ای فدای دنده و دندان و چَشم گوسفند
هم فدای بع بع و لبخند و خشم گوسفند
تا هزاروچارصد نان و پنیر ات را بخور
بهترین حالت ببینی خوابِ پشم گوسفند
🌺عید قربان مبارک🌺
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایپدمی دلاری😅😅
#طنز_حسن_ریوندی
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حیوونای بیچاره چه گیری افتادن از دست این دوتا پت و مت😑😅
https://eitaa.com/zandahlm1357
#قسمت_صد_و_شصتم_رمان_نسل_ سوخته: حرف هایی برای گفتن
برنامه شروع شد ... افراد، یکی یکی، میکروفون های مقابل شون رو روشن می کردن ... و بعد از معرفی خودشون ... شروع به رزومه دادن می کردن ...
و من، مات و مبهوت بهشون نگاه می کردم ... هر چی توی ذهنم می گشتم که من تا حالا چه کار کردم ... انگار مغزم خواب رفته بود ... نوبت به من نزدیک تر می شد ... و لیست کارها و رزومه هر کدوم ... بزرگ تر و وسیع تر از نفر قبل ... نوبت من رسید ... قلبم، وسط دهنم می زد ... چی برای گفتن داشتم؟ ... هیچی ...
نگاه مسئول جلسه روی من خشک شد ... چشم که چرخوندم همه به من نگاه می کردن ...
با شرمندگی خودم رو جلو کشیدم ... و میکروفون مقابلم رو روشن کردم ...
- مهران فضلی هستم ... از مشهد ... و متاسفانه برخلاف دوستان، تا حالا هیچ کار ارزشمندی برای خدا نکردم ...
میکروفون رو خاموش کردم و به پشتی صندلی تکیه دادم ... حس عجیب و شرم بزرگی تمام وجودم رو پر کرده بود ...
- این همه سال از خدا عمر گرفتی ... تا حالا واسه خدا چی کار کردی؟ ... هیچی ...
حالم به حدی خراب بود که اصلا واسم مهم نبود ... این فشار و سنگینی ای که حس می کنم ... از نگاه بقیه است یا فقط روحمه که داره از بی لیاقتیم زجر می کشه ...
سالن بعد از سکوت چند لحظه ای به حرکت در اومد ... نوبت نفرات بعدی بود اما انگار فشاری رو که من درونم حس می کردم ... روی اونها هم سایه انداخته بود ... یا کوله بار اونها هم مثل خالی بود ...
برنامه اصلی شروع شد ... صحبت ها، حرف ها، نقدها و بیان مشکلاتی که گروه های مختلف باهاش مواجه بودن ... و من سعی می کردم تند تند ... تجربیات و نکات مثبت کلام اونها رو بنویسم ...
هر کدوم رو که می نوشتم ... مغزم ناخودآگاه دنبال یه راه حل می گشت ... این خصلت رو از بچگی داشتم ... مومن، ناله نمی کنه ... این حدیث رو که دیدم، ناله نکردن شد سرلوحه زندگیم ... و شروع کردم به گشتن ... هر مشکلی، راه حلی داشت ... فقط باید پیداش می کردیم ...
محو صحبت ها و وسط افکار خودم بودم ... که یهو آقای مرتضوی، مسئول جلسه ... حرف ها رو برید و من رو خطاب قرار داد ...
- شما چیزی برای گفتن ندارید؟ ... چهره تون حرف های زیادی برای گفتن داره ...
شخصی که حرف می زد ساکت شد ... و نگاه کل جمع، چرخید سمت من ...
.
.ادامه دارد...
🌸نويسنده:سيدطاها ايماني🌸
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
بامــــاهمـــراه باشــید🌹
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این داستان زیبا رو ببینید 😊👌
شما هم هروقت دیدین که اوضاع بیریخت شده، فرار کنید تو بغل خدا... هرجا که ترسیدین، بدونید که راه فرار به سمت خداست !
🍃🌺🍃
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
با ما همراه باشید☝️☝️☝️👇👇👇
https://eitaa.com/zandahlm1357
💠 قسمتی از آیه 11 سوره رعد
إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ
ترجمه: خداوند سرنوشت هیچ قوم( و ملّتی ) را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند!
#قرآن
#در_ثواب_انتشار_شریک_باشید
⬇️⬇️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 تلاوت زیبای قاری مشهور مصری داخل خودرو
🔹فیلمی جالب از تلاوت استاد طاروطی از قاریان مشهور کشور مصر در حین رانندگی منتشر شد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
14.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دعای عهد تصویری
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📝💠📝💠📝💠📝 📝شرح و تفسیر دعای عصر غیبت 7⃣6⃣قسمت شصت و هفتم ⬅️به طور خلاصه و بر طبق این دعا نصرت و یا
📝💠📝💠📝💠📝
📝شرح و تفسیر دعای عصر غیبت
8⃣6⃣قسمت شصت و هشتم
👈در فرازهای بعدی این دعا به مصادیقی از فرج و گشایش کار شیعیان در جامعه اشاره می کند. یعنی بعد از فراز دعا، دعاهایی هست که اگر محقق بشود در کار شیعیان فرج و گشایش حاصل می شود، راحتی و عافیت🌸 حاصل می شود. اینجا هم تقسیم بندی می شود:👇
⬅️فرج و گشایش نسبت به جامعه و افراد آن، که این خود به چند دسته تقسیم میشود👇
1⃣- بروز و ظهور حق «وَ اَظْهِرْ بِهِ الْحَقَّ» یعنی خدایا به وسیله ی امام زمان (عج) حق را ظاهر و آشکار🔆 کن. اولین و مهمترین مصداق فرج و گشایش برای بشریت ظاهر شدن حق است.
✅ما حق را می خواهیم، حق در تمام جنبه هایش!! این حق با ظهور امام حق محقق می شود یعنی امامی که خودش معیار و میزان حق و عدالت هست با ظهور ایشان حق در جامعه رواج پیدا می کند. وقتی حق رواج پیدا کرد یقینا باطل از همان طرف می رود.
2⃣- «وَ اَمِتْ بِهِ الباطِلْ» خدایا به وسیله ی امام زمان (عج) باطل را بمیران. آن آیه ی معروفی که «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ» [81/اسراء]
❌سردمداران باطل و کفر آخرین تلاشهای خودشان را برای جلوگیری از ظهور امام زمان (عج) می کنند. پس یقینا وقتی امام عصر تشریف فرما شدند با این جور افراد مبارزه🗡 خواهند کرد و اینها از صحنه ی روزگار از بین می روند.
👌یکی از وظایف امام ریشه کن کردن جریان های باطل هست. پس هر کدام از ما در زمان غیبت که الان هست برای ریشه کن کردن جریان های باطل و برای اینکه ظلم را از جامعه برداریم تلاش کنیم، در حقیقت جاده را برای امام زمان هموارتر می کنیم.
🔹یعنی دو✌️حالت دارد؛ یا می توانیم صفر درصد پروژه را نگه داریم و بگوییم امام زمان (عج) خودت تشریف بیاور و صفر تا صدش را انجام بده. اما یک جا است که می گوییم نه امام زمان (عج) توان ما که صددرصد نیست، ولی 30 درصد، 40 درصد هست، ما تا 30 درصد، 40 درصد، 50 درصدش را می رویم بقیه اش را شما ان شاءالله بیایید و..
👈در این دعا همین را می گوید که: در زمان غیبت انسان هایی که منتظر امام عصر (عج) هستند🌤 درست است که دعا می کنند که به وسیله ی امام زمان باطل از بین برود، ولی این دعا این وظیفه را به ما می شناساند که ای منتظر امام زمان این وظیفه ی تو هم هست⚠️. امام تو که تنهایی نمی تواند باطلی را از بین ببرد به کمک تو نیاز دارد، به یاری نیاز دارد، تو مقداری از این یاریت را در زمان غیبت انجام بده! بقیه اش برای زمان پس از ظهور باشد.
🔹پس از این فراز دو✌️وظیفه و
هدف اساسی و جهادی برای ما مشخص می شود:
👈1- تقویت جبهه ی حق، تا می توانید جبهه ی حق را تأیید کنید، اگر خودمان نمیتوانیم جنگ برویم نهادهای نظامی کشور از جمله سپاه و ارتش را تقویت کنیم، شبهاتی🗞 که علیه نهادهای مقدس هست را برطرف کنیم و جبهه حق را حق دارتر و بدون شبهه جلوه بدهیم.
👈2- رسوایی چهره های باطل: یعنی تا جایی که می توانیم سعی کنیم باطلین و کفار را رسوا کنیم.
🔹ادامه دارد ...
💽برگرفته از فایل شماره (۶)
شرح و تفسیر دعای عصر غیبت
🎤استاد احسان عبادی
#متن_شرح_و_تفسیر_دعای_عصر_غیبت ۶۸
📝💠📝💠📝💠📝
================
1_4374090.mp3
1.85M
♨️فایل #صوتی
🎙واعظ: #استاد_دارستانی
⁉️چرا امام زمان عجل الله تعالی فرجه را نمی بینیم؟
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هر روز با امام رضا
.......:
@zandahlm1357
https://eitaa.com/joinchat/2995716153C611ceb987e
آرشیو
مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
امام رضایی.mp3
2.92M
داستانی از کرامات
امام الرئوف علی بن موسی الرضا
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم | مستندی از زندگی شهید محسن وزوایی، دانشجوی پیرو خط امام، فاتح بازی دراز، فرمانده گردان حبیب،فرمانده محور در عملیات بیت المقدس ...
🔹قسمت: اول
https://eitaa.com/zandahlm1357
17.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توصيف شاعرانه حاج قاسم سليمانی از شهيد و شهادت
🔹نگاهي به آنچه حاج قاسم در ٥ مرداد ٩٧ در مراسم يادبود شهدا گفت
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
خداوند مـ💞ــهربون و دوست داشتنی #پرواز_تا_خدا مجموعه فوق العاده زیبا ڪه درمان ریشه اے بسیارے از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مادری که.mp3
3.77M
بچه ای که لباس یا بدنش کثیفه
توی مهمونی از دیگران خجالت می کشه
وخودش بیشتر از همه اذیت میشه
اگه مادرش قبل از مهمونی ببرش حموم
💥به نظرتون ظالمه؟!!👇
#پرواز_تا_خدا
مجموعه فوق العاده زیبا ڪه درمان ریشه اے بسیارے از افسردگے ها و سردرگمے هاے انسان هست 🌺
🍃
جلسه64👏👏
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#اسرار_الهی_آرامش 🌿🌺👇
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_113
وَلاَ شَرَفَ کَالْعِلْمِ، وَلاَ عِزَّ کَالْحِلْمِ، وَلاَ مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَةِ.
امام(عليه السلام) فرمود:
هيچ مال و سرمايه اى پردرآمد تر از عقل نيست، و نه هيچ تنهايى وحشتناک تر از عُجب و خودبينى، هيچ عقلى همچون عاقبت انديشى نيست و نه هيچ شخصيت و بزرگوارى همچون تقوا، هيچ همنشينى همچون حسن خلق نيست و هيچ ميراثى به پاى ادب نمى رسد، هيچ راهبرى همچون توفيق نيست و نه هيچ تجارتى مانند عمل صالح سودآور، هيچ سودى همچون ثواب الهى و هيچ پارسايى همچون پرهيز از شبهات نيست، هيچ زهد و پارسايى همچون بى اعتنايى به حرام نيست و نه هيچ علم و دانشى پشتيبانى مطمئن تر از مشورت نخواهد بود.
هيجده اندرز مهم ج-۱۲
شرح و تفسير
هيجده اندرز مهم
از آنچه درباره سند اين کلمات حکمت آميز آورده ايم استفاده مى شود آنچه مرحوم سيّد رضى در اينجا آورده به صورت پراکنده در خطبه يا خطبه هايى بوده است در حالى که از روايات کافى و آنچه در کتاب تمام نهج البلاغه آمده بر مى آيد که اينها در کنار هم بوده است; ولى در هر صورت به نظر مى رسد اينها مواعظ مختلفى و هر يک درباره موضوع جداگانه اى است و جمع آنها در يک عبارت دليل بر آن نيست که همه پيوند نزديک با يکديگر دارند.
در هر حال نمى توان انکار کرد که هر جمله اى از اين جمله هاى هيجده گانه در عبارت کوتاهى درس بزرگى درباره زندگى سعادت بخش به ما مى دهد و سزاوار است انسان بارها و بارها در طول زندگى بر آنها مرور کند و پيام آنها را با گوش جان بشنود.
ازاين رو ما هر يک را جداگانه با شرح کوتاهى براى پى بردن به عمق کلام امام(عليه السلام)همراه سازيم.
نخست مى فرمايد: «هيچ مال و سرمايه اى پردرآمد تر از عقل نيست»; (لاَ مَالَ أَعْوَدُ مِنَ الْعَقْلِ).
«أعْوَد» يعنى پردرآمدتر و نافع تر.
مى دانيم امتياز انسان بر حيوانات در عقل است که مى تواند سرمايه هاى معنوى و مادى را به سوى او سوق دهد. چه بسيارند کسانى که ثروت هنگفتى از پدر به آنها رسيده و بر اثر ضعف عقل در مدت کوتاهى آن را دست داده اند و در مقابل، کسانى که زندگى مادى خود را از صفر شروع کرده اند; اما بر اثر عقل و درايت پس از مدت کوتاهى سرمايه فراوانى از طريق حلال گردآورى نموده اند. در مورد سرمايه علم و دانش و اخلاق نيز چنين است.
امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد: «لَيْسَ بَيْنَ الاْيمانِ وَالْکُفْرِ إلاّ قِلَّةُ الْعَقْلِ قيلَ وَکَيْفَ ذاکَ يَابْنَ رَسُولِ اللّهِ؟ قالَ إنَّ الْعَبْدَ يَرْفَعُ رَغْبَتَهُ إلى مَخْلُوق فَلَوْ أخْلَصَ نيَّتَهُ لِلّهِ لاَتاهُ الَّذى يُريدُ فى أسْرَعَ مِنْ ذلِکَ; فاصله ميان ايمان و کفر همان کم عقلى است. عرض کردند: اى فرزند رسول خدا(صلى الله عليه وآله) اين امر چگونه است؟ فرمود: گاهى انسان خواسته خود را از مخلوقى مى طلبد در حالى که اگر نيتش براى خدا خالص بود همان خواسته در مدتى کوتاه تر به سراغش مى آمد».(1)
در دومين گفتار حکيمانه مى فرمايد: «هيچ تنهايى وحشتناک تر از عُجب و خودبينى نيست»; (وَلاَ وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ).
چرا که از يک سو مردم از افراد خودبين و خودخواه متنفرند و از آنها فاصله مى گيرند و از سوى ديگر افراد خودبين مردم را در حد لياقت دوستى خود نمى بينند و برترى خيالى و وهمى، آنها را از مردم جدا مى سازد و به اين ترتيب گرفتار تنهايى وحشتناکى مى شوند.
از اين رو در حديثى که در کتاب شريف کافى از امام صادق(عليه السلام) آمده مى خوانيم: «مَنْ دَخَلَهُ الْعُجْبُ هَلَکَ; کسى که گرفتار خودبينى شود هلاک مى شود».
در سومين نکته مى فرمايد: «هيچ عقلى همچون عاقبت انديشى نيست»; (وَلاَ عَقْلَ کَالتَّدْبِيرِ).
منظور از عقل همان قوه ادراک است که انسان به وسيله آن کارهاى دنيا و آخرت خويش را نظام مى بخشد و به يقين، نتيجه هر کارى در پايان آن روشن مى شود; آنها که در فکر عاقبت کارها و نتيجه نهايى آن هستند، به يقين از همه عاقل ترند.
در حديثى مى خوانيم که شخصى نزد پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) تقاضاى اندرزى کرد. حضرت فرمود: اگر بگويم عمل خواهى کرد؟ عرض کرد: آرى! اين سخن ميان او و پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) سه بار تکرار شد و در پايان، پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله)فرمود: «إنّى أوصيکَ إذا أنْتَ هَمَمْتَ بِأمْر فَتَدَبَّرْ عاقِبَتَهُ فَإنْ يَکُ رُشْداً فَامْضِهِ وَإنْ يَکُ غَيّاً فَانْتَهِ عَنْهُ; من به تو توصيه مى کنم هنگامى که تصميم گرفتى کارى را انجام دهى در عاقبت آن بينديش. اگر عاقبت نيکى دارد به دنبال آن کار برو و اگر گمراهى و ضلالت است از آن صرف نظر کن».(2)
در چهارمين نکته مى فرمايد: «هيچ شخصيت و بزرگوارى همچون تقوا نيست»; (وَلاَ کَرَمَ کَالتَّقْوَى).
اين سخن برگرفته از قرآن مجيد است که مى فرمايد: «(إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاکُمْ); گرامى ترين شما نزد خداوند باتقواترين شماست».
شخص با تقوا نه تنها نزد خداوند که نزد خلق خدا نيز گرامى و باشخصيت است، زيرا از انجام کارهاى زشتى که شخصيت انسان را در هم مى شکند خوددارى مى کند.
امير مؤمنان(عليه السلام) فرمود: «مِفْتاحُ الْکَرَمِ التَّقْوى; پرهيزگارى کليد شخصيت است».(3)
در پنجمين نکته مى فرمايد: «هيچ همنشينى همچون حسن خلق نيست»; (وَلاَ قَرِينَ کَحُسْنِ الْخُلُقِ).
زيرا حسن خلق جاذبه عجيبى دارد که همه را به سوى خود جلب و جذب مى کند. انسان هاى بداخلاق، از داشتن دوستان صميمى محرومند در حالى که افراد خوش برخورد وصاحب حُسن خلق همه افراد به دوستى آنها افتخار مى کنند.
در حديثى از پيغمبر اکرم(صلى الله
عليه وآله) که در ذيل کلام حکمت آميز 38 آمد خوانديم: «حُسْنُ الْخُلْقِ يُثْبِتُ الْمَوَدَّةَ; حسن خلق دوستى و محبت را ريشه دار مى کند و رشته دوستى را استوار مى دارد».
درباره حسن خلق در احاديث اسلامى تعبيرات بسيار بلندى آمده و نشان مى دهد گشاده رويى و حسن خلق از مهم ترين امورى است که اسلام بر آن
تأکيد دارد.
سپس امام(عليه السلام) در ششمين نکته مى فرمايد: «هيچ ميراثى همچون ادب نيست»; (وَ لاَ مِيرَاثَ کَالاَْدَبِ).
همان گونه که در ذيل گفتار حکمت آميز 54 که عين اين عبارت در آنجا تکرار شده بود آورديم، «ادب» در اصل به معناى دعوت کردن است و از اين رو به سفره اى که غذا در آن آماده مى کنند و افراد را به آن دعوت مى کنند «مأدبة» گفته مى شود و از آنجا که رعايت احترام افراد در گفتار و رفتار و تواضع و استفاده از کلمات توأم با احترام سبب دعوت مردم به سوى انسان مى شود، مجموعه اين امور را «ادب» مى نامند و در برابر آن بى ادبان کسانى هستند که نه احترام اشخاص و نه احترام مجالس را رعايت مى کنند و نه سخنان مناسبى در برخورد با اشخاص به کار مى برند. به همين مناسبت «تأديب» به تعليم و تربيت و ياد دادن آداب اطلاق مى شود. در اصطلاح امروز، «أدب» و «ادبيات» به مسائل مربوط به قواعد الفاظ گفته مى شود، اين اصطلاح که جديد است و قطعاً بعد از زمان امام امير مؤمنان على(عليه السلام)به وجود آمده و هرچند بعضى از شارحان نهج البلاغه ادب در کلام امام را به همين معنا تفسير کرده اند; ولى قطعاً اشتباه است. گرچه آداب سخن گفتن گوشه اى از حقيقت ادب را در بر مى گيرد.
در اهميت ادب همين بس که امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد: «لايَزالُ الْمُؤمِنُ يُورَثُ أهْلَ بَيْتِهِ الْعِلْمَ وَالاْدَبَ الصّالِحَ حَتّى يَدْخِلْهُمَا الَّجَنَّةَ... وَ لا يَزالُ الْعَبْدُ الْعاصى يُورَثُ أهْلَ بَيْتِهِ الاْدَبَ السَّىَّء حَتّى يُدْخِلْهُمَا النّارَ جَميعاً; انسان با ايمان علم و ادب به خانواده خود مى آموزد و سبب مى شود که همه را وارد بهشت کند و بنده گنه کار به خانواده خود بى ادبى مى آموزد تا آنجا که همه را به دوزخ مى فرستد».(4)
در حديثى از امير مؤمنان(عليه السلام) در غررالحکم مى خوانيم: «إنَّکُمْ إلى اِکْتِسابِ الاْدَبِ أحْوَجَ مِنْکُمْ إلى الاْکْتِسابِ الْفِضَّةِ وَالذَّهَبِ; شما به کسب ادب نيازمندتر از به دست آوردن طلا و نقره هستيد».(5)
در هفتمين نکته حکمت آميز مى فرمايد: «هيچ راهبرى همچون توفيق نيست»; (وَلاَ قَائِدَ کَالتَّوْفِيقِ).
«توفيق» در لغت به معناى موافق ساختن و هماهنگ نمودن است که با معناى عرفى آن کاملاً سازگار است. منظور از «توفيق» در اينجا آماده بودن اسباب براى انجام دادن کارى است مثلا اگر انسان حال خوبى براى دعا پيدا کند و مجلس مناسبى تشکيل شود و خطيب دانشمند و باصفايى آن مجلس را اداره کند، گفته مى شود توفيق براى دعا حاصل شد. همچنين فراهم شدن اسباب مثلاً براى زيارت بيت الله يا کمک به محرومان يا فرا گرفتن علم و دانش تمام اينها توفيق ناميده مى شود و اگر امام(عليه السلام) مى فرمايد: بهترين رهبر توفيق است براى آن است که توفيق، انسان را به راه حق و مسير اطاعت پروردگار مى کشاند و راهنماى خوبى براى نيکى ها و خوبى هاست.
به هر حال شک نيست که سرچشمه اصلى توفيق براى کارهاى خير ذات پاک پروردگار است، از اين رو در حديثى از امام باقر(عليه السلام) مى خوانيم: «لا نِعْمَةَ کَالْعافِيَةِ وَلا عافِيَةِ کَمُساعِدَةِ التُّوفيقِ; هيچ نعمتى مانند سلامت و عافيت نيست و نه هيچ عافيتى همچون فراهم شدن توفيق است».(6)
در قرآن مجيد نيز از زبان پيغمبر الهى حضرت شعيب مى خوانيم که مى گويد: (وَما تَوْفيقى إلاّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَکَّلْتُ وَ إلَيْهِ أُنيبُ); توفيق من جز به خدا نيست بر او توکل کردن و به سوى او باز مى گردم».
توفيق و بى توفيقى اسباب زيادى دارد; هر قدر انسان در راه خدا گام بردارد، به بندگان خدا خدمت کند و براى همه خيرخواه باشد خداوند توفيق او را براى انجام کارهاى نيک بيشتر مى کند و به عکس، گناهان و معاصى و ظلم و ستم به افراد و عدم رعايت حقوق والدين و استاد و دوستان، توفيق را از انسان سلب مى کند. در حديثى که در غررالحکم از امام امير مؤمنان(عليه السلام) نقل شده مى خوانيم: «کَما أنَّ الْجِسْمَ وَ الظَّلَّ لا يَفْتَرِقانِ کَذلِکَ الدّينُ وَ التَّوْفيقُ لا يَفْتَرِقانِ; همان گونه که سايه از جسم جدا نمى شود توفيق از دين نيز جدايى پيدا نمى کند».
در هشتمين نکته مى فرمايد: «هيچ تجارتى مانند عمل صالح نيست»; (وَ لاَ تِجَارَةَ کَالْعَمَلِ الصَّالِحِ).
همه تاجران، براى سود تجارت مى کنند. سودهاى مادى و دنيوى ناپايدار و در معرض زوال و فانى شدنى است ولى عمل صالح که سرچشمه ثواب ابدى اخروى است از هر تجارتى پرسودتر است. قرآن مجيد