.......:
فصل هفتم در بیان تفهیم است
یکى از آداب قلبیه عبادات، خصوصاً عبادات ذکریه، تفهیم است . و آن چنـان اسـت کـه انـسان
قلب خود را در ابتداء امر چون طفلى پندارد که زبان باز نکرده و آن را مى خواهـد تعلـیم دهـد؛
پس، هر یک از اذکار و اوراد و حقایق و اسرار عبادات را با کمال دقّت و سعى به آن تعلیم دهـد
و در هر مرتبه اى از کمال هست، آن حقیقتى را که ادراك نموده به قلب بفهماند . پس، اگر اهل
فهم معانى قرآن و اذکار نیست و از اسرار عبادات بى بهره اسـت، همـان معنـاى اجمـالى را کـه
قرآنْ کلام خدا است و اذکاریادآورى حق است و عبادات اطاعت و فرمانبردارى پروردگار اسـت
تعلیم قلب کند و به قلب همین معانى اجمالیه را بفهماند . و اگر اهل فهم معانى صوریه قـرآن و
اذکار است، همان معانى صوریه را، از قبیل وعد و وعید و امر و نهى، و از علم مبدأ و معاد به آن
مقدار که ادراك نموده به قلب تعلیم دهد . و اگر کشف حقیقتى از حقـایق معـارف یـا سـرّى از
اسرار عبادات براى او شده، همان را با کمال سعى و کوشش به قلب تعلیم کنـد و آن را تفهـیم
نماید. و نتیجه این تفهیم آن است که پس از مدتى مواظبت زبان قلب گشوده شود و قلب ذاکر
و متذکّر گردد . در اول امر، قلب متعلّم بود و زبانْ معلّم و به ذکر زبانْ قلب ذاکر مى شـد و قلـب
تابع زبان بود، و پس از گشوده شدن زبان قلب عکس گردد : قلب ذاکر گردد و زبان بـه ذکـر آن
ذکر گوید و به تبع آن حرکت کند . بلکه گاه شود که در خواب نیز انسان به تبع ذکر قلبى ذکـر
لسانى گ وید، زیرا که ذکر قلبى مختص به حال بیدارى نیست و اگر قلب متذکّر شود زبـان کـه
تابع آن شده ذکر گوید و از ملکوت قلب به ظاهر سرایت نماید: قُلْ کُلٌّ یعملُ على ( شاکلَته 57 .(
بالجمله، در اول امر باید انسان این ادب یعنى تفهیم را ملحوظ دارد تا زبـان قلـب کـه مطلـوب
حقیقى است گشوده گردد . و علامت آن که زبان قلب گشوده شده آن اسـت کـه تعـب ذکـر
زحمت آن مرتفع شود و نشاط و فرح رخ دهد و خستگى و رنج زایل گردد؛ چنانچه اگـر کـسى
طفلى را که زبان باز ننموده بخواهد تعلیم دهد، تا طفل زبان باز ننمـوده معلـم خـسته و ملـول
شود؛ همین که طفل زبان گشود و آن کلمه را که تعلیم او مى کرد ادا کرد، خستگى معلّم رفـع
شود و معلّم به تبع طفل کلمه را ادا کند بى رنج و تعب . قلب نیز در ابتداء امر طفلى است زبـان
نگشوده که آن را باید تعلیم داد و اذکار و اوراد را باید به زبان آن گذاشت، و پـس از بـاز شـدن
زبانِ آن انسان تابع آن گردد و رنج و تعب تعلیم و خستگى ذکر مرتفع گردد . و ایـن ادب بـراى
کسانى که مبتدى هستند خیلى لازم است .
و باید دانست که یکى از نکات تکرار اذکار و ادعیه و دوام ذکر و عبادت همین اسـت کـه زبـان
قلب گشوده و قلب ذاکر و داعى و عابد گردد و تا این ادب م لحـوظ نـشود زبـان قلـب گـشوده
نشود .
و در احادیث شریفه اشاره به این معنى شده است؛ چنانچه در کافى شـریف از حـضرت صـادق
سلام اللَّه علیه حدیث کند که حضرت امیر المؤمنین سلام اللَّه علیـه در ضـمن بعـضى از آداب
قرائت فرمودند: و لکنِ اقْرَعوا بِه قُلُوبکُم الْقاسیۀَ، و لا یکُنْ هم احدکُم آخرَ السورة(58 .(
و در حدیث کافى است که حضرت صادق به ابو اسامه فرمود : یا ابا اسامۀ، ادعوا (ارعـوا ) قُلُـوبکُم
ذکْرَ اللَّه و احذَروا النُّکَت). (
حتى کمل اولیاء علیهم السلام نیز این ادب را ملحوظ مى داشتند، چنانچه در حدیث اسـت کـه
حضرت صادق سلام اللَّه علیه را حالتى در نماز دست داد که افتاد غش کرد؛ چون حالـت افاقـه
دست داد، از سببش سؤال شد . فرمود: ما زِلْت اردد هذه الآیۀَ علـى قَلْبـى حتّـى سـمعتُها مـنَ
الْمتَکَلِّمِ بِها فَلَم یثْبت جِسمى لمعا ( ینَۀِ قُدرته 60 .(
و از جناب ابو ذر رضى اللَّه عنه نقل شده که قام رسولُ اللَّه صلّى اللَّه علیه و آله لیلۀً یردد قولَـه
تعالى: ( انْ تُعذِّبهم فَانَّهم عبادك و انْ تَغْفرْ لَهم فَانَّک انْتالْعزِیزُ الْحکیم 61 .(
بالجمله، حقیقت ذکر و تذکّرْ ذکر قلبى است و ذکر لسانى بدون آن بـى مغـز و از درجـه اعتبـار
بکلّى ساقط است . چنانچه در احادیث شریفه به این معنى بسیار اشاره شده . رسول اکـرم صـلّى
اللَّه علیه و آله به ابى ذر فرمود : یا ابا ذَر، رکْعتانِ مقْتَصدتانِ فى تَفَکُّرٍ خَیرٌ منْ قیامِ لَیلَۀٍ والْقَلْـب
( لاه ] .(نسخه: ساه [ و هم از رسول اکرم صلّى اللَّه علیـه و آلـه منقـول اسـت کـه خـداى
تعالى نظر به صورتهاى شما نمىکند، بلکه نظر به قلبهاى شما مىکند.(63 (
و در احادیث حضور قلب مى آید که نماز به قدر حضور قلب مقبول است و هر چـه قلـب غف لـت
داشته باشد به همان اندازه نماز را قبول نمى کنند. و تا این ادب که ذکر شد ملحوظ نشود، ذکر
قلبى حاصل نگردد و قلب از سهو و غفلت بیرون نیاید .
و در حدیث است که حضرت صادق علیه السلام فرمود :
فاجعلْ قَلْبک قبلَۀً للسانک لا تُحرِّکْه الّـا
بِاشارةِ الْ ( قَلْب 64 .(و قبله شدن قلب و تبعیت لسان و سایر اعضاء از آن صـورت نگیـرد، مگـر بـا
ملحوظ داشتن این ادب . و اگر اتّفاق افتد حصول این امور بدون این ادب، از نوادر است و انسان
نباید به آن مغرور شود .
#آداب الصلاة امام خمینى رضوان االله تعالی علیه
https://eitaa.com/zandahlm1357
5.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آخر الزمان هست و شرایط سخت است آیا در این زمان امکان دارد علما هم گمراه بشوند؟ چه کنیم که ما گمراه نشویم؟.mp3
12.03M
⭕️ سوال
❓آخر الزمان هست و شرایط سخت است آیا در این زمان امکان دارد علما هم گمراه بشوند؟ چه کنیم که ما گمراه نشویم؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
11.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال
❓آیا ما چیزی به نام طب اسلامی داریم؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
❌ #شبهه
⁉️ آیا با عدالت خداوند سازگار است که ناقه صالح را یک نفر از بین ببرد ولی خداوند تمام قوم ثمود را عذاب کند؟
🔰 پاسخ
🔹 با مرور داستان حضرت صالح(علیهالسلام) و قوم ثمود مشخص میشود که تمام قوم بت پرست بوده و حجت بر آنها تمام شده بود، به همین خاطر خداوند تمام آنها را عذاب میکند.
🔸 آیات قرآن تمام قوم ثمود را فاسد و مستحق عذاب میداند. خداوند پیامبران گوناگونی را برای آنها فرستاد ولی تمام آنها را تکذیب کردند. قرآن در این باره میفرماید: «قوم ثمود پیامبران را تکذیب کردند.»[شعراء/۱۴۱]
🔹 وقتی حضرت صالح از آنان خواست خداوند یکتا را بپرستند و دست از پرستش بتها بردارند، نه یک فرد یا گروه خاص بلکه تمام آنها جواب دادند: «آیا تو ما را از پرستش آنچه پدرانمان پرستش میکردند نهی میکنی؟!»[هود/۲] بنابراین به جز گروه اندکی که به حضرت صالح ایمان آوردند بقیه قوم ثمود مشرک بودند و پیامبران الهی را تکذیب کردند.
🔸 گرچه یک نفر به نمایندگی از همه این کار را انجام داد، اما کشتن ناقه تصمیم همه قوم بود و تمام قوم ثمود در آن دخالت داشتند. به همین خاطر قرآن کشتن ناقه را به تمام قوم ثمود نسبت میدهد: «پس ناقه را کشتند و از امر پروردگارشان سرپیچی نمودند.»[اعراف/۷۷]
📎 #اعتقادات
📎 #کلام
📎 #عذاب_قوم_ثمود
📎 #ناقه_صالح
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🦋هنر زن بودن (قسمت 6 ) ♨️داوری های نادرست و غیر عادلانه و ظلم و تحقیر زن باعث شده که زن: 🚫_جایگا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ج 7 هنر زن بودن.mp3
45.96M
🦋هنر زن بودن (قسمت 7 )
♨️داوری های نادرست و غیر عادلانه و ظلم و تحقیر زن باعث شده که زن:
🚫_جایگاه خود را نداند.
🚫_به زن بودنش افتخار نکند.
🚫_برای مردگونه بودن تلاش کند.
✅ مباحثی که ان شاء الله قرار است در "هنر زن بودن" بررسی شود
🎵استاد محمدجعفرغفرانی
23.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماجرای تحول مائده خانم سهرابی🌺🌺🌹🌹💐💐🌸🌸🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قوم لوط در ورژن جدید؛ حقیقت و آخرین نسخه فرهنگی غرب همین است.
https://zil.ink/farhad_fathi.ir