مدیرعامل سابق گوگل: سیستمهای قدرتمند هوش مصنوعی در مراکز نظامی مستقر خواهند شد
«اریک اشمیت»، مدیرعامل سابق گوگل، پیشبینی کرده است که قدرتمندترین سیستمهای هوش مصنوعی در آینده در پایگاههای نظامی متعلق به ایالاتمتحده و چین مستقر شوند.
اشمیت در مصاحبهای به مجله Noema گفت:
«در نهایت، هم در ایالاتمتحده و هم در چین، گمان میکنم که تعداد کمی رایانه فوق قدرتمند با قابلیت اختراع خودمختار وجود خواهد داشت که عملکردش از آنچه ما میخواهیم به شهروندان یا رقبای خود ارائه دهیم، فراتر میرود.»
او در ادامه درباره این سیستمهای هوش مصنوعی میگوید:
«آنها در یک پایگاه ارتش، با منبع توان انرژی هستهای و محاصرهشده توسط سیم خاردار و مسلسل، مستقر خواهند شد. برای من ایده منطقی این است که تعداد کمی از این سیستمها در میان بسیاری از سیستمهای دیگر وجود داشته باشند که کمتر قدرتمند و بیشتر در دسترس هستند.»
➖➖➖➖➖➖
🗳@hoomas
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #فلسفه_غرب
🔰جلسه گروه فلسفه غرب(جلسه۳۱)
⬅️ ارزیابی انتقادی امکان هوش مصنوعی قوی با توجه به مبنای جسمانیه الحدوث بودن نفس انسانی
🎤حجتالاسلام دکتر سید محمد قاضوی
🗓 شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۲ ساعت۱۸
🖇حضوری و مجازی
💻لینک حضور در جلسه
http://yun.ir/gharb
🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
📔کتاب روش های تحقیق در علوم اعصاب شناختی
👌نویسنده : آرون نیومن
مترجمان :
👈دکتر سعید صباغی پور
👈دکتر محمد حسین فیروزی
تهران ،۱۴۰۳
انتشارات مرکز تحقیقات صدا و سیما
🔹روشهای تحقیق در علوم اعصاب شناختی، مطالعات و کاوش هایی هستند که بر فعالیتهای شناختی و عملکرد مغز تمرکز دارند، نتایج این روش ها، موجب درک بهتر پژوهشگران از فرایندهای شناختی مغز و تأثیر آنها بر رفتار و عملکرد انسان می شود.به عبارت دیگر، برای سنجش تأثیر رسانه بر مغز مخاطبان نیاز به پژوهش در علوم اعصاب شناختی دارد و از همین رو، این کتاب نیز برای پژوهشگران بسیار کاربردی و راهنمایی مناسب برای استفاده از روش های مختلف در این حوزه است. کتاب یادشده به عنوان یک منبع ارزشمند، به زبانی ساده برای دانش پژوهان تدوین شده است.
👈تعداد صفحه: ۸۳۸
✅مرکز تحقیقات صداوسیما
🌐 iribresearch.ir
♦️خطای شناختی
📌"توانایی ادراک"
(I-Can't-Believe-It Syndrome یا "It Can't Be True" Bias) زمانی رخ میدهد که فرد به سختی میتواند اطلاعات یا واقعیتهایی که با باورها یا انتظارات فعلی او مغایرت دارند را بپذیرد. این نوع خطا میتواند منجر به رد اطلاعات درست و تأیید تعصبات شخصی شود.
مثال:
فرض کنید فردی به نام علی به شدت باور دارد که سیگار کشیدن هیچ تأثیری بر سلامتی او ندارد، زیرا پدربزرگش تا سن 90 سالگی سیگار کشیده و سالم بوده است. وقتی علی با مطالعات و تحقیقات علمی که نشان میدهند سیگار کشیدن مضر است مواجه میشود، او به سختی میتواند این اطلاعات را بپذیرد و همچنان باور دارد که سیگار کشیدن برای او ضرری ندارد.
تصحیح:
برای تصحیح این نوع خطا، علی باید سعی کند به جای تکیه بر تجربیات شخصی و تعصبات، به منابع معتبر علمی و تحقیقات گستردهتر توجه کند. او میتواند با مطالعه گزارشهای پزشکی، صحبت با پزشکان و متخصصان و بررسی آمار و دادههای علمی، دیدگاه خود را بهبود بخشد و باورهای غلط را کنار بگذارد.
فرم منطقی:
1. فکر اولیه: سیگار کشیدن برای سلامتی ضرری ندارد، زیرا پدربزرگم تا 90 سالگی سیگار کشیده و سالم بوده است.
2. تصحیح شده: با وجود اینکه پدربزرگم سالم بوده، تحقیقات علمی نشان میدهند که سیگار کشیدن به طور کلی مضر است و میتواند خطرات جدی برای سلامتی به همراه داشته باشد.
نام علمی خطا:
I-Can't-Believe-It Syndrome یا "It Can't Be True" Bias
با درک بهتر این خطا و تصحیح آن، افراد میتوانند دیدگاههای واقعبینانهتری داشته باشند و تصمیمگیریهای بهتری بر اساس اطلاعات صحیح و معتبر انجام دهند.
@amniatemeli
هدایت شده از گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
#نشست_تخصصی #فلسفه_غرب
🔰جلسه گروه فلسفه غرب(جلسه32)
⬅️ ارزیابی انتقادی امکان هوش مصنوعی قوی با توجه به نقش صورت نوعیه در تحقق آگاهی
🎤حجتالاسلام دکتر سید محمد قاضوی
🗓 شنبه1403/3/19 ساعت20
🖇حضوری و مجازی
💻لینک حضور در جلسه
https://vc.hekmateislami.com/b/xu4-svf-eer-huj
🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از خانه اخلاقپژوهان جوان
#مقاله
💢 آهنم، نمیفهمم!
۵ پیشفرض اشتباه دربارۀ هوش مصنوعیِ لامدا
🔹 بعضیها آنقدر به #هوش_مصنوعی دل بستهاند که حتی برایش مسئولیت اخلاقی هم تعریف کردهاند. هنوز هوش مصنوعی به این حد نرسیده است. بعضیها از هوش مصنوعی، زیاد سؤال میپرسند و فکر میکنند هوش مصنوعی خسته میشود! هوش مصنوعی احساس ندارد.
🔹 این مقاله دربارهٔ جنبههای انسانی هوش مصنوعی است. از بررسی #لامدا (هوش مصنوعی گوگل) شروع میکند و دربارهٔ ادراک و آگاهی بحث میکند. معمولاً آنقدر مبالغه میکنیم که هوش مصنوعی را موجودی مثل انسان تصور میکنیم. در انتها، نویسنده ۵ تصور اشتباه دربارهٔ هوش مصنوعی را نقد میکند.
🔹 با خواندن این مقاله، به پاسخ این پرسشها نزدیک میشوید:
- انسان چیست؟
- آیا هوش مصنوعی انسان است؟
- آیا هوش مصنوعی را میتوان اخلاقمدار کرد؟
🌐 مقالهٔ کامل را اینجا بخوانید.
♦️ #ترجمه_اختصاصی | شماره ۲۱۷
📝 نویسنده: میریام گور | مترجم: پارسا دزیانی
🔗 اینستاگرام | بله | روبیکا | تلگرام
اینجا چراغی روشن است...
@EthicsHouse
✅✅✅ به همت گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی منتشر شد:
❎❎ کتاب درآمدی بر عاطفه و عاطفه گرایی از منظر حکمت متعالیه به قلم محقق توانا سرکار خانم دکتر زینب السادات میرشمسی در شمارگان 350نسخه و در 295 صفحه روانه بازار نشر گردید. این کتاب جزو نخستین کتاب هایی است که به موضوع عاطفه در حکمت اسلامی توجه کرده است و نویسنده محترم توانسته است جنبه ها و ساحت های مختلف موضوع را برای مخاطبان روشن سازد. نویسنده در معرفی کتاب آورده است:
❇️ امروزه عواطف به عنوان یکی از ابعاد نفس ناطقه انسانی که نقش مهمی در افعال و ادراکات بشر دارد، مورد توجه بسیاری از محققان قرارگرفته است؛ عواطف از یکسو از منظر شناختیبودن یا نبودن، معقولیت، توجیه و... و از سوی دیگر از جهت نقش مبناییشان برای اخلاق در روزگاری که پایههای اخلاق متزلزل و نظریههای اخلاقی کمرنگ شدهاند، مورد توجه است.
در این کتاب نظریه عاطفهگرایی از منظر حکمت متعالیه صدرایی بررسی شده است. به باور نگارنده دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی درباره عواطف، دیدگاهی واقعگرایانه است که اگرچه عواطف را با شناخت و ادراک پیوند میزند، آنها را شناختی محض نمیداند؛ به همین دلیل میتواند معیار صدق و معقولیت عواطف را با توجه با شناختی- ارزشی بودن عواطف تحلیل کند؛ چنین دیدگاهی از یک سو با مبانی حکمت متعالیه همخوانی دارد و از سوی دیگر با نظریههای جدید عاطفه تا حدودی همتراز است.
هدایت شده از پژوهشکده فلسفه و کلام
✅پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار میکند
🌀علوم شناختی و اخلاق
🎙ارائهدهنده:
👤خانم دکتر پگاه نجات
🎙دبیرعلمی:
👤دکتر عیسی موسیزاده
🗓 زمان: 30 خرداد 1403
⏰ ساعت: 10تا 12
🏢 مکان:پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی
لینک فضای مجازی:
Dte.bz/philconf
⬅️ پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
هدایت شده از کنفرانس ملی فضای سایبر
💢 سومین کنفرانس ملی فضای سایبر، از هشتم تا دهم آبان ۱۴۰۳ در دانشگاه تهران برگزار میشود.
برای دریافت اطلاعیههای این رویداد، در کانال کنفرانس عضو شوید:
https://eitaa.com/joinchat/3452829881Cbd0fc42858
🆔 @cysp_conf
هدایت شده از کنفرانس ملی فضای سایبر
💢 فراخوان مقالات
«سومین کنفرانس ملی فضای سایبر»
📅 تاریخهای مهم:
🔸 مهلت دریافت مقالات: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
🔸 اطلاعرسانی پذیرش مقالات: ۲۰ مهر ۱۴۰۳
🔸 برگزاری کنفرانس: ۸ تا ۱۰ آبان ۱۴۰۳
برای دریافت اطلاعیههای این رویداد، در کانال کنفرانس عضو شوید:
https://eitaa.com/joinchat/3452829881Cbd0fc42858
🌐 http://cysp2024.ut.ac.ir
🆔 @cysp_conf
هدایت شده از کنفرانس ملی فضای سایبر
💢 محورهای مقالات
«سومین کنفرانس ملی فضای سایبر»
برای دریافت اطلاعیههای این رویداد، در کانال کنفرانس عضو شوید:
https://eitaa.com/joinchat/3452829881Cbd0fc42858
🌐 http://cysp2023.ut.ac.ir
🆔 @cysp_conf
هدایت شده از کنفرانس ملی فضای سایبر
💢 محورهای مقالات
«سومین کنفرانس ملی فضای سایبر»
🔸 چارچوب نظری و مفهومی زیرساخت فضای سایبر:
🔹🔹 اطلاعات: محتوا، فلسفهی اطلاعات و نظریهی اطلاعات
🔹🔹 کنترل: تغذیهی اطلاعات، کنترل مهندسی و کنترل اجتماعی
🔹🔹 ارتباطات: انتقال اطلاعات، ارتباطات مهندسی و ارتباطات اجتماعی
🔹🔹 محاسبات: پردازش اطلاعات، ذخیره و بازیابی اطلاعات
🔸 تئوری سیستمها و سیستمهای سایبرنتیکی
🔸 دانش سایبرنتیک و شاخههای دانش سایبرنتیک
🔸 فلسفهی فضای سایبر، دیدگاههای فلسفی به فضای سایبر
🔸 سیستمهای مدیریت اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی مدیریت
🔸 جامعهی اطلاعاتی
🔸 روابط میان فضای ویرچوآل و فضای اکچوآل
🔸 فضای سایبر و انسان؛ فضای سایبر و ماشین؛ تعامل انسان و ماشین، سایبورگ
🔸 حکمرانی فضای سایبر: حکمرانی بر فضای سایبر، حکمرانی با فضای سایبر، حکمرانی در فضای سایبر
🔸 جنگ سایبری، جنگ در فضای سایبر، جنگ بهوسیلهی فضای سایبر
🔸 قدرت سایبری، فضای سایبر و حاکمیت
🔸 فرهنگ سایبری، فضای سایبر و فرهنگ
🔸 رسانه سایبری، فضای سایبر و رسانه
🔸 اقتصاد سایبری، فضای سایبر و اقتصاد
🔸 حقوق سایبری، فضای سایبر و قانون
🔸 فقه سایبری، فضای سایبر و فقه
🔸 روانشناسی سایبری
🔸 فضای سایبر و علوم شناختی، کنترل ذهن
🔸 فضای سایبر و هوش مصنوعی، کلاندادهها و یادگیری ماشینی، مدلهای بزرگ
🔸 فضای سایبر و نظم جدید جهان؛ بازنشانی بزرگ
🔸 فضای سایبر و اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs)
🔸 فضای سایبر و تمدنسازی، دانش سایبرنتیک و تمدن
🔸 فضای سایبر و خانواده؛ فضای سایبر و کودکان
🔸 فضای سایبر، معماری و شهرسازی؛ معماری سایبری، شهر سایبری و شهر هوشمند
🔸 تحول سایبرنتیکی، تحول دیجیتال و تحول هوشمند
🔸 سیستمهای سایبر-فیزیکی و اینترنت اشیاء، انقلاب صنعتی چهارم
🔸 سایبرنتیک کوانتومی، فضای سایبر کوانتومی، محاسبات و ارتباطات کوانتومی
🔸 کاربردهای سایبری
🔸 فضای سایبر و اینترنت
🔸 فضای سایبر، پیامرسانها و شبکههای اجتماعی
🔸 امنیت سایبری، فضای سایبر و امنیت، رمزنگاری و پروتکلهای امنیتی
🔸 بلاکچین (زنجیره بلوکی)، رمزارزها، ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)
🔸 سیستم اعتبار اجتماعی
🔸 واقعیت ویرچوآل و واقعیت افزوده، متاورس و زندگی دوم
🔸 سایر موضوعات مرتبط
برای دریافت اطلاعیههای این رویداد، در کانال کنفرانس عضو شوید:
https://eitaa.com/joinchat/3452829881Cbd0fc42858
🌐 http://cysp2024.ut.ac.ir
🆔 @cysp_conf
هدایت شده از کنفرانس ملی فضای سایبر
Call-for-Paper[Fa][CYSP2024].pdf
267.3K
💢 فراخوان مقالات
«سومین کنفرانس ملی فضای سایبر»
برای دریافت اطلاعیههای این رویداد، در کانال کنفرانس عضو شوید:
https://eitaa.com/joinchat/3452829881Cbd0fc42858
🌐 http://cysp2024.ut.ac.ir
🆔 @cysp_conf
هدایت شده از احمدحسین شریفی
امام باقر علیه السلام:
«لَا تُشْعِرُوا قُلُوبَكُمُ الِاشْتِغَالَ بِمَا قَدْ فَاتَ فَتَشْغَلُوا أَذْهَانَكُمْ عَنِ الِاسْتِعْدَادِ لِمَا لَمْ يَأْتِ؛ دلهاى خود را به آنچه از دست رفته مشغول نسازيد، كه در اين صورت ذهن خود را از آماده شدن براى آنچه هنوز نيامده است باز خواهيد داشت.»
@Ahmadhiseinsharifi
🌹
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هوش مصنوعی بیماریها را از روی صورتتان میخوانَد
🔹روش جدید مبتنی بر هوش مصنوعی همراه با تصویربرداری حرارتی میتواند وضعیت سلامتی افراد و سرعت پیری را با تجزیه و تحلیل الگوهای دمای صورت پیشبینی کند.
🔹این فناوری میتواند به تشخیص زودهنگام بیماری ها منجر شود. فرد قادر خواهد بود بهسرعت بهدنبال درمان باشد.
🔹این تجزیه و تحلیل به یک دوربین حرارتی برای ضبط دادههای دما و یک مدل آموزشدیده با دادهها برای تفسیر دقیق الگوها نیاز دارد.
@Farsna - Link
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از امروز دسترسی کاربران #ایران، #روسیه، #چین و چند کشور دیگر به APIهای OpenAI مسدود میشود
🔹 شرکت OpenAI میخواهد دسترسی کاربران ایران، چین، روسیه و چند کشور دیگر به رابط برنامهنویسی (API) چتبات ChatGPT را محدود کند.
🔹 تاکنون کشورهایی که با عنوان مناطق پشتیبانینشده از سوی OpenAI شناخته میشدند، امکان دسترسی به ChatGPT و API آن را نداشتند و کاربران ایرانی برای بهرهمند شدن از این ابزارها مجبور به استفاده از ویپیان بودند؛ با این حال، OpenAI از اجرای قوانین سختگیرانهتری خبر داده است.
خالق ChatGPT امروز در ایمیلی به یکی از کاربران API نوشت:
🔹«ما برای مسدود کردن ترافیک API از مناطقی که در فهرست سرزمینهای پشتیبانیشدهی ما نیستند، از ۹ جولای (۱۹ تیر) به بعد اقدامات بیشتری انجام خواهیم داد. برای ادامهی استفاده از خدمات OpenAI، شما باید به مناطق پشتیبانیشده دسترسی داشته باشید.»
🔹 به گزارش رویترز، بعضی از گیرندگان ایمیل OpenAI در چین مستقر هستند، جایی که بسیاری از شرکتهای نوپا از API این شرکت برای توسعهی چتباتها و اپلیکیشنهای خود استفاده میکنند.
🔹 تاکنون OpenAI توضیح بیشتری دربارهی علت تصمیمش بیان نکرده است، اما این اقدام همزمان با تلاش دولت آمریکا برای جلوگیری از دسترسی کشورهایی نظیر چین، روسیه و ایران به مدلهای هوش مصنوعی پیشرفته صورت میگیرد./ زومیت
هدایت شده از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) اعلام کرد؛
💢جهان در سیطره هوش مصنوعی؛ دانشگاههای ایران کجا ایستادهاند؟
🔹انتشار ۲۲۰ هزار مقاله علمی و ۴۲ هزار مقاله کنفرانسی در موضوع هوش مصنوعی طی سال ۲۰۲۲ سیطره این حوزه را در جهان دانش نشان میدهد؛ بر اساس رتبهبندی اجورنک از ایران نیز دانشگاههای تهران با رتبههای ۵۶ و ۲۰۱ به ترتیب در آسیا و جهان، صنعتی امیرکبیر با رتبههای ۷۰ و ۲۶۶ و علم و صنعت با رتبههای ۸۳ و ۳۱۸ به ترتیب در آسیا و جهان مقام اول تا سوم را در زمینه عملکرد پژوهشی این حوزه دارند.
ادامه مطلب را اینجا بخوانید:👇👇
https://www.msrt.ir/fa/news/86828
♻️ با ما همراه باشید
http://eitaa.com/msrt_ir
🆔@msrt_iri
این قارچ جادویی شما را به دنیای ارواح میبرد!
🔹قارچ جادویی یا مجیک ماشروم؛ مادهای است که امروزه بهعنوان مخدر از آن استفاده میکنند. قارچهای سایلوسایبین از خانواده قارچهای چتری هستند که مادهای توهمزا بهنام سایلوسایبین دارند، این ماده پس از مصرف به سایلوسین تبدیل میشود که در نهایت خاصیت روانگردانی پیدا میکند.
🔹مجیک ماشروم بهطور مکرر از سوی بومیان کشورهای غربی در دهه ۱۹۶۰ مورد استفاده قرار میگرفته که برای متصل شدن به دنیای ارواح از این قارچها استفاده میکردند.
🔹مصرفکنندگان قارچ جادویی یا ماشروم حدود ۳ تا ۶ ساعت پس از مصرف، اولین عوارض مصرف این ماده مخدر را که شامل بیقراری، لرز، اضطراب، سرخوشی و توهم میشود را احساس میکنند.
🔹قارچهای سیلوسایبین دارای اثرات روانگردانی از جمله احساس بیوزنی، حساسیت بینایی و شنوایی، انحراف فضا، عدم آگاهی از زمان و توهمات رنگی هستند.
@Farsna - Link
#اطلاعیه
📑 اولین همایش ملی هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری
_ مکان: تهران
_ زمان: ۱۸ مهر ۱۴۰۳
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#هوش_مصنوعی
#همایش_ملی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔@meftahandishe_com
هدایت شده از فلسفه ذهن
#پساانسان و #پساانسانگروی
🔆 اگر انسانی را آنقدر تغییرات فناورانه دهند که دیگر نتوان او را متعلق به گونۀ انسان متعارف دانست، و به میزان کافی تفاوت در تواناییها و وضعیت بدنیاش نسبت به انسانهای معمولی حاصل آید که بتوان او را در طبقۀ مجزای مخصوص به خود قرار داد، موجودی پدید میآید که با تعبیر #پساانسان (#posthuman) بدان اشاره میکنند. بر این اساس پساانسان موجودی است که پیشتر انسان بوده است، اما وضعیت فیزیکی و شناختیاش به میزانی تغییر یافته است که بهکلی باید گونۀ دیگری به شمار رود. ازآنجاکه شیوهها و انواع چنان تغییری بیشمارند، تنها یک نوع مشخصی از پساانسان وجود نخواهد داشت و بلکه بیشمار گونه از پساانسانها قابل تصور است. پساانسان، در صورتی که موجود شود، تنها سابقۀ انسان بودن داشته است، و ممکن است برخی یا بسیاری از نشانهها و آثار تاریخی و تکاملی نوع انسانی را نداشته باشد، و اکنون دیگر انسان نیست.
🔆 پساانسانگروی شیوۀ جدیدی از فهم شخص انسانی در ارتباط با جهان طبیعی بهصورت کلی است. نظریۀ پساانسانگرایانه در پی از میان برداشتن مرزهای سنتی میان انسان، حیوان و فناوری است. پساانسانگروی دوگانههای مرسوم انسان-ناانسان، فرهنگ-طبیعت و انسانگروی-ضدانسانگروی را رد و انکار میکند.
🔆 پساانسانگروی از ایدۀ انسان و انسانمحوری عبور میکند و انسان را دارای وضعیت ممتاز اخلاقی، وجودشناختی و قانونی نمیانگارد، بلکه آن را همتراز با دیگر اشیای جهان مینگرد. شکلگیری ایدۀ پساانسانگروی از نتایج پیشرفتهای علم حیات (the science of life) است. علم حیات نشان داد خصائصی که پیشتر مختص نوع انسانی شمرده میشد، به دیگر اشیا هم نسبت داده میشوند و مختص انسان نیستند. مطابق پساانسانگروی، دیگر نباید انسان را تافتۀ جدابافته دید.
🔆 پساانسانگروی بر پیشرفتهای علمی، که مرزهای انسان و دیگر موجودات زنده را کمرنگ کرده است، توسعۀ فناوریهای جدید ازجمله هوش مصنوعی، و تغییر نگرش به انسان در فلسفۀ پسامدرن متکی است.
🔆 مبنای ایدئولوژیک پساانسانگروی رد و انکار انسانمحوری (anthropocentrism) اخلاقی و زیستشناختی است، اما #تراانسانگروی ایدههایی را از عصر روشنگری به ارث برده و بر انسان متمرکز است، و هدفش تغییر و ارتقای خصوصیات انسان است از راه اصلاحهای زیستشناختی، فناورانه و شناختی. تراانسانگروی در پی غلبه بر قیود فیزیکی و شناختی انسان است، اما پساانسانگروی میکوشد بر انسانگروی غلبه کند و از ایدۀ انسان فرارود. بنابراین تراانسانگروی تقویت انسانگروی است، اما پساانسانگروی به بحران انسانگروی توجه میکند.
🖋️رضا درگاهیفر
📘Hopkins P. D. (2012) “Transhumanism”, in: Chadwick, Ruth (ed.) (2012). Encyclopedia of Applied Ethics.
📕Bolter, J.D. (2016). Posthumanism. In The International Encyclopedia of Communication Theory and Philosophy.
📗Merzlyakov, S.S. (2022). Posthumanism vs. Transhumanism: From the “End of Exceptionalism” to “Technological Humanism”.
@PhilMind
هدایت شده از فلسفه ذهن
انسان معلق در فضا
💠 #افلاطون در فایدون ادعا کرده است که نفس از بدن جدا است. نظر #ارسطو در اینباره چندان روشن نیست؛ از آنجا که وی نفس را کمال بدن یا صورت بدن معرفی کرده است، میتوان چنین برداشت کرد که گویا وجود نفس صرفاً برای اصلاح بدن است و از این روی بدن بخشی از ذات نفس (یعنی آنچه نفس را نفس میکند و نفس نمیتواند بدون آن باشد) است.
💠 اما #ابن_سینا با استفاده از آزمایش فکریِ #انسان_معلق ادعای دیگری را مطرح کرد: اگر چه نفس میتواند به بدن بپیوندد، ولی این امر ضروری نیست. این استدلال غالباً نوعی پیشدستی بر استدلال معروف دکارت در تأمل ششم (در کتاب تأملات در فلسفه اولی) برای تمایز نفس و بدن تلقی میشود. دکارت نیز در تأمل ششم با آزمایش فکریِ تصور کردن خود (یا نفس یا ذهن) بدون بدن، حکم به تمایز نفس از بدن کرده است.
💠 تصور کن که خدا به یک مرتبه تو را به طور کامل و معلق در فضا آفریده است. تو هیچ چیزی را نمیبینی و هیچ یک از اعضایت در تماس با یکدیگر نیستند. بدنت خودت را نمیبینی یا حس نمیکنی. همچنین فرض کن که هوای اطراف پوستت را نیز حس نمیکنی. در این حالتِ معلق و عجیب، با این که تو هیچ گونه هوشیاری نسبت به بدنت نداری، اما میتوانی مطمئن باشی که وجود داری. تو نه تنها میدانی که وجود داری، حتی بدون فکر کردن به این که مکانی را اشغال کردهای ذات خودت را درک میکنی. از آنجا که بدون اندیشیدن به خودت به مثابۀ امری مکانمند یا بدنمند میتوانی ذات خود را درک بکنی، ذات تو (و لذا نفس تو) غیرمادی و در نتیجه از بدن مادیِ تو متمایز است.
💠 طبیعیترین پاسخ به استدلال انسان معلق این است که در این استدلال از مقدمهای معرفتشناختی (دربارۀ آنچه انسان معلق دربارۀ خودش میداند یا نسبت به آن هوشیار است) نتیجهای متافیزیکی (دربارۀ ذات انسان معلق و غیرمادی بودن نفس او) گرفته شده است.
به این مثال توجه کنید: من میتوانم بدانم که سرما خوردهام بدون آن که بدانم این یک ویروس است؛ در نتیجه میتوانم تصور کنم که در جهانی که ویروس وجود ندارد سرما خوردهام. ولی در واقع تصور من اشتباه است، زیرا من همۀ واقعیتهای مربوط را نمیشناسم. به همین ترتیب، ممکن است نفس در واقع امری بدنی باشد، ولی هوشیاریِ انسان معلق دربارۀ نفس این واقعیت را درنمییابد.
💠 در مورد پاسخی که علیالقاعده #بوعلی به این اشکال خواهد داد، در پستهای آینده خواهیم نوشت.
ادامه دارد ...
🖋احمد لهراسبی
📚Philosophy of Mind; 50 Puzzle, Paradoxes, and Thought Experiments