بسم الله
#عیسی_و_گنجی_انسانی
🔸داستان زیبای حضرت عیسی (ع) و کشف گنجی روحانی از استعداد سلوکی در یک پسر جوان
◽️١
🔸علامه مجلسی ذیل روایتی از حضرت رضا (علیه السلام) پیرامون حواریون، به ذکر قصه ای میپردازند از حضرت عیسی (علیه السلام) و کشف یک جوان با استعداد در سلوک الی الله.
🔻در ادامه متن روایت و قصه را (به نقل از بحارالانوار ج١۴ ص٢٨٠ الی ٢٨٣) بخوانید:
🔸حدیث:
⚡عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ النَّوْفَلِیِّ فِی خَبَرٍ طَوِیلٍ یَذْکُرُ فِیهِ احْتِجَاجَ الرِّضَا (علیه السلام) عَلَی أَرْبَابِ الْمِلَلِ قَالَ:
قَالَ الْجَاثَلِیقُ لِلرِّضَا (علیه السلام) أَخْبِرْنِی عَنْ حَوَارِیِّ عِیسَی ابْنِ مَرْیَمَ کَمْ کَانَ عِدَّتُهُمْ وَ عَنْ عُلَمَاءِ الْإِنْجِیلِ کَمْ کَانُوا ؟
قَالَ الرِّضَا (علیه السلام) عَلَی الْخَبِیرِ سَقَطْتَ أَمَّا الْحَوَارِیُّونَ فَکَانُوا اثْنَیْ عَشَرَ رَجُلًا وَ کَانَ أَفْضَلُهُمْ وَ أَعْلَمُهُمْ أَلُوقَا [لوقا] وَ أَمَّا عُلَمَاءُ النَّصَارَی فَکَانُوا ثَلَاثَةَ رِجَالٍ یُوحَنَّا الْأَکْبَرُ بِأَجٍّ [بأخی] وَ یُوحَنَّا بِقِرْقِیسِیَاءَ [۷]
وَ یُوحَنَّا الدَّیْلَمِیُّ بزجار (بِرَجَّانَ) [بزخار] وَ عِنْدَهُ کَانَ ذِکْرُ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) وَ ذِکْرُ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ أُمَّتِهِ وَ هُوَ الَّذِی بَشَّرَ أُمَّةَ عِیسَی وَ بَنِی إِسْرَائِیلَ بِهِ.
🔸ترجمه حدیث:
⚡از حسن بن محمّد نوفلی در ضمن حدیثی طولانی که به ذکر دلایل و حجّتهای امام رضا (علیه السلام) در مقابل ارباب ملّتها میپردازد روایت شده که جاثلیق (عالم مسیحی) به امام رضا ع گفت: مرا از حواریّون عیسی بن مریم آگاه ساز که چند نفر بودند؟ و علمای انجیل های مسیحیت چند نفر بودند؟
امام رضا (علیه السلام) فرمود: از شخصی خبره و دانا پرسیدی، امّا حواریّون دوازده نفر بودند که با فضیلت ترین و دانشمندترین آنان ألوقا (لوقا) نام داشت، و علمای مسیحی نیز سه نفر (سه یوحنا) بودند: یوحنّای بزرگ در سرزمین (أج)، یوحنّای در سرزمین (قرقیسیاء) و "یوحنّای دیلمی" در سرزمین (زجار) که عیسی (علیه السلام) نزد او درباره پیامبر (صلّی الله علیه و آله) و اهل بیت و امّت او سخن گفته بود، و او همان کسی است که امّت عیسی و بنی اسرائیل را به مبعوث شدن پیامبر بشارت داد.
🔸
🔸ترجمه بیان علامه مجلسی ذیل روایت، در ذکر داستان:
🔻در یکی از کتابها چنین یافتم که عیسی (علیه السلام) در یکی از سفرهای شهر به شهرش با برخی از حواریّون همراه گشت، پس بر شهری گذر کردند و در نزدیکی آنجا بر سرِ راه گنجی یافتند، آن حواریونی که با عیسی بودند گفتند:
ای روح خدا، به ما اجازه بده که همین جا بمانیم و این گنج را بدست آوریم تا از بین نرود، عیسی (علیه السلام) به آنان گفت:
⚡شما اینجا اقامت گزینید ولی من در طلب گنجی که در شهر دارم وارد آنجا میشوم.
🔻 پس آن گاه عیسی ع وارد شهر شد و شروع به گشتن کرد خانه ای ویرانه را مشاهده کرد، وارد خانه شد و پیرزنی را در آنجا یافت، به او گفت: من امشب میهمان تو هستم، آیا در این خانه کسی جز تو حضور دارد؟ پیرزن گفت: بله، پسری دارم که پدرش وفات نموده و یتیم در آغوش من مانده است، او به صحراها میرود و خارها را جمع آوری میکند و به شهر میآید و آنها را به فروش میرساند و پولش را نزد من میآورد و با آن زندگی میکنیم؛ آن گاه پیر زن اتاقی را برای عیسی (علیه السلام) آماده کرد.
🔻پیرزن هنگامی که پسرش باز گشت به او گفت: خداوند در این شب میهمان صالحی را به سوی ما فرستاده است که از پیشانی اش انوار زهد و نیکوکاری پراکنده میشود، بنابراین خدمت کردن و هم صحبتی با او را مغتنم بشمار.
🔻 پس پسر نزد عیسی (علیه السلام) رفت و به او خدمت کرد و گرامی اش داشت، و هنگامی که پاسی از شب گذشته بود عیسی (علیه السلام) سؤالاتی را در مورد احوال و معیشت و غیره از پسر نوجوان پرسید، پس نشانههای خردمندی، زیرکی و استعدادِ پیمودن مدارج سلوکی و مراحل کمال را در وجود او مشاهده نمود ولی متوجه شد که قلب او درگیر غم و اندوه بزرگی است، بنابراین به وی گفت: ای پسر، قلب تو را مشغول غمی میبینیم که زدوده نمی شود، پس مرا از آن آگاه کن شاید درمان دردت نزد من باشد.
🔻 حضرت عیسی (علیه السلام) برای به سخن واداشتن آن پسر بسیار تلاش نمود، تا اینکه پسر جوان گفت: بله، در قلبم غم و اندوه و دردی است که کسی جز خداوند متعال توانایی درمان آن را ندارد. عیسی گفت: مرا از آن آگاه ساز شاید خداوند چیزی به من الهام کند که آن درد را از قلب تو بزداید.
🔻پسر گفت: روزی خارهایی را که جمع آوری کرده بودم به شهر میبردم پس بر قصر دختر پادشاه گذر کردم و لحظه ای به درون آن نگاه کردم، چشمم به آن دختر افتاد و عشقش در عمق قلبم وارد شد و هر روز این عشق افزون میگردد و درمانی جز مرگ برای آن سراغ ندارم.
👇👇👇
◽️٢
🔻 عیسی (علیه السلام) گفت: اگر دختر پادشاه را میخواهی من برایت چاره جویی خواهم کرد تا با او ازدواج کنی، پس پسر جوان نزد مادرش آمد و او را از سخن عیسی آگاه کرد، مادر گفت: ای فرزندم، من گمان نمی کنم که این مرد به چیزی وعده دهد که توانایی وفای به آن را نداشته باشد، بنابراین به او گوش فرا ده و تمام سخنانش را اطاعت کن.
🔻هنگامی که صبح فرا رسید عیسی (علیه السلام) به پسر گفت: به بارگاه پادشاه برو و به نزدیکان و وزیران او که آمده اند تا نزدش بروند بگو: خبر حضور مرا به پادشاه بدهید و به او بگویید: آمدهام تا دخترش را از او خواستگاری کنم؛ سپس نزد من آی و مرا از آنچه میان تو و پادشاه روی داده است آگاه ساز.
🔻پس پسر جوان به بارگاه پادشاه آمد و هنگامی که آن سخنان را به نزدیکان پادشاه گفت خندیدند و شگفت زده شدند، آن گاه نزد پادشاه رفتند و سخنان پسر جوان را با نیشخند به اطّلاع او رساندند، پس پادشاه آن پسر را به حضور طلبید و هنگامی که وارد شد و دختر پادشاه را از وی خواستگاری کرد، پادشاه با تمسخر به او گفت: "من دخترم را به تو نمی دهم مگر اینکه مرواریدها، یاقوتها و جواهرات بزرگ چنین و چنان نزد من بیاوری"، و چیزهایی را برای او توصیف کرد که در خزانه هیچ پادشاهی از پادشاهان دنیا یافت نمی شود.
🔻پسر گفت: من میروم و جواب این کلام را نزد تو خواهم آورد، پس به سوی عیسی (علیه السلام) بازگشت و او را از آنچه اتفاق افتاده بود آگاه ساخت، آن گاه عیسی او را به خرابه ای برد که سنگهای ساده و کلوخهای بزرگی در آن وجود داشت، پس به دعا خداوند متعال را خواند و به اذن خداوند تمام سنگ ها و کلوخهای آنجا تبدیل به چیزی شد که پادشاه طلب کرده بود و حتی از آن نیز بهتر.
🔻هنگامی که جوان آن جواهرات را نزد پادشاه آورد وی و کسانی که در مجلس نشسته بودند از این کار پسر شگفت زده شدند، ولی گفتند: این ما را کفایت نمی کند. پس جوان دوباره نزد عیسی (علیه السلام) بازگشت و او را باخبر ساخت، عیسی گفت: به خرابه برو و هر چه میخواهی را از آنجا برگیر و نزد آنان ببر.
🔻 هنگامی که پسر با چندین برابر جواهراتی که بار نخست آورده بود نزد آنان بازگشت حیرت شان افزون گشت، پادشاه گفت: این مسأله عجیبی است، پس با پسر جوان به تنهایی همسخن شد و جوان به پادشاه گفت از اوضاع و احوالش و تمام آنچه بین او و عیسی (علیه السلام) روی داده بود. و هم چنین عشقش به دختر او را بازگو کرد، پادشاه پی برد که میهمان آن پسر عیسی (علیه السلام) است و به او گفت: به میهمانت بگو نزد من آید تا خودش خطبه عقد را بخواند و دخترم را به ازدواج تو درآورد.
🔻پس عیسی (علیه السلام) حاضر شد و دختر پادشاه را به ازدواج آن پسر درآورد، پادشاه نیز لباس فاخر و با ارزشی برای پسر فرستاد که آن را پوشید، و همان شب او را با دختر خویش جمع کرد.
🔻هنگامی که صبح شد پادشاه آن پسر را طلب کرد و با او سخن گفت، پس او را عاقل، فهیم و باهوش یافت و این در حالی بود که پادشاه هیچ فرزندی جز آن دختر نداشت، بنابراین آن پسر را ولیعهد و وارث فرمانروایی خود قرار داد و به نزدیکان و اشراف سرزمینش دستور داد که با او بیعت کنند و از او اطاعت نمایند.
🔻پس از آن، به ناگاه پادشاه در شب دوم ازدواج آنان از دنیا رفت، و پس از او آن پسر جوان را بر تخت پادشاهی نشاندند و از او اطاعت کردند و خزائن و اندوختهها را به وی سپردند.
🔻حضرت عیسی (علیه السلام) روز سوم نزد آن پسر جوان آمد تا با او خداحافظی کند، پسر گفت: ای حکیم، تو بر من حقی داری که اگر تا ابد زنده بمانم توان شکرگزاری یکی از آنها را نیز نخواهم داشت، ولی دیشب موضوعی به قلبم خطور کرده که اگر پاسخش را به من نگویی سودی از آنچه برایم فراهم کرده ای نخواهم برد.
🔻 عیسی گفت: آن موضوع چیست؟ پسر گفت:
تو که توانستی مرا از آن حالت فرومایگی به این درجۀ رفیع و والا منتقل سازی، پس چرا در مورد خودت چنین نمی کنی، حال آنکه تو را در آن لباس ساده و این وضعیت میبینم؟
🔻هنگامی که جوان بر سؤال خود پافشاری کرد عیسی (علیه السلام) به او گفت:
⚡" *إن العالِم بالله و بدار کرامته و ثوابه و البصیر بفناء الدنیا و خستها و دناءتها لا یرغب إلی هذا الملک الزائل و هذه الأمور الفانیة و إن لنا فی قربه تعالی و معرفته و محبته لذات روحانیة لا نعد تلک اللذات الفانیة عندها شیئا* "
⚡" *همانا کسی که از (وعده های) خداوند و خانۀ عزت و کرامت و ثواب او آگاه و به زوال دنیا و پستی و بی ارزشی آن بیناست، رغبتی به این فرمانروایی و مُلک نابود شونده و این امور فانی پیدا نمی کند، به راستی که در قرب به خداوند متعال و معرفت و محبت او لذتهایی وجود دارد که لذتهای فانی در مقابل آن چیزی به حساب نمی آیند.*
👇👇👇
◽️٣
🔻آن گاه که عیسی (علیه السلام) آن پسر جوان را از عیبها و آفات دنیا و ناز و نعمت آخرت و درجات آن آگاه ساخت، پسر گفت: بنابراین من یک احتجاج دیگری نیز بر شما دارم، اینکه چرا آنچه را برتر و شایسته تر (در آخرت ابدی) است برای خود برگزیدی، و مرا در این مصیبت و بلای بزرگ (آفات تنعمات دنیای فانی) گرفتار ساختی؟
(لم اخترت لنفسک ما هو أولی و أحری و أوقعتنی فی هذه البلیة الکبری)
🔻عیسی ع به او گفت: من این حالت را فقط برای امتحان کردن عقل و هوشیاری تو برگزیدم، و برای اینکه (وقتی با داشتن تمام این نعمات دنیا از آنها دل بکنی و تعلق پیدا نکنی) آنگاه ثواب ترک این امور دنیایی برای تو بیشتر و کامل تر باشد و حجّتی هم بر دیگران بشوی (که با داشتن همه دنیا به آسانی از آنها دل کندی).
(إنما اخترت لک ذلک لأمتحنک فی عقلک و ذکائک و لیکون لک الثواب فی ترک هذه الأمور المیسرة لک أکثر و أوفی و تکون حجة علی غیرک).
🔻پس آن پسر جوان، پادشاهی را ترک کرد و لباسهایی کهنه برتن کرد و به دنبال عیسی (علیه السلام) به راه افتاد.
🔻آن گاه که عیسی ع بهمراه جوان به سوی حواریّون بازگشت، به آنها گفت: این جوان همان گنج من است که گمان میکردم در این شهر وجود دارد، پس آن را یافتم و شکر و سپاس مخصوص خداوند است.
🔸
🔸تتمه:
🔻ثعلبی نیز در کتاب العرائس روایتی نظیر این را با اختصار ذکر کرده تا جائی که گفته است: پسرِ پیرزنی سالخورده همراه عیسی (علیه السلام) بود تا اینکه وفات نمود، و جنازۀ او که بر تختی قرار گرفته بود در مقابل عیسی عبور داده شد، پس عیسی ع به دعا خداوند (عزّ و جلّ) را خواند (و دعایش مستجاب و آن پسر زنده شد) و روی تختش نشست سپس از روی دوش مردم پایین آمد و لباس هایش را پوشید و تخت را بر گردن نهاد و به سوی خانواده اش بازگشت و مدّتی زندگی کرد و از همسرش صاحب فرزند شد.
والسلام علی من اتبع الهدی
🔸
@Salehi786
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸داستان زیبای حضرت عیسی (ع) و کشف گنجی روحانی از استعداد سلوکی در یک پسر جوان
(داستان بیان شده در جلسه 727 درس تفسیر المیزان استاد عابدینی، دوشنبه ١۶ فروردین ١۴٠٠)
🔸
@Salehi786
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #کلیپ | «تفاوت لذت دوپامینی و شادی سروتونینی»
🔴 هرچه به دنبال لذتهای بیشتری بروید، شادی کمتری تجربه میکنید!
🔻تفاوت عصبشناسانه است میان «احساس لذت بردن و کامجویی» (Pleasure) با «احساس رضایت داشتن و شادی و خوشبختی» (Happiness)
🔻لذت، کوتاهمدت و جسمانی و فردیست؛ اما شادی، بلندمدت و معنوی و جمعیست.
🔻احساس لذت بردن اثرش در پیامرسان عصبی «دوپامین» (Dopamine) و از نوع تحریککننده (excitatory) است، که تحریک افراطی و مداوم نورون (ناشی از لذتگرایی افراطی) باعث مرگ سلول عصبی (Neuron) میشود، و زمانی که نورونها شروع به مردن کنند اعتیاد آغاز میشود.
🔻اما احساس شادی و رضایت اثرش در پیامرسان عصبی «سروتونین» (Serotonin) و از نوع بازدارنده (inhibitor) است، که موجب آرامش سلول عصبی میشود. لذا هرقدر لذت دوپامینی زیاد شود، موجب کاهش شادی سروتونینی و ایجاد افسردگی و اعتیاد میشود.
🔻مصاحبه دکتر رابرت لوستیگ (Robert Lustig)، متخصص اعصاب و استاد دانشگاه کالیفرنیا UCSF، پیرامون «لزوم پرهیز از لذتگرایی افراطی»
🔻متن کامل مصاحبه👇
فارسی
🌐 navnews.blogfa.com/post/269
انگلیسی
🌐 rnz.co.nz/national/programmes/afternoons/audio/2018618184/why-the-pursuit-of-pleasure-is-making-us-sad
🔸
⭕️ #علامه_طباطبایی:
هر انسانی فطرتا مییابد کسی که میخواهد اتصال به عالم بالا یافته و به کمال روحانی برسد اولین لازمه اش «پرهیز از لذتگرایی افراطی» در لذایذ جسمانی و ترک فرو رفتن در تعلقات زمینی است، که این پرهیز با «روزه گرفتن و کنترل شهوات بدنی» حاصل میشود.
(المیزان ج٢ ص٨)
#ارزش_روزه
🔸
@Salehy
🔸پیرامون نگارش حرز اسم اعظم در روز 19 فروردین (شرف شمس)، برخی مطالب آرشیوی که پیرامون علل نجومی و مطالب علما پیرامون آن در پاسخ به شبهات👇سابقا پاسخ دادیم
🌐 https://eitaa.com/salehi786/725
🔸امروز پنجشنبه 19 فروردین 1400
⚡آثار #اذکار و حکاکی آنها بر انگشتر
⚡آثار سنگها، در حفظ از خطرات، و انتقال خاصیت درمانی آنها (و انتقال ارتعاش اثیری اذکار و عناصر) از طریق آب👇
🌐 eitaa.com/salehi786/745
🔸حدیث *حک بر «عقیق زرد» و «فیروزه» بدستور امام هادی علیه السلام* (لینک حدیث در کتاب👇)
https://www.noorlib.ir/View/Fa/Book/BookView/Text/11269/1/48
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐آزمایش زیبای #شعور_پرتقال👆
#حجتالاسلام_رنجبر
🌻إِن مِن شئ إلّا يُسَبِّحُ بِحَمدِهِ ولکن لَاتَفقَهُونَ تَسبِيحَهُم (اسراء۴۴)
🌺أَنطَقَنَا اللّهُ الَّذِي أنطَقَ كُلَّ شَئ (فصلت۲۱)
🔻اثر ارتعاش اثیری کلمات بر آب و عالم هستی
🔻این آزمایش را میتوانید با هر میوه ای انجام دهید. پرتقال بعنوان نمونه نشان داده شد.
🔻به نظر میرسد خاصیت اثرگذاری امواج اثیری همراه بودن اذکار با انسان (مانند اذکار روی نگین یا حرزها و آیات و اذکاری که توصیه به همراه داشتن یا به بازو بستن و... میشود)، اثرشان نظیر همین اثرگذاری کلمات مثبت بر میوه ها (و آب درونشان) است. یعنی، همراه داشتن اذکار و کلمات مثبت اثرگذاری بر بدن انسان (و آب درون بدن) و اثر بر امواج اتری روح بخاری و نفس مدبره بدن انسان دارند. علاوه بر اینکه ملکوت اذکار بر تقرب و نورانیت توجه روح مجرد انسان هم اثر باقیتر و عالی تر اخروی دارند.
🔸
@Salehi786
هدایت شده از استاد عابدینی
🌷 درس آنلاین انسان شناسی قرآنی
🔸 با سخنرانی #استاد_عابدینی
📌ادامه درس گفتارهای نظام اندیشه اسلامی که طی ٣٠ جلسه در ماه رمضان سال ١٣٩٨ ارائه شده بود (متن و صوت آن جلسات👇)
⚡ eitaa.com/abedini/1916 ایتا
⚡ t.me/ostadabedini/2687 تلگرام
✅ انشاءالله این مباحث امسال در بهار قرآنی ماه مبارک رمضان ١۴٠٠ شمسی تکمیل خواهدشد.
🔻از ابتدای ماه رمضان، هر روز (سی روز غیر از جمعه ها)، از ساعت ۱٢ الی ۱۳
🔴 پخش آنلاین در دو بستر آپارات و هیئت آنلاین 👇
🌐 www.aparat.com/howzeolumeeslami/live
🌐 http://heyatonline.ir/heyat/3054
👌لینک هیأت آنلاین با ترافیک کاملا رایگان
🔸ان شاء الله، با همکاری دفتر نهاد (حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان)، صوت هر جلسه، در کانالهای استاد عابدینی در پیامرسانهای سروش، ایتاء، و تلگرام، ارائه خواهد شد.
#انسان_شناسی_قرآنی
#نظام_اندیشه_اسلامی
🔸
✅ کانال استاد عابدینی
🔸 @abedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ماه مبارک رمضان
🔹#استاد_مؤیدی
ماه مبارک رمضان را از دست ندهید.
عزیزان سروران لحظه لحظه ماه مبارک رمضان نور است و نور است و نور.
.
فقط و فقط، از خدا بخواهیم در این یک ماه اگر بشود انشاءالله مطلقا گناه نکنیم، گناه نگوییم گناه نکنیم، چشم ما گناه نکند گوش ما گناه نکند زبان ما گناه نکند دست و پایمان گناه نکند
.
انشاءالله دل را از هر آنچه جز خداست، حرم خدا را از هر آنچه جز خداست پاک کنیم تطهیر کنیم که امام صادق(ع) فرمودند: الْقَلْبُ حَرَمُ اللَّهِ فَلَا تُسْكِنْ حَرَمَ اللَّهِ غَيْرَ اللَّه
📻 رادیو توحید
@radio_towhid
📱اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله | کست باکس
روی هر اسم بزنید تا به لینک مربوطه وارد شوید👆
جدول مراقبه رمضان.pdf
837.2K
🌀 جدول مراقبهی رمضانیه
📝 اعمال و اذکار ماه رمضان
📿 بالا رفتن عمل و مقبولیت آن، با صحت شرعی خیلی تفاوت دارد. اگر با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، در اعمال و کردار شما هیچ گونه تغییری پدید نیامد و راه و روش شما با قبل از ماه صیام فرقی نکرد، معلوم میشود روزهای که از شما خواستهاند محقق نشده است؛ آنچه انجام دادهاید روزه عامه حیوانی بوده است. (امام خمینی قدس سره)
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔹 جدول مراقبه را دانلود کنید و با انجام عمل هر روز، خانهی مربوط را علامت بزنید.
🔹 هر فردی مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کند و لازم نیست همهی اعمال را انجام دهید.
📌 دانلود فایل Pdf در پیوست
#نشر_حداکثری
#مراقبه_رمضان
#رمضان
🌱 Eitaa.com/Manahejj
🔸
@Salehy @Salehi786
04- نظام اندیشه2 بهار 1400.mp3
20.7M
🔸جلسه ۴ 👆 #نظام_اندیشه_2
- پنجشنبه ٢۶ فروردین ۱۴۰۰
⚡ ماه مبارک رمضان، ماه عبور از تعلقات بدن و خود بدن پنداری، با انقطاع از مشتهیات بدنی در روزه، و اتصال به خود حقیقی و حقیقت باقی و الهی در روحمان که وجه الله و نور خداست.
⚡ تبیین مقام «خلیفة الله مطلق» (حقیقت الروح) در پنج تعبیر دینی:
١. تجلی اعظم الهی
٢. ظهور مطلق الهی
٣. اسم اعظم الهی (کلمه تامه الهی)
۴. وجه الله اعظم
۵. آیت کبری (آیت الله اعظم)
⚡رابطه میان انسان کامل خليفة الله (ظهور مطلق حق) با مخلوقات دیگر (ظهورات مقید)، و رابطه این مظاهر با خدای سبحان (وجود مطلق حق)
⚡ تمایز نظام وجود (ثبوت و هستی)، با نظام ظهور (اثبات و ادراک و سلوک انسان)
🔻ادامه نکات👇
🌐 https://eitaa.com/salehy/1470
🔸
✅ کانال تدریس مباحث انسان شناسی
🔸 @Nezam_Andishe
🔸
@Salehy @Salehi786
بسم الله
🔸نکات جلسه 4 درس #نظام_اندیشه_2
🔻ماه مبارک رمضان، ماه عبور از تعلقات بدن و خود بدن پنداری، با انقطاع از مشتهیات بدنی در روزه، و اتصال به خود حقیقی وحقیقت باقی و الهی در روحمان است که وجه الله و نور خداست
- در ایام قدسی ماه رمضان، از ابتدا دارد ایجاد آمادگی در جان ما میشود برای ظهور مطلق الهی، با نزول حقیقت الروح و ملائکه الهی در شب قدر، که راه یافتن به حقیقت نور خدا در خلیفة الله و امام زمانمان است
- اگر این آمادگی با عبادت جمعیمان در ماه رمضان ایجاد شود، در شب قدر ٢٣ ماه رمضان که نور مقام الروح خلیفة الله مطلق در جانمان کشف میشود، در سحرش ندای آسمانی جبرئیل ع بر ظهور نور امام زمان در جهان هم برای اهل ایمان کشف میشود
- آمادگی یافتن با توجهات روزانه ماست به قرآن و مناجات و دعاهای اسماء الله (دعای سحر، جوشن کبیر، و...)، ضمن پاکسازی چشم و گوش و زبان و کل ارکان وجودمان از محرمات و هر مخالف رضایت خدا
- در این مراقبه الهی در ماه رمضان، در هر وجهی از وجودمان، نور اسمی از اسماء الله را می یابیم؛ در چشم نور اسم بصیر الهی، و در گوش نور اسم سمیع الهی، و در زبان نور اسم متکلم الهی، و در خیال نور اسم مصوّر الهی، و در حافظه نور اسم حفیظ الهی، و در دست ها نور اسم مماسک و فعال الهی، و در پاها نور اسم ذو البطش الهی، و...
- با تجلی اسماءالله در جانمان، رفته رفته قرب نوافل و فرائض در جان ما محقق میشود، که با نور خدا میبینیم و میشنویم و میگوییم و فعالیت میکنیم (در قرب نوافل)، و بالاتر در قرب فرائض، به شعاع نور امام و شأن او شدن، در تمام ارکان وجودمان وجه الله شویم (در چشم عینُ الله، در زبان لسان الله، در گوش اذن الله، در اراده مشیة الله، در دست یدُ الله، و...)
- وقتی مراقبه کنیم که جز برای رضای خدا کاری نکنیم، تماما وجودمان به نور خدا روشن میشود، و حقیقت نور روح الهی تمام ارض و بدن زمینی ما را روشن خواهد کرد و نور خدا را آشکارا میبینیم که «أَشرَقَتِ الأرضُ بِنورِ رَبِّها» و «اللهُ نورُ السَّماواتِ و الأرض»
- اینگونه جنبه وجهُ اللهی و حقیقت نوری در وجودمان را کشف و شکوفا کنیم، که گنج و گوهری نورانی پنهان شده در زیر خاکهای بدنمان است.
🔻باید خود حقیقیمان را در ماه رمضان کشف کنیم
🔻و بعظمتك التى ملأت كل شئ، و بوجهك الباقى بعد فناء كل شئ، وبأسمائك التى ملأت أركان كل شئ، وبعلمك الذى أحاط بكل شئ، و بنور وجهك الذی اضاء له کل شئ، یا نورُ یا قدوس
- در این👆فراز دعای کمیل، به حقیقت پر بودن تمام ارکان همه اشیاء از اسماءالله توجه میکنیم، تا تمام ارکان وجودخودمان را هم اختیارا مملوّ از توجه به نور اسماءالله در آنها کنیم و خود حقیقیمان را در ظهور اسماء الهی در وجودمان کشف کنیم، که این همان آشکار شدن تربیت و تعلیم الهی به جانمان است که فرمود: «علّم آدم الأسماء کلها»
🔻رابطه میان انسان کامل خليفة الله (ظهور مطلق حق) با مخلوقات دیگر (ظهورات مقید)، و رابطه این مظاهر با خدای سبحان (وجود مطلق حق)
- استفاده از مثال نور و آینه، در رابطه "آئینه نامحدود و صاف و زلال و تمامنمای انسان کامل (خلیفة الله)" (ظهور مطلق الهی)، با تابش نور انعکاسش در آئینه خردهای محدود و مقعّر و محدّب در مخلوقات (ظهورات مقید الهی)، و رابطه همهشان با نور خدای سبحان (هستی محض و وجود مطلق حق)
- تمایز نظام وجود (ثبوت و هستی)، با نظام ظهور (اثبات و ادراک و سلوک انسان)
- حرکت مطلق انسان در نظام ظهور و سلوک بسوی ظهور نامتناهی خدای سبحان
- رابطه قلبِ انسان با تجلی خدا در قرآن
- عطش نامتناهی انسان به خدای سبحان
🔻تنها راه آرامشِ در حس فقر و نیاز ذات انسان با توجهش به ذکر خدای سبحان است، یعنی خود را فقط بندهی خدا و وابسته به خدا بیابد
🌷ضرورت وجود حجت در زمین:
ضرورت وجد و یافتن و درکِ «فقر مطلق و تام وجودی» در یک نفس انسانی بر زمین، که با «وجد فقر مطلق در او»، فیض وجود حق بر او بجوشد، و بر تمام مراتب وجود در دامنهی مقیدات از فقر مطلق او جاری شود
- تا حجتِ افقر الی الله نباشد که تمام مقیدات را عائله خویش ببیند و دامنه فقر خویش در دعا را فقر تمام هستی به اطلاقش بیابد، اگر او نباشد هیچ اخذی از حضرت غنی حمید دریافت نمیشود
- اوست که همه را خویش میبیند، و از فقر تمام دامنهی وجودی خویش در تمام هستی، به محضر ارباب ابراز حاجت و اضطرار میکند، و جوشش فیض وجودی حق را اخذ کرده و با تشعشع خویش به تمام موجودات مقید میرساند
- اوست افقر خلق الی الله، که واسطه فیض حق به خلق میشود
- اوست افقر ظروف خلقی، نسبت به انوار الهی در اسماءالله، یعنی فقرش اتمّ است به کلمات تامه اسماء الله، که تمام اسماءالله به تمام مراتبشان جاری در قلب حجت الهی هستند، و چون او افقر و اتم به اسماء الهی است حامل اسم اعظم الهی در مرتبهی تامّ اتمّ اسماء است
🔸 @Nezam_Andishe
🔸 @Salehy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹دنیایظلمانی
آرزوی حرمت بر دلِ شیدا مانده
مثل یک قطره که در حسرتِ دریا مانده
همه رفتند ولی نوکرِ بیچارهی تو
باز هم از سفرِ کرب و بلا جا مانده...
🔸نوحه خوانی زیبای مداح نوجوان لبنانی #ذوالفقار_سرور در کنار مداح عراقی #مسلم_الوائلي
🔹 t.me/BKfarsi
🔸 @Salehy
بسم الله
🔸 سلوک عاشقانه در محبت الهی
◽️١
🔸علامه طباطبایی(رحمةالله علیه) :
[المیزان، جلد ۱، صفحه ۳۷٣و٣٧۴]
🔸أن العبد إذا أخذ إیمانه فی الاشتداد و الإزدیاد انجذبت نفسه إلی التفکیر فی ناحیة
ربه، و استحضار أسمائه الحسنی، و صفاته الجمیلة المنزهة عن النقص و الشین،
♥️و لا تزال تزید نفسه انجذابا، و تترقی مراقبة حتی صار یعبد الله کأنه یراه و أن ربه یراه، و یتجلی له فی مجالی الجذبة و المراقبة و الحب، فیأخذ الحب فی الاشتداد، لأن الإنسان مفطور علی حب الجمیل، و قد قال تعالی: «وَ الَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلّٰهِ»: البقرة-۱۶۵.
🔸
✅ وقتی ایمان بنده خدا رو به شدت یافتن و افزایش یافتن میگذارد، نفسش جذب میشود به سوی تفکر و توجه به حضرت ربّ الاربابش، و احساس حضور یافتن نسبت به اسماء حسنای ربش و توجه به صفات زیبای پروردگارش و تنزیه صفات الهی که وصف محبوبم منزه از هر نقص و عیب است.
♥️و این جذبه و شور بنده، آنچنان در او رو به شدت مىگذارد، و مراقبت و ياد محبوب، رو به ترقى مىرود، تا آنجا كه وقتى به عبادت او مىايستد، طورى بندگى مىكند، كه گويى خدایش را مىبيند و او براى بندهاش در جلوهگاه جذبه ها و مراقبه ها و محبت، تجلى مىكند، و این محبت خدا همینطور رو به اشتداد و افزایش (بسوی بینهایت) دارد. چون که انسان حقیقت فطرت و خلقتش مفطور به دوست داشتن و محبت به «زیبای مطلق» است، آنچنان که فرمود: (وَ الَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لله)، آنها که ایمان دارند، خدا را به شدیدترین محبت دوست دارند). (بقره ۱۶۵)
🔸
🔸و صار یتبع الرسول فی جمیع حرکاته و سکناته لأن حب الشیء یوجب حب آثاره، و الرسول من آثاره و آیاته کما أن العالم أیضا آثاره و آیاته تعالی،
♥️و لا یزال یشتد هذا الحب ثم یشتد حتی ینقطع إلیه من کل شیء، و لا یحب إلا ربه، و لا یخضع قلبه إلا لوجهه، فإن هذا العبد لا یعثر بشیء، و لا یقف علی شیء و عنده شیء من الجمال و الحسن إلا وجد أن ما عنده أنموذج یحکی ما عنده من کمال لا ینفد و جمال لا یتناهی و حسن لا یحد، فله الحسن و الجمال و الکمال و البهاء، و کل ما کان لغیره فهو له، لأن کل ما سواه آیة له، لیس له إلا ذلک، و الآیة لا نفسیة لها، و إنما هی حکایة تحکی صاحبها، و هذا العبد قد استولی سلطان الحب علی قلبه، و لا یزال یستولی، و لا ینظر إلی شیء إلا لأنه آیة من آیات ربه، و بالجملة فینقطع حبه عن کل شیء إلی ربه، فلا یحب شیئا إلا لِله سبحانه و فی الله سبحانه.
🔸
✅ چنین بندهی عاشق خدا، در تمامی حرکات و سکناتش از رسول خدا (ص) پیروی میکند، چون وقتی انسان چیزی را دوست بدارد، آثار او را هم دوست میدارد، و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از آثار خداوند متعال و از آیات و نشانههای اوست، هم چنان که همه عالم نیز از آثار و آیات خداوند است، ولذا بندهی عاشق خدا، عاشق رسول خدا و آیات الهی در عالم هستی هم میشود، که از آنها ظهور خدایش را بیابد.
♥️باز این محبت همچنان زیاد میشود و شدت مییابد، تا جایی که از کل اشیاء انقطاع می یابد بسوی اتصال به خدا، و تنها محبوبش خدایش میشود و عشقش خالص منحصر به خدا شده و جز به او تعلق ندارد و قلبش جز برای او خضوع نمی یابد.
🔸چنین بنده ای قلبش به هیچ چیزی گیر نمیکند، و بر حد هیچ چیزی که نصیبی از جمال و زیبایی داشته باشد توقف نمی یابد، مگر آنکه آن جمال را نشانه و نمونه ای از جمال لا یتناهی و حسن بی حد و کمال فنا ناپذیر خدایش میبیند.
✅ پس (این بنده مییابد که) حسن و جمال و بهاء، هر چه زیبایی هست از آن خداست، اگر غیر او هم سهمی از آن داشته باشد، آن نیز تمامش مُلک اوست، چون ما سوای خدا آیت او هستند، از خود چیزی ندارند.
🔸و اساساً آیت الهی از خودش هیچ خودیت و نفسیتی ندارد، نفسیت و واقعیت آیت، همانا حکایتگری از صاحب آیت است. این بنده هم که سراپای وجودش را سلطه محبت الهی پر کرده، و این استیلای محبت الهی از او زائل نمیشود.
🔸این بنده عاشق، به هیچ چیزی نظر نمیکند مگر بخاطر آنکه او آیتی از آیات خدایش هست. و بالجمله، او دیگر رشته محبت خود را از هر چیزی بسوی خدایش بریده، و به هیچ چیزی محبت نمی یابد مگر برای خدا و در راه خدا (بالجملة فینقطع حبه عن کل شیء إلی ربه، فلا یحب شیئا إلا لِله سبحانه و فی الله سبحانه).
🔸
👇👇👇
◽️٢
🔸و حینئذ یتبدل نحو إدراکه و عمله فلا یری شیئا إلا و یری الله سبحانه قبله و معه، و تسقط الأشیاء عنده من حیز الاستقلال.
🔻 فما عنده من صور العلم و الإدراک غیر ما عند الناس لأنهم إنما ینظرون إلی کل شیء من وراء حجاب الاستقلال بخلافه، هذا من جهة العلم.
🔻و کذلک الأمر من جهة العمل فإنه إذا کان لا یحب إلا لله فلا یرید شیئا إلا لله و ابتغاء وجهه الکریم، و لا یطلب و لا یقصد و لا یرجو و لا یخاف، و لا یختار، و لا یترک، و لا ییأس، و لا یستوحش، و لا یرضی، و لا یسخط إلا لله و فی الله.
🔻فیختلف أغراضه مع ما للناس من الأغراض و تتبدل غایة أفعاله فإنه قد کان إلی هذا الحین یختار الفعل و یقصد الکمال لأنه فضیلة إنسانیة، و یحذر الفعل أو الخلق لأنه رذیلة إنسانیة.
🔻و أما الآن فإنما یرید وجه ربه، و لا هم له فی فضیلة و لا رذیلة، و لا شغل له بثناء جمیل، و ذکر محمود، و لا التفات له إلی دنیا أو آخرة أو جنة أو نار، و إنما همه ربه، و زاده ذل عبودیته، و دلیله حبه.
🔸
✅ در این مرحله هست که بکلی نحوه ادراک و طرز فکر و طرز رفتار این عبد عاشق عوض میشود، یعنی به جایی میرسد که هیچ چیزی را نمی بیند مگر آنکه خدای سبحان را قبل از آن چیز، و با آن چیز میبیند، و موجودات در نظرش از مرتبه استقلال ساقط میشوند.
🔻 پس صور علمیه و طرز فکر چنین کسی غیر از دیگران است، برای اینکه دیگران به هر چیزی که نظر میکنند، از پشت حجاب استقلال نگاه میکنند، ولی او این حجاب را پس زده و این عینک از چشم برداشته، این از نظر علم و طرز فکر اوست.
🔻و همچنین، این عبد عاشق، از نظر عمل با دیگران فرق دارد، او از آنجایی که غیر خدا را دوست نمیدارد، قهرا جز تحصیل رضای او هدفی ندارد، اگر چیزی میخواهد و اگر امیدش میدارد، اگر از چیزی میترسد، اگر اختیار میکند و یا صرفنظر مینماید و یا مأیوس میشود، یا استیحاش میکند، یا راضی میشود، یا خشمناک میگردد، هیچکدام نیست مگر برای خدا و در راه خدا.
🔻پس هدفهای او با هدفهای مردم مختلف است، چون او تا کنون مانند سایر مردم هر چه میکرد به منظور کمال خود میکرد، به این منظور میکرد که یک فضیلت انسانی کسب کند، و اگر از کاری دوری میکرد و یا از خلقی دوری میگزید بدین جهت بود که آن عمل و آن خلق و خوی رذیله بود.
🔻ولی حالا هر کاری میکند بدان جهت میکند که محبوبش دوست دارد، و اگر نمی کند برای این نمیکند که محبوبش آن را کراهت دارد، و خلاصه همه هم و غمش محبوب است نه فضیلتی برایش
مطرح است و نه رذیلتی، نه ستایش مردم و نه بارک اللَّه ایشان و نه یاد خیرشان، نه توجهی به دنیا دارد و نه به آخرت، نه بهشتی در نظر دارد و نه دوزخی، و روز به روز ذلت عبودیتش و دلیل محبتش بیشتر میشود.
🔸
🙏خدایا ما را هم بمانند علامه طباطبایی، در ظل ولایت مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)، از «عباد عاشق خویش» قرار بده🙏
الهی آمین
🔸
@Salehy @Salehi786
#علامه_طباطبایی (قدّس سرّه) :
💐همه موجودات به حضرت دوست عشق مى ورزند، ولى اين انسان است كه به ولايت تامّه الهيّه مشّرف گرديده؛ كه:
✨«إِنِّي جاعِلٌ فِي الأَرضِ خَلِيفَةً»✨
💐و انسان است که «ديوانه ی عشقِ خدا» است.💐
✨ملائكه عشق حضرت دوست را (در حدّ اعلى) ندارند؛
اما تو اى انسان! بيا و قدمى در طريق سير و سلوك بنه؛ و با مجاهدات، پرده از رخسار فطرت خود بركنار كن، و حجابهاى ميان خويش و معشوق را زائل نما، تا از ✨شراب تجلّيات دوست✨ جامى بياشامى و به مستى بگرايى✨
💐 و آدم (عليه السلام) را ياد نما كه فرزندانش را به «تشريفِ عشق» مزيّن ساخت كه:
✨«وَ عَلَّمَ آدَمَ الأَسماءَ كُلَّها»✨
🔶
🌹لذا حافظ مى گويد:
🌺 جلوه اى كرد رُخش، ديد مَلَك عشق نداشت
🌺 عينِ آتش شد از اين غيرت و بر آدم زد
🌷 غلامِ آن كلماتم، كه آتش افروزد!
🌷 نه آب سرد زَنَد، در سخن بر آتش تيز
💐
🌻اى من بنده آن گفتار اهل طريقى كه آتش عشق به معشوق حقيقى را مىافزايد
🌸محبوبا! تهيدست و خسته هجران طولانىات مى باشم و سرمايه اى جز «وِلاء و عشقت» ندارم تا خريدارت شوم
🌸مرا بپذير و به خود راه ده...
🌷
✨کتاب «جمال آفتاب و آفتاب هرنظر»، ج۶ ص١٣٧_١٣٩
🌷
@Salehi786
هدایت شده از ظهور شهادت
✅با سلام و عرض احترام به شما خیرین عزیز ولادت 💞امام حسن مجتبی (ع)💞 را پیشاپیش به شما تبریک و تهنیت عرض میکنم و در این روز عزیز از تک تک شما مهربانان درخواست داریم که به کمک و یاری عزیزان مناطق محروم بشتابید در ادامه شماره کارت خیریه امام حسن علیه السلام را خدمتتان میفرستیم.🔻
6362
1410
7833
5545
6362141078335545
🔻حساب مشترک بنام «محمدحسین صالحی / فاطمه جلالی»
لینک گروه امام حسن علیه السلام لطفا وارد شوید👇
🌐 eitaa.com/joinchat/4191879212C9843626e9a
منتظر محبت و لطف شما عزیزان هستیم به مانند همیشه که در امور خیر پیشتاز هستید💐🌹💐
بسم الله
🔮 *دعای بسیار شریف صحیفه (سبحان) به ویژه برای ایّام البیض*🔮
🌹امیرالمؤمنین (علیه السلام) از رسول الله (صلی الله علیه و آله) نقل می کند که فرمود:
⚡جبرئیل بر من نازل شد در حالى که در پشت مقام ابراهیم (در جوار کعبه) نماز میخواندم و بعد از نماز براى امّت خود طلب آمرزش می کردم.
✨جناب جبرئیل گفت:
⚡يا مُحَمَّد، ميبينم خيلي نگران امت خودي؛ خدا با بندگان خويش مهربان است.
⚡پيامبر (صلی الله علیه و آله) به جَبْرَئِيل فرمود:
برادرم، تو محبوب من و امت مني. دعايي به من بياموز تا امت من پس از من مرا با آن ياد كنند. ⚡جَبْرَئِيل گفت:
يا مُحَمَّد، سفارش ميكنم كه بفرمايي امتت سه روز روشن هر ماه (ايام البیض، سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه) را روزه بدارند؛ همچنین سفارش ميكنم كه امتت را فرمان دهي اين دعای شریف صحیفه (سبحان) را (بخصوص در آن ایام) بخوانند كه حاملان عرش پروردگار، آن را به بركت اين دعا نگاه ميدارند.
⚡️یا رسول الله! به برکت این دعا من به آسمان صعود و به زمین نزول می کنم. اين دعا بر درهاي بهشت و حجرهها و ايوانها و خانههاي آن نوشته است و هم بدان درهاي بهشت باز ميگردد. به برکت این دعا خلق خدا در روز قیامت محشور می شوند.
⚡هر کس این دعا را بخواند عذاب قبر از او برداشته خواهد شد و از هول قیامت در امان خواهد ماند و این دعا انسان را از مرگ ناگهانی و فقر و تنگدستی نجات می دهد.
⚡️ ای محمّد! بر وصف پاداش اين دعا قادر نیستم و اندازه او را به غیر از خدا نمى داند.
⚡️ اى محمّد! اگر درخت هاى دنیا قلم، و درياها مركّب، و همه خلايق نويسنده گردند، بر نوشتن ثواب خواننده اين دعا تواناي ندارند. اين دعا را مغمومى نمى خواند مگر آنكه خداى تعالى غم و اندوه او را برطرف مینمايد.
⚡️ هرکسی اين دعا خدا را میخواند و حاجتی را طلب میكند، خداى عزّوجلّ -ان شاء الله- حاجت او را در دنیا و آخرت برآورده میكند، و او را از مرگ ناگهانى و هول قبر و فقر در دنیا نگاه مى دارد، و خداى تبارك و تعالی در قیامت به او اذن شفاعت را عطا مى نمايد در حالى كه روى او خندان خواهد بود.
⚡️و خداى تعالى او را به بركت اين دعا در دارالسّلام داخل مى كند و او را در غرفه هاى بهشت ساكن مى گرداند و او را از حلّه هايى در جنّت مى پوشاند كه كهنه نمى شوند.
⚡️ كسى كه روزه می گیرد و اين دعا را میخواند خداى عزّوجلّ براى او ثوابی مثل ثواب جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و عزرائیل و ابراهیم خلیل الله و موسى كلیم الله و عیسى و محمّد (صلوات الله علیهم) را می نويسد.
⚡️ ای محمّد! احدی از امّت تو نیست كه اين دعا را در مدّت عمر خود يک مرتبه بخواند مگر آنکه خدای تعالی او را در روز قیامت آنگونه محشور می كند كه روی وی همچون ماه شب بدر میدرخشد.
⚡️من برای هر مرد و زن كه اين دعا را بخواند ضمانت می كنم كه خداوند متعال او را عذاب نکند هرچند گناهان او بیشتر از كف درياها و قطره های باران و برگ درختان و تعداد مردم اهل بهشت و جهنم باشد.
⚡يا محمد، هر كه به هنگام خواب پنج بار اين دعا را بخواند، تو را در خواب ميبيند كه به بهشت وعده اش ميدهي.
⚡هر كه گرسنه يا تشنه باشد و خوردني و آشاميدني نبايد يا بيمار باشد و اين دعا را بخواند، خداي متعال به بركت دعا مشكلش را آسان ميسازد و آب و غذايش ميدهد و خواستههاي دنيا و آخرتش را بر ميآورد.
⚡هر مال باخته يا برده گريخته اي برخيزد و وضو بسازد و دو يا چهار ركعت بگزارد و در هر كدام 1 سوره حمد و 2 سوره اخلاص بخواند و پس از سلام اين دعا را بخواند، و این دعا را نوشته و پيش رو يا زير سر (زیر بالشت) بگذارد، خداوند به بركت اين دعا، شرق و غرب را به هم ميپيوندد و گريخته را باز ميآورد، و اگر از دشمن ميترسد و اين دعا را بر خويش بخواند، خداوند او را در حصار محكمي قرار ميدهد و دشمنانش بر او دسترس نخواهند داشت.
⚡اگر بنده اي با ايمان خالص به خداي بزرگ آن را بر كوهي بخواند، به دستوري خداي متعال، آن كوه به جنبش خواهد آمد، و هر كه با نيت پاك بر آب بخواند، آب سخت خواهد شد (که عبور کند).
⚡️بنده ای نیست كه اين دعا را بخوانید و بر او قرضی باشد، مگر آنکه خداوند قرض او را ادا می نمايد و برای آن فرد، شخصی را می گمارد كه قرض او را ادا نمايد.
⚡️ كس كه اين دعا را بر بیماری بخواند، خدای متعال آن بیمار را به بركت اين دعا شفا می دهد.
❇️ یا محمد، از اين همه ويژگي كه بر اين دعا گفتم شگفتي مكن كه اسم اعظم خداوند در آن است. اگر خواننده اي آن را خواند و فرشتگان و جن و انس آن را شنيدند، براي وي دعا ميكنند و خداي متعال دعايشان را خواهد پذيرفت و همه ي اين به بركت خداوند و به بركت اين دعاست.
⚡هر كه خدا و پيامبرش را باور دارد، بايد كه دلش را به آن چه درباره ي اين دعا گفته شد خالص كند كه خداوند هر كه را بخواهد بي حساب ميبخشد. هر كه آن را نگاه داشت يا نوشت، بر هيچ مسلماني دريغ نكند»
👇👇👇
◽️٢
💥پيامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود:
در هر نبردي اين دعا را خواندم، به بركت آن، بر دشمنانم پيروز شدم. هم چنين فرمود: «هر كه اين دعا را بخواند در چهره اش نور اوليا خواهد بود و هر سختي برايش آسان و هر آساني شدني خواهد گرديد.»
🔸
🔸حاج شیخ جعفر ناصری، در مورد دعای صحیفه:
💥عارف گرانقدر حضرت آیت الله کشمیری (قدس سره) سفارش زیادی به خواندن این دعا می کردند و میفرمودند: اگر انسان بتواند با شرایط این دعا را بخواند آثار و برکاتش زیاد و محسوس خواهد بود که برخی از شرایط آن از این قرار است:
💥 *هر شب قبل از خواب در حالی که معده را سبک نگاه داشته، با وضو در اطاقی ساکت با لباسی پاک و دور از چیزی که ذهن را مشغول نماید دو رکعت نماز حاجت بخواند و بعد این دعای صحیفه را بخواند و سپس تسبیح حضرت زهرا (سلام الله علیها) را بخواند و با یاد خدا به بستر خواب رود (البته باید بستر خواب هم پاک باشد) و فاصله ای بین خواندن این دعا و خواب نباشد و مناسب است هر شب یک مرتبه این دعا را بخواند ولی شبهای جمعه پنج مرتبه، و مدتی مداومت نماید تا صحیفه اعمال او پاک شود، و مستعد زیارت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در خواب گردد.*
🔸
🔰متن دعای شریف صحیفه (سبحان)🔰
💥 *بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيم*
*سُبحَانَ اللهِ العَظِیمِ و بِحَمدِه،*
*سُبحَانَ اللهِ العَظِیمِ و بِحَمدِه،*
*سُبحَانَ اللهِ العَظِیمِ و بِحَمدِه،*
💥سُبحَانَهُ مِن إِلَهٍ مَا أَملَکَهُ،
منزه است او، خدایی که چه برترین حکمران است
💥وَ سُبحَانَهُ مِن مَلِیكٍ مَا أَقدَرَهُ،
و منزه است او، حکمرانی که چه قدرتمندترین است
💥وَ سُبحَانَهُ مِن قَدِیرٍ مَا أَعظَمَهُ،
و منزه است او، قدرتمندی که چه عظیمترین است
💥وَ سُبحَانَهُ مِن عَظِیمٍ مَا أَجَلَّهُ،
و منزه است او، عظیمی که چه باشکوهترین است
وَ سُبحَانَهُ مِن جَلِیلٍ مَا أَمجَدَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن مَاجِدٍ مَا أَرأَفهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن رَءُوفٍ مَا أَعَزَّهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن عَزیزٍ مَا أَکبَرَهَ،
وَ سُبحَانَهُ مِن کَبِیرٍ مَا أَقدَمَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن قَدِیمٍ مَا أَعلاهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِن عَالٍ مَا أَسناهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن سَنِیٍّ مَا أَبهاهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن بَهِِیِّ مَا أَنوَرَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن مُنِیرٍ مَا أَظهَرَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن ظَاهِرٍ مَا أَخفاهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن خَفِیِّ مَا أَعْلَمَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن عَلِیمٍ مَا أَخْبَرَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن خَبِیرٍ مَا أَکرَمَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن کَرِیمٍ مَا أَلطَفَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن لَطِیفٍ مَا أَبصَرَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن بَصِیرٍ مَا أَسمَعَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن سَمِیعٍ مَا أَحفَظَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن حَفِیظٍ مَا أَملاهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن مَلِِیِّ ما أَوفاهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن وَفِیٍّ ما أَغناهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِن غَنِِیٍّ ما أَعطاهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن مُعْطٍ مَا أَوسَعَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن وَاسِعٍ مَا أَجوَدَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن جَوَادٍ مَا أَفضَلهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن مُفْضِلٍ مَا أَنْعَمَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن مُنْعِمٍ مَا أَسْیَدَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن سَیِّدٍ مَا أَرحَمَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن رَحِیمٍ مَا أَشَدَّهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن شَدِیدٍ مَا أَقواهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن قَوِيٍّ مَا أَحکَمَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن حَكِیمٍ مَا أّبطَشَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن بَاطِشٍ مَا أَقوَمَهُ،
و سُبحَانَهُ مِن قَیُّومٍ مَا أَحمَدَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن حََمیدٍ مَا أَدوَمَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن دَائِمٍ مَا أَبقاهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن بَاقٍ مَا أَفرَدَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن فَردٍ ما أَوحَدَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن واحدٍ ما أَصمَدَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن صَمَدٍ ما أَملَکَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن مِن مالِکٍ ما أولاهُ،
وَ سُبحانُهُ مِن وَلیٍّ ما أَعظَمَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن عَظیمٍ ما أَکمَلَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن کامِلٍ ما أَتَمَّهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن تامٍ ما أَعجَبَهُ،
وَ سُبحانَهُ مِن عجیبٍ ما أَفخَرهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن فاخِرٍ ما أَبعَدهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن بَعیدٍ ما أَقرَبَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن قَریبٍ ما أَمنَعَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن مانِعٍ ما أَغلَبَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن غالِبٍ ما أَعفاهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن عَفوٍّ ما أَحسَنَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن مُحسنٍ ما أَجمَلَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن جَمیلٍ ما أَقبلَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن قابلٍ ما أَشکَرَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن شَکورٍ ما أَغفَرَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن غَفورٍ ما أَکبَرَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن کبیرٍ ما أَجبَرَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن جبّارٍ ما أَدیَنَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن دَیّانٍ ما أَقضَاهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن قاضٍ ما أَمضاهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن ماضٍ ما أَنفَذَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن نافِذٍ ما أَرحَمَهُ،
وَ سُبحَانَهُ مِن رَحیمٍ ما أَخلَقَهُ،
👇👇👇
◽️٣
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ خالِقٍ ما أَقهَرَهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ قاهِرٍ ما أَملکَهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ مَلیکٍ ما أَقدَرَهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ قادِرٍ ما أَرفَعَهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ رَفیعٍ ما أَشرَفَهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ شَریفٍ ما أَرزَقَهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ رازِقٍ ما أَقْبَضَهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ قابِضٍ ما أَبسَطَهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ باسِطٍ ما أَهداهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ هادٍ ما أَصدَقَهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ صادقٍ ما أَبداهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ بادئٍ ما أَقدَسَهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ قُدُّوسٍ ما أَطهَرَهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ طاهِرٍ ما أَزکاهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ زَکيٍّ ما أَبقاهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ باقٍ ما أَعوَدَهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ مُعیدٍ ما أَفطَرَهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ فاطِرٍ ما أَرعاهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ راعٍ ما أَعوَنَهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ مُعینٍ ما أَوهَبَهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ وَهَّابٍ ما أَتوَبَهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ تَوَّابٍ ما أَسخاهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ سَخيٍّ ما أَبصَرَهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ بَصیرٍ ما أَسلَمهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ سَلیمٍ ما أَشفاهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ شافٍ ما أَنجاهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ مُنجٍ ما أَبَرَّهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ بارٍّ ما أَطلَبَهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ طالِبٍ ما أَدرَکَهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ مُدرکٍ ما أَشَدَّهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ شَدیدٍ ما أَعطَفَهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ مُتَعَطِّف ما أَعدَلَهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ عادلٍ ما أَتقَنَهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ مُتقِنٍ ما أَحکَمَهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ حَکیمٍ ما أَکفَلَهُ،
وَ سُبحانهُ من کَفیلٍ ما أَشهَدَهُ،
وَ سُبْحَانَهُ مِنْ شَهیدٍ ما أَحمَدَهُ،
*وَ سُبْحَانَهُ هُو الله العَظیم وَ بِحَمدهِ وَ الحَمدُ للهِ وَ لا إلَهَ إلّا اللهُ وَ اللهُ أَکبَرُ وَ للهِ الحَمدُ وَ لا حَولَ وَ لا قَوَّةَ إِلّا بِالله العَليِّ العَظیم، دافِعِ کُلِّ بَلیَّةٍ وَ هَوَ حَسبي وَ نِعمَ الوَکیل.*💥
🔸🔸🔸
📚مهج الدعوات، صفحات ۷۹ و ۸۲ تا ۸۴
🔸دعای شریف صحیفه (سبحان)
https://hadith.inoor.ir/hadith/281876
http://akhlagh.ziaossalehin.ir/content/12618
🔸
🌷التماس دعا برای ظهور مولا🙏
🔸
@Salehy
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔮 دعای شریف صحیفه (سبحان) به ویژه برای ایّام البیض 🔮
hadith.inoor.ir/hadith/281876
@Salehy
مطالب خوب کانال زندگی شهیدانه👇تذکریست که ما را قدرشناس خون شهدا نگهدارد
http://eitaa.com/shahidaneh110
نمونه پیامهایشان👇(کانال یکی از دوستان خیلی خوب ما و از شاگردان موفق استاد عابدینی است)
هدایت شده از زندگی شهیدانه
🌸شهید صلاح غندور، باید شبیه به نیروهاى لحدى و اسرائیلى می شد تا بتواند از محل ایست و بازرسی عبور کند، لذا باید از لحاظ چهره و لباس خود را به آنان شبیه مى کرد.
🌸قرار بر این بود که لباس افسران و نظامیان آنتوان لحد را پوشید و محاسنش را نیز تراشید. هنگامى که با ماشین ریش تراشى محاسنش را کوتاه مى کردم، دستم صورت او را لمس کرد، ناخواسته اشک در چشمانم حلقه میزد. دستهایش را بر چشمانم کشید و اشکهایم را پاک کرد. حالِ مرا که دید، چند لطیفه ى خنده دار و بامزه تعریف کرد تا مرا بخنداند.
🌸در آن لحظات، نکتهى جالبى برایم تعریف کرد. از یک فیلم ایرانى “بلمى به سوى ساحل” گفت. در آن فیلم، چند تن از نیروهاى سپاه براى نفوذ به مواضع نیروهاى دشمن در خرمشهر، لباس سربازان عراقى را بر تن مى کنن و محاسنشان را نیز مى تراشن و در لحظه تراشیدن ریش، از چهره جدید همدیگر خندهشا مى گیرد و با هم به مزاح و خنده مىپردازند.
🌸از من یک نوار کاست قرآن درخواست کرد تا در لحظات قبل از عملیات به آن گوش بدهد. یک دستگاه بى سیم هم براى ارتباط رادیویى با فرماندهى عملیات طلب کرد که به او دادند. بعد میان دوستانش نشست و در حالى که همرزمان، او را غرق در بوسه مى کردن و اشک از دیدگانشان جارى بود، منتظر فرمان عملیات شد.مشتاقانه در میان اشک و خنده، سه صلوات فرستاد، برخاست و رو به تصاویر حضرت امام خمینى(ره)، حضرت آیت اللَّ خامنهای و شهید سید عباس موسوى، سلام نظامى داده، از اینکه تا ساعتى دیگر نزد بزرگ رهبر خویش خمینى کبیر خواهد بود، ابراز خوشحالی کرد. دوستان یکى – یکى او را در آغوش کشیدند. مىگریستند و مىخندیدند.