.......:
۴۳- دوراهی انتخاب تحصیل حوزوی یا دانشگاهی
دانشجوی سال دوّم فلان دانشگاه دیگر هستم؛ علاقه ی شدیدی به علوم اسلامی دارم و آینده ی خود را یک اسلام شناس و مبلّغ میخواهم و میدانم. بعضی میگویند اوّل لیسانس بگیر، بعد برو حوزه؛ شما چه توصیه ای میفرمائید؟ لیسانس بگیرم، بعد بروم حوزه؟ فوق لیسانس بگیرم، بعد بروم حوزه؟ دکترا بگیرم، بعد بروم حوزه؟ اصلاً حوزه نروم؟ الان حوزه بروم؟
پنج شق دارد! بعضی از برادران دانشجو رفتند حوزه، تحصیلات حوزه ای را دنبال کردند، به مقامات عالی هم رسیدند؛ خیلی هم خوب بوده. البتّه فکر میکنم بعضی از آنها در پایان مقطع کارشناسی رفتند، بعضی در پایان مقطع کارشناسی ارشد رفتند، بعضی هستند که الان طلبه اند و مشغول تحصیلات دانشگاهی هم هستند؛ خیلی هم خوبند. البتّه یک قدری سخت است. امّا این برادری که از من سؤال کردند که علاقه دارند، من فکر میکنم که نگاه کنند به ظرفیّتها و شوق و استعداد خودشان؛ چون از حفظ نمیشود قضاوت کرد. من نه شما را علی الظّاهر دیدم، نه استعدادهاتان را میشناسم؛ بنابراین برای قضاوت در این مورد، خیلی معلوم نیست من صلاحیّت داشته باشم. شما نگاه کنید ببینید اگر واقعاً شوق زیادی دارید،
علاقه ی زیادی دارید، رشته تان هم یک رشته ی مورد علاقه تان نیست، خب، میتوانید الان رها کنید و بروید. البتّه آدم فکر میکند حالا که کنکور را شرکت کردید و آمدید دانشگاه و لابد مثلاً چند ترم هم گذراندید، حیف است که تمام نکنید؛ بد نیست که درس دانشگاه را تمام کنید و حدّاقل مقطع کارشناسی را بگذرانید. امّا اگر نه، میبینید خیلی شوقی ندارید یا تردید دارید، حالا بگذارید بروید جلو، بعداً باز تصمیم گیری خواهید کرد.
خُب ده دقیقه به اذان است. من خواهش میکنم که ده دقیقه برای من فرصت قرار بدهید تا آماده بشویم برای نماز. پیشنهاد میکنم یک نفر چند آیه قرآن بخواند بعد هم وقتی که اذان شد اذان بگویند نماز را بخوانیم. هر کسی که ماند، آن وقت من یک بحثی را ان شاءالله شروع خواهم کرد و صحبت میکنم.
#پاسخ پرسشهای دانشجویان
✍مقام معظم رهبری
https://eitaa.com/zandahlm1357
💠بیست و دوم بهمن باید سر مشق ما باشد.
٢٢ بهمن باید سر مشق ما باشد در طول زندگی و برای نسل های آینده که همه آنها ٢٢ بهمن را که غلبه ایمان بر کفر الله بر طاغوت و اسلام بر کفر بود. بايد حفظ کنند و بزرگ بشمارند.
#امام_خمینی
📚صحیفه نور، جلد ١۴، صفحه ٧٠
https://eitaa.com/zandahlm1357
AUD-20220125-WA0059.mp3
465K
🇮🇷 سرود
« #خمینی ای امام
ای مجاهد ای مظهر شرف، ای گذشته زجان در ره هدف...»✌️
#دهه_فجر
#ایران_قوی
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📸 تلاوت تصویری آیات ابتدایی سوره ضحی ،
استاد عبدالباسط عبدالصمد
🇵🇰 اجرا در کشور پاکستان ،
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هر روز با امام رضا
@zandahlm1357
@HashtominEmam
آرشیو
مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: نماز۳ متن حديث قالَ (عليه السلام): يُؤْخَذُ الْغُلامُ بِالصَّلاةِ وَ هُوَ ابْنُ سَبْعِ سِ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
حديث سلسلة الذهب
متن حديث
۱- ابن المتوكّل عن علىّ عن أبيه عن يوسف بن عقيل عن إسحاق بن راهويه قال: لمّا وافي أبوالحسن الرضا عليه السلام نيسابور و أراد أن يرحل منها إلي المأمون اجتمع إليه أصحاب الحديث فقالوا له: يا بن رسول الله ترحل عنا و لاتحدّثنا بحديث فنستفيده منك، و قدكان قعد فى العمارية، فأطلع رأسه و قال: سمعت أبى موسي بن جعفر يقول: سمعت أبى جعفر بن محمد يقول: سمعت أبى محمّد بن علىّ يقول: سمعت أبى علىّ بن الحسين يقول: سمعت أبى الحسين بن علىّ يقول: سمعت أبى أميرالمؤمنين علىّ بن أبى طالب عليه السلام يقول: سمعت رسول الله صلّي الله عليه و آله يقول: سمعت جبرئيل عليه السلام يقول: سمعت الله عزّوجلّ يقول: لا إله إلّا الله حصنى فمن دخل حصنى أمن من
عذابى، فلمّا مرّت الراحلة نادانا: بشروطها و أنا من شروطها۱. ۲- أبو الحسين محمّد بن علىّ بن الشاه الفقيه بمروالروذ قال: حدّثنا أبو بكر محمد بن عبد الله النيسابورى قال: حدّثنا أبو القاسم عبد الله بن أحمد بن عباس الطائى بالبصرة قال: حدّثنى أبى فى سنة ستين و مائتين قال: حدّثنى علىّ بن موسي الرضا عليه السلام سنة أربع و تسعين و مائة قال: حدّثنى أبى موسي بن جعفر قال: حدّثنى أبى جعفر بن محمد قال: حدّثنى أبى محمّد بن علىّ قال: حدّثنى أبى علىّ بن الحسين قال: حدّثنى أبى الحسين بن علىّ قال: حدّثنى أبى علىّ بن أبى طالب عليه السلام قال: قال: رسول الله صلّي الله عليه و آله يقول الله جلّ جلاله: لاإله إلّا الله حصنى فمن دخله أمن من عذابى۲. ۳- أبو سعيد محمد بن الفضل بن محمد بن إسحاق المذكر النيسابورى بنيسابور قال: حدّثنى أبو علىّ الحسن بن علىّ الخزرجى الأنصارى السعدى قال: حدّثنا عبد السلام بن صالح أبو الصلت الهروى قال: كنت مع علىّ بن موسي الرضا عليه السلام حين رحل من نيسابور، و هو راكب بغلة شهباء، فإذا محمّد بن رافع و أحمد بن حرب و يحيي بن يحيي و إسحاق بن راهويه و عدّة من أهل العلم قد تعلقوا بلجام بغلته فى المربّعة فقالوا: بحق آبائك المطهرين حدّثنا بحديث قد سمعته من أبيك فأخرج رأسه من العمارية و عليه مطرف خز ذو وجهين و قال: حدّثنى أبى العبد الصالح موسي بن جعفر قال
: حدّثنى أبى الصادق جعفر بن محمد قال: حدّثنى أبى أبو جعفر محمّد بن علىّ باقر علم الأنبياء قال: حدّثنى أبى علىّ بن الحسين سيد العابدين قال: حدّثنى أبى سيد شباب أهل الجنة الحسين قال: حدّثنى أبى علىّ بن أبى طالب عليه السلام قال: سمعت النبىّ صلّي الله عليه و آله يقول: قال الله جلّ جلاله: إنّى أنا الله لاإله إلّا أنا فاعبدونى، من جاء منكم بشهادة أن لاإله إلّا الله بالإخلاص دخل فى حصنى و من دخل فى حصنى أمن من عذابى۳. ۴- محمد بن موسي بن المتوكل رضى الله عنه قال: حدّثنا أبو الحسين محمد بن جعفر الأسدى قال: حدّثنا محمد بن الحسين الصوفى قال: حدّثنا يوسف بن عقيل عن إسحاق بن راهويه قال: لما وافي أبوالحسن الرضا عليه السلام بنيسابور و أراد أن يخرج منها إلي المأمون اجتمع إليه أصحاب الحديث فقالوا له: يابن رسول الله ترحّل عنّا و لاتحدّثنا بحديث فنستفيده منك، و كان قدقعد فى العمارية، فأطلع رأسه و قال: سمعت أبى موسي بن جعفر يقول: سمعت أبى جعفر بن محمد يقول: سمعت أبى محمّد بن علىّ يقول: سمعت أبى علىّ بن الحسين يقول: سمعت أبى الحسين بن علىّ بن أبى طالب عليهما السلام يقول: سمعت أبى أميرالمؤمنين علىّ بن أبى طالب عليه السلام يقول: سمعت رسول الله صلّي الله عليه و آله يقول: سمعت جبرئيل عليه السلام يقول: سمعت الله جل جلاله يقول: لاإله إلّا الله حصنى فمن دخل حصنى أمن من عذابى
، قال: فلما مرت الراحلة نادانا: بشروطها و أنا من شروطها۴.
حديث سلسلة الذهب حديث سلسلة الذهب حديثي است كه از حضرت رضا (ع) به هنگام ورود ايشان به نيشابور نقل شده و عدّه كثيري آن را براي خود نوشته اند. اين حديث با اختلافات ناچيزي مربوط به شرايط و اوضاع و احوال املاء و استملاي آن، در منابع كهني چون تاريخ نيشابور و توحيد صدق، عيون اخبار الرضا، امالي شيخ مفيد، ربع الأبرار زمخشري، التدوين رافعي، فصول المهمه ابن صباغ مالكي، كشف الغمه اربلي و منابع جديدتر چون كنز العمّال متقي هندي، بحار الأنوار مجلسي نقل شده است. سند اين روايت يازده گونه در كتابهاي نامبرده آمده است. در تماي مدارك يازده گانه روايي و تاريخي، اين حديث با اندكي زياده و نقصان و اختلاف در عبارت به بيست و دو طريق از زبان حضرت رضا (ع) نقل گرديده است. گفتني است از اين بيست و دو مورد، و يازده مأخذ و مدرك تاريخي و روايي جمعاً شش مورد، در پنج مأخذ پس از ذكر اصل حديث جمله (بشروطها و أنا من شروطها) ثبت شده است. كه در برخي از موارد پس از قيد (زاد فيها) و در بعضي ديگر، پس از ذكر (فلمّا مرّت الراحله) جمله (بشروطها و أنا من شروطها) بيان شده است. كه از اين پنج مأخذ و شش مدرك، چهار مأخذ و يك مورد به شيعيان و تنها
يك مأخذ مربوط به قندوزي حنفي مي