#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ربّ و ولی حقیقی قوله علیه السلام: سُوءَالَ مَنِ اسْتَکْثَرَ ذُنُوبَهُ، وَ اعْتَرَفَ بِخَطِیئَتِهِ،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تنها ملجأ انسانها
قوله علیه السلام: وَ لاَ مُنْقِذَ لَهُ مِنْکَ، وَ لاَ مَلْجَأَ لَهُ مِنْکَ، إِلاَّ إِلَیْکَ.
النقذ و التنقیذ: التخلیص، و منه حقّاً علی أن استنقذه من النار، و منه: « یا منقذ الغرقی [۵] » و أمثالها.
و یقال: إلتجأ إلی اللّه، أی اعتصم به. و إلتجأت أمری الی اللّه، أی أسندته الیه، و فیه تنبیه علی أ نّه اضطرّ الیه. و فی الدعاء [۶]: « لا ملجأ و لا منجی منک إلاّ الیک » [۷] .
----------
[۵]: ۳ - التهذیب، ج ۳، ص ۹۷ ؛ مصباح الکفعمی، ص ۲۹۷ ؛ بحارالأنوار، ج ۹۲، ص ۱۵۵.
[۶]: ۴ - هکذا در اصل، (استشهاد به عین متن دعاء شده است! ).
[۷]: ۵ - الفقیه، ج ۱، ص ۴۶۹ ؛ مصباح المتهجد، ص ۳ - ۵ ؛ مفتاح الفلاح، ص ۲۷۴.
حق خالق بر مخلوق و عکس آن
قوله علیه السلام: إِلَهِی أَسْأَلُکَ بِحَقِّکَ الْوَاجِبِ عَلَی جَمِیعِ خَلْقِکَ.
اوّلاً بدان که: یک حقّی است از خالق بر مخلوق، و یک حقّی است از مخلوق بر خالق.
اما حقّ واجب خالق بر خلق آن که یعبدونه و یتذللون الیه فی الرخاء و الشدّة، و لایشرکون بعبادة ربّهم أحد، به این که تمام أمورات [۱] وارده را از موت و حیات، نعمت و نقمت، یُسر و عسرت، سقم و صحّت، بلا و ابتلای خود را از او دانسته و
خواسته، کما قال الخلیل علیه السلام: « وَ إِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشْفِینِ * وَالَّذِی یُمِیتُنِی ثُمَّ یُحْیِینِ * وَ الّذی أطْمَعُ أَنْ یَغْفِرَ لِی خَطِیئَتِی یَوْمَ الدِّینِ [۲] » لذا ورد فی الدعاء: « یا من خلقنی فسوّانی [۳]، یا من رزقنی و ربّانی، یا من أطمعنی و سقانی، یا من قرّبنی و أدنانی، یا من عصمنی و کفانی، یا من حفظنی و کلانی، یا من أعزّنی و أغنانی، یا من وفقنی و هدانی، یا من آنسنی و آوانی، یا من اماتنی و أحیانی » [۴] .
کما قال تعالی: « وَ مَا بِکُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ثُمَّ إِذَا مَسَّکُمُ الضُّرُّ فَإِلَیْهِ تَجْئَرُونَ * ثُمَّ إِذَا کَشَفَ الضُّرَّ عَنکُمْ إِذَا فَرِیقٌ مِّنکُم [۵] بِرَبِّهِمْ یُشْرِکُونَ [۶] »، لذا قال تعالی فی موضع آخر: « وَ إِذَا الاْءَرْضُ مُدَّتْ * وَ أَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَ حُقَّتْ [۷] »، یعنی: استماع و امتثال نمود ارض به حسب تکوین امر حقّ را در امتداد و انبساط و حق، یعنی واجب است از برای او که یسمع أمره، إذ هی مخلوقة للّه تعالی.
و أمّا حق اللّه بمعنی: الواجب و اللازم.
و أمّا حق العباد فهو بمعنی: الجدیر من حیث إنّ الاحسان الی من لم یتخذ ربّا سواه مطابق للحکمة ؛ قوله تعالی: « وَ کَانَ حَقًّا عَلَیْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ [۱] »، أی ایجاباً حققّت علیه القضاء.
و امّا حق المخلوق بر خالق خود این است که مادامی که آنها را به خلاف اراده و میل طبیعی آنها به حیات مستعار دنیویه محبوس نموده، بر او است که هر کس را به قدر لیاقت و استحقاق خود تمام مایحتاج که اسباب تعیّش او است کما هو حقّه برساند، تا انقضای اجل مسمّی، به مفاد: « وَ مَا مِن دَابَّةٍ فِی الاْءَرْضِ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ رِزْقُهَا [۲] »، چه خلق، عیال اللّه اند به مقتضای: « الخلق عیال اللّه، أحبهم الی اللّه أنفعهم لعیاله و أبغضهم الی اللّه أضرّهم لعیاله » [۳] . و بر معیل است عقلاً و عرفاً ایصال
رزق و ما یحتاج عیال.
----------
[۱]: ۶ - کذا.
[۲]: ۱ - سوره مبارکه شعراء، آیات ۸۰ - ۸۲.
[۳]: ۲ - مصدر: و سوّانی.
[۴]: ۳ - مصباح الکفعمی، ص ۲۵۴ ؛ البلدالأمین، ص ۴۰۸ ؛ بحارالأنوار، ج ۹۱، ص ۳۹۲.
[۵]: ۴ - اصل: منهم.
[۶]: ۵ - سوره مبارکه نحل، آیات ۵۲ و ۵۳.
[۷]: ۶ - سوره مبارکه انشقاق، آیات ۳ و ۵.
[۱]: ۷ - سوره مبارکه روم، آیه ۴۷.
[۲]: ۸ - سوره مبارکه هود، آیه ۶.
[۳]: ۹ - بسنجید: الکافی، ج ۲، ص ۱۶۴ ؛ النوادر، ص ۱۱ ؛ دعائم الإسلام، ج ۲، ص ۳۲۰: « الخلق عیال اللّه فأحب الخلق إلی اللّه من نفع عیال اللّه و أدخل علی أهل بیت سروراً ».
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
تفسیر آیه لا خوف علیهم و لا هم یحزنون گفته شده خوف بر چیزی است که انتظار آن میرود و حزن بر چیزی اس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گوشه گیری غزالی
وقتی غزالی گوشه گیری آغاز کرد، و از تدریس در نظامیه بغداد سر باز زد، نظام الملک بار دیگر تدریس را به او پیشنهاد کرد و وعده داد اگر تدریس را بپذیرد، مناصب عالیه به او بدهد.
غزالی در پاسخ نظام الملک نوشت: به نام خدای بخشنده مهربان، وَ لِکُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّیهٰا فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرٰاتِ... [۱]، بدان که هرکس جهت ویژه ای دارد که باید بدان توجه کرد و در پی آن نیکیها باشد. مردم در توجه کردن به آنچه به آنان روی میآورند سه دسته اند:
دسته اول: عوام که توجهشان به دنیا است، پیامبر این عده را از این توجه منع کرده است و فرموده: هیچ دو گرگ گرسنه در گله ی گوسفند زیانشان بیش از علاقمندی به مال و اسراف در دین مسلمان نیست.
دسته دوم: خواص که آخرت را بر دنیا ترجیح داده و کارشان نیک است و مطمئن به آخرت پایدارتری هستند.
پیامبر خدا اینان را مقصر دانسته و میفرماید: دنیا بر اهل آخرت حرام است و آخرت بر اهل دنیا حرام است و دنیا و آخرت برای اهل خدای متعال حرام است.
دسته سوم: اخص و آنها کسانی هستند که یقین دارند بالاتر از هر چیزی بالاتری است.
اشیاء را آفل میدانند و علاقه ای به آن نشان نمی دهند. آنان میدانند دنیا و آخرت یکی از آفریدههای خداست، و مهمترین امور دنیا و آخرت دو چیز میان تهی است و آن غذا و نکاح است. در برابر این دو، همه ی جنبندگان یکسان هستند. از این دو باید دوری گزید و حتی باید از دنیا و آخرت هم دوری گزید و به خالق آنها روی آورد، تا حقیقت خدا بهتر برای آنها آشکار شود، و حقیقت لا اله الا الله برای آنها کشف شود که هیچ اثر کننده ای در هستی غیر خدا نیست. و هرکه به غیر خدا توجه کند، از شرک خفی خارج نشده است. در این صورت همه ی موجودات نزد آنان دو قسم میشوند، اللّٰه، غیراللّٰه؛ این دو را دو کفه ترازو و دل خود را زبانه ترازو بداند، هر وقت دل آنها بر کفه شریفه شد، مطمئن به حسنات سنگین خود شوند و هر وقت دلشان متوجه کفه پست گردید، مطمئن به سنگینی کفه گناهان شوند.
همان طور که طبقه اول نسبت به دوم عوام هستند، دوم نیز نسبت به سوم عوام هستند، در نتیجه این سه طبقه به دو طبقه عوام و خواص تقسیم میشوند.
حال بگویم صدرالوزراء مرا از طبقه عالیه به سافله دعوت کرده است و من او را از مرتبه سافله به عالیه میخوانم که از هر مرتبه ای برتر است.
راه به سوی خدا در بغداد و طوس و هر جای دیگر یکی است و هیچ کدام نزدیک تراز
دیگری نیست. از خدا میخواهم اورا از خواب غفلت بیدار کند تا به فکر فردایش باشد پیش از آنکه امور از دستش خارج گردد. والسلام.
----------
[۱]: ۱) - بقره، ۱۴۸.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_251
و قال عليهالسلام
مَرَارَةُ الدُّنْيَا حَلاَوَةُ الْآخِرَةِ، وَ حَلاَوَةُ الدُّنْيَا مَرَارَةُ الْآخِرَةِ.
امام عليه السلام فرمود:
تلخى دنيا شيرينى آخرت است و شيرينى دنيا تلخى آخرت.
شرح و تفسير
تلخى و شيرينى دنيا و آخرت
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه اشاره به تفاوت آشكار ميان امور شيرين و تلخ در دنيا و آخرت مىكند و مىفرمايد:«تلخى دنيا شيرينى آخرت است و شيرينى دنيا تلخى آخرت»؛ (مَرَارَةُ الدُّنْيَا حَلاَوَةُ الْآخِرَةِ، وَ حَلاَوَةُ الدُّنْيَا مَرَارَةُ الْآخِرَةِ) .
اشاره به اينكه بسيارى از طاعات و عبادات و انجام دادن دستورات الهى تلخكامىهايى دارد؛ جهاد فى سبيل اللّه، جهاد با هواى نفس و گاه رفتن به زيارت خانۀ خدا، پرداختن خمس و زكات و چشمپوشى از اموال حرام و مقامات عالى نامشروع، تلخىها و مشكلاتى براى انسان دارد؛ ولى به يقين اين تلخىها سبب شيرينى در سراى آخرت و بهشت برين است. نعمتهايى كه نه چشمى آن را ديده و نه گوشى سخنى از آن شنيده و نه به خاطر انسانى خطور كرده است.
به عكس، بسيارى از گناهان ممكن است لذتبخش باشد. پيروى از هوا و هوس و عيش و نوشهاى گناهآلود و اموال فراوانى كه از طرق نامشروع تحصيل مىشود براى صاحبان آنها لذّتى دارد؛ ولى اين لذّات، تلخكامىهايى را در آخرت به دنبال دارد عذابهايى كه بسيار شديد و طولانى است و حتى يك روز آن را نمىتوان تحمل كرد تا چه رسد به ساليان دراز.
مقصود امام عليه السلام از اين گفتار حكيمانه اين است كه اگر در مسير اطاعت، مشكلات و شايد ناراحتىها و مرارتهايى وجود داشته باشد، نگران نشويم، آنها را به جان و دل بپذيريم به اميد وعدههاى الهى در آخرت و به عكس اگر در گناه، لذّتى باشد از عواقب تلخ آن غافل نگرديم و كوتاه سخن اينكه هدف امام عليه السلام تشويق به طاعات و ترك گناهان است.
شبيه اين سخن، تعبيرى است كه در خطبۀ ١٧٤ نهجالبلاغه گذشت كه امام عليه السلام مىفرمايد:
«إِنَّ الْجَنَّةَ حُفَّتْ بِالْمَكَارِهِ وَ إِنَّ النَّارَ حُفَّتْ بِالشَّهَوَاتِ؛ بهشت در لابهلاى ناراحتىها پيچيده شده و دوزخ در لابهلاى شهوات».
نيز در حكمت ٣٧٦ مىفرمايد:
«إِنَّ الْحَقَّ ثَقِيلٌ مَرِيءٌ، وَ إِنَّ الْبَاطِلَ خَفِيفٌ وَبِيءٌ؛ حق، سنگين اما گوارا و باطل، سبك و آسان؛ اما بلاخيز و مرگآور است».
حق گرچه ثقيل و سنگين است ولى عاقبتش گواراست. به عكس، باطل كه در آغاز آسان و راحت است؛ ولى در پايان ناگوار و خطرناك است.
البته آنچه امام عليه السلام در اينجا فرموده بيان حكم غالبى است وگرنه موارد استثنايى نيز وجود دارد كه انسان از انجام دادن حق لذت ببرد و از انجام دادن باطل ناراحت شود. حديث معروفى كه مىگويد:«مؤمن اوقات شبانهروز خود را به سه بخش تقسيم مىكند: بخشى براى عبادت و بندگى پروردگار و بخشى براى سامان دادن به وضع زندگى و در بخش ديگرى به لذات حلال مىپردازد تا نيرو و آرامش براى انجام وظايف پيدا كند»، دليل روشنى بر اين استثناست.
در حالات انبيا و اولياى الهى به خصوص در آزمايشهاى سخت آنها، شواهد زيادى بر اصل گفتار امام عليه السلام هست.
اگر حضرت يوسف عليه السلام تسليم خواستۀ نامشروع زليخا مىشد براى او لذتبخش بود؛ اما مرارت آخرت را به دنبال داشت و اينكه تسليم نشد و به سبب آن، سالها در زندان ماند و مرارت زيادى را چشيد بر كسى پوشيده نيست؛ اما حلاوت آخرت بلكه حلاوت دنيا را در پايان و بعد از مدتى به دنبال داشت. حضرت آدم عليه السلام ترك اولى كرد و از شجرۀ ممنوعه موقتاً لذت برد؛ اما پايان غمانگيزى براى او داشت.
بسيار مىشود مرارتهاى دنيا نتيجۀ شيرينى در همين دنيا نصيب انسان مىكند مانند جوانى كه سالها در غربت و با مشقت درس خوانده تا توانسته به مراحل عالى علم و دانش برسد كه لذت آن را در پايان در همين دنيا مىبيند و به عكس جوانى كه تن به تنبلى و خوشگذرانى و عيش و نوش داده و بىسواد باقى مانده مرارت آن را در پايان كار در همين دنيا مىچشد.
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
💐گل خربق
این گل از جمله گلهایی است که با نام رز کریسمس هم شناخته میشود. خربق در فصل بهار گلهایی بسیار ظریف و زیبا شکوفا میکند که بهطرز فوقالعادهای جان سخت و مقاوم هستند.
خربق یکی از گل های مناسب فصل بهار است که برای مناطق گرمسیری مناسب است. این گیاه به نوری غیرمستقیم و خاکی مرطوب نیاز دارد.
زهکشی خاک خربق باید مناسب باشد تا دچار آسیب نشود و بتواند تا 30 سانتیمتر رشد کند.
#گل_خربق
@zandahlm1357
#پوتوس
گیاهی بخشنده است که می تواند حتی یک باغبان تازه کار را مانند یک مراقب باتجربه احساس کند، به خصوص زمانی که رطوبت بالایی را که دوست دارد تامین کند.
این یک رشد سریع است. برگهای قلبی شکل آن به جای رشد عمودی، میپوشند و میتوان آنها را روی پردهها آموزش داد یا اجازه داد به طور طبیعی بیفتند.
اگرچه نور طبیعی و روشن را ترجیح می دهد، اما می تواند در سایه یا حتی نور مصنوعی به خوبی عمل کند.
نیازها👇👇👇💦
نور: روشن، نور غیر مستقیم؛ می تواند سایه جزئی یا نور مصنوعی را تحمل کند.
آب: اجازه دهید بین دو آبیاری کاملاً خشک شود. هنگام افتادن برگها به طور کامل آب دهید.
خاک: مخلوط گلدانی معمولی که زهکشی خوبی دارد.
ایمنی حیوانات خانگی: برای گربه ها و سگ ها سمی است.
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
«روزي» در كلام نبي اكرم (ص) خداوند، روزي بنده مؤمن خويش را از جائيكه انتظار ندارد ميرساند. بزرگتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عواملي كه باعث وسعت رزق و روزيست
۱ خوش خلقي و خوش اخلاقي باعث وسعت رزق است و خوش اخلاقي واقعي رعايت حدود و موازين شرعيت.
۲ راستگويي و رعايت تقوي باعث وسعت رزق است.
۳ خواندن نماز اول وقت (مگر در مواقعيكه حق كسي ضايع شود).
۴ خيرخواه مردم بودن براي مشورت و خريد و فروش و امر ازدواج آنچه براي خود ميخواهد براي ديگران هم بخواهد.
۵ دائم الطهارت بودن (يعني هميشه باوضو و پاك باشد) باعث وسعت رزق ميشود.
۶ خواندن نوافل بخصوص نوافل شب در نزديك به اذان كه ادامه دهد تا طلوع آفتاب.
۷ محبت اهل البيت حضرت ختمي مرتبت (و آن بدين ترتيب است كه علاوه بر دوست داشتن ايشان به فرمايشات آنان توجه و عمل شود. )
۸ اطاعت پدر و مادر بطوريكه اطاعت يك سرباز از فرمانده مقتدر و توانمند اطاعت ميكند كه رضي ا… رضي الوالدين.
۹ امانت داري و اداي حق ا… و حق الناس باعث وسعت رزق است.
لذا پيشنهاد ميشود شريكاني كه به موازين شرعي معتقد نيستند هر چه زودتر فسخ شراكت كنيد كه بركت از زندگي بي تقوا ميرود.
خلاصه المکاسب📚
نويسنده: عباسعلي حقيقي زاده✍
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🔊 فایل صوتی برنامه آفتاب شرقی 👤 #حجت_الاسلام_تراشیون 📚 موضوع: #تربیت_فرزند 🔹 قسمت چهارم #فرزند #
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تربیت فرزندان.mp3
20.94M
🔊 فایل صوتی برنامه آفتاب شرقی
👤 #حجت_الاسلام_تراشیون
📚 موضوع: #تربیت_فرزند
🔹 قسمت پنجم
#فرزند
#خانواده
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
⛔️ وقتی من خودم میدانم که عاری از خطا و اشتباه نیستم... ⭕️ قسمت سیزدهم 🔹 جلسه پرسش و پاسخ مهارت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ اگر دلتون برای سلامتی خودتون میسوزه حتما به این توصیه عمل کنید (مهم)
⭕️ قسمت چهاردهم
🔹 جلسه پرسش و پاسخ مهارت های ارتباطی زوجین (قم، مسجد و حسینیه بقیة الله عج)
🔺محسن پوراحمد خمینی، روانشناس
🌼 #ادامه_دارد...
@zandahlm1357
ج2خا3_00.4.30.mp3
10.22M
🎙صوت:#خانواده_قرآنی_جلسه2
️🌸🌿موضوع:تفکر و تدبر
👤مدرس: #حجه_الاسلام_داوودی_نژاد
🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
اسناد اصحابی کالنجوم ضعیف است چنانچه قاضی عیاض در صفحه ۹۱ جلد دوّم شرح الشفاء این حدیث را نقل نموده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صحابه معصوم نبودند
پس با این مقدماتی که عرض شد اگر نقد و انتقادی از بعض صحابه بشود مورد مذمت نخواهد بود چه آنکه صحابه عموما بشری بودند عادی و غیر معصوم پس وقتی معصوم نبودند جایز الخطا بوده اند.
حافظ- ما هم قائلیم که صحابه معصوم نبودند ولی مسلّما همگی آنها عدول بودند معصیتی از آنها صادر نمی شد.
داعی- بی لطفی فرمودید که بطور مسلّم آنها را عادل و مبرّا از معاصی دانستید زیرا که اخبار منقولۀ در کتب معتبرۀ علمای خودتان بر خلاف این معنی حکم میکند که بسیاری از اکابر صحابه روی عادت دیرینه گاهی مرتکب معاصی میشدند.
حافظ- ما که از چنین اخبار اطلاع نداریم چنانچه شما دارید بیان فرمائید.
داعی- گذشته از آنچه در جاهلیت مینمودند در اسلام هم مرتکب بسیاری از معاصی میشدند که داعی من باب نمونه به نقل یکی از آن اخبار اکتفا مینمایم.
زیرا که بزرگان از علماء خودتان در کتب معتبره خود نقل مینمایند که سال فتح مکه (هشتم هجری) عدّه ای از کبار صحابه مجلس انسی داشتند که در آن مجلس سرّی شراب صرف نمودند.
حافظ- بطور قطع این خبر از مجعولات مخالفین است زیرا که صحابه بزرگ در مجلس فساد حاضر نمی شدند تا چه رسد بنوشیدن شراب بعد از حکم بحرمت؟.
داعی- قطعا از مجعولات مخالفین نیست بلکه اگر جعل نمودند علماء خودتان نمودند.
نواب- قبله صاحب چنین مجلسی اگر بوده حتما نام صاحب خانه و مدعوین برده شده است شما میتوانید این مطلب را برای ما باز نمائید.
داعی- بلی این مطلب کاملا در نزد علماء شما بطور وضوح بیان گردیده.
نواب- متمنی است بیان فرمائید تا حلّ معمّا گردد.
#شبهای پیشاور....
https://eitaa.com/zandahlm1357
@shervamusiqiirani - دلنوازان - استاد محمودي خوانساري.mp3
3.31M
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍂🌺🍂
🌺
به مژگان سیه کردی هزاران رخنه در دینم
بیا کز چشم بیمارت هزاران درد برچینم
الا ای همنشین دل که یارانت برفت از یاد
مرا روزی مباد آن دم که بی یاد تو بنشینم
جهان پیر است و بیبنیاد از این فرهادکش فریاد
که کرد افسون و نیرنگش ملول از جان شیرینم
جهان فانی و باقی فدای شاهد و ساقی
که سلطانی عالم را طفیل عشق میبینم
اگر بر جای من غیری گزیند دوست حاکم اوست
حرامم باد اگر من جان به جای دوست بگزینم
صباح الخیر زد بلبل کجایی ساقیا برخیز
که غوغا میکند در سر خیال خواب دوشینم
حدیث آرزومندی که در این نامه ثبت افتاد
همانا بیغلط باشد که حافظ داد تلقینم
#حافظ
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🆔 @zandahlm1357