هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_234
و قال عليهالسلام
خِيَارُ خِصَالِ النِّسَاءِ شِرَارُ خِصَالِ الرِّجَالِ: الزَّهْوُ، وَ الْجُبْنُ، وَ الْبُخْلُ؛ فَإِذَا كَانَتِ الْمَرْأَةُ مَزْهُوَّةً لَمْ تُمَكِّنْ مِنْ نَفْسِهَا، وَ إِذَا كَانَتْ بَخِيلَةً حَفِظَتْ مَالَهَا وَ مَالَ بَعْلِهَا، وَ إِذَا كَانَتْ جَبَانَةً فَرِقَتْ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ يَعْرِضُ لَهَا.
امام عليه السلام فرمود:
خصلتهاى نيك زنان، خصلتهاى بد مردان است (اين خصلتها عبارتند از:) تكبر و ترس و بخل (زيرا) هنگامى كه زن متكبر باشد بيگانه را به خود راه نمىدهد و اگر بخيل باشد مال خود و همسرش را حفظ مىكند و اگر ترسو باشد از هر چيزى كه ممكن است به آبرو و عفت او صدمه بزند مىترسد (و از آن فاصله مىگيرد).
شرح و تفسير
تفاوت صفات مردان و زنان
امام عليه السلام در اين كلام پربار به نكاتى از تفاوت فضايل اخلاقى در زن و مرد اشاره كرده مىفرمايد:«خصلتهاى نيك زنان، خصلتهاى بد مردان است (اين خصلتها عبارتند از:) تكبر و ترس و بخل (زيرا) هنگامى كه زن متكبر باشد بيگانه را به خود راه نمىدهد و اگر بخيل باشد مال خود و همسرش را حفظ مىكند و اگر ترسو باشد از هر چيزى كه ممكن است به آبرو و عفت او صدمه بزند مىترسد (و از آن فاصله مىگيرد)»؛ (خِيَارُ خِصَالِ النِّسَاءِ شِرَارُ خِصَالِ الرِّجَالِ: الزَّهْوُ، وَ الْجُبْنُ، وَ الْبُخْلُ؛ فَإِذَا كَانَتِ الْمَرْأَةُ مَزْهُوَّةً ١ لَمْ تُمَكِّنْ مِنْ نَفْسِهَا، وَ إِذَا كَانَتْ بَخِيلَةً حَفِظَتْ مَالَهَا وَ مَالَ بَعْلِهَا، وَ إِذَا كَانَتْ جَبَانَةً فَرِقَتْ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ يَعْرِضُ لَهَا) .
«خيار» به معناى بهترينها و «شرار» به معناى بدترينهاست. «زَهْو» به معناى تكبر و «فَرِقَت» از ريشۀ «فَرَقَ» بر وزن «ورق» به معناى ترس است.
آنچه امام عليه السلام در اين كلام نورانى فرموده امورى براى حفظ عفت زن و دور نگه داشتن او از تعرض مردان آلوده و كثيف و حفظ جايگاه او در خانواده است.
روشن است اگر زن در برابر مردان بيگانه تواضع و فروتنى كند ممكن است در او طمع ورزند، همچنين اگر به اصطلاح نترس باشد و به جاهاى خطرناك و يا بيابانهاى دوردست و خالى از سكنه برود و يا در شبهاى تاريك تنهايى بيرون برود و يا دعوت افراد مشكوك را براى سوار شدن به اتومبيل و مجالس مختلف آنها بپذيرد، ممكن است در معرض خطرات ناموسى قرار گيرد. اينجاست كه ترس براى او فضيلت خواهد شد و پاسدار و نگاهبان عفت اوست.
همچنين اگر زن نسبت به هزينه كردن اموال شوهر بخيل باشد مىتواند حافظ و نگاهبان ثروت او گردد؛ اما به عكس اگر دست بذل و بخشش او گشاده گردد ممكن است اموال شوهر و حتى اموال خودش را در مدت كوتاهى بر باد دهد و همين امر سبب اختلاف او با همسرش گردد و منجر به حوادثى شود كه بسيار ناخوشايند است.
اين صفاتِ به ظاهر مذموم جبران ضعفهايى را مىكند كه در بسيارى از زنان هست؛ جاذبۀ جنسى در برابر نامحرمان نقطۀ ضعفى براى او محسوب مىشود كه تكبر آن را جبران مىكند و ضعف جسمانى در برابر مهاجماين بيگانه نقطۀ ضعفى است كه ترس جبران كنندۀ آن است و موقعيت آسيبپذير او در امانتدارى خانه چيزى است كه بخل آن را جبران مىكند.
بديهى است آنچه را امام عليه السلام در اين كلام نورانى بيان فرموده به صورت مطلق و فراگير نيست، به بيان ديگر منظور امام عليه السلام اين نيست كه در همه جا متكبر، يا ترسو و يا بخيل باشد، بلكه منظور مواردى است كه در صورت نداشتن اين صفات به عفت يا امانت او لطمه مىزند وگرنه زنان نبايد به بستگان، محرمان و دوستان زن خود تكبر ورزند يا از همه چيز حتى سايۀ خود بترسند يا در بخشش از اموال خود بخل به خرج دهند. در حالات فاطمۀ زهرا عليها السلام مىخوانيم كه او در پايان جنگ احد به ميدان آمد و پيشانى و دهان پدر بزرگوارش را از خون شست و يا در شب زفاف پيراهن عروسى خود را به سائل بخشيد و همچنين دختر شجاعش زينب كبرى در كوفه و شام خطبههايى خواند كه پشت دشمنان را به لرزه درآورد و پايههاى كاخ آنها را متزلزل ساخت.
نيز روشن است كه آنچه امام عليه السلام فرموده شامل تمام صفات فضيلت نمىشود؛ بسيارى از صفات برجسته است كه در زن و مرد هر دو يكسان است؛ مانند تقوا و پرهيزگارى و عبادات و اطاعات و امر به معروف و نهى از منكر، عشق و علاقه به علم، محبت به زيردستان و امثال آنها.
اين نكته نيز قابل توجه است كه ممكن است اين صفات در زن وجود نداشته باشد كه بايد به صورتى كه در بالا آمد براى خود فراهم سازد و در پناه آنها عفت خويش را حفظ كند و از شر مردان هوسباز در امان بماند و نيز حافظ اموال خود و همسرش باشد.
مرحوم كمرهاى مطابق معمول اين كلام نورانى را به نظم ترجمه كرده است:
آنچه در زن بود خجسته خصال بر شمر بدترين صفات رجال
زنِ با كبر «خودنگهدار» است ندهد بر مراد غير مجال
چون كه باشد بخيل حفظ كند مال خود را و شوى در هر حال
گر بترسد، به خانه پا بند است چون هراسد ز سوى استقبال
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
☘☘#نکته☘☘
☘☘دوستان یه نکته ای هست بهتون بگم با توجه به این عکسی که میبینین . برای گلهایی که به وسیله ی جزیره همراه با سنگ ریزه رطوبت واسشون درست میکنین سعی کنین هر چند وقتی زیر گلدونیها رو چک کنین
که این حالت قارچ گرفتگی پیدا نشه ،این مشکل وقتی به وجود میاد برای گلدانهایی که کفشون صاف هست و تهویه ی خوبی بین کف گلدون و سنگ ریزه نداره
و رطوبت زیاد بین آنها بعد از ابیاری و جزیره و هم چنین اگه نور خوبی دریافت کنه باعث تعریق بین آنها میشه و به مرور باعث قارچ گرفتگی میشه .
برای رفع این مشکل هر چند وقتی زیر گلدونیها و سنگها رو شست و شو بدین
و بین زهکش گلدون و سنگ ریزه ها حتما تهویه داشته باشه که آب اضافی ازش خارج بشه و قارچی نشه .
و با سم یا قارچ کش حتما آبیاری کنین و زیر گلدون هم حتما اسپری بزنین که ضدعفونی بشه ،
خاکش هم چک بشه بهتره اگه ته گلدون و ریشه ها قارچی شدن حتما خاک رو عوض کنین که دوباره تکرار نشه.
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: توصيه ۹۱) دزدي به خانه مسكيني براي سرقت رفت و كنار مسكين دستار خود را پهن كرد تا آنچه ميي
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
توصيه ۹۵)
روانشناسان محيط خانواده و مدرسه را بعلاوه تجربيات شخصي را تصويرات ذهني او ميدانند كه بر اثر آنها چگونگي رفتار شخص معين ميشود.
و بعضاً وراثت، محيط و تعليم و تربيت را چگونگي رفتار شخص ميدانند. در هر صورت موارد فوق بيشتر اجباري است و آنچه اختيارست رفتار انسان است كه خوب بينديشد تا خوب عمل كند و بقولي درياگونه فكر كن تا اقيانوس شوي.
توصيه ۹۶)
اصول بهداشت رواني محيط كار بستگي به احترام به شخصيت خود و ديگران دارد. و از طرف ديگر شناخت توانائيها (مالي يا جسمي يا…)
خود و ديگران و پذيرفتن رابطه علت و معلولي در رفتار، بنابراين اگر كسي خوش برخورد است همانند كسي است كه گلي را بخواهد به دوستش تقديم كند كه قبل از رسيدن بدوست بوي خوش آن، بخودش ميرسد.
نكوهش مكن چرخ نيلوفري را
برون كن ز سر باده خيره سري را
تو خود اختر خويش را ميكني بد
مدار از فلك چرخ نيك اختري را
توصيه ۹۷)
عدم موفقيت ناشي از فقدان توانائي و تلاش شخص است كه در صورت ميل، با افزايش تلاش شخص، تأمين سلامت روان حاصل ميشود و در صورت احساس نااميدي و عدم ميل به تلاش اختلال در سلامت روان حاصل ميشود.
توصيه ۹۸)
سعي كنيد رفتاري موقرانه و متين، بردبارانه و ملايم داشته باشيد و بيش از اندازه كار نكنيد زيرا در مكتب ما دو دستور زمان كار داريم در يك مورد ميفرمايند:
۲۴ ساعت را به سه قسمت تقسيم كنيد يك قسمت (۸ساعته) براي كار و تأمين معاش زندگي يك قسمت براي عبادت و يك قسمت براي خواب، در مورد ديگر ميفرمايند:
۲۴ ساعت را به چهار قسمت تقسيم كنيد. يك قسمت (۶ ساعته) براي كار و تأمين معاش يك قسمت براي عبادت يك قسمت براي خواب و يك قسمت مجلس انس (صله رحم و…) (ناگفته مشخص است جوانان عزيز كه اول كارشان است و از پتانسيل جسمي و روحي بيشتري برخوردارند ميتوانند با قصد قربت از قسمتي بكاهد و به ديگري بيفزايد).
خلاصه المکاسب📚
نويسنده: عباسعلي حقيقي زاده✍
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
نوشتار تربیتی"خانواده و زوجین" ⚛️ دور دوم / قسمت ۳۳ 📝 محور بحث: #آرامش_کلامی 💠 قسمت شانزدهم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
........:
نوشتار تربیتی"خانواده و زوجین"
⚛️ دور دوم / قسمت ۳۴
📝 محور بحث: #آرامش_کلامی
💠 قسمت هفدهم
⚜️ در نوشتار های قبل به شش مورد مهارت های کلامی اشاره شد.
7️⃣ تسویه حساب نکنیم.
گاهی خلوت گفتگو داریم که بتوانیم تسویه حساب کنیم.
گفتگو، ابزاری برای ارتباط بهتر، حل مشکلات، برنامه ریزی بهتر، تبادل عاطفی و... است. مثلا شوهر محبت نمی کند و همسر برای حل این مشکل وقت برای صحبت کردن ایجاد کند، نه برای اینکه به شوهر محبت نکند.
8️⃣ صادق و راستگو باشیم.
در ارتباط کلامی زن و مرد مطلقا نباید به سمت دروغ بروند
🌀 چون اولین دروغی که گفته میشود پایه های زندگی را متزلزل می کند.
به زن نمی شود دروغ گفت و سریع دروغ مرد را می فهمد و این به دلیل بالا بودن هوش درونی است.
❌ علل دروغگویی:
➖ ترس
➖ می داند کارش اشتباه است.
➖ منفعت طلبی
➖ عشق و محبت
➖ مرض است
➖ و...
9️⃣ در هنگام گفتگو به طرف مقابل فرصت پاسخگویی بدهیم.
وقتی به طرف مقابل فرصت گفتگو داده نمی شود حرص و اعصبانیت او را در می آورد! برخی افراد مستبد هستند در گفتگو که این عادت خوبی نیست.
🔟 ذهن خوانی نکنید.
یعنی برداشت از فکر و ذهن طرف مقابل نداشته باشیم و براساس آن قضاوت نکنیم.
1️⃣1️⃣ شنوده خوبی بودن و بین سخنان طرف مقابل وارد نشدن!
🔮با ما همراه باشید.
#نوشتار_تربیتی
#خانواده_زوجین
#روابط_زوجین
#کلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#پارت10 پک فوق العاده از حال بد به حال خوب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
track-11-قانون دوم- قانون هدف گذاری در زندگی-دکتر داودی نژاد.mp3
6.14M
#پارت11
پک فوق العاده از حال بد به حال خوب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌تست خود شناسی
🔴ده موضوع ده نمره
🟢تست بگیرید و به خودت نمره بده
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: غلطکاریهای شهرستانی قدر و قیمتی از جهت علم و اطلاع مؤلف آن ندارد مانند ملل و نحل محمّد بن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
اخبار در مذمت ابو هریره و حالات آن
اشاره
ابن ابی الحدید معتزلی در ص ۳۵۸ جلد اول و نیز در جلد چهارم شرح نهج البلاغه از شیخ و استاد خود امام ابو جعفر اسکافی نقل مینماید
که معاویة بن ابی سفیان جمعی از صحابه و تابعین را مأمور نمود که اخبار قبیحه در طعن و بیزاری جستن از علی علیه السّلام جعل نمایند و میان مردم انتشار دهند فلذا آنها پیوسته مشغول این امر بودند و انتشار قبایح میدادند از جملۀ آن اشخاص (که جعل احادیث قبیحه در طعن و مذمت علی علیه السّلام مینمودند) ابو هریره و عمرو بن عاص و مغیرة بن شعبه بودند.
شرح مفصّل قضایا را میدهد تا در ص ۳۵۹ از اعمش روایت نموده که وقتی أبو هریره با معاویه وارد مسجد کوفه شد کثرت استقبال کنندگان را دید بر دو پای خود برخاست در حالتی که دو دستی بر سر میزد (برای جلب توجه مردم) آنگاه گفت ای مردم عراق آیا گمان میبرید من دروغ بر خدا و پیغمبر بگویم و آتش جهنم را بر خودم بخرم بشنوید از من آنچه را که من از پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم شنیدم که فرمود انّ لکلّ نبیّ حرما و المدینة حرمی فمن احدث فیها حدثا فعلیه لعنة اللّه و الملائکة و الناس اجمعین-قال و اشهد باللّه انّ علیّا احدث فیها حدثا [۱] .
وقتی این خبر بمعاویه رسید (که ابو هریره همچو خدمتی باو نموده آن هم در کوفه مرکز خلافت علی علیه السّلام فرستاد او را آوردند اکرامش نمود جائزه اش داد و او را والی مدینه گردانید. انتهی.
آیا این اعمال دلیل بر مردودیت او نمی باشد و سزاوار است چنین آدمی را که برای خوش آیند معاویه با یکی از خلفای راشدین بلکه اکمل و افضل و اشرف آنها آن قسم رفتار نموده چون که روزی از صحابه رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بوده نیک و ممدوح بدانید.
شیخ- چه دلیلی بر ملعونیت او در دست شیعیان است که او را مردود و ملعون بخوانند.
داعی- دلائل بسیاری در دست میباشد یکی از دلائل آنکه سبّ کنندۀ پیغمبر باتفاق فریقین حتما ملعون و مردود و اهل آتش میباشد.
و بنابر اخباری که قبلا عرض نمودم اکابر علمای خودتان نقل نموده اند که رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود هر کس علی را سبّ نماید مرا سبّ نموده و کسی که مرا سبّ نماید خدا را سبّ نموده چون ابو هریره از جمله کسانی بوده که علاوۀ بر سبّ و لعن نمودن مولانا و مولی الموحدین امیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیه السّلام بواسطه جعل و وضع حدیث چنانچه عرض شد مردم را وادار بسبّ آن حضرت مینمود!!
----------
[۱]: ۱) برای هر پیغمبری حرمی است و حرم من مدینه است هر کس احداث حادثه ای در مدینه بنماید بر او باد لعنت خدا و ملائکه و تمام مردم-آنگاه ابو هریره گفت خدا را گواه میگیرم که علی در مدینه احداث حادثه نمود!! (یعنی مردم را تحریک نمود که بفرمودۀ پیغمبر باید علی را لعن نمود).
:
#شبهای پیشاور....
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
سحرگاهان چون نسیم سحر عزم گلشن کن بیا بنشین در بساط چمن گل به دامن کن 🆔 https://eitaa.com/zandahl
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@shervamusiqiirani - محمدرضالطفی-بیات اصفهان.mp3
2M
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍂🌺🍂
🌺
ای مه من ، ای بت چین ، ای صنم
لاله رخ و ، زهره جبین ، ای صنم
تا به تو دادم دل و دین ای صنم
بر همهکس گشته یقین ای صنم
من ز تو دوری نتوانم دیگر
جانم وز تو صبوری نتوانم دیگر
{ بیا حبیبم بیا طبیبم }2
🎶🎶🎶🎶🎶🎶
هرکه تو را ، دیده زخود ، دل برید
رفته زخود ، تا که رخت ، را بدید
تیرغمت ، چون به دل ، من رسید
همچو بگفتم ، که همهکس شنید
من ز تو دوری نتوانم دیگر
جانم وز تو صبوری نتوانم دیگر
{ بیا حبیبم بیا طبیبم }2
#علی_اکبر_شیدا
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🆔 https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#تلنگری ✖️ چه آرزویی دارید؟ ✖️و چقدر براش تلاش میکنید؟ قرآن یه فرمول داده؛ اگر به این دو تا سؤا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انسان شناسی ۱۹۲.mp3
11.96M
#انسان_شناسی ۱۹۲
#استاد_شجاعی
#استاد_پناهیان
⚡️میزان حضور خدا در درون من،
با خدای درون شما،
با خدای درون او، فرق دارد!
میزان خروجیِ محبت / آرامش / موفقیت / محبوبیت / عزت / شادی / نورانیت / متانت / عقلانیت و .... در هر کدام از ما هم، به میزانِ حضور خدا در درون ما ربط دارد!
- چه کنیم حضور خدا در درون ما پررنگتر، و دائمی باشد و با هر اتفاقی کم و زیاد نشود؟