⭕️ «قربان»، عیدِ نفیِ آقازادگی
▫️#عید_قربان، خلاف آنچه بعضی پنداشتهاند، اتفاقاً یکی از سیاسیترین اعیاد اسلام است و یکی از مهمترین شاخصهای جامعه دینی را به رخ میکشد. شاخصهای که اتفاقاً در جامعه امروز #ایران هم محل بحث است.
▫️#ابراهیم پس از آن که از فرزندش میگذرد و عملاً ثابت میکند دستور خدا را بر رابطه #پدر_فرزندی ترجیح میدهد، به مقام #امامت میرسد، «وَ إذِ ابْتَلی إبراهیمَ ربّه بِکلماتٍ فأتمهنّ قالَ إِنّی جاعِلُک لِلنّاسِ إماماً» جالب اینجاست که ابراهیم میپرسد حالا که به این مقام رسیدم این اعتبار و جایگاه از طریق #ژن، به خانواده و بازماندگانم هم میرسد؟ «قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي»؟ و پاسخ میرسد که «قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمين»
یعنی: خیر، با #آقازادگی نمیشود ادعای سروری کرد و اگر فرزند ابراهیم هم باشی و از موازین عدالت فاصله بگیری، حق نداری از اعتبار خانوادگی خرج کنی و در جایگاه تمشیت امور جامعه قرار بگیری. عید قربان، عید نفی آقازادگی و تأکید بر مناسبات عادلانه در سازماندهی جامعه دینی است.
▫️با این تفصیل، اتفاقاً نسبت #عید_غدیر و قربان هم آشکار میشود و نام گذاری #دهه_ولایت معنا و منطق روشنتری پیدا میکند. حکومت و جایگاه سرپرستی و رهبری جامعه، مبتنی بر عهدی ملکوتی است و به علی علیهالسلام که عادلترین شخصیت امت است، «اختصاص» دارد که او هم ابراهیم دیگری است چرا که ده فرزندش یکی پس از دیگری به قربانگاه میروند و عملاً اثبات میکنند که در انجام رسالت الهی از مسموم ومقتول شدن ابایی ندارند.
▫️فرزندان رسول خدا از حضرت زهرا سلام الله علیها تا امام حسن عسکری علیه السلام به شهادت رسیدند تا خدا به فرشتگانش فخر کند که ببینید عهد مرا چه ظلمستیزان فداکاری به دوش گرفتند. عید قربان عید امامت است و عید غدیر، عید قربانی شدن و فداکاری برای اهداف مکتب.
#وحید_جلیلی
✅ اعیاد بر همه عدالتخواهان مبارک
📌 با کانال وحید جلیلی همراه باشید
🆔 @jalili_vahid
♦️💠 «مشهد» و «مسئولیت آستان قدس»
👈 گزیده اظهارات وحید جلیلی در حاشیه بازدید تولیت آستان قدس رضوی از «موزه زنده زیارت»؛ بخش اول
🔻 آستان قدس رضوی همانگونه که دغدغه دارد و تلاش میکند که بستری برای ارتقای معنوی زائران فراهم شود برای ارتقای معرفتی هم باید زمینهسازی کند که برای این هدف باید راهبرد مشخص داشت. راهبرد ما در طراحی موزه زنده زیارت این بوده است که تلقی معنوی محض از #حرم_رضوی و حضور امام رضا (ع) در #ایران را به یک تلقی تمدنی ارتقا بدهیم. حضور #امام_رضا (ع) در ایران حکمتی دارد برای درانداختن طرحی نو و شکل دادن به یک تمدن جدید. ما معتقدیم موزه زیارت با تفصیلی که عرض خواهم کرد گام کوچکی است برای کمک معرفتی به زائر امام رضا و برای ارتقای احساس معنوی به تلقی تمدنی.
🔻 نکته بعدی قصه خود #مشهد است. بالاخره #آستان_قدس با مشهد نسبتی دارد یا ندارد؟ اگر وظیفه آستان قدس خدمت به #زائر است من اینطور میفهمم که اصلاً بزرگترین زائر؛ خود مشهد است! بعد از وجود مقدس #امام_زمان (عج)، بزرگترین زائر امام رضا (ع) خودِ مشهد است. و زائر باید به الگو تبدیل بشود. در #زیارت_امین_الله فرمود: «محبه لصفوه اولیائک، محبوبه فی ارضک و سمائک.» زائر از خدا میخواهد که من در کنار اینکه محب اولیای تو هستم محبوب آسمانیان و زمینیان باشم. یعنی یک الگوی دوستداشتنی برای مردم جهان با رعایت معیارهای معنوی و ملکوتی بشوم. الگوی توسعه مشهد میتواند در راستای چنین آرزویی باشد. آستان قدس نمیتواند در برابر الگوهای رقیبی که برای توسعه مشهد مطرح است بیتفاوت باشد.
📌 ادامه دارد
🆔 https://eitaa.com/jalili_vahid
💠 واتیکانیزه کردن «مشهد» و «مسئولیت آستان قدس»
♦️ بخش دوم
👈 گزیده اظهارات وحید جلیلی در حاشیه بازدید تولیت آستان قدس رضوی از «موزه زنده زیارت»
🔻ما امروز بخواهیم یا نخواهیم با یک چالش روبرو هستیم. آیا آستان قدس رضوی میخواهد طرف آن کسانی که معتقد به #واتیکانیزه کردن مشهد هستند بایستد و پیشاپیش قبول کند که ما همین حرم را درست میکنیم و به #مشهد چه کار داریم؟ یک عدهای به این معتقدند و دارند تئوریزهاش میکنند و راجع به آن حرف میزنند و مصاحبه میکنند و فکر تولید میکنند و مهمتر از آن دارند #اقدام میکنند.
🔻آن زمانی که ما #شهرداری بودیم قصه #حاشیه_شهر مطرح بود. من یک تعبیری ساختم و گفتم مشکل مشهد «حاشیه شهر» نیست، بلکه «شهر حاشیه» است. یعنی چه؟ یعنی یک عده میخواهند مشهد را از یک شهر #مولد در متن تمدنسازی اسلامی با بیش از هزارسال سابقه به یک شهر #مصرفی در حاشیه تمدن غرب تبدیل کنند. تمنای مشهدیها را این کنند که آیا میشود ما یک روزی بشویم آنتالیا؟ بشویم پاتایا، بشویم دوبی؟!
🔻یک عده میگویند باید آنچه را که #سنت برای ما آورده است خرج #مدرنیته کنید. این همه #زائر، یا از نگاه اینها مسافر و توریست و مشتری و پول خرج کن را چه چیزی برای ما آورده است؟ سنت! بعد تو این را داری خرج مدرنیته میکنی! و برای این ناشکری و کفران نعمت، برنامه وجود دارد. من این را به صراحت عرض میکنم. هم آن دورهای که در شهرداری بودم مفصلاً میدیدم و هم الان داریم به وضوح میبینیم که برنامه دارند.
📌 با کانال وحید جلیلی همراه باشید
🆔 https://eitaa.com/jalili_vahid
💠 غربزدهها و تحقیر زبان فارسی در زادگاه فردوسی
♦️ گزیده اظهارات وحید جلیلی در حاشیه بازدید تولیت آستان قدس رضوی از «موزه زنده زیارت» - بخش سوم
🔻برنامه اجرا میکنند: فود استریت!
تابلو میزنند به چه بزرگی، از سوی یک نهاد رسمی، زبان فارسی را در زادگاه فردوسی تحقیر میکنند. تعمد و اصرار دارند که "food street" را چند برابر بزرگتر از "خیابان غذا " بنویسند در تابلویشان. این نشانهگذاری، خبر از یک بیهویتی و سرگردانی و حس حقارت در برابر غرب و تحقیر داشتههای ملی میدهد. و بعد همینها از #فردوسی دم میزنند!! این دوگانگی، این فاصله قول و عمل، این یک بام و دو هوا از کجا میآید؟ از بیهویتی، از خودباختگی!
همینهایی که با زبان فارسی مشکل دارند؛ و دلباخته الفبای فرنگیاند، تابلوی "راهنمای زائر" را هم همینها از جلوی حرم مطهر برمیدارند و میگویند #زائر یعنی چه؟ باید با زبان بینالمللی حرف بزنیم! بنویسید راهنمای سفر!
🔻خب، آیا ما میخواهیم صرفاً به نقد اینها اکتفا کنیم؟ درد دل کنیم؟ نه. مقابل این بیهویتی و خودباختگی، باید الگو داشت. باید حرف داشت. اگر بخواهیم مشهد را به عنوان شهر تمدنی ببینیم باید عَلَم تمدنسازی را بلند کنیم. استقلال فرهنگی، پرچم تمدنسازی است. استقلال فرهنگی هم یعنی #هویت. هویت در فرهنگ معادل استقلال است در سیاست. خوب این هویت چطور میخواهد بروز کند؟ #هویت ما با ممتاز شدن از #تحجر و #تجدد بروز میکند. راه انقلاب اسلامی از میان این دو میگذرد.
📌 با کانال وحید جلیلی همراه باشید
🆔 @jalili_vahid
⭕️ صدا و سیما؛ مقصد اصلی مایکل هاشمیانها
▪️به گزارش فارس، وحید جلیلی در جمع اعضای انجمن فیلمسازی انقلاب اسلامی خراسان، ضمن ارائه بحث مفصلی پیرامون موفقیتها وچالشهای امروز فیلمسازی انقلاب گفت:
▫️اگر #گاندو جریان نفوذ را در دولت نشان داده، #بوی_باران، جریان نفوذ را در صدا و سیما نشان میدهد. ۱۵ میلیارد تومان رسانه ملی سفارش میدهد یک چنین چیزی بسازید در اوج جنگ نرم، تا من این را فرو کنم در ذهن ملتم، یک تصویر کثیف وسیاه، از جامعه ایرانی.
▫️آقای رسانه ملی که داری #دولت را نقد میکنی که نفوذ تا کجایت رسیده، بوی باران را ببین تا بفهمی جریان #نفوذ تا کجای خودت رسوخ کرده است!
▫️بهترین هنرپیشهها و توانمندترین عوامل فنیات را بسیج میکنی و خط میدهی که خانوادههای ایرانی را هرشب با خیال راحت با یک سری اراجیف و توهمات سادیستی بمباران کنند، همه اینها را با حمایت آهنین مدیریت صداوسیما و پشتیبانان رفیقباز و انحصارطلبی که در بعضی جاهای مهم نظام دارند و کم کم بعد از 20 سال وقت نهی کردن علنیشان از منکر رسیده است، انجام میدهند و اینها باید بدانند که سکوت در برابر باندبازی های مفسدهانگیزشان حدی دارد و قطعا مصلحت آنها به مصلحت #انقلاب ترجیح داده نمیشود.
▫️میدانید بعضی از عوامل این سریال، سالها پیش به اتهام توهین به معصومین تا معرض محکومیت به #اعدام هم رفتند، ولی مدیریت مدبر و مدعی رسانه ملی اینها را میبرد در حساسترین جایگاههای مدیریتی #صداوسیما مینشاند و دستشان را باز میگذارد که هر بلایی خواستند بر سر خانوادههای بیپناه ایرانی بیاورند.
▫️بله جریان نفود جدی است، اما مقصد اصلی مایکل هاشمیانها شاید قبل از هر نقطه دیگری، #رسانه_ملی جمهوری اسلامی است، رسانهای که رفیقبازی، باندبازی و انحصارطلبی در عالیترین سطوحش سبب فساد و میدان پیدا کردن عناصر ضد ملی و ضدمردمی و ضدانقلابی در بعضی از مهمترین بخشهایش شده است.
👈 مشروح: http://fna.ir/dbf3m3
🔹 با کانال وحید جلیلی همراه باشید:
📌 @jalili_vahid
💠 زیارت سکولار؛ نقطه پیوند غربزدهها و متحجران
♦️ گزیده اظهارات وحید جلیلی در حاشیه بازدید تولیت آستان قدس رضوی از «موزه زنده زیارت» - بخش سوم
🔻اگر حج بی برائت، #حج نیست، #زیارت بیبرائت زیارت است؟ امام میگفت تو زیارت خانه خدا بروی و مرگ بر آمریکا نگویی حَجَّت حداقلاش این است که ناقص است. کسی که به حرم امام رضا (ع) میآید باید مرگ بر آمریکاهایش محکمتر بشود و مأمونها و هارونها و طواغیت و مستکبرین معاصر را هم لعن کند.
🔻در این زمینه متحجرین و غربزدههای مشهد با هم متحدند که نباید زیارت الصدیق الشهید؛ مبارزه با طواغیت و مستکبران را تشدید کند و باید امام رضا را در همان ۱۲۰۰ سال پیش محاصره کنیم و اجازه ندهیم مبارزه مکتبی ایشان تا امروز امتداد پیدا کند و پرچم امام رضا علیهالسلام نباید موجب دلگرمی مبارزان از #نیجریه تا #لبنان تا #یمن باشد. موزه زنده زیارت تلاش میکند این محاصره را بشکند. زیارت سکولار، نقطه پیوند غربزدهها و متحجران در مشهد است.
🔻معارف انقلاب اسلامی به ما میگوید زاِئر باید آن تلقی تمدنی را به دست بیاورد که اگر #امام_رضا آمدند به ایران با این هدف بوده است که برای #اسلام_ناب یک پایگاه مقتدر و مستقر ساخته شود که ۱۴ قرن بعد از بعثت اتفاق بزرگی توسط این ملت رقم بخورد.
امام خمینی (ره) میگوید که شاید اینکه 14 کنگره از طاق کسری فروریخته اشارهای به این باشد که 14 قرن بعد در این سرزمین اتفاقی میافتد که به این مولود ربط دارد. این خیلی اشاره شیرینی راجعبه ایران است. چنین تفسیری از تاریخ ایران موجب عصبانیت غربزدههاست و برای مقابله با آن برنامه دارند. از فود استریتشان بگیر تا کار گذاشتن چند کیلومتر نمادهای هخامنشی در ورودی مشهدالرضا و تلاش برای خارج کردن #فردوسی که خاک پی حیدر است و بنده اهل بیت نبی و وصی است از جایگاه خود، و قرار دادنش در عرض و در برابر امام رضا علیه السلام.
📌 با کانال وحید جلیلی همراه باشید
🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🔴 صدا و سیما و «کُشتم، دیهشو میدم!»
⭐️ چرا صدا و سیما بهاندازه یک خطای داوری فوتبال هم در این ماجرا به میدان نیامد؟
👈 گفتاری از وحید جلیلی در جمع دانشجویان دانشگاه تهران:
🔻 میگویند «نه، در رسانه جمهوری اسلامی باید چندصدایی باشد». این همه حرفهای متنوع در #ایران است، روستاییان باید دیده شوند، کارگرها، متخصصان و دانشمندان ایرانی باید دیده شوند. اینها کجا هستند؟ اینها را حذف میکنیم به نفع یک اقلیت که اسمش را میگذارند #طبقه_متوسط، در حالیکه یک قشر آرمانباخته است که نمونهاش را نیز دیدیم، آن آشغالی که میگفت "کشتیم دیهاش را میدهیم". در چه حدی صدا و سیما به این موضوع پرداخت؟ در حد خطای داوری بازی #استقلال تهران با #پدیده مشهد هم به آن نپرداختند. این را دیگر صدا و سیما آمار بدهد. این موضوع جا داشت در حد یک موج وسیع رسانهای فرهنگی ولش نکنند.
🔻 به این طبقه اشرافیِ هار شدهی زنجیر پاره کرده، چه کسی باید لجام بزند؟ غیر رسانه است؟ شما ببینید با همین چه برخوردی کردند. این موضوعی است که تمام ملت ایران، #اکثریت قاطع ملت ایران در این زمینه با همدیگر هم سخناند. میخواهد #اصلاحطلب باشد، #اصولگرا باشد، حتی اعتقادات مذهبیاش متفاوت باشد. در این زمینه #اجماع وجود دارد. در مسائل اجتماعی هم که رسانهی ملی ادعا میکند طرفدار اکثریت هست، به صحنه نمیآید. چون با پارادایم فکریای که قشر نو کیسه مدیران صداوسیما را مرعوب کرده، در تضاد است.
🔹 اردیبهشت ۹۸، دانشگاه تهران
📌 این کانال را به دوستان و خانواده معرفی کنید:
🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جبهه فرهنگی و خطر ابتلا به آمادهخوری
🌀 گفتاری از وحید جلیلی در جمع فعالان مسجدی | متن کاملتر را در فیلم ببینید
🔻 آقا در صحبتهایشان بهخصوص در سالهای اخیر یک تعبیری را مکرر تحت عنوان «افسران جنگ نرم» به کار میبرند. میفرمایند که ما باید در این جنگ نرمِ همه جانبهی فراگیرِ گستردهای که علیه ما به راه افتاده، افسرانی داشته باشیم که بتوانند توطئههای دشمن، برنامهریزیها و مکاید آنها را به خودشان برگردانند و علاوه بر دفاع، حتی در آرایش تهاجمی قرار بگیریم و دشمن را تهدید کنیم... متاسفانه جماعت حزباللهی بیشتر دوست دارد #سرباز باشد. آقا میگوید من میخواهم شما #افسر باشید، میگویند نه «ما همه سرباز توایم»! یعنی دنبال آمادهخوری هستیم. خیلی اهل این نیستیم بنشینیم فکر کنیم، طراحی و تحلیل کنیم و ببینیم که هر کدام از ما به تبع وُسع، امکانات و مخاطبی که داریم چه کمکی میتوانیم به انقلاب کنیم.
🔻در فقدان حضور فعال افسران یکی از مهمترین چیزهایی که از بین میرود «نوآوری» و «ابتکار» است. یک کلیشههایی وجود دارد که ۳۰ سال است همانها را ما سربازان تکرار میکنیم. راهپیمایی ۲۲ بهمن بریزید در خیابان؛ چشم! روز قدس میشود، ۴۰ سال هم هست دارد راهپیمایی برگزار میشود. خودمان دیگر حوصله نداریم یا توان نداریم یا انگیزه نداریم که «نو به نو» عملیاتهای تازه طراحی کنیم. اسم خودمان را گذاشتهایم مثلا جبههی فرهنگی، یعنی داریم از ادبیات نظامی استفاده میکنیم. اما واقعا جبهه نظامی ما اینطور بود؟ اینقدر کلیشهای؟!
📌 با کانال وحید جلیلی همراه باشید
🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هزار سال خدمت هنر به عاشورا
⭐️ وقتی عاشورا بدون هنر زنده نمیماند چطور توقع داریم دفاع مقدس بدون هنر بماند؟ | برشی از گفتار وحید جلیلی در جمع فعالان مسجدی
#محرم #هنر_انقلاب #عاشورا #امام_حسین
📌 این کانال را به دوستان و خانواده خود معرفی نمایید:
🆔 @jalili_vahid
⛔️⭕️ این گروه خشن
♦️ تأملی در علل ناکارآمدی در رسانه ملی به بهانه سریال سادیستی «عروس تاریکی»
📣 متن کامل این یادداشت را از لینکهای پایین همین مطلب، ببینید.
🔻 پروژه 15میلیارد تومانی #عروس_تاریکی، نه یک اتفاق تصادفی، نه یک تپق ساده مدیریتی، نه یک خطای ناگزیر از سوی مدیریتی تازه کار و نورس که دقیقاً و کاملاً محصول طبیعی یک نظام برنامهریزی فاسد در مدیریت #رسانه_ملی است
🔻 هرچه بیشتر سکوت میکنیم وقیحتر میشوند. هر چه #رهبری صریحتر و تندتر نقدشان میکند بیمحاباتر به جنگ راهبردهایش میروند، حالا دیگر لوله تفنگهایشان را هر شب به سمت خانههایمان میگیرند و فرزندانمان را نشانه میروند
🔻 ملیجکهای قسطنطنیه که برای لبخند نشاندن بر لب باندهای قدرت؛ منتقدان حسین محمدی و مرتضی میرباقری و عزت ضرغامی و علیعسگری را با ابنملجم برابر میکنند و برایشان شیشکی میکشند به جمهور مردم که میرسند #میرغضب میشوند و ابایی ندارند که ملت بیپناه را در اوج فشارهای اقتصادی با #سادیسم پنهان و آشکار خود بچزانند و از همان اصحاب قدرت جایزه بگیرند. دوگانهی غریبی است: با قدرتمندان #ملیجک و با مردم میرغضب!
🔻 رئیس سازمان گفت: "ارزیابی کارشناسان سازمان این است که بچهمسلمانها در مستند خوبند اما تا ۱۰، ۱۵ سال آینده در حوزه فیلمسازی داستانی و سریالسازی و... حرفی برای گفتن ندارند"! میخواستم بگویم:"سازمان؟ منظورتان سازمان مجاهدین خلق ایران که نیست؟" خشمم را فرو خوردم و گفتم آقای دکتر فقط به جشنوارهی مردمی فیلم عمار طی حدود یکسال 700 فیلمنامه رسیده است. برفرض 690 تایش هم به درد نخور! 10 تایش ارزش بررسی ندارد؟! یک سال و نیم از آن جلسه میگذرد و دریغ از آن که معاونت سیما یکبار سراغ آن فیلمنامهها را گرفته باشد!
🔻انقلابی که دانشمند #هستهای و متخصص #موشکی و مخترع #ماهواره و پژوهشگر #نانو در حد جهانی تربیت کرده از تربیت فیلمنامهنویس عاجز بوده است؟!
🔻اگر عروس تاریکی یک خبط تصادفی است، اگر از دستتان در رفته است چرا با یک عذرخواهی ساده «مرّوا کراما» نمیکنید؟ چرا اصرار دارید برای این شاهکار #کارناوال راه بیاندازید، چرا اصرار دارید اعلام کنید که عروس تاریکی را به سفارش شخص رهبری ساختهاید و حتی جزئیاتش را هم با شخص ایشان هماهنگ کردهاید و تأیید گرفتهاید؟!
🔻بعدالتحریر: برای دوستانی که ممکن است در ذهنشان باشد که کاش ابتدا در خفا این تذکرات داده میشد میگویم همه مراتب نهی از منکر در طی نزدیک به دو دهه طی شده و بیاغراق در صدها مواجهه شفاهی و مکتوب حجت بر دوستان تمام شده است
🔸 مشروح این یادداشت ۵ هزار کلمهای را اینجا بخوانید:
▫️jalili-vahid.ir
▫️fna.ir/dby6ce
📌 با کانال وحید جلیلی همراه باشید
🆔 https://eitaa.com/jalili_vahid
اندر باب “نقد پر ثمر” و کشتن گربه دم حجله “عروس تاریکی.pdf
119.2K
⭕️ اندر باب «نقد پر ثمر» و کشتن گربه دم حجله «عروس تاریکی» / گفتوگویی بر سر راههای اصلاح و کارآمدترشدن رسانه ملی
👈 یادداشت جدید و پاسخ وحید جلیلی خطاب به حجتالاسلام رضا غلامی و فعالان فرهنگی
🔹 در این چند روز دوستان جوانی از خیل #فعالان_فرهنگی را هم میبینم که از یک طرف به شوق آمدهاند و از طرف دیگر نگران و گاه حیرانند که چه کسی درست میگوید؟ از همه، چه آنها که #موضع مرا ترجیح میدهند چه آنها که دیگری را میپسندند #برادرانه و صمیمانه میخواهم این گفت و گوها را که احتمالاً هر چه پیش برویم ابعاد تازهتر و تفصیل بیشتری پیدا خواهد کرد؛ #دقیق و با آرامش دنبال کنند تا انشاالله با تضارب آراء به درک روشنتری از وضعیت #مدیریت_فرهنگی در کشور برسیم.
♦️ متن کامل این یادداشت را در فایل پیدیاف پیوست یا نشانی زیر بخوانید:
▫️ http://jalili-vahid.ir/?p=1475
#عروس_تاریکی #رسانه_ملی #بوی_باران
📌 با کانال #وحید_جلیلی همراه باشید
🆔 @jalili_vahid
⭕️ نامه وحید جلیلی به رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ کُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنْ الْمُنْکَرِ إِلَّا کَنَفْثَةٍ فِی بَحْرٍ لُجِّیٍّ
برادر گرامی حجهالاسلام والمسلمین #صدیقی، رئیس محترم ستاد امر به معروف و نهی از منکر
سلام علیکم
▫️همانطور که مستحضرید بنا بر وظیفه #امر_به_معروف و نهی از منکر، بعد از سریال عروس تاریکی(بوی باران) از کسانی که در وقوع این فاجعه نقش داشتند خواستم مسئولیت بپذیرند و پاسخگو باشند. متن انتقادات حقیر در دو یادداشت با نامهای “این گروه خشن” و “اندر باب «نقد پرثمر» و کشتن گربه دم حجله «عروس تاریکی»/ گفتوگویی بر سر راههای اصلاح و کارآمدترشدن رسانه ملی؛ در دسترس است.”
▫️در روزهای اخیر برخی سعی کردهاند تا منتقدان را ضدولایت فقیه، توطئهگر و قدرتطلب معرفی کنند و در این راه امکانات عمومی در دسترسشان را برای دفاع از مصالح شخصی به کار گرفتهاند. اگر چه تهمتهای حضرات سستتر از آن است که حتی خودشان را هم مجاب کند ولی موجی که ازمغالطات وتحریفها برای منصرف کردن آمران به معروف و ناهیان از منکر راه انداختهاند جالب توجه است.
▫️اگر ستاد امر به معروف و نهی از منکر مانند برخی مقاطع قبل وظیفه خود را صرفا برخی منکرهای خاص و مخاطب نهی از منکر را صرفا آدمهای بیپشتوانه میداند که هیچ؛ ولی اگر قرار است این مهمترین واجب شرعی جان تازهای بگیرد و هم از دستبرد آنارشیستهای هنجارشکن و بیمبنا و هم از حصر محافظهکاران قدرتپرست و انحصارطلب؛ به درآید به نظر می رسد ورود ستاد امر به معروف و نهی از منکر به ماجرای اخیر برکات زیادی خواهد داشت.
▫️اگرچه ناکارآمدی و فساد راهبردی در مدیریت رسانه ملی؛ خود موضوعیت داشته و اهمیت فوقالعادهای دارد و در صورت اصلاح به شکوفایی بسیاری از ظرفیتها در مسیر آرمانهای #انقلاب_اسلامی منجر خواهد شد. اما با توجه به طرفهای درگیر در این چالش خاص و قدرتشان در مهار ناهیان از منکر؛ ورود ستاد امر به معروف و نهی از منکر میتواند به شکلگیری عینی الگویی عملی از نقد و نهی از منکر برای دیگر موضوعات هم، منجر شده و برخی گرههای نظری و اجرایی که باعث #زمینگیر شدن این واجب الهی میشود را باز کند.
▫️خود بهتر واقفید که اغلب اوقات دلیل اصلی #مهجور شدن این مهمترین واجب الهی، ویروسهاییست که #نرمافزار آن را آلوده است و بسیاری مؤمنان را در ورود به این میدان بیجایگزین مردد ساخته است.
▫️اینجانب آمادگی خود را برای #مناظره با هر کدام از برادران بزرگوار آقایان حسین محمدی یا دکتر علیعسگری با موضوع “بررسی دلایل مخالفت ۱۸۰ درجهای برخی اقدامات صداوسیما با رهنمودها و دستورهای مقام معظم رهبری با تاکید بر فاجعه عروس تاریکی” اعلام میکنم.
yon.ir/U7pBm
▫️همینجا از همه کسانی که دغدغه امر به معروف و نهی از منکر دارند تقاضا میکنم اگر این پیشنهاد را قبول دارند به این #فراخوان بپیوندند.
و از ستاد امر به معروف و نهی از منکر میخواهم اصلاح رسانه ملی را با توجه به تاثیرش در تبدیل معروف به منکر و منکر به معروف در #اولویت قرار دهد و علل عدم تحقق مطلوب راهبردها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در صدا و سیما را به جد پیگیری کند.
🔹 متن نامه در jalili-vahid.ir
📌 با کانال #وحید_جلیلی همراه باشید
🆔 https://eitaa.com/jalili_vahid
پاسخ وحید جلیلی به صفار هرندی.pdf
1.19M
💠⭕️ خود سلامت چیست جز ترک سلامت داشتن
♦️سومین پنج هزار کلمهای #وحید_جلیلی در باب ضرورت اصلاح رسانه ملی و نکاتی راجع به اظهارات آقای محمدحسین صفار هرندی
👈 متن کامل را در فایل پیدیاف پیوست یا در نشانی زیر بخوانید:
🔗 jalili-vahid.ir/?p=1527
📌 با کانال وحید جلیلی همراه باشید
🆔 https://eitaa.com/jalili_vahid
💠⭕️ به میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع)، نخستین جلسه از سلسله نشستهای نقد و بررسی عملکرد صدا و سیما تحت عنوان «دیدهبان» با حضور وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار میشود.
📌 با کانال وحید جلیلی همراه باشید
🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 رسانهی ملی، رسانه گام دوم نیست
🔹 برشی از سخنان وحید جلیلی در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع)
🔻 گام دوم یعنی گذار به فرصتمحوری.
🔻مهمترین ایراد ما به رسانه ملی اینست که رسانه گام دوم نیست. و در جایجای آن انفعال نسبت به جریان ارتجاعی مقلد غربزده یا خودباخته دیده میشود.
📌 با کانال وحید جلیلی همراه باشید
🆔 @jalili_vahid
وحید جلیلی-دانشگاه امام صادق.mp3
23.83M
🔴📢 صوت کامل سخنرانی وحید جلیلی در نخستین جلسه از سلسه نشستهای نقد و بررسی عملکرد صدا و سیما با عنوان «از ساختمان شیشهای تا دانشگاه عمومی»
🔸 دوشنبه اول مهرماه ۱۳۹۸، دانشگاه امام صادق علیهالسلام
📌 با کانال وحید جلیلی همراه باشید
🆔 @jalili_vahid
🌐🔴 پیام شهدا، پیام امید و امتداد
🗓 برشی از کتاب «شهدا برای چه افقی جنگیدند؟»؛ به مناسبت هفته دفاع مقدس
🔻 «وَيَستَبشِرونَ بِالَّذينَ لَم يَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم أَلّا خَوفٌ عَلَيهِم وَلا هُم يَحزَنونَ»
پیام #شهدا عبور از ترسها و غمها و دلهرهها و دلسردیهاست.
🔻 کسانی که پیام شهدا را به درستی دریابند، در زمرهی «لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ» و «وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ» خواهند بود. آنها از محافظهکاریهای قاعدان و مصلحتاندیشیهای مٌرجفان عبور میکنند و برای تحقق آرمانهای قرآنی، با شور و امید حرکت خواهند کرد.
🔻 شهدا یک خط قرمز خونین بین #اسلام_انقلابی و اسلام آمریکایی ترسیم کردند. نمیتوان از شاخصهای اسلام انقلابی که در نگاه امام(ره) مهمترین دستاورد #دفاع_مقدس است، دور شد و ادعای پاسداری و نشر فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس را داشت.
🔻شهدای دفاع مقدس فقط مدافع #وجود نظام نبودند، بلکه همزمان #ماهیت نظام اسلامی و انقلابی را نیز پاسداری میکردند. شهدا جان خود را هم برای وجود و هم برای ماهیت نظام فدا کردند. هر حرکتی دربارهی دفاع مقدس علاوه بر اینکه باید مخاطبان را برای دفاع از اصل نظام آماده کند، باید تقویت کنندهی ماهیت نظام اسلامی نیز باشد.
🔻شهدا را باید با #همهی ارزشهایشان مطرح کرد. آنها صرفا در مرگ خود شهید نیستند، بلکه نوعا در حیاتشان نیز شهیدند. از شهدا هم خوبرفتن و هم خوب زندگی کردن را باید آموخت...
🔰 دریافت این کتاب از فروشگاههای عرضه کتب جبهه فرهنگی یا ٠٩١٩٩٠٣٨٢٧٠
📌 با کانال وحید جلیلی همراه باشید
🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠♦️ اجحاف رسانهای در حق قهرمانان ملی
🔹 برشی از سخنان وحید جلیلی در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع)؛ مهر 98
🔻 اگر #مجید_شهریاری و #نادر_مهدوی مال کمونیستها بودند امروز در دنیا بهاندازه چهگوارا مشهور بودند.
🔻 مجید شهریاری نه سال است که به شهادت رسیده است، چند نفر او را میشناسند؟ یک نفر چهکار باید بکند که قهرمان ملی و شناخته شده برای ملتش باشد؟!
📌 با کانال وحید جلیلی همراه باشید
🆔 @jalili_vahid
💠🔴 انقلاب فرهنگی منهای فرهنگ انقلابی!
🔰 بخشی از سرمقاله شماره ۱ #مجله_راه، منتشر شده در اسفند ۸۶
⭕ این سرمقاله یکی از بهانههای اخراج تحریریه چهارم #سوره از حوزه هنری بود، اما مرور دوبارهاش تذکری است به بلندی راه و رندی راهزنان پیش رو.
🔻 همه دوستاني كه در يكی دو دهه گذشته از توفيق اجباری همصحبتی با مديرانِ يقه سفيد عرصه فرهنگ در جمهوری اسلامی برخوردار بودهاند با كلماتی نظير كار علمی، كار كارشناسی، برنامهريزی استراتژيك، چشمانداز، پرهيز از شعارزدگی و... آشنايند و البته نتايج درخشان اين ادبيات و گفتمان رايج در بسياری مديريتهای ريز و درشت فرهنگی را نيز بالعيان به نظاره نشستهاند.
🔻 تناقض در اينجاست كه اين دوستان با همين شعارهای افراطی و غيرعلمی و غيركارشناسی و صدها هزار خونی كه به پايش ريخته شدهاست روی كار آمده و مناصب خدمت را به چنگ و دندان گرفتهاند و حالا يادشان افتاده كه چقدر عباراتی مثل «اسلام پابرهنگان» و «گرسنگان مغضوب قدرت و پول» افراطی، شعاری، غيرعلمی، غيركارشناسی، سطحی و... است.
🔻 استراتژي دقيق اين مديران در مواجهه با نيروهاي فرهنگي انقلاب ( كه همان نيروهاي انقلابي فرهنگ هستند) #استراتژی_خوف_و_رجا يا كجدار و مريز است. برطبق اين راهبرد، نيروهاي انقلاب را بايد بين شب و روز نگاه داشت. نه آن قدر قدرت بيابند و اميدوار شوند كه بتوانند مستقلاً و بدون اتكا يا اجازه از باندهاي سياسي و اصحاب قدرت، تاثيري معتنابه بر تودهها بگذارند و نه آن قدر نااميد و خسته شوند كه افسار پاره كنند و بر زمره زر و زور و تزوير بشورند.
🔻 قيف مديريت فرهنگي در جمهوري اسلامي كه گردانها را به گروهان و گروهانها را به دسته و دستهها را به نفر تبديل ميكند (ديالوگ دردمندانه حاج كاظم را يادتان هست؟) در طي ساليان به فرمولهاي پيچيده و گاه سادهاي دست يافته است كه با آن آهن را هم خرد ميكند؛ همان آهني كه «فيهِ بَأسٌ شَديدٌ وَمَنافِعُ لِلنّاسِ» است و ادامه «لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ». اين مديريت در جست و جوي نوعي انقلاب فرهنگي منهاي فرهنگ انقلابي است و اين تناقضي است كه بسياري از دستگاههاي فرهنگي جمهوري اسلامي را به خود دچار كرده و هر روز فرصتها و منابع بيشتري را ضايع ميكند.
🚩 متن کامل این یادداشت:
✅ jalili-vahid.ir/?p=184
📌 این کانال را به دوستان و خانواده خود معرفی نمایید:
🆔 @jalili_vahid
💠◼️ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَعَلَى الاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائِکَ
▪️ برای شادی روح همه جاننثاران حقیقی اباعبدالله خصوصا بچههای کاروان دانشجویی، فاتحهای بفرستید.
مطهره عزیزِ ما، دانشجوی ولایی و بسیجی دانشگاه خواجه نصیر را هم با صلواتی تا بهشت محبت اهلبیت علیهالسلام بدرقه کنید و برای بازماندگانِ همهی این گلهای پرپر از بارگاه ربوبی صبر بخواهید.
🆔 @jalili_vahid
🔵🔴 مهندسی فرهنگی یا دیکتاتوری دکوراتورها؟
🔰 بخشی از سرمقاله شماره ۶ مجله راه، منتشر شده در آبان ۸۷
🔻 “هندسه” را معرّب “اندازه” گفتهاند.
و مهندس لابد کسی است که اندازهها و نسبتها را بداند و مهندسی فرهنگی قاعدتاً ترميم فضای فرهنگی جامعه براساس هندسه معرفتی ـ آرمانی انقلاب اسلامی بايد باشد.
🔻 مديران مدعی مهندسی فرهنگی چقدر از اين هندسه سر درمیآورند و چقدر اندازهها و ضرائب و اولويتها را در نظام فکری اسلام ناب میدانند؟
از دانستن که بگذريم چقدر به آن باور دارند؟ اين مهندسها چقدر به #معمار نظام جمهوری اسلامی پايبندند که گفت:
«تنها هنری مورد قبول قرآن است که صيقلدهنده اسلام ناب محمدی، اسلام ائمه هدی، اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازيانهخوردگان تاريخ تلخ و شرمآور محروميتها باشد.» و گفت: «هنر در عرفان اسلامی ترسيم روشن عدالت و شرافت و انصاف و تجسيم تلخکامی گرسنگان مغضوب قدرت و پول است»
به نظر میرسد دکوراتوری جای مهندسی را گرفته است! دکوراتورها براي هرگروهی و در هر مقطعی دکور و"نقش ايوان" مناسب را تدارک میبينند.
🔻 دکوراتورها در همان حالی که مشغول خطابهیخوانی و مقالهنويسی و بيلانکارسازی و ويترينپردازی در حوزه فرهنگ هستند، ذهنيت کاريکاتوری و قناسی معرفتی ـ آرمانی خود را در اين حوزه بازتوليد میکنند.
⁉️ چه باید کرد؟
🔻 تا مطالبات حوزه فرهنگ حداقلی بماند، تغييری ايجاد نخواهد شد. #ديکتاتوری_دکوراتورها در حوزهی فرهنگ جمهوری اسلامي علیرغم ظاهر آذينشدهاش خشنتر از آن است که بتوان با چانهزنی از بالا و توصيه و نصيحت و اندرز و التماس و درخواست کاري از پيش برد.
فرهنگ انقلابی به يک انقلاب فرهنگی نياز دارد.
🔻 مهندسی فرهنگی با مهندسی مديريت فرهنگی آغاز میشود و در اين مهم شاقول و تراز و البته کلنگ لازم است.
🔻 فروکش کردن حساسيت و تعطيل نظارت بر #مديريت_فرهنگی در سالهای اخير از سوی تودههای انقلابی به نتايج نگران کنندهای رسيده است و دکوراتورها با آخرين متدهای بزک به بازی خود ادامه ميدهند.
🔻بسياري از دکوراتورهای ديکتاتور حتی حاضر به ائتلاف با کودتاگران و حمايت از آنها هستند و امتحان خود را پس دادهاند و جز با فشار افکار عمومی و با مطالبه مستمر و جدی از سوی فرودستان کوتاه نخواهند آمد.
🚩 متن کامل این یادداشت:
✅ jalili-vahid.ir/?p=184
📌 این کانال را به دوستان و خانواده خود معرفی نمایید:
🆔 @jalili_vahid
✅🔴 عمل و چرخه آگاهی
🔰 تأملی در نسبت معایب حکومتکنندگان و نقایص حکومتشوندگان
👈 بخشی از سرمقاله شماره ۴ #مجله_راه، منتشر شده در مرداد ۸۷
🔻بزرگواری میگفت:
مسئولين مورد انتقاد؛ سه دستهاند: ۱ـ نمیدانند ۲ـ نميتوانند ۳ـ نميخواهند. گروه اول را آگاه كنيد، دوميها را كمك كنيد، سوميها را رسوا كنيد.
🔻بسياري نداستنها و نخواستنها و نتوانستنهاي مديران و بالانشينيان، حاصل ندانستنها و نخواستنها و نتوانستنهاي زيردستان و پايينيهاست. آنها اگر بدانند كه ما "ميدانيم" و توجيهاتشان نميتواند دستگاه تحليلي ما را از كار بيندازد و ما را در ناداني يا غفلت نگه دارد، به سوي عمل رهسپار خواهند شد و خود را مجبور به عمل خواهند ديد. اين آن «آگاهي» است كه بسياري از مديران ما بايد از آن برخوردار شوند يا بايد از آن برخوردارشان كرد.
🔻آگاهي از اين دست يك چرخه است.
هر چه آگاهيهاي عوام گسترش يابد و بروز و ظهور پيدا كند، خواص و نخبگان هم ميفهمند و ميدانند و آگاه میشوند که باید چه کنند.
🔻بسياري از نخواستنهاي اهل قدرت، حاصل نخواستنهاي ماست. ما نميخواهيم كه آنها ميتوانند «نخواهند».
وقتي مطالبه افكار عمومي به شكل مؤثر و وسيع و نهادينه و از طريق مكانيسمهاي مشخص وجود ندارند، حتي رهبري هم نميتواند مسئولان ريز و درشت نظام را وادار به بسياري از امور كند.
بنابراين در يك جمع بندي ميتوان گفت ندانستنها و نخواستنها و نتوانستنهاي مسئولان قطعهاي از يك پازل است، كه بخش ديگرش را ندانستنها، نخواستنها و نتوانستنهاي مردم تكميل ميكند.
🔻هر چه مردم بصيرتر و شجاعتر و تواناتر شوند، نظام مردمي نيز اين صفات را در خود روشنتر خواهد ديد.
و هر چه مردم بيتحليلتر و ناآگاهتر و ترسوتر و محافظهكارتر و بيامكانتر بمانند، نظام مردمي ضعيفتر و از آرمانهاي خود دورتر خواهد شد.
🚩 متن کامل این یادداشت وحید جلیلی:
✅ jalili-vahid.ir/?p=1381
📌 این کانال را به دوستان و خانواده خود معرفی نمایید:
🆔 @jalili_vahid
هنگامه خطشکنی - وحید جلیلی.pdf
760.9K
💠🔴 جزوه: هنگامهی خطشکنی
👈 ظرفیتها و نتایج موفقیت فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع»
🔸 گفتاری از وحید جلیلی
🔵 #منطقه_پرواز_ممنوع، آبانماه به سینماها میآید و همزمان در نقاط فاقد سینما،در قالب #اکران_مردمی، روی پرده میرود.
اگرچه رساندن این فیلم به مخاطب #نوجوان و #خانواده، بهخودیِ خود مهم است اما وحید جلیلی از زاویۀ دیگری دربارۀ ضرورت اکران فیلم سخن گفته است که اهمیت بهمراتب بیشتری دارد.
⭕️ برخی از عناوین جزوه:
🔹مردم در ذات سینما
🔹 بهعلاوه صدها و هزاران نفر!
🔹 سینمای پاکِ نامطلوب
🔹 #آوینی، مخالف سینمای عرفانی
🔹 صورتمسئلهی امروز سینمای ایران
🔹 اگر سینما فقط #فرم باشد
🔹 عمار، مدافع جامعیت سینما
🔹 نمونه یک فیلم پُرزحمت و مخاطبپسند
🔹 آغاز یک مسیر
🔹 این یک مسئولیت فرهنگی است
🔹 فراتر از اکران یک فیلم
📌 این کانال را به دوستان و خانواده خود معرفی نمایید:
🆔 @jalili_vahid
⭕️ لبیک به "هل من ناصر ینصرنی" و شکستن محاصره تاریخی
🔻یک عده در عاشورا کاروان امام حسین (ع) را "محاصره مکانی" کردند و گفتند حق ندارید پایتان را از این نقطه جلوتر بگذارید. امروز نیز یک عده که ادامه همانهایند، میگویند امام حسین (ع) را باید در "محاصره زمانی" نگه داریم و عَلَم امام حسین(ع) و کاروان سیدالشهداء حق ندارد از سال 61 هجری یک قدم این طرفتر بیاید.
🔻حرف تشیع انگلیسی همان حرف شِمر است. میگوید امام حسین حق ندارد بعد ازعاشورای 61 هجری زنده باشد و پیام و آرمان و مکتب و حیاتش لرزه به اندام احدی از طواغیت و ظالمان عالم بیاندازد و باید کاروان سیدالشهدا را محاصره کرد تا در تاریخ پیش نیاید و الهامبخش مستضعفان و تهدیدگر مستکبران نباشد. این محاصره تاریخی از آن محاصره جغرافیایی خطرناکتر است. شیعه انگلیسی خیلی مراقبت میکند که مبادا از عزاداری ما، از اشک ما بر امام حسین(ع) و از راهپیمایی عظیم اربعین، کوچکترین گردی بر دامان کبریای! مستکبران و یزیدیانِ امروزِ عالم ننشیند. این یعنی تلاش برای "محاصرهتاریخی" امام حسین.
🔻انقلاب اسلامی آغاز شکستن این محاصره در دنیای معاصر است و امروز برکات لبیک تاریخیِ شیعیانِ حقیقی، به ندای هل من ناصر ینصرنی زندهترین شهید تاریخ، در حال آشکارتر شدن است.
باش تا صبح دولتش بدمد
که این هنوز از نتایج سحر است
▪️شریک شویم در شادی ارواح همه عاشقانی که جان بر سر شکستن این محاصره گذاشتند، با صلواتی برسیدالشهدا و اَلَّذینَ بَذَلوُا مُهَجَهُم دُونَالحُسَینِ عَلَیهِالسَّلامُ
📌 این کانال را به دوستان و خانواده خود معرفی نمایید:
🆔 @jalili_vahid
⭕️برای مجتبی و محمود و محمدحسین
🔻دوتای آخری را می شناسید؛ اولی اما گمنام زمین است و مشهور آسمان.
روزی که منافقین در اسلام آباد، مجتبی را آتش زدند و هلهله کردند، آب از لب و لوچهشان سرازیر بود در آرزوی همین پایکوبی وحشیانه در تهران.
فردای شهادت مظلومانه مجتبی، بچه بسیجیها، قاتلانِ آمستردامی و استکهلمی و نیویورکیاش را در گردنهی چارزبر به زیر کشیدند و به جهنم فرستادند.
تتمه زُمرهی نفاق هم، سی سال بعد، این آرزو را که در چهل سالگی انقلاب، بولتون، قلادهشان را بگیرد و در خیابانهای امالقری بچرخاند؛ به گور بردند.
🔻"رد خون" ادای دِینی است دیرهنگام، از سوی سینمای ایران به مجتبی ایمانیها و شادکامها و مسعودها وکمالها و صادقها و...
در روزگاری که "سیما"، به فکر عروسی در تاریکی است و محو ضالّین و مغضوب علیهم؛ صراط مستقیم سینما را در روایت «الَّذينَ أَنعَمتَ عَلَيهِم» باید جست. آنان که شر صدام و رجوی و قجری را؛ شر استکبار و نفاق را، به خودشان برگرداندند و آنچه دلشان را مطمئن میکرد، روی ماه خمینی بود، در حسینیه جماران باشد یا روی جیب لباس سبز، یا در کیف رانندهای که میشد دار و ندارت را بسپاریش با خیال جمع.
🔻"رد خون" نه درباره مرصاد که تکرار مرصاد است در تنگه چارزبر سینمای ایران، و می تازد به جد و جهد، با همه جان؛ از هر سه محور: هنر؛ صنعت و رسانه و میآشوبد سراب فانتزیِ آنان را که این بار سودای تسخیرِ نه جغرافیا، که تاریخ را دارند و تحریم و تحریف حماسههای این ملت را.
و خوشا به حال محمودها و محمدحسینهایی که دعای شهدای مظلوم مرصاد بدرقه راه بلندشان است، انشاءالله.
💠 برای مجتبی ایمانی و مرصادیهای همه زمانها صلوات
📌این کانال را به دوستان و خانواده خود معرفی نمایید:
🆔️ @jalili_vahid
💢 *ستادهای چاق و صفهای قبراق*
⭐️ نگاهی به الفبای مدیریت فرهنگی و کاروانی که میگذرد از کوه
🖋 سرمقاله #وحید_جلیلی در شماره جدید #مجله_راه (شماره ۶۴)
🔹 الف. حجم فعالیتهای دشمنان داخلی و خارجی انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ بسیار زیاد و مؤثر است.
ب. کار در حوزه فرهنگ اصالتاً پیچیدگیها و دشواریهای منحصربهفردی دارد که قابل مقایسه با دیگر حوزهها نیست.
این الفبای مدیریت فرهنگی در جمهوری اسلامی است.
بگیرید این دو جمله را از ستادها و صفهای رسمی، از شورای عالی انقلاب فرهنگی و رسانه ملی و پایینتر؛ خواهید دید لَقوه خواهند گرفت، اگر فرو نپاشند!
****
🔹 نیروی انتظامی درست در همان روزهایی که گشت ارشاد راه انداخته، یک فیلمساز حزباللهی به نام آقای کیانوش عیاری را دعوت کرده و در راستای سیاستهای فرهنگی نظام ساخت فیلمی را به ایشان سفارش میدهد.
وقتی به یکی از سرداران محترم تذکر داده شد که بر خلاف نظر شما، جناب عیاری هیچ ادعای حزباللهی بودن ندارد، ابروهایش به سقف پیشانی چسبید و فرمود: «من خودم با ایشان جلسه داشتم، ایشان که خیلی محاسنش بلند بود»!
فیلم توقیف میشود و ناجا برای فرار از مسئولیت، این اثر فاخر را به خود کارگردان واگذار میکند تا امکان نمایشش منتفی نشود!
فیلمساز، فیلم بعدیاش (کاناپه) را با حذف کامل روسری از حجاب بازیگران میسازد و قاعدتاً توقیف میشود.
رسانه ملی برای این که از دل ایشان دربیاورد، دعوتش کرده و لابد به عنوان جایزه این هنجارشکنیها، یک سریال چند میلیاردی را در طبق اخلاص گذاشته، تقدیم مینماید.
این اتفاق برای
صدسال به این سالها - دیوار به دیوار؛
پریناز، آینه شمعدون - ازیادها رفته؛
کلک نزن خوشگله -ستایش ۱۱۱ قسمت؛
خانه دختر - هشت و نیم دقیقه
و... تکرار میشود.
کمکم این گمانه تقویت میشود که داشتن فیلم توقیفی، کارنامه پر و پیمان در فیلمفارسی، فحاشی صریح به انقلاب یا فرهنگ سنتی، به لجن کشیدن جامعه ایرانی، اگر شرط حضور در رسانه ملی نباشد مطمئناً یک امتیاز بزرگ تلقی میشود.
گویی بر سر در «سیمافیلم» حک شده است: «بدون سوء پیشینه وارد نشوید»!....
*
🔹 «دشمن فعال است؛ کارفرهنگی پیچیده است».
انگار ظرفیتهای انقلاب در بخشهای دفاعی یا فناوری یا... از ظرفیتش در فرهنگ بیشتر بوده؛
انگار دشمن در حوزه نظامی فعال نبوده یا کار هستهای و پرتاب ماهواره و سلول بنیادی و نانو و... پیچیدگی نداشته؛
انگار...
**
🔹 مدیران وکارگزاران و ناظرانی که به فرهنگ انقلاب اسلامی اعتقاد یا اعتماد ندارند، تکاپوی دشمن را به جای آن که زمینه شکوفایی استطاعتها قرار دهند، بهانه توجیه تنبلیها و ناکارآمدیها و انحرافها و رفیقبازیها و انحصارطلبیها و بخلها و حسدها میکنند.
پشت این کوه کمکاری و انحصارطلبی و سیاستزدگی، بهشت شکوفای فرهنگ انقلابیِ ایران اسلامی، انتظارِ کاروان آرمانخواهِ همافزایِ پرامیدِ پرانگیزهای را میکشد که نه دشمنان عنود و نه دوستان ناکارآمد و پرادعا را یارای متوقف کردنش نیست.
صفهای قبراقِ آتشبهاختیارانِ جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نخواهند گذاشت ستادهای چاق ِسیاستباز، آرزوهای امیر قافله را به باد بدهند.
⭕️ متن کامل:
🔗 Jalili-Vahid.ir/?p=1726
🛒 📣 خرید اینترنتی شماره اخیر مجله راه:
🔗 bitu.ir/6JkvvH
🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ قاچاقچیان و مفسدین از سینمای ایران سهم دارند، ولی دانشمندان نه
💢 «وحید جلیلی» در نشست خبری دهمین دوره جشنواره عمار:
▫️یک تناظر معکوس بین پیشرفتهای کشور و تصویر ایران در سینما وجود دارد. به گونهای که هر مقدار در حوزههای گوناگون پیشرفت کنیم، انعکاس آن در سینمای ایران کمتر است.
🆔 @jalili_vahid
وحید جلیلی
💠🔴 جزوه: هنگامهی خطشکنی 👈 ظرفیتها و نتایج موفقیت فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» 🔸 گفتاری از و
✅🔴 فیلم سهرکنی «منطقه پرواز ممنوع» و یک موضوع مهمتر!
♦️ سینما دارای سه بُعد و سه رکن ماهوی«هنر-صنعت -رسانه» است:
🔰 بُعد هنری
بُعد هنری در سینما یعنی فیلمساز، فیلمنامهنویس، کارگردان تلاش میکنند که از لحاظ زیباییشناسی، استانداردهای هنری را رعایت کرده و حتی ارتقا بدهند. اما خیلی فیلمها هست که فقط هنری است، یعنی تصاویر چشمنوازی دارد، منتها کسی آنها را به عنوان فیلم برتر بهرسمیت نمیشناسد چون یکی دو ضلع دیگر سینما را ندارد و مخاطبِ خیلی خاص دارد. برای همین گفتند سینما فقط هنر نیست، هنرِ صنعت است.
🔰 بُعد صنعت
بُعد صنعت در سینما یعنی آن ۱۰۰ یا ۲۰۰ و در بعضی وقتها چند هزار نفری که میخواهند بین چند ماه یا بعضاً چند سال درگیر تولید یک اثر سینمایی شوند، باید زندگیشان تأمین بشود. شاید یک الی پنج فیلم را به زور، با نیروهای داوطلبانه و بدون هزینههای آنچنانی بتوان تولید کرد، اما اگر بخواهیم سینمای ملی داشته باشیم، یعنی سالی مثلاً ۱۰۰ فیلم تولید کنیم؛ این فیلمها باید طوری ساخته شوند که برای مخاطب وسیعی جذابیت داشته و مشتری داشته باشند.
🔰 بُعد رسانه
بُعد رسانه در سینما یعنی اثر باید با مسائل روز کشور و اولویتهای اصلی جامعه در ارتباط باشد. به تعبیری نبضش همزمان با واقعیتها و نیازهای امروز و اولویتهای روز جامعه بتپد.
🔻 سینمای ایدهآل موقعی اتفاق میافتد که هر سه ضلع را داشته باشد، یعنی هم هنری و تجاری بوده و هم نسبت به اولویتهای روز جامعهاش دغدغه داشته باشد. اگر در یک سال 10 فیلم اینچنینی بسازیم، سینمای ایران یک ارتقای خیلی جدیای پیدا خواهد کرد.
💢به نظرم #منطقه_پرواز_ممنوع در یک حدی هر ۳ بُعد را دارد، یعنی به ابعاد هنری، تجاری و رسانهای آن توجه شده است و میتواند بهعنوان آغاز یک مسیر برای بقیه فیلمسازان #جوان انقلاب اسلامی تلقی شود.
🔻 اما مهمتر از خودِ منطقه پرواز ممنوع، حضور مردمی برای شکلگیری یک جریان جدید در سینمای انقلاب اسلامی است. فیلمساز کار خودش را کرده، الان زمان به صحنه آمدن تودههای چندصدهزار نفری مردم برای حمایت از فیلم جذابِ ملیِ پرمخاطب است.
🔻انشاءالله که تجربه اکران عمومی منطقه پرواز ممنوع به یک تجربه شیرینِ فراگیرِ سراسری برای همه اهالی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تبدیل شود و یک خاطره شیرینی در ذهن آنها بهجا بماند که موجب ایجاد یک موجی از علاقه و شوق در تولیدکنندگان و فیلمسازان حزباللهی برای ساخت فیلمهای مشابه و نترسیدن از فضای روشنفکری باشد.
📌 وحید جلیلی، ۹۸/۶/۲۹ در جمع فعالان اکران مردمی جشنواره فیلم عمار
📊 فروش فیلم در
سینماهای سراسر کشور ۴,۷۶۸,۸۸۴,۰۰۰
شهرهای بدون سینما ۸۵۱,۰۰۰,۰۰۰
📌 این کانال را به دوستان و خانواده خود معرفی نمایید:
🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بخشی از اظهارات وحید جلیلی در برنامه سینما هفت درباره سردار سلیمانی
⭕️ آیا ما در خون حاج قاسم شریک نیستیم؟!
🔻ما میتوانستیم از سلاح سینما استفاده کنیم و جنایتهای شیطان بزرگ را هزینهمند کنیم.
🔻 ۳۸ سال پیش رئیس جمهور محبوب این کشور، نخست وزیر، رئیس قوه قضاییه و ۳۰ نماینده پارلمان و ۱۷ هزار نفر از مردم را ترور کردند و هیچ هزینهای ندادند.
💢 الان کسانی که آن ترورها را انجام دادند، در پارلمانهای اروپایی در دفاع از حقوق بشر و حمله به جمهوری اسلامی، برایشان سخنرانی گذاشته میشود، چرا⁉️
🆔️ @jalili_vahid
⛔️ آمریکا، وحشیِ حمزهکش
📌 از دکتر علی شریعتی:
🔹 آمریکا آمریکا! این بلاهتِ عظیم و توحّش متمدن و بدویّت مدرن و خشونتِ با اتیکت و غارتِ قانونمند و خوشبختیِ زشت و آزادیِ لش و دموکراسیِ احمق و ایندیویدوالیسمِ قالبریزی شده و استانداردیزه و بالاخره: همان جاهلیت عرب! با شریفهای قرشی! و سیاههای حبشی و «کعبه مقدّسی» که اینک «مجسمه آزادی» نام دارد و بازار عکّاظی که «وال استریت» و «بنیامیّه» و «بنی عبد مناف» و «بنیهاشم»؛ که خانواده «فورد» و خانواده «راکفلر» و «کندی» و همان «خاطره موهوم» و «فخر مجهول» به ابراهیم و اسماعیل که اینجا: «جرج واشنگتن» و «ابراهیم لینکلن» و در اینجا و آنجا و هرجا: طوایف یهود «بنیقریظه» و «بنینضیر» و «بنیقینقاع» که «پول» و جواهر و بازار و مِیفروشیها را تیول خود دارند؛ منتها در ابعاد میلیونها برابر آگراندیسمان شده و هر شتر جمّازه دو کوهانه، یک جمبوجت بی۵۲ هشت موتوره بمبافکن گشته! و «دارالّندوه شیوخ»، «سازمان سیا» شده و هر «ابولهب»ی، یک «دالس» و «کسینجر» و هر «حمّالة الحطب» و «هندجگرخواره»ای، یک پتیاره دیوی چون خانم «روزولت» و هر «وحشی» حمزهکُشی، یک «چومبه» یا «ژنرال لونول» و «وان تیو»!
#علی_شریعتی #حاج_قاسم_سلیمانی #ترامپ
📚| مجموعه آثار ۱ / با مخاطبهای آشنا / صفحه ۷۳
🆔 @jalili_vahid