.......:
امانتداري و راستگويي
متن حديث
أداء الأمانة و الصدق ۱- الصدوق قال: حدّثنا أبى قال: حدّثنى أحمد بن علىّ التفليسى عن أحمد بن محمّد الهمدانى عن محمّد بن علىّ الهادى عن علىّ بن موسي الرضا عليه السلام عن الإمام موسي بن جعفر عن الصادق جعفر بن محمّد عن الباقر محمّد بن علىّ عن سيّد العابدين علىّ بن الحسين عن سيّد شباب أهل الجنّة الحسين بن علىّ عن سيد الأوصياء علىّ بن أبى طالب عليهم السلام عن سيّد الأنبياء محمّد صلّي الله عليه و آله قال: لاتنظروا إلي كثرة صلاتهم و صومهم و كثرة الحجّ و المعروف و طنطنتهم بالليل و لكن انظروا إلي صدق الحديث و أداء الأمانة. ۲- المفيد بإسناده عن أبى الحسن الرضا عن آبائه عن أميرالمؤمنين عن رسول الله صلوات الله و سلامه عليهم أجمعين عن الله عزّوجلّ قال: آمركم بالورع و الاجتهاد و أداء الأمانة و صدق الحديث و طول السجود و الركوع و التهجّد بالليل و إطعام الطعام و إفشاء السلام.
امانتداري و راستگويي ۱- صدوق گويد: پدرم براي ما نقل كرد كه احمد بن علي تفليسي از احمد بن جعفر همداني، از محمد بن علي
هادي، از علي بن موسي الرضا، از امام موسي بن جعفر، از امام صادق جعفر بن محمد، از امام باقر محمد بن علي، از سيّد العابدين علي بن حسين، از سرور جوانان اهل بهشت حسين بن علي، از سيد اوصيا علي بن ابي طالب (ع) از سيّد انبياء محمد (ص) كه فرمود: به بسياري نماز و روزه و زيادي حجّ و احسان و زمزمه شان در شب منگريد بلكه به راستي سخن و امانت داريشان بنگريد۱. ۲- مفيد به اسناد خود از ابوالحسن الرضا از پدرانش از اميرالمؤمنين از رسول خدا- صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين- از خداوند عزّوجلّ كه فرمود: شما را به ورع، اجتهاد، اداي امانت، راستي سخن، طولاني كردن سجده و ركوع، شب زنده داري، غذا دادن و بلند سلام كردن امر ميكنم۲.
منبع حديث
۱- عيون اخبار الرضا ۲/ ۵۱. ۲- اختصاص ۲۵.
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: برنامه ی عبادی حضرت رضا (علیه السلام) در سفر خراسان اشاره رجاء ابن ابی ضحاک از کارگزاران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
نماز اول وقت حضرت رضا (علیه السلام)
حضرت رضا (علیه السلام) به نماز اوّل وقت بسیار اهمیت میداد، چراکه نماز اوّل وقت رمز هوشیاری و دینداری و توجه فرد مسلمان به خداوند و معنویات است و کسانی که مقید به نماز اول وقت باشند معمولاً از نظر دینی و معنوی در رتبه والایی قرار میگیرند.
در جلسه ای عمران صائبی دانشمند معروف آن زمان با حضرت رضا (علیه السلام) به گفتگو میپرداخت و بحث به جای حساس رسیده بود، که ناگاه حضرت رضا (علیه السلام) از جای برخاست و به مأمون - که ناظر بر جلسه بود - فرمود: وقت نماز است، عمران گفت: قلبم نرم و آماده شده است (برای پذیرش اسلام) پاسخ مرا قطع نکن. حضرت فرمود: نماز میخوانم و برمی گردم. [۱]
در حدیث دیگری ابراهیم بن موسی میگوید: از حضرت رضا (علیه السلام) درخواستی کردم که به من وعده اجابت داد تا آن که روزی حضرت برای دیدار برخی علویون خارج شد. در میان راه وقت نماز شد، حضرت - از مرکب - فرود آمد، کسی جز من و ایشان نبود. به من فرمود: اذان بگو، عرض کردم: صبر کنید تا اصحاب بیایند، فرمود: خدا تو را مشمول مغفرت قرار دهد، نماز را بی جهت از اول وقت به آخر وقت، به تأخیر نینداز، همیشه اول وقت نماز بخوان. من اذان گفتم و نماز خواندیم. بعد از نماز عرض کردم: ای پسر پیامبر! مدتی است از وعده شما میگذرد
و من نیازمندم، شما نیز گرفتارید و همیشه به شما دسترسی ندارم در این هنگام حضرت رضا (علیه السلام) دست مبارک بر زمین زد و شمش طلایی را درآورد و فرمود: این را بگیر، خداوند به تو برکت دهد، استفاده کن و آنچه دیدی مخفی دار.
----------
[۱]: عیون اخبارالرضا (علیه السلام)، ج ۱، ص ۱۳۹.
آن مرد گوید: آن مال چنان برکت داشت که با آن هفتاد هزار دینار خرید کردم و از بی نیازترین افراد در خراسان شدم. [۱]
----------
[۱]: بحار، ج ۴۹، ص ۴۹ و اصولکافی، ج ۲، ص ۴۰۶ با مقداری تفاوت و اختصار.
📚حکایت آفتاب نگاهی به زندگی امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
دن عزیز از سفر آمده شان، لحظه شماری میکنند. ولی کسی منتظر تو نیست. چون اصلا خبر ندادی که چه موقع با
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
مثبت و تشویق کننده کمتر از توهین نیست.
می گویند:
-... اگر ما هم زن و بچه نداشتیم، به جبهه میرفتیم.
-... اگر رئیس اجازه داد، ما هم ۴۵ روز، حتی برای کمک به آشپزخانه میآمدیم.
دیگری میگوید:
-... دکان را به که بسپارم؟
-... من منتظر وصول پولهایم هستم.
-... از خانواده ی ما پسر عمهام جبهه است.
واقعا اسلام مظلوم است. عده ای جنگ را نپذیرفته اند و فکر میکنند آنهایی که به جبهه میروند، هیچ مشکلی ندارند. نمی خواهند داماد شوند! منتظر به دنیا آمدن فرزندانشان نیستند! صاحبخانه ی بد اخم ندارند! خرجی خانه به اندازه دارند! البته تعداد زیادی هم میدانند که باید به جبهه بروند ولی شیطان، بیکار نمی نشیند. برای هر کس طنابی دارد. برای هر کس سازی دارد. در عین حال بسیارند دلیر مردانی که بندها را رها کرده و تحت هیچ عنوانی از جنگ و فرمایش امام غافل نشده اند. زمین
کشاورزی و کارگاه و کارخانه و اداره و خانه و کاشانه و مدرسه و دانشگاه و... را رها کرده و خود را به جبهه رسانده اند و در جایگاه مناسب مشغول خدمت به رزمندگان اسلامی هستند.
[صفحه ۳۰۱]
خیلیها دوست دارند به جبهه بروند ولی هر دفعه مشکلی برای آنها پیش میآید. مسأله ای اتفاق میافتد. اینجا هم باید با دقت به وقایع توجه داشت. باید امتحان خدایی را از یاد نبرد. سلب توفیق هم بحثی قابل تأمل است. انسان باید بخواهد. باید برای جبهه رفتن التماس کند. بسیاری از ما به جبهه نیاز داریم و جنگ نیازی به ما ندارد. امام فرمود اسلام بر ما منت دارد و هیچ یک از ما بر اسلام منت نداریم. اگر جنگ و جهاد را خوب تحلیل کنیم، برای به دست آوردن آن شتاب میکنیم. جنگ همه اش نفرت و نکبت نیست. مسلمان باید برای تکمیل دینش، جهاد کند. این افتخار است که در زمانی قرار گرفته ایم که امر جنگ و دفاع
مقدس پیش آمده است. کشتن و کشته شدن در راه خدا ارزش است. شهیدان در هر صورت پیروزند. نباید از این نعمت الهی سر برگرداند.
جنگ به هر کجا کشیده شده باشد، رزمندگان عزیزند. خانوادههای شهدا و مجروحان و اسرا مفتخرند. آن کس که با خدا معامله کند زیان نمی بیند، اجرش در آن دنیاست. بهشت زهرای ایران در غروب پنج شنبه و شب جمعه دیدنی است؛ مثل خیابانهای پر رونق. اما برای آنهایی که گمشده دارند، میروند و میآیند، نقل و شربت و شیرینی و میوه. مادرانی که چادر به کمر بسته و آب و جارو میکنند. پدری که عکسهای عزیز شهیدش
را نوازش میکند. خواهرانی که چادر سیاه را بر سر انداخته و قرآن میخوانند. قبرستانها شرمنده اند. واقعا بین مکانی که مرده را دفن میکنند با مکانی که شهیدان قرار دارند، تفاوت است. آن طرف گریه و شیون، این طرف حسرت و غبطه. آن طرف اشک وداع، این طرف اشک فراق. وقتی به عکسهایی که بالای سر مزار شهیدان قرار دارد نگاه میکنی، خیال میکنی اکثر آنها را میشناسی. عکسها نیز با تو حرف میزنند. نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، محل شهادت و چند بیت شعر در پایین سنگ مزار، ساده و بی آلایش. رفتنشان هم مانند بودنشان ساده و خدایی است.
اینجا مزار شهیدانی است که با اختیار در لشکر اسلام ثبت نام کردند و با
[صفحه ۳۰۲]
دشمن کافر جنگیدند. اینجا مزار عارفانی است که پیرو بزرگ عارف جماران شدند و خاکریز را انتخاب کردند. اینجا مزار سربدارانی است که تاریخ را خونین کردند و منصوروار اناالحق گفتند. اینجا مزار دلیر مردانی است که اطاعت از فرماندهی را تا آخرین لحظه لبیک گفتند. اینجا مزار رزمندگانی است که کربلایی شده بودند. اینجا مزار بسیجیانی است که عاشورایی شده بودند. اینجا مرقد ایثارگرانی است که فدای لب تشنه ابی عبدالله شدند.
وقتی به مزار شهیدان میروی، وضو بگیر، ذکر بگو، صلوات بفرست و به ائمه توسل جو. چون تمام این شهیدان، هم ذکر گفتند، صلوات فرستادند و متوسل شدند. میدانستند چه میکنند. میدانستند برای چه آمده اند، کجا میروند و چگونه باید بروند. اگر میخواهی روح آلوده به دنیای خود را پاک کنی بر سر مزار جوانانی بیا که میانگین سن آنها ۲۳ سال است. از ۱۶ ساله تا... با این اسمها
و عکسها حرف بزن، ایمان داشته باش که شهیدان زنده اند و نزد خدا روزی میخورند.
بستگان و خانوادههای شهیدان را نیز گرامی بدار. تفاوتی ندارد. همه اینها کشته شدگان در راه خدایند. رسم و لباس مهم نیست و بلکه فکر و اعتقاد اصل است. همه عزیز بوده اند. خود را از این چشم و چراغهای ملت جدا نکن. در راه خدمت به آنها تلاش کن. با آنها مجالست کن و برای شهیدانشان احترام خاص قائل باش.
نکند در طول زمان، این زخم دارندگان بر دل را فراموش کنی. نکند، شلوغی دنیا تو را از توجه به خانوادههای شهیدان باز دارد. نکند، جنگ و شهید و خانوادههای شهدا را آثار باقی مانده از یک واقعه تاریخی بدانی و از آنها غافل شوی. خانوادههای شهیدان مثل شهیدان محترم و عزیزند. اگر میخواهی مورد غضب خداوند تبارک و تعالی قرار نگیری، از سرکشی و مه
ربانی به این مهربانان غافل مشو. خود را به بستگان شهیدان منتسب کن و نام آنها را با احترام ببر و خود را شریک غم و اندوه آنها بدان.
دفاع مقدس
سینای شلمچه
https://eitaa.com/zandahlm1357
فصل۸.mp3
11.1M
💠 کــتاب صـوتـی-
«خــدای خـوب ابــراهیــــــم»
🔴 حــاوی صدوهفتـــادو هشـــت خــاطــره دربــاره ویــژه گـــیهای قـــرآنــی شـــهیـــد ابـــراهـــیــم هـــادی
قـــسمـــت : 8
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
بچه محل امام رضا: شرح گلشن راز: آغاز: «الحمد للّه الذی نوّر السماوات و الارض بنوره، والحمد للّه الذ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نکاتی درباره شرح صحیفه سبزواری
۱- این شرح آخرین نگاشته موجود، وثوق الحکماء است، و از این رو در بردارنده، آراء نهایی وی میباشد.
۲- اگر چه این نگاشته بنا به دیباجه شرح به سودای شرح بندهای پیچیده صحیفه سجادیه به رشته تحریر درآمده ولی در بردارنده شرح منظم و کامل شش دعاء از صحیفه است، یعنی به ترتیب دعای اوّل، نوزدهم، ششم، پنجاه و دوّم، هفتم و سوّم. و بنابر این ترتیب، گویی مؤلّف پس از شرح دعای اوّل تصمیم به شرح منظّم ادعیه صحیفه سجادیه نداشته و به مرور ایّام ادعیه دیگری از آن را گزینش کرده است.
۳- تحریر فارسی شرح صحیفه سبزواری برخلاف شرح گلشن راز او، تا حدّی پیچیده و مشحون از عبارات عربی است، تا بدان جا که در ساختار یک جمله، دستور زبان فارسی با نحو عربی، در هم پیچیده، و گاه عباراتی تقریباً نامفهوم را پیش روی خواننده قرار داده است ؛ از این رو فهم عبارات این کتاب مستلزم آشنایی با نحو عربی و ساختار آن است.
۴- مؤلّف در شرح عبارات صحیفه، پس از توضیح و تفسیر واژگان کوشیده [۱] است، تا شرحی حکمی با بهره از آیات و روایات قرآن کریم عرضه دارد ؛ که در این راستا بهره وری وی از آیات و روایات و اشعار حکمی درخور توجّه است.
۵ - مؤلّف در این شرح از استاد خود، حکیم حاج ملاّ هادی سبزواری، به صدرالمتألّهین تعبیر کرده است.
۶- به ظاهر گاه مؤلّف در نقل آیه و روایت، بر اساسِ محفوظات خود به نقل پرداخته، که در برخی موارد چنان که در حواشی تحقیق آمده، اشتباهات مختصری در نقل به وجود آمده و یا نقل به مضمون شده است.
۷- این حکیم متألّه در نقل اشعار نظر ویژه ای به مثنوی مولانا، دیوان حافظ و گلشن راز شبستری و دیگران داشته که گاه در نقل بیت شاعر سهوهای مختصری به چشم میخورد.
۸ - بنیاد شرح سبزواری، براساس آموزههای حکمت متعالیه صدرایی به قراءت حکیم سبزواری است.
----------
[۱]: ۱- از مصادر مهم مؤلّف در تفسیر واژگان «مجمع البحرین» طریحی است.
📚✍شرح بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: دعا برای رفع درد امام صادق علیه السلام دعای ذیل را برای کارهای مهم و دردهای جسمانی بیان نم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
روزی
از اشعار امام حسین علیه السلام است که: بی نیاز باش از مخلوق با وجود خالق، و بی نیاز باش از دروغگو با وجود راستگو، از فضل خدای رحمان روزی بخواه که رازقی غیر خدا وجود ندارد.
اغن عن المخلوق بالخالق
تغن عن الکاذب بالصادق
واسترزق الرحمن من فضله
فلیس غیر الله من رازق
بلاغت
بزرگی گفته است: بلاغت اداء کمال معنی به مخاطب در بهترین تصویر لفظی است.
محبت قلبی
سخنی عربی که مانند مَثَل شده است این است: قلب خود را به من بده، هرکجا خواستی مرا بنداز، با این مَثَل میخواهند بگویند: دوستی با محبت خالص محقق میشود نه با دیدار زیاد.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
وقتي در شخصي خودپنداره ي كاذب منفي به وجودآيد شخص خود را خيلي حقير مي بيند و اگر در شخصي خودپنداره ي
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگر خودايده آل با خودپنداره واقعي فاصله ي زيادي داشته باشد و به سمت پايين و كاذب منفي برود، شخص از خودش برداشت منفي مثل: «من هيچي نمي شوم» خواهد داشت. چه قدر اين جمله را درمورد خودمان مي گوييم كه من هيچي نمي شوم، من نه درس خوانم نه عرضه دارم و .....
اگر خودايده آل به سمت بالا و خود پنداره ي كاذب مثبت برود « من همه چيز بايد بشوم ». اين خطر امروزه بين جوان هاي دبيرستاني و كنكوري زياد است. ما فكر مي كنيم كه اين حالت به آن ها انگيزه مي دهد. من در مشاوره هايي كه با نوجوانان دارم مي بينم كه اصلاً حاضر نيستند به دانشگاه پايين تر رضايت بدهند و اين القايي است كه خانواده ها به او داده اند و اگر اين نوجوانان كه تحت فشار القاي خانواده هستند در كنكور قبول نشوند، داغون مي شوند چون دچار خودپنداره ي كاذب مثبت بوده اند.
خطرناك تر از اين حالت وقتي است كه ما هر دو خودپنداره را با هم انجام مي دهيم، از يك طرف تحقير مي كنيم و از طرف ديگر مي گوييم كه تو استعدادت عالي است، تو نابغه اي و ... مواظب باشيد و آگاه باشيد كه به بچه ها چي مي گوييد و چه القابي مي دهيد.
من موارد زيادي را ديده ام كه جلوي خود بچه والدين اذعان داشتند كه « اين بي شعور نفهم استعدادش خيلي بالاست، اصلاً نابغه ست، ولي بي عرضه تن به كار نمي ده يك خورده اگر درس بخونه از همه بالاتر ميشه، بچه ي فلاني و فلاني نصف اين هم شعور ندارند اما اونا چي شدن بچه ي من چي شده!!!!»
تصور كنيد در اين مورد فاصله ي خود ايده آل تا خودپنداره ي واقعي را، گاهي آن بالاي بالا و گاهي اين پايين پايين، خوب اين بچه به معراج مي تواند برود؟ و متأسفانه اين بچه ها يك جايي مي بُرند و تبديل مي شوند به يك شخصيت نامطلوب. و متأسفانه ما چون فكر مي كنيم حرف باد هواست، بدون ملاحظه حرف مي زنيم و لقب و نسبت مي دهيم و هيچ احساس مسئوليتي هم نمي كنيم، همه ي بهم ريختگي ها را در خودپنداره ها به وجود مي آوريم و در نتيجه كودك از نظر ذهني آشفته مي شود و دچار اختلالات شخصيتي مي شود. (ادامه دارد...)
#شخصیت {قسمت10}
[مباحث کودک متعادل ]
امروزه يكي از اختلالات شخصيتي كه در حال تبديل به بيماري است، دو شخصيتي بودن يا شيدايي – افسردگي است كه دربين جوان ها در حال افزايش است. اين بيماري در خانواده هايي كه خيلي روي درس فرزندشان فشار مي آورند و بچه هم موفق نمي شود، بسيار ديده مي شود.
شيدايي افسردگي به كساني گفته مي شود كه اصلاً رفتار قابل پيش بيني ندارند، وقتي عصبي مي شوند طوفان به پا مي كنند و وقتي شاد مي شوند از خودبي خود مي شوند. من موردي داشتم كه وقتي اين دختر خانم را در حالت عادي مي ديديم بسيار شاد و بذله گو كه آدم حظ مي كرد اما وقتي ناراحت و عصباني مي شد با تزريق آرام بخش آرام مي گرفت چون دچار اختلال شخصيتي بود. به همين دليل بحث شخصيت را نامحدود ادامه خواهيم داد.
وقتي شخصيت و رفتار غيرواقعي مي شوند، ارتباط ها نيز غيرواقعي مي شوند، چه ارتباط با محيط و چه ارتباط با انسان ها، رابطه هم غيرواقعي مي شود. امروزه در روابط اجتماعي چه مي بينيد؟ تعادل يا عدم تعادل؟ همه جا عدم تعادل است. چون اصلاً فرديت و ذهنيت برهم منطبق نيستند . جاي ارزش ها و اصول جابه جا شده.
نوجواني به خودي خود يك دوران بحران هويت است؛ وقتي در كل جامعه همه چيز غير واقعيت مي شود، هويت ها نيز غير واقعي مي شوند. ما اصلاً نبايد جوان ها را سرزنش كنيم بلكه بايد به فكر درمان ريشه ها باشيم و اصلاً هم دنبال مقصر نگرديد چون نه شما مقصريد، نه ما و نه ديگران و هيچ كس مقصر نيست؛ دنبال ريشه باشيد.
اين آشفتگي ها هستند كه باعث بهم ريختگي ذهن مي شوند. به خصوص كه در عصري هستيم كه باران اطلاعات است.
#شخصیت {قسمت11}
[مباحث کودک متعادل ]
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
《تعلیم و تربیت - محمود سلطانی》 - پاسخ به سوال - غریزه و فطرت - درک محدودیت #تعلیم_و_تربیت ۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5911304875513226695.mp3
15.8M
《تعلیم و تربیت - محمود سلطانی》
- درک انتزاعی
- محیط غنی
#تعلیم_و_تربیت ۹
4_5933906814490906906.mp3
18.04M
《تعلیم و تربیت - محمود سلطانی》
- پرورش عقل
#تعلیم_و_تربیت ۱۰