.......:
سعدی
هزار جهد بکردم که سر عشق بپوشم
نبود بر سر آتش میسرم که نجوشم
گویند
ساکنان سر کوی تو نباشند بهوش
کان زمینست که از وی همه مجنون خیزد
اهلی
به عاشقان جگر چاک چون رسی اهلی
بیک دو چاک که در جیب پیرهن کردی
*
بجز هلاک خودش آرزو نباشد هیچ
کسی که یافت چو پروانه ذوق جانبازی
مجیر
به غم شاد شوی میدانم
غم دل با تو از آن میگویم
شکیبی
شبهای هجر را گذراندیم و زنده ایم
ما را به سخت جانی خود این گمان نبود
*
ای غائب از دو دیده چنان در دل منی
کز لب گشودنت به من آواز میرسد
حسن دهلوی
یکسر مو دلت سفید نگشت
هیچ مو در تنت سیاه نماند
ای حسن توبه آن گهی کردی
که ترا قوت گناه نماند
صبری
چون دل به شکوه لب بگشاید بگو که من
شرمنده از کدام وفای تو زادمش
یحیی
پاکبازم آرزوی دل نمی دانم چیست
این که مردم وصل میگویند حیرانم که چیست
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ۵ - مقایسه عبادتها و نعمتها ما هر چه داریم از خداوند است. نعمتِ سلامتی، اعضاء، امکانات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
۴- امام باقر علیه السلام نقل میکند:
وارد شدم، پدرم را دیدم که پایش ورم کرده، رنگش متغیّر، چشمانش سرخ، پیشانی اش نشان سجده دارد، به گریه افتادم. وقتی متوجّه من شد، فرمود: فلان نوشته را بیاور!
در آن نوشته، از عبادتهای علی علیه السلام کمی برایم خواند و کنار گذاشت و فرمود: چه کسی میتواند همچون علی علیه السلام عبادت کند؟ [۱]
۵ - امام کاظم علیه السلام در زندان، گاهی از صبح تا ظهر را به یک سجده میگذراند، و چنان سینه به زمین میچسباند، که گویی پارچه ای بر زمین افتاده است. [۲]
----------
[۱]: ۴۸) بحارالانوار، ج ۴۶، ص ۷۵.
[۲]: ۴۹) بحارالانوار، ج ۴۸، ص ۱۰۷.
۹- عبادتهای باطل
پرتوی از اسرار نماز » عبادتهای باطل
گفتیم که بندگی و اطاعت و عبادت، تنها در برابر آفریدگار جهان شایسته و رواست و هر پرستشی نسبت به هر پدیده یا انسان و موجودات دیگر، باطل است. این عبادتهای ناروا، بیشتر از راه جهالت، یا دوری از هدایتهای انبیا پیش میآید.
خداوند متعال در قرآن، ضمن اشاره به انواع عبادتهای ناروا و باطل، آنها را بی دلیل و بیهوده میخواند و با دلیل، ردّ میکند. از این قبیل که:
اگر بخاطر یاری جُستن از دیگران، سراغ غیر خدا میروید، بدانید که همه قدرتها از آن خداست: «أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً» (۵۰) اگر در پی عزّت یافتن هستید، باز هم عزّت برای خدا و در دست خداست: «فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعاً» (۵۱)
اگر برای تأمین معاش و روزی هستید. معبودهای باطل که مالک رزق شما نیستند: «لَا یَمْلِکُونَ لَکُمْ رِزْقاً» (۵۲)
اگر به امید نفع یا ضرر، توسّط مبعودهای دیگرید، آنان توان سود رساندن یا دفع زیان ندارند: «مَا لَا یَمْلِکُ لَکُمْ ضَرّاً وَلَا نَفْعاً» (۵۳)
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 چرا وقتی #گرفتار میشی میری به هر کسی رومیزنی؟؟
چرا میری سراغ خرافات و طلسم و این جور چیزها؟؟
⁉️واقعا چرا ؟!!!
🍃خب برو سراغ راهی که خود #قرآن جلوی پات گذاشته.
⚡️ خدا خودش تو قرآنش فرموده:
❣ تو گرفتاریهاتون به #صبر و #نماز پناه ببرید...
🌸 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ(بقره/۱۵۳)
❣اى كسانى كه ايمان آوردهايد! (در برابر حوادث سخت زندگى،) از صبر و نماز كمك بگيريد، همانا خداوند با #صابران است.
👇👇👇
🍃پس وضو بگیر،✌️ دو رکعت #نماز بخون.
با خدا حرف بزن و دعا کن.
❣ قدرتِ #نماز رو، در رفع گرفتاری، دست کم نگیر.
🍀خیلی از گرههای کورِ زندگی، با یک نمازِ خوب باز میشه.
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: فصل ششم در بیان نشاط و بهجت است و دیگر از آداب قلبیه نماز، و سایر عبادات، که موجب نتایج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
فصل هفتم در بیان تفهیم است
یکى از آداب قلبیه عبادات، خصوصاً عبادات ذکریه، تفهیم است . و آن چنـان اسـت کـه انـسان
قلب خود را در ابتداء امر چون طفلى پندارد که زبان باز نکرده و آن را مى خواهـد تعلـیم دهـد؛
پس، هر یک از اذکار و اوراد و حقایق و اسرار عبادات را با کمال دقّت و سعى به آن تعلیم دهـد
و در هر مرتبه اى از کمال هست، آن حقیقتى را که ادراك نموده به قلب بفهماند . پس، اگر اهل
فهم معانى قرآن و اذکار نیست و از اسرار عبادات بى بهره اسـت، همـان معنـاى اجمـالى را کـه
قرآنْ کلام خدا است و اذکاریادآورى حق است و عبادات اطاعت و فرمانبردارى پروردگار اسـت
تعلیم قلب کند و به قلب همین معانى اجمالیه را بفهماند . و اگر اهل فهم معانى صوریه قـرآن و
اذکار است، همان معانى صوریه را، از قبیل وعد و وعید و امر و نهى، و از علم مبدأ و معاد به آن
مقدار که ادراك نموده به قلب تعلیم دهد . و اگر کشف حقیقتى از حقـایق معـارف یـا سـرّى از
اسرار عبادات براى او شده، همان را با کمال سعى و کوشش به قلب تعلیم کنـد و آن را تفهـیم
نماید. و نتیجه این تفهیم آن است که پس از مدتى مواظبت زبان قلب گشوده شود و قلب ذاکر
و متذکّر گردد . در اول امر، قلب متعلّم بود و زبانْ معلّم و به ذکر زبانْ قلب ذاکر مى شـد و قلـب
تابع زبان بود، و پس از گشوده شدن زبان قلب عکس گردد : قلب ذاکر گردد و زبان بـه ذکـر آن
ذکر گوید و به تبع آن حرکت کند . بلکه گاه شود که در خواب نیز انسان به تبع ذکر قلبى ذکـر
لسانى گ وید، زیرا که ذکر قلبى مختص به حال بیدارى نیست و اگر قلب متذکّر شود زبـان کـه
تابع آن شده ذکر گوید و از ملکوت قلب به ظاهر سرایت نماید: قُلْ کُلٌّ یعملُ على ( شاکلَته 57 .(
بالجمله، در اول امر باید انسان این ادب یعنى تفهیم را ملحوظ دارد تا زبـان قلـب کـه مطلـوب
حقیقى است گشوده گردد . و علامت آن که زبان قلب گشوده شده آن اسـت کـه تعـب ذکـر
زحمت آن مرتفع شود و نشاط و فرح رخ دهد و خستگى و رنج زایل گردد؛ چنانچه اگـر کـسى
طفلى را که زبان باز ننموده بخواهد تعلیم دهد، تا طفل زبان باز ننمـوده معلـم خـسته و ملـول
شود؛ همین که طفل زبان گشود و آن کلمه را که تعلیم او مى کرد ادا کرد، خستگى معلّم رفـع
شود و معلّم به تبع طفل کلمه را ادا کند بى رنج و تعب . قلب نیز در ابتداء امر طفلى است زبـان
نگشوده که آن را باید تعلیم داد و اذکار و اوراد را باید به زبان آن گذاشت، و پـس از بـاز شـدن
زبانِ آن انسان تابع آن گردد و رنج و تعب تعلیم و خستگى ذکر مرتفع گردد . و ایـن ادب بـراى
کسانى که مبتدى هستند خیلى لازم است .
و باید دانست که یکى از نکات تکرار اذکار و ادعیه و دوام ذکر و عبادت همین اسـت کـه زبـان
قلب گشوده و قلب ذاکر و داعى و عابد گردد و تا این ادب م لحـوظ نـشود زبـان قلـب گـشوده
نشود .
و در احادیث شریفه اشاره به این معنى شده است؛ چنانچه در کافى شـریف از حـضرت صـادق
سلام اللَّه علیه حدیث کند که حضرت امیر المؤمنین سلام اللَّه علیـه در ضـمن بعـضى از آداب
قرائت فرمودند: و لکنِ اقْرَعوا بِه قُلُوبکُم الْقاسیۀَ، و لا یکُنْ هم احدکُم آخرَ السورة(58 .(
و در حدیث کافى است که حضرت صادق به ابو اسامه فرمود : یا ابا اسامۀ، ادعوا (ارعـوا ) قُلُـوبکُم
ذکْرَ اللَّه و احذَروا النُّکَت). (
حتى کمل اولیاء علیهم السلام نیز این ادب را ملحوظ مى داشتند، چنانچه در حدیث اسـت کـه
حضرت صادق سلام اللَّه علیه را حالتى در نماز دست داد که افتاد غش کرد؛ چون حالـت افاقـه
دست داد، از سببش سؤال شد . فرمود: ما زِلْت اردد هذه الآیۀَ علـى قَلْبـى حتّـى سـمعتُها مـنَ
الْمتَکَلِّمِ بِها فَلَم یثْبت جِسمى لمعا ( ینَۀِ قُدرته 60 .(
و از جناب ابو ذر رضى اللَّه عنه نقل شده که قام رسولُ اللَّه صلّى اللَّه علیه و آله لیلۀً یردد قولَـه
تعالى: ( انْ تُعذِّبهم فَانَّهم عبادك و انْ تَغْفرْ لَهم فَانَّک انْتالْعزِیزُ الْحکیم 61 .(
بالجمله، حقیقت ذکر و تذکّرْ ذکر قلبى است و ذکر لسانى بدون آن بـى مغـز و از درجـه اعتبـار
بکلّى ساقط است . چنانچه در احادیث شریفه به این معنى بسیار اشاره شده . رسول اکـرم صـلّى
اللَّه علیه و آله به ابى ذر فرمود : یا ابا ذَر، رکْعتانِ مقْتَصدتانِ فى تَفَکُّرٍ خَیرٌ منْ قیامِ لَیلَۀٍ والْقَلْـب
( لاه ] .(نسخه: ساه [ و هم از رسول اکرم صلّى اللَّه علیـه و آلـه منقـول اسـت کـه خـداى
تعالى نظر به صورتهاى شما نمىکند، بلکه نظر به قلبهاى شما مىکند.(63 (
و در احادیث حضور قلب مى آید که نماز به قدر حضور قلب مقبول است و هر چـه قلـب غف لـت
داشته باشد به همان اندازه نماز را قبول نمى کنند. و تا این ادب که ذکر شد ملحوظ نشود، ذکر
قلبى حاصل نگردد و قلب از سهو و غفلت بیرون نیاید .
و در حدیث است که حضرت صادق علیه السلام فرمود :
فاجعلْ قَلْبک قبلَۀً للسانک لا تُحرِّکْه الّـا
بِاشارةِ الْ ( قَلْب 64 .(و قبله شدن قلب و تبعیت لسان و سایر اعضاء از آن صـورت نگیـرد، مگـر بـا
ملحوظ داشتن این ادب . و اگر اتّفاق افتد حصول این امور بدون این ادب، از نوادر است و انسان
نباید به آن مغرور شود .
#آداب الصلاة امام خمینى رضوان االله تعالی علیه
https://eitaa.com/zandahlm1357
5.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا