eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
48.5هزار عکس
35.2هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
27.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
من اجمل ما سمعت للشيخ محمد محمود الطبلاوي 🤍💙 استادطبلاوی @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعاے ...🥀👆👆 كفعمى در بلد الامين فرموده: اين دعاء حضرت صاحب الامر عَلَيْهِ السَّلام است كه تعليم فرمود آن را به شخصى كه محبوس بود، پس خلاص شد: اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَيْكَ الْمُشْتَكى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ يا مُحَمَّدُ يا عَلِىُّ يا عَلِىُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِيانى فَاِنَّكُما كافِيانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّكُما ناصِرانِ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرينَ. (عج)🌼 @zandahlm1357
 [بانک جامع مقالات ایت الله سید علی خامنه ای - تحصيلات حوزوي]  ادامه تحصيل در حوزه‌هاي علميه آقا سيد علي در سن هجده سالگي، همزمان با اخذ ديپلم متوسطه، موفق به گذرانيدن درسهاي سطوح در نزد پدرشان و اساتيد ديگر حوزه علميه مشهد، مانند «حاج هاشم قزويني » و «حاج سيد احمد مدرس يزدي » شدند. ايشان سپس دو سال از درس خارج خود را در مشهد، در خدمت «آيت الله ميلاني » گذراندند به اين ترتيب كه: كتاب «انموذ و صمديه » را در مدرسه «سليمانخان » مشهد، نزد آقاي «علوي » كه خود در رشته پزشكي به تحصيلات مشغول بود، خواندند. سپس «سيوطي » را با مقداري از «مغني »، نزد شخصي به نام آقاي «مسعود» در همان مدرسه مي‌خوانند و از آن جا كه برادر بزرگشان (سيد محمد) در مدرسه نواب اتاق داشت، به آن جا رفته و «معالم » را نيز شروع مي‌كنند. با پيشنهاد پدرشان، كتاب «شرايع الاسلام » محقق حلي را نزد ايشان مي‌خوانند، و تا مبحث كتاب «حج »، به تنهايي نزد پدر مشغول تحصيل مي‌شوند. سپس همراه با برادرشان در درس «شرح لمعه » پدرشان شركت مي‌كنند. سه چهارم شرح لمعه را به اين طريق مي‌خوانند و بقيه را نزد مرحوم آقا ميرزا مدرس يزدي - كه مدرس معروف شرح لمعه و قوانين در مدرسه نواب بود - خواندند. پس از اتمام شرح لمعه، بخش عمده درس «رسائل و مكاسب » و «كفايه » را نزد مرحوم حاج شيخ هاشم قزويني - كه از شاگردان مرحوم آقا ميرزا مهدي اصفهاني و اهل رياضت و مدرس درجه يك مشهد و معروف بود - خواندند. تمام دوران تحصيل آقا سيد علي، از آغاز رسمي دوران طلبگي تا پايان دوره سطح، پنج سال و نيم بيشتر طول نكشيد. درس خارج را ايشان نزد مرحوم آيت الله ميلاني - كه از مراجع مشهد و مرد ملايي بودند - شروع كردند. يك سال درس اصول و دو سال و نيم در درس فقه ايشان، حاضر شدند و در اواخر سال ۳۷ به قم عزيمت نمودند. ضمنا در مشهد كه بودند، مدتي هم در درس خارج آقا شيخ هاشم قزويني - كه به اصرار ايشان برگزار كرده بود - حاضر شدند. درس ديگري كه ايشان گذراندند، درس «فلسفه » ي «آقاي ميرزا جواد آقا تهراني » بود. سپس به توصيه يكي از دوستان، نزد شخصي به نام «آقا شيخ رضا ايسي » كه در مشهد محضر دار، اما ملاي فاضل و معتقد به حكمت بودند، درس «منظومه » را شروع كردند. (۸) شوق آشنايي با حوزه‌هاي علميه جهان تشيع و موانست با شيوه‌هاي تدريس در مراكز علمي اسلامي، آقا سيد علي هجده ساله را در سال ۱۳۳۶ به «نجف اشرف » كشاند و مدت دو سال در آن جا رحل اقامت گزيد و در درسهاي اساتيد بزرگ آن حوزه حاضر شدند، به رغم علاقه به ماندن در نجف، به خاطر مخالفت پدر، به مشهد مراجعت فرموده و سپس به قم عزيمت مي‌كنند. در نجف، در درسهاي آيات عظام، «حكيم »، «خويي »، «شاهرودي »، «آقا ميرزا باقر زنجاني »، مرحوم «ميرزا حسن يزدي » و «آقا سيد يحيي يزدي » شركت مي‌كنند. از بين درسها و اساتيد، بيشتر از درس آيت الله حكيم، به خاطر سلامت رواني و نظرات فقهي خيلي خوب، و درس آقا ميرزا حسن بجنوردي در مسجد «طوسي » خوششان مي‌آمد. (۹) عزيمت مقام معظم رهبري به قم در اواخر سال ۱۳۳۷ بود كه تا سال ۱۳۴۳ به مدت شش سال اقامت ايشان در قم ادامه يافت و سپس به مشهد مقدس مراجعت فرمودند. در قم تصميم مي‌گيرند كه همه درسها را ملاحظه كنند، سپس هر كدام را پسنديدند، آن درس را ادامه دهند. لذا از ميان همه درسها، يكي درس «حضرت امام (ره) » و بعد درس «آقا مرتضي حاج شيخ » و درس «آيت الله بروجردي » را مي‌پسندند. ايشان، در درس «فقه » و «اصول » امام، به طور مستمر شركت مي‌كردند و يك مقدار از «اسفار» و مقداري از «شفا» را از محضر «علامه طباطبايي » استفاده مي‌نمودند. (۱۰) پي نوشت ها: ۱- پيشين. ۲- پيشين. ۳- روزنامه رسالت ۳۱/۳/۶۸. ۴- گفت و شنود رهبر معظم انقلاب با گروهي از نوجوانان و جوانان ۱۴/۱۱/۷۶. ۵- حوزه و روحانيت در آيينه رهنمودهاي مقام معظم رهبري، تنظيم دفتر مقام معظم رهبري، نشر سازمان تبليغات اسلامي، ج دوم، صفحه‌هاي ۱۳ و ۱۲. ۶- آن بيت شعري كه خوانده شد، اين است: دلم قرار نمي گيرد از فغان بي تو سپندوار ز كف داده‌ام عنان بي تو ۷- گفت و شنود رهبر معظم انقلاب با گروهي از نوجوانان و جوانان ۱۴/۱۱/۷۶. ۸- روزنامه رسالت ۳۱/۳/۶۸. ۹- پيشين. ۱۰- پيشين. منابع مقاله: زندگينامه مقام معظم رهبري، مؤسسه فرهنگي قدر ولايت؛ https://eitaa.com/zandahlm1357
اين تلقي از زن بود كه علي رغم سالها كوشش و تلاش دستگاههاي تبليغاتي استعمار از يك سو و علي رغم حضور وجود سنتهاي متحجري كه در هيأت وفاداري به اسلام ظاهر شده بود، زنان را آنچنان به صحنه كشيد كه از سوي خبرگزاريها و ناظرين و تحليلگران، «انقلاب ايران» بعضاً به «انقلاب چادرها»، لقب گرفت و زنان نه فقط در تظاهرات براندازي رژيم شاه كه در همه مراحل تصويب و تأييد و تثبيت نظام جمهوري اسلامي آرايشان معتبر وكارساز شد و علي رغم عقب ماندگيهاي ناشي از سياستها و برداشتهاي گذشته كه مانع از رشد و شكوفايي درخور استعداد و قابليتهاي زنان شده بود، با سرعتي پرشتاب به جبران گذشته پرداخته؛ در صراط منتهي به اخذ و اكتساب شأن و جايگاه مناسب، گامهاي بسيار مؤثري را برداشتند. نماد ارزشمند و بسيار گوياي نقش زن در جامعه اسلامي مورد نظر امام را در تركيب هيأت اعزامي از جانب ايشان براي تسليم پيام تاريخي به « گورباچف»، رهبر وقت اتحاد جماهير شوروي سابق مي‌توان ملاحظه كرد. حضرت امام به نحوي سمبليك، در هيأتي مركب از «روحاني، دانشگاهي و زن» «مرگ كمونيسم» را به جهانيان ابلاغ و اعلام نمودند و شايد بتوان ادعا كرد اين تركيب خود حامل پيامي به صحت و درستي پيش بيني معجزه آساي آن پير فرزانه در فروپاشي بلوك شرق باشد و آن اينكه احياي اسلام و قدرت آينده جهان به دست با كفايت اين سه قشر نهاده شده و در پرتو درك درست و انجام رسالت در خور آنان است كه رضوان انقلاب جهاني اسلام، بر خرابه‌هاي كمونيسم و سرمايه داري، به شكوفه خواهد نشست. سيره عملي، فرمايشات و مواضع روشنگر و فتاواي راهگشاي ايشان در اين زمينه كه ضمن وفاداري تام به اصول و محكمات دين در چارچوب حقوق مسلم شرعي بيان شده مي‌تواند راهنماي عملي نسلي باشد كه به جايگاه حقيقي زن مي‌انديشند. آنان كه از محدوديتها و بي منزلتيهاي سنتي كه متأسفانه در بسياري از كشورهاي مدعي اسلام به نام شرع بر زن اعمال مي‌شود بيزارند و در عين حال مواضع افراطي مدعيان حقوق زن كه با ادعاي موهوم تساوي حقوق، حتي تمايزات طبيعي و فطري را نيز انكار نموده، و عملاً در مسير اضمحلال خانواده و كانونهاي معنويت و اخلاق گام بر مي‌دارند، روح حقيفت طلبشان را ناكام مي‌گذارد. با رجوع به اين مجموعه كه فرا رويشان قرار گرفته، با انديشه مردي از سلاله زهراي مرضيه مواجه خواهند بود كه در منظر وي، زن مربي انسان و مظهر تحقق آمال بشر است و از دامن وي مرد به معراج مي‌رود. تا آنجاكه مي‌فرمايد اگر زنان شجاع و انسان ساز از ملتها گرفته شوند، ملتها به شكست و انحطاط كشيده مي‌شوند. هموست كه با روشن انديشي خاص خود، بدون آنكه از سنت سلف و فقه مرسوم فاصله گرفته باشد، مشكل يا معضل حق زن در امر طلاق راكه بويژه مورد تبليغات سوء مغرضين نيز قرار داشت، از طريق حق «توكيل در طلاق» قابل رفع دانست. اينك مجموعه فرمايشات و پيامهاي گرانقدر آن حضرت در اين خصوص كه با همكاري مركز مطالعات و تحقيقات فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي (واحد امور فرهنگي خواهران) تنطيم شده است فرا روي طالبان قرار مي‌گيرد. در مورد نحوه تنطيم اين مجموعه لازم است اشاره شود كه قطعات منتخب ذيل هر عنوان، بر اساس توالي زمان صدور آن تنظيم شده، به استثناي قطعاتي كه از كتب تأليفي آن حضرت گرفته شده است كه مأخذ كامل آنها ذيل هر يك از قطعات ذكر شده است، در مورد پيامها و سخنرانيها، فقط به ذكر تاريخ آن اكتفا شده ولي براي تسهيل مراجعه احتمالي محققين به صدر و ذيل مطالب، آدرس كامل مطالب مأخوذه نيز در پايان كتاب آورده شده است. معاونت پژوهشى https://eitaa.com/zandahlm1357
روانشناسی قلب 74.mp3
5.94M
74 ❣دنبال کسی نباش، که چشم برزخی داشته باشه!!! 👈ببین،با چی شاد میشی؟ و چیا غصه دارت می کنن؟ 👌پاسخ این دو تا سوال؛ نشون ميده که چقدر،در نگاه خدا می ارزی؟
🕌در محضر امام روح الله (۱۷۳) 💠 کُلُّ یَوْمٍ عَاشوُرا وَ کُلُّ اَرْضٍ کَرْبَلا 📌 امام خمینی (ره ): «این یک عبارت آموزنده است. نه معنایش این است که هر روز کربلاست، هر روز بنشینید گریه بکنید. ببینید چه کرده، چه صحنه‌ای بوده...» 📌 بازنشر کلیه مطالب جهت روشنگری عموم مردم ، با ذکر ، بدون ذکر منبع هم مجاز است. https://eitaa.com/zandahlm1357
هر روز با امام رضا @zandahlm1357 @HashtominEmam آرشیو مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
اداى قرض خانمى علويه (سيده) كه از اهل زهد و تقوى بود و مواظبت باوقات نمازهاى خود و ساير عبادات داشت و بواسطه تنگدستى و پريشانى دوازده تومان قرض دار شده بود و چون تمكن از اداى قرض خود نداشت در شب جمعه پنجم ربيع الثانى ۱۳۳۱ توسل بامام هشتم حضرت ابى الحسن الرضا (ع) جسته و الحاح بسيار كرده كه مرا از قرض آسوده فرما. پس خوابش ربوده. در خواب باو گفته شد كه شب جمعه ديگر بيا تا قرضت را ادا كنيم. لذا در اين شب جمعه بحرم مطهر تشرف پيدا كرده و انتظار مرحمتى آن حضرت را داشت. تا قريب به ساعت هشت از شب، بعد از خواندن دعاى شريف كميل چون حرم مطهر بالنسبه خلوت شده بود، آمد در پيش روى مبارك حضرت نشست در انتظار كه آيا امام (ع) چگونه قرض او را مى دهد. چون خبرى نشد عرض كرد مگر شما نفرموديد شب جمعه ديگر قرض تو را مى دهم و امشب شب موعد است و وعده شما خلف ندارد. ناگهان از بالاى سر او قنديلهاى طلا كه بهم اتصال داشت بهم خورده و يكى از آنها از بالاى سر آن زن فرود آمده و منحرف شده و برابر زانوى آن زن به زمين رسيد و عجب اين است كه چون گوى بلند شده و در دامن علويه قرار گرفت. حاضرين از اين امر تعجب نموده و بر سر آن علويه هجوم آوردند به نحوى كه نزديك بود صدمه اى باو برسد، پس خبر به توليت وقت كه مرتضى قلى خان طباطبائى بود دادند، آن علويه را طلبيد و وجهى بوى داد و قنديل را گرفت لكن آن علويه محترمه با ورع بيشتر از دوازده تومان برنداشت و گفت من اين مبلغ را به جهت قرض خود خواسته‌ام و بيش از اين احتياج ندارم. ما بدين درگه باميد گدائى آمديم بنده آسا رو بدرگاه خدائى آمديم خسته دل بر بسته پا بشكسته دست آشفته حال سوى اين در با همه بيدست وپائى آمديم هر كه سر بر خاك ايندر شود حاجت رواست ما باميدى پى حاجت روائى آمديم پادشاهان جبهه مى سايند بر اين خاك راه ماگدايان نيز بهر جَبهه سائى آمديم خاك درگاه همايون تو چون فرّ همااست از پى تحصيل اين فرّ همائى آمديم وعده دادى بى نوايانرا گَهِ درماندگى درگه درماندگى و بى نوائى آمديم از ازل بوديم بر الطاف تو اميدوار تا ابد با قول لا تَقْطَعْ رَجائى آمديم امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/zandahlm1357
- وضعیت سیاسی شیعیان در دورة امامت امام رضا (علیه السلام) چنانکه گفته شد، نیمة اول امامت امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) مصادف با ۱۰ سال پایانی خلافت هارون الرشید (۱۸۳ ۱۹۳ ق) بود. به نظر می‌رسد فضای سیاسی این دوره برای شیعیان، نسبت به دورة قبل از آن، یعنی دوران امامت امام کاظم (علیه السلام) که شیعیان تقریباً به طور کامل در فشار و اختناق به سر می‌بردند، فضایی نسبتاً آرام بود؛ البته این به معنای آزادی صددرصد شیعیان در این دهه نیست، بلکه به دلایلی هارون از شدت عمل خود نسبت به شیعیان کاسته بود، از جمله اینکه: ۱. شهادت امام موسی بن جعفر (علیه السلام): هارون به دلیل به شهادت رساندن امام موسی بن جعفر (علیه السلام)، دستخوش بیم و هراس بود و می‌ترسید مبادا عکس العمل‌های مسلحانه از سوی وابستگان به اهل بیت: بروز کند. [۱] از این رو پس از شهادت امام کاظم (علیه السلام) فرماندهان، دبیران، بنی هاشم و قضات و هرکس از طالبیان که در بغداد بود را فراخوانده، با باز کردن چهرة امام کاظم (علیه السلام)، به آنان گفت: «آیا اثری و چیزی که دلیل بر کشته شدن باشد، در او می‌بینید؟ » [۲] ۲. تقیه: از برخی روایات چنین استنباط می‌شود که امام رضا (علیه السلام) در دوران هارون سعی بر آن داشت تا خود را مشغول زندگانی عادی و روزمره نشان دهد تا توجه هارون از او منصرف شود. چنانکه در گزارشی چنین آمده که امام (علیه السلام) پس از شهادت پدر بزرگوارش امام موسی کاظم (علیه السلام) به بازار رفته و گوسفند، خروس و سگ خریداری کرده بود، [۱] بطوریکه وقتی این خبر به گوش هارون رسید، وی احساس ایمنی و رفع خطر از سوی امام (علیه السلام) را ابراز و اظهار داشت، عبارت وی در این مورد چنین است: «قد أمنا جانبه». [۲] این تقیۀ امام (علیه السلام) را در موارد دیگری نیز شاهدیم از جمله اینکه؛ در دیداری که با بزنطی دارد، از وی می‌خواهد شب را در آنجا بماند تا از دید مأموران حکومتی در امان باشد. [۳] حکایت دیگر مبنی بر عدم آزادی کامل امام (علیه السلام) و شیعیانش، پاسخ امام (علیه السلام) به نامة احمد بن أبی نصر بزنطی است که وقتی احمد بزنطی، طی نامه ای از امام (علیه السلام) درخواست ملاقات می‌نماید، امام (علیه السلام) در ضمن پاسخ به سؤالات وی، زمان ملاقات را به وقت دیگری موکول می‌نماید، زیرا در آن زمان، حکومت بر امام (علیه السلام) سخت گرفته بوده است و رجوع مردم به امام (علیه السلام) مشکل بوده است. [۴] همچنین ماجرای دستگیری احمد بن عیسی بن زید توسط هارون در سال ۱۸۸ ه. ق، و گریختن وی از زندان [۱] و حوادث متعاقب آن نیز، دلیل دیگری بر عدم آزادی کامل شیعیان به طور عام یعنی همه فرقه‌ها در زمان هارون می‌باشد. ماجرا از این قرار بود که در سال ۱۸۸ ق هارون، احمد بن عیسی بن زید علوی را دستگیر کرد، ولی او از زندان گریخت و به بصره رفت و در آنجا شیعیان را به خود دعوت می‌کرد. هارون برای دستگیری او جاسوسانی گمارد و همچنین جایزه تعیین کرد، اما بر او دست نیافتند، پس ملازم او را که پیرمردی بالای نود سال بود را گرفته و نزد هارون بردند، ولی او حاضر به نشان دادن محل اختفای احمد بن عیسی نشد و سرانجام در اثر تازیانه به قتل رسید. [۲] ---------- [۱]: گروه مؤلفان، پیشوایان هدایت، ثامن الأئمۀ، حضرت امام رضا (علیه السلام)، ترجمه سید حسین اسلامی اردکانی، چاپ اول، مجمع جهانی اهل بیت:، قم، ۱۳۸۵، ج ۱۰، ص ۱۰۷. [۲]: یعقوبی، پیشین، ص ۴۱۴. [۱]: محمد بن علی بن حسین بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق، عیون أخبارالرضا (علیه السلام)، تحقیق شیخ حسین اعلمی، الطبعۀ الأولی، منشورات مؤسسۀ الأعلمی للمطبوعات، بیروت، ۱۴۰۴/۱۹۸۴، ج ۱، ص ۲۲۲. [۲]: محمد بن علی بن حسین بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق، عیون أخبارالرضا (علیه السلام)، تحقیق شیخ حسین اعلمی، الطبعۀ الأولی، منشورات مؤسسۀ الأعلمی للمطبوعات، بیروت، ۱۴۰۴/۱۹۸۴، ج ۱، ص ۲۲۲. [۳]: طوسی، اختیار معرفۀ الرجال (رجال الکشی)، تحقیق جواد قیومی اصفهانی، الطبعۀ الاولی، مؤسسة النشر الإسلامی، قم، ۱۴۲۷، ص ۴۸۵، رقم ۱۰۹۹. البته شایان ذکر است که زمان و تاریخ این ماجرا، در رجال کشی نیامده ولی با توجه به قرائن و شواهد، از جمله سختگیریهای هارون نسبت به علویان احتمال قریب به یقین می‌رود که این واقعه در زمان هارون رخ داده باشد. [۴]: صدوق، پیشین، ص ۲۲۹، در این ماجرا نیز تاریخ و زمان دقیق آن، مشخص نشده است ولی به احتمال زیاد، در زمان هارون الرشید اتفاق افتاده است. [۱]: یعقوبی، پیشین، ص ۴۲۳. [۲]: یعقوبی، پیشین، ص ۴۲۳.
فعالیت شیعیان، در پوشش سازمان وکالت نیز دلیل دیگری بر عدم آزادی کامل شیعیان در دورة مذکور می‌باشد که از جمله وکلای امام رضا ۷، عزیز بن مهتدی، صفوان بن یحیی، عبدالله بن جندب و عبدالرحمن بن حجاج بودند. [۳] بنابراین، شیعیان در سالهای ۱۸۳ تا ۱۹۳ ه. ق، از آزادی نسبی، و نه مطلق برخوردار بودند ولی در زمان حکومت امین، به دلیل اختلاف و درگیری شدید بین او و مأمون، ونیز سرگرم شدن بیش از حدّ امین به خوشگذرانی و هوسرانی، شیعیان از آزادی بیشتر و تقریباً کاملی برخوردار بودند. چنانکه گفتة اصفهانی مؤید این مطلب می‌باشد؛ وی دو علت سرگرم بودن امین به عیاشی و خوشگذرانی و لهو و لعب، و نیز جنگ بین او و مأمون که در نهایت منجر به قتل امین شد، را از علل عدم برخورد و آسیب به هیچ یک از علویان در دورة امین دانسته است. [۱] پس از قتل امین و به خلافت رسیدن مأمون (۱۹۸ ق) ؛ هنوز یکسال از حکومت تثبیت نشدة مأمون نگذشته بود که قیام‌های علویان در سال ۱۹۹ ق، از منطقة عراق و در کوفه آغاز شد و به سرعت عمده نقاط مرکزی همانند کوفه، بصره، حجاز و یمن و برخی از نقاط شرقی همانند فارس و اهواز را دربرگرفت [۲] . پس حکومت مأمون، چنانکه قبلاً هم گفته شد با انبوهی از مشکلات آغاز شد، و اوضاع سیاسی در آغاز حکومتش آشفته بود و ناراضیان و مخالفان بسیاری داشت؛ مأمون که زیرک ترین خلیفة عباسی به شمار می‌رفت و خود و خلافتش را در برابر تندباد حوادث می‌دید، دریافت که نمی تواند همزمان در دو جبهة مهم (عباسیان و علویان) مبارزه کند، پس ابتدا با علویان از در صلح و سازش درآمد و به دنبال راه حلی برای غلبه بر مشکلات ناشی از آنان، با توجه به گستردگی قیام‌های علویان، که خلافت عباسی را نامشروع می‌دانستند و نیز گرایش اکثرمردم تحت حکومتش به ویژه ایرانیان و بالأخص خراسانیان به آنان (علویان)، و با توجه به پایگاه و جایگاه مردمی امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) و مسائلی از این دست، مسألۀ ولایت عهدی..... ---------- [۳]: ر. ک: جاسم حسین، پیشین، ص ۱۳۶. [۱]: ابوالفرج اصفهانی، پیشین، ص ۴۲۰. [۲]: ر. ک: ابن اثیر، پیشین، صص ۳۰۲ و ۳۰۵؛ برای آگاهی از قیام‌های علویان که در سراسر مملکت اسلامی آن زمان، انتشار یافته بود، برای نمونه، ر. ک: ابن اثیر، پیشین؛ همچنین یعقوبی، پیشین، ص ۴۴۵؛ ابن کثیر دمشقی، البدایة و النهایۀ، دارالفکر، بیروت، ۱۴۰۷ / ۱۹۸۶، ج ۱۰، صص ۲۴۴ ۲۴۶؛ همچنین ر. ک: نعمت الله صفری فروشانی، تحلیلی بر قیام‌های علویان در دوران امام رضا (علیه السلام) و ارتباط آن با ولایتعهدی، شیعه شناسی، سال هفتم، ش ۲۶، تابستان ۱۳۸۸، ص۶۵. ✍نعمت الله صفری https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 مسئولینی در سالهای مختلف فضای مجازی و اینترنت کشور را به این روز رسانده‌اند، روز قیامت یقه‌شان گیر است❗️ @zandahlm1357
AUD-20220602-WA0005.mp3
11.59M
👇👇👇👇👇👇 قابل توجه اعضاء محترم این مجموعه از فایلها تاریخشون به روز نیست @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجموعه کلیپ های روایتگری 👌 هر روز روایتی از شهدا بشنوید❤️ شماره ۱۶ کاری از گروه راویان سردار شهید حاج عبد الحسین برونسی 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا