eitaa logo
زندگي آرام
239 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
211 ویدیو
87 فایل
كانال زندگي آرام عضو نظام روان شناسي و مشاوره داستان: ایزگام عاطفی و درز تفاهم زمستون شده بود ... نویسنده م ح قدیری بشنوید: https://eitaa.com/zendegiearam/2635 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Mh.gh110@gmail.com 𝑀𝑜𝒽𝓂𝓂𝒶𝒹𝐻𝑜𝓈𝑒𝒾𝓃
مشاهده در ایتا
دانلود
سنت‌های فرهنگی و مذهبی؛ راهی برای همکاری جمعی ایسنا/اصفهان استاد روانشناسی دانشگاه نوادا آمریکا گفت: فراموش نکنیم که ابتدا این سنت‌های مذهبی و عرفانی بودند که به جامعه بشریت وارد شدند و من معتقدم که اگر اجازه دهیم سنت‌های فرهنگی و مذهبی به ما یاد دهند که چطور فرآیندهای تغییر را در یک جامعه پیاده کنیم، خواهیم توانست به شکل مفیدی با یکدیگر همکاری کنیم. 🍃امروز ۱۶ بهمن‌ماه، اولین روز از «همایش بین‌المللی تربیت معنوی و سلامت معنوی از منظر امام علی(ع)» با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی، در مرکز همایش‌های پیامبر اعظم(ص) دانشگاه اصفهان برگزار شد. در این همایش، اندیشمندان به ارائه جدیدترین پژوهش‌ها و نظرات خود در زمینه سلامت و تربیت معنوی از منظر امام علی(ع) پرداختند. در بخشی از این کنفرانس ، عضو هیئت علمی روانشناسی دانشگاه اصفهان به معرفی و شرح نظریات (Steven Hayes)، استاد روانشناسی در دانشگاه نوادا آمریکا پرداخت. در ابتدا، در پیامی ویدئویی، استیون هیز خطاب به شرکت کنندگان حاضر در کنفرانس گفت: امیدوارم روزی بتوانم از نزدیک با شما دیدار داشته باشم و ارتباطی برقرار کنم. وی به قدردانی از پژوهشگران ایرانی پرداخت و ادامه داد: من کارهایی را که توسط پژوهشگران فارسی زبان در زمینه روانشناسی اکت(ACT) انجام می‌شود را طی سال‌های گذشته جمع‌آوری کرده‌ام و باید بگویم از سوال‌های جالبی که در این زمینه مطرح می‌شود، تحت تاثیر قرار گرفته‌ام، به طور خاص سوالاتی که در مورد تطبیق دادن مدل با زبان‌ها مطرح می‌شود. ادامه داره https://37027478.khaba 🍃
وی ادامه داد: این را فراموش نکنیم که ابتدا این سنت‌های مذهبی و عرفانی بودند که به جامعه بشریت وارد شدند و من معتقدم که اگر اجازه دهیم سنت‌های فرهنگی و مذهبی به ما یاد دهند که چطور فرآیندهای تغییر را در یک جامعه پیاده کنیم، خواهیم توانست به شکل مفیدی با یکدیگر همکاری کنیم. باید یاد بگیریم که چطور می‌توانیم در راستای توانمندسازی بشر در برابر مشکلات به سنت‌ها و فرهنگ‌های انسان‌ها احترام بگذاریم. پس از این پیام ویدئویی، علی کلاهدوزان، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان به معرفی استیون هیز و مدل روانشناسی او پرداخت و نیز ارتباط میان معنویت و روانشناسی از منظر هیز را بیان کرد. کلاهدوزان در این رابطه خاطر نشان کرد: معنویت از عالم بالا و معناست و وظیفه عالِم تفسیر و تبیین علوم الهی است و یکی از ارکان مهم در تفسیر و تبیین علوم الهی، پیدا کردن فرایندهای علوم تبیین است. سپس وی به تاثیر معنویت در علم روانشناسی و به طور خاص به یکی رویکردهایی که در حوزه روانشناسی امروز به نام روانشناسی اکت، (acceptance and commitment therapy)؛ درمان‌های مبتنی بر پذیرش و تعهد، اشاره کرد. وی ادامه داد: این رویکرد سی سال پیش با مقاله‌ای به‌نام،making sense of spirituality آغاز شد و در آن، هیز دو تئوری بنیادین را مطرح کرد. ایشان نویسنده ۴۷ کتاب و ۶۷۵ مقاله است و به‌عنوان سی امین فرد تاثیرگذار در حوزه روانشناسی در دنیا شناخته می‌شود. کلاهدوزان در تصریح تئوری هیز و ارتباط آن با معنویت گفت: ما در درون مشکلات و استرس‌های خود می‌توانیم معنویت را بیابیم. معنویت یعنی اینکه ما یاد بگیریم چطور از رنج‌هایی که می‌کشیم و انتخاب‌هایی که می‌کنیم، آگاهی داشته باشیم. ما در متون دینی می‌بینیم که حتی اولیا خداوند هم در زندگی به چالش‌های بزرگی دچار می‌شدند؛ مانند حضرت مریم که از شدت سختی در مواجه با افترا و فشاری که از سوی قومشان می‌دیدند از خداوند تقاضای مرگ کردند، یا یونس پیامبر که قوم خودش را ترک کرد. در مثالی دیگر، یعقوب پیامبر که از غم از دست دادن فرزندش چشم‌های خودش را از دست داد یا پدر ما، حضرت آدم که خطایی کرد و میوه ممنوعه را خورد. این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان معنویت را یک ابزار کارآمد برای انسانها دانست و افزود: برای درک این امر اولین قدم تشخیص تفاوت میان روح و ماده است. روح آن چیزی است که لبه و مرز و مکان و زمان ندارد. از طریق مولفه‌ای به نام آگاهی است که ما می‌توانیم با روح، غیر ماده و با خداوند ارتباط برقرار کنیم. این چنین است که «من عرف نفسه، فقد عرف ربه»؛ هر کس خودش را شناخت، خدای خودش را هم می‌شناسد. وی در پایان به سه نوع شناخت از خود اشاره و خاطر نشان کرد: نوع اول شناخت از خود، conceptualized self نام دارد، نوعی خود مفهوم‌سازی شده و به عبارتی آن چیزی است که شما در رابطه با ویژگی‌ها و خصوصیات خود به یاد می‌آورید. نوع دیگر ongoing awareness نامیده می‌شود و آگاهی مستمری است که شما به یاد دارید و نوع سوم نوعی از آگاهی است که می‌گوییم ما از درون آگاهی داریم و مشاهده می‌کنیم و به شکلی به این امر که آگاهی داریم نیز واقف هستیم. در نتیجه می‌توان خود را در حال مشاهده کردن مشاهده کرد که به این self observer می‌گویند. در این نوع از آگاهی، خودِ مشاهده‌گر همیشه از نقطه مشخصی از درون‌مان به ما گزارش می‌دهد، این همان نقطه‌ای است که ما می‌توانیم با خداوند ارتباط برقرار کنیم. به عبارتی از طریق این نقطه است که می‌توانیم به مفاهیمی مانند غیب و خداوند (که با چشم و گوش ظاهر قابل دیدن و شنیدن نیستند)، ورود پیدا کنیم. 💢🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| مادرانه ♦️مادر نباید بچه‌ها را وابسته به خودش بار بیاره😁😂 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌐 (مرکز مشاوره اسلامی حوزه علمیه) سایت | ایتا | کارگاه‌ها | آپارات | روبیکا
خب، نترس من اینجام ✍️ محمدحسین قدیری به مادرم گفتم: هفته دیگه مصاحبه دارم خیلی اضطراب و دلشوره دارم. گفت: برای چی؟! اضطراب نداشته باش اصلا! بعید می دونم کسی شک داشته باشه که این جور نصیحت ها و تذکرهای مادرانه یا دوستانه توانسته باشد به ما کمک کند. معمولا وقتی چنین نصحیت ها و تذکرهایی بشنویم به این نتیجه می رسیم که درد و دل کردن فایده ای ندارد؛ ما رنجی داریم و طرف مقابل ما از دور هم دستی به آتش ندارد و از دل ما خبر ندارد. در ارتباط پروردگار با اولیائش چه ویژگی هایی نگفته است که خدا با گفتن نترس و نهراس بس است برای آرام بخشی آنها. به عنوان نمونه، وقتی خداوند به حضرت موسی و هارون (ع) فرمود نهراسید و نترسید دلتان قرص که من می شنوم و می بینیم و هوای تان را دارم، آنها دلشان قرص شد. قَالَ لَا تَخَافَآ إِنَّنِي مَعَكُمَآ أَسمَعُ وَأَرَىٰ(1) گفت: (ابدا) نترسيد، بى ترديد من همراه شمايم مى شنوم و مى بينم اعتماد ما به خداوند باید همچون رابطه کودکی باشد که از بلندی می پرد و دلش قرص است که حتما پدرش که خیلی بزرگ و قوی است او را می گیرد. آیت الله بهجت (ره) می گویند از کوچه صدای گدایی آمد که به بچه همسایه که با بچه ها بازی می کرد می گفت: برو از مادرت برایم چیزی بگیر و بیاور. بچه گفت: خب، برو از مادر خودت بگیر. آن گدا چند بار به بچه گفت و بچه همان حرف را تکرار کرد و گدا دید فایده ندارد رفت. اگر ما هم مانند این کودک که به مامانش اعتماد دارد ، خدا را تکیه گاه و عامل اصلی در رفع نیازها می دانستیم، بارمان را بسته بودیم و نگرانی و مشکلی نداشتیم. مشکل ما این است که خدا را کاره ای نمی دانیم و سراغش نمی رویم.(2) پ ن 1. طه/46. He said: Fear not Surely I am with you both: I do hear and see(46) 2. وبگاه تبیان، سخنرانی آیت الله مصباح یزدی.
تأثیر دعا از طریق عوامل متافیزیک.
تأثیر دعا از طریق تغییرات بیوشیمایی دکتر هربرت بنسون
وقتی اثرات درمانی و را از متخصصان علم اعصاب و روان و جراحان مغز بشویم بیشتر به داشته های فطری و مطالعاتی خود می بالیم. دکتر داود معظمی در کلاس نوروسایکولوژی و فارماکولوژی ضمن تأیید اثربخشی نفس متخصصان مهذب و معنوی که برای درمان کیسه ندوخته اند می گفت: در گاردین مقاله ای چاپ شد به این مضمون که دو گروه برای دو دسته گل دعا کردند. برای آن گروه از گلها که دعا می شد رشد و نمو و طراوتشان بیشتر می شد 💡در چگونگی اثربخشی دعا دانشمندان نظریه های مختلفی دارند: 1️⃣متافیزیک🕌 2️⃣تغییرات بیوشیمی 🧠 3️⃣هر دو🕌🧠 ✳️دکتر داود معظمی ✳️کتاب شفای الهی ✳️مرحوم نخودکی ✳️ارتباط با نیروی مافوق بشری ✳️دعای عرفه بیشتر بدانیم: 👇 https://eitaa.com/zendegiearam/2926 https://eitaa.com/zendegiearam/2927 دعای عرفه به فارسی، بشنویم: https://eitaa.com/zendegiearam/2929 🙏🕌🔆
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🔵🔴 دعای عرفه فارسی صوتی حالتان منقلب شد ؛ التماس دعا 🙏 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مُحیی: زندگی‌بخش
📝 یکی از فصول کتاب روان‌درمانی اسلامی یکپارچه، فصلی است با عنوان: Integrating and Other Shiite Teachings into Psychotherapy 🔸فصل مذکور توسط دکتر سید محسن فاطمی از روان‌شناسان مسلمان ایرانی ساکن آمریکا نگاشته شده است. دکتر فاطمی در این فصل به جایگاه و نقش دعا و مناجات در تغییرات روانی انسان پرداخته وبه‌طور خاص آموزه‌های دعای عرفه را مورد توجه قرار می‌دهد. 🔹او می‌نویسد: «وقتی افراد، تحت فشار روانی قرار می‌گیرند، معمولاً سوگیری منفی تفسیر (Negative Interpretation Bias) را تجربه می‌کنند، به‌طوری که فقط کمبودها را می‌بینند. برای ایجاد تعادل، باید شخص را تشویق کرد که در هنگام مواجهه با عوامل استرس‌زا، از طریق بررسی مجدد و کاوش مجدد دیدگاه خود، ویژگی‌های مثبت موجود را ببیند... . در مکتب فکری اسلامی، مداخلات زیادی می‌تواند به فردی که تحت فشار روانی است کمک کند. یکی از راه‌های توصیه شده، زنده کردن ارتباط با سطح متعالی زندگی است که فرد را ترغیب می‌کند تا معانی فراتر از سطح مادی دنیا را ببیند و جستجو کند. این ارتباط می‌تواند از طریق خواندن دعاهای وارده از معصومین علهیم السلام باشد و را به‌خوبی می‌توان در یکی از مداخلات طبقه‌بندی کرد که جنبه‌های مختلف ذهن‌آگاهی شناختی، عاطفی و رفتاری را از دیدگاه اسلام ارائه می‌دهد». 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
متن کتاب به زبان اصلی https://fimaweb.net/wp-content/uploads/2018/11/ISLAMICALLY_INTEGRATED_Psychotherapy.pdf دو انتشارات این کتاب را با عنوان روان درمانی یکپارچه نگر اسلامی ترجمه کرده اند