فقد عرف التوحيد، قلت: كيف يقرأها؟ قال: كما
يقرأها الناس، و زاد فيه: كذلك الله ربّى، كذلك الله ربّى، كذلك الله ربّى ثلاثاً. ۷- الصدوق قال: حدّثنا عبد الواحد بن محمّد بن عبدوس النيسابورى العطار بنيسابور فى شعبان سنة اثنتين و خمسين و ثلاثمائة قال: حدّثنى أبوالحسن علىّ بن محمّد بن قتيبة النيسابورى، قال: قال أبو محمّد الفضل بن شاذان النيسابورى عن الرضا عليه السلام... قال: قال قائل: لِمَ أمر الخلق بالإقرار بالله و برسله و بحججه و بما جاء من عند الله عزّوجلّ؟ قيل: لعلل كثيرة، منها: أنّ من لم يقرّ بالله عزّوجلّ و لم يجتنب معاصيه و لم ينتهِ عن ارتكاب الكبائر و لم يراقب أحداً فيما يشتهى و يستلذّ عن الفساد و الظلم، و إذا فعل الناس هذه الأشياء و ارتكب كلّ إنسان ما يشتهى و يهواه من غير مراقبة لأحد كان فى ذلك فساد الخلق أجمعين و وثوب بعضهم علي بعض، فغصبوا الفروج و الأموال و أباحوا الدماء و النساء، و قتل بعضهم بعضاً من غير حقّ و لاجرم، فيكون فى ذلك خراب الدنيا و هلاك الخلق و فساد الحرث و النسل. و منها: أنّ الله عزّوجلّ حكيم، و لايكون الحكيم و لايوصف بالحكمة إلّا الّذى يَحظُر الفساد و يأمر بالصلاح، و يزجر عن الظلم، و ينهى عن الفواحش، و لايكون حظر الفساد و الأمر بالصلاح و النهى عن الفواحش إلّا
بعد الإقرار بالله عزّوجلّ و معرفة الآمر و الناهى، و لو ترك الناس بغير إقرار بالله عزّوجلّ و لامعرفته
لم يثبت أمر بصلاح و لانهى عن فساد إذ لاآمر و لاناهي. و منها: أنّا وجدنا الخلق قديفسدون بأمور باطنة مستورة عن الخلق، فلولا الإقرار بالله و خشيته بالغيب لم يكن أحد إذا خلا بشهوته و إرادته يراقب أحداً فى ترك معصية و انتهاك حرمة و ارتكاب كبيرة، إذا كان فعله ذلك مستوراً عن الخلق غير مراقب لأحد، فكان يكون فى ذلك خلاف الخلق أجمعين، فلم يكن قوام الخلق و صلاحهم إلّا بالإقرار منهم بعليم خبير يعلم السّر و أخفى، آمر بالصلاح ناهٍ عن الفساد و لاتخفي عليه خافية، ليكون فى ذلك انزجار لهم عمّا يخلون به من أنواع الفساد.
سخنان درربار در توحيد ۱- كليني از احمد بن ادريس، از محمد بن عبدالجبار، از صفوان بن يحيي نقل كند كه گفت: ابوقرّه محدّث از من خواست او را نزد ابوالحسن الرضا (ع) ببرم. از حضرتش اجازه خواستم و ايشان اجازه فرمود، پس به حضور ايشان رسيد و از حلال و حرام پرسشهايي كرد آنگاه به حضرتش گفت: آيا ميپذيري كه خدا محمول (مسند اليه) است؟ ابوالحسن (ع) فرمود: هر محمولي، اثر پذير، مضاف به غير و محتاج است، از سويي محمول از نظر واژگاني نيز داراي كاستي است، در حالي كه حامل، فاعل است و از نظر لفظ، ستايش و مدح را ميرساند، چنانكه لفظ بالا، پايين و زير و رو نيز چنين است، خداوند فرمايد (همه نامهاي
نيك از آن خداست، پس او را بدان [ نامها ] بخوانيد) ۱ و در هيچ يك از كتابهاي آسماني نفرمود: او محمول است، بلكه فرمود: او حمل كننده در خشكي و دريا و نگاه دارنده آسمانها و زمين از جا به جايي (خروج از مدار خود) است، و جز خدا محمول خوانده شود. و از كسي كه ايمان به خدا و بزرگي او داشته هرگز شنيده نشده كه در دعاي خود گفته باشد: يا محمول! ابوقرّه گفت: خداوند فرموده (و آن روز عرش پروردگارت را هشت فرشته بر بالاي سر خود حمل كنند) ۲ و فرمود (آنان كه عرش را حمل ميكنند) ۳. سپس ابوالحسن (ع) فرمود: عرش، خدا نيست، عرش نام، علم و قدرت است، و بنايي است كه همه چيز در آن هست، آن گاه فعل حمل را به غير خود كه مخلوقي از مخلوقاتش باشد نسبت داد، زيرا آفريدگاني از خود را براي بر سرگرفتن عرش به بندگي گرفته كه همان حاملان علم اويند، و آفريدگاني را [ برگزيده ] تا گرداگرد عرش و بهره مند از علم او، تسبيح او گويند، و فرشتگاني را كه اعمال بندگانش را مينويسند، و اهل زمين را براي چرخيدن گرداگرد خانه خود به بندگي گرفت، و آن گونه كه فرمود بر عرش قرار يافت. بنابر اين خداوند عرش، حاملان آن و آنان كه پيرامون آنند را حامل و نگهدار
است، كه او نگاهدارنده و قائم بر هر جان، و برتر و والاتر از همه چيز است، و (هيچ گاه) گفته نشود: او محمول است، و نه سخني پايين تر از آن كه مبنايي نداشته و تباهي لفظ و معني را در پي دارد. ابوقرّه گفت: پس اين روايت را تكذيب ميكنيد كه ميگويد: چون خدا به خشم آيد، خشم او را فرشتگان حامل عرش از سنگيني عرش به دوش خود حس ميكنند آن گاه به سجده ميافتند، و چون خشم از ميان رفته و شعله آن فروكش كرد، عرش سبك شده و آنان به جاي خويش بازگردند. ابوالحسن (ع) فرمود: به من بگو آيا خداوند از آن روز كه ابليس را لعن نمود تا امروز بر او خشمگين مانده است؟ چه زماني از او راضي شد؟ اين صفت توست كه پيوسته بر او، و اولياء و پيروانش خشمگيني، چگونه اين چنين گستاخانه سخن ميگويي؟ كه پروردگارت را به دگرگوني از حالي به حالي وصف ميكني و آنچه به مخلوقات قابل نسبت است به او بر ميبندي؟! او منزه و برتر است، نه چون ديگر تغيير يا
بندگان، دگرگوني پذيرد و نه تغيير و تبديل، چون آنچه در دست قدرت و تدبير اوست فروتر از اوست، همه به او نيازمند و او بي نياز از همه است ۴. ۲- صدوق گويد: محمد بن حسن بن احمد بن وليد (! [pagebreak] ( صفحه ۸۶۶)
رض) براي ما چنين به حديث گفت: محمد بن حسن صفّار، از احمد بن محمد بن عيسي، از علي بن سيف بن عميره، از محمدبن عبيد نقل حديث كرد كه گفت: به حضور امام رضا (ع) رسيدم، حضرتش به من فرمود: به عباسي بگو از سخن گفتن درباره توحيد و جز آن دست بردارد و با مردم از آنچه ميفهمند سخن گفته، از آنچه نمي فهمند و انكار ميكنند خاموشي گزيند، و چون از تو در توحيد پرسند بگو: خداوند عزّوجلّ فرمود (بگو خداوند يكتاست، بي نياز است، نه زاييده و نه زاده شده، و همتايي ندارد) ۵ و چون از كيفيّتِ او از تو پرسند، بگو: (هيچ چيز چون او نيست) ۶ و چون از تو درباره شنيدنِ او سؤال كنند، آن را كه خدا فرموده بازگو: (او شنواي داناست) ۷ و با مردم از آنچه ميفهمند سخن بگو ۸. ۳- صدوق گويد: ابوعبدالله حسين بن محمد اشناني رازي عادل در بلخ براي ما چنين حديث كرد و گفت: علي بن مهرويه قزويني به نقل از داود بن سليمان فرّاء، از علي بن موسي الرضا از پدرش، از پدرانش از علي (ع) گويد كه آن حضرت فرمود: پيامبر خدا (ص) فرمود: توحيد نيمي ا
ز دين است و با صدقه روزي را فرود آوريد
.......:
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎤💭🎤💭🎤💭🎤 ✅پاسخ به شبهات وهابیت علیه مهدویت ⬅️قسمت 0⃣2⃣ از 2⃣3⃣ 💭شبهه ی شماره 0⃣2⃣ ❌در این شبهه م
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎤💭🎤💭🎤💭🎤
✅پاسخ به شبهات وهابیت علیه مهدویت
⬅️قسمت 1⃣2⃣ از 2⃣3⃣
💭شبهه ی شماره 1⃣2⃣
👈در این شبهه مطرح می کنند که مهدی شیعیان سایه ندارد، مهدی اهل سنت سایه دارد!! نمی دانیم اینها را از کجا نقل میکنند..؟!😳
✅جواب شبهه 👇👇
☝️اولا از جمله معجزاتی که برای پیغمبر (ص)✨ نقل شده این است که پیغمبر سایه نداشته، ″کتاب الخرائج و الجرائح، ج2، ص508″ پیامبر سایه نداشتند. پس هیچ اشکالی ندارد⁉️ آخرین وصی پیغمبر که مورد بشارت ایشان هم بود و پیغمبر اولوالعزمی همچون حضرت عیسی (ع) به ایشان اقتدا می کند، چنین شخصی هم دارای چنین کرامتی باشد.🔆
👌از ابن سیرین که از بزرگان اهل سنت هست نقل شده که، امام مهدی (عج) از خلفا برتر است و در حد پیامبران مقام دارد. 📘کتاب ″الفتن نوشته ابن حماد، ج1، ص221″ در حد پیامبران مقام دارد، پس اشکال ندارد حضرت مهدی مثل حضرت محمد (ص) سایه نداشته باشد.
⚠️این چیزی نیست 😊 که شما
بخواهید به عنوان یک شبهه ی بـزرگ مطرح کنید.⛔️
🎤استاد احسان عبادی
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت_علیه_مهدویت
🎤💭🎤💭🎤💭🎤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جهاد تبیین یعنی مقابله با تحریف
#جهادگر_تبیین
برای سلامتیشون دعا کنید
لطفا با دقت ببینین
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥لحظه ای فرما درنگ ای امیر قافله ای امیر قافله ...
صبر کن ارام جان تا به تو ملحق شویم..
همره یاران تو رهسپار حق شویم..
🌹 #مردان_بی_ادعا
#دفاع_مقدس
#رزمندگان_اسلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: سبب پیدایش کائنات جوی سبب طبیعی در نزول باران و صعود او أولاً به جانب علو برخلاف میل طبیعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
برکات سماوی و ارضی
قوله علیه السلام: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ ارْزُقْنَا مِنْ بَرَکَاتِ السَّمَاوَاتِ وَ الاْءَرْضِ.
أی من کلّ ما نزل من السماء و ما خرج من الأرض من إیجاد المعدنیات و نشو النباتات و تولید الحیوانات من المأکولة و المحمولة، الذی [۱] خلق اللّه لمصالح عباده و معاشهم، کما قال تعالی فی کلامه: و « خَلَقَ لَکُم مَّا فِی الاْءَرْضِ جَمِیعًا ». [۲]
و روی عن النبی صلی الله علیه و آله وسلم: « أنّ اللّه أنزل أربع برکات من السماء الی الأرض، أنزل
الحدید و الماء و النار والملح » [۳]، این چهار را ذکر فرموده اند به واسطه آن که اینها أهمّ منافع مایحتاج انسانند، و الاّ عموم معایش خلق که از حصر و تعداد خارج است به مقتضای: « وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لا تُحْصُوهَآ [۴] » کلاًّ و طرّاً از برکات نازله سماء است ؛ زیرا که عموم به واسطه تأثیرات سماء و سماوی در ارض حاصل شود، کما ورد فی الدعاء: « اللّهم اهدنا من عندک و أفِضْ علینا من فضلک و انشر علینا من رحمتک، و أنزل علینا من برکاتک » [۵] ؛ « اللّهّم أنزل علینا من برکات
السماوات و الأرضٍ » [۱]، « إنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ [۲] » » که تمام را استناد به نزول داده اند.
کما قال تعالی: «وَ إِنْ مِن شَیْ ءٍ إِلاَّ عِندَنَا خَزَآئِنُهُ وَ مَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ [۳] »، یعنی: نیست شی ء[ای] از اشیاء ممکنه و انواع مختلفه الاّ آن که نزد ما است مخزن و منبع او در خزینه مکنونه، که عبارت از نفس کلّیه سماویه باشد که از او به « لوح قضا و قدر » حقّ تعبیر شده محفوظ است، و از برای او مفتاحی است که عبارت از کلمه « کن » باشد.
ولی نزول هر چیز به اندازه معین مرهون به اوقات مشخّصه است، و اذا جاء وقتها یقول له: « کُنْ فَیَکُون [۴] »، کما قال مولانا علی علیه السلام: « إنّ الأمر ینزل من السماء إلی الارض کقطر المطر » [۵]، أی مبثوث فی جمیع أقطار الارض لکلّ نفس بما قدر لها من زیادة أو نقصان فی العمر و المال و الولد، قوله علیه السلام [۶]: « إنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ [۷] »، یعنی: تو بر وصول و ایصال هر چیز قادری و توانائی یا مقدور معیّنی.
----------
[۱]: ۳ - کذا در اصل / صحیح: التی.
[۲]: ۴ - سوره مبارکه بقره، آیه ۲۹.
[۳]: ۱ - نورالثقلین، ج ۵، ص ۲۵۰ ؛ مجمع البحرین، ج ۴، ص ۲۹۶ ؛ کنزالعمال، ج ۱۵، î Äص ۴۱۸ - ۴۱۹.
[۴]: ۲ - سوره مبارکه ابراهیم، آیه ۳۴.
[۵]: ۳ - بسنجید: مصباح المتهجّد، ص ۲۱۶ (بدون ذکر جمله آخر).
[۱]: ۴ - بسنجید: بحارالأنوار، ج ۸۸، ص ۳۳۳ (با تغییری در آخر عبارت).
[۲]: ۵ - سوره مبارکه آل عمران، آیه ۲۶.
[۳]: ۶ - سوره مبارکه حجر، آیه ۲۱.
[۴]: ۷ - سوره مبارکه بقره، آیه ۱۱۷.
[۵]: ۸ - الکافی، ج ۵، ص ۵۷ ؛ قرب الإسناد، ص ۱۹ ؛ بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۹۰.
[۶]: ۹ - کلام معصوم علیه السلام مقتبس از آیه است، چنان که گذشت.
[۷]: ۱۰ - سوره مبارکه تحریم، آیه ۸.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: اقسام لام صفدی گوید: کتابی از ابوالقاسم جرجانی دیدهام که اقسام لام را در سی و یک قسم تفصی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
لُغوی
غافلی از فاضلی پرسید: منسوب به لغت را چه نامند؟ فاضل گفت: لُغوی. غافل گفت: در ضمه ی لام، خطا رفتی؛ چه اینکه درست آن است که قرآن گفته: إِنَّکَ لَغَوِیٌّ مُبِینٌ!
حیوانات
هر حیوانی که خون در بدنش جریان دارد، میخوابد و بیدار میشود. هر حیوانی که مژه دارد، در خواب مژهها برهم میگذارد. چهارپایان نیز گاهی محتلم میشوند و احتلام آنها از حرکات و صداهایشان در هنگام خواب آشکار است.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ۳۷- سوره حمد پرتوی از اسرار نماز » سوره حمد در هر نمازی، خواندن سوره حمد، ضروری است. سوره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
«مَالِکِ یَوْمِ الدِّین»
مالک روز جزا است. این صفت دیگری است که برای خدا ذکر شده و در پی انحصار حمد و ستایش برای خداوند، بیان شده است. انسان، بیشتر در سه مورد و حالت، تشکّر میکند:
۱- توجّه به لطف گذشته
۲- توجّه به محبّت فعلی
۳- امید به لطف آینده
با این حساب، همه ستایشها باید از آن خدا باشد، چرا که هم گذشته ما را تأمین کرده، هم در حال حاضر از نعمتها و رحمت و لطف او برخورداریم و هم در آینده و قیامت، سر و کار ما با او و چشم امید ما به لطف و کرم اوست.
او مالک است، مالک واقعی نه اعتباری و موقّت و کم ارزش!
انسانها گرچه در دنیا، در تار و پود شرکهای پیدا و پنهان اسیرند، ولی در قیامت، همه در خواهند یافت که جهان و هر چه در آنست، از اوست و مالک هستی و فرمانروای مطلق و حاکم حقیقی اوست: «وَالْأَمْرُ یَوْمَئِذٍ لِّلَّهِ» (۳۱۲)
در قیامت، از مردم سؤال میشود: «لِمَنِ الْمُلْکُ الْیَوْمَ» حکومت، امروز از آن کیست؟
می گویند: «لِلَّهِ الْوَحِدِ الْقَهَّارِ» (۳۱۳) از آن خدای یکتای قهار و نیرومند.
جمله مالک یوم الدین، انسان را به یاد حسابرسی قیامت میاندازد، تا به حساب انسان نرسیده اند، انسان خود باید به حساب خود برسد. (۳۱۴)
امام سجاد علیه السلام وقتی به این جمله در نماز میرسید، آنرا آنقدر تکرار میکرد که نزدیک بود روح از بدنش پرواز کند. (۳۱۵)
«دین»، به معنای «جزا» است. خدا، مالک روز جزا و پاداش است. در این سوره، هم به رحم الهی اشاره شده، هم به قهر و عدالت او، تا رمز تربیت صحیح، یعنی زیستن میان خوف و رجا و بکارگیری «مهر» و «قهر» روشن شود.
«إِیّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ»
تنها تو را میپرستیم و تنها از تو یاری میطلبیم.
تا بحال، نمازگزار، عقاید خود را درباره مبدأ و معاد و اوصاف خدا، بر زبان آورد. پس، ثمره این عقیده باید «بندگی خالصانه» و استمداد از خداوند باشد.
نمازگزار، حتّی اگر تنها باشد، جمله را به صورت جمع میگوید، تا خود را در میان عبادت کنندگان قرار دهد. شاید عبادت ناقص او، میان عبادت کاملان وخالصان وآبرومندان، به حساب آید وقبول شود.
تعبیر جمعی، این درس را میدهد که باید «من»ها «ما» شود، اساس عبادات، بخصوص نماز، بر پایه جماعت است و تک روی و انزوا و فردیّت بی ارزش است.
پرستش، همراه استعانت آمده است، تا در کنار بندگی کردن، راه را هم از او بجوئیم و از انحرافهای فکری مصون بمانیم و گرفتار غرور و عجب، ریا و سستی نشویم. باید از او مدد گرفت، چرا که توفیق ایمان و شناخت خدا از اوست.
بیدار شدن سحرگاهان، وضو گرفتن با آب، قدرت حرکت و قیام، از اوست، قبولی نماز و نگهداری ما از غرور و ریا، به دست اوست، علاقمندی ما به عبادت، رهین لطف اوست. نمازگزار، به عبادت خدا میایستد و بر همین عبادت هم، از خدا مدد میطلبد.
عبادت، تنها برای خدا...! نه شرق پرستی و غرب پرستی، نه بنده زر و زور، نه تسلیم شهوت و مقام و فریفته زن و فرزند و مال.
این جمله نماز، هرگونه حاکمیّت غیر خدا را محکوم میکند. هرگونه حقارت پذیری واستمداد از قدرتهای پوشالی رانفی میکند. به نمازگزاران، درس «عزّت، در سایه بندگی خدا» میدهد، تا بنده و برده غیر خدا نشوند و از تهدیدها و تطمیعهای دیگران، نلغزند و راه خدا را کنار نگذارند.
#پرتویی از نماز
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بعضیها میگویند ما #نماز نمیخوانیم اما همیشه به یاد #خداوند هستیم.
🔹 پاسخ شنیدنی از حجت الاسلام استاد عالی
اللهم عجل لولیک الفرج
🆔https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ ماجراهای نرگس و نماز
ضرر داشتن آب برای بدن
ویژه کودکان
🔴 https://eitaa.com/zandahlm1357
48.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فرمان قتل ناصرالدین شاه چگونه صادر شد؟
#تاریخ_ایران
#قاجار
#ناصرالدین_شاه
https://eitaa.com/zandahlm1357