#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
بالفاظ و زیبائی گفتار ندارد بلکه تمام توجه بمعانی و حقایق است تغییری در رونوشت جرائد نداده بلکه عین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
(مجلس مناظره)
دولت منزل جناب آقای میرزا یعقوب علی خان قزلباش [۱] که از رجال مهم پیشاور و میزبان داعی بودند چون وسعت کامل داشت بعلاوه برای پذیرائی جمعیّت بسیار همه نوع وسائل موجود بود مخصوص مجلس مناظره قرار داده شد که تمام ده شب مجلس در آنجا برقرار و از آن همه جمعیت با کمال صمیمیت پذیرائی شایان نمودند.
----------
[۱]: ۱) قزلباش عبارت از دو کلمه میباشد (قزل) بمعنی سرخ (باش) بمعنای سر است یعنی سرخ سر و آنها فوج خاصه صفویه بودند که به همراهی نادر شاه افشار فتح افغانستان نمودند و در موقع حرکت نادر جمعی از آنها را در آنجا گذارد و فی الحقیقة در آنجا متوطن شدند و نژاد آنها بسیار معروف گردید در زمان امارت امیر عبد الرحمن خان و امیر حبیب اللّه خان در اثر ظلمهای بسیار و کشتارهای دسته جمعی که از شیعیان نمودند خاندان محترم قزلباش فرارا بهندوستان رفتند و در آن سامان از آنها پذیرائی کامل نمودند تا الی الحال جمعیت کثیری از آنها در تمام بلاد هند مخصوصا در پنجاب موجود میباشند بسیار مردان قوی و شیعیان با ایمان و غیور و با حرارتی هستند.
(جلسۀ اول) (لیله جمعه ۲۳ رجب ۱۳۴۵)
اشاره
«آقای حافظ [۲] محمد رشید و شیخ عبد السّلام و سید عبد الحیّ و عدّه ای دیگر» «از علما و بزرگان آنها از طبقات مختلفه در ساعت اول شب وارد شدند زیاده از حد» «با آنها گرم گرفته و با روی خوش و خندان از واردین محترم پذیرائی نمودیم گرچه» «آنها خیلی گرفته و ملول بودند ولی چون داعی نظر خصوصی و تعصّب و عناد جاهلانه» «نداشتم بوظیفۀ اخلاقی خود عمل مینمودم در حضور جمع کثیری از محترمین فریقین» « (شیعه و سنّی) مذاکرات شروع شد طرف صحبت رسما جناب حافظ محمد رشید»
«بودند گاهی هم دیگران با اجازه وارد صحبت میشدند و در جرائد از داعی بنام» « (قبله کعبه) که از القاب مهمّه مرسومۀ روحانیت در هندوستان است تعبیر نموده» «ولی در این صفحات یاد داشت این کلمه را تغییر داده از خود بداعی و از جناب حافظ» «محمد رشید بحافظ تعبیر میکنیم».
----------
[۲]: ۲) از برای معنای حافظ در اصطلاح اهل حدیث اطلاقاتی است از جمله حافظ کسی را گویند که احاطه علمی بر صد هزار حدیث متنا و اسنادا داشته باشد و دیگر حافظ کسی را گویند که حافظ کتاب خدا و سنة رسول باشد بهمین جهت بسیاری از علماء شیعه و سنی را حافظ میخوانند و بهمین اطلاق معروف میباشند.
حافظ- قبله صاحب از زمان تشریف فرمائی شما بپیشاور و بیانات منبری شما مجالس بحث و گفتگو و اختلاف بسیار شده چون بر ما لازم است که برای رفع اختلاف قیام نمائیم اینست که طی طریق نموده برای رفع شبهات بپیشاور آمده و امروز را در امام باره کاملا مستمع کلمات و بیانات شما بودیم سحر بیانات شما را بیش از آنچه شنیده بودیم دیدیم امشب هم بفیض ملاقات نائل آمدیم چنانچه میل داشته باشید وارد صحبت شویم و قدری با شما صحبت اساسی نمائیم.
داعی- با کمال میل برای اصغای کلمات و فرمایشاتتان حاضرم ولی بیک شرط که آقایان لطفا دیدۀ تعصّب و عادت را بسته و با نظر انصاف و علم و منطق مانند دو برادر برای حلّ شبهات صحبت کنیم مجادلات و تعصّبات قومی را بکنار بگذاریم.
حافظ- فرمایش شما بسیار بجا است بنده هم یک شرط دارم امید است که مورد قبول واقع شود که در مکالمات فیما بین از دلائل قرآنیه تجاوز ننمائیم.
داعی- این تقاضای شما مورد قبول عقلاء و علماء نمی باشد یعنی علما و عقلا مردود است برای آنکه قرآن مجید کتاب مقدّسی است موجز و مجمل و مختصر که معانی عالیه آن محتاج ببیان مبیّن است و ما ناچاریم در اطراف کلّیّات قرآن مجید باخبار و احادیث معتبره استشهاد نمائیم.
حافظ- صحیح است فرمایشی است متین ولی در مواقع لزوم تقاضا دارم باخبار و احادیث مجمع علیه استشهاد نمائیم و از کلمات و مسموعات عوام اجتناب نمائیم و نیز برای آنکه ملعبۀ دیگران واقع نشویم از تندی و عصبانیت خودداری نمائیم.
داعی- اطاعت میشود بسیار کلام بجائی فرمودید از اهل علم و دانش مخصوصا مثل داعی که افتخار سیادت و انتساب برسول اللّه را دارم سزاوار نیست که بر خلاف
سیره و سنّت جدّ بزرگوارم رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم که واجد تمامی حسن اخلاق و مخاطب بآیۀ شریفه و انک لعلی خلق عظیم [۱] بوده و بر خلاف دستور قرآن مجید عمل نمائیم که میفرماید: ادع الی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة و جادلهم بالتی هی أحسن [۲]
حافظ- ببخشید چون انتساب خود را برسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ضمن گفتارتان بیان نمودید و همین طور هم معلوم و مشهور است ممکن است تقاضای بنده را بپذیرید برای مزید بینائی ما شجرۀ نسب خود را بیان فرمائید که بدانیم نسب شما از چه طریق به پیغمبر منتهی میشود.
----------
[۱]: ۱) بدرستی که تو صاحب خلق عظیم میباشی.
[۲]: ۲) (ای رسول ما) خلق را بحکمت برهان و موعظۀ نیکو براه خدا دعوت نما و مجادله کن با آنها با بهترین طریق بنحو احسن-آیه ۱۲۶ سوره ۱۶
@shervamusiqiirani-7 - بنال ای دل.mp3
3.61M
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍂🌺🍂
🌺
به نال ای دل که دیگر ماتم آمد
بگری ای دیده ایام غم آمد
تو نیز ای دل چو ابر نوبهاری
به بار از دیده هر اشگی که داری
عزای سید دنیا و دین است
عزای سبط خیرالمرسلین است
گل غم سرزد از باغ مصیبت
جهان را تازه شد داغ مصیبت
جهان گردید از ماتم دگرگون
لباس تعزیت پوشیده گردون
که روز ماتم آل رسول است
عزای گلبن باغ بتول است
دمی کز دست چرخ فتنه پرداز
ز پا افتاد آن سرو سرافراز
غبار از عرصهٔ غبرا برآمد
غریو از گنبد خضرا برآمد
ازین غم آفتاب از قصر افلاک
فکنده خویش را چون سایه بر خاک
مسلمانان خروش از جان برآرید
محبان از جگر افغان برآرید
درین ماتم به سوز و درد باشید
به اشک سرخ و رنگ زرد باشید
ز خون دیده در جیحون نشینید
چو شاخ ارغوان در خون نشینید
که روز ماتم آل رسول است
عزای گلبن باغ بتول است
#محتشم_کاشانی
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🆔 https://eitaa.com/zandahlm1357
11.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥جواب #امام_زمان (عج) به معترضین انتقام کربلا... 🎙استاد عالی
◾️◾️◾️◾️
۷۵. بارالها! به درگاه تو شکایت میکنیم از نبود پیامبرمان و از غیبت ولی و اماممان. دعای افتتاح
۷۶. به برکت او به خلق روزی میرسد و به واسطه او زمین و آسمان پابرجاست. دعای عدیله
https://eitaa.com/zandahlm1357
سلام لطفا
#اندڪی_تأمل🇮🇷👇
eitaa.com/joinchat/3717922818Ca7721d8525