eitaa logo
استاد زارعی سبزواری
423 دنبال‌کننده
58 عکس
2 ویدیو
13 فایل
دروس استاد زارعی سبزواری . . . جهت ارتباط با ادمین @Saeidzarei7 سایت: https://www.zareisabzevari.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
14031029 اضول - استاد زارعی سبزواری.mp3
8.81M
📒درس خارج اصول 🗓روز شنبه تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۲۹ استاد زارعی سبزواری قم مدرسه گلپایگانی مدرس ۱۱ ساعت ۸ الی ۹ صبح
14031029 فقه - استاد زارعی سبزواری.mp3
7.6M
📒درس خارج فقه 🗓روز شنبه تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۲۹ استاد زارعی سبزواری قم مدرسه فیضیه مدرس ساحلی ساعت ۹ الی ۱۰ صبح
14031030 اصول - استاد زارعی سبزواری.mp3
10.63M
📒درس خارج اصول 🗓روز یکشنبه تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۳۰ استاد زارعی سبزواری قم مدرسه گلپایگانی مدرس ۱۱ ساعت ۸ الی ۹ صبح
14031030فقه - استاد زارعی سبزواری.mp3
7.49M
📒درس خارج فقه 🗓روز یکشنبه تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۳۰ استاد زارعی سبزواری قم مدرسه فیضیه مدرس ساحلی ساعت ۹ الی ۱۰ صبح
بسم الله الرحمن الرحیم متن📒درس خارج اصول 🗓روز یکشنبه تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۳۰ استاد زارعی سبزواری قم مدرسه گلپایگانی مدرس ۱۱ ساعت ۸ الی ۹ صبح فرمایش شهید صدر (رضوان الله تعالی علیه) در خصوص وجه کاشفیت اجماع، و به تعبیر ما "وجه حجیت اجماع"، موضوع اصلی بحث امروز است. در جلسه گذشته، بخشی از بیانات ایشان مطرح شد اما بررسی کامل آن به اتمام نرسید. آنچه تاکنون بیان شد این بود که: علما و فقهایی که بر یک مطلب اتفاق نظر دارند، خصوصاً وقتی که این نظر خلاف قواعد عامه است، به دلیل پیشینه‌ی ورعی و تقوای آنان و استقامتشان در حفاظت از دین، نمی‌توان احتمال غفلت را در مورد ایشان پذیرفت. بنابراین، اطمینان حاصل می‌شود که این فتوا، مستند به دلیل معتبری است که به‌عنوان مخصص قواعد عمل کرده و موجب استثنا در قاعده شده است. تحلیل وجه کاشفیت اجماع شهید صدر در ادامه، احتمال مخصص را در دو وجه مطرح می‌کند: 1. احتمال اول: این مخصص می‌تواند یک روایت معتبر باشد که اکنون در دسترس ما نیست اما نزد فقها موجود بوده است. این احتمال، هرچند ممکن است، اما پذیرش آن دشوار است؛ زیرا روایات ضعیف و غیرقطعی در منابع حدیثی ثبت شده‌اند، حال چگونه ممکن است روایتی معتبر و متواتر از قلم افتاده باشد؟ 2. احتمال دوم: به اعتقاد شهید صدر، اجماع فقها کاشف از یک باور عمومی و شرعی نزد اصحاب ائمه است. این باور، حاصل درک ایشان از مجموعه‌ای از دلالت‌های روایات بوده که در زمان اصحاب ائمه شکل گرفته و به فقهای قدیم منتقل شده است. چنین باوری، مبتنی بر مستندات معتبری بوده که نزد اصحاب ائمه قطعی تلقی می‌شده است؛ حال چه آن مستند قول، فعل، یا تقریر معصوم باشد. از آنجا که این نگاه به اصحاب ائمه نزدیک است و اتصال آن به زمان معصومین قریب به حس می‌باشد، می‌توان به صحت آن اطمینان یافت. این باور برخلاف استدلال‌های عقلی، ناشی از مشاهدات مستقیم و ملموس اصحاب بوده و در طول زمان تثبیت شده است. تفاوت دیدگاه شهید صدر و صاحب فصول صاحب فصول بر این باور است که حجیت اجماع کاشف از وجود روایتی معتبر است که اکنون از دست رفته است. ایشان ورع و تقوای فقها را دلیل این کشف می‌داند. اما شهید صدر با این دیدگاه مخالفت کرده و معتقد است که باور فقها ریشه در یک ارتکاز عمومی شرعی دارد که در میان اصحاب ائمه شکل گرفته و به فقهای بعدی منتقل شده است. شهید صدر در تبیین خود به نکات زیر اشاره می‌کند: این باور، به دلیل نزدیکی به زمان اصحاب ائمه، کاشف از مستنداتی است که برای ایشان قطعی بوده است. چنین باوری نه‌تنها یک باور فردی، بلکه یک ارتکاز جمعی است که از نسل اصحاب ائمه به فقهای قدیم منتقل شده است. اگر این باور مستند نداشت، حتماً با مخالفت‌هایی از سوی معصومین یا فقهای دیگر مواجه می‌شد. نتیجه‌گیری بنابراین، تفاوت نگاه صاحب فصول و شهید صدر در این است که صاحب فصول وجود یک روایت خاص و معتبر را مبنای کاشفیت اجماع می‌داند، در حالی که شهید صدر اجماع را مبتنی بر یک باور جمعی شرعی می‌بیند که از مستندات اصحاب ائمه نشأت گرفته است. این دیدگاه شهید صدر با تأکید بر "ارتکاز جمعی" و انتقال آن از اصحاب معصومین به فقهای بعدی، نگاهی واقع‌بینانه‌تر و متکی بر تاریخ و شواهد دارد.
14031102 فقه - استاد زارعی سبزواری.mp3
8.1M
📒درس خارج فقه 🗓روز سه‌شنبه تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۰۲ استاد زارعی سبزواری قم مدرسه فیضیه مدرس ساحلی ساعت ۹ الی ۱۰ صبح
14031102 اصول - استاد زارعی سبزواری.mp3
12.04M
📒درس خارج اصول 🗓روز سه‌شنبه تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۰۲ استاد زارعی سبزواری قم مدرسه گلپایگانی مدرس ۱۱ ساعت ۸ الی ۹ صبح
استاد زارعی سبزواری
📒درس خارج فقه 🗓روز سه‌شنبه تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۰۲ استاد زارعی سبزواری قم مدرسه فیضیه مدرس ساحلی ساعت ۹
متن 📒درس خارج فقه 🗓روز سه‌شنبه تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۰۲ استاد زارعی سبزواری قم مدرسه فیضیه مدرس ساحلی ساعت ۹ الی ۱۰ صبح ۹بسم الله الرحمن الرحیم در خصوص مسئله اول، یعنی آنچه که در حج تمتع شرط است، به عنوان شرایط وقوع حج تمتع، به اینجا رسیدیم که بر اساس روایات، اگر کسی در ماه‌های ذیحجه اقدام به انجام عمره مفرده نماید، آیا عمره مفرده او به طور مطلق تبدیل به عمره تمتع شده و حج تمتع می‌شود و موظف به انجام حج تمتع است، یا این که این عمره مفرده محسوب شده و معتمر می‌تواند هر زمان که بخواهد از مکه خارج شده و به منزل خود برود؟ تفاسیری در این زمینه وجود داشت، و نتیجه‌ای که گرفته شد این بود که اگر این شخص بعد از انجام عمره مفرده، اقامت او در مکه تا روز ترویه ادامه یابد، باید حج تمتع را تکمیل کند. اما اگر قبل از یوم الترویه خروج از مکه را اراده نماید، می‌تواند از مکه خارج شده و عمره مفرده‌اش را همانطور که نیت کرده بود، عمره مفرده محسوب نماید. در ادامه، یک فرعی مطرح می‌شود که به همین موضوع مربوط است: آیا این نصوص و روایات که دلالت بر این دارند که اگر شخص تا یوم الترویه در مکه بماند، عمره مفرده او به عنوان عمره تمتع محسوب می‌شود، اختصاص دارد به کسی که از ابتدا قصد انجام حج تمتع نداشته و تنها قصد انجام عمره مفرده را داشته، یا شامل کسانی نیز می‌شود که از ابتدا قصد دارند حج تمتع را نیز انجام دهند؟ ثمره این اختصاص یا تعمیم در این است که اگر عمره انجام شده، عمره مفرده محسوب شود، فرد می‌تواند پس از آن از مکه خارج شود، ولی اگر این عمره به طور مطلق تبدیل به عمره تمتع شود، در فاصله میان عمره تمتع و حج تمتع، دیگر حق خروج از مکه را نخواهد داشت. این مسئله میان فقها اختلافی است. سید محقق خویی (رضوان الله تعالی علیه) می‌فرماید که این احتساب عمره مفرده به جای عمره تمتع، اختصاص به کسی دارد که از ابتدا قصد انجام حج تمتع نداشته باشد و تنها قصد انجام عمره مفرده را داشته باشد. در غیر این صورت، اگر شخص قصد داشته باشد که امسال حج تمتع را انجام دهد، عمره مفرده‌اش به عنوان عمره تمتع محسوب نشده و باید از مکه خارج شود و از میقات مورد نظر برای حج تمتع محرم گردد. برای اثبات این اختصاص، ایشان به برخی روایات استناد کرده است. یکی از این روایات، موثقه سماعة بن مهران است که از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است. در این روایت آمده است که اگر کسی در یکی از ماه‌های حج (یعنی شوال) عمره مفرده انجام دهد و قصدش این باشد که بعد از آن به وطن خود برگردد، مشکلی ندارد. اما اگر اقامت او تا ایام حج ادامه یابد، عمره مفرده‌اش به عنوان عمره تمتع محسوب می‌شود. رَوَى سَمَاعَةُ بْنُ مِهْرَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ : «مَنْ حَجَّ مُعْتَمِراً فِي شَوَّالٍ وَ مِنْ نِيَّتِهِ أَنْ يَعْتَمِرَ وَ يَرْجِعَ إِلَى بِلاَدِهِ فَلاَ بَأْسَ بِذَلِكَ وَ إِنْ هُوَ أَقَامَ إِلَى اَلْحَجِّ فَهُوَ مُتَمَتِّعٌ لِأَنَّ أَشْهُرَ اَلْحَجِّ شَوَّالٌ وَ ذُو اَلْقَعْدَةِ وَ ذُو اَلْحِجَّةِ ... من لا يحضره الفقيه ج ۲، ص ۴۴۸ روایت دیگری که ایشان برای اثبات اختصاص این حکم به فردی که قصد انجام حج تمتع را نداشته است، نقل می‌کند، صحیحه معاویه بن عمار است. در این روایت، تفاوت بین متمتع و معتمر بیان شده است و در سفر امام حسین (علیه‌السلام) به این نکته اشاره می‌کند که عمره مفرده‌ای که در ذیحجه انجام می‌شود، اگر شخص قصد انجام حج تمتع را نداشته باشد، مشکلی ندارد. مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مَرَّارٍ عَنْ يُونُسَ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مِنْ أَيْنَ اِفْتَرَقَ اَلْمُتَمَتِّعُ وَ اَلْمُعْتَمِرُ فَقَالَ «إِنَّ اَلْمُتَمَتِّعَ مُرْتَبِطٌ بِالْحَجِّ وَ اَلْمُعْتَمِرَ إِذَا فَرَغَ مِنْهَا ذَهَبَ حَيْثُ شَاءَ وَ قَدِ اِعْتَمَرَ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي ذِي اَلْحِجَّةِ ثُمَّ رَاحَ يَوْمَ اَلتَّرْوِيَةِ إِلَى اَلْعِرَاقِ وَ اَلنَّاسُ يَرُوحُونَ إِلَى مِنًى وَ لاَ بَأْسَ بِالْعُمْرَةِ فِي ذِي اَلْحِجَّةِ لِمَنْ لاَ يُرِيدُ اَلْحَجَّ» تهذيب الأحکام ج ۵، ص ۴۳۷ سومین روایت که ایشان به آن استناد می‌کند، صحیحه حسن ابن علی است که در آن اشاره شده است که وقتی ماه ذیحجه وارد می‌شود و فرد در مدینه است، نمی‌تواند برای حج تمتع محرم شود و تنها می‌تواند برای عمره محرم گردد.