eitaa logo
زاویه‌دید
187 دنبال‌کننده
34 عکس
29 ویدیو
7 فایل
‌در تلاشم به مهم‌ترین موضوعات جامعه پیرامون خود با زاویه‌دید دقیق‌تر نگاه کنم. آیدی @Mohammad_arani
مشاهده در ایتا
دانلود
یادداشت شماره: ۱۰ ۳۱ تیر ۱۴۰۰ درد و دلی با شیعیان علی علیه السلام امام علی علیه السلام؛ مرشد معنوی یا امام تمدن ساز؟! واقعه عاشورا، نتیجه نگرش غلط به غدیر است. چند روزی مانده به عید الله الاکبر، جنب و جوش زیادی برای اطعام، خطبه خوانی و امثالهم بین ما به وجود آمده و روز به روز و سال به سال رونق بیشتری می گیرد. مثل رفتار ما در ایام ولادت یا شهادت ایشان که فقط به ذکر مصیبت های در روضه، شربت و شیرینی ختم می شود. این رفتار ما از کدام پیش فرض در نگاه به امام سرچشمه می گیرد، امام مرشد معنوی است یا إنّ الإمامةَ نظامُ المُسلِمین. خطبه غدیر را فراز به فراز با لحن گرم قرائت می‌کنیم اما انگیزه مان از خواندنش اصلاح جامعه یا دریافت پاسخ به معضل های کشور نیست، چرا؟ چون شأن و جایگاه امام عليه اسلام برای شیعیانش در حد مُرشد معنوی باقی مانده نه به عنوان مرجع حل مشکلات جامعه در عرصه اقتصاد، فرهنگ، سیاست، امنیت، علم، سلامت و... امام علیه السلام را فقط برای ایام خاص (مثل غم‌ها و شادی‌ها، بین نماز جماعت‌ها) و اماکن خاص (مثل مساجد و حسینیه ها) برای احکام شرعی گفتن ها پذیرفته ایم و برای او که تنها مرجع و مأمن برای نجات بشریت از گردآب مدرنیته و مادی گرائی است، شأنی قائل نشدیم. امروز امام ما برای دستگاه های اداره جامعه راهکارها و نظریات متقنِ ناگفته دارد اما چه بگویم که بر سر منبر ها امام را اکثراً امامِ مریض، امامِ خانه نشین و شافی بيماران خطاب می‌کنند! یا اميرالمؤمنين! چه بگویم که در بین مُحبین و شیعیانت هم مظلوم هستی. چه دردی دارد که در جامعه ذکر خیرت باشد اما در شأن و جایگاهت از غریبه ها هم غریبه تر هستی! حل مشکلات مردم تنها از باب خانه ائمه(علیهم السلام) می گذرد. @zavieh_did
یادداشت شماره ١١ ۶ مرداد ١۴٠٠ دانشگاه امام صادق علیه السلام یا حوزه علمیه قم؟! حدود ۴٣ سال است از سیطره و استعمار سیاسی غرب رهایی یافته ایم اما قريب به ١٧٠ سال است مستعمَر علوم انسانی ذاتا غرب و سربازان تربیت یافته این مکتب هستیم. اما امام خمینی رحمت الله علیه آن امام تحول، روح امید و انگیزهٔ مقابله با آمریکا و اروپا مستکبر و استعمارگر را در کالبد جوانان ایران، مردم جهان اسلام و انسان های مستضعف دنیا دمید. او کسی است که به ما آموخت فقط تابع ولایت علی علیه السلام و اولاد کرامش صلوات الله عليهم در تمام ابعاد زندگی باشیم. حال به مناسبت عید ولایت با خود عهد کنیم خرمشهر های فتح نشده یعنی دانشگاه امام صادق علیه السلام را که کتاب اقتصادی کینز در آن تدریس می شود تا دانشگاه تهران که جامعه شناسی گیدنز رشته های تحصیلی آن است را با علم خطا ناپذیر علی علیه السلام که در حوزه علمیه قم تدریس می شود فتح کنیم. @zavieh_did
🏴 مجموعه لوح | ◽️ رهبر انقلاب: اسلام را قیام سیّدالشّهدا حفظ کرده است. یک جریانی به رهبری حسین‌بن‌علی (سلام‌الله‌علیه) دارد در دنیا پیش میرود؛ و ان‌شاءالله پیش خواهد رفت و گره‌‌های ملّتها را باز خواهد کرد. 📥 دسترسی به مجموعه لوح👇🏻 https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=48445
یادداشت شماره ۱۲ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ معرفت الامام؛ لبیک به ندای فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا سرگذشت شیعه مملو از فراز نشیب های دردناک است. از زمانی که آن ۴۰ نفر در میدان حاضر نشدند و اگر آمده بودند شاید آن کرب عظیم برای عالم ایجاد نمی شد، اسارت اهل بیت عصمت مقدر نمی شد. و اما اکنون صدای الرحیل فرزندشان به گوش به ظاهر شنوای ما نمی رسد و امام ما شرید، طرید، فرید و وحید در بیابان هاست. چرا؟ مسلمانان درگیر دو فهم از اسلام اند و می شود آنچه نباید! یک فهم غیر محمدی (آمریکایی) است و دین را برای پاسخ به بخشی از نیاز های فرد می خواهد و آن را جدای از سیاست، حامی برخورداران قریشی و حافظ جماعت و وحدت بدون حق و سنت رسول الله می داند و دیگری فهمی ناب از اسلامی محمدی است. اسلامی که برای اداره جامعه آمده، خواهان امنیت برای عدالت و وحدت کلمه برای حق و احیای سنت است. به تجربه اثبات شده است عمل بر اساس فهم غیر محمدی (آمریکایی) از اسلام، منجر به تنها تر شدن امام علیه السلام شده و تمسک به اسلام ناب محمدی مانند امام خمینی رحمت الله علیه توفیق وفای به عهد را مهیا می سازد. ولی چگونه به این اسلام تمسک کنیم؟ ارتقای محور اصلی رشد است والا قتلوک و ما عرفوک تکرار خواهد شد. @zavieh_did
🔰 وتر موتور ❛❛ عین‌صاد 📚 #⃣ ‌ ☑️ |اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| 🛒 برای سفارش آثار استاد کلیک کنید •═══••@Einsad••═══•
📚 به فضل الهی: نشست تخصصی معرفی پروتکل های فقهی مدیریت کرونا در مقایسه با پروتکل های سازمان بهداشت جهانی (Who) روز چهار شنبه (۱۰ شهریور ۱۴۰۰) از ساعت ۸ صبح در شهر مبارک قم آغاز به کار خواهد کرد. 🗞پیشخوان نشست: http://nro-di.blog.ir/1399/01/01 @olgou4
یادداشت شماره ۱۳ ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ چگونه واکسیناسیونی ایمن تر، ارزان تر و سریع تر داشته باشیم؟ ویروس منحوس کرونا طی دو سال اخیر ضربه هایی جبران ناپذیر به خانواده‌ها در سراسر دنیا وارد کرده است بر همین اساس پیشگیری و درمان آحاد مردم لازم و عقلانی ترین راه برای عبور از این فتنه است. از میان ادعا و گمان های متعدد، تنها راهکار سازمان بهداشت جهانی استفاده از های تزریقی است که منجر به ناخواسته کثیر، کاهش سرعت واکسیناسیون و کیفیت ایمنی در فرد واکسینه شده و تحمیل هزینه های مالی و امنیتی چالش برانگیز بر کشور ها شده است که این موارد و بیشتر از آن دلالت بر دارد. حال با حذف فرض وجود مافیای دارو و درمان اگر از زاویه دید دیگر به واکسن پرداخته و مبتنی بر مبانی واکسن را به مجموعه اقدامات ایمن کننده فرد در برابر بیماری باز تعریف کنیم، بنابر تجربه و مقایسه های متعدد با روش های کنونی، به مجموعه اقدامات دیگری در کنار دیدگاه های فعلی مانند ۱. پروتکل های هشتگانه تسهیل کننده تنفس و کنترل علائم حاد ۲. پروتکل های هشتگانه تعدیل کننده طبع ۳. پروتکل های هشتگانه تقویت کننده قلب (امیر البدن) و غیره دست خواهیم یافت که منتهی به تر، تر و تر خواهد شد. اطلاعات بيشتر پروتکل های فقهی مدیریت کرونا @zavieh_did
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 پروتکل های فقهی مدیریت کرونا با پروتکل های سازمان بهداشت جهانی چه تفاوتی دارد؟ ❓چگونه بیماری ساده کرونا را درمان کنیم؟ @olgou4
۱۲ مهر ۱۴۰۰ آیا بعد از اتمام واکسیناسیون عمومی مردم به زندگی عادی بازخواهند گشت؟! آیا کشورهای واکسینه شده به زندگی عادی خود بازگشتند؟! هدف مهمی که دولت سیزدهم با ضریب اولویت بالا به دنبال آن است، "پایان کرونا برای همیشه و بازگشت مردم به زندگی طبیعی قبل از کروناست" اما یک سوال مهم: آیا کشورهای واکسینه شده به زندگی عادی خود بازگشتند؟! هیچ گاه نباید فراموش کرد که سازمان بهداشت جهانی وعده داده بود پس از واکسیناسیون عمومی، مردم به زندگی عادی بازخواهند گشت. اما مثل اینکه این وعده تبدیل به دروغ شده است و بعضی کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی، علاوه بر اینکه واکسیناسیون عمومی را انجام دادند، وارد سیکل دوز های بعدی واکسن شده اند!! باوجود واکسیناسیون عمومی، تمامی پروتکلها پا برجاست و مثل اینکه قرار نیست مردم به زندگی طبیعی خود بازگردند. این را نامه دکتر مرندی به وزیر بهداشت می گوید. اخیرا نامه ای از سوی دکتر مرندی به وزارت بهداشت مبنی بر تاکید جدی بر تداوم پروتکلها با وجود واکسیناسیون حداکثری ارسال شد! ایشان برخلاف گذشته که اصرار بر واکسیناسیون داشت اما به طرز عجیبی پایان کرونا را متوقف بر واکسیناسیون نمیداند و تاکید شدیدی بر تداوم پروتکلها دارد و عملا واکسیناسیون را بی تاثیر جلوه میدهد! آقای مرندی! مردم به توصیه های واکسنی شما گوش دهند یا پایان کرونا را برای همیشه در رویاهایشان ثبت کنند؟! @assre_jadid
یادداشت شماره ۱۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۰ چرا دولت آقای رئیسی مانند طب مدرن با اقتصادِ بیمار برخورد می‌کند؟ الحمدلله امروز لایحه بودجه ۱۴۰۱ منتشر شد و بنابر گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه و تصریح ایشان، در این برنامه خط قرمز، استقراض از بانک مرکزی بوده است؛ یعنی به عبارت دیگر دولت خود را مکلف کرده جهت حل مسئله تورم و مشکل کاهش قدرت خرید مردم پول چاپ نکند و با نقدینگی موجود به حل این دو بیماری منحوس و خانمان سوز همت بگمارند. اما انتظار حوزه علمیه و نخبگان اقتصاد اسلامی از آقای رئیسی و دولت سیزدهم آن بود که به جای از بین بردن بیماری مزمن اقتصاد کشور، به درمان علت اصلی بیماری که ۱. تعریف غلط از پول (اعتباری بودن به جای مالیت داشتن) ۲. طبقه بندی غلط مشاغل ۳. نظامات علیل تولید و توزیع است توجهی مرکزی داشته باشند. پیشنهاد نخبگان اقتصاد اسلامی و تشنگان به خون سرمایه داران زالو صفت ۱. اصلاح تعریف پول (مالیت داشتن به جای اعتباری بودن) ۲. تحول در نظام طبقه بندی مشاغل ۳. اصلاح نظامات تولید و توزیع با مبنا اقتصاد اسلامی است. جهت مطالعه بیشتر طبقه بندی فقهی مشاغل، نظام فقهی تولید و توزیع و تعریف صحیح از پول و فقه المکاسب اینجا را بخوانید. @zavieh_did
یادداشت شماره ۱۵ ۶ اسفند ۱۴۰۰ به بانک ها تکلیف ما لا یطاق نکنید، ساختار رقیب طراحی کنید! آنچه برای پیر تا جوان، عامی تا نخبه نیاز تبیین ندارد ، اشکالات نظام اقتصادی از جمله سیستم بانکی است. ۱. خلق پول و کاهش ارزش پول ملی ۲. جریمه دیرکرد در پرداخت اقساط وام ۳. بنگاه داری و سرمایه داری بانک ها به جای کمک به تولید، محرومیت زدایی و کاهش فقر ۴. دادن وام های کلان به اشخاص حقیقی و حقوقی بد حساب و اختلاس گر و غیره از جمله اشکالات ذاتی و ساختاری بانک و اقتصاد کشور است که اگر چیزی غیر آن را طلب کنیم، تکلیف به ما لا یطاق کرده‌ایم.( https://www.google.com/amp/s/www.irna.ir/amp/84660345/ ) چاره چیست؟ ۱. استفاده از نظریه پول طلا به جای نظریه پول اعتباری ( http://nro-di.blog.ir/1399/10/05 ) ۲. استفاده از مفهوم انفاق به جای مفهوم پس انداز و هدایت نقدینگی ( https://nro-di.blog.ir/1400/10/01 ) ۳. استفاده از الگوی تولید خانگی و محله ای به جای الگوی تولید صنعتی و متمرکز ( http://nro-di.blog.ir/1399/11/16 ) ۴. استفاده از الگوی توزیع مردمی و محله ای به جای الگوی توزیع متمرکز مانند مگامال ها برخی از راهکار هایی است که بین نخبگان دلسوز و معتقد به جامعیت اسلام شهرت دارد و به مدیران دولتی و نمایندگان مجلس پیشنهاد می‌شود. @zavieh_did
یادداشت شماره ۱۶ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ دنبال چه هستیم؛ تمدن نوین اسلامی ایرانی یا ایران توسعه یافته یا امپراطوری ایران؟! هر از چند گاهی تحلیلگران کانادا نشین و آمریکا پرست نمی توانند زبان به دهان بگیرند و شروع به حمایت، تعریف و تمجید از ایران و جمهوری اسلامی و حضرت آقا و شهید سلیمانی می کنند. در آخر هم تمام این اقتدار ها را به احیای امپراطوری ایران ختم می کنند. اما سوال این است می خواهیم به کجا برویم؟ به سمت برویم که شایع ترین اقداماتشان قتل عام عدالت خواهان برای بقای خود، روابط نامشروع با محارم، فساد و ظلم بوده یا می خواهیم به سمت برویم که صدای خرد شدن ستون های کشور های توسعه یافته سالهاست به گوش می رسد و اوصاف ذاتی آن ها استعمار، ظلم و چپاول است. یا به سمت برویم که مبنای عملکردش این آیه است که می فرماید الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ که فقط اگر درباره بخش زکات آن صحبت کنیم از طبقه بندی مشاغل، تولید نان و گندم تا محرومیت زدایی را تحت تکفل قرار می دهد. و البته باید گفت ایران اسلامی متمدن به مراتب از امپراطوری ایران و ایران توسعه یافته قوی تر است. با تمام این ها، کدام را می خواهیم؟ @zavieh_did
یادداشت ۱۷ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ چگونه پیشرفت اقتصادی و امنیت غذایی کشور را تامین کنیم؟ در دوران افول آمریکا و ظهور نظم نوین جهانی به سر می بریم. از مهمترین محور های تامین کننده قدرت در تنظیم این نظم، رشد و مقاومت اقتصادی است. دولت آقای رئیسی با علم به وضعیت موجود دست به جراحی اقتصادی زده است و ایده های متعدد در جهت ادامه تحول در ساختار اقتصادی کشور مطرح می شود که مشهور ترین آنها عبارتند از: ۱. تکمیل بانک اطلاعات ایرانیان و راه اندازی سامانه مدیریت جامعه در راستای دستیابی به دولت الکترونیک ۲. کاهش تورم به وسیله‌ی مبارزه با خلق پول بانک های خصوصی اما بنابر زاویه دید اقتصاد اسلامی مهم ترین گام ها در جهت اصلاح اقتصاد کشور در راستای تحقق اقتصادی مردمی و در نهایت تمدن نوین اسلامی عبارتند از ۱. تحقق طبقه‌بندی فقهی مشاغل ( مشاغل برتر در اسلام کشاورزی، باغداری و دامداری) ۲. عمومی کردن تجارت ۳. تحقق پول غیر اعتباری از جمله فواید تحقق این تدابیر که می توان به آن اشاره کرد ۱. افزایش کیفیت محصولات ۲. کاهش قیمت محصولات ۳. مدیریت آب، هوا و محیط زیست ۴. محرومیت زدایی ساختاری است. @zavieh_did
⚡️پیشنهادهای دکتر مهدی عسگری (نماینده تمدنی مردم محترم کرج) با موضوع: اصلاح نظام برنامه ریزی کشور و حل مشکلات اقتصادی مردم: ❓پیشنهاد دوم : عمومی سازی تجارت و افزایش نقش مردم در تولید و توزیع کشور؛ وضعیت اقتصادی مردم را بهبود می بخشد! @olgou4
یادداشت ۱۸ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ چگونه محرومیت اقتصادی را ریشه کن کنیم؟ ۴۵ سال است که انقلاب اسلامی ایران به دنبال ریشه کن کردن فقر و محرومیت از جامعه است لکن به نسبت هزینه و تلاشی که انجام شده توفیقات و نتیجه قابل قبول نیست. چرا؟ از ابتدا تا کنون رایج ترین و البته غلط ترین راهبرد ها برای محرومیت زدایی عملیاتی شده که عبارت اند از: ۱. دادن یارانه به اول زنجیره تولید تا مصرف که ثمره اش فساد های میلیار دلاری، واردات غذای سگ و گربه و چوب بستنی و اطعام ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر از مردم کشورهای همسایه بوده است. یا ۲. دادن یارانه به آخر زنجیره تولید تا مصرف که از ثمره اش افزایش قیمت محصولات، کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم متوسط به پایین در طول زمان شده است. در یک جمله راهکار حوزه علمیه این است: مردم را محور و ستون فقرات تولید و توزیع کنید. یعنی تا وقتی شهری مثل قم حدود ۶۰۰ واحد تولید تخم مرغ و حدود ۱۲۰۰ واحد تولید لبنیات و گوشت دارد، نمی توان فقر را ریشه کن کرد. لازم است با چند دسته اقدام زیر ساختی در کشور، روستا را لجستیک و پشتیبان شهر و کلان شهر نمود. این اقدامات ریشه ای عبارتند از: ۱. اجرای قانون احیای موات ۲. تغییر الگوی ساخت مسکن به دار واسعه ۳. تاسیس بازار های رایگان وقفی و موقت در سطح شهرها پاسخ تفصیلی در برنامه ملی محرومیت زدایی @zavieh_did
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 خانه ویلائی(دار واسعه) از حیث قیمت ارزانتر از آپارتمان تمام می شود. (بخشی از مناظره دیشب در شبکه خبر یک شنبه ۴ دی ۱۴۰۱) ❓خانه ویلائی علاوه بر مزیت اقتصادی، در حوزه تربیت، تفریح خانگی، صله رحم، کاهش تولید زباله، کاهش دما در فصل گرم، اقتصاد مقاومتی و... دارای مزیت است! @olgou4
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 انتقاد آیت‌الله میرباقری از نحوۀ تقسیم اَنفال ⚡️ انفال نباید براساس «الگوی توسعۀ سرمایه‌داری» توزیع شود. 🖇 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4921 ☑️ @mirbaqeri_ir
✍️مالیات بر تورم سرمایه ⚠️هشدار : همان افرادی که با تصویب قانون ضداسلامیِ بانکداری، لکۀ ننگی را در تاریخ مجالس جمهوری اسلامی رقم زدند؛ اکنون به دنبال قانونی هستند که غصب مال مردم را نهادینه می نماید !!! عیوب ساختاری این قانون را در پنج محور خدمت نمایندگان ارسال کرده ایم : 1️⃣ افزایش قیمت ها در ایران به علت کاهش ارزش ریال است؛ نه عایدی سرمایه 2️⃣ این قانون دولت را ذینفع تورم میکند و ذاتا دچار تعارض منافع است. 3️⃣ در نتیجۀ این قانون، یک بازار جدید برای فساد و صوری سازی ایجاد میگردد. 4️⃣ درشرایطی که دولت بزرگترین زمین خوار است، این قانون نوعی شیادی است. 5️⃣ این قانون ریسک ریال را افزایش میدهد و تورم را بیشتر خواهد کرد. 🏅لطفا این یادداشت را برای نمایندگان محترم مجلس ارسال نمائید. 🔗کانال موسسۀ متا
یادداشت ۱۹ ۱۹ دی ۱۴۰۱ چگونه در نظام پولی و مالی کشور تحول ایجاد خواهد شد؟ اگر زاویه دید «اسلام برای تمام ساحت های زندگی بشر برنامه و نظر منحصر به خود را دارد» را بپذیریم سوال بعدی از نحوه ی پاسخ به مسائل و موضوعات با این زاویه دید است. ایده ها برای حل مسئله به دو بخش تقسیم می شوند. یا نگاه بخشی برای حل مسئله اتخاذ شده است یا نگاه نظام سازانه که اقتضای زاویه دید بالا نیز همین نگاه نظام سازانه است و منظور از آن دیدن تاثیر نظامات اجتماعی بر موضوع مدنظر است. مصادیق نگاه بخشی؛ نوع نگاه به مسئله پول، مسئله طب(طب اسلامی موجود)، مسئله ی معماری(معماری اسلامی و زیست شهر)، مسئله جمعیت و امثال این ها است. به دیگر سخن این دوستان مانند توصیف فقه فردی که نماز را به امر مولی به عبد خود تعریف کرده، مسائل را توصیف نموده و نسبت این مسائل با نظامات اجتماعی را تبیین نکرده اند و در نهایت این ایده و نظرات به جهت عدم جامعیت به سرنوشت های چون ۱. امتداد نداشتن ۲. هضم شدن در ساختار جامع غربی که اداره کننده ی جامعه است ۳. شنیده نشدن راهکار در ساختار اجرایی کشور مبتلا می شوند. همه ی این تحلیل های بخشی از مسائل نتیجه ی نگاه ناقص به ساختار های اداره جامعه و عدم توجه به اقتضای الگو های اداره جامعه است. به عنوان مثال اگر نسبت نماز و حکومت با توجه به آیه ی «الَّذِینَ إِنْ مَکنَّاهُمْ فِی الأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکرِ وَللهِ عاقِبَةُ الأُمُورِ» بررسی شود می توان از نگاه فقه فردی به نگاه نظام سازانه منتقل شد. و همچنین برای عبور از گردنه عدم جامعیت، از دوستان خود -به عنوان مثال دوستان پولطلایی- می خواهیم نسبت پولطلا و نظامات تولید، نسبت پولطلا و نظامات توزیع، نسبت پولطلا با طبقه بندی مشاغل، نسبت پولطلا با تجارت بین المللی را تبیین کنند. با این روش به توفیق الهی می توان نظام پولی و مالی کشور را در مسیر تحول قرار داد. برای شروع تبیین از این مطلب استفاده کنید. @zavieh_did
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆5 دقیقه از حمایت های نادر طالب زاده از «پولطلا» 🏅پولطلا در منظر اندیشمندان جهان اسلام @MataNevesht BinesheTamadoni.ir
📢 چرخۀ توسعۀ مادی غربی، وادیِ تیه است. «یک ماهیگیر، کنار دریا خوابیده بود. کسی آمد او را بیدار کرد و گفت: بلند شو و ماهی بگیر. جواب داد: ماهی گرفتم و ناهار هم خوردم. گفت: بیشتر بگیر. جواب داد: برای چه؟ گفت: بیشتر که گرفتی، می‌فروشی. کم‌کم یک تور می‌خری. بعد که بیشتر صید کردی، می‌توانی کشتی ماهیگیری بخری. آن‌وقت راحت استراحت می‌کنی. جواب داد: تو مرا از خواب بیدار کردی؛ همین الآن هم داشتم استراحت می‌کردم! چرخۀ توسعه مادی، آخرش همین است. البته کسی با اصل پیشرفت و تمدن مخالف نیست؛ ولی پیشرفت، غیر از سرگردانی و حیرانی و پیچیده‌تر کردن حرکت است. پیچیده‌تر شدن حرکت که الزاماً تکامل و پیشرفت نیست. اگر کسی از ولایت الهی فاصله گرفت، نتیجۀ فاصله گرفتن از محیط ولایت، تِیه و سرگردانی است؛ مثل بنی‌اسرائیل که چهل سال سرگردان شدند؛ «فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعينَ سَنَةً يَتيهُونَ فِي الْأَرْض‏». واقعاً انسانی که وارد محیط ولایت نمی‌شود، مبتلا به تِیه و سرگردانی می‌شود؛ می‌رود و می‌گردد ولی باز سر جای اول خودش قرار دارد! وادی بیرون ولایت نبی‌اکرم(صلی الله علیه وآله) و اهل‌بیت(علیهم السلام)، وادی سرگردانی است. مثل یک مورچه‌ای که روی عبای من می‌آید، ما بلند می‌شویم و می‌رویم؛ این بیچاره باید یک عمر بِدَوَد تا به ‌جای اول خودش برسد!» ☑️ @mirbaqeri_ir
یادداشت ۲۰ ۷ بهمن ۱۴۰۱ منظور از محله (نزدیک به اسلام) چیست ؟ بعد از آنکه پذیرفتیم بهتر است خانه در قالب دار واسعه -نه ویلایی و نه آپارتمان- ساخته شود، بحث از محله، به مثابه‌ی جایی برای تجمیع خانه ها در یک محل مطرح است. هم اکنون محله ها را با تعریف دیدگاه منطقه شهری می سازیم. بر این دیدگاه دو اصل حاکم است : ۱. اصل رشد اقتصادی یا افزایش GDP ۲. اصل سهولت دسترسی از مکانی به مکان دیگر اما اگر اصول حاکم بر ساخت محله همین ها باشد، مفاسد و نواقص مثل گذشته ادامه پیدا خواهد کرد. این به معنای تنظیم نشدن روابط انسانی و حل نشدن معضلات اجتماعی و فرهنگی است. به معنای استفاده حداقلی از طبیعت و تخریب آشکار آن است. به معنای شناخت حداقلی اسماء الهی و توحید است. حال برای آنکه به معضلات اخیر دچار نشویم لازم است سبک زندگی تغییر کند. اولین گام برای تغییر بازسازی محله با اصول زیر است: ۱. اصل تحقق آموزش عمومی؛ هدف نشر و تعلیم فوائد سه گانه اخیر به مردم و مسئولان تحقق به وسیله‌ی ۳ اقدام. ۲. اصل پاکسازی و تزکیه؛ هدف پیشگیری از بیماری تحقق به وسیله‌ی ۶ اقدام ۳. اصل تحقق مدیریت و امامت؛ تحقق به وسیله‌ی ۵ اقدام ۴- اصل مکاسب و تجارت؛ هدف تجارت عمومی و طبقه‌بندی مشاغل برتر تحقق به وسیله‌ی ۴ اقدام ۵- اصل ایجاد عبرت و میراث فرهنگی؛ هدف پشتیبانی از مردم در برابر تصمیم های غلط تحقق به وسیله‌ی ۴ اقدام ۶- اصل نفی سبیل و پدافند غیر عامل؛ هدف آمادگی جسمانی در برابر دشمن تحقق به وسیله‌ی ۳ اقدام ۷- اصل نظم و سنت های شهری؛ تحقق به وسیله‌ی ۴ اقدام ۸- اصل فرقان و ارزیابی؛ هدف کمک به تنظیم روابط انسانی تحقق به وسیله‌ی ۲ اقدام ۹- اصل بیان و تبلیغات شهری؛ تحقق به وسیله ۲ اقدام گفت‌وگو درباره ی اصول ۹ گانه، منظور از محله‌ی اسلامی را مشخص تر خواهد کرد. @zavieh_did
⚡️چند نکته درباره آیات و احادیث احیاء 👌مفهوم احیاء اولین مفهوم حوزه اداره از نظر اهل بیت علیهم السلام است. به عبارت دیگر وقتی اهل بیت علیهم السلام می خواهند جامعه ای را از وضعیت باطل به وضعیت حق هدایت کنند؛ برای ایجاد بَعث و تحرک از کلید واژه احیاء استفاده می کنند. 👌برخی از استعمالات کلید واژه احیاء به شرح زیر است: ۱- احیای نفس، ۲- احیای علم، ۳- احیای شب قدر و اعياد ، ۴- احیای عقل، ۵ - احیای قلب، ۶- احیای ارض، ۷- احیای عدل، ۸- احیای حق، ۹ - احیای قرآن، ۱۰- احیای مؤمن، ۱۱- احیای ناس، ۱۲- احیای امر. 👌اگر قصد ایجاد انگیزه و بَعث و مشارکت دادن مردم در تحقق آرمانهای پیامبران را دارید؛ احادیث احیاء را بر اساس قاعده مُکث تجمیع دلالی کنید و آنها را در میان مردم نشر دهید. حجت الاسلام علی کشوری- گفتگو با اعضای معاونت تدوین مدرسه هدایت - جمعه انتظار ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - قم @olgou4
🔶🔷🔶کَرَم؛ حَسَنی یا اُموی؟ ⏰مدت تقریبی مطالعه:۳دقیقه 🔶می گویند حسن ع کریم است اما چرا کسی نمی پرسد در جامعه ی پس از انقلابِ ی پیامبر ص چرا باید فقیری وجود داشته باشد تا حسن بخواهد به او ببخشد؟! و حسن ع که خود همزاد همین انقلاب است چه نسبتی با علتِ بودن(و شدن) این جامعه دارد؟ 🔷 با اِغفالی مشمئز کننده می گوید حسن آنقدر کریم بود که دو بار کل زندگیش را بخشید حتی آنقدر کریم که جامعه را هم دو دستی به معاویه بخشید! تا با اِعمال سیاست های ظالمانه، تولید فقر کند و حسن هم شب و روز بسته غدایی و معیشتی به دست فقرا برساند تا از گرسنگی نمیرند و اینگونه بود که پسر علی شد !؛همین! 🔶 اما،می پرسد اگر‌ حسن خلاصه در کرمش آنهم با این تعریف از کرم باشد؛ چرا معاویه باید آنقدر تبلیغ و تطمیع و تهدید و ترور را علیه حسن ع براه بیاندازد؟!مگر یک آدم خیریه بازِ این تیپی چه خطری می تواند برای معاویه داشته باشد؟! اسلام ناب می پرسد مگر حسن میراث دار وصیت علی ع نیست که به او و برادرش حسین ع فرمود:«کونا للظالم خصماً و للظموم عوناً»؟! آیا حسن آنقدر ناخلف! است که «للمظلوم عونا»ی وصیت پدر را از روی تنزه طلبی اجرا و نیمه ی اول و اولیٰ و دشوار وصیت «للظالم خصماً» را رها کند؟! آیا کرم حسن آنقدر سکولار و از عقلانیت فاصله دارد که کنار معلولِ ظلم(فقر) بایستد بی آنکه با علتِ ظلم، کاری داشته باشد؟ آیا این همان امام حسن ع است که یاران کربلاییِ حسین ع برای مقابله با ظلم در دامن او تربیت یافته اند؟! 🔷بیایید این ۴ سکانس سانسور شده از زندگی حسن ع را مرور کنیم: 1.شکل گیری خیریه ی حسنی به مثابه تاکتیک مبارزه، دقیقاً در تقابل با خیریه ی ریاکارانه و ستم پوش معاویه. ۲.لشکرکشی و آمادگی صددرصدی حسن ع بلافاصله بعد از شهادت علی ع به منظور حذف همیشگی معاویه. ۳.رویارویی در جنگ صفین با معاویه ای که بخشی از بلاد اسلامی را تحت استثمار خویش گروگان گرفته. ۴. مصاف رسواگرانه با بدعت های معاویه در بدرقه ی تبعید ابوذر به ربزه؛ وقتی حاکمیت، اعتراض ابوذر را در مبارزه با انحراف،اشرافی گری و کاخ سازی معاویه بر نمی تابد. 🔶 این صحنه ها همه و همه نمایانگر نیست که سالها با علت ظلم درگیر بوده؟! اینکه چرا نتوانسته از بینش ببرد و چه بسا با او به صلح رسیده را باید در نخبگان و مردم جست و جو کرد؛ همان چیزی که مبارزه را در هر مرحله سخت و سخت تر می کند تا جایی که رسماً به بدل می شود و فقر، بدیل عدل؛ آنگاه دیگر کَرَم و حسن ع هم نمی تواند چاره سازش باشد. 🔷جامعه ای را تصور کنید اهل کَرَم شده ی اسلام آمریکایی ولی در مبارزه با علل فقر، غایب؛ در آن جامعه معاویه ی اُموی و فَرَح پهلوی هم که خود بانی این وضع و فقرند موسس می شوند؛رانت خوار،سرمایه دارِ زالوصفت،تصمیم ساز و تصمیم گیر سیاست های فقرآفرین هم. خیریه که چه عرض شود؛ ای که گاهی خود ابزار پولشویی و مهم تر وسیله ی و لعاب مذهبی جهت توجیه سرمایه داری می شود تا دوباره تصاعدی فقر زائیده شود؛ و البته در این میان مبادا بساط کریمانگی اسلام آمریکایی بر هم بخورد‌! راستی امام حسن ما کدام کریم است؟! ✍ 🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفین @paberahnegan 📌پیوند همراهی در شبکه های اجتماعی👇 Yek.link/paberahnegan
یادداشت ۲۱ ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ چگونه آقایی دلار و سلطه آن بر کشور را از بین ببریم ؟ وقتی می گوییم آقایی ، یعنی چیزی بالغ بر ۴۰ میلیارد تا ۸۰ میلیارد دلار نیاز قطعی کشور به دلار برای صادرات و واردات وقتی میگوییم سلطه یعنی واردات بیش از ۶۰ درصدی مواد غذایی از خارج کشور و دارو و تجهیزات پزشکی، مصالح و فولاد، مواد پتروشیمی و از این قبیل نیاز ها های قطعی کشور حال چاره چیست ؟ ۱. برخی می گویند با ارز واسط ملی کشور ها صادرات و واردات کنیم ۲. برخی می گویند با پول طلا صادرات با واردات کنیم. اما ۳. برخی می گویند زیست بوم مستقلی تشکیل داده و اصل نیاز را در داخل تولید کنیم مثل تاسیس شرکت های دانش بنیان مزیت راهکار سوم نسبت به دو راهکار نخست، خروج از پیش فرض لزوم واردات و صادرات و نیاز به کشور های دیگر است. در واقع پیش فرض راهکار سوم نپذیرفتن نیاز قطعی کشور به ۴۰ تا ۸۰ میلیارد دلار است. حال سوال اینجاست که راهکار های دیگری از این قبیل برای تشکیل زیست بوم مستقلی هست؟ راهکار های دیگر عبارتند از ۱. اجرای قانون احیای موات و شکستن احتکار زمین ۲. غلبه دادن به ساخت خانه های دار واسعه (مدل مترقی ویلایی) به جای آپارتمان ۳. ساخت تدریجی بازار های رایگان و وقفی در سراسر کشور ۴. حمایت از طبقه بندی جدید مشاغل ( مثل مشاغل برتر کشاورزی ، دامداری و باغداری) ۵. تغییر سیاست منطقه شهری به سیاست محله و محیط همسایگی ۶. اجرای جدی سیاست های ۲۵ گانه پیشگیری از بیماری راه نجات کشور از دست نظام سرمایه داری زالو صفت، عبرت گرفتن از تجربه های نافرجام کارشناسی از دولت سازندگی تا کنون است. آزموده را آزمودن خطاست! https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff