eitaa logo
یاد مرگ
50 دنبال‌کننده
38 عکس
22 ویدیو
1 فایل
أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «مَنْ أَكْثَرَ ذِكْرَ اَلْمَوْتِ أَحَبَّهُ اَللَّهُ» برای فرستادن مطالب مرتبط با موضوع کانال: @milad77khademi
مشاهده در ایتا
دانلود
یاد مرگ
#یادمرگ ۶۶ #احادیث_الموت روایت دوم باب اول - قسمت اول: 📜امام باقر علیه‌السلام: زندگی و مرگ دو آفرید
۶۷ روایت دوم باب اول - قسمت دوم: تعبیر اینکه این‌دو، دو «خلق» هستند، باعث میشود موت را عدمی نگیریم درغیر اینصورت موت، نبودِ حیات میشد و خلق نمی‌خواست. موت درواقع انتقال از عالمی به عالم دیگر است و هر انتقالی که یک حالت انتقال شدید باشد، یک خلق جدید است. لذا موت یک خلق جدید است. خداوند در آیه‌ی ۱۴ سوره‌ی مومنون پس از شرح مراحل تکامل جنین، میفرماید «ثم انشاناه خلقا آخر»، سپس یک خلق دیگر میشود. آنجایی که «انشاناه خلقا آخر» یک گردنه‌ی عظیمی‌ست که گردنه‌های دیگر درمقابل آن حساب نمیشوند. موت هم اینگونه‌ست. موت درد زایمان انسانی‌ست که میخواهد وارد عالم آخرت بشود. تمام سختی‌های موت هم برای این است که میخواهد وارد عالمی بشود که قواعد و زبان آنجا را نمیداند، این فشارها و سنگینی‌ها هستند که او را کم‌کم آماده میکنند. سکرات موت از مطهرات است. در ادعیه داریم «اللهم ارزقنی الاستعداد لالموت قبل حلول الفوت» «فوت» در عبارات دینی نادر است و به‌معنی از بین‌رفتن بکار می‌رود. یعنی هیچ اثری از وجود او باقی نمی‌ماند. فوت برای کسانیست که نه شقی هستند و نه سعید. یعنی نه تجرد شقاوتی پیدا کرده و نه تجرد سعادتی که بخواهد مورد بازخواست قرار بگیرد. «گُم» و «تباه» شده. 📚 کتاب «تا ابد زندگی» جلد اول؛ شرح استاد عابدینی بر احادیث کتاب الموت بحارالأنوار؛ @zekrolmout
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «ما اهل اینجا نیستیم» 🗣 شهید حاج احمد کاظمی 🌹 شهدا را با ذکر صلوات یاد کنیم. @zekrolmout
۵۰ 🔰 امام هادی علیه السلام فرمودند: «اُذْکُر مَصرَعَکَ بَینَ یَدَیْ اَهلِکَ، لا طبیبَ یَمنَعُکَ وَ لا حَبیبَ یَنْفَعُکَ» به یاد آور آن‌گاه را که هنگام مرگ، در برابر بستگانت افتاده‌ای، نه طبیبی هست که مانع مردن تو شود، نه دوستی که بتواند سود بخشد. 📚 أعلام الدین، صفحه ۳۱۱ 🏴 شهادت امام هادی علیه‌السلام تسلیت باد. @zekrolmout
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 حداقل دو بار گذر ما به امیرالمؤمنین می‌افتد: یکی در سکرات موت یکی در قیامت... 🔸 حجت‌الاسلام کاشانی @zekrolmout
🔺معرفی فیلم برای 📽 فیلم «سرود کریسمس|A Christmas Carol» این فیلم بر اساس کتابی با همین نام از چارلز دیکنز، نویسنده‌ی مشهور انگلیسی ساخته شده است. فیلم به عواقب اعمال و فرجام انسان می‌پردازد و تا سطح قابل تاملی، عظمت مرگ را به تصویر میکشد. البته فیلم مبتنی بر عقاید مسیحیت و گاها اسطوره‌ای ساخته شده ولی دارای لحظات پرمعرفتی برای ذاکر مرگ نیز هست. @zekrolmout🌒
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹 🔸مرگ، بزرگترین داغ زندگی🔸 اگر بچه‌ای را از انسان بگیرند، انسان بی‌تاب می‌شود. وقتی‌که خود انسان می‌خواهد از دنیا برود، «همه‌چیزش» را از او می‌گیرند. پدر، مادر، بستگان و آشنایانش را از وی می‌گیرند، و او داغ همۀ اینها را می‌بیند. کسی که می‌میرد، داغ همۀ کسانش را با هم در یک لحظه می‌بیند! داغ دوستان و اهل شهر را می‌بیند؛ داغ همۀ اعضای خود و همۀ اموالش را هم می‌بیند؛ چون وقتی انسان از دنیا می‌رود، چشم و زبانش از او گرفته می‌شود. کسی که دستش یا پایش فلج می‌شود یا چشمش نابینا می‌شود، چقدر ناراحت می‌شود؟ وقتی‌که کسی از دنیا می‌رود، همۀ اینها از او گرفته می‌شود. کسی که جیبش را می‌زنند، چقدر ناراحت می‌شود؟ وقتی‌که انسان از دنیا می‌رود، همۀ پولش را می‌برند و همۀ لباس‌هایش را به‌زور از تنش درمی‌آورند! پس انسان باید حساب کارش را بکند. بالاترین داغ انسان در حین مرگ، است؛ یعنی می‌گوید: «من یک فرصت توبه، استغفار و انابه داشتم، و این فرصت نیز از من گرفته شد!» و این داغ از همۀ داغ‌ها تلخ‌تر است. منبع: (کتاب تمثیلات اخلاقی، ج1، ص ۶۰) @haerishirazi
یاد مرگ
#یادمرگ «دکمه پیراهنی که با دست خودت بستی، چه بسا با دست غسّال گشوده شود»! مرحوم آیت‌الله سید جواد
۶۸ ⁉️ چرا غفلت؟ 🔰امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام جهت زدودن غفلت اهل دنیا فرمودند: «کم من غافل ینسج ثوباً لیلبسه وإنّما هو کفنه ویبنی بیته لیسکنه وإنّما هو موضع قبره» ای بسا غافلی که لباسی می‏بافد تا آن را بپوشد، اما همان، کفن او می‏شود و خانه‏ای می‏سازد تا در آن بنشیند، اما همان جا قبر او می‏شود. 📚 الأمالی للصدوق، ص ۱۷۲ @zekrolmout
۶۹ روایت سوم باب اول - قسمت اول 🔰 اَلْعِدَّةُ عَنْ سَهْلٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُكَيْنٍ قَالَ: سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنِ اَلرَّجُلِ يَقُولُ اِسْتَأْثَرَ  اَللَّهُ  بِفُلاَنٍ فَقَالَ ذَا مَكْرُوهٌ فَقِيلَ فُلاَنٌ يَجُودُ بِنَفْسِهِ فَقَالَ لاَ بَأْسَ أَ مَا تَرَاهُ يَفْتَحُ فَاهُ عِنْدَ مَوْتِهِ مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلاَثاً فَذَلِكَ حِينَ يَجُودُ بِهَا لِمَا يَرَى مِنْ ثَوَابِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَدْ كَانَ بِهَا ضَنِيناً. 🔸 ترجمه: از امام صادق علیه‌السلام سوال شد درباره اینکه هنگام مرگ کسی گفته می‌شود: خداوند فلان شخص را برای خود برگزید؛ فرمود: این بد و ناپسند است. پس کسی گفت اگر گفته شود فلانی خود را آماده مرگ کرد؛ فرمود: اشکال ندارد؛ آیا او (محتضر) را نمی‌بینی که دهان خود را موقع مردن دو یا سه بار می‌گشاید؟ این برای زمانی است که خود را آماده مرگ می‌کند، زیرا ثواب خدای عزوجل را می‌بیند، در حالی که قبلا نسبت به آن (جانش) بخیل و تنگ‌نظر بود (یعنی به راحتی حاضر نبود جانش را بدهد). 📚 کتاب «تا ابد زندگی» جلد اول؛ شرح استاد عابدینی بر احادیث کتاب الموت بحارالأنوار؛ صفحه ۶۱ @zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۶۹ #احادیث_الموت روایت سوم باب اول - قسمت اول 🔰 اَلْعِدَّةُ عَنْ سَهْلٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَا
روایت سوم باب اول - قسمت دوم تعبیر صحیح برای مرگ مؤمن اگر بگوییم فلانی که وفات یافت، خدا او را برای خود برگزید، حضرت نهی می‌کند که حرف زیبایی نیست. چرا که انگار یک حالت انفعال در خداوند نسبت می‌دهیم. انگار قبلاً این شخص برای خداوند مستأثر نبود و حالا او را برای خود انتخاب کرده‌است. اما اگر بگوییم فلانی جان خود را بخشید، یعنی انگار خودِ او می‌خواست جان بدهد، انگار در حالت جود و با صفت جواد جان خود را بخشید، فرمودند این عیبی ندارد. کیفیت جان دادن مؤمن این تکان دادن لب‌ و دهان قبل از مردن برای این است که فرد انگار «یجود بنفسه» یعنی جانش را دارد می‌بخشد. به صورت تقریب به ذهنی انگار آخرین جایی که روح، بدن را ترک می‌کند از گلوی اوست. این همان بخشیدن جان او است. اما چگونه جان خود را می‌بخشد؟ با اینکه قبلاً نسبت به نفس خود بخیل بود و خیلی خودش را دوست می‌داشت؛ اما حالا وقتی ثواب الهی را می‌بیند راحت جان می‌دهد. انگار جان خود را می‌بخشد. چون می‌بیند در مقابل این جان، ثواب الهی اعظم است و به راحتی دست برمی‌دارد و این معامله را پُر سود می‌داند. 📚 کتاب «تا ابد زندگی» جلد اول؛ شرح استاد عابدینی بر احادیث کتاب الموت بحارالأنوار؛ صفحه ۶۱ و ۶۲ @zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ #احادیث_الموت روایت سوم باب اول - قسمت دوم تعبیر صحیح برای مرگ مؤمن اگر بگوییم فلانی که وف
۶۹ روایت سوم باب اول - قسمت سوم علامت نفاق، هنگام مرگ در روایت دیگری از امام پرسیدند که اگر انسان از مرگ بترسد این نفاق است؟ حضرت فرمود نه! ترس وقتی ملاک نفاق است که مرگ سراغ انسان آمده است و به او جلوه‌هایی از جزا را نشان داده‌اند و با این حال نخواهد برود؛ این علامت منافق است. اما در دنیا که انسان می‌ترسد، به این خاطر است که آن طرف را ندیده. عمل صالح دارد ولی آن طرف را هنوز به او نشان نداده‌اند. پس ترسِ قبل از رسیدن مرگ ملاک نفاق نیست بلکه ترس موقع مرگ ملاک است. 📚 کتاب «تا ابد زندگی» جلد اول؛ شرح استاد عابدینی بر احادیث کتاب الموت بحارالأنوار؛ صفحه ۶۲ @zekrolmout
۷۰ 🔰الإمام الكاظم(ع) ـ عندَ قَبرٍ: إنّ شیئا هذا آخِرُهُ لَحَقیقٌ أن یزهَدَ فی أوَّلِهِ، و إنّ شیئا هذا أوَّلُهُ لَحَقیقٌ أن یخافَ آخِرُهُ. امام كاظم (ع) در كنار یك گور فرمود: چیزى كه پایانش این است، سزاست كه از همان آغاز دل از آن بركَنند و چیزى كه آغازش این است، بجاست كه از پایانش بترسند. معانی‌الأخبار: ۳۴۳ / ۱، میزان الحكمه، جلد ۹ صفحه: ۲۵۰ @zekrolmout
26.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۷۱ 🔰 قال رسول الله: «یَا أَبَا ذَر! إِذَا دَخَلَ النُّورُ الْقَلْبَ انْفَسَحَ الْقَلْبُ وَ اسْتَوْسَعَ، قُلْتُ فَمَا عَلَامَهُ ذَلِکَ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: الْإِنَابَهُ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ التَّجَافِی عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الِاسْتِعْدَادُ لِلْمَوْتِ قَبْلَ نُزُولِهِ». پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: يا اباذر: چون نور الهى به قلب راه يابد، دل را وسعت بخشد. گفتم: علامت آن نور چيست‌؟ فرمود: دورى گزيدن از سراى فريب و روى آوردن به سراى جاودانى و آماده شدن براى مرگ پيش از فرا رسيدن آن. 📚 منبع: مکارم الأخلاق، صفحه ۳۷۰ @zekrolmout
با مرگ اگر تو را توان دید کی می‌رسد این تولد ما؟ کی می‌رسد؟... @zekrolmout
🔰 بعد از مرگ، آدمی تنها است؛ و يگانه همنشين او عمل او است. 📓ترجمه الميزان، جلد۲، ص۱۸۴ @zekrolmout
«وقتی انسان آرزوی دنیایی دارد، معنایش این است که بدن او در دنیاست، یعنی قبل از اینکه بمیرد، مرده است. چرا؟ چون دل به دنیا بسته است. این زمین قبر اوست قبل از اینکه بمیرد، خانه، اتاق، بستر و شغل همه برای او قبوری هستند به اشکال مختلف؛ اما اگر انسان به این دنیا دل نبست، زمین قبر او نیست. وقتی هم که او را در قبر بگذارند، در قبر نیست. بدنش در خاک می رود، اما خودش آزاد است، آزادتر از گذشته. آن یکی هنوز نمرده، مُرده، اما او بعد از اینکه مرده، زنده است. این است که باید معنای مرگ را بهتر بشناسیم و به وجه عمیقی با مرگ رو به رو شویم و آن را بهتر تحلیل کنیم. مرگ یعنی از حرکت و از پرواز افتادن انسان. انسان وقتی به دنیا دل بست و دنیایی شد، از پرواز محروم می شود و این، مرگ اوست». 📚 کتاب تعلق (محور تحول در انسان) آیت الله حائری شیرازی @zekrolmout
وداع از این دنیا برای ما بسیار نزدیک است... @zekrolmout
«مرگ آغاز حیاتی دیگر است؛ حیاتی که دیگر با فنا و مرگ در آمیخته نیست. حیاتی بی مرگ و مطلق. زندگی این عالم در میان دو عدم معنا می‌گیرد؛ عالم پس از مرگ همان عالم پیش از تولد است و انسان در بین این دو عدم فرصت زیستن دارد. زندگی دنیا با مرگ درآمیخته است؛ روشنایی‌هایش با تاریکی، شادی‌هایش با رنج، خنده‌هایش با گریه، پیروزی‌هایش با شکست، زیبایی‌هایش با زشتی، جوانی‌اش با پیری و بالاخره وجودش با عدم. حقیقت این عالم فنا است و انسان را نه برای فنا، که برای بقا آفرید‌ه‌اند.» @zekrolmout
درین بساط به جز شربت شهادت نیست می‌ای که تلخِ مرگ از گلو تواند شست... @zekrolmout
روزی فراموش می‌شوی، گویی هرگز نبوده‌ای! حتی نوشته‌های روی سنگ قبرت هم پاک میشه، تو می‌مونی و اعمالت... @zekrolmout