eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
47.2هزار عکس
34.2هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر روز با امام رضا @zandahlm1357 @HashtominEmam آرشیو مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
وداع وقتي كه تصميم گرفتم به عراق بروم، و خواستم براي وداع نزد حضرت امام رضا (ع) بروم، با خود گفتم چون او را وداع كنم از او پيراهني از جامه‌هاي تنش بخواهم تا مرا در آن دفن كنند و چند درهمي پول بخواهم از ما ل او كه براي دخترانم چند انگشتر بسازم. چون او را وداع كردم، به سبب دوري از او بسيار ناراحت شدم و گريه سر دادم و فراموش كردم كه آنها را بخواهم. وقتي از خانه او بيرون آمدم مرا صدا کرد که بازگردم، به من گفت آيا دوست نميداري كه چند در همي به تو بدهم تا براي دختران خود انگشتر بسازي؟ آيا دوست نميداري كه پيراهني از جامههاي تن خود به تو دهم؟ گفتم اي آقايم! در خاطرم بود كه از تو بخواهم اندوه دوري از تو باعث شد که فراموش کنم. پس پيراهني از زير بالش بيرون آورد و جا نماز را نيز بلند کرد و چند درهم به من داد، آنها را شمردم ۳۰ درهم بود . (منتهي الامال ج ۲ ص ۳۵۴). وقت صلوات امام رضا (ع) امام رضا - عليه السلام - هنگام صبح پس از نماز و پس از سلام، در جايگاه نماز مى نشست و به تسبيح و حمد و تكبير و تهليل خدا مشغول مى شد، و به پيامبر و آل او صلوات مى فرستاد تا اين كه خورشيد طلوع مى كرد. امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/zandahlm1357
مأمون (۱۹۸ ۲۱۸ ه. ق) از دوران بیست سالة حکومت مأمون، فقط پنج سال آغازین حکومت وی که مصادف با سالهای آخر امامت امام رضا (علیه السلام) می‌باشد، در بحث حاضر می‌گنجد. عبدالله مأمون در سال ۱۷۰ ه. ق به دنیا آمد [۱] و مادرش کنیزی باد غیسی به نام مراجل بود. [۲] مأمون بر خلاف برادرش امین، در تاریخ به عنوان فردی با شهامت و بلند همت و از لحاظ علم و حکمت، ستارة درخشان بنی عباس معرفی شده که از همة فنون و دانش‌ها بهره ای بسزا داشته است. [۳] دربارة دانایی و علم دوستی او مطالب فراوانی گفته شده است، از جمله اینکه در جایی آمده «داناترین خلفا در فقه و کلام بود» [۴] و یا اینکه سیوطی، وی را برترین و داناترین خلیفة عباسی معرفی کرده است. [۵] حتی به امام علی (علیه السلام) منسوب شده است که آن حضرت (علیه السلام) در یک پیشگویی در قسمتی از توصیف خلفای عباسی چنین فرمودند: «... و سابعهم اعلمهم... » [۶] یعنی هفتمین آنها [مأمون]، داناترین آنهاست. و بالاخره گواهی مهم در این باره اعترافات پدرش هارون بر این مسأله است، که بارها بر دور اندیشی و حسن سیاست مأمون و از آن طرف بر بی لیاقتی و هوسبازی امین تأکید کرده بود، [۱] ولی علی رغم این برتری‌های مأمون نسبت به امین و نیز اینکه وی از برادرش امین بزرگتر بود، [۲] او به عنوان ولیعهد دوم انتخاب شد؛ [۳] که از مهمترین علل نادیده گرفتن این برتری‌های مأمون نسبت به امین، هواداری عباسیان و به ویژه زبیده معروف به‌ام جعفر مادر امین – و نیز دایی وی، عیسی بن جعفر از امین بود. [۴] اما به هر حال، با آنکه پایگاه امین بسیار نیرومند بود و هوادارانی محکم داشت، [۵] زیرکی و هوشیاری و سعی و تلاش مأمون، و استفاده به موقع از عناصر تحت فرمانش از جمله ایرانیان، باعث پیروزی َش بر امین گردید. دورة بیست سالة حکومت مأمون (۱۹۸ ۲۱۸ ه. ق) را می‌توان با توجه به مرکزیت حکومت به دو بخش ایران و بغداد تقسیم کرد: دورة اول، شامل حضور مأمون در بخش‌های مختلف ایران همچون ری، سرخس، طوس و مرو می‌شود که در این دوره مرکزیت حکومت، شهر مرو است، و می‌توان سالهای ۱۹۸ تا ۲۰۴ ه. ق را در این دوره دانست؛ و این نوشته در همین دوره بحث می‌کند. اما دورة دوم که از ورود وی به بغداد در سال ۲۰۴ ه. ق تا مرگ او در نزدیکی‌های شهر طرسوس در مرز روم را شامل می‌شود، شامل فراز و نشیب‌های فراوانی از جهات مختلف سیاسی، اداری، علمی و کلامی است که خود بحث مستقلی را می‌طلبد. به طور کلی، اوضاع سیاسی در دورة اول حکومت مأمون، اوضاعی ناآرام و تثبیت نشده بود، و این ناآرامی ریشه در درگیری‌های میان امین و مأمون، و به تبع آن درگیری و اختلاف وابستگان و هواداران آن دو که از دو طیف و دو حزب متفاوت ایرانی و عربی تشکیل شده بودند و در رأس این دو طیف، فضل بن ربیع، نمایندة آرمان‌های عربی و فضل بن سهل، نمایندة افکار و آرمان‌های ایرانی قرار داشتند که امور دو برادر را تحت تأثیر افکار و آرمان هایشان قرار داده بودند [۱] داشت. حکومت مأمون که با انبوهی از مشکلات آغاز شده بود، ناراضیان بسیار از طیف‌های مختلفی را داشت که مهم ترین آنها عبارت بودند از: عباسیانی بودند که از قتل امین و به حکومت رسیدن مأمون، ناراضی و خشمگین بودند. علاوه بر آن، انتقال پایتخت از بغداد (شهر عربی)، به مرو (شهری ایرانی)، و نیز واگذاری اداره و اجرای امور مهم کشوری، آن هم در نقاط مهم و کلیدی به ایرانیان که مهم ترین حامیان مأمون بودند، و مخصوصاً سپردن وزارت و دادن لقب ذوالریاستین به فضل بن سهل ایرانی و نیز فرستادن حسن بن سهل، به حکومت عراق [۱] از جمله عللی بودند که باعث نارضایتی و خشم عناصر عربی و به ویژه عباسیان شده بود که برای نمونه، از عواقب این نارضایتی‌ها بیعت بغدادیان با منصور بن مهدی (عموی مأمون)، بیرون راندن حسن بن سهل از عراق، بیعت با ابراهیم بن مهدی به عنوان خلیفه و جنگ‌های متعاقب این بیعت، [۲] و نیز شورش نصر بن شبث [۳] را می‌توان ذکر کرد. ---------- [۱]: احمد بن ابی یعقوب معروف به یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، دار صادر، بیروت، بی تا، ج ۲، ص ۴۰۷. [۲]: احمد بن ابی یعقوب معروف به یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، دار صادر، بیروت، بی تا، ج ۲، ص ۴۴۴؛ مسعودی، پیشین. [۳]: دینوری، پیشین، ص ۴۰۱. [۴]: ابن الندیم، الفهرست، مطبعۀ الاستقامۀ، القاهره، بی تا، ص ۱۷۴. [۵]: سیوطی، پیشین، ص ۲۳۴. [۶]: شیخ عباس قمی، سفینة البحار و مدینۀ الحکم و الآثار، المطبعۀ العلمیة، نجف اشرف، بی تا، ج ۲، ص ۳۳۲، مادۀ غیب. [۱]: ر. ک: أبوالحسن علی بن حسین مسعودی، مروج الذهب و معادن الجوهر، تحقیق اسعد داغر، الطبعة الثانیة، دارالهجرة، قم، ۱۴۰۹، ج ۳، صص ۳۵۲ ۳۵۳؛ دینوری، پیشین، ص ۳۸۹. [۲]: یعقوبی، پیشین، ص ۴۰۷؛ابن العبری، پیشین، ص ۱۲۹. [۳]: یعقوبی، پیشین، ص ۴۱۵.
نصر بن شبث، رهبری عربی بود که در کیسوم در شمال حلب سکونت و دربارة امین تعصب داشت؛ زیرا او عنصر عربی را نمایندگی می‌کرد و به مأمون که به خراسانی‌ها تمایل داشت، کینه می‌ورزید. وی در اواخر سال ۱۹۸ ق شورش کرد و بسیاری از اعراب او را همراهی نمودند و کار او بالا گرفت تا جایی که خلیفه از او وحشت کرد. در حقیقت حرکت او در برابر حکومت عباسی نبود، بلکه قیامی در برابر نفوذ ایرانی بود که قدرت‌های خلافت را در چنگ خود داشت. [۴] چنانچه خود نصر بن شبث، علت جنگ و شورش خود را برتری و مقدم دانستن عجم بر عرب توسط حکومت بیان کرده است. [۵] عده ای از ناراضیان، علویانی بودند که حکومت را حق خود دانسته و حکومت عباسیان را نامشروع می‌دانستند، و در راستای به دست آوردن این حق خود، به قیام‌های گسترده و زیادی دست زدند. از جمله قیام ابن طباطبا در کوفه (۱۹۹ ه)، خروج و قیام محمد بن علی بن حسن معروف به ابن افطس در مکه (۱۹۹ ه). [۱] البته گماردن افراد نالایق و ضعیفی مثل حسن بن سهل در نقاط کلیدی و اصلی مملکتی نیز باعث گسترش ناآرامی‌ها و افزایش نارضایتی مردم از وضع جامعه شده بود. علاوه بر آن، دادن اختیارات فراوان و تفویض ادارة امور حکومتی به فضل بن سهل [۲] باعث شده بود که وی از رسیدن اخبار به مأمون ممانعت نماید و او را از مهم ترین اخبار و اطلاعات از جمله آشوب بغداد و خلع مأمون از حکومت توسط آنها و موارد دیگر محروم کند، تا جایی که جنگ خانگی در بغداد شعله ور و کارهای حکومتی و اداری متوقف شد. روستاهای جنوب عراق در معرض دستبرد مزدوران قرار گرفت و اوضاع بغداد بعد از اینکه خیابان‌ها از راهزنان پر شد، به گونه ای تحمل ناپذیر گشت. [۳] طرح ولایت عهدی امام رضا (علیه السلام) که با اهداف مختلفی انجام شده بود، [۴] مهم ترین تدبیر و سیاست مأمون در جهت ساماندهی اوضاع به شمار می‌رفت و گرچه با این سیاست، مأمون توانست تا حدی بر اوضاع مسلط شود و عده ای را راضی کند ولی این سیاست نیز، ناراضیان و مخالفان خاص خود را داشت. [۵] در این شرایط، این مردم بودند که مثل دیگر ادوار حکومت عباسی و اموی، زیر چکمة حکومت خواهی و سلطنت طلبی حکام، قربانی می‌شدند. ---------- [۴]: طقوش، پیشین، صص ۱۳۲ ۱۳۳. [۵]: ابن اثیر، پیشین. [۱]: أبوعمرو خلیفۀ بن خیاط، تاریخ خلیفۀ بن خیاط، تحقیق فواز، الطبعۀ الأولی، دارالکتب العلمیة، بیروت، ۱۴۱۵ / ۱۹۹۵، صص ۳۱۰ ۳۱۱. [۲]: ر. ک: جهشیاری، پیشین. [۳]: طقوش، پیشین، ص ۱۲۶. [۴]: برای آگاهی از برخی از این اهداف، ر. ک: حسینی عاملی، پیشین، صص ۲۱۲ ۲۴۲. [۵]: برای آگاهی از برخی ناراضیان و مخالفان ولایتعهدی امام رضا (علیه السلام) برای نمونه، ر. ک: مسعودی، پیشین، صص ۳۰۲ ۳۰۳؛ ابن اثیر، پیشین، صص ۳۲۶ ۳۲۷. ✍نعمت الله صفری https://eitaa.com/zandahlm1357
چشم به راه - قسمت چهاردهم.mp3
11.59M
👇👇👇👇👇👇 قابل توجه اعضاء محترم این مجموعه از فایلها تاریخشون به روز نیست @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 نحوه موضع گیری سازمانهای بین‌المللی، وقتی علیه مسلمانان قتل و جنایت صورت می‌گیرد و بعد مسلمانان از خود دفاع می‌کنند... ◀️ بی شرفها! وقتی اون جنایت میکرد شما کجا بودید؟ @zandahlm1357 🔻🔻🔻🔻🔻🔻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجموعه کلیپ های روایتگری 👌 هر روز روایتی از شهدا بشنوید❤️ شماره ۱۴ کاری از گروه راویان سردار شهید حاج عبد الحسین برونسی 🌹
ساختار کتاب در این کتاب به جهت تبرک و تیمن، ابتدا اصل زیارت نقل می‌شود و پس از آن به تبیین برخی فرازهای آن که به معجزات و فضائل حضرت اشاره دارد پردازش می‌شود. شایان ذکر است نظر به اینکه معجزات خارق العاده و شگفت انگیز امیرالمؤمنین و حضرات معصومین (علیهم السلام) برای برخی، به سختی مورد پذیرش قرار می‌گردد و برای اطمینان، سند حدیث را طلب می‌کنند لذا بر آن شدیم تا معجزات را در قالب زیارت بیان کنیم، بدون شک شفایی برای سینه‌های دردمند و هدایت و رحمتی مضاعف برای مؤمنین است. گفتنی است هدف شرح و تفسیر تمام فقرات زیارت نیست، بلکه فرازهایی از زیارت به صورت گلچین و با رویکرد معرفت افزونی و منقبت آموزی مورد توجه و تبیین قرار گرفته است، که اگر خداوند توفیق فرماید در آینده به شرح جامع آن خواهیم پرداخت. https://eitaa.com/zandahlm1357
کلام نیک، لفظ و معنی از بلیغی پرسیدند: چه کلامی نیک تر است؟ گفت: کلامی که لفظ آن به گوش تو نزدیک تر از معنای آن به قلب تو است. جان بدر بردن در دیوان منسوب به امام علی علیه السلام آمده است: هرکه گوهر پاکیزه ندارد، گفتار پاکیزه از او بیرون نیاید. عمل هر کسی شبیه به عمل کننده است و از کوزه جز آنچه در آن است، بیرون نیاید. من لم یکن عنصره طیباً لم یخرج الطیب من فیه کل امر یشبهه فعله و ینضح الکوز بما فیه گویند ای عاشق و زاهد از تو در ناله و آه نزدیک تو و دور ترا حال تباه کس نیست که از تو جان تواند بردن آنرا بتغافل کشی این را به نگاه شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
درونی بودن استقلال نکتۀ درخورِتوجه این است که استقلال واقعی در ذهن و درون فرد شکل می‌گیرد؛ به طوری که اوضاع محیطی و مؤلفه‌های خارجی نمی توانند به خودیِ خود تعیین کنندۀ میزان استقلال او باشند؛ مثلاً نوجوانی که می‌گوید: «من می‌خواهم مستقل شوم؛ اما پدر و مادرم دوست ندارند و اجازه نمی دهند»، در همین سخنش، به نوعی اعلام می‌کند که به والدینش وابسته است. طبیعتاً استقلالی که به وجودآمدنش نیازمندِ اجازۀ دیگران است، استقلال نیست. استقلال باید در درون فرد به وجود آید؛ در این صورت، حتی عروسی که با خانوادۀ همسرش زندگی می‌کند، می‌تواند استقلال خود را حفظ کند. برداشت‌های غلط از استقلال استقلال به معنای بریدگی نیست؛ به معنای لجاجت یا بی نیازدانستن خود از رأی و نظر دیگران هم نیست. نباید به بهانۀ استقلال، با اطرافیان قطع ارتباط کنیم و به تجارب ارزشمند آنان بی توجّه باشیم یا از پذیرش حمایت‌های آنان امتناع کنیم. درصورت چنین رویکردهایی معلوم می‌شود که هنوز به رشد فکری مطلوب نرسیده و جایگاه صحیح استقلال را نشناخته ایم. اگر شخصی خواست به نوعی شما را حمایت کند، بر ردکردن آن اصرار نداشته باشید. اگر واقعاً حمایت بی منّتی است و آثار بدی به دنبال ندارد، حمایتش را بپذیرید؛ مثلاً اگر پدری بخواهد به پسرش کمک مالی کند، بهتر است که پسر حمایت پدر را بپذیرد؛ اما باید مراقب باشد که متّکی به حمایت‌های مالی او نشود؛ یعنی نباید فقط به حمایت‌های پدر و مادر و اساساً خانوادۀ خود و همسرش امید داشته باشد؛ بلکه باید به گونه ای برنامه ریزی کند که بدون حمایت‌های آن‌ها نیز بتواند زندگی اش را اداره کند. https://eitaa.com/zandahlm1357
سربازان فداکار وطن از دیروز تا امروز! هفته بسیج مبارک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 کلیپ نکته دار از کلام دکتر داودی نژاد با عنوان 📋 یه مثقال سیاست در زندگی❗️ 📒 تو اوج دعوا و ناراحتی میتونین با یه... لطفا برای دوستدارانتون هم نشر بدین تا در کمک به مهربونی موثر باشین به امید موفقیت 🌹🌹🌹