فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
🎥جناب #ام_المؤمنین #ام_سلمه امین حضرات معصومین علیهم السلام
🎙 حجت الاسلام #حامد_کاشانی
💥ببینیدو انتشار دهید
1_128032053.mp3
7.15M
🎵 شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه
👤شارح #استاد_صمدی_آملی
🎤مجلس سوم
⌚️زمان: 59:35
✨✨✨✨✨
چگونه دعا کنیم؟!
امام صادق(ع) فرمودند:
🔹خداوند دعایی را که از روی غفلت و بی توجهی واز قلب غافل باشد؛ اجابت نمیفرماید پس وقتی دعا میکنی دل بده و با توجه دعا کن و آنگاه یقین کن که خدای تعالی خواهد اجابت کرد.
مناسب ترین اوقات دعا کردن :
1) هنگام باریدن باران
2)هنگام قرائت قرآن
3) هنگام وزیدن باد ها
4) هنگام نماز وتر(قنوتنماز)
5)بعد از دمیدن سپیده صبح
6) بعد از اذان ظهر و مغرب
📚نصایح ص۴۶۵۳و همان ۲۷۲۲۶
🌹 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَ الْفَــرَج
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📡
🔵 #تلقیح_اسپرم_از_برادر
#باجناق
===============
❓سوال: آیا تلقیح اسپرم از برادر، باجناق یا بیگانه اشکال دارد؟
✅ پاسخ:
✳️ مقام معظم رهبری: به طور کلی #تلقیح_مصنوعی حتی در فرض مذکور فی نفسه اشکال ندارد، ولی باید از مقدمات حرام از قبیل #نگاه و #لمس حرام اجتناب شود، به هر حال در صورتی که با این روش کودکی به دنیا بیاید، ملحق به #صاحب_نطفه_و_تخمک است. [1]
✳️ آیت الله مکارم: #تلقيح_نطفه_بيگانه، شرعا حرام است و فرزند حاصل نامشروع خواهد بود، ولي چنانچه نطفه زن و شوهري گرفته، و در خارج رحم ترکيب، سپس به رحم زني تلقيح گردد اين کار ذاتا اشکالي ندارد، ولي با توجه به اينکه غالبا #مستلزم_لمس و نظر نامشروع است تنها در صورت ضرورت جايز است. و در هر حال فرزند متعلق به صاحبان نطفه است، هر چند بر مادرجانشين و شوهرش نيز محرم است. [2]
#فرزند_نامشروع
#زن_وشوهر
#نگاه_حرام
✳️ آیت الله سیستانی: اگر تلقیح در خارج رحم انجام بگیرد، اشکال ندارد. [3]
#خارج_رحم
✳️ آیت الله وحید: حرام است. [4]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: به طور کلی لقاح تخمک و اسپرم غیر زن و شوهر- ولو در خارج رحم - حرام است بنابراین #تلقیح_نطفه_محارم مثل برادر مطلقا جایز نیست.[5]
#لقاح_تخمک
#اسپرم_نطفه
✳️ آیت الله فاضل: اگر منظور این است که نطفه منعقد شده زن و شوهر را دررحم زن بیگانه قرار بدهد، قرار دادن نطفه منعقد شده زن و شوهر در رحم زن بيگانه، جايز نيست، فرقی نمی کند #زن_بیگانه از ارحام باشد یا غیر ارحام چه نطفه به صورت طبيعى منعقد شده باشد و يا به صورت#مصنوعى ولى چنانچه اين عمل حرام انجام شود، فرزند به مرد #صاحب_اسپرم و زن صاحب تخمك تعلّق دارد ولى نسبتش با زنى كه در رحم او پرورش يافته، نسبت فرزند عرفى است و همه احكام فرزند عرفى از قبيل #محرم بودن و غيره را دارد. [6]
#فرزند_عرفی
#غیر_ارحام
=================
✅ پی نوشت:
▪️[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: o17258mZ6ic.
▪️[2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9602230184.
▪️[3] استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیستانی.
▪️[4]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله وحید.
▪️[5]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 39071.
▪️[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9600674.
➖➖➖➖
1_128033625.mp3
6.46M
🎵 شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه
👤شارح #استاد_صمدی_آملی
🎤مجلس چهارم
🌺🍃🕊🍀
🕊🌺🍀
🌺🍀
🍀
#آیا_کاشت_ناخن_مانع_غسل_و_وضو_است⁉️
🔰اگر کاشت ناخن صورت نگرفته، جایز نیست چون مانع است.
🔰اگر کاشتید باید بردارید
🔰اگر برداشتن ممکن نیست یا سخت و مشقت دارد تا زمان برداشتن غسل و وضو جبیره ای کنید.
✍امام خامنه ای : با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود.👇
1- در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد.
2- چنانچه میداند امکان برطرفکردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند
و وضو و غسلهاى بعدى را باید بهصورت جبیره انجام دهد(یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)
3- در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهای بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود .
---------------------------------------
✍آیت الله سیستانی : ناخن کاشته شده مانع از وضو و غسل وتیمم است و باید آن را جدا کند و تا جدا کردن آن به احتیاط واجب بین وضو و تیمم یا غسل و تیمم - به اختلاف وظیفه مکلف - جمع نماید.
------------------------------------------
✍ آیت الله مکارم شیرازی : در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره ای می گیرند.
--------------------------------------
✍آیت الله وحید خراسانی : کاشتن ناخن که موجب نرسیدن آب به پوست یا ناخن اصلی در وضو و غسل می باشد جایز نیست.
در فرض کاشتن واجب است اگرچه به حرج و مشقت بیافتد ناخن کاشته شده را بردارد و اگر حتی با حرج و مشتقت قابل برداشتن نبود بنابراحتیاط واجب باید هم وضو و غسل جبیره انجام دهد و هم تیمم نماید.
_________________________
📚منبع:
📝استفتاء از سایت مراجع عظام
🍁🍂 سایت اسک احکام
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌹حکم اکستنشن مژه (کاشت مژه مصنوعی) چیست؟
🔱 🔹در وضو و غسل نباید مانعی در اعضا وجود داشته باشد كه سبب شود آب به عضونرسد.
👈 بر همین اساس اگر لاك روی ناخن 💅 باشد و یا ناخن ، ابرو و یا مژه مصنوعی و … كه جنبه آرایشی دارند، روی اعضا باشد حتما باید برداشته شوند.
💵 حتی اگر نیازمند هزینه كردن باشد.
☝ البته اگر باعث عسر و حرج شود بحث فرق می كند كه در ادامه بدان اشاره خواهد شد.
✍ امام خامنه ای: چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا بر طرف کردن مانع حرج و مشقت 😩 داشته باشد باید به وظیفه غسل و وضوی جبیرهای عمل کند یعنی با دست مرطوب 💦 مانع را مسح نماید.
✍ آیت الله مکارم: در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی آن، به هنگام غسل و وضو نباشد، بصورت عادی، وضو یا غسل را انجام می دهد.
✍ آیت الله سیستانی : ناخن کاشته شده مانع از وضو و غسل وتیمم است و باید آن را جدا کند و تا جدا کردن آن به احتیاط واجب بین وضو و تیمم یا غسل و تیمم - به اختلاف وظیفه مکلف - جمع نماید.
-------------
💻 استفتا از سایت مراجع عظام
#احکام_وضو_غسل
#احکام_اکستنشن_کاشت_مژه_مصنوعی
🌱♧🌱♧🌱♧🌱♧🌱♧🌱♧🌱♧🌱
سوالات دیگران هم هستند پس به اشتراک بذاریم👌
🌾🌿🌾🌿🌾
پیامبر مهربانی صلی الله علیه وآله:
برای من محافظت از شش چیز را بر عهده بگیرید تا من نیز برای شما جواز ورود به بهشت را عهده دار شوم
✅✨محافظت از نماز
✅✨پرداخت زکات
✅✨امانت داری
✅✨محافظت از شرمگاه ( رعایت پاکدامنی)
✅✨محافظ از شکم (لقمه حرام نخوردن)
✅✨و محافظت از زبان
📚احادیث الطلاب ۱۰۰۳
🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾
1_145759759.mp3
11.07M
🔈 #امام_نمادها
📢 تحلیلی متفاوت از شخصیت امام عسکری ع
📅98/09/14
#مشهد
🌺 #عشق_و_دوستی_با_خدا :
قال الامام الصادق ـ عليه السّلام ـ : لا يُمَحِّضُ رجلٌ الايمانَ باللهِ حتّي يكونَ اللهُ احبُّ اليهِ من نفسِهِ و ابيهِ و امّهِ و ولدِهِ و اهلِهِ وَ مالِهِ و من الناسِ كُلُّهِمِ.
«بحارالانوار، ج 7، ص 25»
امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمودند: ايمان انسان پاك و خالص نمي گردد مگر اينكه خداوند در نزد او محبوبتر و دوست داشتني تر از جان، مال، پدر، مادر، فرزند و خانواده اش و همه مردم باشد.🌷
عشق و عرفان:
(قسمت دهم)
شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری:
داستان هفت شهر عشق عطار از آن جایی آغاز می شود که تمام پرندگان موجود در زمان اعم از آن هایی که پنهان یا آشکارا بودند ، در جایگاهی جمع شدند و تشکیل جلسه دادند . تمام پرندگانی که در انجمن حضور داشتند عنوان کردند که هیچ کشوری بدون فرمانروا و بدون پادشاه وجود ندارد . پرندگان به اتفاق بیان کردند چگونه است که مملکت و کشور ما پادشاه ندارد ، ما بر این باوریم که بیش از این نمی توانیم بدون داشتن پادشاه زندگی خود را ادامه دهیم و صلاح نیست که بدون پادشاه باشیم .
از این جا به بعد است که پرندگان ( سالکان و عارفان راه حق ) برای پیدا کردن پادشاه خود اولین قدم ها را بر می دارند ، آنان شنیده اند که پرنده ای به نام سیمرغ در کوه قاف لانه دارد و او پادشاه تمام پرندگان است ! آنان نمی دانند سیمرغ کیست ، فقط می خواهند بروند و پادشاه را بیابند :
در طی مسیر بسیاری از پرندگان یا از بین می روند و یا از ادامه ی راه به دلیل سخت بودن مسیر سر باز می زنند و تنها عده ی کمی موفق می شوند تا به آخر راه برسند . آنان با راهنمایی و رهبری هدهد ، یک یک راه های عرفان را می پیمایند و وقتی به آخرین مرحله می رسند ، می بینند که سی تا مرغ ( پرنده ) از بین تمام مرغانی ( پرندگان ) که آنان را در طی راه همراهی می کردند باقی مانده است و بدین صورت در می یابند که آن سیمرغی که از آن به عنوان منجی و راهنما و پادشاه یاد شده است خود آنان هستند .
هد هد در هفت شهر عشق عطار نیشابوری:
در منطق الطیر عطار نیشابوری پرنده ای به نام هدهد است که نماد پیر طریقت قرار می گیرد . هدهد که حالات و صفات خاصی نسبت به دیگر پرندگان دارد ، می ایستد و هماهنگی پرندگان ( سالکان طریق ) را به عهده می گیرد .
صفات هدهد :
هدهد لباسی از طریقت که تمام بدنش را در بر می گیرد از تزکیه ی باطن در بر کرده بود و تاجی از حقیقت یعنی از تجلی ظهور حق به سر دارد . در عربی به هدهد به علت سیاست مدار بودن ، آگاه بودن ، دلیر و شجاع بودن ، عابد و زاهد بودن ، کنیه های زیادی داده اند . از جمله : ابو اخبار ، ابوالعباد ، ابوالسجاد ، ابوالربیع و ابوالروح است . هدهد ، بسیار باهوش است و مسایل مختلف را سریع دریافت می کند و قدرت تمییز و تشخیص بسیار بالایی دارد و از بد و نیک کارها آگاه است .
مراحل 7 گانه عرفان ایرانی یا همان هفت شهر عشق عطار نیشابوری که ریشه در آئین کهن میترائیزم باستانی دارد ، شامل مراحل زیر است :
هست وادی طلب آغاز کار
وادی عشق است از آن پس ، بی کنار
پس سیم وادی است آن معرفت
پس چهارم وادی استغنا صفت
هست پنجم وادی توحید پاک
پس ششم وادی حیرت صعبناک
هفتمین وادی فقر است و فنا
بعد از این روی روش نبود تو را
در کشش افتی روش گم گرددت
گر بود یک قطره قلزم گرددت
عطار عبور از مراحل مختلف تزکیه و رسیدن به خلوص را هفت « وادی » یا هفت شهر عشق می داند . از مولانا که خود اسوه ی عرفان و خلوص است نقل می کنند :
هفت شهر عشق را عطار گشت
ما هنور اندر خم یک کوچه ایم
عطار را عقیده بر این است که ، برای پاک باختگی ، و حلول در عمق عرفان و رهایی از تعلقات ، هفت وادی را باید وادی به وادی بگذری و در هر مرحله اشراف کامل را تحصیل کنی و برای وصول به حقیقت بایستی گام نهی در هر وادی از طریق کشف و شهود و اشراق ، توشه معنوی لازم را بیاندوزی .
در ادامه به هر یک از هفت وادی بطور مشروح پرداخته خواهد شد...
#عشق_و_عرفان
1_145731159.mp3
3.06M
🎵 #پادکست
💠 حجت الاسلام و المسلمین #میرباقری
🔸 شفاعت کریمه اهل بیت علیهاالسلام
🔷🔸💠🔸🔷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مقام والای #حضرت_معصومه (س)
🎤حجت الاسلام عالی
🎧 سخنرانی
#مقام_ومنزلت_والای_حضرتمعصومه
💠از #آیت_الله_بهاالدینی سوال کردند آیا حضرت معصومه میتواند #کل_حاجات همه مردم شهر قم را بدهد؟
🌺ایشان در جواب فرمودند
✍میرزای قمی که در کنار حرم حضرت معصومه در قبرستان شیخان مدفون است به #تنهایی میتواند کل حاجات همه #مردم شهر قم را بدهد و حضرت معصومه آنقدر #مقام و منزلت #نزد_خداوند دارد که میتواند کل حاجات #تمام_مردم_دنیا را بدهد..🍃
♻️ شفاعت #حضرت_معصومه ️(سلام الله علیها) از شیعیان
🌷 #امام_صادق علیه السلام فرمودند :
#خداوند حرمى دارد که #مکه است ،
#پیامبر(ص) حرمى دارد و آن #مدینه است و
#حضرت_على (ع) حرمى دارد و آن #کوفه است
و قم ؛ کوفه کوچک است که از هشت در بهشت، سه در آن به #قم باز مىشود.
زنى از فرزندان من در قم از دنیا مىرود که اسمش #فاطمه دختر امام موسى بن جعفر(ع) است و به #شفاعت او همه #شیعیان من وارد #بهشت مىشوند.
📗 « بحارالأنوار ، ۵۷ ; ۲۲۸ »
1⃣تاریخ دقیق ولادت و وفات ایشان؟!👇
✅در منابع تاریخی و منابع قدیمی شیعه، اطلاعات زیادی درباره زندگی نامه حضرت معصومه(س) از جمله تاریخ ولادت و تاریخ وفات ایشان بیان نشده است.
به گفته آیت الله استادی نخستین کتابی که در آن، تاریخی از ولادت و وفات حضرت(س) ذکر شده است، کتاب《نور الآفاق》نوشته شیخ جواد شاه عبد العظیمی (متوفی سال قرن۱۴) می باشد که در این کتاب، تاریخ ولادت حضرت معصومه(س) یکم ذی القعده سال ۱۷۳ ه.ق و تاریخ وفات ایشان دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ ه.ق ذکر شده است.
و اين كتاب به زبان فارسى در سال ۱۳۴۳ه.ق تأليف شده و در سال ۱۳۴۴ ق در ۱۳۰ صفحه به صورت جيبى توسط فرزندش شيخ مهدى بن شيخ جواد [و به عبارت خود او : خادم شريعت مطهره حاج شيخ مهدى سلطان العلماء نجفى نظام التولية و خزانه دار حضرت عبدالعظيم(ع)] چاپ شده است و نسخه چاپى آن در كتابخانه مرحوم آيت الله مرعشى نجفى در قم موجود است.(۱)
اين كتاب در کتاب الذريعه مرحوم علامه طهرانى در فهرست كتب فارسى به نام «نور الافاق» ضبط و ثبت شده است.(۲)
این نقل بی سند درباره ولادت و وفات حضرت معصومه(س)، بعدها از آن کتاب، به دیگر کتابها راه یافته است.
برخی از علما مانند مرحوم آیتالله مرعشی نجفی، آیتالله شبیری زنجانی، استاد رضا استادی و مرحوم ذبیحالله محلاتی با این نظر شاه عبدالعظیمی مخالفت کرده و تاریخهای ذکر شده در این کتاب را ساختگی دانستهاند.
👤مرحوم شیخ علی نمازی در کتاب «مستدرک سفینه البحار» به پیروی از کتاب نور الافاق می نویسد :
📋《فَاطِمَةُ المَعصُومَةُ(س) المَولَودَةُ فِي غُرَّةِ ذِي القَعدَةِ سَنَةَ ۱۷۳ ق》
♦️فاطمه معصومه(س) در ابتدای ماه ذی القعده سال ۱۷۳ قمری به دنیا آمده است.(۳)
👤آیت الله شبیری زنجانی قائل است به اینکه به طور دقیق ولادت و وفات حضرت(س) مشخص نیست، ولی کتاب «مستدرک سفینه البحار» تاریخ تولد او را طبق اسناد به دست آمده، در روز اول ذیقعده سال ۱۷۳ در شهر مدینه نوشته است که این تاریخ در کتاب «مستدرک سفینه البحار» ناشی از تصحیح تاریخ مجعولی توسط آقای شیخ علی نمازی(مولف) دانسته است و زمان ولادت و رحلت ایشان را مجعول دانستهاند.(۴)
👤مرحوم ذبیح الله محلاتی می نویسد :
اطلاعات چندانی درباره زندگی حضرت معصومه(س) در دست نیست؛ ازجمله تاریخ تولد و وفات و میزان عمر ایشان و اینکه چه زمانی از مدینه حرکت کرده و آیا پیش از شهادت امام رضا(ع) فوت کرده است یا پس از آن، در تاریخ ثبت نشده است.(۵)
👤 #آیت_الله_عندلیب_همدانی در مورد ولادت ها و وفیَات جعلی و خود ساخته ی امروزی می نویسد :
دروغ در هرجا و توسط هر شخصی عقلا و شرعا مذموم و ناپسند است، ولی آنجا که به دروغ رنگ دین و لعاب آیین زده شود زشتی و حرمت آن قطعا بیشتر خواهد بود!
جعل در مناسبت های آئینی نیز رو به گسترش است.
حقیر تکلیف خودم را در این زمینه انجام داده و خواهم داد و همه هزینه آن را هم می پردازم، بنده که همواره مدافع سرسخت شعائر دینی بوده ام و به صراحت عرض می کنم [که] عنوان کردن روزهایی به عنوان؛
رحلت حضرت ام کلثوم(سلام الله علیها)
رحلت بانو ام البنین(سلام الله علیها)
[رحلت حضرت معصومه(سلام الله علیها)]
[رحلت بانو رباب(سلام الله علیها)]
تولد حضرت رقیه(سلام الله علیها)
تولد حضرت علی اصغر(علیه السلام) و مواردی از این قبیل هیچگونه مدرک معتبری ندارد!
باشد که مروج دروغ و مدافع دروغگویان نباشیم!(۶)
نام این کتاب یعنی《نور الآفاق》در فهرست معرفی کتب و مصادر آشنایی با حضرت عبدالعظیم حسنی اثر استاد رضا استادی آمده است.
🔍جهت نقد و بررسی مختصر بر این کتاب به این لینک مراجعه کنید :👇
http://hadith.net/post/5444/آشنايى-با-حضرت-عبدالعظيم-عليه-السلام-و-مصادر-شرح-حال-او/p57/
📚منابع :
۱)آشنایی با حضرت عبدالعظیم و مصادر شرححال او، استادی، ص۲۹۷
۲)الذريعة علامه طهرانى، ج۱۶، ص۳۵۵
۳)مستدرک سفینة البحار نمازی، ج۸، ص۲۶۱
۴)جرعهای از دریا شبیری زنجانی، ج۲، ص۵۱۹
۵)ریاحین الشریعه محلاتی، ج۵، ص۳۱
2⃣علت ازدواج نکردن ایشان؟!👇
✅مرحوم ذبیح الله محلاتی درباره ازدواج حضرت معصومه(س) می نویسد :
دانسته نیست که حضرت معصومه(س) ازدواج کرده است یا خیر؟ و اینکه فرزند داشته است یا خیر؟ ولی با این همه، مشهور است که حضرت معصومه(س) تا آخر عمر، ازدواج نکرده است.(۱)
⁉️اما برای عدم ازدواج ایشان توجیحاتی از این قبیل گفته شده است. از جمله؛
۱)نبودن هم کفو برای ازدواج :
از آنجا که خاندان ائمه شیعه از لحاظ نَسَب در بین مسلمانان جایگاه ویژهای داشته و مورد احترام عمومی بودند، و از آنجا که حضرت معصومه(س) فرزند بلافصل امام موسی کاظم(ع) و خواهر تنی امام رضا(ع) بود، برخی این احتمال را مطرح کردهاند که برای او هم کفو و هم شأنی برای ازدواج یافت نشد و به همین جهت ایشان ازدواج خود را تا پیدا شدن گزینهای مناسب، به تعویق انداخته است.
۲)ترس از حکومت و خفقان حاکم بر جامعه :
در دوران حکومت هارون الرشید اختناق شدیدی حاکم بود، تا جایی که امام موسی کاظم(ع) دائما از مدینه به عراق و شام و بغداد تبعید می شد.
حتی فضای اینچنینی باعث شد که امام موسی کاظم(ع) را مجبور کنند برای مدت ها در بیابان های شهر شام و در غار ها با لباس مبدل و چهره بدلی زندگی کنند تا کسی امام(ع) را نشناسد.
ابن شهر آشوب می نویسد :
📋《لَا يَزَالُ يَنْتَقِلُ مِنْ سِجْنٍ إلي سِجْنٍ》
♦️امام(ع) پیوسته از زندانی به زندان دیگر منتقل می شد.(۲)
پس با فضای اختناقی که در دوران حکومت هارون برقرار بود، استبداد و ستم به جایی رسیده بود که کسی جرأت نداشت به خانه امام موسی بن جعفر(ع) رفت و آمد داشته باشد، تا چه رسد به اینکه با دختر امام موسی کاظم(ع) ازدواج کند و عواقب خطرناک این انتخاب را بپذیرید.
۳)دستور امام موسی کاظم(ع) بر عدم ازدواج دخترانش :
برخی منابع مانند یعقوبی در تاریخ خود می نویسد :
📋《أَوصَى مُوسَى بنُ جَعفَرَ(ع) أَلَّا تَتَزَوَّجَ بَنَاتَهُ فَلَم تَتَزَوَّج وَاحِدَةُ مِنهُنَّ إِلَّا أُمَّ سَلَمَةِ》
♦️حضرت موسی بن جعفر(ع) وصیت کرده بود که دخترانش شوهر نکنند و برای همین، هیچ یک از دختران حضرت شوهر نکردند، جز یکی از دخترانش به نام ام سلمه!(۳)
پس یعقوبی این دستور پدر را سبب ازدواج نکردن دختران امام موسی کاظم(س) از جمله حضرت معصومه(س) میداند.
اما به این سخن اشکال می شود که؛
اولا؛ این وصیت با سنّت و روش رسول اکرم(ص) سازگاری نداشته و مخالف سنت اسلامی و ترویج ازدواج میباشد.
ثانیا؛ چنین سفارشی در وصیت نامه ای که مرحوم کلینی از امام کاظم(ع) نقل کرده، نیامده است.
اتفاقا در این وصیت امام موسی کاظم(س) امر ازدواج دخترانش را به فرزندش امام رضا(ع) سپرده است.
مرحوم کلینی می نویسد :
امام موسی کاظم(ع) فرمود :
📋《أَنِّي قَدْ أَوْصَيْتُ إِلَى عَلِيٍّ(ع).. وَ هُوَ أَنَا فِي وَصِيَّتِي فِي مَالِي وَ فِي أَهْلِي وَ وُلْدِي.. وَ إِنْ أَرَادَ رَجُلٌ مِنْهُمْ أَنْ يُزَوِّجَ أُخْتَهُ فَلَيْسَ لَهُ أَنْ يُزَوِّجَهَا إِلاَّ بِإِذْنِهِ وَ أَمْرِهِ فَإِنَّهُ أَعْرَفُ بِمَنَاكِحِ قَوْمِهِ..》
♦️من وصیت خود را به فرزندم علی بن موسی(ع) می کنم و او در این امر، جایگاه من را در قبال مال و خانواده و فرزندانم دارد.
و اگر مردی خواست با یکی از خواهرانش ازدواج کند، این امر با اذن و دستور علی بن موسی(ع) باشد، زیرا که او نسبت به این امر واقفتر و آگاه تر است.(۴)
📚منابع :
۱)ریاحین الشریعه محلاتی، ج۵، ص۳۱
۲)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۴۳۲
۳)تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۴۱۵
۴)الکافی مرحوم کلینی، ج۱، ص۳۱۷
3⃣لقب کریمه اهل بیت(ع) برای ایشان؟!👇
✅حضرت معصومه(س) در زبان علمای شيعه به «كريمه اهلبيت» ياد مىشود و روایت یا سند تاریخی در منابع متاخرین بر این مطلب نداریم که این لقب را به ایشان داده باشند.
ظاهرا ريشه آن، رویای صادقه مرحوم آيت الله سید شهاب الدین مرعشى نجفى و در برخی اقوال پدر ایشان مرحوم سید محمود مرعشی نجفی است كه در آن رويا، امام صادق(ع) به او که با دعا و راز و نياز تلاش می كرد تا قبر مطهر حضرت فاطمه(س) را بيابد، فرمود:
📋《عَلَیْکَ بِکَرِیمَةِ اَهْلِ الْبَیْتِ(ع)》
♦️بر تو باد به كريمه اهل بيت(ع)!
و ایشان از این طریق او را به زیارت قبر حضرت فاطمه معصومه(س) راهنمایی میکنند.(۱)
📚منبع :
۱)کتاب کریمه اهل بیت(ع)، مهدی پور، ص۴۳
4⃣ماجرای هجرت حضرت معصومه(س) به قم و شهادت ایشان؟!👇
✅طبق نقلی در سال ۲۰۰ ه.قمری در پى اصرار مأمون به سفر تبعيد گونه حضرت رضا(ع) از مدینه به خراسان، يك سال بعد، حضرت معصومه(س) به دعوت امام رضا(ع) و به شوق ديدار برادر به همراه کاروانی که عده اى از برادران و برادرزادگان در بین آنها بودند، به طرف خراسان حركت كردند.
وقتی كاروان حضرت به شهر ساوه رسيد، عدهاى از مخالفان و دشمنان اهل بيت(ع) راه را سدّ كردند و با همراهان حضرت معصومه(س) وارد جنگ شدند.
در نتيجه تقريبا اكثر مردان كاروان به شهادت رسيدند و عدهای مجروح شدند و خود حضرت(س) نیز بیمار و رنجور گشت.
وقتی حضرت معصومه(س) دیدند، ادامه مسیر به سمت خراسان، برای کاروان میسر نیست، ایشان قصد شهر قم کردند و از همراهان پرسیدند :
چقدر راه است بين ساوه و قم؟
گفتند : ده فرسخ!
سپس فرمود :
📋《احْمِلُونِي إِلَيْهَا! فَحَمَلُوهَا إِلَى قُمَّ!》
♦️ مرا به قم ببريد! پس او را به قم بردند!
📋《لَمَّا وَصَلَ خَبَرُهَا إِلَى قُمَّ اسْتَقْبَلَهَا أَشْرَافُ قُمَّ وَ تَقَدَّمَهُمْ مُوسَى بْنُ الْخَزْرَجِ!
فَلَمَّا وَصَلَ إِلَيْهَا أَخَذَ بِزِمَامِ نَاقَتِهَا وَ جَرَّهَا إِلَى مَنْزِلِهِ وَ كَانَتْ فِي دَارِهِ سَبْعَةَ عَشَرَ يَوْماً ثُمَّ تُوُفِّيَتْ》
♦️وقتی این خبر به اهالی قم رسید، اشراف و بزرگان قم به نمایندگی موسی بن خزرج به استقبال حضرت فاطمه معصومه(س) رفتند.
موسی پس از دیدار حضرت(س)، افسار ناقه ایشان را گرفت و به سمت قم و به منزل خویش آورد.(۱)
در مورد شهادت حضرت معصومه(س) همانند سایر مسائل مربوط به ایشان اختلاف هست و مشهور قائل به عدم شهادت ایشان هستند.
شاید بیماری حضرت(س) در اثر غم و اندوه از دست دادن اهل بیت خود و دیدن بدنهای پاره پاره برادران و برادرزادگان خویش را که ۲۳ نفر بودند باشد که به شدت غمگین شدند و در اثر آن بیمار گشتند.
اما مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی مورخ نامی شیعه درباره علت وفات حضرت(س) می نویسد :
📋《فَيُقَالُ إِنَّهَا قَد دَسَّ إِلَيهَا السَمُّ فِي سَاوَةَ وَلِهَذَا لَم تَلبَث إِلَّا أَيَّامَاً قَلِيلَةََ وَ استُشهِدَت [بِقُم]》
♦️گفته شده است که در حق حضرت(س) دسیسه کردند و او را در ساوه سمّ خوراندند و به خاطر همین از آن پس مدت زیادی در قید حیات نبودند و سپس در قم به شهادت رسیدند.(۲)
طبق نقلی حضرت معصومه(س) هفده روز در قم اقامت کردند و سپس از دنیا رفتند.(۳)
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۵۷، ص۲۱۹
۲)الحياة السياسية للامام الرضا(ع)، ص۴۲۸
۳)تاریخ قم، حسن بن محمد قمی، ص۲۱۳
5⃣تغسیل و تدفین ایشان؟!
✅در مورد تغسیل و تدفین حضرت معصومه(س) نقل شده است که؛
📋《لَمَّا تُوُفِّيَتْ فَاطِمَةُ(س) وَ غُسِّلَتْ وَ كُفِّنَتْ حَمَلُوهَا إِلَى مَقْبَرَةِ بابلان وَ وَضَعُوهَا عَلَى سِرْدَابٍ حُفِرَ لَهَا فَاخْتَلَفَ آلُ سَعْدٍ فِي مَنْ يُنْزِلُهَا إِلَى السِّرْدَابِ ثُمَّ اتَّفَقُوا عَلَى خَادِمٍ لَهُمْ صَالِحٍ كَبِيرِ السِّنِّ يُقَالُ لَهُ قَادِرٌ فَلَمَّا بَعَثُوا إِلَيْهِ رَأَوْا رَاكِبَيْنِ مُقْبِلَيْنِ مِنْ جَانِبِ الرَّمْلَةِ وَ عَلَيْهِمَا لِثَامٌ فَلَمَّا قَرُبَا مِنَ الْجِنَازَةِ نَزَلَا وَ صَلَّيَا عَلَيْهَا ثُمَّ نَزَلَا السِّرْدَابَ وَ أَنْزَلَا الْجِنَازَةَ وَ دَفَنَاهَا فِيهِ ثُمَّ خَرَجَا وَ لَمْ يُكَلِّمَا أَحَداً وَ رَكِبَا وَ ذَهَبَا وَ لَمْ يَدْرِ أَحَدٌ مَنْ هُمَا》
♦️وقتی حضرت فاطمه(س) وفات یافت بعد از غسل و تکفین او را به مقبره بابلان بردند و در کنار سردابی گذاشتند.
آل سعد (اشعری) با یکدیگر اختلاف کردند در این باب چه کسی سزاوار است در سرداب رود و فاطمه(س) را بر زمین بگذارد و به خاک سپارد؟
سرانجام اتفاق کردند که سیدی پرهیزکار و پیرمردی پارسا که به نام قادر معروف بود وارد سرداب شود و آن گوهر پاک را دفن کند.
وقتی به سراغ آن پیرمرد رفتند، در این هنگام از جانب ریگستان دو سوار که جلو دهان خود را بسته بودند به آن جا آمدند، و وقتی به جنازه حضرت فاطمه(س) رسیدند، از اسب پیاده شدند و بر او نماز گزارده و در سرداب رفتند و جسد مطهر او را دفن کردند و از سرداب خارج شدند و با کسی هم سخنی نگفتند و بر هیچ کس معلوم نشد که آن دو سوار چه کسانی بودند.(۱)
در منابع تاریخی و روایی نوشته نشده که این دو نفر چه کسانی بودند، اما طبق سیره ائمه اطهار(ع) شاید این دو نفر وجود مقدس امام رضا(ع) و امام جواد(ع) باشند كه برای شركت در مراسم كفن و دفن حضرت معصومه(س) به اعجاز امامت از خراسان و مدینه به سرزمین قم آمدند.الله عالم
📚منبع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۸، ص۲۹۰
6⃣قداست قم قبل از ورود ایشان به قم!
✅قم از دیر باز حتی قبل از ورود حضرت معصومه(س) به این شهر، مرکز تشیع و مهد علمی علما و فقهای نامی شیعه بود و جایگاه عظیمی در میان مسلمانان داشت.
اما با ورود حضرت معصومه(س) قم دارای جنبه مذهبی مخصوص شد و مرکز روحانیت شیعه قرار گرفت و عدهای از بزرگان علمای شیعه از آن جا برخاستند یا در آن اقامت کردند که امروزه به برکت این بانوی بزرگ، قم به یک مرکز بزرگ علمی، فرهنگی و پژوهشی دنیا تبدیل شده و صدها مدرسه علمی و مراکز تحقیقاتی و کتابخانههای مجهز مشغول فعالیتهای علمی و فرهنگی در حوزه اسلام و تشیع میباشد.
📜روایاتی چند در باب قم و فضیلت زیارت حصرت معصومه(س) :
👤امام صادق(ع) در طی روایتی فرمودند:
📋《اِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ و انَّ لِلّرَسُولِ(ص) حَرَماً وَ هُوَ الْمَدينةُ وَ اِنَّ لِاَميرِالْمُؤْمِنِين(ع) حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ و اِنَّ لَنا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ(س) فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ》
♦️خدا را حرمی است و آن مكه است.
رسول خدا(ص) را حرمی است و آن مدينه مي باشد.
برای امام علی(ع) حرمي است و آن كوفه است و براي ما اهلبيت(عليهم السلام) حرمی است و آن شهر قم است.
و به زودی بانویی از فرزندان من در آن جا دفن می شود، که نامش فاطمه(س) می باشد.
هر کس او را زیارت کند، بهشت برای او واجب است.
راوی حدیث می گوید:
📋《وَ كَانَ هَذَا الْكَلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ يُولَدَ الْكَاظِمُ(ع)!》
♦️امام صادق(ع) این فرمایش را زمانی بیان فرمودند، که امام موسی کاظم(ع) هنوز به دنیا نیامده بود.(۱)
👤امام صادق(ع) در روایتی دیگر میفرماید :
📋《أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّهِ ثَمَانِیَهَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَهٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَهٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَهُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّهَ بِأَجْمَعِهِمْ》
♦️آگاه باشید که بهشت هشت در دارد، سه تای آن به سوی قم است.
بانویی از فرزندان من به نام فاطمه دختر موسی(ع) در آنجا رحلت میکند که همه شیعیان ما با شفاعت او وارد بهشت میشوند.(۲)
👤امام رضا(ع) به سعد اشعری فرمود:
📋《يَا سَعْدُ، عِنْدَكُمْ قَبْرٌ مِنَّا!》
♦️ای سعد! از ما نزد شما قبری است!
سعد گفت :
📋《فَدَتْكَ نَفْسِي تَقْصِدُ قَبْرَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ(ع)؟》
♦️پدر و مادرم به فدای تو باد!
منظورتان فاطمه دختر موسی بن جعفر(ع) است؟
حضرت(ع) فرمود :
📋《نَعَمْ! مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ》
♦️بله! کسی که با معرفت و شناخت ایشان را زیارت کند، پاداشش بهشت است.(۳)
و همچنین؛
👤امام جواد(علیه السلام) فرمودند :
📋《مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ》
♦️کسی که قبر عمّه ام [حضرت معصومه(س)] را در قم زیارت کند، بهشت برای او است.(۴)
در زیارتنامه حضرت(س) می خوانیم :
📋《يا فاطِمَهُ(س)! اِشْفَعي لِي فِي الْجَنَّةِ، فَاِنَّ لَكِ عِنْدَ اللهِ شَأنَاً مِنَ الشَأنِ》
♦️اي فاطمه معصومه(س)! در مورد رفتن به بهشت مرا شفاعت كن، چرا كه در پيشگاه خداوند متعال، دارای مقام و منزلتی بس ارجمند هستید.(۵)
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۵۷، ص۲۱۷
۲)بحارالانوار مجلسی، ج۵۷، ص۲۲۸
۳)بحارالانوار مجلسی، ج۱۰۲، ص۲۶۶
۴)کامل الزیارات ابن قولویه قمّی، ص۳۲۵
۵)مفاتیح الجنان محدّث قمی، ص۴۵۳