#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
آسفالت بنده در زمان مسؤوليت قبلي خودم - رياست جمهوري - به كشوري سفر كردم كه هم بزرگ است و جمعيت زياد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خاطره ي رهبر انقلاب از ۱۲ فروردين ۵۸ سوال: ضمن تشكر از وقتي كه در اختيار ما قرار داديد همان طور كه ميدانيد در آستانه ي فرا رسيدن هفتمين سالگرد استقرار نظام جمهوري اسلامي ايران هستيم. شش سال پيش در چنين روزي ملت ما با شركت گسترده ي خود در رفراندم جمهوري اسلامي ايران به جمهوري اسلامي رأي آري داد اگر در اين زمينه مطلبي داريد و يا احيانأ خاطره ي شيريني از آن روزها به ياد داريد براي ما بيان كنيد.
بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم مطلب در باب روز جمهوري اسلامي و روز رفراندم خيلي زياد است و
البته خاطراتي هم از آن روز طبعاً داريم كه لابد نمي شود همه ي آن مطالب را در اين گفتار كوتاه آورد به طور خلاصه روز جمهوري اسلامي يك مقطع تاريخي بي نظيري در تاريخ كشور ماست، زيرا كه براي اولين بار بعد از صدر اسلام و پس از فَترَت كوتاه اولين سالهاي فتح ايران به دست مسلمين يعني كه در آن سالهاي كوتاه البته حكومتها تا حدود زيادي اسلامي بودند در طول اين تاريخ ممتدي كه كشور ما داشته، براي اولين بار بعد از آن فَترَت و بعد از آن دوران كوتاه صدر اسلام يك حكومتي اعلان شد، يك نظامي اعلان شد كه داراي دو خصوصيت مردمي بودن و الهي بودن هست؛ يعني جمهوري اسلامي. اصلاً اين خاطره را با هيچ خاطره اي در تاريخ كشورمان نمي شود مقايسه كرد. نقطه ي مكمل و متمم انقلاب بيست ودو بهمن بود يعني خلاصه محصول بيست ودو بهمن روز جمهوري اسلامي روز دوازدهم فروردين بود. از يك نظر ديگر هم روز جمهوري اسلامي بسيار مهم است و آن اين كه اين اولين نمونه در دنياي امروز هست كه با مكتبها، نظامها، سياستها، ديدگاههاي مختلف، شيوههاي گوناگون حكومت را به مردم دنيا عرضه ميكند، دارد عرضه ميشود؛ اين اولين نمونه اي است كه مردم دنيا دارند ميبينند جمهوريهاي ديگري كه اعلان ميشود جمهوريهاي سوسياليستي، جمهوريهاي به سبك دموكراسي غربي به انواع واقسامش هيچ كدام چيز جديدي نيست اصل جمهوري هم چيز جديدي نبود اما آن جمهوري اي كه مباني و ارزشهاي اساسي اش و قواعد اصليش از اسلام گرفته شده اين يك چيز بي نظيري است. يك خصوصيت ديگر هم در روز جمهوري اسلامي ما هست و آن اين كه آن
روز عيد فقط ما مردم ايران نيست، بلكه عيد همه ي كساني ميتواند باشد كه مسلمانند، يعني نزديك به يك ميليارد جمعيت. آنها هم، يعني ملتهاي مسلمان عادت كردند كه اسلام را در حال دفاع در موضع انفعال، درحال انزوا ببينند. آن وقتي كه يك ملتي در موضع تهاجم به قدرتهاي سلطه گر و تهاجم به نظامهاي بشري ناقص قرارمي گيرد و اعلان يك جمهوري براساس اسلام ميكند اين براي همه ي ملتهاي مسلمان مايه ي مباهات و سربلندي است خلاصه خصوصيات گوناگوني در روز جمهوري اسلامي هست. خاطره، من البته در آن روز، روز رأي گيري كرمان بودم از طرف امام يك مأموريتي به من محول شده بود كه بروم بلوچستان و سر بزنم به شهرهاي بلوچستان و مردم آن جا را از نزديك ديدار بكنم و پيام امام را براي آن مردم ببرم. پيام محبت و دلسوزي را كه ملاحظه ميكنيد از همان روزهاي اوّل امام به فكر افتادند كه با اين مستضعفين دورافتاده اي كه به كلي فراموش شده بودند، حتي در نظام گذشته ملاطفت و محبت كنند و من را كه آن جا سابقه داشتم آشنائي نسبتاً زيادي داشتم فرستادند آن جا براي اين كار. كرمان رسيده بودم من در راه بلوچستان كه روز رأي گيري بود، در فرودگاه بچههاي حزب الهي و داغ كرمان آمدند، صندوق را آوردند چند تا صندوق بود، هر كدام ميخواستند كه بياورند من تويش رأي بياندازم. آنها هم من را ميشناختند. يعني سابق كه كرمان رفته بودم و مردم كرمان با من آشنا بودند. من هم خيلي به مردم كرمان از قديم علاقه داشتم مردم خيلي بامحبت و جالب بودند هميشه در چشم من. خيلي لحظه ي شيريني بود
براي من، آن لحظه اي كه اين رأي را من ميانداختم توي صندوق و ميديدم آن شور و هيجاني را كه مردم كرمان از خودشان نشان ميدادند در رأي دادن. بعد هم نشان داده شد كه خب نودونه درصد آراء به جمهوري اسلامي آري بود. خاطره اي كه فقط اشاره ميكنم مخالفتهايي است كه با رأي گيري به اين شكل وجود داشت كه از طرف جناحهاي مختلف اين مخالفتها بود همه هم خودشان را بعدها نشان دادند. هم آن جناحهايي كه بر مطبوعات كشور مسلط بودند، روشنفكرهاي چپ و نيمه چپ و ليبرال و التقاطي، اينها كه مطبوعات آن روز را اطلاعات، كيهان آن روز را توي مشت داشتند كه خب بحمداللَّه بعد همه ازاله شدند و روزنامه ي حسابي ديگري هم نبود يعني همين روزنامه ي جمهوري اسلامي كه نبود روزنامه ي ديگري هم كه بشود مورد اتفاق باشد همين طور. هرچه دلشان ميخواست مينوشتند. رفته بودند اين جا و آن جا اين روشنفكرهاي گروهكي سياسي ملحد و نيمه ملحد از شخصيتهاي گوناگون نظر خواسته بودند كه به نظر شما آري يا نه درست است؟ يا بيائيد چندجور حكومت را مطرح كنيم و رأي بگيريم. مقصودشان هم اين بود كه مردم را از آن يكپارچگي خارج كنند، اگرچه فرقي
هم نمي كرد يعني تأثيري هم نداشت. اگر مردم خب طبيعي بود كه به آن شيوههاي ديگر رأي نمي دادند و به خصوص بعداز آني كه امام آنجور صريح فرمودند جمهوري اسلامي نه يك كلمه كم، نه يك زياد، لكن آنها كار خودشان را ميكردند به اميد اين كه شايد بتوانند شكاف بيندازند اين رأي زياد مردم را كم كنند، رأي را تقسيم كنند از اين كارها ميكردند
و اوضاعي داشتيم ما در شوراي انقلاب با آن جناح ليبرال و به اصطلاح ملي گرا كه بيشترين خصوصيتشان مخالفت با خط اصيل انقلاب بود كه اين شيوه اي را كه بعد هم انجام گرفت اين شيوه را اثبات كنيم كه اين شيوه ي درستي است.
مصاحبه درباره ي روز ۱۲ فروردين ۱۰/۰۱/۱۳۶۴
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨﷽ـ
🌼وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَ هْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ وَ فِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَ لِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ
🌼و ما به هر انسانی سفارش کردیم که در حقّ #پدر و #مادر خود نیکی کن. خصوصا مادر که چون بار حمل فرزند برداشته و تا مدّت دو سال که طفل را از شیر باز گرفته (هر روز) بر رنج و ناتوانیاش افزوده است، (و فرمودیم که) شکر من و شکر پدر و مادرت بجای آور، که بازگشت (خلق) به سوی من خواهد بود.
#سورهعنکبوتآیه۸✨
جرعهای نور از کلام وحی 💫📗
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 استاد مرحوم شحات محمد انور
[📖] : سوره غاشیه قریش حمد بقره
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هر روز با امام رضا
@zandahlm1357
@HashtominEmam
آرشیو
مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: جنبش ابوالخصيب در سال ۱۸۳ هجرى، وهيب بن عبدالله نسائى، معروف به ابوالخصيب در منطقه نساء از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
جنبش مردم طبرستان
در سال ۱۸۵ هجرى، مردم طبرستان، به انگيزه بركنارى مهرويه رازى، كه از سوى هارون الرشيد به فرماندارى منطقه منصوب شده بود، به پا خاستند و خود، عبدالله بن سعيد خرشى را به جاى او نشاندند و چون به هدف خود دست يافتند، آرام گرفتند.
جنبش رافع
در سال ۱۹۰ هجرى، فردى به نام رافع، نوه نصربن سيّار، در سمرقند نداى مخالفت با حاكميّت عباسيان سر داد و هارون الرشيد را از خلافت بركنار دانست. على بن عيسى بن ماهان كه از جانب هارون فرماندارى منطقه را بر عهده داشت، به مقابله با او پرداخت و سرانجام هرثمة بن اعين از سوى هارون براى نبرد با وى گسيل شد. سمرقند كه كانون شورشيان بود، به محاصره درآمد و رافع و گروهى از ياران و بستگان و همرزمانش به قتل رسيدند و شهر از اشغال خارج شد.
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان کرامت امام رضا (ع)😭
┄┅┅❅🔸🔹🔶🔲🔶🔹🔸❅┅┅┄
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 خروج سفیانی قبل از واقعه قرقیسیا است یا بعد از آن؟ آیا از بین رفتن اسرائیل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
چطوری افرادی مثل حر و مثل زهیر که علاقه ای به حضرت علی و بچه هاش نداشت به اون درجه از معرفت رسیدند؟
و خدا مطمئنا عادل مطلقه مصداق همون آیه ست که خدا هر کسی رو بخواد هدایت میکنه؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
☝️🏻یقینا حر و زهیر چیزی در وجودشان داشتند که باعث شد آخر عمری هدایت بشوند.
شما آن داستان را می دانید که حر به حضرت زهرا (س) جسارت نکرد چون گفت مادرت زهرا (س) است و برای مادرت احترام قائل هستم. این ادبی که داشت، این احترامی که داشت باعث شد هدایت بشود.
یا آن قضیه حضرت موسی (ع) و ساحران. ساحرها به حضرت موسی چه گفتند؟ گفتند که اول تو بینداز، ادب را رعایت کردند و این ادب آنها باعث شد که هدایت بشوند.
👈🏻پس امثال حر و زهیر هم چیزی در وجود خودشان داشتند که باعث شد آخر عمری هدایت بشوند. و الا کسی که کافر مطلق هست، کسی که دشمن مطلق هست، هیچ چیزی هم در چنته ندارد خدا برای چه چنین فردی را آخر عمری هدایت کند؟ اینکه هدایت خدا زیر سوال می رود.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
.......:
اموال را از بدهکاران مطالبه کن
محمّد بن صالح میگوید:
هنگامی که پدرم از دنیا رفت و ترتیب امور او به من محوّل شد، متوجه شدم که پدرم از مردم اسنادی دارد که مربوط به سهم امام علیه السلام است. نامه ای به حضرت حجّت علیه السلام نوشتم، و از ایشان کسب اطّلاع نمودم.
امام علیه السلام فرمود: اموال را از بدهکاران مطالبه کن و در مطالبه آن کوشش نما.
همه افراد بدهی خود را پرداخت کردند به جز یک نفر، که سفته ای به مبلغ چهارصد دینار نزد من داشت. نزد او رفتم تا آن مبلغ را وصول
کنم، امّا او امروز و فردا میکرد، روزی برای وصول مبلغ مزبور رفتم پسرش به من توهین نمود به پدرش شکایت کردم.
پدر گفت: مگر چه شده؟
در آن هنگام عصبانی شدم، ریش او را گرفتم و با لگد او را به وسط خانه پرت نمودم.
پسر او بیرون رفت و اهل بغداد را به کمک طلبیده و میگفت: یک نفر قُمی شیعه، پدرم را کشت!
مردم بسیاری اطراف من جمع شدند. من سوار مرکبم شدم و گفتم: آفرین بر شما مردم بغداد که از ظالم در مقابل این مظلوم غریب حمایت میکنید، و از روی تقیه گفتم: من مردی از همدان هستم و سُنّی مذهبم، و این مرد مرا به قمی و شیعه معرفی میکند که حقم را پایمال کند.
مردم به سوی او هجوم آوردند و خواستند وارد دکانش شوند امّا من مانع آنها شدم. صاحب سفته مرا خواست و سوگند خورد که مال مرا بپردازد، و فوراً آن را پرداخت نمود. [۱]
----------
[۱]: ۳۵. کافی، ج ۱، ص ۵۲۱ و ۵۲۲، مولد الصاحب علیه السلام؛ ارشاد، ج ۲، ص ۳۶۲ و ۳۶۳، دلائل و بینات الامام علیه السلام؛ بحار الانوار، ج ۵۱، ص ۲۹۷ و ۲۹۸.
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ویدئو
سخنرانی دکتر الهی قمشه ای برای جوانانی که میپرسند از کجا شروع کنیم؟
#از_کجا_شروع_کنیم؟🍃🍃🍃
👤دکتر الهی قمشه ای
مقدمه مترجم
اشاره
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم
کشکول نویسی یا متفرق نویسی، عبارت است از گردآوری مجموعه ای رنگارنگ از مطالعات و احیاناً تحلیل آنها در راستای هدفی خاص که نگارنده در پی آن است. بسیاری از اندیشمندان در سیر مطالعاتی خود به موضوعی زیبا میرسند که چه بسا در قالبی خاص نگنجد. نیز گاهی در تفکرات خود به گوهرهائی نائل میگردند که چه بسا نتوان آنها را در موضوعی خاص جمع کرد.
جمع آوری این دانستنی ها، در مجموعه ای تحت عنوان کشکول که ظرفی برای اشیاء متفرقه است، هم از دست رفتن آن معلومات جلوگیری میکند و هم اینکه مخاطبان ویژه ای که فرصت مطالعه ی موضوعی مباحث را ندارند، جذب خود ساخته و اطلاعات عمومی گسترده ای را در اختیار آنها قرار میدهد.
شیخ بهاء در سیر مطالعاتی خود و خاطرات و تجربیات ارزشمند از سفرهای متعدد خویش، نکاتی زیبا و مؤثر در افزایش اطلاعات عمومی و همچنین دارای آثار تربیتی یافته بود؛ وی بخشی از این یافتهها را در مجموعه پنج دفتر کشکول جای داده است.
لازم به یادآوری است که به خاطر برخی نکات مطرح شده در این کتاب و غیر آن، نمی توان شیخ را به گرایشی خاص متهم نمود. در این باره بایستی ضمن مطالعه دقیق تمامی مباحث کشکول، مجموعه کتاب هائی که انتساب آنها به وی قطعی است، مورد توجه قرار گیرد.
اینک لازم است ضمن نگاهی به زندگی نامه شیخ بهاء، به بایستههای ترجمه صحیح و نیز ویژگیهای این ترجمه اشاره کرد.https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_178
و قال عليهالسلام
اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيرِكَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ.
امام عليه السلام فرمود:
كينه و بدخواهى ديگران را از سينه خود درو كن تا بدخواهى به تو
از سينه ديگران ريشه كن شود.
شرح و تفسير
راه زدودن كينهها
امام عليه السلام در اين كلام نورانى راه پاك كردن سينه هاى مردم را از نيات سوء دربارۀ يكديگر، نشان مىدهد و مىفرمايد:«كينه و بدخواهى ديگران را از سينه خود درو كن تا بدخواهى به تو از سينه ديگران ريشهكن شود»؛ (احْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيرِكَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ) .
بسيار مىشود كه افراد به دليل سوء ظن يا حسادت يا اصطكاك منافع، نيات سوئى دربارۀ انسان در دل مىپرورانند، چگونه مىتوان آنها را از ميان برداشت؟ امام مىفرمايد: از خود شروع كن، ابتدا به قلب خويش مراجعه كن ببين آيا نيت سوئى دربارۀ ديگران دارى يا نه؟ اگر دارى آن را از سينهات پاك كن چيزى نمىگذرد كه خواهى ديد سينۀ ديگران نيز از نيات سوء دربارۀ تو پاك شده است.
اين مطلب دو دليل دارد: نخست اينكه هرگاه انسان نيات بدى دربارۀ ديگران داشته باشد خواه ناخواه در چهره يا سخنان و افعالش نمايان مىشود و همين امر سبب مىگردد ديگران در برابر او موضعى مشابه بگيرند؛ اما هرگاه سخنان و چهره و اعمال كسى را از هرگونه بدخواهى پاك ديدند و آثار محبت و خيرخواهى در رفتار و گفتارشان نمايان گشت آنها نيز موضع مشابه خواهند گرفت، بنابراين براى زدودن كينهها از سينهها و بدخواهىها و نيات سوء ديگران بايد از خودمان شروع كرد و اين يكى از اصول مهم روانشناسى است كه تا از خود شروع نكنى نبايد انتظارى از ديگران داشته باشى.
ديگر اينكه رابطۀ مرموز خاصى در ميان دلها برقرار است و ضرب المثل معروف «دل به دل راه دارد» يك واقعيت است. گويى دلها در پنهانى با هم سخن مىگويند و رابطه برقرار مىسازند هنگامى كه قلب كسى مملو از بدخواهى به ديگران گردد اين پيام به قلب آنها منتقل مىشود و آنها مقابله به مثل مىكنند.
اين گفتار حكيمانه در واقع چهرۀ ديگرى از گفتار پيش از آن است و هر كدام براى زدودن آثار سوء از نيات و رفتار و گفتار ديگران تأثير خاص خود را دارند.
به همين دليل در روايتى كه از طرطوشى در كتاب سراج الملوك نقل كرديم هر دو با هم آمده است.
شايان توجه اينكه واژه «شر» مفهوم وسيعى دارد كه هر نيت سوء و كينه و عداوتى را فرا مىگيرد. در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد تفسير ديگرى نيز براى اين كلام حكمت آميز ذكر شده است و آن اينكه منظور امام عليه السلام اين است كه مردم را به كار نيكى موعظه نكن و از كار بدى نهى منما مگر اينكه قبلاً خودت آن كار نيك را انجام داده باشى و آن منكر را ترك كرده باشى، زيرا اندرزدهندۀ ناپاك سخنانش در دلها اثر نمىكند. ١
البته اين سخن يك واقعيت است؛ اما موافق منظور امام عليه السلام از گفتار حكيمانۀ بالا نيست، زيرا تعبير به «صدر» در دو جاى اين كلام حكمتآميز نشان مىدهد كه منظور، نيات سوء و كينههاى درونى است نه افعال بيرونى.
اين معنى نه تنها در رابطه انسانها با يكديگر، بلكه از يك نظر در رابطه انسان با خدا نيز صادق است، چنانكه در حديثى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم:
«مَنْ أرادَ أنْ يَعْرِفَ كَيْفَ مَنْزِلَتُهُ عِنْدَ اللّهِ فَلْيَعْرِفْ كَيْفَ مَنْزِلَةُ اللّهِ عِنْدَهُ فَإِنَّ اللّهَ يُنَزِّلُ الْعَبْدَ مِثْلَ ما يُنَزِّلُ الْعَبْدُ اللّهَ مِنْ نَفْسِهِ ؛هر كس مى خواهد بداند چه مقام و منزلتى نزد خدا دارد به منزلت خداوند نزد خود بنگرد، زيرا خدا منزلت بنده را همانگونه قرار مىدهد كه بنده منزلت خدا را در دل و جان خود قرار داده است». ١ در حديث جالبى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم كه مردى خدمت آن حضرت عرض كرد:
شخصى به من مىگويد من تو را دوست دارم چگونه بدانم كه او راست مىگويد و واقعاً مرا دوست مىدارد؟ امام عليه السلام در پاسخ فرمود:
«اِمْتَحِنْ قَلْبَكَ فَإنْ كُنْتَ تَوَدُّهُ فَإنَّهُ يَوَدُّكَ ؛قلب خود را بيازماى اگر تو او را دوست مىدارى او هم تو را دوست مىدارد». (قلوب با يكديگر راه دارند). ٢
اين سخن را با حديث ديگرى از امام على بن موسى الرضا عليه السلام درباره امام و پيروانش پايان مى دهيم: يكى از ياران آن حضرت به نام «ابن جهم» عرضه داشت: فدايت شوم مىخواهم بدانم من نزد تو چگونهام؟ امام عليه السلام در پاسخ فرمود:
«أُنْظُرْ كَيْفَ أَنَا عِنْدَكَ ؛نگاه كن ببين من در نزد تو چگونهام».
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
#اصول_کلی_قلمه_زدن
بوته های بیشتری درست کنید
اگر گیاه یا بوته ای دارید که به آن علاقه دارید، می توانید بدون خرج و به راحتی، تعداد بیشتری از آن درست کنید و یا حتی به دوستان و عزیزان خود نیز از این گیاه، هدیه دهید. قلمه زدن روش ساده ای برای تکثیر برخی از گیاهان می باشد. از اوایل تیر ماه تا اواخر مرداد ماه، ساقه های جدیدی در گیاهان سبز می شود که می توان از آنها برای قلمه زدن استفاده نمود. آنها را با کمک قیچی، قلمه زده و در خاک نمدار و مرطوب بکارید.
چگونه قلمه بزنید
1. ساقه های سالم، بدون آفت و بدون گل را انتخاب کنید. چنین ساقه ای را از ساقۀ اصلی گیاه جدا کنید. آن را درون یک کیسه قرار داده و کمی آب داخل آن بریزید و تکان دهید تا گیاه در مدتی که از خاک دور است، آسیب ندیده و خشک نشود.
2. طول قلمه باید بین 5 الی 10 سانتیمتر باشد. برای آماده سازی قلمه، می توانید تنها دو برگ در نوک آن گذاشته و باقی برگها را بچینید. زیرا زمانی که بخواهید آن را در خاک قرار دهید، برگهای پایین ساقه در خاک رفته و خراب می شوند. بیشتر گیاهان در مواد هورمونی مایع و یا پودری بهتر ریشه می دهند.
3. یک گلدان مناسب را با خاک سبکی که آب را به راحتی رد می کند پر کنید. سطح آن را صاف کرده و چند قلمه را در جدارۀ کناری یک طرف گلدان قرار دهید. آن را طوری در خاک بگذارید که برگها از خاک دور باشند. این گلدانها را به خوبی آبیاری کنید و از خشک شدن آنها جلوگیری کنید. آنها را در جای پر نور قرار دهید.
🆔 https://eitaa.com/zandahlm1357