روایت 80 کتاب جهاد.mp3
14.58M
✨✨ 📚#جهاد_با_نفس 🎧👆
✨ جلسه ۹
✨موضوع: انتخاب پدر ما حضرت آدم ابوالبشر علیه السلام کدام بود؟
#عقل ، #حیا یا #دین .
🔊 #کلیپ_صوتی :
📚 شرح روایات کتاب الجهاد اثر شیخ #حر_عاملی (ره)
✨ #درس_اخلاق
✅ ارسال به دیگران فراموش نشود 🙏
═══✼🍃🌹🍃✼══
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: زیادی اسم در بسمله سیوطی در حاشیه تفسیر بیضاوی مینویسد: بسیاری از مفسران ذیل بسم اللّٰه گ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
جزای قتل
حیوةالحیوان زیر کلمه حجل (کبک) مینویسد، بزرگی از بزرگان کُرد به خانه سلطانی دعوت شده بود. بر سر سفره چشمش به دو کبک افتاد، کردی به او نگاه کرد و خندید. امیر علت خنده را جویا شد. کردی گفت: در بچگی راهزن بودم؛ روزی بر تاجری دست یافتم؛ خواستم او را به قتل برسانم تضرع کرد و من توجهی نکردم. وقتی دید من حتماً او را به قتل میرسانم نگاهش به دو کبک افتاد و گفت: شهادت دهید که این قاتل من است. اکنون که چشمم به این دو کبک افتاد یاد احمقی او افتادم. امیر گفت: دو کبک گواهی دادند پس
دستور داد تا گردنش را زدند.
وحشی
می نماید چند روزی شد که آزاریت هست
غالباً دل در کف چون خود ستمکاریت هست
در گلستانی نمی جنبی چو شاخ گل زجای
می توان دانست کاندر پای دل خاریت هست
چاره ی خود کن اگر بیچاره سوزی کار تست
وای بر جانت اگر مانند خود یاریت هست
عشق بازان رازداران همند از من مپوش
همچو من بی عزتی یا قدر و مقداریت هست
چونی از شاخ گلت رنگی و بویی میرسد
یا باین خوش میکنی خاطر که گلزاریت هست
در طلسم دوستی کاندر تواش تأثیر نیست
نسخها دارم اشارت کن اگر کاریت هست
بار حرمان برنتابد خاطر نازک دلان
عمر من بر جان وحشی نه اگر یاریت هست
کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ۳- سازندگی فرد و جامعه عبادت و توجّه به خدا و پرستش او، چون همراه با نادیده گرفتن هوسها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۶- چگونه عبادت کنیم؟
پرتوی از اسرار نماز » چگونه عبادت کنیم؟
روش عبادت را باید از قرآن و عترت آموخت. آنگونه که آدرس هر خانه را باید از صاحب خانه گرفت. آیات قرآن و احادیث معصومین، بهترین عبادت را کدام میدانند و چه اوصافی برای آن میشمارند؟ جواب را باید از قرآن و عترت دریافت. پس مروری به کلمات اولیاء دین میکنیم:
۱- آگاهانه
در حدیث است:
«رَکْعَتانِ مِنْ عالِمٍ خَیرٌ مِن سَبْعینَ رَکْعَةً مِن جاهِلٍ» (۱۵) دو رکعت نماز عالم، بهتر از هفتاد رکعت نماز جاهل است.
و رسولخدا صلی الله علیه وآله فرموده است: از نماز، آن قسمتی مورد قبول است که انسان بر اساس تعقّل و آگاهی بخواند. (۱۶)
در حدیث دیگر است: «اَلْمُتِعَبَّدُ عَلی غَیرِ فِقْهٍ کَحِمار الطّاحُونِة» (۱۷)
عابدی که از روی فهم ودرک عبادت نکند، همچون الاغ آسیاب حرکت میکند ولی در جا میزند وپیش نمی رود.
نماز آگاهانه آنست که انسان بداند چه میکند، چه میگوید، با که صحبت میکند، حضور قلب و توجّه به خدا داشته باشد. پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: دو رکعت نماز با توجّه، از شب زنده داری غافلانه بهتر است. (۱۸)
قرآن میفرماید: «لَا تَقْرَبُواْ الصَّلَو ةَ وَأَنْتُمْ سُکَرَی حَتَّی تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ» (۱۹) در حال مستی سراغ نماز نروید، تا بدانید که چه میگویید.
امام صادق علیه السلام میفرماید:
هر که دو رکعت نماز بخواند و بداند با که سخن میگوید و چه میگوید، گناهانش بخشیده میشود. (۲۰)
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آثار عجیب نماز شب
✍ آیتالله #ناصری
🌹
#کلام_نور💫
💎آیاتی درباره نماز
🔶 قطعا مومنان رستگار شدند همان کسانی که در نمازشان خشوع دارند
📗سوره مومنون آیه 1و 2
🔷و نماز را به پادار بدرستیکه نماز نهی میکند از کارهای زشت و ناپسند
📗سوره عنکبوت آیه 45
🔶 و برپادارید نماز را و بدهید زکات را و رکوع کنید با رکوع کنندگان 📗سوره بقره آیه 41
🔷 و از صبر و نماز یاری جویید و این کار جز برای خاشعان ؛ گران و سنگین است 📗سوره بقره آیه 45
🔶 و برپا دارید نماز را برای ذکر من📗 سوره طه آیه 45
🔷 بهشتیان از جهنمیان میپرسند : که چه چیز شما را به جهنم کشاند ؟ گویند ما از نماز گزاران نبودیم
📗سوره مدثر آیات 42 و 43
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: از حضرت صادق سلام اللَّه علیه روایت است که . چون بنده مؤمن داخـل قبـر شـود، نمـاز در جانب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
فصل اول
یکى از آداب قلبیه در عبادات و وظایف باطنیه سالک طریق آخرت، توجه به عـزّ ربوبیـت و ذلّ
عبودیت است؛ و آن یکى از منازل مه مه سالک است؛ که قوت سلوك هر کس بـه مقـدار قـوت
این نظر است، بلکه کمال و نقص انسانیت تابع کمال و نقص این امر است . و هر چه نظر انّیت و
انانیت و خودبینى و خودخواهى در انسان غالـب باشـد، از کمـال انـسانیت دور و از مقـام قـرب
ربوبیت مهجور است . و حجاب خودبینى و خ ودپرستى از جمیع حجب ضـخیم تـر و ظلمـانى تـر
است، و خرق این حجاب از تمام حجب مشکلتر و خرق همه حجب را مقدمه است، بلکه مفتاح
مفاتیح غیب و شهادت و باب الابواب عروج به کمال روحانیت خرق این حجاب است . تـا انـسان
را نظر به خویشتن و کمال و جمالِ متوهم خود است، از جمال مطلق و کمال صرف محجوب و
مهجور است؛ و اول شرط سلوك الى اللَّه خروج از این منزل است، بلکه میزان در ریاضت حق و
باطل همین است . پس هر سالک که با قدم انانیت و خودبینى و در حجاب انّیـت و خودخـواهى
طى منزل سلوك کند، ریاضتش باطل و سلوکش الى اللَّه نیست، بلکه ال ى الـنفس اسـت : مـادر
بتها بت نفس شما است.(21 (
قَالَ تَعالى : و منْ یخْرُج منْ بیته مهاجِراً الَى اللَّه ورسوله ثُم یدرِکْهالْموت فَقَدوقَـعأَجـرُه علـى
( اللَّه 22.(هجرت صورى و صورت هجرت عبارت است از هجرت به تن از منزل صورى بـه سـوی
کعبه یا مشاهد اولیاء )ع( ؛ و هجرت معنوى خروج از بیت نفس و منـزل دنیـا اسـت الـى اللَّـه و
رسوله؛ و هجرت به سوى رسول و ولىنیز هجرت الى اللَّه است . و ما دام که نفس را تعلّقـى بـه
خویش و توجهى به انّیت است مسافر نشده؛ و تا بقایاى انانیت در نظـر سـالک اسـت و جـدران
شهر خودى و اذان اعلام خودخواهى مختفى نشده، در حکم حاضر است نه مسافر و مهاجر .
و در مصباح الشّریعۀ است : قالّ الصادقُ علیه السلام : العبودیۀُ جوهرَةٌ کُنْهها الرُّبوبِیۀُ؛ فَما فُقد منَ
العبودیۀِ وجِد فى الرُّبوبِیۀِ، و ما خَفى منَ الرُّبوبِیۀِ أُصیبفى العبودیۀ(23 .(
کسى که با قدم عبودیت سیر کند و داغ ذلّت بندگى را در ناصیه خـود گـذارد، وصـول بـه عـزّ
ربوبیت پیدا کند . طریق وصول به حقایق ربوبیـت سـیر در مـدارج عبودیـت اسـت؛ و آنچـه در
عبودیت از انّیت و انانیت مفقود شود د ر ظلّ حمایت ربوبیت آن را مى یابد، تا به مقامى رسد که
حق تعالى سمع و بصر و دست و پاى او شود؛ چنانچه در حدیث صحیح مـشهور بـین فـریقین
وارد است.(24 (
چون از تصرّفات خود گذشت و مملکت وجود خود را یکـسره تـسلیم حـق کـرد و خانـه را بـه
صاحب خانه واگذار نمود و فانى در ع زّ ربوبیت شد، صاحب خانه خود متـصرّف در امـور گـردد؛
پس تصرّفات او تصرّف الهى گردد؛ چشم او الهى شود و با چشم حق بنگـرد، و گـوش او گـوش
الهى شود و به گوش حقّ بشنود . و هر چه ربوبیت نفس کامـل باشـد و عـزّ آن منظـور خـواطر
شود، از عزّ ربوبیت به همان اندازه کسر شود و نا قص گردد، چه کـه ایـن دو مقابـل یکدیگرنـد :
( الدنْیا و الآخرَةُ ضَرَّتان 25 .(
پس، سالک الى اللَّه را ضرور است که به مقام ذلّ خود پى برد و نصب العین او ذلّـت عبودیـت و
عزّت ربوبیت باشد . و هر چه این نظر قوت گیرد عبادت روحـانى تـر شـود و روح عبـادت قـویتر
شود، تا اگر به دستگیرى حقّ و اولیاى کمل علیهم السلام توانست به حقیقت عبودیـت و کنـه
آن واصل شود، از سرّ عبادت لمحه اى درمى یابد. و در جمیع عبادات - خصوصاً نمـاز کـه سـمت
جامعیت دارد و منزله آن در عبادات منزله انسان کامل است و منزله اسم اعظم بلکه خود اسـم
اعظم است - این دو مقام، یعنى مقام عزّ ربوبیت که حقیقت است و مقام ذلّ عبودیت که رقیقـه
آن است، مرموز است . و در اعمال مستحبه قنوت و در اعمال واجبه سجده را اختـصاصى اسـت
که پس از این ان شاء اللَّه به آن اشاره خواهم کرد
آداب الصلاة امام خمینى رضوان االله تعالی علیه
و باید دانست که عبودیت مطلقه از اعلى مراتب کمال و ارفع مقامـات انـسانیت اسـت کـه جـز
اکمل خلق اللَّه محمد صلّى اللَّه علیه و آله بالاصالۀ و دیگر اولیاى کمل بالتّبعیۀ کـسى دیگـر را
از آن نصیبى نیست، و دیگران را پاى عبودیت لنگ است و عبادت و عبودیت آنها معلّل است و .
جز با قدم عبودیت نتوان به معراج حقیقى مطلق رسید؛ و لهذا در آیه شـریفه فرمایـد : سـبحانَ
الّذى اسرى ( بِعبده (قدم عبودیت و جذبه ربوبیت سیر داد آن ذات مقدس را به معراج قـرب
و وصول . و در تشهد نماز که رجوع از فناى مطلق است، که در سجده حاصل شده، باز توجه بـه
عبودیت قبل از توجه به رسالت است . و ممکن است اشاره به آن باشد که مقـام رسـالت نیـز در
نتیجه جوهره عبودیت است . و این مطلب را دنباله طویلى است که از وظیفـه ایـن اوراق خـارج
است
.......:
آداب الصلاة امام خمینى رضوان االله تعالی علیه
https://eitaa.com/zandahlm1357