eitaa logo
تدریس‌علوم‌اسلامی|محمداسدی
1.2هزار دنبال‌کننده
120 عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارائه علوم اسلامی به روش نوین مدرّس: محمد اسدی شناسه ایتا: 🆔 @Asadi14 پیوستن به ایتا : 1️⃣ https://eitaa.com/joinchat/4214030464Cc6c3c05b85 پیوستن به آپارات: 2️⃣ https://aparat.com/M.Asadi14 پیوستن به تلگرام: 3️⃣ https://t.me/+wqCajC8q1FYyMDRk
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پرسش دهم: (آخرین سوال از تناقض قضایا) ❓ کدامیک از عبارات زیر با هم تناقض (نقیض صریح یا لازم مساوی نقیض) دارند. برای فهم معنی آیات به اعراب القرآن یا ترجمه مراجعه کنید. 🔸الف: «يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمينَ» (۱)، «فَاطِمَةُ سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِين‏» (۲) 🔸ب: ‏«وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْه‏» (۳) ، « إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ الَّذينَ هادُوا وَ النَّصارى‏ وَ الصَّابِئينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ» (۴) 🔸ج: «کلُّ العلومِ یَتَأَثَّرُ فی کُلِّهم» (۵) ، « بعضُ العلومِ لا یَتَأَثَّرُ فی بعضِ الآخَر» (۶) 🔸د: «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها‏»(۷) ، «وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»(۸) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. آل‌عمران/۴۳. ۲. من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص۴۲۰ ۳. آل‌عمران/۸۵. ۴. بقره/۶۲. ۵. ترجمه: «همه علوم در تمام علوم تاثیر می گذارند.» ۶. ترجمه: «بعضی از علوم در بعضی دیگر تاثیر نمی گذارند.» ۷. شمس/۸. ۸. نحل/۷۸. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دوازدهم منطق رجوع کنید : 📌 درس دوازدهم منطق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
پاسخ پرسش دهم : ✅ پاسخ صحیح گزینه «ج» است. ✍️ توضیح: ❌ در گزینه «الف»: بخاطر عدم وحدت در زمان بین دو قضیه تناقضی وجود ندارد. قضیه اول: حضرت مریم (سلام الله علیها) فقط سرور زنانِ زمان خویش بود. قضیه دوم: حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) سرور تمام زنان در همه زمان هاست. در این باره به روایت زیر توجه کنید: الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف، ج۱، ص۲۶۳: پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) با اشاره به فاطمه زهرا فرمودند:«أَ لَا تَرْضَيْنَ أَنْ تَكُونِي سَيِّدَةَ نِسَاءِ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَوْ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ». فاطمه زهرا عرض کرد: «يَا أَبَتِ فَأَيْنَ مَرْيَمُ ابْنَةُ عِمْرَانَ وَ آسِيَةُ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ؟». رسول خدا فرمودند: «مَرْيَمُ سَيِّدَةُ نِسَاءِ عَالَمِهَا وَ آسِيَةُ سَيِّدَةُ نِسَاءِ عَالَمِهَا». حضرت فرمودند: آيا راضى هستى سيده زنان اين امت يا بزرگترين زنان عالم باشى؟ عرض كرد: اى پدر، مريم دختر عمران و آسيه زن فرعون چه می‌‏شود؟ فرمود: مريم و آسيه بزرگترين زنان عصر خود بودند. ❌ در گزینه «ب»: بخاطر عدم وحدت در زمان و همچنین در برخی مصادیق عدم وحدت موضوع (موضوع اولی «غیر مستضعفین بعد از ظهور اسلام» و موضوع دومی «مستضعفین بعد از ظهور اسلام») ، بین دو قضیه تناقضی وجود ندارد. قضیه اول: مَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإسلام ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ [إن كان ابتغائه في زَمَنِ الرسولِ (ص) و بعدَه و لم یَکُن مِن المُستضعفین] قضیه ملازم با قضیه دوم: من يبتغ غير الإسلام ديناً يُقْبَلُ مِنْهُ [إن كان ابتغائُه قبلَ الرسولِ الأكرمِ (ص) أو کان مِن المُستضعفین] آیه مربوط به مستضعفین : إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ وَ الْوِلْدَانِ لَا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لَا يهَتَدُونَ سَبِيلًا * فَأُوْلَئكَ عَسىَ اللَّهُ أَن يَعْفُوَ عَنهُمْ وَ كاَنَ اللَّهُ عَفُوًّا غَفُورًا (نساء/۹۸و۹۹) مگر مردان و زنان و كودكان مستضعفى كه [براى نجات خود از محيط كفر و شرك‏] هيچ چاره‏اى ندارند، و راهى [براى هجرت‏] نمى‌‏يابند. * پس اينانند كه اميد است خدا از آنان درگذرد؛ و خدا همواره گذشت كننده و بسيار آمرزنده است. ✅ در گزینه «ج»:بین دو قضیه تناقض وجود دارد. زیرا از صدق یکی کذب دیگری لازم می‌آید و بالعکس. قضیه اول: « بعضُ العلومِ لا یَتَأَثَّرُ فی بعضِ الآخَر» صادق است. زیرا فلسفه و منطق و بعضی دیگر از علوم بر علوم دیگر تاثیر می‌گذارند نه همه علوم بر یکدیگر. پس قضیه دوم: «کلُّ العلومِ یَتَأَثَّرُ فی کُلِّهم» کاذب است. ❌ در گزینه «د»: بخاطر عدم وحدت در محمول، بین دو قضیه تناقضی وجود ندارد. قضیه اول: «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها‏»: قضیه‌ی «انسان از ابتدای تولد عالِم است» ناظر به فطرت و سرشت خداجو و حس پرستش خدا ، همراه با خلقتش در وجودش هست. قضیه دوم: «وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً»: قضیه‌ی «انسان از ابتدای تولد عالِم نیست» ناظر به علوم تجربی و صنعت ها و حرفه هاست. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱ 🌸 سلام و عرض احترام 🌺 دو نکته عرض می‌کنم تا مقدمه برای پرسش‌های ملحقات تناقض باشد. .
۲ ✅ نکته اول: در تناقض، وحدت در همه جهات شرط است. همچنین باید در جهاتی نیز اختلاف داشته باشند. • اختلاف قضایای شخصیه: در کیف • اختلاف محصورات: در کم و کیف • اختلاف موجهات: در کم و کیف و جهت ‌‌.
۳ ✅ نکته دوم: قبلاً عرض شد: ✳️ دو نوع قضیه شخصیه داریم: ۱. قضیه شخصیه جزئی: قضیه‌ای است که موضوع آن جزئی (غیر قابل صدق بر امور متعدد) باشد. مثال: الف: «زیدٌ کاتبٌ» (قضیه شخصیه حملیه موجبه) ب: «زیدٌ لیس بکاتبٍ» (قضیه شخصیه حملیه سالبه). ۲. قضیه شخصیه جمعی: قضیه‌ای است که موضوع آن جمع یا اسم جمع باشد و محمول، به همه آنها با هیئت جمعی (نه به یک یک آنها) اسناد داده می‌شود. پس در این قضیه مراد از موضوع، مجموع افراد معیّن و مخصوص است. مثال: الف: «حواریون» دوازده تن بودند. ب: «لشکر» پراکنده شد. ج: «سقراط و افلاطون و ارسطو» از اعاظمِ فلاسفه قدیم بوده‌اند. ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ .
۴ ✳️ حال در بحث تناقض و ملحقات آن (تضاد ، دخول تحت تضاد و تداخل) اگر مقصود از قضیه شخصیه، قضیه شخصیه جمعی باشد ، دو قضیه شش حالت خواهند داشت: 1️⃣ یکی شخصیه جمعی ودیگری محصوره جزئیه: 💠شخصیه جمعی: «قوم ایرانی» حج رفتند. 💠محصوره جزئیه: بعضی از ایرانی‌ها حج نرفتند. در اینصورت تنافی ندارند. زیرا ممکن و جائز است در بین ایرانی ها چند نفر از حج بازمانده باشند. 2️⃣ یکی شخصیه جمعی و دیگری محصوره کلیه : 💠شخصیه جمعی: «لشگر» به جنگ رفت. 💠محصوره کلیه: هیچ کس به جنگ نرفت. در اینصورت یا خواهند داشت. زیرا جائز نیست هم لشگر به جنگ رفته باشد و هم هیچ کس به جنگ نرفته باشد. ❇️ اگر هر دو قضیه کاذب باشند، قطعاً تضاد خواهد بود. زیرا در تناقض یکی صادق و دیگری کاذب است. مثال تضاد دو قضیه کاذبه: ۱. زیارت «قوم» قبول شد. (کاذب) ۲. هیچ کس زیارتش قبول نشد. (کاذب) بعضی از افراد زیارتشان قبول شد (صادق) 3️⃣ یکی محصوره کلیه و دیگری محصوره جزئیه : 💠محصوره کلیه: هر انسانی ناطق است. 💠محصوره جزئیه: بعضی انسانها ناطق نیستند. در اینصورت خواهند داشت. 4️⃣ هر دو شخصیه جمعی : 💠شخصیه جمعی: «قوم» بیمار شد. 💠شخصیه جمعی: «قوم» بیمار نشد. در اینصورت خواهند داشت. 5️⃣ هر دو محصوره کلیه : 💠محصوره کلیه: هر انسانی ضاحک است. 💠محصوره کلیه: هیچ انسانی ضاحک نیست. در اینصورت خواهند داشت. 6️⃣ هر دو محصوره جزئیه : 💠محصوره جزئیه: بعضی از انسانها کاتب اند. 💠محصوره جزئیه: بعضی از انسانها کاتب نیستند. در اینصورت خواهند بود. توضیح تناقض و ملحقات آن قبلاً ذکر شده است: https://eitaa.com/tadris_H/620 https://eitaa.com/tadris_H/622 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پرسش یازدهم: ❓ در عبارت مشخص شده از آیه مبارکه «مِنَ ٱلمُؤمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَّن قَضَىٰ نَحبَهُ وَ مِنهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُواْ تَبدِيلٗا» (۱) کدامیک از اقسام وجود دارد. 🔸الف: 🔸ب: ‏ 🔸ج: 🔸د: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. احزاب/۲۳. ترجمه: «از مؤمنان مردانى هستند كه به آنچه با خدا بر آن پيمان بستند، صادقانه وفا كردند، برخى از آنان پيمانشان را به انجام رساندند [و به شرف شهادت نايل شدند] و برخى از آنان [به شهادت نرسیده‌اند و آنرا] انتظار می‌‏برند و هيچ تغيير و تبديلى [در پيمانشان‏] نداده ‏اند» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گزینه صحیح را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دوازدهم منطق و مقدماتی که در مطالب قبلی کانال ذکر شد، رجوع کنید : 📌 درس دوازدهم منطق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
پاسخ پرسش یازدهم : ✅ پاسخ صحیح گزینه «ج» است. ✍️ توضیح: دو قضیه داریم: ۱. منهم من قضی نحبه: بعضی پیمان خود را به پایان رساندند. ۲. منهم من ینتظر: بعضی هنوز پیمان خود را به پایان نرسانده‌اند. ✅هر دو قضیه جزئی هستند. ✅یکی موجبه و دیگری سالبه است. ✅هر دو صادق هستند. با توجه به معلومات مذکور، قطعا بین آنها تقابل دخول تحت تضاد وجود دارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال