فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ #پاسخ_توهین
🎬 پاسخ به سخنان تاسف آور #مولوی_گرگیج در توهین به #اهلبیت علیهمالسّلام
🔊 حجتالاسلام #حمید_ناصحیان
💥ببینید و انتشار دهید
۲۳ آذر ۱۴۰۰
.......:
ایام فاطمیه ۱۴۰۰ اول (دهه اول): این دهه از روز چهارشنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰ شروع و در تاریخ شنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۰ به پایان میرسد.
ایام فاطمیه ۱۴۰۰ دوم (دهه دوم): این دهه از روز سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ شروع و در تاریخ پنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ به پایان میرسد.
نکته: در تقویم شمسی سال ۱۴۰۰ شهادت حضرت فاطمه (س) در روز پنجشنبه ۱۶ دی به ثبت رسیده و این روز تعطیل است. روایت دیگر برابر با ۱۳ جمادی الاول برابر با ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۰ است که تعطیل نیست.
توجه: توجه داشته باشید مراسم روضه دهه اول فاطمیه از شامگاه سه شنبه ۲۳ آذر شروع میشود و تا شامگاه جمعه ۳ دی ماه ادامه مییابد. همچنین مراسم روضه دهه دوم فاطمیه از شامگاه دوشنبه ۱۳ دی شروع میشود و تا شامگاه چهارشنبه ۲۲ دی ماه ادامه مییابد.
برای تاریخ شهادت حضرت فاطمه (س) روایتهای مختلفی از ۴۰ روز تا هشت ماه پس از رحلت پیامبر (ص) ذکر شده است. اما میان علمای شیعه دو تاریخ ۷۵ روز بعد رحلت پیامبر و ۹۵ روز بعد رحلت ایشان معتبر است. با توجه به تاریخ رحلت پیامبر در ۲۸ صفر از تاریخ ۱۳ تا ۱۵ جمادی الأوّل، را «فاطمیه اوّل» میخوانند و بنا به روایت ۹۵ روز، از تاریخ ۳ تا ۵ جمادی الثانی را «فاطمیه دوم» میخوانند. بنابراین ایام فاطمیه بدون احتساب دههها جمعا ۶ روز است.
۲۳ آذر ۱۴۰۰
۲۳ آذر ۱۴۰۰
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: حج را هرچه بتوانيد، به معني و روح و حقيقت آن نزديك كنيد و بدانيد كه هر كس حج را از هويت سيا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۳ آذر ۱۴۰۰
.......:
آيا ميتوان گفت اسلام در دنيا به خوب و بد اين گونه اعمال كاري ندارد و وظيفه يي مقرر نمي كند؛ ولي در آخرت جزاي آن داده ميشود؟ آيا جهاد اسلامي كه درصدها آيه ي قرآن و حديث مسلّم، در زمره ي برترين فرايض ديني قرار گرفته و ترك آن مايه ي ذلت و شقاوت دنيا و آخرت شناخته شده، براي به دست آوردن چه چيز و دفاع از كدامين ارزش است؟ آيا حيات طيبه يي كه براي تحصيل آن بايد جهاد كرد، زندگي در زير سايه ي شوم ولايت غيرخداست؟ بر خاك مذلت نشستن و حاكميت جباران و ارزشهاي غيرالهي را تماشا كردن و تن به ذلت دادن است؟ و اگر چنين نيست و جهاد براي تحصيل حاكميتِ اللَّه و خروج از ولايت طاغوت به ولايتِ اللَّه است، پس چگونه ميتوان نقش و ارزش سياست را در دين و در هدفهاي تعيين شده ي ديني، دست كم يا ناديده گرفت؟ بديهي است كه نغمه ي شوم جدايي دين از سياست، ساخته ي دشمنان پليدي است كه از اسلامِ زنده و در صحنه، سيلي خورده و با اين ترفند خواسته اند صحنه ي زندگي را از حضور دين فارغ كرده و خود زمام امور دنياي مردم را به دست گيرند و بي دغدغه بر سرنوشت انسانها تسلط يابند. اما تلخ و تأسف انگيز آن است كه كساني به نام دين و در كسوت علماي دين، همين سخن را تكرار كنند و در ترويج آن، سعي و تلاش كنند. اين همصداييِ برخي ملبسين به لباس دين با دشمنان پليد و خطرناك، اگرچه در مواردي ناشي از غفلت آنان از اهميت سياست و نقش آن در سرنوشت انسانها و در مواردي ناشي
از تنبلي و ترس و تن دادن به زندگي آسان است، اما در مواردي هم ناشي از همدستي خطرناك اين دين فروشان و نوادگان «بلعم باعورا» با ارباب قدرت و مكنت است، كه مسلمانان بايد اين را بزرگترين خطر، و چنين آخوندهايي را پليدتر از اربابان سياسيشان بدانند و از شر آنان به خدا و به همت و آگاهي خود پناه برند. اين وعاظالسلاطين (لعنهم اللَّه)، به اين هم اكتفا نمي كنند كه نغمه ي شوم جدايي دين از سياست را به زبان دين بيان كنند؛ بلكه براي تحكيم قدرت شياطين، به مدح و ثنا و تأييد جنايتكاران هم ميپردازند. آيا اين، دخالت در سياست و حرام نيست؟ آيا تضعيف اسلام و مسلمين، ايجاد تفرقه، مقابله با انقلاب اسلامي و تبرّي از اولياي خدا و تهمت و بهتان به آنها و افكار آيات خدا - ولو سياسي هم باشد اشكالي ندارد؛ ولي حمايت از مظلومان و برائت از مشركان و همنوايي با محرومان و ستمديدگان و اعتراض به تسلط امريكا و اسرائيل بر كشورهاي اسلامي و مخالفت با غارتگري كمپانيهاي خارجي و محكوم كردن
خيانت رؤسا و سلاطين مسلمانْ نام و حمايت از مبارزات مسلمانان واقعي و امثال آن جرم است؟!......
https://eitaa.com/zandahlm1357
۲۳ آذر ۱۴۰۰
۲۳ آذر ۱۴۰۰
۲۳ آذر ۱۴۰۰
.......:
از ته دل قدر شهيد بابايى را مى دانستم
از ته دل قدر شهيد بابايي را ميدانستم تحول در پايگاه
شهيد بابايي اوايل انقلاب در نيروي هوايي ستوان يك بود. در فاصله ي سه سال، درجه ي سرهنگي گرفت و فرمانده ي آن پايگاه در اصفهان شد؛ يعني از ستوان يكي به سرهنگ تمامي ارتقاء يافت. آن زمان هم سرهنگي درجه ي بالايي بود؛ يعني بالاتر از سرهنگ، نداشتيم... فقط دو درجه ي سرتيپي در ارتش بود: فلّاحي، كه پيش از انقلاب به درجه ي سرتيپي رسيده بود و ظهيرنژاد كه به دليلي،
در اوايل جنگ به او درجه ي سرتيپي اعطا شد. ساير افسران، سرهنگ بودند؛ اما شهيد بابايي با نصب درجه ي سرهنگي به پايگاه اصفهان رفت. ميدانيد كه پايگاه اصفهان هم از پايگاههاي بسيار بزرگ و مفصّل است. سال شصت بود. آن پايگاه واقعاً مركزي بود كه در زمان بني صدر، امام را هم قبول نداشتند و قبلش هم، آن جا مركز جنجالي و پرمسأله اي محسوب ميشد. اوّلِ انقلاب، همين آقاي محمّديِ دفتر خودمان - آقاي «محمّدي گلپايگاني» - به عنوان نماينده ي مسؤول عقيدتي - سياسي، در آن جا فعّاليت ميكردند. ايشان مرتّب مسائل آن جا را گزارش ميكردند. عدّه اي ضدّ انقلاب و عدّه اي هم نفوذيهاي گروههاي به ظاهر انقلابي، در پايگاه نفوذ كرده بودند و واقعاً به كلّي يأس آور بود. فرمانده ي آن جا، زماني كه در وزارت دفاع بودم، ميگفت: «اصلاً نمي توانم پايگاه را اداره كنم! » همين طور، همه چيز را رها كرده بود. در چنين شرايطي،
شهيد بابايي به اين پايگاه رفت - اين كه «يك لاقبا» ميگويند، واقعاً با يك لاقبا به آن جا رفت - و همه چيز را راه انداخت. او حقيقتاً پايگاه را متحوّل كرد. از ته دل قدر شهيد بابايي را ميدانستم
يك بار من به آن پايگاه رفتم و ايشان، سميلاتورهاي آموزشي را به من نشان داد. شهيد بابايي، خودش هم خلبان بود؛ خلبان «اف ۱۴». يعني رتبه ي خلباني اش رتبه ي بالايي بود. ايشانْ خيلي به من محبّت داشت. من هم واقعاً از ته دل، قدر شهيد بابايي را خيلي ميدانستم. ميل به پيشرفت
يك بار كه به اصفهان رفتم - من، دو - سه بار به پايگاه اصفهان رفتهام - نزد من آمد و گفت: «اگر شما اجازه بدهيد، ما بچههاي سپاه را
اين جا بياوريم و به آنان آموزش خلباني بدهيم»... با بچههاي سپاه، خيلي خودماني و رفيق بود. ميگفت: «فقط براي انقلاب و رضاي خدا، بچههاي سپاه را آموزش دهيم. » گفتم: «حالا دست نگهداريد. الآن اين كار مصلحت نيست؛ تا ببينيم بعداً چه ميشود. » در غير اين صورت، وضعيت نيروي هوايي، حسابي به هم ميخورد. به هرحال، ايشان آرام آرام همان پايگاهي را كه آن همه مسأله داشت، به كلّي متحوّل كرد.
بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار خانواده ي شهيد بابايي ۷/۱۱/۱۳۸۰
https://eitaa.com/zandahlm1357
۲۳ آذر ۱۴۰۰
۲۳ آذر ۱۴۰۰
#یک_آیه، یک پند
وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ
ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺍﺯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻦ [ ﻛﻪ ﺳﺒﺐ ﻳﺎﺩ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﺳﺖ ] ﺭﻭﻱ ﺑﮕﺮﺩﺍﻧﺪ ، ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺗﻨﮓ [ ﻭ ﺳﺨﺘﻲ ] ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﺎﺑﻴﻨﺎ ﻣﺤﺸﻮﺭ ﻣﻰﻛﻨﻴﻢ .
(طه/ ۱۲۴)
🔹🔸🔹
💠 آیت الله خوشوقت:
گناه گرفتاری میآورد، ضیق معاش میآورد، ناراحتی روحی میآورد. گناه نکنید خدا کمک میکند مشکلات حل میشود.
┗━━🍃🌺
۲۳ آذر ۱۴۰۰
14.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
إِنَّ فِي هَٰذَا لَبَلَاغًا لِّقَوْمٍ عَابِدِينَ - انبیاء 106
این (سخن برای مفهوم قانون زندگی دنیوی، و آگاهی از سرنوشت حیات اخروی،) مردمان عبادتپیشه را کافی و بسنده است.
وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ - انبیاء 107
(ای پیغمبر!) ما تو را جز به عنوان رحمت جهانیان نفرستادهایم.
💛 تلاوتی زیبا و ماندگار از سوره مبارکه انبياء با صدای استاد راغب مصطفی غلوش🎈🤍💚
۲۳ آذر ۱۴۰۰
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
14.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دعای عهد تصویری
https://eitaa.com/zandahlm1357
۲۳ آذر ۱۴۰۰
۲۳ آذر ۱۴۰۰
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هر روز با امام رضا
@zandahlm1357
@HashtominEmam
آرشیو
مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
۲۳ آذر ۱۴۰۰
۲۳ آذر ۱۴۰۰
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: دعبل بن على خزاعى شاعر اهل بيت (ع) ابوعلى يا ابوجعفر دعبل خزاعى، از خاندانى معروف به تقوا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۳ آذر ۱۴۰۰
.......:
به گفته علامه امينى:
« چه دليلى آشكارتر از سروده نامبردار او (تائيّه) كه در لابلاى كتابها آمده و در اثبات معانى واژهها و ريشه لغات از آن گواهى مى جويند و آن را در مجالس شيعه مى خوانند! شعرى سهل و ممتنع كه شنونده در آغاز مى پندارد توان سرودن مانندِ آن را دارد، اما چون به ژرفاى آن فرو مى رود و در آن به كنكاش مى پردازد، درمى يابد كه از ساختن شعرى نزديك به حريم آن قصيده بلند نيز، عاجز و درمانده و ناتوان است. چه جاى آن كه با آن برابر گردد! »
محمد بن قاسم بن مهرويه مى گفت:
« از پدرم شنيدم كه شعر با دعبل پايان مى پذيرد! »
بينش عميق شاعر و ژرف نگرى او در مسائلبرخلاف همگنانش كه تنها مسائل سطحى و روزمره را درمى يافتندعمق فاجعه و حادثه را ديده بود. دور بودن آل على ار رهبرى مردم و بر سركار آمدن امويان و عباسيان از ديد شاعر تنها حادثه اى نبود كه به عنوان واقعيتى تاريخى بتوان به سادگى از آن گذشت، يا در سطح كشمكش دو خانواده و نبرد بين دو انديشه طرحش كرد، بلكه او تمام مردمى را كه حمّالة الحطب اين آتش بوده و يا با سكوت به اين كار تن داده اند و به يارى حق برنخاسته اند، و با بى اعتنايى به اصل موضوع، جبهه باطل را تقويت كرده اند، سهيم و شريك و مسؤول اين فاجعه مى
داند:
هر قبيله اى كه ما در عرب مى شناسيم؛ از يمانى تا بكر و مضر، همه در خون خاندان على شركت دارند؛ همان گونه كه شركت كنندگان در قمار، در تقسيم گوشت گوسفند سربريده، شريك و يكسان اند!
بينش سياسى و همراه با طنز و نيشخند شاعر، در داستان زير بخوبى پيداست:
ابوناجيه آورده است كه به دعبل خبر رسيد: معتصم اراده فريب و كشتن او را دارد. به جبل گريخت و در هجو او چنين سرود:
دلباخته غمزده دين از پراكندگى دين گريست و چشمه اشك از چشمش جوشيد.
پيشوايى به پا خاست كه از هدايت به دور است و دين و خرد ندارد.
اخبارى كه حكايت از كشوردارى مردى به نام معتصم و تسليم عرب در برابر او كند، به ما نرسيده است.
اما آن گونه كه پيشينيان گفته اند، چون كار خلافت دشوار شد، بنا به گفته كتابهاى مذهبى
. شاهان بنى عباس هفت تن خواهند بود و از حكومت هشتمين نوشته اى در دست نيست.
اصحاب كهف نيز چنين اند كه به گاه شمردن، هفت نيكمرد در غار بودند و هشتمين آنها سگشان بود!
من سگ آنها را بر تو اى معتصم! برترى مى دهم؛ زيرا تو گنهكار هستى و او نبود!
حكومت مردم از آن روز به تباهى كشيد كه وصيف و اشناس (دو غلام ترك كه در دولت معتصم صاحب منصب شدند) به مقام رسيدند. و اين چه اندوه بزرگى است!
معتصم كه
مرد و واثق به جاى او نشست، دعبل چنين سرود:
خليفه اى مرد و هيچ كس بر او نگريست، و خليفه اى آمد و هيچ كس از آمدنش شادمان نشد.
در هجو طاهر ذواليمينين كه به همدستى هرثمة بن اعين بغداد را به آتش كشيد، و به اين بهانه كه دست راستش در گرو بيعت مأمون است، با دست چپ با امام رضا (ع) بيعت كرد، چنين گفت:
طاهر را بنگريد با دو دست راست و يك چشم، شگفتا! چشمى را كه بايد، ندارد، و دست اضافه اى را كه نبايد، دارد!
ابن شهرآشوب دعبل را از ياران امام كاظم (ع) و امام رضا (ع) دانسته است......
https://eitaa.com/zandahlm1357
۲۳ آذر ۱۴۰۰
۲۳ آذر ۱۴۰۰
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هر روز با امام رضا @zandahlm1357 @HashtominEmam آرشیو مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
.......:
شفاي مرض اعصاب
عالم جليل محمد ثار اللهي كه در كتاب خود فرموده:
من به قسمي ضعف اعصاب گرفتار شدم كه از بيانش عاجز م و بغير از پروردگار كسي از حالم آگاه نبود و قريب ده ماه در قم و طهران نزد اطباء مشغول معالجه شدم بهبودي حاصل نگرديد يكي از اثرات آن امراض خيالات فاسده گوناگون بود كه مرا ناراحت ميكرد كه به ايمان خود خائف بودم پس به قلبم افتاد كه علاج درد من جز در آستان مقدس حضرت ثامن الائمه علي بن موسي الرضا (ع) ممكن نخواهد شد.
لذا عازم حركت شدم لكن بعض آقاياني كه با آنها معاشرت داشتم كه از جمله آية
الله حاج سيد محمد رضا گلپايگاني ادام الله بقاه بود مرا منع كردند بواسطه عدم تمكن مادي و من از تصميم خود منصرف نشدم و با مختصر وسيله با عائله روانه شدم و اوائل ماه رمضان بود مشرف گرديدم.
اعتقادم چنين بود كه به محض ورود كسالتم بر طرف ميشود پس شب و روز در حرم متوسل به آن حضرت بودم و منتظر نظر مرحمت و گاهي جسورانه عرض ميكردم من به جز در خانه شما جائي سراغ ندارم كه فرياد رسي كنند اگر شما جائي بهتر از در خانه خودتان سراغ داريد به من نشان دهيد و گاهي عرض ميكردم هرگاه صحت مزاج و بدني من اصلاح نيست كسالت روحي و خيالات فاسده را دفع فرمائيد كه آسيبي به ايمانم نرسد تا شب بيست و دو يا سه بار از حرم مطهر به منزل آمدم و چون عائله من به حرم بودند منزل را خلوت ديدم با حال اضطرار به كيفيتي مخصوص متوسل به چهارده معصوم و حضرت معصومه و حضرت ابي الفضل (عليهم السلام) شدم.
آنگاه با حال خستگي سر به بالش گذاشته خوابم برد در عالم رويا ديدم در يك بيابان وسيعي ميباشم واحدي در آنجا نيست ناگاه منبر يا چهار پايه بلندي به نظرم رسيد و سيد جليل القدري را بالاي آن ديدم كه تحت الحنك خود را انداخته و رو به قبله ايستاده و گويا مشغول دعا است در آن اثناء پانزده يا شانزده مرغ بزرگ ديدم از هوا بزمين آمدند و من مرغ به آن بزرگي نديده بودم و به گردن هر يك ورقه اي بود بقدر صفحه وزيري.
من خيال كردم
آن اوراق را براي من آورده اند لكن يكي از آنها نزديك من آمد و ورقه اي كه به گردن داشت بدست من داد و بر آن يك سطر نوشته بود و من خطي به آن خوبي نديده بودم كه روح مرا زنده كرد و چون خواندم نوشته بود (ثبتك الله بالقول الثابت) و من در آن حال بقدري مسرور و فرحناك شدم كه وصف نمي توانم بكنم و چون بيدار شدم حال خود را مثل ديگران صحيح و سالم ديدم و تا سه روز ديگر آن خيالات و كسالت روحي بحمدالله به بركت وجود مبارك حضرت رضا (ع) رفع شد. [۴۷].
مَنْ سَرَّهُ اَنْ يَري قبراً بِرُؤيَتِهِ
يُفَرِجُ اللّهُ عَمَّنْ زاَدُه كُرَبَهُ
فَلْيَأ تِ ذَا الْقَبْرِ اِنْ اللّهُ اَسْكَنَهُ
سُلالَةً مِنْ رَسُوْلِ اللّهِ مُنْتَجَبَةً
https://eitaa.com/zandahlm1357
۲۳ آذر ۱۴۰۰
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 در متن صلوات، اللهم.....وعجل فرجهم -ضمیر "هم" جمع آمده است. در صورتی که فرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۳ آذر ۱۴۰۰
.......:
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
صدای صیحه آسمانی به چه صورته؟ آیا به صورت ندا هست یا اینکه ممکنه رسانه ای باشد؟
و اينكه در جايي خوندم كه (از نشانه های حتمی ظهور کشته شدن یکی از سادات در مسجد الحرام میباشد که چون ایشان از شخصیتهای بین المللی هستند لذا همه مردم دنیا از این امر اگاه میشوند. ۱۵ روز پس از شهادت ایشان ظهور امام اتفاق می افتد) ايا اين نشانه درسته؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
💥صیحه ی آسمانی نه! رسانه ای نیست، آسمانی است مثل رعد و برق که همه میشنوند.
✌️🏻نکته دوم، در بحث اینکه از علامات حتمی هست⁉️
بله، حالا سادات بودنش را نمی شود قطعی گفت. ولی خُب یک شخصی به نام نفس زکیه که انسان پاکی است در کنار مسجدالحرام کشته می شود. بعد هم ننوشته این فرد بین المللی هست! بلکه فرستاده حضرت هست و کنار مسجدالحرام کشته می شود و ۱۵ شب بعدش هم ظهور امام زمان (عج)✨، البته ظهور نه قیام، قیام اصلی حضرت شروع می شود.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
۲۳ آذر ۱۴۰۰
34.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ جلسات #شرح_معرفتی_زیارت_آل_یس 1
🎤 #استاد_احسان_عبادی
💠 جلسه اول / با میزبانی دانشگاه شاهد تهران
#مهدویت
۲۳ آذر ۱۴۰۰
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
۲۳ آذر ۱۴۰۰
۲۳ آذر ۱۴۰۰
۲۳ آذر ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۲۳ آذر ۱۴۰۰
۲۳ آذر ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خلاصه تمام شاهنامه در سه کلمه...
🎙دکترالهی قمشه ای
۲۳ آذر ۱۴۰۰
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
قرآن جاوید بزرگی گفته: همه ی کتابها در خواننده ایجاد سستی میکند مگر قرآن که به خاطر نکات تازه آن ت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۳ آذر ۱۴۰۰
لف و نشر
در همان کتاب در بحث لف و نشر آمده است: زمخشری به مناسبت آیه وَ مِنْ آیٰاتِهِ مَنٰامُکُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهٰارِ وَ ابْتِغٰاؤُکُمْ مِنْ فَضْلِهِ... [۱] میگوید: این مصداق لف و نشر مرتب است و ترتیب اصلی آیه چنین است: و من آیاته منامکم و ابتغائکم من فضله باللیل و النهار، که بین دو قرینه اول و دو قرینه دوم فاصله آورده شده است. چه اینکه آن دو زمان هستند و زمان و آنچه در زمان واقع میشود یک چیز میباشند و این لف و نشر است که اتحاد هر دو را ثابت میکند. زرکشی پس از این نقل قول، میگوید: حرف زمخشری مطابق ادبیات عربی نیست زیرا موجب میشود که نهار، معمول ابتغائکم باشد و حال آنکه معمول بر عامل (مصدر) مقدم شده و این تقدم جایز نیست؛ علاوه اینکه لازم میآید عطف بر دو معمول دو عامل باشد و این از نظر ترکیبی جایز نیست.
----------
[۱]: ۱) - روم، ۲۳.
کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
۲۳ آذر ۱۴۰۰