eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
47.3هزار عکس
34.3هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
هر روز با امام رضا @zandahlm1357 @HashtominEmam آرشیو مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
.......: عفو بى منّت متن حديث الصَّفح الجميلُ العفوُ مِن غيرِ عِتاب عفو چون كرده اى خطاب مكن كار بى جا و ناصواب مكن وه چه نيكوست، عفو بى منّت عفو كردى اگر، عتاب مكن احسان مردم متن حديث لايَأبَى الكرامَةَ الاّ الحِمارَ بشنو كلام نغز فرزند پيمبر گفتار او روشنگر شبهاى تار است جز مردم احمق نتابد رخ ز احسان هر كس كند احسان مردم ردّ، حمار است امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: عاقبت برخی از طرفداران واقفیه از زبان حضرت رضا (علیه السلام) ابراهیم بن یحیی می‌گوید: حضرت رضا (علیه السلام) به من فرمود: آن بدبخت حمزه بن بزیع چه کرد؟ عرض کردم: آمده است. فرمود: او می‌پندارد پدرم زنده است، اینان امروز مردّد هستند و فردا با زندقه (کفر) خواهند مرد. [۱] و حضرت یکی از سران واقفیه یعنی ابن مهران را نفرین کرد و فرمود: خداوند نور قلب تو را ببرد و فقر را در خانه ات داخل کند [۲] و علی بن ابی حمزه رئیس واقفیه را لعنت کرد و او را مشرک ملعون نامید. [۳] حسن بن علی وشاء (که خود ابتدا مردّد بود و سپس با اعجاز حضرت رضا (علیه السلام) به حق گروید) می‌گوید: سرورم حضرت رضا (علیه السلام) در مرو مرا خواست و فرمود: ای حسن! امروز علی بن ابی حمزه (در کوفه) مُرد و او را همین ساعت در قبر نهادند، و دو فرشته بر او وارد شدند و از او پرسیدند: خدایت کیست؟ گفت: الله؛ پرسیدند: پیامبرت کیست؟ گفت: محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) ؛ پرسیدند: ولیّ تو کیست؟ گفت: علی بن ابی طالب؛ گفتند: بعد از او؟ گفت: حسن، پرسیدند: بعد از او؟ گفت: حسین؛ پرسیدند بعد از او؟ گفت: علی بن الحسین؛ پرسیدند: بعد از او؟ گفت: محمد بن علی؛ پرسیدند: پس از او؟ گفت: جعفر بن محمد؛ پرسیدند: بعد از او؟ گفت: موسی بن جعفر؛ پرسیدند: پس از او؟ زبانش متزلزل شد؛ با پرخاش به او گفتند: پس از او؟ ساکت شد، پرسیدند: آیا ---------- [۱]: بحارالانوار، ج ۴۸، ص ۲۵۶. [۲]: بحارالانوار، ج ۴۸، ص ۲۶۱. [۳]:   -  بحارالانوار، ج ۴۸، ص ۲۵۷. موسی بن جعفر تو را به این دستور داد؟ سپس با گرز آتشین ضربه ای بر او زدند که قبرش تا قیامت آتش گرفت! حسن بن علی و شاء گوید: از نزد حضرت بیرون آمدم و تاریخ آن روز را یادداشت کردم پس از چند روز از کوفه نامه آمد که بطائنی (علی بن ابی حمزه) در همان روز مرده است و در همان ساعت که حضرت فرموده بود، او را در قبر نهاده بودند. [۱] ---------- [۱]: بحارالانوار، ج ۴۹، ص ۳۸. 📚حکایت آفتاب نگاهی به زندگی امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 سلسله جلسات 2 💠 فصل اول : ( قسمت دوم ) 👈 وظایف مهم دانشجویان برای و شرکت فعال در 👈 دانشجوی انقلابی باید چگونه باشد؟ 🔗 دیدن کلیپ با کیفیتهای بالاتر در https://www.aparat.com/v/yi8HT 🎤 (مدرس مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ) 👌 انقلابی باید قوی شود 🔰سیاست همراه دیانت🔰
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 به کسانی که می گویند زمان شاه دیندار دین داشت بی دین هم معلوم بود و هر کسی کار خودش را میکرد ولی امروز دیندارهای قدیم هم بی دین شده اند چه جوابی باید داد؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 اصلاً اینجور نیست امروز بی‌دین شده باشند❌ جمعیت‌های مذهبی ما الآن به مراتب از زمان شاه بالاتره. کسی مگه روش شک🤔 داره؟ جمعیت‌های مذهبی شب‌های قدر ما، مراسم پیاده روی اربعین ما، بسیاری چیزهای دیگه، رشد مباحث دینی... متأسفانه می‌گم یه عده فقط ظاهر رو می‌بینند، ریزش‌ها🍂 رو می‌بینند ولی رویش‌ها🌱 رو نمی‌بینند رویش‌ها رو هم ما باید ببینیم، توجه بکنیم. اصلاً اینجوری نیست که بگیم همه دارن بی‌دین... بله یک عده‌ای دارن بی‌دین می‌شن، من قبول دارم نمی‌گم نمی‌شن، من حرف شما رو رد نمی‌کنم اما به این معنا نیست که همه دارن اینجوری می‌شن و کسی دیگه نمی‌مونه. نه! افراد👪 متعدد هستند که دارن دین خودشون رو حفظ می‌کنند این‌ها رو هم درنظر بگیریم. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مرده‌اند... .......: @zandahlm1357
.......: قاسم هريسي [۶۱] هم ما را توجيه مي‌كرد كه مأموريت گروهان‌ها چيست و از كجا خواهند رفت. من و حجت الاسلام فرجي هم نيروي آزاد گروهان خليل نوبري [۶۲] بوديم. قاسم هريسي به ما گفته بود كه بعد از سه كيلومتر از نقطه رهايي با دشمن روبرو خواهيد شد. ما هم ما هم پيش خودمان محاسبه كرده بوديم تا يك و نيم كيلومتر همين جور آزادانه مي‌رويم، بعد از آن بيشتر دقت مي‌كنيم.. يادم مي‌آيد كه در آخرين لحظات قبل از حركت هم، بچه‌ها از شوخي هايشان دست برنمي داشتند. قاسم هريسي موقع توجيه ما چند بار اين جمله را تكرار كرد كه؛ پس از اينكه از پل گذشتين، دشمن را جارو كنين و برين جلو. پس از اتمام صحبت هايش بني حسن، يكي از فرماندهان گروهان گفت: آقا قاسم چند تا جارو هم به گروهان ما بدين. قاسم پرسيد: جارو را مي‌خواي چكار؟ بني حسن گفت: خوب، لازم داريم! قاسم باز پرسيد: جارو را مي‌خواين براي چي؟ [ صفحه ۱۴۲] بني حسن گفت: مگه نمي گي كه بعد از پل رو جارو كنين! همگي خنديديم و... حركت آغاز شد. من و فرجي به گفته خليل نوبري جلوي گروهان بوديم. ۶ - ۵ متر جلوتر از بقيه نيروها. حدود ۱۵۰ - ۱۰۰ متر رفته بوديم كه من به فرجي گفتم: گروهان صمد زبردست [۶۳] از سمت راست ما، از كنار جاده مي‌ره، ببينم چقدر فاصله داريم اونارو ببينم و برگردم. حدود دو متر در تاريكي از فرجي فاصله گرفته بودم كه در فاصله يك و يك و نيم متري‌ام يكي بلند شد، ايستاد و گفت: قيف! [۶۴]. و شروع كرد به تيراندازي. سريع دراز كشيدم روي زمين. عراقي همچنان تيراندازي مي‌كرد و گلوله‌ها از بالاي سر من رد مي‌شدند. ما بناي درگيري نداشتيم چون مأموريت ديگري داشتيم. فرجي از پشتش به شدت زخمي شد. گفتند برگردين. در اين گير و دار و در اثر همين تيراندازي من هم زخمي شدم. حسين نوبري هم زخمي شده بود و چشمهايش نمي ديد. من با اينكه خودم مجروح بودم از دست نوبري گرفته بودم و مي‌آوردم عقب. مي‌آمديم عقب تا دوباره نيروها سازماندهي شوند. توي راه تنگه مانندي بود كه آقا مهدي آنجا ايستاده بود. مي‌گفت: اونايي كه سالم هستن نرن. همه جا تاريك بود. موقع عبور از جلوي آقا مهدي گفتم بگذار اجازه بگيرم. پرسيدم: آقا مهدي اجازه هست؟ پرسيد: زخمي هستين؟ [ صفحه ۱۴۳] گفتم: بله گفت: بخدا سپردم، برين. برگشتم عقب... و حالا يك سال بعد رسيده بوديم به بدر. موقع حركت در ابتداي آبراه موته، ساعت حوالي ۵ / ۲ و ۳ بعد از ظهر آقا مهدي ايستاده بود آنجا. توي بلم‌ها نشسته و مي‌رفتيم تا بزنيم به خط دشمن. ما يك گروهان از گردان امام حسين (عليه السلام) به فرماندهي محمود دولتي [۶۵]، مأمور شده بوديم به گردان سيدالشهدا به فرماندهي جمشيد نظمي. آقا مهدي مرتب به بچه‌ها مي‌گفت: به خدا سپردمتان، خدا پشت و پناهتان و... همينجور دعا مي‌كرد و سفارش مي‌كرد ذكر بگوييد. بلم محمود دولتي جلوتر از ما بود. توي بلم ما شهيدان احمد علي پور شهير، مجيد نهالي مقدم، عبدالواحد محمدي بودند و حسن شهبازي و من. آقا مهدي خيلي به محمود دولتي سفارش مي‌كرد: آقا محمود ببينم چكار مي‌كنين، آقا محمود چشم به راه شما هستم. منتظر خبر پيروزيهاي شما هستم و... محمود هم مي‌گفت: آقا مهدي، شما مطمئن باشين، انشاء الله خبر پيروزي را به شما خواهيم رساند. توكل بر خدا و... خداحافظي كرديم و در ميان سيل اشك بچه‌ها بلم‌ها حركت كردند. محمود بچه شوخي بود. از اسكله كه فاصله گرفتيم، گفت: حالا كه مرگ جلوي چشمم هست شده‌ام آقا محمود. پس از [ صفحه ۱۴۴] عمليات «ياوان محمود» [۶۶] هم نمي شم. همگي خنديديم... شب عمليات را به صبح رسانديم. همه بچه‌ها خسته بودند. موقع نماز صبح خط شكسته شده بود و توي سنگرهاي روي سده بوديم. گردان علي اكبر هم به فرماندهي بازگشا [۶۷] رفته بود جلوتر درگير بودند. تيپ قمر هم در جناح راست ما درگير بود. تا تمام كردن نماز صبح دو سه بار خوابم برد و با صداي انفجار خمپاره اي، توپي از خواب مي‌پريدم. و نماز را دوباره شروع مي‌كردم. يك بار هم كه خوابم برده بود، ديدم يكي صدا مي‌زند: «كي اينجاست؟ كي اينجاست؟ » بلند شدم، جعفر داروئيان بود. گفتم: من اينجام. گفت: اسلحه تو بردار بيا. كلاشينكف را برداشتم و رفتم دنبال جعفر. سنگر كمين‌هاي دشمن را كه شب رد كرده بوديم از نيروهاي دشمن مانده بودند. يك عراقي بلند بالا و تنومند داخل آب بود، جعفر مي‌خواست بكشد منتهي اسلحه نداشت. من هم در ميان خواب و بيداري چند تير زدم. جعفر گفت: بي چاره رو زجزكش كردي، اسلحه را بده به من. اسلحه را از من گرفت و خلاصش كرد. نزديكي‌هاي ظهر بود كه آقا مهدي خودش آمد. كلاه مشكي سرش بود، رستم خاني - مسوول محور - هم آنجا بود. آقا مهدي رو به نيروها گفت: «الله بنده لري [۶۸] اينجا چكار مي‌كنين؟!، دجله جلوتره، بيايين آماده [ صفحه ۱۴۵] شين بريم دجله. خودش حركت كرد. گفتند هر كي آماده است بيايد. حدود ۳۰ - ۲۰ نفر بوديم كه راه افتاديم. آقا مهدي دست
ش را برده بود بالا و ذكر مي‌گفت: الله اكبر، بياييد برادران، دجله در پيش است... الله اكبر... پس از طي مسافتي چشممان افتاد به آب رواني كه آرام در حركت بود. حدس زديم شايد اينجا دجله باشد كه آقا مهدي گفت: برادران اينجا دجله است. عراقي‌ها در حال فرار بودند، توي بلم ۵ نفره بيست عراقي پر شده بودند. بلم اينقدر چپ و راست شد كه آخر سر واژگون شد و افراد داخلش همگي ريختند درون آب دجله. تانك‌ها در آن سوي دجله فرار مي‌كردند. با آرپي جي بچه‌هاي ما شليك مي‌كردند منتهي فاصله زياد بود و نمي خورد. ما فرار عراقي‌ها را قشنگ مي‌ديديم. يك نفرشان مقاومت نمي كرد. آقا مهدي گفت: الله بنده لري بيايين برين آن سوي دجله. كسي چيزي نگفت، همه ساكت بوديم. وسايل عبور از آب نداشتيم؛ نه قايقي، نه جليقه نجاتي و... معني سكوت بچه ها، عدم اطاعت نبود، بلكه حياي بچه‌ها از فرمانده شان بود. آقا مهدي بار دوم گفت: الله بنده لري! شما از فرمانده تان اين گونه اطاعت مي‌كنيد؟ بنظرم ناصر علي پور بود يا محمود دولتي كه گفت: آقا مهدي بچه‌ها لباس و وسايل عبور ندارن و الا... آقا مهدي گفت: پس اينطور... خوب هر كه وسايل (جليقه نجات) عبور از آب داره بياد. [ صفحه ۱۴۶] هفت نفر آماده شدند؛ ناصر علي پور، محمود دولتي، راشد خاكپاكي، احمد يوسفي،... تا بروند آن طرف آب. فرصتي بود چنانچه قايقي، بلمي در اختيار داشتيم موفقيت مان مضاعف مي‌شد. بچه‌ها كه به آب افتادند، آب با خودش اينها را برداشت و برد. جريان آب سرعت زيادي داشت. آقا مهدي تا اينجوري ديد، صدا زد كه برگردين. بچه‌ها برگشتند. خط آرام بود و از سوي دشمن هم حركت خاصي نبود. حسين پارچه باف [۶۹] و يكي ديگر از بچه‌ها را آقا مهدي فرستاد كه بروند از عقب بلم و قايق بياورند. اينها كه رفتند دنبال قايق و بلم، ما هم كار بخصوصي نداشتيم. آستين‌ها را بالا زديم و از آب دجله وضو گرفتيم. فكر مي‌كنم جزو اولين كساني بودم كه وضو گرفتم. پس از وضو نماز شكر خوانديم. بعد از نماز روي دژ - طرف خودمان - قدم مي‌زديم. آن سوي دجله هم نخلستان بود. موقع عزيمت به عمليات پسته داده بودند. جيره غذايي عمليات بود. يادم افتاد پسته‌ها را نخورده ام. وقتي محبت فرمانده در دل نيروها باشد او را در تمام كارها بر خودش مقدم مي‌شمارد. بچه‌هاي لشكر عاشورا به واقع همگي اينگونه بودند كه همه فرماندهان را بخصوص آقا مهدي را دوست مي‌داشتند. حالا هم بچه‌ها در جلوت و خلوت آقا مهدي مي‌گويند، آقا مهدي بعد از بيست و دو سال بخصوص در دل رزمندگان سالهاي نخست جنگ هنوز هم جا دارد. نزديكي‌هاي ظهر گرسنه بودم. پسته‌ها را پوست كندم كه بخورم. نه ناهار خورده بودم و نه صبحانه. پسته‌هاي پوست كنده توي مشتم بود. [ صفحه ۱۴۷] مي خواستم بخورم كه چشمم افتاد به چهره آقا مهدي. گفتم بگذار اينها را ببرم بدم آقا مهدي بخورد. اگر او بخورد و انرژي داشته باشد از من براي اسلام و جنگ مفيدتر است. مشت پر از پسته را بردم نزديكتر و گفتم: بفرمايين آقا مهدي. قبول نكرد. اصرار كردم. باز قبول نكرد. اما من در اصرارم پافشاري كردم. پسته‌ها را گرفت و دعا كرد. برگشتم سر جاي خودم. باز مقداري پسته براي خودم مانده بود، آنها را هم پوست كردم و يك نگاه به آقا مهدي. گفتم اين‌ها را هم مي‌برم مي‌دهم آقا مهدي. خودم نمي خورم. اين بار كه اصلا قبول نمي كرد. منتهي من هم دست بردار نبودم. قبول كرد و چند كلمه اي ما را مورد تفقد قرارداد و تشكري و... همگي اينطرف دجله بوديم؛ آقا مهدي، جمشيد نظمي و محمود دولتي و... پس از ساعتي قايق و بلم آوردند. ما هم كنار يك قبضه دوشكاي غنيمتي بوديم كه از قرارگاه عراقي‌ها بدست آمده بود. دوشكا را در اين سوي دجله مستقر كردند. عراقي‌ها را مي‌زديم. عصر بود كه از سوي عراقي‌ها تك و توك با قناسه تيراندازي مي‌شد. قرار شد شب يك قايق نيرو از دجله عبور كنند. https://eitaa.com/zandahlm1357
Part03_حاج قاسم.mp3
5.74M
📖کـــتاب صــوتی ؛« " حـــاج قـــاســم "» 🌴"خـــــاطـــرات خــــودنـوشــت ســردار شهیـــد حـــــاج قــــاسـم ســلیمــانـی « رضــوان الله تعــالـی» 🌴 قــسمــت: ۳ 🎧 🎧 🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸🍃🌸
.......: برزخ و حمد روشنگر آن قوله علیه السلام: حَمْداً یُضِیءُ لَنَا بِهِ ظُلُمَاتِ الْبَرْزَخِ. البَرزخ عالم بَین العالمین، و هوَ ما بَینَ الدّنیا و الآخِرة من أوّل الشروع الی الموت حتّی الوُصُول الی الحَشر و القیامة ؛ لأنَّ «من مات فقد قامَت قیامَته» [۲] که مراد به ظلمات او شداید و السوال آن حال است، کما قال الامام علیه السلام: «یخاف علیکم هول البَرزَخ» [۱]، وَ هو [ال- [احوال التی یعرض عند الموت والنزع من الوحشة و الانقلاب و الاضطراب، چه استعاره می‌شود از امورات صعب شدید به ظلم-«ت» و از انبساط و ابتهاج و سرور به نور، کما فی قوله تعالی: « قُلْ مَنْ یُنَجِّیکُمْ مِنْ ظُلُماتِ البَرِّ وَ الْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَةً لَئِنْ أَنْجانا مِنْ هذِه لَنَکُونَنَّ مَن الشّاکِرین [۲] » که مقصود از ظلمات برّ و بحر شدائِد و ابتلاءات و امورات صعبه شاقّه ای است که انسان گرفتار می‌شود در بَرّ، از قبیل دچار شدن به عدوّ و قطّاع الطریق و سبُع ضارّه و هول جان و غیره، و در بحر چون احاطه امواج اربعه دریا، و خرق سفینه، و مشرف شدن بر غرق و هلاکت. این است که بعد می‌فرماید: « قُلِ اللّه ُ یُنَجِّیکُمْ مِّنْها وَ مِنْ کلِّ کَرْبٍ [۳] » که مراد حزن و اندوه باشد. بالجمله، البَرزخ عند الحکیم هو عالم المثال الواسطة بین الدنیا و الآخرة، کما قال الجامی قدس سره: موج دیگر زد پدید آمد از آن برزخ جامع میان جسم و جان پیش [۴] آن کز زمره اهلّ حق است نام آن برزخ مثال مطلق است [۵] ---------- [۲]: ۳ - بحارالانوار، ج ۵۸، ص ۷. [۱]: ۴ - مجمع البحرین، ج ۱، ص ۱۸۶. [۲]: ۱ - سوره مبارکه انعام، آیه ۶۳. [۳]: ۲ - همان، آیه ۶۴. [۴]: ۳ - اصل: نزد. [۵]: ۴ - اشعة اللمعات، جامی. 📚✍ بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: اصحاب یحیی بن حماد از ابوعوانه از سلیمان از شفیق از عبداللّٰه از پیامبر نقل کرده است که فرمود: من پیش از شما بر کوثر وارد می‌شوم. و نیز حدیث کرده عمرو بن علی از محمد بن جعفر از شعبه از مغیره که رسول خدا فرمود: من پیش از شما بر کوثر وارد می‌شوم. آنگاه عده ای از مردان شما بر من وارد می‌شوند که مضطربند، می‌گویم، پروردگارا اینان یاران من هستند. خطاب می‌رسد: بلی ولی نمی دانستی پس از تو چه کارهای ناشایستی مرتکب شدند، (آنان سنت تو را تغییر دادند)، (پس از تو مرتد شدند و به جاهلیت باز گشتند). * انس هم از پیامبر نقل کرده است که: عده ای بر من وارد می‌شوند. وقتی آنان را شناختم، مضطرب می‌شوند. می‌گویم، پروردگارا اینان یاران من هستند. خطاب می‌رسد: بلی ولی نمی دانستی پس از تو چه کارهای ناشایستی مرتکب شدند. * سعید ابن ابومریم نیز نقل می‌کند که پیامبر فرمود: من بر کوثر وارد می‌شوم. هر کس بر من عبور کند از آب آن می‌آشامد و هرکه از آن آب بیاشامد، تشته نمی شود. گروهی را می‌آورند من آنان و آنان مرا می‌شناسند، سپس بین من و آنها جدایی می‌افتد. * ابوسعید خدری نیز گوید: به پیامبر خطاب می‌رسد: بلی، ولی نمی دانستی پس از تو چه کارهای ناشایستی مرتکب شدند. آنان (از رحمت خدا دور باشند که سنت مرا تغییر دادند) پس از تو مرتد شدند و به جاهلیت باز گشتند. [۱] ---------- [۱]: ۱) - صحیح بخاری، ج۷، ص۲۰۸. شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: ۳۳- نیّت، به منزله عمل وقتی نیّت بر چیزی، قوی و استوار باشد، بدن احساس ضعف نمی کند. شاید این اشاره به آثار روانی و روحی نیّت در رفتار و عمل انسان باشد. پرتوی از اسرار نماز » نیّت، به منزله عمل تصمیم به کارهای نیک و نیّت خیر داشتن، چون انسان را از حالت بی تفاوتی بیرون می‌آورد و نشانه تعهّد و دلسوزی و آینده سازی است، ارزشی همچون خود عمل دارد و خداوند به آن هم پاداش می‌دهد. رسول خدا صلی الله علیه وآله به ابوذر فرمود: «هَمِّ بِالْحَسَنَةِ وَ اِنْ لَم تَعْمَلْها لِکَیْلا تُکْتَب مِنَ الغافلین» (۲۵۵) به کارهای شایسته تصمیم بگیر، هر چند موفق به انجام نشوی، تا از غافلان محسوب نشوی. و امام صادق علیه السلام فرمود: «مَنْ هَمّ بِحَسنةٍ وَ لَمْ یَعْمَلْها کُتِبَ لَهُ حَسَنَةٌ» (۲۵۶) هر کس تصمیم به کار نیک بگیرد ولی انجام ندهد، برایش حسنه نوشته می‌شود. و پیامبر اسلام در مورد آرزوی شهادت، فرمود: «مَنْ سَئَلَ اللّهَ الشَّهادَةَ بِصِدقٍ بَلَّغَهُ اللّهُ مَنازِلَ الشهَداءِ وَ اِنْ ماتَ عَلی فِرِاشِهِ» (۲۵۷) کسی که از روی صدق و راستی، از خداوند شهادت بطلبد، هر چند در بستر بمیرد، خداوند در قیامت او را به جایگاه شهیدان می‌رساند. این راه، تلاش فراوان هم می‌کند ولی موفق نمی شود. بخاطر نیّت ش، به همان پاداش‌های بزرگ می‌رسد. از طرف دیگر، نیّت‌های بد هم شرایط زمانی و مکانی را در می‌نوردد و آثار سوء اعمال را متوجّه صاحب نیّت می‌کند. اگر انسان با فساد و گناه و ستم افراد دیگر، همدل باشد و به آنها راضی گردد. در گناهشان شریک است. قرآن، کشتن شتر حضرت صالح را که معجزه الهی بود، به همه مخالفان آن پیامبر نسبت می‌دهد، با آنکه دست همه به آن جنایت آلوده نبود، ولی در دل به آن راضی بودند. پس، رضایت به کار خیر و شر، انسان را از محدوده زمان و مکان بیرون می‌آورد و در ثواب یا عقاب آن شریک می‌سازد و این مطلب، در روایات متعددّی بیان شده است. از نماز ✍محسن قرائتی https://eitaa.com/zandahlm1357