eitaa logo
یادداشت‌💌✍
356 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
104 ویدیو
13 فایل
📚۱عملکرد بانوان راوی‌شیعه عصر ابناء الرضا(ع) ۲روش‌های آموزش صید مروارید علم ۳زمزمه‌ قلب من ۴بر دین‌حسین علیه‌السلام ۵ره‌آورد پژوهش۲ ۶تاریخگذاری روایات وحی ✍️نجمه‌صالحی: نویسنده و پژوهشگر، مدرس‌حوزه و دانشگاه سایت شخصی 🌐https://zemzemh.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰به بهانه نفس‌های آخر یک مسجد تاریخی/نجمه صالحی ☝️عکس هوایی مسجد هفتشویه در حال تخریب ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
یادداشت‌💌✍
#یادداشت_علمی 🔰به بهانه نفس‌های آخر یک مسجد تاریخی/نجمه صالحی ☝️عکس هوایی مسجد هفتشویه در حال تخر
🔰به بهانه‌ نفس‌های آخر «یک مسجد تاریخی» ✍️نجمه صالحی، دانشجوی دکتری تاریخ اسلام معماری ایرانی با ورود اسلام، باورهای اعتقادی و اصولی تازه‌ای را به نمایش گذاشت و معماری ایرانی_اسلامی را در عِداد الگوی معماری قرار داد، الگویی که در سیر تاریخی تکامل یافت و به شاخصه‌های گاه منحصر به فرد معماری ایرانی_اسلامی تبدیل شد. تک تک آثاری که با تکیه بر معماری اسلامی بنا شده‌اند، به عنوان یک سنت تاریخی مهم و به مثابه بخشی از هویت معماری در ایران اسلامی شناخته می‌شوند. معماری به عنوان نمونه بصری می‌تواند اساسی‌ترین بستر اصلی فرهنگ یک ملت باشد. واکاوی آموزه‌های معنوی پنهان در هویت حکمت و هنر معماری گذشته ایرانی می‌تواند نقش بسزایی در معناگرایی معماری اسلامی داشته باشد. در دنیای کنونی بی‌اهمیتی و کم‌توجهی به ریشه‌های اصلی معماری ایرانی_اسلامی، سبب بیگانگی معماری عصر امروز با بنیادهای مفهومی آن شده است. با تأمل در آثار و معماری پیشین، اصول و تفکر خاص پنهان در حکمت اسلامی ایران آشکار می‌شود. با تلفیق این اصول با ضرورت‌های زندگی امروز می‌توان در کنار حفظ ارزش‌های معماری ایرانی به رویکردی نوین در طرح معماری دست یافت. معماری ایران در دوران اسلامی به مثابه کارآمدترین ابزار خلق فضا توانسته آثار درخشان و مانایی را در شهرسازی به وجود آورد. خلق آثار شاخص معماری اسلامی در ایران، از قرون اولیه اسلامی آغاز شد و در دوران آل بویه، سلجوقیان و ایلخانان به شکوفایی و در عصر صفویه و پس از آن به نقطه اوج خود رسید. بناهای به‌جامانده از این دوران با وجود اینکه از نظر هنری و زیبایی بصری، در درجه والایی قرار داشتند؛ اما «زخرف» هم نداشتند به این معنا که تزیینات بی‌ارتباط و منافی تقدس مکان در آن بناها استفاده نمی‌شد و متناسب با قدسیت مکان، بناها آراسته می‌شدند. متأسفانه معماری و شهرسازی سنتی ایران در دوران معاصر و با گسترش ارتباط با جهان غرب، از تفکرات و سبک‌های مدرن تأثیر پذیرفته است؛ به این معنا که حتی مساجد جدید با تزیینات نامتناسب ساخته می‌شوند و از معماری اصیل ایرانی فاصله گرفته‌اند. به دیگر سخن در عصر حاضر، تزیینات در معماری به تأسی از این جریان مشوش و بی‌هویت شده است و نمی‌توان در بسیاری از آن‌ها اثری از مفهوم سرزمینی، ملیت و هویت را بازیافت. همه این موارد توجه به احیای هویت تزییناتِ معماریِ ایرانی اسلامی را ضروری می‌نمایاند. افزون بر معماری زیبای بسیاری از آثار تاریخی نظیر مساجد، بقعه‌ها، بارگاه‌ها، قدمگاه‌ها و آرامگاه‌ها، که شایسته توجه هستند؛ کتیبه‌هایی در این بناها وجود دارد که از یک‌سو متناسب با فضای قدسیت مکان بوده و از سوی دیگر بسیاری از باورهای عمومی مردم یا باورهای مورد قبول حکومت بر آن‌ها حکاکی شده است؛ از این رو می‌توان بسیاری از اعتقادات و ارزش‌های پذیرفته‌شده در جامعه آن دوران را به عنوان مستند تاریخی کشف کرد. به عنوان نمونه در برخی از منابع مکتوب تاریخی شهر اصفهان را تا دوران صفویه، مرکز تشیع و شهر شیعه‌نشین نمی‌دانستند؛ بنابر این وجود مسجد جامع اصفهان و کتیبه بسیار زیبا و منحصر به فرد آن همچنین مسجد جامع هفت شویه و کتیبه موجود که در آن صلوات کبیره و صلوات بر حضرت خدیجه(سلام الله علیها) حک شده و بقعه پیر بکران که حاوی صلوات کبیره و نام چهارده معصوم(علیهم السلام) و حضرت خدیجه(سلام الله علیها) است، دلیل قاطعی برای رد نظریه یادشده هستند. نکته در خور نگاه این است که مسجد جامع هفت‌شویه اصفهان مربوط به سده ۷ ه‍.ق و متعلق به دوره سلجوقی، در سال ۱۳۴۱به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؛ اما هم اکنون در اثر غفلت متولیان حفظ آثار کهن، بخش عمده آن یعنی گنبد مسجد فروریخته و دیوارهایش آسیب بسیاری دیده‌ است. باید دانست که با نابودی این بنا، بخشی از هویت اصیل ایرانی و یادگار پیشینیان، به فراموشی سپرده خواهد شد و بایسته است اهتمام بیشتری برای حفظ این اماکن صورت گیرد. لینک یادداشت 👇 https://serajonline.com/News/OnlineNewsItem/15989 ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @zemzemh60
⛔️خودخوری ممنوع راهکار رفع خودخوری،نوشتن! ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 نبض و حس حس و روح شنونده نبض قلب گوینده روی واژه‌ها راه می‌روند نبض‌‌ها... ✍️نجمه صالحی ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃یا صاحب الزمان السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ اللَّهِ فِي خَلْقِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَاللَّهِ الَّذِي يَهْتَدِي بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخَائِفُ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَلِيُّ النَّاصِحُ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَفِينَةَ النَّجَاةِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ الْحَيَاةِ ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
🌱تاریخ عشق به تاریخ عشق ورق زدن صفحاتش عشق به گذشته عشق به زدودن خاک عشق به پردازش عشق به روایت و عشق، جاذبه‌ای دست نیافتنی در کتابخانه، تنهایی و سکوت چه خوب در کنار هم عجین شده‌اند! پ.ن: امروز یک گلدان زیبا از دوست جانم هدیه گرفتم و میزم طراوت بیشتری گرفت. 🍃الحمدلله علی کل حال🍃 ✍️نجمه صالحی دی ماه ۴۰۱ @Ghalamzaniii ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
هدایت شده از ✍️قلم زنی✒️
از زمانی که‌ خودم را شناختم عاشق کتابخانه و محیط دلچسبش بودم؛ سکوتش را، آرمشش را، حس مطالعه و پژوهشش را، بوی میز و صندلی چوبی اش را، اصلا هوای پر از انرژی مثبتش را، همه چیز ش را دوست داشتم… گاهی از خود می پرسم؛ کجای این کره خاکی اینچنین می توانی فارغ از عالم روزمرگی شوی، جدای از تمام ناخوشایندی ها شوی، در سکوتی متفکرانه مهمان شوی… جانم به فدای امیرالمومنین علی علیه السلام که فرمودند: هر که خویش را با کتابها سرگرم سازد آرامش می یابد… و اکنون خدای جبران کننده ی تمام کاستی ها، حسرت روزهای جدایی مرا از جویندگی علم، برایم جبران کرده…در کنار دوستانی سرشار از انرژهای معنوی، روزهایم می گذرد… شوق پژوهشم سیراب می شود و امیدم به روزهای بهتر مضاعف می شود. الحمدالله علی کل نعمت ✍🏻 فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii @javal60
چرا این همه دعوا بر سر حجاب؟ ✍️مریم‌منصوری، عضو تحریریه مجتهده امین اساسا مساله‌ی پوشش، مساله‌ی به تصویر کشیده شدن ساحت فرهنگ و زبان هویت انسانی در قالب تصویر به عنوان قوی‌ترین عرصه‌ی ارائه‌ی نوع تفکر درباره‌ی هویت خویش است. ✅مقوله‌ی حجاب یک بُعد اجتماعی و یک بُعد سیاسی مهم دارد: مساله‌ی نوع پوشش بر بزرگترین دعوای تاریخ یعنی دعوای غریزه و فطرت ایستاده است و این دعوا نه کلامی و فلسفی و مبتنی بر استدلالات، که در موثرترین ساحت، یعنی ساحت «تصویر» در حال رقم خوردن است و لذا به عنوان کلان‌نماد انسان، و ابرنماد زن باید از آن سخن گفت. نحوه‌ی مواجهه با بدن، در پوشش زنان_ به مثابه‌ی موجودی که بدن او به دلایل مختلفی از جمله تولید مثل- به لحاظ تاریخی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است، به اوج تصویرسازی کشیده می‌شود چرا که تلاش می‌شود تا با پوشانندگی در حوزه‌ی عمومی، دعوا با غلبه‌ی فطرت و عقلانیت پایان یابد و لذا، مقو‌له‌ی پوشش زن، اساسا زنانه نیست. نظریه‌ی پوشش انسان به طور عام و پوشش زن به طور خاص، خارج از گفتمان قدرت، بر پوشیدگی بدن ، به عنوان قوام انسان بر عقلانیت غیرجنسی و غیرجنسیتی در حوزه ی عمومی پایبند است و در حال نظم دهی به حیات انسانی، فارغ از امیال، رانه‌ها و غرایز است . هرچند که در نگاه اسلامی، متفاوت با منطق مسیحیت، توضیح امیال و غرایز طبیعی انسان بر پایه‌ی سرکوب نیز شکل نمی‌گیرد و آن‌ها را به حوزه‌ی خصوصی و خانواده می‌راند. لذا زیست جنسی انسان حوزه‌مند میشود، نه سرکوب و نه همگانی! و اساسا ما در تدبیر پوشش ذیل نظریه‌ی حجاب، با نوعی از نظم‌دهی مبتنی بر حیثیات انسانی - در مقابل حیثیات نباتی و حیوانی- مواجهیم و اساسا مساله، مساله‌ی نظم و نوع این نظم است که در حجاب، بر ابعاد انسانی این نظم، یعنی عقلانیت در چارچوب فطرت قوام می‌یابد. نظریه‌ی حجاب دعوایی سیاسی است؛ به این معنا که انقلاب اسلامی، گفتمان نوع معنادهی مدرن و پست مدرن و نظم دنیای تجدد را در ساحت نماد به چالش می‌کشد و با زبان تصویر، در تلاش برای اثبات ادعای فطرت گزینی به جای غریزه گزینی در تمدن است. و حجاب، نه به عنوان یک ابزار ایجاد قدرت ، که به عنوان نماد مقاومت علیه آن چه دنیای غرب در سلطه‌ی میل رقم زده، مبدل شده است. که اگر انقلاب اسلامی میخواست با پوشش زنان بر اریکه‌ی قدرت تکیه زند، حجم انبوه ثروت تولید شده از طریق بدن زنان و سکسوالیته را رها نمی کرد. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صبح برفی_امتحانی دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام 🍃الحمدلله علی کل حال🍃 اين برف كه مانند نگين می‌ريزد بـر پـای امـام آخـــريـن مـی‌ريـزد نقلی است كه از يمن وجود مهدی بـر روی سر اهــل زمـيـن مـی‌ريـزد بیستمین روز زمستان ۴۰۱ ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
🌱شکوفایی خلاقیت در مقاله‌ای خواندم عادت‌ روزانه می‌تواند خلاقیت را شکوفا کند و ذهن را به گزینش اشکال متفاوتی از فکر کردن وادار. خلاقیت در همه وجود دارد، ولی این عادات روزانه افراد است که مشخص می‌کند که چه زمانی این بذر خلاقیت شکوفا شود یا اصلا جوانه هم نزند! برنامه روزانه داشتن و اولویت‌بندی آن، از مهم‌ترین عادت‌های روزانه است برخی تصور می‌کنند که افراد خلاق زندگی بی برنامه و بدون ساختاری دارند، اما اغلب ذهن‌های خلاق از برنامه روزمره‌شان به طور کامل باخبرند. به عنوان نمونه ویلیام جیمز، روان شناس، تاثیر برنامه ریزی جدی روزانه را به این شکل توصیف می‌کند که «این کار از پیش ذهن را از فشار بی برنامگی دور می کند و فضای بیشتری را برای اقدام و عمل به آن می بخشد.» عادت مراوده و رفت و آمد با افراد خلاق هم جزو عادات خوب محسوب می‌شود، انیشتین معتقد است خلاقیت مسری است و علم هم آن را ثابت می‌کند. الحمدلله به لطف خدا، این روزها با دوستانی حشر و نشر دارم که علاوه بر مباحثه علمی، به هم ایده می‌دهیم و به شکوفایی خلاقیت یکدیگر کمک می‌کنیم، حتی گلدان‌هایمان هم شکوفا شده‌اند! امروز گلدان اهدایی دوست جانم گل داده بود. 🍃الحمدلله علی کل حال 🍃 ✍️نجمه صالحی @Ghalamzaniii ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
❄️❄️زمستان و بارش رحمت الهی زمستان آمد، برف است و جیک جیک متفاوت و سرود برفی گنجشک‌ها❄️❄️ اینم دعای وقت بارش باران👇 الحمد للَّه الّذی ینزل الغیث من السّماء، و ینشر رحمته لعباده، اللّهمّ ولَكَ الْحَمْدُ عَدَدَ كُلِّ مَلَكٍ فِي السَّماءِ، وَلَكَ الْحَمْدُ عَدَدَ كُلِّ قَطْرَةٍ نَزَلَتْ مِنَ السَّماءِ، وَلَكَ الْحَمْدُ عَدَدَ كُلِّ قَطْرَةٍ فِي الْبِحارِ، وَلَكَ الْحَمْدُ عَدَدَ ما في جَوْفِ الْاَرَضينَ وَاَوْزانِ مِياهِ الْبِحارِ، وَلَكَ الْحَمْدُ عَدَدَ ما عَلى وَجْهِ الْاَرْضِ، وَلَكَ الْحَمْدُ عَدَدَ ما اَحْصى كِتابُكَ، وَلَكَ الْحَمْدُ عَدَدَ ما اَحاطَ بِهِ عِلْمُكَ.وَلَكَ الْحَمْدُ عَدَدَ الْوَرَقِ وَالشَّجَرِ وَالْحَصى، وَالنَّوى وَالثَّرى، وَلَكَ الْحَمْدُ عَدَدَ الْاِنْسِ وَالْجِنِّ، وَالْبَهائِمِ وَالسِّباعِ وَالْهَوامِّ، حَمْداً كَثيراً طَيِّباً مُبارَكاً فيهِ، كَما تُحِبُّ رَبَّنا وَتَرْضى، وَكَما يَنْبَغي لِكَرَمِ وَجْهِكَ وَعِزِّ جَلالِكَ مِنَ الْحَمْدِ مُبارَكاً فيهِ اَبَداً. صبح بیست و یکمین روز زمستان401 ✍️نجمه صالحی ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
🔆جشن متفاوت هیأت‌های مذهبی از قدیمی‌ترین نهادهای فرهنگ مردمی و اجتماعی هستند که حول محور حب آل الله علیهم‌السلام فعالیت می‌کنند. محبان اهل‌بیت علیهم‌السلام در این مراسم شرکت می‌کنند و سیره علمی معصومین علیهم‌السلام را به صورت کاربردی و عملی یاد می‌گیرند و به رشد علمی و معنوی خود و دیگران کمک می‌کنند. اگر این هیأت مذهبی که با نیت خالص پدید آمده با روش صحیح، عالمانه و عاشقانه هدایت شود، می‌تواند بیشترین نقش را در رشد و تعالی فرد، جامعه و فرهنگ آن داشته باشد که هیچ حرکت و تشکل سازمانی، توان رقابت با آن را نخواهد داشت. در هیأت بانوان تاریخ‌پژوه، استاد و طلبه کنار هم قرار می‌گیرند و با تکیه بر گفتگو و تبادل اطلاعات علاوه براینکه به رشد علمی هم کمک می‌کنند، رابطه صمیمی خاصی را به هم هدیه می‌دهند؛ نگاه‌هایشان نسبت به هم صمیمی است و دوست دارند به هم خوبی کنند. دوشنبه‌های امام حسینی، این هفته همراه جشنواره غذا شد و با مولودی‌خوانی، جو سالم و شادی بین بانوان تاریخ‌پژوه جریان یافت. ✍️نجمه صالحی 🍃 الحمدلله علی کل حال 🍃 ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
🍀رزق ناگهانی می‌گویند روزی و رزق انسان از جانب خدا است؛ اما تلاش انسان را هم می‌طلبد. دو نوع رزق قابل تصور است، رزق مادی که موجب حیات و بقای جسم انسان است و نتیجه آن محدود به زندگی دنیایی است که آن هم چند گونه دارد و در منابع دینی به آن اشاره شده است؛ دومین نوع رزق، رزق معنوی است، که موجب تعالی روح بشر می‌شود و به زندگی انسان معنا می‌دهد. پس همان‌طور که نان رزق است، علم هم رزق است و همان‌طور که برای رزق مادی باید تلاش کرد، برای رزق معنوی هم باید کوشید؛ اما گاهی بعضی روزی‌ها ناگهانی و به قول امروزی‌ها «یهویی» پیش می‌آید! مشغول کارهایم بودم و مراسم جشن شرکت نکردم، بعد از تمام شدن مولودی‌خوانی و سکوت بلندگو، ناگهان در دفتر گروه، باز شد و تبرکی عید میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها برایم آمد. با اینکه سعدی گفته:«رزق هر چند بی‌گمان برسد/شرط عقل است جستن از درها»؛ اما این «رزق یهویی» به من خیلی چسبید. 🍃الحمدلله علی کل حال🍃  ✍️نجمه صالحی ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60 https://eitaa.com/joinchat/2319319119C2ce51d5673
یادداشت‌💌✍
کلم‌پلوی تاریخی ✍️محبوبه زمانی باعجله از کلاس بیرون آمدم تا کوفته ریز کلم پلو را درست کنم، مدتی است با تأسیس هیأت، همراه عده‌ای از دوستان در مورد موضوعات تاریخی صحبت می‌کنیم، اما یک‌دفعه ایده جشنواره غذا آمد وسط بحث‌های تاریخی نشست! ما مادران عاشقِ آشپزی هم، زود بدون رودربایستی و مِن ومِن پذیرفتیم! یکی نبود این وسط بگوید:« خانم معلم شما با این دغدغه‌هایی که داری وقت پختن غذا داری!؟» وقتی به خودم آمدم دیدم، قول دادم که کلم پلوی‌شیرازی بپزم! من هم که حاضرم سرم برود ولی قولم نرود! خلاصه تند تند داشتم کوفته را سرخ می‌کردم، برنج در قابلمه تند تند قل می‌خورد، تلفن یک‌سره زنگ می‌خورد، زنگ روی زنگ، جواب یک به یک را می‌دادم و وسط صحبت‌هایم از شاهکارم هم حرف می‌زدم! امیدم به مقام اول شدن در جشنواره هم بود و نگاهم به کارهای روی هم انباشته شده! کلاس کامپیوتر، مشاوره تلفنی، رفتن به جامعه‌الزهرا و بردن دوستان نازنین به هیات، که لااقل برای اول شدنم رأی بدهند!!! اما چه عرض کنم، گوش شیطان کر! هنگام خوردن و شروع تست غذاها، انگار نه انگار! یادشان نبود باید رأی اول را به من بدهند و آنچه که نباید پیش بیاد آمد!! کلم پلو‌‌ها ماند روی دست‌های نازنیم!! تا چند روز مهمان دوستان تاریخ بودم با این ایده‌های تاریخی‌شان که ارائه کردند!! کلم پلو خوردم و با خود می‌گفتم:« واقعا وسط دل بحث تاریخ، کلم پلوی تاریخی از کجا جوانه زد؟!!» ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
رنگ خاص تو در این روزها که چند رنگند آدم‌ها آدم‌های رنگ‌به‌رنگ دنیای تیره، دنیای مه‌آلود، تزاحم صداها، چه رنگ‌های زیبایی داشتند این بانوان! رنگ خدایی بود قطعا! کاش رنگ تو را بگیرم! ♡صِبْغَةَ اللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً ۖ وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ/ بقره،۱۳۸♡ ✍️نجمه صالحی ✨ای آنکه در نگاهت حجمی زنور داری کی از مسیر کوچه قصد عبور داری؟ چشم انتظار ماندم، تا بر شبم بتابی ای آنکه در حجابت دریای نور داری✨ ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60