مجلس عمر
یک دور زما بیشترک مست شدند
« #خیام »
چندان که گفتم غم با طبیبان
درمان نکردند مسکین غریبان
آن گل که هر دم در دست بادست
گو شرم بادش از عندلیبان
یا رب امان ده تا بازبیند
چشم محبان روی حبیبان
درج محبت بر مهر خود نیست
یا رب مبادا کام رقیبان
ای منعم آخر بر خوان جودت
تا چند باشیم از بی نصیبان
« #حافظ »
🆔 @zandahlm1357