#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
اما « محمد بن على » (پدر سفّاح و منصور) بسيار زيرك و كاردان بود. همين كه به وسيله ابوهاشم انقلابيون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تا چه حدّ دعوت عباسيان پنهانى صورت مى گرفت؟
ظاهراً يكى از
شيفتگان شعارهاى مزبور شخص « عبداللَّه بن معاويه » بود، زيرا مورّخان از جمله ابوالفرج در « مقاتل الطالبيين » ص ۱۶۸ چنين مى نويسد:
چون « ابن ضباره » بر عبداللَّه بن معاويه فايق آمد، راه خراسان را در پيش گرفت. آنگاه وى نزد ابومسلم رفت تا مگر ياريش كند. ولى ابومسلم او را دستگير و زندانى كرد و سپس مقتولش ساخت.
اين جريان به وضوح بيانگر آن است كه عبداللَّه انتظار كمك از ابومسلم مى داشت، چه مى پنداشت كه ابومسلم به حقيقت به نفع اهل بيت و خرسندى خاندان محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم تبليغ مى كند. بيچاره هرگز به مغزش خطور نكرده بود كه اين دعوت فقط به نفع عباسيان است و بدين گونه اين جريان داشت با زيركى تمام صورت مى گرفت؟
شايد بتوان گفت كه محمد بن على توانسته بود جريان مزبور را حتى از دو فرزند خود، سفّاح و منصور نيز پنهان نگاه بدارد. چه مى بينيم كه آن دو همراه با بنى هاشم، چه عباسيان و چه علويان، و نيز برخى از امويان (۱۴) و چهره هاى قريش به عبداللَّه بن معاويه پيوستند كه قيامش به سال ۱۲۷ در كوفه بود و سپس در شيراز، كه در آنجا توانست سلطه خود را بر فارس و اطراف آن، حُلوان، قومس، اصفهان، رى، همدان، قم و اصطخر و راههاى آبى كوفه و بصره گسترده، موقعيّتى بس عظيم به دست آورد. (۱۵)
منصور از
سوى عبداللَّه بن معاويه حاكم سرزمين « ايذج » (۱۶) شد و ديگران نيز بر ساير سرزمينها از سوى وى به فرمانروايى منصوب گرديدند. اين كه منصور به عنوان يك هاشمى اين سمت را پذيرفت خود دليل بر آن است كه وى نمى دانست پدرش از آغاز سده يك، يعنى پيش از خروج عبداللَّه بن معاويه، به مدت ۲۸ سال در راه هدف و پيشبرد امر عباسيان به جان مى كوشيد و برايشان تبليغ مى كرد. برعكس، منصور چنان مى پنداشت كه تبليغ به سود اهل بيت و خشنودى آنان است؛ و طبيعى است منظور از اهل بيت، علويان است چه اين واژه بطور اطلاق بر آنان دلالت مى كرد.
در غير اين صورت، اگر محمد بن على داراى دعوت روشن و شناخته شده اى مى بود و منصور هم از آن آگاهى كامل مى داشت، پذيرفتن حكومت بر ايذج كه ازسوى عبداللَّه بن معاويه به وى تفويض گشته بود، براى دعوت پدرش (محمد بن على) جداً زيان داشت و بر آن ضربه مهلكى وارد مى ساخت. مگر آن كه بگوييم در آنجا هدف مهمتر ديگرى وجود داشت كه اين مطلب از زيركى آنان حكايت خواهد كرد. يعنى آنان نظرشان اين بود كه اگر دعوتشان به پيروزى برسد هيچ، و گرنه در صورت موفقيت عبداللَّه بن معاويه، وجهه خود را به عنوان يارى دهندگان او حفظ كرده، در مواضع قدرت همچنان باقى خواهند ماند. پس مى توانيم بيعت مكرّر عباسيان را با محمد بن عبداللَّه علوى اين گونه تفسير
كنيم.
به علاوه پاسخ منصور نيز توجيه مى گردد كه روزى به شخصى كه از وى درباره محمد بن عبداللَّه علوى مى پرسيد، گفت: « او محمد بن عبداللَّه بن حسن بن حسن، و مهدى ما اهلبيت مى باشد ».
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
حضرت موسی علیه السلام نُه دلیل و معجزه ارائه کرد که یکی از آن معجزات، عصایی
بود که چون موسی آن را بر زمین میافکند، به ماری بزرگ تبدیل میشد.
«قالَ ألقِها یا مُوسی، فَألقها فَاِذا هِیَ حَیَّةٌ تَسعی [۲] ».
حضرت عیسی علیه السلام به مردمش میگفت: «... أنّی قَد جِئتُکُم بایَةٍ مِن رَبِّکُم أنّی أخلُقُ لَکُم مِنَ الطّینِ کَهَیئَةِ الطَّیرِ فَأنفُخُ فِیهِ فَیَکُونُ طَیرا بِاِذنِ اللّه ِ وَ اُبرِئُ الأکمَهَ وَ الأبرَصَ وَ اُحیِ المَوتی بِاِذنِ اللّه ِ وَ اُنَبِّئُکُم بِما تَأکُلُونَ وَ مَا
تَدَّخِرُونَ فِی بُیُوتِکُم [۳] ».
من از سوی پروردگارتان برای شما نشانه ای آورده ام:
۱- از گِل، مجسمه ای به شکل پرنده میسازم و سپس در آن میدمم، آن مجسّمه گِلی به اجازه الهی، پرنده ای میشود (و پرواز میکند).
۲- کور مادرزاد و بیمار جذامی را شفا میدهم.
۳- به اجازه خداوند مرده را زنده میکنم.
۴- به شما خبر میدهم که چه خورده اید و چه چیزی در خانه هایتان انباشته اید.
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نیز برای اثبات پیامبری خویش معجزات گوناگونی را به مردم ارائه کرد که برخی از آن معجزات، خبر از آینده میداد و برخی حسّی بود که قرآن کریم در سوره «قمر» به یکی از معجزات حسّی پیامبر صلی الله علیه و آله اشاره فرموده
است:
«اِقتَرَبَتِ السّاعَةُ، وَ انشَقَّ القَمَرُ، وَ إن یَرَوا آیَةً یُعرِضُوا وَ یَقُولُوا سِحرٌ مُستَمِرٌّ [۱] ».
قیامت نزدیک شد، و ماه شکافته شد، و اگر - کافران و مشرکان - نشانه ای ببینند روی گردانند و گویند سحری است همیشگی.
اکثر مفسران عامّه و خاصّه روایت کرده اند که این آیات پس از آن نازل شد که
مشرکان قریش در مکه تقاضای معجزه از پیامبر صلی الله علیه و آله نمودند، آن حضرت به ماه اشاره کرد و ماه دو نیم گشت. براساس برخی از روایات این جریان در شب چهاردهم ذی الحجة رخ داده، که قرص ماه کامل بوده است [۲] .
مهم ترین معجزه جاویدان پیامبر صلی الله علیه و آله قرآن است که شامل اعجاز علمی، معرفتی و
خبرهایی از آینده میباشد، و تاکنون هیچ کس نتوانسته حتی یک آیه همانند آن را بیاورد و هر کس ادعای آوردن مثل آن را کرده، رسوا و شرمنده گردیده است.....
----------
[۲]: طه ۲۰، آیه ۱۹ و ۲۰.
[۳]: آل عمران ۳، آیه ۴۹.
[۱]: قمر ۵۴، آیه ۱ و ۲.
[۲]: بنگرید به: ترجمه تفسیرالمیزان، ۱۹/۸۷ و ۸۸؛ تفسیر نمونه، ۲۳ / ۱۲؛ منتهی الآمال ۱ / ۸۰.
#ارمغان ملکوت
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 آیا بعد از حکومت امام زمان، حکومت امام تا قیامت پابرجاست یا به شهادت می رسند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥موضوع: معنی روایت «علی العرب شدید» ..
#استاد_طبسی
#گامی_به_سوی_ظهور
🔶🔹🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یابن الحسن کجایی
داداز غم جدایی
من چشم به ره نشستم
تا دیدنم بیایی
عمری گذشت و پیرم
بر عشق تو اسیرم
ترسم آقا بمیرم
بالا سرم نیایی
اللهم عجل لولیک الفرج
التماس دعا.
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ناگفته های شنیدنی خبرنگار سرشناس لبنانی که همراه #حاج_قاسم سلیمانی بود؛ شبی که داعش حرم حضرت رقیه (س) را بمباران می کرد سردار لحظاتی برای مناجات به حرم آمد، شب عجیبی بود.
ای شهید
گاهــی ...
که دلم سخت میشود ؛
آنقدر تو را تڪرار میکنم ،
تا مـثل ذره ای ،
در امتداد نگاهت گم شوم
و این آغاز پیدا شدن من ...
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
✨✨ 📚#جهاد_با_نفس 🎧👆 ✨ جلسه ۲۱ ✨موضوع: #حسن_ظن به خداوند. خدا نزد گمان بنده است. راه جلب رحمت ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روایت 142 کتاب جهاد.mp3
18.41M
✨✨ 📚#جهاد_با_نفس 🎧👆
✨ جلسه ۲۲
✨موضوع: #حسن_ظن به خداوند. باور به حضور خداوند و اعتماد به مولای مهربان.
معانی #نعمت، #روزی و #برکت.
🔊 #کلیپ_صوتی :
📚 شرح روایات کتاب الجهاد اثر شیخ #حر_عاملی (ره)
✨ #درس_اخلاق
✅ ارسال به دیگران فراموش نشود 🙏
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
عشق یکی از مورخان پس از بیان داستان عده ای که از شدت عشق هلاک شده بودند، میگوید: وقتی محبت عاشقان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
حسرت
در تفسیر نیشابوری ذیل آیه أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ یٰا حَسْرَتیٰ عَلیٰ مٰا فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللّٰهِ... [۱]،
آورده است: ابوالفتح در فقه سرآمد بود و نزد مردم محترم و ثروت زیادی داشت، وی وقتی به بغداد آمد، در نظامیه بغداد به تدریس مشغول شد، محل مرگ او همدان است، چون نزدیک مرگش رسید به دوستانش گفت: بیرون شوید، وقتی آنان خارج شدند، پی در پی به صورتش میزد و میگفت یٰا حَسْرَتیٰ عَلیٰ مٰا فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللّٰهِ، وی گفت: ای ابوالفتح، عمر خود را در طلب دنیا و پست و اموال ضایع کردی و دائماً با پادشاهان در رفت وآمد بودی، و دوبیتی ذیل را سرود که: در تعجبم از دانشمندان که چگونه عمر را به غفلت میگذرانند، و چگونه لباس حرص را در پیشامدها بر زمین میکشانند، چنان اطراف خان ستمگران میچرخند که گویا اطراف خانه خدا در طوافند.
عجبتُ لاهل العلم کیف تغافلوا
یجرّون ثوب الحرص عند المهالک
----------
[۱]: ۱) - زمر، ۵۶.
یدورون حول الظالمین کانهم
یطوفون حول البیت وقت المناسک
نیشابوری میگوید: او در همین حال بود تا از دنیا رفت. من پناه میبرم به خدا از چنین حالی و چنین مرگی و از خدا میخواهم که بر من منت نهد که از این وبال خلاصی یابم. [۲]
گویم
کردیم دلی را که نبد مصاحبش
در خانه ی عزلت از پی اصلاحش
و ز فر من الخلق بر آن خانه زدیم
قفلی که نساخت قفل گر مفتاحش
گویم
از فتنه این زمانه شور انگیز
برخیز و بهر جایی که توانی بگریز
ور پای گریختن نداری باری
دستی زن و در دامن خلوت آویز
----------
[۲]: ۲) - عبارت آخر، قول شیخ بها بعد از ذکر داستان است. الاحسان ان تعبداللّٰه کانک تراه فان لم تکن تراه فانه یراک.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از تفسیر صوتی قرآن (قرائتی)
03.Ale.imran.149.mp3
2.04M
هدایت شده از تفسیر صوتی قرآن (قرائتی)
03.Ale.imran.150-151.mp3
2.97M
هدایت شده از تفسیر صوتی قرآن (قرائتی)
03.Ale.imran.152.mp3
3.51M
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ابوالحسنین: جواب اول ما یک #وحی_قرآنی داریم(یعنی آیاتی که بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ابوالحسنین:
نقل اول تاریخی (یک کمی نیاز دارد با دقت خوانده بشود)
مثل معروف درباره این جریان این آیه است: «وَالسّابقون الاَوّلون مِنَ المُهاجِرینَ وَالاَ نصارِ وَ الَّذینَ اتَّبعوهُم بأِحسان رَضِی اللّه عَنهُم وَ رَضُواعَنه و…». (سوره توبه، ایه 100)
👈خداوند در این ایه اعلام کرده است که از سه طایفه راضی است و ایشان از خداوند راضی هستند و برای ایشان باغهایی آماده کرده است که همیشه در آنجا خواهند ماند.
دسته اوّل: پیشگامان نخستین از مهاجران؛
دسته دوّم: پیشگامان نخستین از انصار؛
دسته سوّم: کسانی که با نیکوکاری از آنان پیروی کردند.
در تاریخ نقل شده است که خلیفه دوّم، آیه فوق را چنین میخواند: « والسابقون الاوّلون من المهاجرین والانصار #الّذین اتبعوهم باحسان…» یعنی «واو» قبل از «الذین» را حذف میکرد و «انصار» را عطف به «السابقون» مینمود که معنا چنین میشود «پیشگامان نخستین از مهاجرین و انصار که با نیکوکاری از ایشان تبعیت کردند». در نتیجه مقام مهاجرین بسیار برتر می گردد وانصار تابع مهاجرین شمرده میشوند وبدین وسیله معتقد بود، مقام مهاجرین قابل مقایسه با مقام انصارنیست.
👈👌👌و در اینجا بود که اُبی ابن کعب به عمر گفت: رسول خدا ایه را برای من با «واو» خواند و تو آن روزها در بقیع مدینه ابزار دباّغی میخریدی (کنایه از اینکه ما با رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) بودیم و قرائت صحیح را میشنیدیم). عمر بدو گفت: درست می گویی وقتی شما نزد ایشان بودید، ما غایب بودیم و وقتی شما فارغ البال در خدمت رسول خدا بودید، ما مشغول کارهای خود بودیم، اگر میخواهی بگو، ما بودیم که مسلمانان را جا دادیم و کمک کردیم ( یعنی بگو: ما انصار هستیم و بدین ترتیب کنایه ای هم به کعب زد) و در جای دیگر نقل شده است که عمر گفت: من فکر میکردم خداوند با این ایه پیشگامان از مهاجرین را به مقامی رسانده که هیچکس به آن مقام نرسیدهاست. به هر حال میبینیم که صحابه رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) چقدر دقت داشتند که حتی یک «واو» از قرآن کریم کم و زیاد نشود و حّتی به خلیفه هم تذکر میدادند و از تحریف کتاب خدا جلو گیری میکردند.
👌👏👏👌✅نکته بسیااار جالب اینجاست این شخص(اُبی ابن کعب) به عمر گفته یا این واو (وَ الَّذینَ اتَّبعوهُم) را سر جایش برمیگردانی یا اینکه خودمان با شمشیر این واو را سر جایش بر میگردانیم(عمر هم که ترسیده بود واو را سر جایش برگرداند).
#قرآن_شناسی
نقل دوم تاریخی
👈👈وقتی #معاویه قصد کرد آن تکاثر و ثروت اندوزی را برای درباریان خود تجویز کند و بگوید: سرمایه اندوزی و ثروتهای بادآورده را ما میتوانیم داشته باشیم و دیگران نمیتوانند داشته باشند،👈👈 دستور داد تا در انجمنهای قرائت قرآن #واو این ایه را قرائت نکنند: ایه چنین است: «یا ایها الذین آمنو إنّ کَثیراً من الأحبار و الرُّهبانِ لیأکلونَ أموال النّاس بالباطل و یصدّونُ عن سبیل اللّه #والَّذین یکنِزونَ الذَّهبَ و الفِضَة وَلا ینفِقونَها فی سبیلَِ اللّه فَبَشِّرهم بِعَذاب الیم»، « ای مؤمنان بدانید که بسیاری از احبار و راهبان، اموال مردم را به ناحق میخورند و [مردمان را] از راه خدا باز میدارند، و کسانی که زر و سیم میاندوزند و آن را در راه خدا خرج نمیکنند، ایشان را از غذابی دردناک خبر ده). «سوره توبه، ایه 34»
👌👌👈که اگر واو حذف شود «الذین» توضیح(صفت) همان احبار و رهبان میشود. یعنی عالمان یهود، سردمداران و سلاطین یهود، حق جمع کردن ثروت را ندارند، و ایه دلالت ندارد براینکه اگر یک مسلمانی بخواهد ثروت اندوز باشد، عیب دارد.
✅✅👌جناب اباذر رضوان اللّه علیه❤️ که در شام در آن تبعید اول به سرمیبرد، شمشیر را روی دوش گذاشت و گفت: لا أضَعُ السَّیف مِن عاتِقی حَتّی توضَعُ الواو فی مَکانِها؛ من این شمشیر را از دوشم پایین نمیآورم تا اینکه واو در جای خود قرار گیرد. بسیاری از شنوندگانِ این شعار، نمیدانستند که منظور اباذر چیست. بعد معلوم شد که درباریان اموی طبق یک توطئه شومی، قصد حذف آنواو را داشتند تا «الذین» مخصوص احبار و رهبان بشود. اباذر که حافظ و حامی قرآن بود، گفت: اگر دست به این واو بزنید من شمشیر میکشم.👈👈 این واو باید باشد تا جمله مستقل باشد. یعنی مسلمان و غیر مسلمان در یک جامعه انسانی حق ثروت اندوزی ندارد. این آیه پیامش بین المللی است. نمیگوید یهودیها و مسیحیها حق ثروت اندوزی ندارند. میگوید انسان، نه «المؤمنون» است، نه «اهل الکتاب». «والذین» چه مسلمان، چه یهودی، چه ترسا، چه زرتشت و چه لاییک. هیچ کدام از این فِرق پنجگانه حق ثروت اندوزی در جامعه انسانی را ندارد. و اباذر رضوان اللّه علیه با این شعار آمیخته با شعور قرآنی، جلو تصرف خائنانه درباریان اموی را گرفت.
#قرآن_شناسی
نقل سوم تاریخی
احمد بن محمد بن عیسی اشعری،محدث امامی در سدۀ ۳قمری/۹میلادی و از شاگردا