هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
به کوروش به آرش به جمشید قسم
به نـقـش و نـگار تخت جمشید قسـم
ایــــران همی قلب و خون مـن اســــت
گـــرفــتـــه زجــان در وجـــود مــن اســت
بـــخــوانـیــم ایــن جـــمـلـه در گــوش بــــاد
چـــو ایــــــران مـــبــــاشــد تــن مـــن مــبــاد
صفحه
شاعران ایران زمین
.......:
@zandahlm1357
اثیرالدین ابوالفضل محمد بن طاهر اخسیکتی معروف به اثیر اخسیکتی (زادهٔ سال نامعلوم در اخسیکت، درگذشته به سال ۶۰۹ هجری قمری در خلخال) از شاعران مشهور سدهٔ ششم هجری است.
اثیر در شهر اخسیکت زاده شد که در قرن ششم یکی از شهرهای آباد ماوراءالنهر در منطقهٔ فرغانه در شمال رود سیحون بودهاست. اثیر سخنوری را در همانجا آغاز کرد. با حملهٔ ترکان غز و زوال دولت سنجری و پریشانی خراسان که خود از آن با عنوان «وحشت خراسان» یاد میکند، نواحی شرقی ایران را ترک گفت و به نواحی غرب و شمال غرب ایران روی آورد. نخست در همدان به دربار غیاثالدین محمد بن ملکشاه سلجوقی (۵۵۵ ه.ق) پیوست و سالهای متمادی او و جمعی از وزیران و امیران دربارش را مدح گفت. در لشکر غیاثالدین محمد، با علاءالدین عربشاه (۵۸۴ ه.ق) حاکم کُهستان آشنا شد. عربشاه شعر اثیر را پسندید و او را نواخت. اثیر مدت زیادی از عمر خود را به تفاریق در همدان و کُهستان در دستگاه عربشاه بود.
اثیر اخسیکتی با شاعران بزرگ همعصر خود همچون خاقانی شروانی، نظامی گنجوی، رشید وطواط، مجیر بیلقانی و ظهیر فاریابی مراودات و معارضاتی داشتهاست. اثیر بعضی از قصاید خاقانی را جواب گفته و پایه خود را بالاتر شمرده است. همچنین حکایتی در مورد ملاقات این دو شاعر در دست است که کمابیش بوی افسانه دارد. نویسندگان معاصر اثیر، به رقابت میان او و مجیر بیلقانی اشاره کردهاند. اثیر، یکجا در یکی از اشعارش مجیر را دزد شعر خود خوانده است: «از برای خدای خواجه مجیر/ کاروانهای شعر من چه زنی؟». رقابتهای شعری اثیر اخسیکتی و مجیر بیلقانی گاه باعث کدورت ممدوحین ایشان، قزل ارسلان و محمد جهان پهلوان، که برادر بودند، نیز میشد.
دیوان اشعار اثیر از روی نسخهٔ آماده شده به همت مرکز تحقیقات رایانهای حوزه علمیه اصفهان (بر اساس تصحیح دکتر رکنالدین همایون فرخ منتشر شده به سال ۱۳۳۷ هجری شمسی) در گنجور در دسترس قرار گرفته است.
https://eitaa.com/zandahlm1357
دلبری دارم که جان میخواهد از من، چون کنم
از سر جان برنشاید خاست، ای تن، چون کنم
گوهر مهرش چو کان در دل نهان کردم ولیک
با چنین دریای مروارید معدن، چون کنم
چشمِ سوزن کرد بر من عالَم، از بس کافری
ای مسلمانان، وطن در چشمِ سوزن چون کنم
خانه من برد و پس در خانه خود تن بزد
چاره چه، با آن جهانآشوبِ تنزن، چون کنم
اختیاری نیست داغ درد را لیک از جهان
چون دل مسکین در او کرده است مسکن، چون کنم
یا دل من پیش او دارید تا رحمی کند
یا طریقی پیش من بنهید تا من، چون کنم
تر همیآید غزل در شیوه شعر اثیر
کشتگان عشق را زین شیوه شیون چون کنم
شمارهٔ ۱۱۱: همه عارض تو بینم، چو نظر بر آب دارم »
« شمارهٔ ۱۰۹: دوش با دوست محاکات بجان میگردم
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه امر به معروف و نهی از منکر
.......:
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📺 #برنامه_ریسمان با حضور #استاد_علی_تقوی #قسمت_نهم باموضـوع : 🍃توهّــم #عامــــل بودن در شرایــط ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #برنامه_ریسمان
با حضور #استاد_علی_تقوی
#قسمت_دهم
باموضـوع :
🍃در امـر به معـروف و نهـی از منڪــر چه چیــزهایی شــرط نیسـت؟🍃
🔺آیا اذن همســر یا پــدر شــرط هست⁉️
#بی_تفاوت_نباشیم
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
💎مرکز تخصصی آموزش و احیای واجب فراموش شده...
《ضـرورت تڪــرار》
❓ســؤال :
اگر فردی بعد از امر به معروف و نهی از منڪر ڪار ناپسندش را دوباره #تڪرار کند، آیا باید مجدد او را نهی از منڪر ڪنیم؟؟
✅ پاسخ :
#حضرت_آیت_الله_العظمی_مکارم_شیرازی :
در فرض سوال چنانچه شرایط امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد، واجب است شما در حد توان خود تذکر دهید.
#حضرت_آیت_الله_العظمی_خامنه_ای:
آری، مجدداً با وجود شرایط امر به معروف و نهی از منڪــر لازم است امر به معروف و نهی از منڪــر ڪنیم.
📚برگرفته از ڪتاب رساله جامع تخصصـی احڪام و استفتائات امــر به معــروف و نهــی از منڪــر صفحه ۹۲/استاد علی تقوی
66 شبهه و مانع امر به معروف با جواب.pdf
240.9K
#فایل_pdf
✴️ #پاسخ_به_شبهات
امر به معروف و نهی از منکر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #تماشایی | برترین آمران به معروف
✌️ اگر مومنی، هرجا هستی نباید امر به معروف و نهی از منکر رو ترک کنی
🌺 شرح آیه ۱۵۷ سوره اعراف
🥰 #خوبی_از_خودتونه
💫 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ۲ هر نوع عمل جراحي يا طبي مشروع كه با رضايت شخص يا اوليا يا سرپرستان يا نمايندگان قانوني آن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
باب اول حد زنا
فصل اول تعريف و موجبات حد زنا
ماده ۶۳ زنا عبارت است از جماع مرد با زني كه بر او ذاتا حرام است گرچه در دبر باشد، در غير موارد وطي به شبهه
ماده ۶۴ زنا در صورتي موجب حد ميشود كه زاني يا زانيه بالغ و عاقل و مختار بوده و به حكم و موضوع آن نيز آگاه باشد.
ماده ۶۵ هرگاه زن يا مردي حرام بودن جماع با ديگري را بداند و طرف مقابل از اين امر آگاه نباشد و گمان كند ارتكاب اين عمل براي او جايز است فقط طرفي كه آگاه بوده است محكوم به حد زنا ميشود.
ماده ۶۶ هرگاه مرد يا زني كه با هم جماع نموده اند ادعاي اشتباه و نا آگاهي كند در صورتي كه احتمال صدق مدعي داده شود، ادعاي مذكور بدون شاهد و سوگند پذيرفته ميشود و حد ساقط ميگردد.
ماده ۶۷ هرگاه زاني يا زانيه ادعا كند كه به زنا اكراه شده است ادعاي او در صورتي كه يقين برخلاف آن نباشد قبول ميشود.
فصل دوم راههاي ثبوت زنا در دادگاه
ماده ۶۸ هرگاه مرد يا زني در چهار بار نزد حاكم اقرار به زنا كند محكوم به حد زنا خواهد شد و اگر كمتر از چهار بار اقرار نمايد تعزير ميشود.
ماده ۶۹ اقرار در صورتي نافذ است كه اقراركننده داراي اوصاف بلوغ عقل اختيار و قصد باشد.
ماده ۷۰ اقرار بايد صريح يا به طوري ظاهر باشد كه احتمال عقلايي خلاف در آن داده نشود.
ماده ۷۱ هرگاه كسي اقرار به زنا كند و بعد انكار نمايد در صورتي كه اقرار به زنايي باشد كه موجب قتل يا رجم است با انكار بعدي حد
رجم و قتل ساقط ميشود، در غير اين صورت با انكار بعد از اقرار حد ساقط نمي شود.
ماده ۷۲ هرگاه كسي به زنايي كه موجب حد است اقرار كند و بعد توبه نمايد، قاضي ميتواند تقاضاي عفو او را از ولي امر بنمايد و يا حد را بر او جاري نمايد.
ماده ۷۳ زني كه همسر ندارد به صرف باردار شدن مورد حد قرار نمي گيرد، مگر آنكه زناي او با يكي از راههاي مذكور در اين قانون ثابت شود.
ماده ۷۴ زنا چه موجب حد جلد باشد و چه موجب حد رجم با شهادت چهار مرد عادل يا سه مرد عادل و دو زن عادل ثابت ميشود.
ماده ۷۵ در صورتي كه زنا فقط موجب حد جلد باشد به شهادت دو مرد عادل همراه با چهار زن عادل نيز ثابت ميشود.
ماده ۷۶ شهادت زنان به تنهايي يا به انضمام شهادت يك مرد عادل زنا را ثابت نمي كند بلكه در مورد شهود مذكور حد قذف طبق احكام قذف جاري ميشود.
ماده ۷۷ شهادت شهود بايد روشن و بدون ابهام و مستند به مشاهده باشد و شهادت حدسي معتبر نيست
ماده ۷۸ هرگاه شهود خصوصيات مورد شهادت را بيان كنند اين خصوصيات بايد از لحاظ زمان و مكان و مانند آنها اختلاف نداشته باشند. در صورت اختلاف بين شهود علاوه بر اينكه زنا ثابت نمي شود شهود نيز به حد قذف محكوم ميگردند.
ماده ۷۹ شهود بايد بدون فاصله زماني يكي پس از ديگري شهادت دهند، اگر بعضي از شهود شهادت بدهند و بعضي ديگر بلافاصله براي اداي شهادت حضور پيدا نكنند، يا شهادت ندهند زنا ثابت نمي شود،
در اين صورت شهادت دهنده مورد حد قذف قرار ميگيرد.
ماده ۸۰ حد زنا جز در موارد مذكور در مواد آتي بايد فورا جاري گردد.
ماده ۸۱ هرگاه زن يا مرد زاني قبل از اقامه شهادت توبه نمايد، حد از او ساقط ميشود و اگر بعد از اقامه شهادت توبه كند حد ساقط نمي شود.
#قوانین کیفری....
https://eitaa.com/zandahlm1357
@vekalats ..
تدلیس چیست؟
▫در تمامی قولنامه ها، مبایعه نامه ها و قراردادهای چاپی که در دفاتر مشاور املاک تنظیم می شود
بندی گنجانده شده مبنی بر
#اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش
جمله ای حقوقی که بیشتر کلماتش عربی است و البته طرفین معامله به طور معمول توجهی به این بند ندارند و قرارداد را امضا می کنند
@vekalats #اما
به واقع #خیارات چیست و
#اسقاط_کافه آن یعنی چه؟
#خیارات
برخی از قراردادها مانند عقد بیع #خرید_و_فروش، اجاره، صلح و نکاح از جمله عقودی هستند که پس از آن طرفین حق برهم زدن آن را ندارند #مگر به واسطه یک دلیل قانونی #یا اختیاری که در قرارداد برای فسخ معامله به آن ها داده شده است
▫به این اختیار فسخ معامله که برخی از آن ها توسط قانون به طرفین معامله داده شده #یا در ضمن قرارداد به نفع طرفین شرط شده
در اصطلاح حقوقی #خیار می گویند
@vekalats به عبارت دیگر
▫در قراردادهایی که نام برده شد #اصل بر این است که وقتی قراردادی منعقد می شود، طرفین به آن ملتزم بوده و در هیچ شرایطی آن را زیرپا نگذارند #مگر این که صاحب حق فسخ #یا همان #خیار باشند
به جمع انواع خیار #خیارات گفته میشود
◾یکی از خیارات که موجب می شود قرارداد اجرا نشود و به طرف معامله حق فسخ می دهد
#خیار_تدلیس است
▫بر اساس ماده 438 قانون مدنی تدلیس عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود
به عبارت دیگر، تدلیس نمایاندن صفت کمالی است که وجود ندارد #یا پنهان کردن نقصی که در مال موجود است
برای تحقق تدلیس سوء نیت و قصد عمد لازم است و صرف توصیف غیر واقعی تدلیس محسوب نمیشود #سکوت عمدی در جایی که عرف بیان عیب را لازم میداند نیز تدلیس به شمار می آید
#تدلیس فقط در صورتی که توسط طرف دیگر معامله انجام شده باشد موجب خیار فسخ است
خیار تدلیس فقط در مورد عین خارجی وجود دارد و در بیع کلّی تدلیس نیست
@vekalats ..
▫اگر طرف معامله با شخص ثالثی #مثال دلال و واسطه برای تدلیس تبانی کرده باشد، فریب خورده حق فسخ دارد #اما
اگر تدلیس شخص ثالث بدون تبانی باشد فریب خورده می تواند برای جبران خسارت به تدلیس کننده رجوع کند #اما نمیتواند قرارداد را بهم بزند
با دارا بودن دو شرط برای تدلیس حق فسخ وجود دارد
اولاً توسط یکی از متعاملین انجام شده باشد و
ثانیاً فریب سبب عقد قرارداد شده باشد
@vekalats #یعنی
اگر حیلهی یکی از طرفین نبود طرف دیگر راضی به بستن قراداد نمی شد
تدلیس زمانی موجب خیار فسخ است که سبب اشتباه در اوصاف غیر اساسی معامله شده باشد
اشتباه در اوصاف اساسی موجب باطل شدن معامله است
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: صلوات بر آل محمد (ص) سنت و در تشهد نماز واجب است مخصوصا بخاری در جلد سیم از صحیح و مسلم در
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
جلسه سیم لیله یکشنبه ۲۵ رجب ۱۳۴۵
اشاره
«از نماز مغرب فارغ شدیم آقایان تشریف آوردند بعد از تعارفات معموله مشغول» «صرف چای شدند داعی هم نماز عشاء را خاتمه داده با خیال آسوده برای اصغای کلمات» «آقایان حاضر شدم».
حافظ- قبله صاحب دیشب که بمنزل رفتیم خیلی خود را ملامت کردم که چرا ما دقت بیشتری در باب عقاید ارباب ملل نمی کنیم و فقط ببعض کتب متعصّبین (بقول شما) اکتفا میکنیم که حقیقت از ما پوشیده ماند.
داعی- از آنجائی که خدای تعالی در آیه ۱۵۰ سوره ۶ (انعام) میفرماید قُلْ فَلِلّٰهِ الْحُجَّةُ الْبٰالِغَةُ [۱]
مجلس دیشب حجّتی از حجج الهی بود که آقایان در ابتدای صحبت قدری از عادت بیرون آمده و با دیدۀ انصاف و علم و عقل بعرایض داعی توجه نمائید و بدانید که آنچه را میگویم روی موازین علم و عقل و منطق و حقیقت است و آنچه بسمع مبارک آقایان رسانیده و ذهن شما را مشوب نموده اند روی عناد و لجاج مردمان متعصّب خود خواه بوده است.
خدا را شاهد میگیرم که در این مجالس هیچ نظری ندارم که در گفتار خود غالب آیم و آقایان را مغلوب نمایم بلکه مانند همیشه هدف و مقصدم دفاع از حریم تشیّع و ابراز حق و حقیقت است.
حافظ- از جملات بیانات دیشب شما کشف شد که شیعه بر طبقات مختلفه میباشند آیا کدام طبقه از شیعه را ذیحق و گفتار و عقاید آنها را حق میدانید چنانچه ممکن است طبقات شیعه را برای روشن شدن مطلب بیان فرمائید که ما بدانیم در کدام قسمت وارد بحث شویم.
داعی- شب گذشته عرض نکردم که شیعه بر طبقات مختلفه هستند بلکه شیعه بآن معنی که شرح دادم یعنی بندگان مطیع خدا و پیغمبر و پیروان خاندان رسالت بامر آن حضرت یک طبقه بیشتر نیستند ولی طبقات بازیگری بنام تشیّع خودنمائی و مردم جاهل بی خبر را بدور خود جمع نمودند و از نام مقدّس شیعه سوء استفاده نموده و عقاید باطل بلکه کفر و زندقه را باین نام میان مردم انتشار دادند لذا مردمان بی خبر که تحقیق در حقایق نمی نمایند بنام شیعه در تاریخ از آنها یاد نموده اند و آنها چهار طبقه اصلی هستند که از آن چهار طبقه اصلی هم فقط دو فرقه باقی مانده اند و دو فرقۀ آنها بکلّی از میان رفته اند و از هر طبقۀ آنها طبقات دیگر پیدا شدند.
و آن چهار فرقه عبارتند از زیدیۀ و کیسانیّه و قداحیّه و غلات.
----------
[۱]: ۱) بگو ای پیغمبر برای خدا حجة بالغه است.
#شبهای پیشاور....
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#انسان_شناسی ۱۴ #استاد_انصاریان #استاد_شجاعی 🎤 أَفِي اللَّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انسان شناسی ۱۱۵.mp3
11.75M
#انسان_شناسی ۱۱۵
#استاد_شجاعی
#استاد_پناهیان
▪️چرا دنیا برای من جذاب نیست، ولی دائماً برای موفقیتها و پرشهای بلندش برنامهریزی میکنم،
- اما حتی با اینکه تلاش میکنم، باز هم خیالِ من ناخوداگاه بهسمت خیالاتِ بلند و عاشقانهی ابدی نمیرود؟
- مشکل من کجاست که درِ خیالِ من، برای پروازهای بلند بسته است؟