eitaa logo
ذهن‌شناخت
212 دنبال‌کننده
371 عکس
35 ویدیو
35 فایل
نگاشته ها و مطالبی در حوزه فلسفه ذهن، فلسفه نفس و علوم شناختي ارتباط با مدیر: @Dargahifar_reza
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ گروه تفسیر و علوم قرآن مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با همکاری دبیرخانه کرسی‌ها برگزار می‌کند ✅ موضوع: بررسی مستندات قرآنی دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی(ره) درباره‌ی جایگاه انفعالات در نفس انسان 👤 سخنران: حجت الاسلام و المسلمین آقای 👤 ناقد: حجت الاسلام و المسلمین آقای دكتر 👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر 🗓 چهارشنبه 11 خرداد 1401 ⏰ 11 🌐 درگاه مجازی شرکت در کرسی علمی👇👇👇 🔸 میهمانان محترم: 🌐 ihsam.iki.ac.ir 🔸ورود اعضای پورتال: 🌐http://person.iki.ac.ir/Manage/OnlineMeeting/OnlineMeeting.aspx 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
نشست تخصصی رابطه علی نفس و بدن.mp3
34.3M
🔰 رابطه علی نفس و بدن (علیت ذهنی) در حکمت متعالیه و فلسفه ذهن معاصر ▫️ نشست‌ تخصصی "رابطه علی نفس و بدن (علیت ذهنی) در حکمت متعالیه و فلسفه ذهن معاصر" توسط معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در سالن اجتماعات امام خمینی‌(ره) مؤسسه نفحات برگزار شد که در این نشست، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین استاد امینی‌نژاد و حجت‌الاسلام درگاهی‌فر به ارائه مباحث پرداختند. ⏱زمان: ۸۲ دقیقه 💿حجم: ۳۲ مگابایت 💢 نفحات رو در فضای مجازی دنبال کنید. | ایتا | آپارات | تلگرام | اینستاگرام |
🔰 مسئلۀ اذهان دیگر : یک رویکرد پدیدارشناسانه 👤 ابوطالب صفدری پژوهشگر پسادکتری فلسفه، دانشگاه برمن، آلمان • زمان: دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۶ الی ۱۸ ✅ لینک ورود به جلسه سخنرانی: • https://meet.google.com/zdu-dtgv-nrg ⬅️پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (IPM)، پژوهشکده فلسفه تحلیلی ↪️ https://t.me/analyticphilosophy_IPM ————————— 🆔️ @PhilSharif
فایل تصویری اولین نشست از سلسله‌نشست‌های انجمن در سال 1401 که در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان برگزار شد در زیر قابل مشاهده است: https://philor.org/?p=2415
HoshMasnoei.mp3
11.37M
💯🔊 🔸 صوت کامل نشست علمی "هوش مصنوعی قوی و حکمت متعالیه " 🎙 با ارائه: ⏰ سه شنبه 17 خردادماه 1401 🆔 @iictchannel
💎💎💎حدیثی گرانبها از امام رضا علیه السلام درباره دیدن انسان و جایگاه روح دربدن: 📜و مِمَّا أَجَابَ ع بِحَضْرَةِ الْمَأْمُونِ لِصَبَّاحِ بْنِ نَصْرٍ الْهِنْدِيِّ وَ عِمْرَانَ الصَّابِي عَنْ مَسَائِلِهِمَا قَالَ عِمْرَانُ الْعَيْنُ نُورٌ مُرَكَّبَةٌ أَمِ الرُّوحُ تُبْصِرُ الْأَشْيَاءَ مِنْ مَنْظَرِهَا قَالَ ع الْعَيْنٌ شَحْمَةٌ وَ هُوَ الْبَيَاضُ وَ السَّوَادُ وَ النَّظَرُ لِلرُّوحِ دَلِيلُهُ أَنَّكَ تَنْظُرُ فِيهِ فَتَرَى صُورَتَكَ فِي وَسَطِهِ وَ الْإِنْسَانُ لَا يَرَى صُورَتَهُ إِلَّا فِي مَاءٍ أَوْ مِرْآةٍ وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِكَ قَالَ صَبَّاحٌ فَإِذَا عَمِيَتِ الْعَيْنُ كَيْفَ صَارَتِ الرُّوحُ قَائِمَةً وَ النَّظَرُ ذَاهِبٌ قَالَ ع كَالشَّمْسِ طَالِعَةً يَغْشَاهَا الظَّلَامُ قَالَ أَيْنَ تَذْهَبُ الرُّوحُ قَالَ أَيْنَ يَذْهَبُ الضَّوْءُ الطَّالِعُ مِنَ الْكُوَّةِ فِي الْبَيْتِ إِذَا سُدَّتِ الْكُوَّةُ قَالَ أَوْضِحْ لِي ذَلِكَ قَالَ ع الرُّوحُ‏ مَسْكَنُهَا فِي الدِّمَاغِ وَ شُعَاعُهَا مُنْبَثٌّ فِي الْجَسَدِ بِمَنْزِلَةِ الشَّمْسِ دَارَتُهَا فِي السَّمَاءِ وَ شُعَاعُهَا مُنْبَسِطٌ عَلَى‏ الْأَرْضِ فَإِذَا غَابَتِ الدَّائِرَةُ فَلَا شَمْسَ وَ إِذَا قُطِعَ الرَّأْسُ فَلَا رُوحَ. 📚در روایتی در کتاب مناقب ابن شهر آشوب آمدة: 💡روزی در حضور مأمون(لعنة الله علیه) از امام رضا علیه السلام پرسیده شد: 👀آیا چشم از نور ترکیب یافته است یا اینکه روح اشیا را از طریق آن می بیند؟ ✅ امام علیه‌السلام فرمود: چشم جسمی سیاه و سفید، و پیه‌ای بیش نسیت. دلیلش آن است که اگر داخل آن نگاه کنی تصویر خودت را در آن می بینی. و انسان صورت خود را تنها در آب و آینه و چیزهای شبیه آن می بیند. بلکه دیدن کار روح است. 💡پرسیده شد که چرا چشم را می بندیم در حالی که روح باقی است ولی دیدن محقق نمی شود؟ ✅حضرت فرمود دیدن همانند خورشیدی است که برخی مواقع مانعی از روشنایی آن جلوگیری می کند. 💡پرسیده شده روح کجا می رود؟ ✅حضرت فرمود هنگامی که از پنچره ای که نوربه خانه می تابد اگر پنجره بسته شود ، نور کجا می ورد؟ 🤔فرد درمانده شد از جواب و به حضرت گفت شما برای من توضیح بدهید. ✅حضرت ثامن‌الحج فرمود روح جایگاه و سکونتش در مغز است و شعاع آن در بدن جاری است. 🔆همانند خورشیدی که خانه اش در آسمان، و شعاع آن در زمین می تابد. همانطور که اگر خانه خورشید خراب شود، خورشیدی دیگر در کار نیست. 🧠 همین گونه اگر سر از بدن جدا شود روحی نیست. (مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏4، ص: 354-353)
بررسی دیدگاه «نفی انفعال و قوه از طبیعت و انسان» 👇👇👇
✅بررسی دیدگاه «نفی انفعال و قوه از طبیعت و انسان» 🔆در میان حکما پیرامون مسئله مشروطیت تکامل و حرکت به قوه، اختلافاتی وجود دارد. برخی از محققین بر خلاف رای مشهور معتقدند نفس (و یا هر موجود دیگری) برای حرکت خود نیازمند به قوه نیست. بنابر دیدگاه ایشان، آنچه نیازمند قوه می باشد، انفعال است و آنچه که منفعل نمی شود نیازمند به قوه نیز نخواهد بود. 🔅سوالی که اکنون ایجاد می شود آن است که اساساً تفاوت «انفعال» و «حرکت و سیلان» چیست؟ اگر تفاوتی میان این دو مقوله نباشد و هر شیء متحرکی منفعل باشد، از آنجایی که انفعال مستلزم قوه است، پس تکامل و حرکت هم مستلزم قوه خواهد بود. 🔅این دسته از محققین در پاسخ معتقدند؛ انفعال دارای یک شرط اساسی است که این شرط در سیلان و حرکت مفقود است. اساساً انفعال «مشروط است به اینکه شیء منفعل پیش از انفعال و پس از آن یکی باشد، یا به بیان دیگر، مشروط به بقای شخصی منفعل است». (عبودیت، ۱۳۹۵، ج۳: ۳۹۲) این در حالی است که شیء سیال دارای اجزاء فرضی است که هر جزء با حدوثش سبب زوال جزء قبل می‌شود. بدین ترتیب هنگامی که یک شیءِ سیالِ فاقدِ سفیدی را در مسیر حرکت و سیلانش واجدِ سفیدی یافتیم، امکان حکم به انفعال این شیء سیال را نداریم، چرا که شیء سیالِ فاقد سفیدی؛ جزئی بود که زایل شد و اکنون با جزئی (فرضی) جدید مواجهیم و همین جزء جدید است که واجد سفیدی است (به عبارت دیگر موضوع فاقد سفیدی غیر از موضوع واجد سفیدی است). پس در موجودات سیال و متحرک به جهت فقدان شرط، انفعال ممکن نیست. 🔅اکنون که انفعال در موجودات متحرک منتفی شد، بی نیازی از قوه نیز اثبات می‌شود. «نفی انفعال به معنی بی نیازی از هیولاست. از همین رو، تعمیم سیلان به کل طبیعت مستلزم نفی انفعال از کل طبیعت و مقتضی کنار نهادن هیولای مشایی از طبیعت است.» (همان: ۳۹۴) ♨️بررسی دیدگاه: همانگونه که گفته شد، انفعال مشروط به بقای شخصی منفعل است و در جایی که شخصیتِ موضوع و محل حفظ شود، شرط انفعال نیز موجود است. از طرفی حرکت دارای اجزایی فرضی است که این اجزا را راهی به خارج نیست و در واقع موجودِ پاره پاره‌ای متشکل از اجزاء بی‌نهایت وجود ندارد و این تجزّء صرفاً در بستر ذهن است. (طباطبایی، ۱۴۴۰: ۱۶۳؛ مصباح یزدی، ۱۴۰۰، ج۲: ۳۳۴) به عقیده ملاصدرا، اگرچه نفس متحرک و متجدد است، اما در عین حال استمرار نیز دارد. (صدرالمتالهین، ۱۳۹۸: ۳۱۶) ♨️از طرف دیگر اقرار به حفظ شخصیت موجود متحرک و سیال در تمام آنات حرکت داریم و پوشیده نیست که با وجود تمام تغییرات جسمی و روحی یک انسان همچنان شخصیت او محفوظ است و در هر لحظه‌ای از حرکتش این شخصیت واحد اوست که موضوع و معروض حالات و صور مختلفه قرار می‌گیرد. دست کم در خصوص انسان، شخصیتی وجود دارد که همو تضمین وحدت نفس انسان در تمام مقاطع حرکت وجودی‌اش را به عهده دارد، و به عبارت برخی از محققین؛ نفس اگرچه «ثبات شخصیت» ندارد، ولی «بقای شخصیت» دارد. (فیاضی؛ نبویان، ۱۳۹۸، ج۴: ۲۳۲) ♨️صدرالمتالهین درباره بقاء شخصیت انسان می‌گوید: «ان النفس الانسانیة مختصة من بین الموجودات بأن لها أکوان ثلاثة مع «بقائها بشخصها»؛ فللإنسان الواحد من مبدأ طفولیته کون طبیعی و هو بحسبه انسان بشري؛ ثم یتدرج فی هذا الوجود و یتصفی و یتلطف شیئا فشیئا فی تجوهره... . و هذه الانتقالات و التحولات التی یقطع بها «الشخص الواحد» سبیل الحق الی الغایة القصوی مختصة بنوع الانسان.» (صدرالمتالهین، ۱۹۸۱، ج۹: ۱۹۴-۱۹۵) ♨️همچنین در عرشیه آورده است: «تبدلها [ای الشئ] شخصا الی شخص أو صنفا الی صنف مع بقاء هذا الشخص بهویته العینیة، کما یشاهد من تبدل اوضاع زید و کمیاته و کیفیاته و ایونه و اوقاته و زید زید بعینه». (صدرالمتالهین، ۱۳۹۱: ۱۶۵) ♨️بنابراین نمی‌توان انفعال را از هر متحرک و سیالی ـ به خصوص انسان ـ صرفاً به جهت آن‌که دارای اجزای فرضی است نفی کرد و به تبع نفی قوه از طبیعت و انسان از این طریق میسر نخواهد بود. ♨️به تعبیر امام خمینی (ره) وحدت و تشخص شیء متجدد، به همان نحوه‌ی وجود متجدد و متحرک اوست. (خمینی، ۱۳۹۲، ج۳: ۴۲۱) 📗صدرالمتالهین، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، ۱۹۸۱، دار احیاء التراث. ــ ، ۱۳۹۱، عرشیه، نشر مولی. ــ ، ۱۳۹۸، الشواهد الربوبیة، بوستان کتاب. 📕طباطبایی، ۱۴۴۰، بدایة الحکمة، موسسة النشر الاسلامی. 📒امامخمینی، ۱۳۹۲، تقریرات فلسفه امام خمینی، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی. 📘مصباح یزدی، ۱۴۰۰، آموزش فلسفه، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی. 📕عبودیت، درآمدی به نظام حکمت صدرایی، ۱۳۹۵، سمت. 📒نبویان، جستارهایی در فلسفه اسلامی (مشتمل بر آرا اختصاصی استاد فیاضی)، ۱۳۹۸، مجمع عالی حکمت اسلامی. 🖋 محمدمهدی رفیعی 🖥@ZehnShenakht
💡وجود لباب قوا در نفس مستلزم ایجاد قوا توسط آن 👇👇👇
☀️ وجود لباب قوا در نفس مستلزم ایجاد قوا توسط آن ☁️ابن سینا ره معتقد است حقیقت و کمال وجودی قوا به صورت خالص نزد نفس محفوظ است و نفس انسانی لُباب و خالص شده آن حقایق وجودی را نزد خود دارد لذا امکان هستی بخشی نفس انسانی نسبت به قوا فراهم می شود «على انها قد تستخلص لنفسها لباب هذه القوى ضربا من الاستخلاص فتوجدها بذاتها» («رسائل ابن سينا»، النص، رسالة احوال النفس، ص 195) ⛅️هرچند بنابر مباحث کلان حکمت مشاء برخورداری نفس از لُباب قوا نمیتواند به معنای شدت سنخیت ذاتی نفس در بین حکیمان پیش از صدرالمتالهین باشد اما می توان گفت این بخش از سخنان در مباحث هستی شناختی نفس و قوای حکمت مشاء از وجود سنخیت اصل و فرع میان نفس و قوا خبر می دهد که بر اساس آن تباین و مغایرت انعزالی میان نفس و قوا منتفی بوده و نوعی از رابطه تشکیکی موافق با کثرت و مغایرت وجودی آنها ثابت است. 🌤در نظریه نهایی حکمت متعالیه مناسبت و سنخیت ذاتی نفس با قوا فراتر از سنخیت ذاتی اصل با فروع متغایر خود است «ليس اشتماله عليها كاشتمال مركب على بسيط و لا کاستلزام أصل لفروع مباينة له» («الشواهد الربوبية»، ص227) در این باور نفس نسبت به قوای خود شمولیت و مقوّمیت ذاتی دارد یعنی؛ ذاتا مقتضی قوای خود است («كسر الاصنام الجاهلية»، النص، ص 169.) زیرا در مرتبه ذات واجد تمامی قوای ادراکی و تحریکی مادون خود می باشد («اسفار»، ج‏8، ص 134) «هي(النفس الإنسانية) بذاتها قوة عاقلة وقوة حيوانية متخيلة وحساسة وقوة نباتية غاذية ومنمية وقوة محركة وطبيعة سارية في الجسم» («مفاتيح الغيب»، ص 554) این باور می تواند منشأ تغییر در نوع فاعلیّت نفس انسانی گردیده و علّیت آنرا به تشأّن و فاعلیّت بالتجلّی ارتقاء دهد. 🖋حسین پژوهنده 🖥@ZehnShenakht
🕯سلطنت قوا بر مملکت نفس در اندیشه امام خمینی (ره) 👇👇👇
🕯 سلطنت قوا بر مملکت نفس در اندیشه امام خمینی (ره) 🔑در حکمت متعالیه انسان در بدو آفرینش موجودی مادی است که در حرکتی جوهری تکامل یافته و در بالاترین مرحله مادیت و در ابتدای مسیر تجرد قرار می‌گیرد. (خمینی، ۱۳۹۲، ج۳: ۶۵-۶۶) این موجود هنگامی که به مرحله بلوغ صوری برسد، انسانِ بالفعل می‌گردد در حالی که پیش از آن انسانیت او بالقوه بوده است. (ملاصدرا، ۱۳۹۸: ۳۱۶) 🗝در مرتبه نخستینِ انسانیت، همه افراد در این نوع مشترک‌اند، اما در ادامه حرکت جوهریِ نفس، انسان به واسطه اختیاری که دارد، تصمیم می‌گیرد چگونه باشد و جهت حرکت خود را تعیین می‌کند. (امام خمینی، ۱۳۹۲، ج۳: ۷۲) 🔑از دیدگاه امام خمینی انسان‌ها دارای قوایی هستند که در صورت پرداختن و به کار گیری مکرر آن‌ها، در نفس به قدرت و غلبه‌ای نسبت به دیگر قوا می رسند. این قوا در نگاه ایشان عبارتند از؛ قوه غضبیه، قوه شهویه، قوه واهمه و قوه عاقله. (امام خمینی، ۱۳۹۲، ج۳: ۶۰۵-۶۰۸) 🗝در صورتی که انسان به هریک از این قوا توجه بیشتری کرده و دائم آن را به کار بندد و برای مثال در به کارگیری قوه شهوت ممارست ورزد، این قوه به ملکه‌ای در نفس بدل شده و به اصطلاح آیت الله خمینی؛ سلطان مملکت نفس می‌گردد. 🔑 در این صورت اگر چه نفس مرتکب فعلی شود که اصالتاً ملکوتی و عقلانی باشد، اما از آنجایی که حاکم نفس قوه شهویه است، پس آن فعل نیز از روی شهوت (به فرمان شهوت) انجام شده است. 🗝 «در چنین موقعی که قوه شهوت بر سایر قوا غالب شده، هر عملی که از انسان صادر شود، طبق «الناس علی دین ملوکهم» به میل و فرمان قوه شهوت انجام می‌شود، حتی اگر قرآن هم بخواند، طبق فرمان شهوت می‌خواند...» (امام خمینی، ۱۳۹۲، ج۳: ۶۰۵) 🚪بنابراین انسان با اعمال خود هر یک از قوای مربوطه را تقویت و یا تضعیف می‌نماید و حاصل آن که به اختیار خود یکی از این قوا را بر دیگران غالب ساخته و دیگران را تحت سلطه او قرار می‌دهد و از آنجایی که نفس عین قوا بوده و قوا جز مراتب نفس نیستند، پس نفس ماهیت خود را به واسطه سلطه بخشیدن به هر یک از قوا ساخته است. 📕ملاصدرا، الشواهد الربوبیه، ۱۳۹۸، بوستان کتاب. 📗امام خمینی، تقریرات فلسفه امام خمینی، ۱۳۹۲، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره. 🖋 محمدمهدی رفیعی 🖥@ZehnShenakht
🕯 تبیین شهید بهشتی ره از نظریه حدوث جسمانی نفس 👇👇👇
📖 تبیین شهید بهشتی از نظریه حدوث جسمانی نفس ☘ شهید آیت‌الله دکتر بهشتی نظریه «النفس جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء» ملاصدرا را، با استمداد از قرائنی قرآنی چنین تبیین می‌کند: 🍀 «لازمه حرکت جوهری همین «جسمانیة الحدوث» بودن و «روحانیة البقاء» بودن است و آن این است که جوانه روح از بطن جسم سر میزند؛ همین اندازه نه بیشتر. این نظر در مقابل عقیده آن‌هایی است که فکر می‌کنند روح از عالم دیگر به بدن متصل می‌شود. جوشیدن روح از بطن ماده یک مسأله است، متصل شدن روح به ماده، مسأله دیگر است. 🌱 خوب دقت کنید که حرف آخر ملاصدرا... این است که جوانه زدن و متصل شدن از عالم دیگر هم یک معنی می‌دهد و دو معنی نیست. 🌿 حرف نهایی ملاصدرا این نیست که وقتی می‌گوید روح «جسمانیة الحدوث» است یعنی از ماده سر می‌زند، این با آن حرفی که می‌گوید روح از ملاء اعلی به انسان می‌پیوندد متناقض است. 🌴... انسان در مرحله نطفه به انسان در مرحله علقه تغییر پیدا می‌کند، اینجا چه کاری صورت گرفته؟ خلق تازه است، اما تغییرات چنان نیست که بیاید یک چیز تازه را در کار بیاورد. 🌳نطفه به علقه، خلق است؛ علقه به مضغه، خلق است؛ مضغه به استخوان‌بندی و گوشت، خلق است. 🌲تا اینجا خلق است اما وقتی نفخه الهی و روح الهی می‌آید، این جا هم انسان تغییر کرده، پس از نظر انسان که یک تغییر هست؛ چون موضوع [تغییر]، انسان است ولی این تغییر به این است که؛ 🥇 یا جوانه روح الهی در او سرزده است [برداشت مشهور از نظر صدرا] 🥈 یا روح الهی به او پیوسته است [نظر شیخ الرئیس] 🥉 یا روح الهی در او دمیده است، که در دمیدن هم سر زدن است و هم پیوستن [برداشت شهید بهشتی از نظر صدرا]. 🏅اینکه گفتم حرف ملاصدرا، باید عالی اش فهمیده شود این است که وقتی دمیده می‌شود، هم از شکم یک چیزی بیرون می‌آید و هم از یک جایی آمده و به او متصل شده. هم پیوستن و هم سر زدن است.» (بهشتی، ۱۳۸۸: صص ۱۸۱ـ ۱۸۴) 🏵[تبیین دیدگاه شهید بهشتی: برای مثال بادکنکی خالی از باد را در نظر بگیرید. هنگامی که در این بادکنک هوایی دمیده می‌شود، اگرچه هوا از دل بادکنک سر برآورده، اما این هوا خاصیت خود بادکنک نبوده که آن را حاصل تکامل بادکنک بدون در نظر گرفتن عامل خارجی بدانیم، بلکه نیرویی از بیرون هوایی را در آن دمیده. در مورد نفس نیز همین‌گونه است. یعنی چون ماده توان ایجاد سطحی فرا مادی را ندارد، پس از عوالم دیگر سطحی از جنس همان عوالم در دل ماده دمیده و ایجاد می‌شود.] 📚 بهشتی، ۱۳۸۸، حزب جمهوری اسلامی، مواضع تفصیلی، بقعه. 🖋 محمدمهدی رفیعی @ZehnShenakht | ذهن شناخت
📢 همایش علوم شناختی و علوم انسانی 🗓 چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ ⬇️ جدول زمانبندی جلسات: 1⃣ فناوری، رسانه و علوم شناختی ساعت ۸ الی ۱۰ 2⃣ علم، دین، فلسفه و علوم شناختی ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۳ 3⃣ اخلاق، جامعه، مدیریت و علوم شناختی ساعت ۱۴ الی ۱۶ 4⃣ زبان، فرهنگ، ادبیات و علوم شناختی ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۸:۳۰ 📥 لینک شرکت در جلسات مجازی: http://b2n.ir/iscs
🔰صدوپانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های علمی دین و فضای مجازی ♨️ موضوع: الزامات قرارگیری ایران جزو ده کشور برتر در هوش مصنوعی 🔽 باحضور: دکتر روح الله رحمانی (از مدیران سابق شرکت‌های مایکروسافت و آمازون) حجت الاسلام دکتر محسن انبیایی (عضو شورای فکری دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی) 🕕 زمان چهارشنبه 22 تیرماه 1401 ساعت 18 🔹نشست بصورت حضوری و مجازی برگزار می‌گردد. 💻 پخش برخط از طریق تلویزیون اینترنتی گراف با ترافیک رایگان heyatonline.ir/graaph ✔️ بمنظور ثبت‌نام جهت حضور و کسب اطلاع بیشتر به آیدی @oisc_rooydad در ایتا پیام دهید. @ENOEnsani
♨️ چهارمین نشست بررسی ابعاد اسلامی هوش مصنوعی 🎯 کرسی علمی ترویجی با موضوع: هوش مصنوعی؛ تبیین الگوی معدّ کمال 👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر سخاوتیان 👤 ناقد اول: جناب آقای دکتر کاظم فولادی 👤 ناقد دوم: حجت الاسلام دکتر محمد زاده 👤 دبیر: حجت الاسلام دکتر صمدی ⏰ زمان: پنج شنبه 30 تیر، ساعت 16 🏢 مکان: قم، خیابان سمیه، خیابان رجایی، پلاک ۷۸ 🖥 لینک مجازی: https://skyroom.online/ch/m.faghih64/tolid 🔹میز فناوری اطلاعات 🔸مرکز تحقیقات اسلامی مجلس 🌺🌺🌺 کانال نوروساینس و فلسفه ذهن https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
‍ 📜 فراخوان مقالات همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» اعلام شد 💢همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» در تاریخ 10 بهمن 1401 توسط گروه فلسفه علوم انسانی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری و حمایت تعدادی از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برگزار خواهد شد. کمیتهٔ علمی همایش از فرهیختگان، پژوهشگران و علاقه‌مندان فلسفه دعوت می‌کند که آثار پژوهشی خود را در قالب مقاله به دبیرخانه همایش ارسال نمایند. همچنین، به اطلاع می‌رساند که تاریخ ارسال چکیدهٔ مقالات ۱ شهریور ۱۴۰۱ می‌باشد. 📣محورهای همایش: ☑️چیستی و پیدایش انسان و نسبت آن با علوم انسانی 1.ذات‌گرایی و علوم انسانی؛ 2.نظریه خلقت انسان و علوم انسانی؛ 3.نظریه تکامل و علوم انسانی؛ 4.نظریه طراحی هوشمند و علوم انسانی؛ 5.آثار نظریه خلافت الهی/اومانیسم در علوم انسانی؛ ☑️ویژگی‌های انسان و نسبت آن با علوم انسانی 1. چیستی سرشت و فصل ممیز انسان و نقش آن در علوم انسانی؛ 2. نیکی یا زشتی سرشت انسان و تأثیر آن در علوم انسانی؛ 3.ساحت‌های وجودی انسان و تأثیر آن در علوم انسانی؛ 4. دیدگاه‌ها در خاستگاه زیست جمعی انسان ها و تأثیر این نظریات در علوم انسانی؛ 5. نسبت جامعه و فرد و تأثیر آن در علوم انسانی؛ 6.مسئله اختیار و آزادی انسان و تأثیر آن در علوم انسانی؛ 7. مسأله جنسیت و علوم انسانی؛ 8.لایه‌های ظاهری و باطنی انسان و نقش آن در علوم انسانی؛ 9. سنخ‌های روانی یا تیپ‌های شخصیتی انسان و نقش آنها در نظریه‌های علوم انسانی؛ ☑️سرنوشت انسان و نسبت آن با علوم انسانی 1.جاودانگی انسان و تأثیر آن در علوم انسانی؛ 2.چیستی کمال و سعادت حقیقی انسان و تأثیر آن در علوم انسانی؛ 3.مبادی نظری شکل‌دهنده نظام اهداف و انگیزه‌های انسان؛ 4.مسأله هوش مصنوعی، علوم شناختی، متاورس و علوم انسانی. 📌توضیحات: 1) پژوهشگران محترم ابتدا عنوان و چکیده مقاله خود را پس از عضویت در سایت، از طریق سامانه ارسال کنند و پس از تأیید چکیده توسط کمیتۀ علمی، نسبت ‌به ارسال اصل مقاله اقدام نمایند. (گزینه‌ عضویت، بالای صفحه سمت چپ قرار دارد) 2) نویسندگان محترم می‌توانند چکیدۀ خود را (200 تا 300 کلمه) ارسال نمایند. 3) همایش به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد. 📚امتیازهای مقالات: - چکیده مقالات پذیرفته‌شده در کتاب چکیده مقالات همایش منتشر خواهند شد. - به سخنرانان و ارائه کنندگان مقاله در همایش گواهی پذیرش و ارائه مقاله در همایش داده خواهد شد. - مقالات از امتیاز ثبت در پایگاه استنادی جهان اسلام برخوردار خواهند شد. کمیته اجرایی برگزاری همایش: دبیر علمی:‌ مهدی عبداللهی دبیر تخصصی:‌ سید هادی سجادی دبیران اجرایی:‌ سیدعلی حسینی– سعید ماخانی– حسین رستمی جلیلیان 🟧تاریخ‌های مهم: مهلت ارسال چکیده مقالات: یک شهریورماه تاریخ برگزاری همایش: 10 بهمن ماه ۱۴۰۱ 🔗اطلاعات تماس: برای راهنمایی و همچنین پیشنهادها و نظرات، راه‌های ارتباطی زیر در دسترس پژوهشگران است. رایانامه: pfconf@irip.ac.ir pfconf2023@gmail.com تلفن: 09908149747 -۰۲۱۶۷۲۳۸۲۱۰ تماس فقط در ساعات اداری یا پیام از طریق شبکه اجتماعی (واتساپ) @hekmatfalsafe
چیستی هوش مصنوعی و کاربردهای آن _دکتر مینایی.mp3
37.41M
🔉💯 💠جلسه "چیستی و کاربردهای آن در علوم اسلامی" 🎙دکتر بهروز مینایی (ریاست دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت) ❇️دوره آشنایی با فناوری های هوشمند 📆زمان برگزاری 1401/4/29 🏫 برگزار کننده: ستاد راهبری فناوریهای هوشمند حوزه های علمیه 🔊رسانه علوم انسانی اسلامی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c
نشست تخصصی هوش مصنوعی.mp3
42.21M
◀️ نشست‌ تخصصی "" ✳️ حوزه دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف 🎙حجت‌الاسلام‌ و المسلمین استاد امینی‌نژاد ⏱زمان: ۱۱۹ دقیقه 💿حجم: ۴۰ مگابایت 🔊رسانه علوم انسانی اسلامی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c