eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
48.2هزار عکس
35هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
💎امام رضا عليه السلام فرمودند: سُمِّيَ رَبُّنا سَميعا لا بِخُرْتٍ فيهِ يَسمَعُ بِهِ الصَّوتَ و لا يُبصِرُ بِهِ ، كَما أنَّ خُرْتَنا الّذي بِهِ نَسمَعُ لا نَقوى بِهِ عَلَى البَصَرِ . پروردگار ما شنوا ناميده شده نه به اين معنا كه سوراخ گوشى دارد كه با آن [ فقط ] صدا را مى شنود، ولى با آن چيزى را نمى بيند؛ مانند ما كه سوراخ گوش داريم و با آن مى شنويم، ولى با آن نمى توانيم ببينيم. 📖الكافي،ج۱،ص۱۲۱،ح۲ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مرده‌اند... .......: @zandahlm1357
🌹🌷🌹🌷 🌹 کرامات شهدا 💖 يك روز از همت پرسيدم: «چگونه ميشود كه شما در اين همه نبردهاي خونين حتی يك بار موردی پيش نيامده كه كمترين خراشی و جراحتی برداري، حال آنكه هميشه در خط مقدم جبهه اي؟!» 🌷 وي در پاسخم گفت: «آن روز كه در مكه معظمه در طواف بيت الله الحرام بودم، آن لحظه اي كه از زير ناودان طلا میگذشتم از خدا تقاضا نمودم كه: 💞 1_ مرا از كاروانيان نور و فضيلت باز ندارد و مدال پرافتخار شهادت ارزانيم دارد. 💞 2_ راضي به اسارتم نگردد و مرا از اسارت به دست دژخيمان بعثی در سايه لطف و عنايت خود نگه دارد. 💞 3_ تا لحظه شهادت كوچكترين آسيب و زخمی از طرف خصم دون عارضم نگردد تا با بدني سالم و پيكري توانمند در حين نبرد و جدال با شراب گواراي شهادت، به محفل انس بروم. همسرم! به تو اطمينان ميدهم كه من به آرزوي خود كه شهادت در راه خداست خواهم رسيد، بدون اينكه قبل از شهادت كمترين آسيبی يا جراحتی متوجهم گردد». 📝 راوي : همسر شهيد همت https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای فرزندآدم.mp3
2.99M
معـ💞ـشوقِ تو یکی☝️ بیشتر نیست... لا اله الا الله😍 💌نامه خاص خداوند برای شما ❤️👌 قابل باور نیست اما هدف آفرینش جز این نیست این ما هستیم که خودمون رو ناچیز و حقیر گاهی تعریف میکنیم و واسه خیلی چیزهای غصه های الکی میخوریم. مجموعه فوق العاده زیبا که درمان ریشه ای بسیاری از افسردگی ها و سردرگمی های انسان هست 🌺 🍃 جلسه 20👏👏 https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 حقایقی درباره (علیه السلام) که کمتر شنیده اید! 🔊 👈شاید برخی از مطالب درباره نقش در شهادت علیه السلام شنیده باشید اما برخی از حقایقی که در کتاب تبصرة العوام کمتر شنیده شده است. ⁉️معاویة و امویان چه کینه ای از داشتند که با به شهادت رساندن فرزندان ایشان میخواستند این کینه ها را التیام بخشند؟ ⁉️چرا نبوت پیامبر صلی الله علیه و آله را مایه به رنج افتادن مردم می‌داند؟ ⁉️کسانی که امروزه سنگ را به سینه می‌زنند چطور به کسی که اینچنین سخنان را به زبان میراند ارادت دارند؟؟ 💥ببینید و انتشار دهید https://eitaa.com/zandahlm1357
مداحی آنلاین - سنگ يادبود برام نذاريد - مجتبی رمضانی.mp3
4.06M
🔳 (ع) 🌴سنگ يادبود برام نذاريد 🌴حسنی ام من 🎤 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......: فتوکپیِ اشتباهات دیگران یعنی... این که کار اشتباهَت را گردن جامعه بیندازی و بگویی «رسم جامعه اینطوره؛ سنّت خانوادگیه؛ الان اینطوری مُد شده و...»، خودش اشتباهی دیگر است. حتی اگر مانند حادثه کربلا ۳۰ هزار نفر کار اشتباهی انجام دهند، دلیل نمی‌شود که تو هم فقط به این خاطر که بی اراده هستی، آنها را همراهی ‌کنی. اگر با توجیهاتی همانند خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت باش! یا چون همه رفتند و هیچ کس نمانده، من هم می‌روم، کارها به تایید می‌رسید، ما هم امروز باید دست از یاری امام زمان برمی‌داشتیم. یکی از مهمترین کارها برای تعجیل در ظهور، گناه نکردن است، اما این روزها خوب و بدِ خیلی از کارها در جامعه جور دیگری اِلقا و تعیین شده و در واقع به سنّت و عُرف جامعه تبدیل شده است (درحالیکه آن کار از نظر اسلام شایسته نیست)؛ مانند سنّت‌های غلط در مورد ازدواج، مهریه و... اگر دیگران کار بدی می‌کنند، تو مانند فردی بی اراده تقلید نکن! تو حقِ انتخاب داری؛ باور کن متفاوت بودن، بهتر از گناهکار بودن است. اگر نمی‌توانی شرایط را تغییر بدهی، لااقل برای اشتباه دیگران کف نزن! ذغال سنگ و الماس هر دو از جنس کربن هستند، ولی الماس چون فشار بیشتری را تحمل کرده، تبدیل به سنگی با ارزش شده است. ۳ ادامه دارد....
.......: دعا خوبه، اما تو فرق می‌کنی! شما به کسانی که در هنگام لشکرکشی دشمن، بجای کمک به امام زمانشان، تنها برای او دعا می‌کنند و در هنگام کشته شدن او، گریه و زاری می‌کنند، چه می‌گویید؟ بگذارید اول آنها توجیهشان را بگویند. آنها می‌گفتند ما چون عمیقاً دعا کردیم، لازم نبود عمل دیگری انجام دهیم. آیا در شرایط حساسِ کربلا، بی‌عملی و فقط دعا کردن کار درستی بود؟ دعا خوب است اما بعنوان مکمل در کنار باقی کارهایمان و یا در زمانی که قدرت انجام کاری جز دعا را نداریم، نه به تنهایی و نه در زمانی که سرنوشت ما در گرو همت‌ و تلاشمان است. خدا در آیه ۱۱ سوره رعد می‌فرماید: «خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خودِ آن قوم حالشان را تغییر دهند.» در زمانیکه دشمن به شدت بر ضد امام زمان کار کرده و شُبهه درست می‌کند، دعا کردن به تنهایی کافی نیست. اگر امروز وارد میدانِ عمل نشویم و دلمان را به دعا کردن‌هایمان خوش کنیم، چگونه می‌توانیم در هنگام ظهور، همچون شهیدانِ کربلا جان خود را تقدیم امام زمانمان کنیم؟ ۴ ادامه دارد....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......: ✳ آيا عجل‌الله‌تعالی‌فرجه از نسل مجتبی علیه‌السلام است؟ 🔹يكي از اختلافات اساسي در موضوع ، در بین شیعه و اهل سنت اين است كه عجل الله تعالي فرجه الشريف، از نسل است يا از نسل عليهما السلام. 🔵 ، بر خلاف شيعيان مدعي هستند كه آن حضرت از نسل امام مجتبي عليه السلام است نه از نسل سيد الشهداء عليه السلام. حراني در كتاب مي نويسد: “مهدي، كه رسول خدا از او خبر داده، اسمش م ح م د بن عبد الله است، نه م ح م د بن الحسن، از علي عليه السلام روايت شده است كه او گفت: مهدي از نسل حسن بن علي است نه از نسل حسين بن علي” 🔴👈🏼 🔻روايت ابوداود مرسل است: كسي كه اين روايت را از عليه السلام نقل مي كند، ابو إسحاق عمرو بن عبد الله السبيعي متولد سال 33 و متوفاي 129هـ است كه در زمان شهادت اميرمؤمنان عليه السلام هفت ساله بوده. درست است كه او يكبار اميرمؤمنان عليه السلام را ديده؛ اما ثابت نشده است كه روايتي از آن حضرت نقل كرده باشد؛ چنانچه مباركفوري در شرح اين روايت از منذري نقل مي كند كه اين روايت مقطوع است: منذري گفته: اين روايت منقطع است؛ چرا كه ابو اسحاق سبيعي تنها يكبار علي عليه السلام را ديده است. 🔻 با رواياتي كه ثابت مي كند از (ع) است: 🔵👈🏼اين روايات، با رواياتي ديگري كه در منابع اهل سنت نقل شده و تصريح دارد كه حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف از نسل سيد الشهداء عليه السلام است، در تعارض است؛ از جمله شافعي در و در نوشته اند: از نقل شده است كه  صلي الله عليه وآله براي ما خطبه مي خواند كه از سرنوشت جهان سخن به ميان آمد؛ پس آن حضرت فرمود: اگر از دنيا باقي نماند؛ مگر يك روز، خداوند آن روز را آن قدر طولاني مي كند تا اين كه مردي را از نسل من برمي انگيزد كه اسم او اسم من است. سلمان برخواست و گفت: اي پيامبر خدا ! از كداميك از فرزندانت؟ آن حضرت فرمود: «از اين فرزندم» در همين حال با دستش به (شانه) حسين عليه السلام مي زد. اين روايت را ابو نعيم در كتاب «صفة المهدي» نقل كرده است 🔴 : اعتقاد اهل سنت مبني بر اين كه حضرت مهدي از فرزندان امام مجتبي عليه السلام است، بدون دليل و مدركِ صحيح و از طرف ديگر با روايات و مدارك ديگر در تعارض است و بنياي اعتقادي آن ها بر يك روايت ضعيف و غير قابل اتكا بنا نهاده شده است. 🔗 @ https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: ✒ ⁉️ آيا به علیه السلام كرد؟ 🔻توضيح سؤال: در زمان سلام الله علیه با ؛ آيا فرمانده سپاه يا فرمانده يكی از سپاهان امام بود؟ و آيا ابن عباس بدليل نجات دو فرزندش سپاه را به معاويه واگذار كرد ؟ ( يعنی آن چيزی كه در سريال امام حسن علیه السلام ( ) نشان داد درست است يا خير ؟ ⭕پاسخ : ۱. عموی رسول گرامی اسلام صلی الله عليه وآله وسلم دارای چندين پسر بود. ، است كه روايات بسياری را از رسول خدا و امير مومنان عليهما السلام نقل می كند . 👈🏼اما فرزند عباس كه به عنوان عليه السلام برگزيده شد است. ۲. نيز بايد گفت كه دو فرزند وی در زمان حيات سلام الله علیه و به دست از به رسيده بودند . و چنين نبود كه وی به خاطر گروگان گرفتن دو فرزندش دست از فرماندهی سپاه امام حسن برداشته و به حضرت كند : أخبرني أبو الحسن علي بن محمد الكاتب قال : أخبرنا الحسن بن عبد الكريم الزعفراني قال : حدثنا أبو إسحاق إبراهيم بن محمد الثقفي قال : حدثنا جعفر بن محمد الوراق قال : حدثنا عبد الله بن الأزرق الشيباني قال : حدثنا أبو الجحاف ، عن معاوية بن ثعلبة قال : لما استوثق الأمر لمعاوية بن أبي سفيان أنفذ بسر بن أرطاة إلي الحجاز في طلب شيعة أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام ، وكان علي مكة عبيد الله بن العباس بن عبد المطلب ، فطلبه فلم يقدر عليه ، فأخبر أن له ولدين صبيين ، فبحث عنهما فوجدهما وأخذهما فأخرجهما من الموضع الذي كانا فيه ... فأمر بذبحهما ، وبلغ أمهما الخبر ، فكادت نفسها تخرج ... قال : ثم اجتمع عبيد الله بن العباس من بعد وبسر بن أرطاة عند معاوية ، فقال معاوية لعبيد الله : أتعرف هذا الشيخ قاتل الصبيين ؟ فقال بسر : نعم ، أنا قاتلهما فمه ؟ فقال عبيد الله : لو أن لي سيفا ! قال بسر : فهاك سيفي وأومأ بيده إلي سيفه فزبره معاوية وانتهره وقال : أف لك من شيخ ، ما أحمقك ! تعمد إلي رجل قد قتلت ابنيه ، تعطيه سيفك ؟ كأنك لا تعرف أكباد بني هاشم ! والله لو دفعته إليه لبدأ بك وثني بي . فقال عبيد الله : بل والله كنت أبدأ بك ثم أثني به . 📚امالي شيخ مفيد ص۳۰۶ ش۴ وقتی كه كار معاويه محكم شد بسر بن أرطاة را به سوی حجاز فرستاده تا شيعيان امير مومنان را بكشد ؛ و نماينده حضرت در مكه عبيد الله بن عباس بود ؛ وی به دنبال عبيد الله آمد ولی نتوانست او را بيابد ؛ پس به وی خبر دادند كه عبيد الله دو فرزند كوچك دارد ؛ پس به دنبال آن دو فرستاده ايشان را پيدا كرده و از مخفيگاه بيرون آوردند ... پس دستور داد سر آن دو را از بدن جدا كردند ؛ وقتی كه خبر اين ماجرا به مادرشان رسيد نزديك بود كه قالب تهی كند ... بعد از مدتی بسر و عبيد الله در نزد معاويه به هم رسيدند ؛ پس معاويه رو به عبيد الله ( وخطاب به بسر) گفت : آيا اين پير مرد را ميشناسی ای كسی كه دو پسر بچه را كشتی ؟ گفت : آری، من آن دو را كشته ام !! كه چه ؟ عبيد الله گفت : اگر شمشير داشتم می فهميدي !!! بسر گفت : بيا و اين شمشير را بگير و با دستش به شمشيری اشاره كرد ؛ معاويه جلوی او را گرفته و او را بازداشت و گفت : وای بر تو ای پيرمرد ديوانه !!! مي خواهی به كسی شمشير بدهی كه دو پسرش را كشته ای ؟ انگار كه را نمی شناسی ؛ قسم به خدا اگر شمشير را به او بدهي در ابتدا تو را كشته و سپس من را مي كشد ؛ عبيد الله گفت : خير ؛ در ابتدا تو را می كشتم و سپس به سراغ بسر می رفتم .
.......: ۳. اما طبق وی(عبیدالله بن عباس) به امام حسن عليه السلام خيانت كرده و در مقابل گرفتن يك میليون درهم به پيوست : اين مطلب در كتب ذيل نقل شده است : ثم إن معاوية لما أقبل علي الحسن بن علي عليهما السلام وصالحه عبيد الله بن العباس بمسكن ودخل في طاعة معاوية فأكرمه معاوية وأدناه وأوفي له بصلحه وما ضمن له من المال 📚الغارات ثففي ج۲ ص ۶۴۴ چاپخانه بهمن معاويه وقتی روی به حسن بن علی آوردن و با عبيد الله بن عباس در مسكن صلح نمود و وی اطاعت معاويه را قبول كرد ، پس معاويه او را اكرام نموده واو را از نزديكان خويش قرار داد و صلحنامه را در مورد او اجرا كرده و آنچه را از مال به او وعده داده بود به او داد. فلما كان الليل أرسل معاوية إلي عبيد الله بن عباس أن الحسن قد راسلني في الصلح ، وهو مسلم الامر إلي ، فإن دخلت في طاعتي الان كنت متبوعا ، وإلا دخلت وأنت تابع ، ولك إن أجبتني الان أن أعطيك ألف ألف درهم ، أعجل لك في هذا الوقت نصفها ، وإذا دخلت الكوفة النصف الآخر ، فانسل عبيد الله إليه ليلا ، فدخل عسكر معاوية ، فوفي له بما وعده ، وأصبح الناس ينتظرون عبيد الله أن يخرج فيصلي بهم ، فلم يخرج حتي أصبحوا ، فطلبوه فلم يجدوه 📚شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد ج ۱۶ ص ۴۲ چاپ دار احياء الكتب العربية وقتی كه شب شد معاويه به نزد عبيد الله بن عباس فرستاده و به او گفت: حسن بن علی در مورد صلح با من نامه نگاری می كند ؛ و او كار را به دست من سپرده است ؛ اگر تو الان در اطاعت من وارد شوی از حسن بن علب جلو خواهی افتاد ( و به من نزديک تر خواهی بود ) و گرنه او از تو جلو می افتد ؛ و اگر الان سخن من را قبول كنی يک ميليون درهم به تو خواهم داد كه اكنون برای تو نصف آن را پيش می فرستم ؛ و وقتی به كوفه وارد شدم نيمه ديگر را به تو می دهم ؛ نيمه شب عبيد الله از لشكر جدا شده و به لشكرگاه معاويه وارد شد ؛ معاويه نيز آنچه را به او وعده داده بود پرداخت كرد ؛ صبح گاه مردم منتظر بيرون آمدن عبيدالله براي نماز بودند اما وی بيرون نيامد تا آفتاب طلوع كرد ؛ پس به دنبال وی گشته اما او را نيافتند !!! 👈🏼لازم به ذكر است كه به گفته برخی محققين اين روايات جدای از ، از نيز ضعيف بوده و می خواهند به ياوران و فرماندهان و نيز واليان از طرف امير مومنان و امام حسن سلام الله علیهما ، اتهام ضعف و سستی در دين بزنند. ⭕برای آشنایی بیشتر با می توانید به كتاب مراجعه فرماييد . ┈••✾•🍃⚫🌿•✾••┈┈ https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: 6⃣-درخواست کارهای خارق العاده: 🔸مشرکین خواستار انجام کارهای غیر عادی خلاف و فرق عادت بودند.
⭕️واکنش در برابر آزار مشرکان 🔰این امر طبیعی می نمود که در کنار بسیاری از مسلمانانی👥 که هر گونه شکنجه ای را تحمل می کردند، بودند کسانی که توان تحمل آزار❌ مشرکان را نداشتند. آنان نمی توانستند در برابر شکنجه پایداری کنند، به همین دلیل اظهار ندامت کرده و مرتد می شدند. در میان این افراد کسانی بودند که "تقیه" کرده،🌀 پنهانی عقیده توحیدی خویش را حفظ میکردند، اما کسان دیگری نیز بودند که به طور جدی مرتد می شدند. 👌شیوه تقیه راهی معقول برای کسانی بود که تحمل پایداری در خود نمی دیدند اما معتقد به دین🔆 بودند؛ گرچه می توان گفت از لحاظ دینی، حتی کسانی که توان پایداری داشتند می توانستند از این شیوه مشروع بهره برداری کنند↪️. افرادی نیز با پایداری در برابر مشرکان، خود را در معرض زندان، شکنجه⛓ و احیانا شهادت قرار می‌دادند. 🔘مشرکان، افراد شریف را تهدید به خوار کردن و متهم کردنش به حماقت و سفاهت می‌کردند. افراد ثروتمند را تهدید به کسادی تجارت💵 و از بین بردن اموالش می‌کردند؛ افراد ضعیف را نیز آزار داده، دیگران را بر ضد آنان تحریک می کردند و یا به فریب آنان می پرداختند. آنان افراد ضعیف را آنقدر می زدند و تشنگی و گرسنگی می دادند که توان نشستن🤕 نداشتند؛ آنگاه از آنان می‌خواستند تا اعتراف کنند که بجای خدا به "لات" و "عزی" اعتقاد دارند.❌ 👨‍👩‍👧‍👦نظام قبیله ای ایجاب می کردتا اشراف هر قبیله، مسلمانان طایفه خویش را آزار دهند⚔ زیرا قبایل دیگر نمی توانستند مزاحم مسلمانان سایر قبایل شوند. 💢هر قبیله ای به آزار مسلمانان خود برخاسته آنان را زندانی کرده و با شکنجه و گرسنگی🍪 و تشنگی🍶 با آنان برخورد می کردند. آنان مسلمانان را در شدت گرما روی زمین داغ☀️ می نهادند؛ کسانی که ضعیف بودند از دین خود بر می گشتند، کسانی کشته می شدند و برخی نیز از دست آنان در امان می ماندند. 🔸آثار شکنجه مشرکان آن چنان بود که تا سالها بعد آثار آن بر پشت عماربن یاسر باقی مانده بود👳🏻‍♂. او پس از شهادت مادرش و تحمل آزار فراوان، به ظاهر دست از عقیده ✨توحیدی خود برداشت. برخورد عمار بعدها "تقیه" نام گرفت. بنا به نقل سیره نویسان و محدثان، آیه یکصد و شش سوره نحل📖 در پاسخ سوال او از رسول خدا(ص) درباره درستی یا نادرستی این برخورد او نازل گردید. این تنها عمار نبود که چنین برخورد کرد بلکه جمعی از مسلمانان👥 چنین می کردند. ↩️حبس کردن مسلمانان یکی از شیوه های رایج مشرکان در برخورد با مسلمانان بود. البته در مکه🕋 حکومتی وجود نداشت تا زندان عمومی داشته باشد، لذا افراد توسط پدر یا اقوام خود زندانی می شدند. ♦️خاصیت حبس از نظر مشرکان این بود که فرد مسلمان شده ی طایفه در عین مصون ماندن از قتل، نمی توانست نزد رسول خدا(ص)🍃 برود. 🗓از مجموع آنچه در آن سالها رخ داده به دست می آید که مقاومت مسلمانان در حدی بوده که بقای اسلام را در مکه تضمین کرده است☑️. به نوشته مورخان آیه ای نیز در وصف مومنان پایدار نازل شده است (نحل41-42) ⚠️جدی بودن تهدید مشرکان سبب شد تا رسول خدا(ص) برای نجات جان و ایمان مومنان🔆 اندیشه دیگری بکند که همان هجرت به حبشه بود. 🔹ادامه دارد ... ✍بـرگرفته از کتاب "تـاریخ سیاسی اسلام، ج1، ص341-345" رسول جعفریان. ۱۷
.......: ☑️هجرت به حبشه ... 🔸درباره هجرت گروهی از مسلمانان به حبشه این نکته را باید دانست که مورخان همگی از این حرکت🖋 به عنوان "هجرت" یاد کرده اند. 📖قرآن در سوره مکی "نحل" آیه چهل و یکم از آن واقعه به عنوان هجرت یاد کرده و بعدها نیز پیامبر (ص) آن را هجرت نامید. ⁉️علت مهاجرت: ⬅️جعفر بن ابی طالب ضمن سخنانی که برابر نجاشی ایراد کرد،💭 علت هجرت را فشار مشرکان برای بازگرداندن مسلمانان از اسلام عنوان کرد. این نکته را دیگر راویان سیره نیز گزارش📚 کرده و تأکید کرده اند که علت اصلی هجرت به حبشه، نجات مسلمانان از آزار مشرکـان و حفظ ایمان آنان بوده است. 🧔🏻سخن ابن اسحاق نیز این است که رسول خدا (ص)✨ شاهد بود که خود با حمایت خداوند و عمویش از آزار مشرکان در امان است، اما یارانش گرفتارند و او توان دفاع🛡 از آنان را ندارد. لذا به آنان گفت تا به حبشه بروند. آنان نیز از ترس فتنه -بازگشت به بت پرستی🎎- و فرار به سوی خدا برای حفظ دین خود، به حبشه رفتند و این اولین هجرت در اسلام است. 🔘تصور اینکه رسول خدا هدف دیگری از هجرت داشته در آن شرایط دشوار به نظر👀 می رسد. اما می توان به یک مساله اشاره کرد؛👇 👈ادامه وقایع مکه و حضور مسلمانان می‌توانست به درگیری آنان با مشرکان بینجامد⚔. این امری بود که رسول خدا(ص) از آن پرهیز داشت. خروج بیش از هشتاد مسلمان از مکه🕋 از شدت این تنش می کاست. 👈مساله دیگر این بود که اسلام در مکه گرفتار تهدید جدی بود. این امکان وجود داشت که جامعه کوچک مومنان یکباره در معرض فشار ❌شدید مشرکان قرار گرفته و نابود شود. ⚠️تأکید بر این است که رسول خدا(ص) این گروه را به عنوان یک گروه تبلیغی فرستاده🗣، به عنوان علت هجرت قابل طرح نیست بلکه تنها می تواند به عنوان نتیجه هجرت مورد توجه باشد. باید دانست که حبشه تا قرنها اسلام🔆 را تجربه نکرد و تنهـا تـاجران مسلمان در قرون بعدی⏳ تا حدودی اسلام را در آن رواج دادند. 🗓تاریخ مهاجرت: 📚روایتی که عموما در میان مورخان نسبتا متاخر پذیرفته شده این است که هجرت به حبشه دوبار✌️ بوده و بار نخست آن در رجب سال پنجم بعثت بوده است. ⚠️تذکر این نکته لازم است که مشرکین پس از آنکه امنیت و آرامش مسلمانان👥 را در حبشه دیدند دست به نوشتن "صحیفه" زدند و بنی هاشم را در شعب محصور کردند. 🔻انتخاب حبشه:⁉️ *⃣دلیل انتخاب حبشه برای هجرت مسلمانان از طرف پیامبر، در سخنانی که منسوب به رسول خدا(ص) شده آمده است؛ آن حضرت فرمود: در آنجا پادشاهی است که در حق هیچ کس ظلم روا نمی‌دارد و آنجا سرزمین💓🤝 صدق و درستی است. 📝مورخان یادآور شده اند که حبشه یکی از مراکزی بوده که قریش برای تجارت به آنجا می رفته اند. طبیعی است که حبشه سرزمینی🌏 آشنا بوده و در مقایسه با بلاد دیگر و حاکمان آنها، از موقعیت ممتازی برخوردار بوده است. آنچه برای مسلمانان اهمیت داشت این بود که آنان را از آن دیار باز نگردانند. چنین امتیازی در شام یا طائف یا نقاط دیگری که ممکن بود به درخواست✉️ قریش پاسخ مثبت دهند، مطرح نبود. مسلمانان در حبشه در آرامش کامل زندگی کرده🍀 و در هیچ یک از گزارشهای تاریخی، اشاره ای در باب ایذاء و آزار حتی یک نفر آنان به دست نیامده است. ♨️اقدام قریش و شکست آن: 👥قریش که در برابر این اقدام در مانده شده، و به احتمال قوی در برابر حبشیان احساس شرمساری می کرد، تصمیم گرفت تا آنان را باز گرداند. محتمل است که قریش ترس از 📣 نفوذ اسلام در حبشه نیز داشته اند. سفر فرستادگان قریش که همراه هدایای🎁 فراوان به حبشه رفته بودند بی نتیجه ماند. دلیل این امر درایت و شجاعت جعفر بن ابی طالب✨ بود که از طرف رسول خدا(ص) سرپرستی مهاجران را عهده دار بود. 🔮بازگشت مهاجران حبشه: 🔸شماری از مهاجرین حبشه به تدریج باز گشتند. این بازگشت تدریجی بوده است. عده ای👨‍👩‍👧‍👦 به مکه آمده و تعدادی نیز پس از هجرت رسول خدا(ص) به مدینه، به آن شهر مهاجرت کردند. تا آنجا که ظواهر تاریخ📑 نشان می دهد، مهاجرین باقی مانده منتظر دستور رسول خدا(ص) برای بازگشت بوده اند. در سال هفتم هجرت رسول خدا✨ ضمن نامه ای نجاشی را به اسلام فراخواند و از او خواست تا آنان را به مدینه بفرستد. 🔹ادامه دارد ... ✍بـرگرفته از کتاب "تـاریخ سیاسی اسلام، ج 1، ص 345-354"، رسول جعفریان. ۱۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا