🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_224
و قال عليهالسلام
بِكَثْرَةِ الصَّمْتِ تَكُونُ الْهَيْبَةُ، وَ بِالنَّصَفَةِ يَكْثُرُ الْمُوَاصِلُونَ وَ بِالْإِفْضَالِ تَعْظُمُ الْأَقْدَارُ، وَ بِالتَّوَاضُعِ تَتِمُّ النِّعْمَةُ، وَ بِاحْتِمَالِ الْمُؤَنِ يَجِبُ السُّؤْدُدُ، وَ بِالسِّيرَةِ الْعَادِلَةِ يُقْهَرُ الْمُنَاوِئُ، وَ بِالْحِلْمِ عَنِ السَّفِيهِ تَكْثُرُ الْأَنْصَارُ عَلَيْهِ.
امام عليه السلام فرمود:
كثرت سكوت، سبب ابهت و بزرگى است و انصاف مايۀ فزونى دوستان است و با بذل و بخشش قدر انسانها بالا مىرود و با تواضع نعمت (الهى) كامل مىگردد و با پذيرش هزينهها (و رنجها و مشكلات) عظمت و سرورى حاصل مىگردد، با روش عادلانه، دشمن، مقهور و مغلوب مىشود و با حلم و بردبارى در برابر سفيهان، ياوران انسان بر ضد آنها فزونى مىيابند.
شرح و تفسير
هفت فضيلت مهم اخلاقى
امام عليه السلام در اين گفتار نورانى به هفت نكتۀ مهم از فضايل اخلاقى و اثر مثبت آنها اشاره مىكند.
نخست مىفرمايد:«كثرت سكوت، سبب ابهت و بزرگى است»؛ (بِكَثْرَةِ الصَّمْتِ تَكُونُ الْهَيْبَةُ) .
مرحوم ابنميثم در شرح نهج البلاغۀ خود در اينجا نكتۀ جالبى آورده مىگويد:
دليل كلام مولا اين است كه سكوت، غالباً نشانۀ عقل است و ابهت صاحبان عقل آشكار است و اگر به يقين دانسته شود كه كثرت سكوت ناشى از عقل اوست، ابهت او بيشتر مىشود و اگر حال او شناخته نشود و اين احتمال وجود داشته باشد كه سكوتش ناشى از عقل است باز سبب ابهت اوست و گاه ممكن است سكوت، ناشى از ضعف و ناتوانى در كلام باشد و باز هم اين امر سبب احترام شخص مىشود، زيرا از پريشانگويى پرهيز مىكند. ١
اضافه بر اينها، سكوت، سبب نجات از بسيارى از گناهان است، زيرا غالب گناهان كبيره به وسيلۀ زبان انجام مىشود تا آنجا كه سى گناه كبيره را براى زبان شماره كردهايم. بديهى است هنگامى كه انسان از اين گناهان پرهيز كند ابهت و هيبت و شخصيت او بيشتر خواهد بود. در حديث جالبى از «هشام بن سالم» يكى از ياران خاص امام صادق عليه السلام مىخوانيم كه مىفرمايد:«پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله به مردى كه خدمتش رسيد فرمود:
ألا أدُلّكَ عَلى أمْرٍ يُدْخِلُكَ اللّهُ بِهِ الْجَنَّةَ؟ ؛آيا تو را به چيزى هدايت كنم كه به وسيلۀ آن وارد بهشت شوى؟» عرض كرد: آرى يا رسول الله.
پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود:
«أنِلْ مِمّا أنالَكَ اللّهُ ؛از آنچه خداوند در اختيار تو قرار داده بذل و بخشش كن». عرض كرد: اگر من خودم محتاجتر از كسى باشم كه مىخواهم به او بخشش كنم چه كنم؟
پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود:
«فَانْصُرِ الْمَظْلُومِ ؛به يارى ستمديده برخيز».
عرض كرد: اگر من خودم از او ضعيفتر باشم چه كنم.
فرمود:
«فَاصْنَعْ لِلْأخْرَقِ يَعْني أشِرْ عَلَيْهِ ؛شخص نادان را راهنمايى كن و به او مشورت بده».
عرض كرد: اگر من از او نادانتر باشم چه كنم؟ فرمود:
«فَأصْمِتْ لِسانَكَ إلّا مِنْ خَيْرٍ ؛زبانت را جز از نيكى خاموش ساز». و سرانجام پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود:
«أما يَسُرُّكَ انْ تَكُونِ فيكَ خِصْلَةٌ مِنْ هذِهِ الْخِصالِ تَجُرُّكَ إلَى الْجَنَّةِ؟ ؛آيا تو را خشنود نمىسازد كه يكى از اين صفات نيك را داشته باشى و تو را به سوى بهشت برد؟». ١
اضافه بر اين، سكوت سبب نورانيت فكر و عمق انديشه است، همانگونه كه در حديثى از اميرمؤمنان عليه السلام مىخوانيم:
«الْزِمِ الصَّمْتَ يَسْتَنِرْ فِكْرُكَ ؛ساكت باش تا فكرت نورانى شود». ٢
در حديث ديگرى از همان حضرت آمده است:
«أكْثِرْ صَمْتَكَ يَتَوَفّرْ فِكْرُكَ وَ يَسْتَنِرْ قَلْبُكَ وَ يَسْلَمِ النّاسُ مِنْ يَدِكِ ؛بسيار سكوت كن كه فكرت فراوان و قلبت نورانى مىشود و مردم از تو در امان خواهند بود». ١
البته همۀ اينها مربوط به سخنانى است كه به اصطلاح فضول الكلام يا آلوده به گناه است؛ ولى سخن حق و تعليم دانش و امر به معروف و نهى از منكر و امثال آن به يقين از آن مستثناست و همانگونه كه سابقاً در حكمت ١٨٢ گفتيم در روايات آمده است كه اگر كلام از آفات خالى باشد به يقين از سكوت برتر است، زيرا انبيا دعوت به كلام شدند نه به سكوت حتى اگر ما در فضيلت سكوت سخن مىگوييم از كلام كمك مىگيريم. ٢
سپس در دومين نكته مىفرمايد:«انصاف مايۀ فزونى دوستان است»؛ (وَ بِالنَّصَفَةِ يَكْثُرُ الْمُوَاصِلُونَ) .
«نَصَفَة» به معناى «انصاف» و «مُواصلون» جمع «مواصل» در اينجا به معناى دوست است.
حقيقت انصاف آن است كه انسان، نه حق كسى را غصب كند و نه سبب محروميت كسى از حقش شود، نه سخنى به نفع خود و زيان ديگران بگويد و نه گامى در اين راه بردارد، بلكه همه جا حقوق را رعايت كند حتى در مورد افراد ضعيف كه قادر به دفاع از حق خويش نيستند. بديهى است كسى كه اين امور را رعايت كند دوستان فراوانى پيدا مىكند و جاذبۀ انصاف بر كسى پوشيده نيست.
در روايات اسلامى دربارۀ اهميت انصاف بحثهاى گستردهاى ديده مىشود از جمله تنها در اولين باب از ابوابى كه در كتاب ميزان الحكمه دربارۀ اهميت انصاف ذكر شده ٢٠ حديث كوتاه و پرمعنا از اميرمؤمنان على عليه السلام آمده است؛ از جمله مىفرمايد:
«الإنْصافُ أفْضَلُ الْفَضائِلِ ؛برترين فضيلتها انصاف است». ٣در حديث ديگرى از آن حضرت مىخوانيم:
«إنَّ أعْظَمَ الْمَثُوبَةِ مَثُوبَةُ الْإنْصافِ ؛برترين ثواب الهى ثواب انصاف است». ١
نيز در حديث ديگرى مىفرمايد:
«الْإنْصافُ يَرْفَعُ الْخِلافَ وَ يُوجِبُ الْإئْتِلافَ؛ انصاف اختلافات را برطرف مىسازد و موجب اتحاد صفوف مىشود». ٢
بالاخره در حديثى ديگرى مىفرمايد:
«عامِلْ سائِرَ النّاسِ بِالْإِنْصافِ وَ عامِلِ الْمُؤْمِنينَ بِالْإيثارِ ؛با ساير مردم به
انصاف رفتار كن و با مومنان به ايثار».
از حديث اخير مفهوم انصاف نيز روشن مىشود؛ انصاف آن است كه منافع خود و ديگران را با يك چشم ببينيم و ايثار آن است كه ديگران را با بزرگوارى بر خود مقدم بشماريم.
از حديث ذيل نيز مفهوم «انصاف» آشكارتر مىشود. امام صادق عليه السلام در اين حديث كه شرح جنود هفتاد و پنج گانۀ عقل و جهل را بيان مىكند، مىفرمايد:
«وَ الْإنْصافُ وَ ضِدُّهُ الْحَمِيَّةَ ؛يكى ديگر از لشكريان عقل انصاف است و ضد آن تعصب (دربارۀ حقوق خويشتن) است». ٤
گاه بعضى تصور مىكنند كه اگر در بعضى از موارد انصاف را دربارۀ
ديگران رعايت كنند و به خطا و اشتباه اعتراف نمايند مقامشان در نظر مردم پايين مىآيد در حالى كه قضيه عكس است. امام باقر عليه السلام در حديثى از اميرمؤمنان عليه السلام نقل مىكند كه فرمود:
«ألا إنَّهُ مَنْ يُنْصِفِ النّاسَ مِنْ نَفْسِهِ لَمْ يَزِدْهُ اللّهُ إلّا عِزّاً ؛كسى كه انصاف را در برابر مردم نسبت به خويش رعايت كند خدا بر عزت او مىافزايد». ٥در سومين نكته مىفرمايد:«با بذل و بخشش قدر انسانها بالا مىرود»؛ (وَ بِالْإِفْضَالِ تَعْظُمُ الْأَقْدَارُ) .
«افضال» منحصر به بذل مال نيست، بلكه همانگونه كه مرحوم مغنيه در شرح نهج البلاغۀ خود آورده است هر كمكى كه آلام و اندوهها را كم كند و بارهاى سنگين را از دوش مردم بر دارد مصداق آن است.
در خطبۀ معروف اميرمؤمنان عليه السلام كه به خطبۀ «وسيله» مشهور شده است مىخوانيم:
«أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ مَنْ قَلَّ ذَلَّ وَ مَنْ جَادَ سَادَ ؛كسى كه در احسان كوتاهى كند ذليل مىشود و كسى كه جود و بخشش پيشه كند بزرگ مىشود». ١
شك نيست كه هرقدر انسان، به ديگران بيشتر بذل و بخشش كند دلها مجذوب او مىشوند و سيل محبت مردم به سوى او سرازير مىگردد و همين امر باعث عظمت و شخصيت انسان مىشود.
همانگونه كه در حديثى در غرر الحكم مىخوانيم:
«بِالْإفْضالِ تَسْتَرِقُّ الْاعْناقُ؛ به وسيلۀ بذل و بخشش مردم تسليم انسان مىشوند». ٢
حتى اگر چنين شخصى داراى عيوبى باشد، احسان و بخشش مىتواند پرده بر عيب او بيفكند، چنان كه در حديث غرر الحكم آمده است:
«بِالْإحْسانِ تَسْتُرُ الْعُيُوبُ» .
سپس در چهارمين نكته مىفرمايد:«با تواضع نعمت (الهى) كامل مىگردد»؛ (وَ بِالتَّوَاضُعِ تَتِمُّ النِّعْمَةُ) .
رابطۀ تواضع با اتمام نعمت از اينجاست كه هم خداى متعال كسانى را كه از نعمتهايش برخوردار مىشوند و گرفتار كبر و غرور نمىگردند، بلكه در برابر خلايق تواضع بيشترى مىكنند مشمول لطف و رحمت خاصش مىگرداند و بر نعمتش مىافزايد و هم بندگان خدا وقتى چنين حالتى را در او ببينند كه كثرت نعمت باعث فزونى تواضع او شده او را لايق سربلندى و سرپرستى و پيشوايى جامعه مىبينند و عظمت او در چشم مردم بيشتر مىشود.
در حديثى در اصول كافى آمده است كه امام صادق عليه السلام فرمود:«خداوند متعال به موسى عليه السلام خطاب كرد: اى موسى! آيا مىدانى چرا تو را مخاطب خود ساختم و با تو تكلم كردم و ديگران را چنين افتخارى ندادم؟ موسى عرض كرد:
پروردگارا براى چه بود؟ خداى متعال وحى فرستاد كهاى موسى! من تمام بندگانم را بررسى كردم احدى را از تو متواضعتر نيافتم تو هنگامى كه نماز مىخوانى صورت خود را بر خاك مىنهى (از اين حديث شريف روشن مىشود كه در نمازهاى قبل از اسلام به هنگام نماز و عبادت صورت بر خاك نمىگذاردند، موسى بن عمران براى ابراز نهايت تواضع اين كار را انجام مىداد)». ١
در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله مىخوانيم:
«إنَّ أفْضَلَ النّاسِ عَبْداً مَنْ تَواضَعَ عَنْ رِفْعَةٍ ؛برترين بندگان خدا كسى است كه در عين بزرگى و عظمت تواضع كند». ٢
در حديثى از امام اميرمؤمنان مىخوانيم:
«التَّواضُعُ زَكاةُ الشَّرَفِ ؛زكات مقام و شرافت تواضع است». ٣
اصولاً يكى از فلسفههاى عبادات اسلامى مخصوصاً نماز و زيارت خانۀ خدا پرورش روح تواضع در انسان است.
در حديثى از رسول خدا مىخوانيم: روزى به يارانش فرمود:
«مالي لا أَرى عَلَيْكُمْ حَلاوَةَ الْعِبادَةِ ؛چرا شيرينى عبادت را در شما نمىبينم؟
قالوا وما حلاوة العبادة ؛عرض كردند: شيرينى عبادت چيست؟
«قالَ: التَّواضُعُ ؛فرمود: تواضع است». ١
در بحار الانوار آمده است كه حضرت مسيح عليه السلام مىفرمود:
«بِالتَّواضُعِ تُعْمَر الْحِكْمَةُ لا بِالتَّكَبُّرِ وَ كَذلِكَ فِى السَّهْلِ يَنْبُتُ الزَّرْعُ لا فِي الْجَبَلِ ؛بوسيلۀ تواضع علم و دانش آباد مىشود نه با تكبر، همانگونه كه زراعت در زمين نرم و هموار مىرويد نه بر كوههاى (بلند)». ٢
در روايات اسلامى نشانه هايى براى تواضع ذكر شده است؛ از جمله در حديثى از امام باقر عليه السلام مىخوانيم:
«التَّواضُعُ الرِّضا بِالْمَجْلِسِ دُونَ شَرَفِهِ وَ أنْ تُسَلِّمَ عَلى مَنْ لَقيتَ وَ أنْ تَتْرُكَ الْمِراءَ وَ إنْ كُنْتَ مُحِقّاً ؛تواضع آن است كه به كمتر از جايگاه شايستۀ خود در مجلس قانع باشى و هر كس را ملاقات كردى به او سلام كنى و مشاجره را با ديگران رها سازى، هر چند حق با تو باشد». ٣
اين سخن را با حديثى از رسول خدا پايان مىبريم آنجا كه فرمود:
«إنَّ أحَبَّكُمْ إلَىَّ وَ أَقْرَبَكُمْ مِنّي يَوْمَ الْقِيامَةِ مَجْلِساً أَحْسَنُكُمْ خُلُقاً وَ أشَدُّكُمْ تَواضُعاً وَ إنّ أبْعَدَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ مِنّي الثَّرْثارُونَ وَ هُمُ الْمُسْتَكْبِرُونَ ؛محبوبترين شما نزد من و نزديكترين شما به من در روز قيامت كسى است كه از همه اخلاقش بهتر و از همه متواضعتر باشد و دورترين شما از من روز قيامت مستكبرانند». ٤
در پنجمين نكتۀ حكيمانه مىفرمايد:«با پذيرش هزينهها (و رنجها ومشكلات) عظمت وسرورى حاصل مىگردد»؛ (وَ بِاحْتِمَالِالْمُؤَنِ يَجِبُ السُّؤْدَدُ) .
«مُؤَن» جمع «مؤنه» به معناى هزينه و «سُؤْدَد» به معناى بزرگى و سرورى است. زندگى دنيا آميخته با انواع مشكلات است مخصوصاً براى رسيدن به مقامات والا مشكلات بيشترى را بايد تحمل كرد و نازپروردگان متنعم به جايى نمىرسند.
نازپرورده تنعّم نبرد راه به دوست عاشقى شيوۀ رندان بلاكَش باشد
مرحوم مغنيه در شرح اين جمله مىگويد: كسى كه بارهاى سنگين مردم را بر دوش كشد مردم او را بر سر خود مىنشانند و او را اهل رهبرى و رياست مىبينند، دين و رنگ و نَسَبش هر چه باشد ولى كسانى كه مردم از آنها بهرهمند نمىشوند به آنها همانند موجودى نگاه مىكنند كه هيچ ثمرهاى ندارد، هر چند دنيا را از علم و دانش خود پر كند. ١
در حديثى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم:
«ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ كانَ سَيِّداً كَظْمُ الْغَيْظِ وَ الْعَفْوُ عَنِ الْمُسيءِ وَ الصِّلَةُ بِالنَّفْسِ وَ الْمالِ ؛سه چيز است در هر كس باشد رياست و سرورى پيدا مىكند: فرو بردن خشم و عفو خطاكاران و خدمات و جانى و مالى به ديگران». ٢
در حديث مشروحى كه امام كاظم عليه السلام خطاب به «هشام بن حَكَم» مسائل مهمى را بيان فرموده و مرحوم كلينى آن را در صدر جلد اول كتاب كافى قرار داده است در بخشى از آن مىخوانيم كه امام عليه السلام مىفرمايد:
«يَا هِشَامُ إِنَّ الْعَاقِلَ نَظَرَ إِلَى الدُّنْيَا وَ إِلَى أَهْلِهَا فَعَلِمَ أَنَّهَا لَا تُنَالُ إِلَّا بِالْمَشَقَّةِ وَ نَظَرَ إِلَى الْآخِرَةِ فَعَلِمَ أَنَّهَا لَا تُنَالُ إِلَّا بِالْمَشَقَّةِ فَطَلَبَ بِالْمَشَقَّةِ أَبْقَاهُمَا ؛اى هشام! عاقل نظرى به دنيا و اهلش افكند و دانست آن را جز با مشقت نمىتوان به دست آورد و نگاهى به آخرت كرد و دانست آن نيز جز با مشقت به دست نمىآيد از اين رو با تحمل مشقت، آن را كه بقاى بيشترى داشت (آخرت) طلب نمود». ٣
در حديثى كه در مستدرك الوسائل از امام صادق عليه السلام نقل شده، آمده است: «طَلَبْتُ الرِّياسَةَ فَوَجَدْتُها فِي النَّصيحَةِ لِعبادِ اللّهِ ؛به سراغ سرورى رفتم آن را در خيرخواهى به بندگان خدا يافتم». ١
اين بحث را با حديث ديگرى از اميرمؤمنان على عليه السلام پايان مىدهيم:
«أرْبَعُ خِصالٍ يَسُودُ بِهَا الْمَرْءُ: الْعِفَّةُ وَ الْأدَبُ وَ الْجُودُ وَ الْعَقْلُ ؛چهار خصلت است كه انسان به وسيلۀ آن به سرورى و بزرگى مىرسد: خويشتندارى در برابر گناه و ادب و بخشش و عقل». ٢
سپس امام عليه السلام در ششمين جملۀ حكمت آميز مىفرمايد:«با روش عادلانه، دشمن مقهور و مغلوب مىشود»؛ (وَ بِالسِّيرَةِ الْعَادِلَةِ يُقْهَرُ الْمُنَاوِئُ) .
«مُناوىء» به معناى «دشمن» از ريشۀ «مناواة» به معناى «دشمنى» است، زيرا دشمن هنگامى موفق به كار خود مىشود كه دستاويزى پيدا كند. كسى كه روش عادلانه دارد، دستاويزى به دست دشمن نمىدهد و همين باعت مقهور شدن اوست.
افزون بر اين كسى كه روش عادلانهاى دارد طرفداران زيادى در ميان مردم پيدا مىكند و آن كس كه طرفداران زياد دارد دشمنش مقهور مىشود.
افزون بر همۀ اينها چنين كسى مورد الطاف الهى است و خداوند چنين بندۀ عدالتپيشهاى را در برابر دشمنانش تنها نمىگذارد و او را پيروز مىگرداند و
به گفتۀ شاعر:
دشمن به كين نشسته مولا نمىگذارد الطاف بىكرانش تنها نمىگذارد
در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله مىخوانيم:
«الْعَدْلُ جُنَّةٌ واقِيَةٌ وَ جَنَّةٌ باقِيَةٌ ؛عدالت سپر نگهدارنده و بهشت جاودان است».
در روايت ديگرى از غرر الحكم مىخوانيم:
«اِعْدِلْ تَدُمْ لَكَ الْقُدْرَةُ ؛عدالت پيشه كن تا قدرت تو پايدار ماند». ١
اصولاً عدالت اساس نظام تكوين و تشريع است، همانگونه كه در حديثى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مىخوانيم:
«بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ ؛به وسيلۀ عدالت و نظم، آسمان و زمين برپاست».
در حديث ديگرى نيز از اميرمؤمنان على عليه السلام آمده است:
«الْعَدْلُ حَياةُ الْأحْكامِ؛ عدالت روح و حيات احكام است». ٢
بنابراين كسى كه روش عادلانه را در زندگى خود برگزيده است، هماهنگ با نظام هستى و همگام با شريعت اسلام است و چنين كسى به يقين بر دشمنانش پيروز مىشود.
در ذيل خطبۀ ٢١٦ نيز شرحى در اين زمينه داشتيم. ٣
در هفتمين و آخرين جملۀ اين كلام حكيمانه مىفرمايد:«با حلم و بردبارى در برابر سفيهان، ياوران انسان بر ضد آنها زياد مىشوند»؛ (وَ بِالْحِلْمِ عَنِ السَّفِيهِ تَكْثُرُ الْأَنْصَارُ عَلَيْهِ) .
شبيه همين معنا در حكمت ٢٠٦ گذشت.
بىشك در هر جامعهاى افراد سفيه و كمخردى هستند كه كار آنها خردهگيرى بر بزرگان و گاه پرخاشگرى است و هرگونه درگيرى با آنان سبب وهن افراد باشخصيت و جرأت و جسارت سفيهان مىگردد، بنابراين بهترين روش در مقابل اين گونه افراد همانگونه كه در آيات فراوانى از آيات قرآن مجيد آمده و در كلام نورانى بالا اشاره شد، بردبارى و تحمل و بىاعتنايى به گفتار و سخنان آنهاست. از آنجا كه آنها حريم افراد باشخصيت را مىشكنند و جسورانه سخن مىگويند، اين تحمل و بردبارى سبب مىشود چهرۀ مظلوميت به خود بگيرند و مردم فهميدۀ جامعه به يارى آنها بر ضد سفيهان و بىخردان برخيزند و آنها را ساكت كرده بر جاى خود بنشانند.
سيرۀ رسول اكرم صلى الله عليه و آله و امامان معصوم عليهم السلام و بسيارى از بزرگان دينى همين بوده است.
حقيقت «حلم» همانگونه كه در حديثى از امام حسن مجتبى عليه السلام آمده است:
«كَظْمُ الْغَيْظِ وَ مِلْكُ النَّفْسِ» است يعنى حلم فروبردن غضب و تسلط بر نفس خويش است به گونهاى كه عكسالعملى نشان ندهد. ١
در زندگى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بارها خواندهايم كه افراد نادان و جسورى خدمتش مىرسيدند و تعبيرات ناروايى نثار مىكردند و حتى گاه با شخص حضرت درگير مىشدند؛ اما آن حضرت تحمل مىكرد و به حل مشكلاتشان مىپرداخت.
داستان امام حسن مجتبى عليه السلام و آن مرد شامى نيز معروف است.
در كتاب أسد الغابه در سرگذشت «قيس بن عاصم» مردى كه بزرگ قبيلۀ خود و مورد احترام رسول اكرم صلى الله عليه و آله بود مىخوانيم:«او بسيار به حلم و بردبارى مشهور بود؛ از جمله اينكه «احنف بن قيس» صحابى رسول خدا صلى الله عليه و آله مىگويد:
من حلم را از «قيس بن عاصم» آموختم؛ روزى ديدم در كنار خانهاش نشسته و بر غلاف شمشيرش تكيه كرده بود و براى قومش سخن مىگفت. ناگهان مردى را دست بسته همراه با بدن مقتولى نزد او آورده گفتند: اين مرد دست بسته فرزند برادر توست كه فرزندت را كشته است.«احنف» مىگويد:«قيس» كلام خود را قطع نكرد تا زمانى كه تمام شد بعد رو به فرزند برادرش كه قاتل بود كرد و گفت:
اى پسر برادر! كار بسيار بدى كردى، خدا را عصيان نمودى، رحِمَت را قطع كردى و پسر عمويت را كشتى و در واقع تير به پيكر خود زدى و از گروه يارانت كاستى. سپس فرزند ديگرى داشت به او گفت: بر خيز بازوهاى پسر عمويت را باز كن و برادرت را به خاك بسپار و يكصد شتر به عنوان ديۀ فرزند به مادرت بده چرا كه او در اين ديار غريب است. ١
علما و بزرگان دين نيز اين روش را از پيشوايان معصوم آموخته بودند؛ در حالات يكى از فقهاى بزرگ نجف نقل مىكنند: روزى شخصى نيازمند و خشمگين، نامۀ بسيار توهينآميزى به او نوشته بود كه من مىخواهم سرپناهى تهيه كنم و بايد نصف قيمت آن را شما بپردازيد. آن فقيه برجسته نامۀ توهينآميز و هتاكانه را خواند بعد بىآنكه عكسالعمل نامناسبى نشان بدهد به دوستان حاضرش فرمود: اگر ما نصف سرپناه او را تهيه كنيم، نصف ديگرش را چه كسى تهيه مىكند. ٢
البته در حديثى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم:
«كَفى بِالْحِلْمِ ناصِراً وَ إذا لَمْ تَكُنْ حَليماً فَتَحَلَّمْ ؛براى يارى انسان، حلم و بردبارى كافى است و اگر واقعا بردبار نيستى خود را به صورت بردباران در آور». ٣
در حديث ديگرى از مولا اميرمؤمنان عليه السلام آمده است:
«جَمالُ الرَّجُلِ حِلْمُهُ؛ زيبايى انسان در حلم اوست». ٤
اشتباه نشود. حلم اين نيست كه انسان بر اثر عجز و ناتوانى بردبارى پيشه كند و بدىهايى را كه به او شده به خاطر بسپارد تا به موقع خود انتقام گيرد. در حديثى از اميرمؤمنان عليه السلام مىخوانيم:
«لَيْسَ الْحَليمُ مَنْ عَجَزَ فَهَجَمَ وَ إذا قَدَرَ انْتَقَمَ إنَّمَا الْحَليمُ مَنْ إذا قَدَرَ عَفى ؛كسى كه به خاطر عجز و ناتوانى اقدام به كارى نكند
و به هنگام توانا
يى انتقام گيرد حليم و بردبار نيست. حليم كسى است كه به هنگام توانايى عفو كند». ١
اين سخن را با داستان ديگرى از حلم اميرمؤمنان عليه السلام پايان مىدهيم. بعد از جنگ جمل «صفيه» دختر «عبد الله خزاعى» رو به اميرمؤمنان عليه السلام كرد و گفت:
خدا زنانت را بىشوهر كند آنگونه كه زنان ما را بىشوهر كردى، بچههايت را يتيم كند آنگونه كه فرزندان ما را يتيم كردى. جمعى برخاستند كه به او حمله كنند. اميرمؤمنان فرمود:«دست از اين زن برداريد» آنها دست نگه داشتند. كسانى كه سخن آن زن را شنيده بودند از حلم على عليه السلام نسبت به او تعجب كردند. ٢
در ذيل حكمت ٢٠٦ شرح بيشترى در مورد مسئلۀ «حلم» آمده است.
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
اگه برگهای آگلونما زرد میشه بخون👇
#آگلونما بدلیل آبیاری زیاد برگ زرد میکنه پس فقط هفته ای یکبار سیرابش کنید
👈آگلونما در اثر گرما برگهاش ول و بیحال میشه پس در محیط سایه و دمای نرمال خونه که خودتون حس خوبی دارید نگهش دارید.
#نگهداری_گیاهان_در_روزهای_گرم به روش حرفه ای ها
#گرما_زدگی گیاهان
🌞🌞🌞🌞🌡️🌡️🌡️
دمای تحمل گیاهان با توجه به شرایط پرورش متفاوت است ، به طور کلی از دمای بالاتر از 40 درجه فتوسنتز برگ صفر میشود
اثرات تنش گرما برگیاه
#گیاهان_گرمسیری، مخصوصا آنهایی که برگهای ظریفی دارند، با جذب بیش از اندازه خورشید، پژمرده خواهند شد.😢
شاخ و برگی که به رنگ سبز روشن بوده است ممکن است رنگ و رو رفته شود.🤕
#آفتاب_سوختگی هم ممکن است رخ بدهد و به شکل تکههای قهوهای سوخته روی برگ خود را نشان میدهد.🧐
گلها و برگها عموما با افزایش تنش گرما، یا زرد میشوند یا میریزند.😕
حاشیههای یک برگ ممکن است که خشک شوند.🍂
🌹👆👆✔️
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: توصيه ۳۱) اگر ويدئو كلوپ داريد از اشاعه فرهنگ غرب و فيلم و CD يا ديسكتهاي غيرمجاز پرهيز ك
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
توصيه ۴۱)
اگر شغل شما لوازم بهداشتي است يا شغلي كه بيشتر با خانمها معاشرت داريد علاوه بر پاكي چشم و نجابت و در نظر گرفتن اينكه عالم محضر خداست و بنده خوب در محضر خدا معصيت نمي كند مضافاً باينكه علاوه بر حضور دو ملائكه كه اعمال خوب و بد را مينويسند نه ملائكه ديگر مربوط به فكر و قلب، چشم، گوش، دست و پا و غيره هستند.
بنابراين ضمن رعايت موارد فوق درب مغازه را باز بگذارد كه اگر درب بسته باشد سومي شما شيطان خواهد بود.
توصيه ۴۲)
اگر هتلدار يا مهمانسرا داريد از اسكان دادن افرادمشكوك و بدون كارت شناسائي و معلول الحال و فاسق و فاسد بهر قيمت پرهيز نمائيد، در غير اين صورت علاوه بر پيگرد قانوني، شما در گناه آنان شريك هستيد و در آمدتان حرام است.
توصيه ۴۳)
اگر كارمند يا شاگرد اداره يا مغازه اي هستيد، طبق ضوابط تعيين شده در قرارداد روز اول چه كتبي و چه شفاهي بايد عمل كنيد، در غير اين صورت درآمد شما اشكال خواهد داشت.
توصيه ۴۴)
اگر بنگاه معاملاتي داريد (چه اتومبيل يا كاميون و اتوبوس و چه املاك) سعي كنيد معايب را هم مطرح كنيد و خود را جاي خريدار و فروشنده قرار دهيد و از جدول كميسيون تخلف نكنيد و قرارداد را بدون عيب و قطعي و زمان تعيين كنيد و در مواقع بيكاري از غيبت و تهمت و اوهام بپرهيزيد. كه ثابت كردن خيلي مطالب آسان نيست.
حتي اگر ريالي از حقوق طرفين ضايع گردد بعهده واسطه است و درآمد او را اگر طرفين راضي نباشند حرام ميكند.
توصيه ۴۵)
اگر آژانس (تاكسي تلفني) داريد از رانندگان با ايمان و متأهل و بدون سوء سابقه استفاده كنيد و به رانندگان محترم در مواقع بيكاري توصيه ميشود به جاي غيبت و تهمت به مطالعه كتب و روزنامه و هر چه مورد علاقه شان است بپردازند و در جابجائي مسافرين اگر به مورد مشكوكي برخورد كردند كه شبكه توزيع مشروبات يا مواد مخدر و يا روابط نامشروع جنسي را رواج ميدهند هر چه سريعتر اماكن شهر را در جريان قرار دهيد كه همكاري با موارد فوق جرم و درآمدهاي اين موارد حرام است.
نويسنده: عباسعلي حقيقي زاده✍
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
نوشتار تربیتی"خانواده و زوجین" 📝 محور بحث: #آرامش_رفتاری 💠 قسمت بیست و دوم 🔸 برای ایجاد آرامش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نوشتار تربیتی"خانواده و زوجین"
⚛️ دور دوم / قسمت ۲۴
📝 محور بحث: #آرامش_کلامی
⚜ خانم ها که با سخن گفتن آرام می شوند، این حرف زدن نیازمند یک بستر است تا آرامش را ایجاد کند؛ که چند مورد آن را ذکر کردیم.
ولی گاهی به همسر، به فامیل، به همسایه و به مشاور نمی شود گفت. که در این هنگام میتوان با موارد زیر درد و دل کرد:
➖ با خدا(خلوت کردن با خدا)
مانند امام علی(علیه السلام) تا زمانی حضرت زهرا(سلام الله علیها) در قید حیات بودند صحبت ها و درد و دل هایشان را با ایشان داشتند ولی وقتی که ایشان به شهادت رسیدند دیگر این درد و دل ها و صحبت ها در غالب گفتگو هایی با خدا بود یعنی گاهی امیرالمومنین مناجات هایش را در دل چاه می گفت.
➖ اهل بیت علیه السلام
➖ برمزار بزرگان (شهدا و علما و...)
➖ واگویه(خودگویی)
♦️ اصل این است که حرف ها را درون خود نگه ندارند و بیرون بریزد ولی اگر نشد با خود بگویند.
🔸 در خانم ها دو ویژگی پر حرف بودن و زیاد گریه کردن سبب شده عمر زن ها میانگین ۷ الی ۹ سال از مردها بیشتر باشد.
🔹 ما در روایات داریم که صله ارحام عمر را زیاد میکند و علاوه بر آثار معنوی که دارد، میتوان از نظر علمی ثابت کرد که می تواند عمر را زیاد کند.چرا؟
مخصوصا برای آقایان، همین که با پدر و مادر و اقوام صحبت میکنند سبب آرامش بخشی میشود.
🔮با ما همراه باشید.
#نوشتار_تربیتی
#خانواده_زوجین
#روابط_زوجین
#کلام
track-01-رضایت مندی از زندگی و سه قانون موفقیت در کلام امام هادی علیه السلام-دکتر داودی نژاد_.mp3
5.11M
#پارت1
پک فوق العاده از حال بد به حال خوب
#قهر_طولانی_همسر
قهرهایی که گاهی اوقات، بین زوجین به سهولت اتفاق می افتد و عادی میشود...
🌹🍃 توضیحات #مشاور_امین کانال ، سرکار خانم #خسروی👇
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
💠 اساسا ناراحت شدن زن و شوهر از دست یکدیگر میتواند طبیعی باشد. به هر حال ممکن است همسرمان دچار اشتباهی شود که ما را ناراحت کند.
اما مهم آن است که در قبال کار اشتباه همسرمان رفتار نابجا از ما سر نزند.
اولا عکسالعمل ما باید متناسب با بزرگی یا کوچکی اشتباه همسرمان باشد.
ثانیا طبق آموزههای دینی، بدی یا اشتباه همسرمان را با رفتار خوب از بین ببریم. تا مصداق آیه ۲۲ سوره رعد باشیم: (وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ؛ خردمندان کسانی هستند که بدی را با نیکی از بین میبرند.)
قهر کردن، ناسزا گفتن، بد دهانی کردن، داد و بیداد کردن، آبروی همسر را بردن و .... از مصادیق رفتار نابجا با وجود ناراحتی بجای ماست که عامل زیاد شدن بدی و اشتباه همسرمان میگردد.
💠 قهر کردن، سمّ مهلکی است که روابط همسران را به شدّت سرد میکند. و توصیه میشود سریع پیش قدم شوید و نگذارید فضای زندگی مسموم شود.
اما چگونه باید پیشقدم شد و با چه شیوهای قهر همسرمان را تبدیل به آشتی کنیم؟
💠 فرمولهای زیادی برای این کار وجود دارد اما یکی از راههای پیشنهادی این است که شما باید با یک رفتار یا گفتاری شیرین و جذاب که باب میل همسرتان است او را بخندانید. البته دقت کنید شرایط این کار وجود داشته باشد. در این کار حتما قلق همسرتان را در نظر بگیرید و با توجه به قلق او، کاری کنید که او بخندد حتی گاهی با قلقک کردن همسر میتوانید او را بخندانید و فضای آشتی را برای او آماده کنید.
زمان را از دست ندهید چرا که در فضای قهر، شیطان حجم ناراحتی را بیشتر کرده، تبدیل به کینه میشود و راه برگشت را برای فرد سخت میکند.
💠 دوم، مثل فیوز برق عمل کنیم
اگر در سیستم برق ساختمان اختلال کوچکی رخ دهد برای جلوگیری از آسیب و اختلال بزرگتر مثل برق گرفتگی و یا آتش گرفتن سیمهای داخل ساختمان، فیوز برق به کار میافتد و موقتاً جریان برق اصلی قطع میشود تا برای رفع اختلال در مدار الکتریکی ساختمان اقدام شود. گاه در زندگی مشترک، بین زن و مرد بگو مگو و مشاجرهی کوچکی رخ میدهد که ادامهی آن فضای زندگی را بشدّت متشنّج کرده و ضربات سنگینی بر روح و روان زن و شوهر وارد میکند و گاه باعث ایجاد فتنهی بزرگی خواهد شد.
در اینگونه مواقع یک فرمول دینی و کارساز که نقش فیوز برق را دارد و میتواند از آسیب جدّی به زندگی و رابطه زن و شوهر جلوگیری کند سکوت و ادامه ندادنِ مشاجره، ترک موقّت مکان در ابتدای مشاجره و یا تغییر موضوع گفتگو است درست مثل فیوز برق که جریان الکتریسیته را موقتاً قطع میکند اینجا نیز نیاز به یک قطع ارتباط موقّت است ظاهرِ این رفتار، قطع رابطه با همسر است امّا به نیّت حفظ جریان زندگی و روابط آینده و محافظت از حرمتهاست و لذا باید در زمانی مناسب و پس از آرام شدن همسر بلافاصله ارتباط گرم و صمیمی را با یکدیگر برقرار نمود و نگذاریم این قطع ارتباط موقّت، طبق میل شیطان تبدیل به کینه و قهر طولانی شود.
و...
به هر حال خواهر عزیزم، درست است که هر کدام از ما بنا به ویژگیهای شخصیتی و یاقصور تربیتی ممکن است دچار ویژگیها و رفتارهایی باشیم که خودمان هم از آن مطلع و برای دیگران آزارنده باشد، اما بایستی به هم کمک کنیم تا بتوانیم با تمرکز بر خوبی ها و توکل بر خدا از آن نقطه ضعف ، سکویی برای رشد خودمان و طرف مقابلمان بسازیم، بدون تحقیر کردن، سرزنش و یا خدای نکرده منت گذاشتن.
انشاالله در این مسیر موفق خواهید بود البته با افزایش مهارت های کلامی و نحوه اثر گذاری و تقویت فن بیان در خودتان زندگی را بیش از پیش به کامتان شیرین خواهید کرد.
موفق و سربلند باشید🌹
#تربیت_دینی_فرزندان
باعرض سلام و خداقوت🌹
بنده ۲۴ ساله هستم، دو فرزند ۷ و ۳ ساله دارم. به لطف خدا ما یه زندگی مذهبی و آرومی داریم، با همسرمم رابطه مون خوبه الحمدالله. یه سوالی برام پیش اومده، بنده به عنوان مادرخانواده چطور باید با بچه هام رفتارکنم که ازدین زده نشن.(افراط نکنم).. یا حریص آهنگ و تفریح ناسالم نشن!!!( پسرم الان خیلی ما همکاری میکنه اما ازسالهای بعدش میترسم)
سوال بعدی هم که دارم تو مسائل عروسی رفتن هست که ما مخالف شرکت در مجالس گناه هستیم. ما دوست نداریم بچه ها وقتی بزرگ میشن حریص عروسی بشن،(بعضی ها بهم میگن اینطوری سخت گیری میکنید، بچه ها بیشتر مشتاق میشن، اما خودم این حرف رو قبول ندارم) به نظرشما موقعی که صدای آهنگ میشنون، یا درموردش سوالی شد که چرا ما نمیریم چطور برخوردکنم؟
ممنونم ازلطف و راهنماییتون
🌹🍃 پاسخ #مشاور_امین کانال ، سرکار خانم #بیات👇
🌸بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
عرض سلام و احترام خدمت شما خواهر عزیز
الحمدلله که زندگی آرومی در کنار همسر و فرزندان دارید. و آفرین به شما که نسبت به تربیت صحیح فرزندان دقت نظر دارید. 🌹
♻️در رابطه با تربیت صحیح فرزندان این نکته را توجه کنید که فرزندان ما آن میشوند که میبینند. یعنی گزاره های تصویری که در طول روز با آن مواجه هستند و نگاه الگویی که به ویژه به پدر و مادر دارند. از همین سنین کودکی باید مراقبت لازم را نمود و سبک صحیح زندگی اسلامی را در متن زندگی پیاده کرد تا از همین کودکی الگو پذیری صحیحی پیدا کنند. حتما این جمله را شنیده اید که " بچه را هر جوری بار بیاورید و به هر چیز عادت دهید؛ همان جور هم بار میآید و عادت میکند. " این جمله در واقع یک اصل تربیتی را بیان میکند و نقش یادگیری و الگوپذیری کودکان را بیان میکند. پس در زندگی با مطالعه و یا شنیدن مجموعه های صوتی اساتید مطرح و یا شرکت در کلاس اخلاق بزرگان سبک صحیح زندگی را بیاموزید و همان را در زندگی اجرا کنید به دور از تعصب و یا سختگیری و با روحیه تعادل و انعطاف تا بتوانید الگوی خوبی برای فرزندتان باشید.
♻️در زمینه موسیقی و آهنگ نیز به همین نحو اگر کودک ما در معرض آهنگ های تند و موسیقی قرار گیرد به مرور علاقمند به آن میشود اما اگر از همان ابتدا کودک را با نواهای قرآنی و بازی های سالم رشد دهید به صورت طبیعی علایق او را در جهت درست که مدنظر تعالیم اسلامی است سوق داده اید و باعث رشد فکری و تربیت صحیح او می شوید.
بر اساس تعالیم اسلام پدیده موسیقی هم استفاده حلال دارد و هم حرام و چون حرام و حلال الهی دائر مدار مصلحت و مصالح و مفاسد واقعی است عقل حکم میکند که از آنچه در شرع حرام گردیده اجتناب کرد و رفتن به مجالسی که موسیقی حرام و لهو و لعب دارد جایز نیست. اما از آنجا که معمولا کودکان به شادی و بازی های مهیج و فرح بخش علاقه دارند میتوانید جایگزین مناسبی برای او پیدا کنید. منع یکطرفه به هیچ عنوان توصیه نمیشود و بهتر است اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید کودکتان را با سرگرمی های جذاب دیگر مثل کتاب قصه و یا بازی مشغول کنید.
▫️همچنین میتوانید خودتان پیشقدم شوید و با گرفتن جشن تولد برای کودک و یا مهمانی و مراسمات دیگر به جای موسیقی حرام از موسیقی ملایم و مجاز و برنامه های مفرح و شاد استفاده کنید. نظیر مولودی خوانی مداحان که در مناسبت های شادی و تولد اهل بیت علیهم السلام اجرا کرده اند. در واقع از همین کودکی فرزندتان را با نواهای قرآنی و یا تواشیح های زیبا و مولودی آشنا کنید تا مجذوب آهنگ و نواهای سالم گردد. و خود به خود تمایلش به موسیقی حرام کم میشود. و به مرور یاد بگیرد که این موسیقی مورد رضایت الهی نیست.
▫️رفتن به دل طبیعت و کوه و گوش دادن به موسیقی طبیعی مثل نغمه جویبارها؛ صدای آبشار؛ صدای برگ درختان هنگام وزیدن باد؛ و یا آواز پرندگان و.... نیز میتواند جایگزین خوبی برای کودک شما باشد در این شرایط توجه کودک را به این موسیقی طبیعی جلب کنید و از زیبایی های آن بگویید.
🦋به جهت آشنایی با تربیت صحیح فرزندتان پیشنهاد میکنم حتما مطالعه داشته باشید به عنوان نمونه مجموعه های زیر را خدمتتان معرفی میکنم ان شاء الله تهیه و استفاده کنید.
✨مجموعه صوتی "تربیت فرزند از تولد تا ده سالگی" از استاد پور احمد (کانال همسران خوب)
✨مجموعه کتب "منِ دیگر ما" از استاد محسن عباسی ولدی
✨سخنرانی های استاد تراشیون و استاد پناهیان در زمینه تربیت دینی فرزندان.
👌به جهت بالا بردن کیفیت رابطه خود و همسرتان و هماهنگی و همراهی لازم با یکدیگر توصیه میکنم مجموعه "هنر زن بودن" را هم تهیه و استفاده کنید.
ان شاء الله خداوند در تربیت فرزندان صالح شما را یاری بفرماید.
موفق و مؤید باشید. 🌺
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: عقاید نصاری این آیه شریفه حکایت است از قول نسطوریه و ملکائیه و یعقوبیه از فرق نصاری که آنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
شرک در افعال
و اما شرک در افعال آنست که خدا را در معنی و حقیقت متوحّد و متفرّد بالذات نداند باین معنی که فردی یا افرادی از مخلوقات را مؤثّر یا جزء مؤثّر در افعال و تدابیر الهیّه بداند یا آنکه امور را بعد از خلقت مفوّض بخلق بداند مانند آنچه یهود قائل بودند که خداوند خلق خلایق نمود و دیگر از تدبیر امور بازمانده و کار را بخلق واگذار نموده و خود بکناری رفته لذا در آیه ۶۹ سوره ۵ (مائده) در مذمّت آنها فرموده وَ قٰالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللّٰهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَ لُعِنُوا بِمٰا قٰالُوا بَلْ یَدٰاهُ مَبْسُوطَتٰانِ یُنْفِقُ کَیْفَ یَشٰاءُ [۱]
و مشرکین غلات که آنها را مفوّضه نیز خوانند قائلند که خداوند تفویض امور به امامان نموده آنها خلق میکنند و روزی میدهند.
بدیهی است که در افعال خداوندی هر کس بهر طریقی کسی را ذی مدخل بداند بطریق جزء مؤثّر یا تفویض امور بانبیاء یا امم یا امامان یا مأمومین قطعا مشرک است
----------
[۱]: ۱) یهود گفتند دست خدا بسته شد (و دیگر تغییری در خلقت نمی دهد و چیزی از عدم بوجود نخواهد آمد) بواسطه این گفتار دروغ دست آنها بسته شد و بلعن خدا گرفتار گردیدند بلکه دو دست خدا گشاده است (یعنی قدرت و رحمت او) و هر گونه بخواهد انفاق میکند.
#شبهای پیشاور....
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#انسان_شناسی ۱۳۱ #استاد_شجاعی #استاد_دینانی ➖ خدا را چگونه میشود دید؟ ➖ صدای خدا را چطور میشو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انسان شناسی ۱۳۲.mp3
11.89M
#انسان_شناسی ۱۳۲
#آیت_الله_مجتبی_تهرانی
#استاد_شجاعی
✨عالیترین نمونه یا مخلوق خدا، که شبیهترین شباهت را به خدا دارد، چیست؟
- تفاوت این نمونه از خدا، با خود خدا در چیست؟
@shervamusiqiirani-8 - کانال شعر و موسیقی اصیل ایرانی.mp3
14.94M
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍂🌺🍂
🌺
پاییز سرد زرد
با سبز و سرخ باغ چه گویم چه ها نکرد
بایک لهیب شعله بر افروخت در چنار
با یک نهیب رنگ ربود از رخ چمن
گیسوی بید را
کند و به خاک ریخت
یاقوت نار بن را
بر سنگ زد گریخت
پیچید تازیانه بر اندام نارون
توفان سهمناک
پاشید خاک بر رخ خورشیدهای تاک
ماند از سیاهکاری او باغ بی چراغ
شب ها دگر نتابید
مهتاب نسترن
یغماگران باد
درهای گنج خانه گشودند
هر جا که لطف وناز
هر سو که رنگ وبوی ربودند
مرغان نغمه خوان را
خار وخسی به جا ننهادند
از لانه از وطن
پاییز سرد و زرد
با سبز وسرخ باغ
چه گویم چه ها نکرد
تا کی دوباره جلوه کند چهره بهار
در آشیان من
#فریدون_مشیری
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎥آیا ما برای آمدن #امام_زمان عج عجله داریم؟🎤 استاد شجاعی ♦️♦️♦️♦️♦️ ۱۷۷. شخص منتظر باید به قدر استطا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اگر ما عاشق #امام_زمان عج هستیم...🎙حضرت آیة الله حاج سَیّد محمّد صادق حسینی طهرانی حفظه الله تعالی
♦️♦️♦️♦️♦️♦️
.......:
۱۷۹. امام واسطه فیض تکوین و تشریع است، به واسطه او است که خداوند به مردم روزی میدهد. وظایف ما در عصر غیبت
۱۸۰. انتظار، در حقیقت دعوت به مقابله است، نه تسلیم؛ مقابله با باطل و ظلم و بردگی و ذلّت.
وظایف ما در عصر غیبت
https://eitaa.com/zandahlm1357