eitaa logo
استاد زارعی سبزواری
423 دنبال‌کننده
59 عکس
2 ویدیو
14 فایل
دروس استاد زارعی سبزواری . . . جهت ارتباط با ادمین @Saeidzarei7 سایت: https://www.zareisabzevari.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
14031029 اضول - استاد زارعی سبزواری.mp3
8.81M
📒درس خارج اصول 🗓روز شنبه تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۲۹ استاد زارعی سبزواری قم مدرسه گلپایگانی مدرس ۱۱ ساعت ۸ الی ۹ صبح
14031029 فقه - استاد زارعی سبزواری.mp3
7.6M
📒درس خارج فقه 🗓روز شنبه تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۲۹ استاد زارعی سبزواری قم مدرسه فیضیه مدرس ساحلی ساعت ۹ الی ۱۰ صبح
14031030 اصول - استاد زارعی سبزواری.mp3
10.63M
📒درس خارج اصول 🗓روز یکشنبه تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۳۰ استاد زارعی سبزواری قم مدرسه گلپایگانی مدرس ۱۱ ساعت ۸ الی ۹ صبح
14031030فقه - استاد زارعی سبزواری.mp3
7.49M
📒درس خارج فقه 🗓روز یکشنبه تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۳۰ استاد زارعی سبزواری قم مدرسه فیضیه مدرس ساحلی ساعت ۹ الی ۱۰ صبح
بسم الله الرحمن الرحیم متن📒درس خارج اصول 🗓روز یکشنبه تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۳۰ استاد زارعی سبزواری قم مدرسه گلپایگانی مدرس ۱۱ ساعت ۸ الی ۹ صبح فرمایش شهید صدر (رضوان الله تعالی علیه) در خصوص وجه کاشفیت اجماع، و به تعبیر ما "وجه حجیت اجماع"، موضوع اصلی بحث امروز است. در جلسه گذشته، بخشی از بیانات ایشان مطرح شد اما بررسی کامل آن به اتمام نرسید. آنچه تاکنون بیان شد این بود که: علما و فقهایی که بر یک مطلب اتفاق نظر دارند، خصوصاً وقتی که این نظر خلاف قواعد عامه است، به دلیل پیشینه‌ی ورعی و تقوای آنان و استقامتشان در حفاظت از دین، نمی‌توان احتمال غفلت را در مورد ایشان پذیرفت. بنابراین، اطمینان حاصل می‌شود که این فتوا، مستند به دلیل معتبری است که به‌عنوان مخصص قواعد عمل کرده و موجب استثنا در قاعده شده است. تحلیل وجه کاشفیت اجماع شهید صدر در ادامه، احتمال مخصص را در دو وجه مطرح می‌کند: 1. احتمال اول: این مخصص می‌تواند یک روایت معتبر باشد که اکنون در دسترس ما نیست اما نزد فقها موجود بوده است. این احتمال، هرچند ممکن است، اما پذیرش آن دشوار است؛ زیرا روایات ضعیف و غیرقطعی در منابع حدیثی ثبت شده‌اند، حال چگونه ممکن است روایتی معتبر و متواتر از قلم افتاده باشد؟ 2. احتمال دوم: به اعتقاد شهید صدر، اجماع فقها کاشف از یک باور عمومی و شرعی نزد اصحاب ائمه است. این باور، حاصل درک ایشان از مجموعه‌ای از دلالت‌های روایات بوده که در زمان اصحاب ائمه شکل گرفته و به فقهای قدیم منتقل شده است. چنین باوری، مبتنی بر مستندات معتبری بوده که نزد اصحاب ائمه قطعی تلقی می‌شده است؛ حال چه آن مستند قول، فعل، یا تقریر معصوم باشد. از آنجا که این نگاه به اصحاب ائمه نزدیک است و اتصال آن به زمان معصومین قریب به حس می‌باشد، می‌توان به صحت آن اطمینان یافت. این باور برخلاف استدلال‌های عقلی، ناشی از مشاهدات مستقیم و ملموس اصحاب بوده و در طول زمان تثبیت شده است. تفاوت دیدگاه شهید صدر و صاحب فصول صاحب فصول بر این باور است که حجیت اجماع کاشف از وجود روایتی معتبر است که اکنون از دست رفته است. ایشان ورع و تقوای فقها را دلیل این کشف می‌داند. اما شهید صدر با این دیدگاه مخالفت کرده و معتقد است که باور فقها ریشه در یک ارتکاز عمومی شرعی دارد که در میان اصحاب ائمه شکل گرفته و به فقهای بعدی منتقل شده است. شهید صدر در تبیین خود به نکات زیر اشاره می‌کند: این باور، به دلیل نزدیکی به زمان اصحاب ائمه، کاشف از مستنداتی است که برای ایشان قطعی بوده است. چنین باوری نه‌تنها یک باور فردی، بلکه یک ارتکاز جمعی است که از نسل اصحاب ائمه به فقهای قدیم منتقل شده است. اگر این باور مستند نداشت، حتماً با مخالفت‌هایی از سوی معصومین یا فقهای دیگر مواجه می‌شد. نتیجه‌گیری بنابراین، تفاوت نگاه صاحب فصول و شهید صدر در این است که صاحب فصول وجود یک روایت خاص و معتبر را مبنای کاشفیت اجماع می‌داند، در حالی که شهید صدر اجماع را مبتنی بر یک باور جمعی شرعی می‌بیند که از مستندات اصحاب ائمه نشأت گرفته است. این دیدگاه شهید صدر با تأکید بر "ارتکاز جمعی" و انتقال آن از اصحاب معصومین به فقهای بعدی، نگاهی واقع‌بینانه‌تر و متکی بر تاریخ و شواهد دارد.
14031102 فقه - استاد زارعی سبزواری.mp3
8.1M
📒درس خارج فقه 🗓روز سه‌شنبه تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۰۲ استاد زارعی سبزواری قم مدرسه فیضیه مدرس ساحلی ساعت ۹ الی ۱۰ صبح
14031102 اصول - استاد زارعی سبزواری.mp3
12.04M
📒درس خارج اصول 🗓روز سه‌شنبه تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۰۲ استاد زارعی سبزواری قم مدرسه گلپایگانی مدرس ۱۱ ساعت ۸ الی ۹ صبح