eitaa logo
ذهن‌شناخت
209 دنبال‌کننده
356 عکس
33 ویدیو
34 فایل
نگاشته ها و مطالبی در حوزه فلسفه ذهن، فلسفه نفس و علوم شناختي ارتباط با مدیر: @Dargahifar_reza
مشاهده در ایتا
دانلود
فلسفه علوم شناختی و علوم انسانی.mp3
32.48M
💯🔉بشنوید 💠فلسفه و علوم انسانی 👤ارائه دهندگان: حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا و حجت الاسلام دکتر سید محمد سادات منصوری 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/RtBQW 📒دبیر علمی: جناب آقای دکتر مهدی حکمت مهر 🔊رسانه علوم انسانی اسلامی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c
🔰رابطه ایجادی میان نفس و قوا 🔸 مشائيان مبدأ و علّت فاعلی قوا را در انسان همان نفس ناطقه مي‌دانند که همواره هویّتی مجرّد، عقلی و بسیط دارد: «هذا الذي ليس بجسم، يجوز أن يكون منبع القوى فيفيض عنه بعضها فى الآلة، وبعضها يختص بذاته‏» . 👇👇👇
👆👆👆 🔹وجود نكاتي اين‌چنين در این نظام فلسفی باعث شده است تا ملاصدرا آنها را معتقد به فاعلیّت ایجادی حقیقی نفس نسبت به قوا بداند و از طریق مبانی خاص خود در مباحث کلان فاعلیّت ایجادی از قبیل ؛سنخیت و شمولیت ذاتی؛ نظریه مشائيان را در مسأله رابطه وجودی نفس و قوا رد كند و نظريه خود را در این مسأله به اثبات برساند: «[ستعلم] أن سائرالقوى معلولة لها منشعبة منها في الأعضاء هذا على ما اشتهرعند أئمة الحكمة من المتأخرين وأما الذي استقر عليه اعتقادنا فهو أن النفس كل القوى وهی مجمعها الوحداني ومبدؤها وغايته» . البته سخنان مشائيان به طور اجمال از فاعلیّت ایجادی نفس انسانی نسبت به قوا حکایت دارد و آنها نوع فاعلیّت ایجادی نفس را در مباحث هستی‌شناختی نفس و قوا مشخص نکرده‌اند، اما صدرا و پیروانش در کنار فاعلیّت بالرضا، از فاعلیّت بالتجلّی نفس انسانی نسبت به قوا نیز سخن گفته‌اند و معتقدند وجود علمی و اندماجی قوا در مرتبه ذات نفس، فاعلیّت بالتجلّی نفس نسبت به قوای مادون را نتيجه مي‌دهد «كونها (النفس) فاعلا بالتجلّي فلأنها لماكانت بسيطة جامعة لجميع شئونها وقواها فتعلم من ذاتها جميعها بوجود واحد بسيط علما متقدّما على وجوداتها المتكثرة وعلى علمها بها بعين وجوداتها الفعلية». به نظر آنها فاعلیّت نفس انسانی نسبت به قوا از بین اقسام هشتگانه علل فاعلی، همان فاعلیّت بالتجلّی است «هو فاعل لهذه القوى المتكثرة في عالم الطبيعة بالتجلّي أو بالعناية». بنابراین قوای نفس همان تفاصیل و شرح هویت نفس به حساب آمده و از هویتی ظلّی برخوردارند «هذه القوى الظاهرة كلها ظلال لما في جوهر النفس من الجهات و الحيثيات الموجودة في ذاتها بوجود واحد جمعي». __________________________________ 📚منابع 📒 ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله، الشفاء، طبیعیات، ج2، ص .224 📒 ____ . المبدأ و المعاد، ص 107. 📕 صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهيم،الحکمه‌المتعاليةفی‌الاسفارالاربعةالعقلية،ج‏8،ص51 و301 و134،ج‏9،ص 38. 📗 سبزوارى، ملاهادی، شرح المنظومة، ج2، ص416. 🖋 حسین پژوهنده 🖥@ZehnShenakht
فلسفه علوم شناختی و نقش ان در علوم انسانی.mp3
24.02M
💯🔉 💠فلسفه و نقش ان در علوم انسانی 👤ارائه دهندگان: حجت الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی نیا حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسن غفاری حجت الاسلام والمسلمین قاسم ترخان حجت الاسلام والمسلمین سادات منصوری جناب آقای دکتر مهدی عباس زاده جناب آقای دکتر ابراهیم دادجو حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/Qxjwx 📒مجری جلسه: حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابوالحسن غفاری 🔊رسانه علوم انسانی اسلامی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c
🔸 نشست علمی ذهن دیجیتال 🔻 به مناسبت هفته پژوهش 🔰 مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم و برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ دوشنبه 6 دیماه، ساعت 12:30 📡 ارتباط مجازی از طریق: 🌐 join.skype.com/nUWf4FgnDigW 💢 گروه پژوهشگاه 🆔 @iictchannel
◽️ نشست تخصصی و تأثیر آن در آینده فلسفه دین 🎙با حضور: حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 چهارشنبه 8 دیماه 1400 ⚜️ حضور مجازی از طریق: 🌐 b2n.ir/f.din
🔰درباره پيشينه مسئله ذهن-بدن (1) مطابق تقرير ديويد رزنتال، دشواره ذهن-بدن، اساساً مسئله‌اي مدرن است وآغازگر رسمي آن، دكارت است. شايد به همين دليل است كه بيشتر نويسندگان، در بررسي تاريخ اين مسئله، آن را تا دكارت پي مي‌گيرند. اما برخي ديگر معتقدند كه اين مسئله اساساً مدرن نيست و پيشينه‌اي بس طولاني، شايد به اندازه قدمت خود فلسفه، داشته باشد، هرچند در دورة مدرن صورت‌بندي تازه و اهميتي ويژه يافته است. مي‌توان مسئلة ذهن-بدن را به‌سادگي چنين تقرير كرد: رابطة ميان پديده‌هاي ذهني، كه ما انسان‌ها درك و تجربه مي‌كنيم، و ويژگي‌هاي فيزيكي يا بدني، كه ما انسان‌ها داريم، چيست؟ (Kreamer, 1979, 109). 📕Kreamer, Eric Russert. 1979. “The Mind-Body Priblem Reconsidered: A Reply to Davis” Journal of Thought, Vol. 14, No. 2 (APRIL, 1979), pp. 109-113. 📗Rosenthal, David M. 1980. “Philosophy of Mind” Social Research, Vol. 47, No. 4, Philosophy: An Assessment (WINTER 1980), pp. 789-802 🖊 رضا درگاهي‌فر 🖥@ZehnShenakht
🔰درباره پيشينه مسئله ذهن-بدن (2) برخي معتقدند مسئلة چگونگي رابطة ذهن و بدن، از زمان اوپانيشادها در هند و از آغاز فلسفه در اروپا توجه فيلسوفان را به خود جلب كرده است. در هند قديم بر آن بودند كه نجات روح به اين است كه از بند بدن و اين جهان، كه شرّ و توهمي بيش نيست، رهايي يابد. مطابق آموزه‌هاي اورفه‌اي و تعاليم فيثاغوريان، روح غريبه‌اي الهي است كه مدتي كوتاه در بدن ساكن است، و بسيار شريف‌تر از اين جهان محسوس است؛ از آن هنگام كه از تن خلاصي مي‌يابد، زندگي حقيقي‌اش آغاز مي‌شود. افلاطون نيز روح را اسير در زندان تن مي‌دانست (McGill, 1945, 336-7). 📕 McGill, V. T. 1945. “The Mind-Body Problem in the Light of Recent Psychology” Science & Society, Vol. 9, No. 4 (Fall, 1945), pp. 335-361. 🖊 رضا درگاهي‌فر 🖥@ZehnShenakht
🔔نشست علمی هوش مصنوعی و حکمرانی آینده 🔰 هسته آزمایشگاه هوش مصنوعی مرکز رشد و نوآوری پژوهشگابه صورت مجازی برگزار می‌کند: 🎙با حضور: دکتر حسن بشیری عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی همدان و پژوهشگر آینده ‌پژوهی 🗓 یکشنبه 12 دیماه ⏰ ساعت 10:00 📡 ثبت نام از طریق: 🌐 iict.ac.ir/events 📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی) @ENOEnsani
🔰 رابطه کیف نفسانی با نفس 👇👇👇
👆👆👆 🔰رابطه کیف نفسانی با نفس در خصوص رابطه جوهر و عرض اقوال مختلفی وجود دارد و هر یک از فیلسوفان متناسب با دستگاه فلسفی خود نظری ارائه کرده‌اند. ✅ برخی از جمله مشائین رابطه اعراض با جوهر را به انضمام دو وجود خارجی می دانند. به عبارت دیگر نزد این دسته از فیلسوفان همه اعراض محمولات بالضمیمه اند. طبق این دیدگاه هر یک از جوهر و عرض وجود مختص به خود دارند که در خارج به یکدیگر منضم شده‌اند. (شرح نراقی بر الهیات شفاء، ج۲: ۷۳۵) ✅ عده ای از بزرگان از جمله ملاصدرا در مقابل معتقدند جوهر و عرض اگرچه دو معنای مغایر اند و در خارج و در مقام تحلیل مغایر یکدیگرند، اما در مقام مصداق و فرد؛ وجودی واحد دارند که به عین همان وجود واحد موجودند. (اسفار، ج۱: ۳۲۴) ✅ از نگاه علامه طباطبایی میان وجود جوهر و عرض اتحاد برقرار است، لکن عینیت (به آن معنا که صدرا قائل بود) میانشان وجود ندارد. توضیح آنکه علامه با پذیرش این نظر که عرض از مراتب وجود جوهر است، می پذیرد که میان وجود جوهر و عرض اتحاد بر قرار باشد، اما این اتحاد را غیر از عینیت دانسته و جوهر و عرض را دو معنا در یک وجود و مصداق واحد نمی داند. (اسفار، ج۳: ۳۱۳، تعلیقه علامه طباطبایی) ✅ استاد مصباح یزدی بین اعراض تفصیل قائل شده و در برخی (مانند کیف نفسانی) مغایرت وجودی، در برخی دیگر (مانند کم متصل) اتحاد وجودی و مغایرت تحلیلی و در دسته سوم (مانند اضافه) اتحاد وجودی و مغایرت ذهنی* را برگزیده است. (آموزش فلسفه، ج۲: ۲۵۱) به عبارت دیگر برخی از اعراض جعلشان تالیفی و برخی دیگر جعلشان بسیط است و دسته سوم اصلاً متعلق جعل حقیقی نیستند. —————— * توضیح آنکه در این دسته از اعراض حتی مغایرت تحلیلی با جوهر در خارج وجود ندارد و این مغایرت صرفاً توسط ذهن ایجاد شده است. —————— 🔹مطابق هر یک از مبانی ذکر شده در خصوص رابطه جوهر و عرض؛ نظرات فیلسوفان در مورد ارتباط کیف نفسانی با نفس نیز متفاوت است. به طور کلی می توان به سه نظر (بر اساس اقوال مذکور) اشاره کرد: 1️⃣ مغایرت وجودی کیف نفسانی و نفس. (دیدگاه مشایین و استاد مصباح یزدی) 2️⃣ اتحاد وجودی کیف نفسانی و نفس و مغایرت تحلیلی آنها. (دیدگاه ملاصدرا) 3️⃣ اتحاد وجودی کیف نفسانی و نفس و مغایرت عینی آن دو. به این معنا که کیف نفسانی مرتبه ای از مراتب نفس است اما عین نفس نیست. (دیدگاه علامه طباطبایی) 📙 نراقی، مهدی بن ابی‌ذر. شرح الالهیات من کتاب الشفاء. ۱۳۸۰. کنگره بزرگداشت محققان نراقی. 📘 صدرالمتالهین. الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة. ۱۹۸۱م. دار احیاء التراث. 📗 مصباح یزدی. آموزش فلسفه. ۱۴۰۰. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی. 🖋 محمدمهدی رفیعی 🖥@ZehnShenakht
✅ نشست تخصصی هوش مصنوعی و علوم اسلامی 🎙با ارائه دکتر مینائی بیدگلی 🕌حضوری: سالن همایش مدرسه علمیه سلیمانیه 🖥 مجازی: لینک شرکت در جلسه👇 https://lms2.hozehkh.com/ws/ai 📆زمان: سه شنبه ۱۴دی۱۴٠٠ ⏰ساعت 12:00 📚ارتباط با مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر 🆔@Hamid_Izadi 🔰نشست ها و همایش های علوم انسانی اسلامی 🆔http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
💠روش سینوی در شناخت نفس 🎙دکتر حامد ناجی اصفهانی 🔰نشست ها و همایش های علوم انسانی اسلامی 🆔http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
🔴دبیرخانۀ همایش بین‌المللی «انسان‌شناسی در حکمت ابن‌سینا» هفتمین نشست تخصصی همایش را با عنوان «قوای باطنی ادراکی میان نفس و بدن: بررسی استدلال‌های ابن‌سینا و شارحان او» برگزار می‌کند. سخنران این نشست دکتر حامد آرضایی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ره) است. علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند در ساعت تعیین‌شده از طریق لینک اختصاصی (http://www.irip.ac.ir/u/138) در نشست شرکت کنند. 📌 این نشست در روز شنبه 25 دی ماه 1400، ساعت 14:30 و به صورت مجازی در لینک اختصاصی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار خواهد شد. 📌علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره همایش بین‌المللی «انسان‌شناسی در حکمت ابن‌سینا» به اینجا (http://ibsic.irip.ac.ir/) مراجعه نمایند.
💠 موسسه آموزش عالی علوم شناختی برگزار می کند: ❇️ «نهمین همایش بین المللی علوم شناختی» 🗓 زمان برگزاری: ۲۹،۲۸ و ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ 🔺 مهلت ارسال چکیده مقاله: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ 🔗 سامانه ارسال چکیده مقاله و ثبت نام: 🌐 http://iccs.icss.ac.ir 🆔 @bc_clinic
💠 نشست تخصصی «قوای باطنی ادراکی میان نفس و بدن: بررسی استدلال‌های ابن‌سینا و شارحان او» 🎙سخنران دکتر حامد آرضایی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق 📱 لینک اختصاصی (http://www.irip.ac.ir/u/138) 🔰نشست ها و همایش های علوم انسانی اسلامی 🆔http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
4دکتراستکی.mp3
14.64M
💠 موضوع «تأثیر ساختارهای مغز بر کارکردهای آگاهانه» 🎙دکتر استکی 🏫مدرسه فلسفه علوم شناختی، مؤسسه حکمت و فلسفه ایران 🔊رسانه علوم انسانی اسلامی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c
🔔آغاز کلاس‌های مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در شعبه‌ی قم؛ از ابتدای بهمن‌. 1️⃣ نمط چهارم؛ روزهای دوشنبه و سه‌شنبه توسط استاد غفاری. 2️⃣ ؛ روز چهارشنبه توسط استاد محمدی. 3️⃣ ؛ با رویکرد حکمت اسلامی. روز یکشنبه توسط استاد شه‌گلی. 4⃣ ؛ روز شنبه توسط استاد درگاهی‌فر 5⃣ ؛ روز سه‌شنبه توسط استاد قهار ☎️شماره تماس جهت ثبت نام 02532941251 ⚜ کلاس‌ها به صورت حضوری و مجازی است؛ لینک حضور در کلاس مجازی، متعاقبا اعلام می‌شود. ⚜⚜⚜⚜⚜ ✍ کانال اطلاع‌رسانی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم 🆔 http://eitaa.com/irip_ir
☣ ۱. کلاسهای آزاد شعبه قم، از روز ۱۵ بهمن آغاز می‌شود. این امر به دلیل لزوم هماهنگی با برنامه‌های آموزشی واحد تهران است. ۲. ثبت‌نام رسمی در کلاسها از طریق لینک زیر محقق می‌شود: https://lms.irip.ac.ir/course/index.php?categoryid=28 ☢ به ثبت‌نام کنندگان، لینک حضور در کلاس مجازی و گواهی حضور در کلاس اعطا می‌شود. 🆔 @irip_ir
📖انتشارات وايلي-بلك‌ول يك سری كتاب فلسفي با عنوان عام «اين است فلسفه...» عرضه كرده است. يكي از آنها، «اين است فلسفه ذهن» نوشته پيت منديك است. ويرايش اول اين كتاب در 2014 چاپ شده و ويرايش دومش هم در راه است و قرار است به زودی عرضه شود. 👇👇👇
👆👆👆 📃نويسنده در فصل اول به چيستي ذهن و حالات ذهني و بيان مهم‌ترين مسائل مربوط به ذهن مي‌پردازد. 📃فصل دوم به دوگانه‌انگاري جوهري اختصاص يافته است. در اين فصل استدلال‌هايي به سود دوگانه‌انگاري بيان و ارزيابي شده‌اند. 📃موضوع فصل سوم، دوگانه‌انگاری ويژگي‌هاست. در اين فصل دربارة مسئله كوآليا، طيف معكوس، زامبی، استدلال معرفت، و استدلال شكاف تبيينی سخن گفته شده است. 📃فصل چهارم به ايدئاليزم، خودتنهاانگاري (solipsism) و همه‌روان‌دارانگاري (pansychism) و استدلال‌هاي له يا عليه آنها مي‌پردازد. 📃نويسنده در فصل پنجم به رفتارگرايي و مسئلة اذهان ديگر می‌پردازد. 📃 فصل ششم را به نظريه اين‌همانی ذهن و مغز اختصاص می‌دهد. در اين فصل مختصری درباره علوم اعصاب هم سخن گفته شده كه از اختصاصات اين كتاب است. معمولاً در كتاب‌های مقدماتی فلسفه ذهن بحثی در اين باره مطرح نمی‌شود. سپس استدلال‌هايي عليه اين نظريه بيان شده‌اند. 📃 عنوان فصل هفتم، ماشين‌های متفكر (thinking machines) است. در اين فصل دربارة اينكه ماشين آيا اساساً مي‌تواند بينديشد و نيز دربارة ماشين تورينگ، آزمون تورينگ، استدلال اتاق چيني سرل و برخی مباحث ديگر سخن به ميان آمده است. اين فصل مقدمة خوبي را برای ورود به نظريه كاركردگرايی فراهم می‌كند. 📃نويسنده در فصل هشتم به كاركردگرايي، انواعش و استدلال‌هايي به سود و زيانش پرداخته است. 📃فصل نهم درباره مسئله بسيار مهم عليت ذهنی است. در اين بخش نويسنده به انواع نظريه‌ها درباره تعامل ميان ذهن و بدن و مشكل بستار علّی و نظرية يگانه‌انگاری غيرقانونمند و برخی مباحث ديگر پرداخته است. 📃فصل دهم درباره مادی‌گرايي حذف‌گرا سخن می‌گويد. 📃فصل يازدهم درباره ادراك حسی، تصور ذهنی و عاطفه (emotion) بحث می‌كند. 📃فصل دوازدهم مسئله بسيار مهم اراده آزاد را بررسيده است. 📃فصل سيزدهم درباره حيث التفاتی و بازنمود ذهنی است. 📃و فصل چهاردهم به مسئله بسيار مهم آگاهی (consciousness) و نظريات اصلي مربوط بدان (نظريه انديشة مرتبه بالاتر و نظريه بازنمودگرايی مرتبة اول) اختصاص يافته است. 📃در فصل پانزدهم و پايانی، نويسنده درباره اين‌همانی شخصی، و زندگی پس از مرگ سخن گفته است. اين نيز از مزايای اين كتاب است كه به پس از مرگ نيز توجه كرده است. در بسياری از كتاب‌هاب مقدماتی فلسفه ذهن چنين بحثی مطرح نشده است. 🔹با اين گزارش مختصر از محتوای اين كتاب آشكار می‌شود نسبتاً كتاب جامعی است و زمينه‌های خوبی را براي بحث و گفت‌وگو در كلاس درس فراهم مي‌آورد و دانشجو را با طيف وسيعی از مباحث فلسفة ذهن معاصر آشنا می‌سازد. نيز رويكرد استدلالی و انتقادی كتاب نيز قابل توجه است. 🖊 رضا درگاهي‌فر 🖥@ZehnShenakht