#پرسش_و_پاسخ_منطق
پاسخ پرسش دهم :
✅ پاسخ صحیح گزینه «ج» است.
✍️ توضیح:
❌ در گزینه «الف»: بخاطر عدم وحدت در زمان بین دو قضیه تناقضی وجود ندارد.
قضیه اول: حضرت مریم (سلام الله علیها) فقط سرور زنانِ زمان خویش بود.
قضیه دوم: حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) سرور تمام زنان در همه زمان هاست.
در این باره به روایت زیر توجه کنید:
الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف، ج۱، ص۲۶۳:
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) با اشاره به فاطمه زهرا فرمودند:«أَ لَا تَرْضَيْنَ أَنْ تَكُونِي سَيِّدَةَ نِسَاءِ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَوْ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ». فاطمه زهرا عرض کرد: «يَا أَبَتِ فَأَيْنَ مَرْيَمُ ابْنَةُ عِمْرَانَ وَ آسِيَةُ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ؟». رسول خدا فرمودند: «مَرْيَمُ سَيِّدَةُ نِسَاءِ عَالَمِهَا وَ آسِيَةُ سَيِّدَةُ نِسَاءِ عَالَمِهَا».
حضرت فرمودند: آيا راضى هستى سيده زنان اين امت يا بزرگترين زنان عالم باشى؟ عرض كرد: اى پدر، مريم دختر عمران و آسيه زن فرعون چه میشود؟ فرمود: مريم و آسيه بزرگترين زنان عصر خود بودند.
❌ در گزینه «ب»: بخاطر عدم وحدت در زمان و همچنین در برخی مصادیق عدم وحدت موضوع (موضوع اولی «غیر مستضعفین بعد از ظهور اسلام» و موضوع دومی «مستضعفین بعد از ظهور اسلام») ، بین دو قضیه تناقضی وجود ندارد.
قضیه اول: مَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإسلام ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ [إن كان ابتغائه في زَمَنِ الرسولِ (ص) و بعدَه و لم یَکُن مِن المُستضعفین]
قضیه ملازم با قضیه دوم: من يبتغ غير الإسلام ديناً يُقْبَلُ مِنْهُ [إن كان ابتغائُه قبلَ الرسولِ الأكرمِ (ص) أو کان مِن المُستضعفین]
آیه مربوط به مستضعفین :
إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ وَ الْوِلْدَانِ لَا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لَا يهَتَدُونَ سَبِيلًا * فَأُوْلَئكَ عَسىَ اللَّهُ أَن يَعْفُوَ عَنهُمْ وَ كاَنَ اللَّهُ عَفُوًّا غَفُورًا (نساء/۹۸و۹۹)
مگر مردان و زنان و كودكان مستضعفى كه [براى نجات خود از محيط كفر و شرك] هيچ چارهاى ندارند، و راهى [براى هجرت] نمىيابند. * پس اينانند كه اميد است خدا از آنان درگذرد؛ و خدا همواره گذشت كننده و بسيار آمرزنده است.
✅ در گزینه «ج»:بین دو قضیه تناقض وجود دارد.
زیرا از صدق یکی کذب دیگری لازم میآید و بالعکس.
قضیه اول: « بعضُ العلومِ لا یَتَأَثَّرُ فی بعضِ الآخَر» صادق است. زیرا فلسفه و منطق و بعضی دیگر از علوم بر علوم دیگر تاثیر میگذارند نه همه علوم بر یکدیگر.
پس قضیه دوم: «کلُّ العلومِ یَتَأَثَّرُ فی کُلِّهم» کاذب است.
❌ در گزینه «د»: بخاطر عدم وحدت در محمول، بین دو قضیه تناقضی وجود ندارد.
قضیه اول: «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها»: قضیهی «انسان از ابتدای تولد عالِم است» ناظر به فطرت و سرشت خداجو و حس پرستش خدا ، همراه با خلقتش در وجودش هست.
قضیه دوم: «وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً»: قضیهی «انسان از ابتدای تولد عالِم نیست» ناظر به علوم تجربی و صنعت ها و حرفه هاست.
#تناقض_قضایا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
۱
🌸 سلام و عرض احترام
🌺 دو نکته عرض میکنم تا مقدمه برای پرسشهای ملحقات تناقض باشد.
.
۲
✅ نکته اول:
در تناقض، وحدت در همه جهات شرط است. همچنین باید در جهاتی نیز اختلاف داشته باشند.
• اختلاف قضایای شخصیه: در کیف
• اختلاف محصورات: در کم و کیف
• اختلاف موجهات: در کم و کیف و جهت
.
۳
✅ نکته دوم:
قبلاً عرض شد:
✳️ دو نوع قضیه شخصیه داریم:
۱. قضیه شخصیه جزئی:
قضیهای است که موضوع آن جزئی (غیر قابل صدق بر امور متعدد) باشد.
مثال:
الف: «زیدٌ کاتبٌ» (قضیه شخصیه حملیه موجبه)
ب: «زیدٌ لیس بکاتبٍ» (قضیه شخصیه حملیه سالبه).
۲. قضیه شخصیه جمعی:
قضیهای است که موضوع آن جمع یا اسم جمع باشد و محمول، به همه آنها با هیئت جمعی (نه به یک یک آنها) اسناد داده میشود. پس در این قضیه مراد از موضوع، مجموع افراد معیّن و مخصوص است.
مثال:
الف: «حواریون» دوازده تن بودند.
ب: «لشکر» پراکنده شد.
ج: «سقراط و افلاطون و ارسطو» از اعاظمِ
فلاسفه قدیم بودهاند.
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
.
۴
✳️ حال در بحث تناقض و ملحقات آن (تضاد ، دخول تحت تضاد و تداخل) اگر مقصود از قضیه شخصیه، قضیه شخصیه جمعی باشد ،
دو قضیه شش حالت خواهند داشت:
1️⃣ یکی شخصیه جمعی ودیگری محصوره جزئیه:
💠شخصیه جمعی: «قوم ایرانی» حج رفتند.
💠محصوره جزئیه: بعضی از ایرانیها حج نرفتند.
در اینصورت تنافی ندارند. زیرا ممکن و جائز است در بین ایرانی ها چند نفر از حج بازمانده باشند.
2️⃣ یکی شخصیه جمعی و دیگری محصوره کلیه :
💠شخصیه جمعی: «لشگر» به جنگ رفت.
💠محصوره کلیه: هیچ کس به جنگ نرفت.
در اینصورت #تضاد یا #تناقض خواهند داشت. زیرا جائز نیست هم لشگر به جنگ رفته باشد و هم هیچ کس به جنگ نرفته باشد.
❇️ اگر هر دو قضیه کاذب باشند، قطعاً تضاد خواهد بود. زیرا در تناقض یکی صادق و دیگری کاذب است.
مثال تضاد دو قضیه کاذبه:
۱. زیارت «قوم» قبول شد. (کاذب)
۲. هیچ کس زیارتش قبول نشد. (کاذب)
بعضی از افراد زیارتشان قبول شد (صادق)
3️⃣ یکی محصوره کلیه و دیگری محصوره جزئیه :
💠محصوره کلیه: هر انسانی ناطق است.
💠محصوره جزئیه: بعضی انسانها ناطق نیستند.
در اینصورت #تناقض خواهند داشت.
4️⃣ هر دو شخصیه جمعی :
💠شخصیه جمعی: «قوم» بیمار شد.
💠شخصیه جمعی: «قوم» بیمار نشد.
در اینصورت #تناقض خواهند داشت.
5️⃣ هر دو محصوره کلیه :
💠محصوره کلیه: هر انسانی ضاحک است.
💠محصوره کلیه: هیچ انسانی ضاحک نیست.
در اینصورت #تضاد خواهند داشت.
6️⃣ هر دو محصوره جزئیه :
💠محصوره جزئیه: بعضی از انسانها کاتب اند.
💠محصوره جزئیه: بعضی از انسانها کاتب نیستند.
در اینصورت #دخول_تحت_تضاد خواهند بود.
#تناقض_قضایا
#تضاد_قضایا
#دخول_تحت_تضاد_در_قضایا
#تداخل_قضایا
توضیح تناقض و ملحقات آن قبلاً ذکر شده است:
https://eitaa.com/tadris_H/620
https://eitaa.com/tadris_H/622
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
#پرسش_و_پاسخ_منطق
💠 پرسش یازدهم:
❓ در عبارت مشخص شده از آیه مبارکه
«مِنَ ٱلمُؤمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَّن قَضَىٰ نَحبَهُ وَ مِنهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُواْ تَبدِيلٗا» (۱)
کدامیک از اقسام #تقابل_قضایا وجود دارد.
🔸الف: #تناقض
🔸ب: #تضاد
🔸ج: #دخول_تحت_تضاد
🔸د: #تداخل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. احزاب/۲۳. ترجمه: «از مؤمنان مردانى هستند كه به آنچه با خدا بر آن پيمان بستند، صادقانه وفا كردند، برخى از آنان پيمانشان را به انجام رساندند [و به شرف شهادت نايل شدند] و برخى از آنان [به شهادت نرسیدهاند و آنرا] انتظار میبرند و هيچ تغيير و تبديلى [در پيمانشان] نداده اند»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزینه صحیح را به شناسه زیر ارسال کنید:
🆔👉 @Asadi14
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دوازدهم منطق و مقدماتی که در مطالب قبلی کانال ذکر شد، رجوع کنید :
📌 درس دوازدهم منطق
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
#پرسش_و_پاسخ_منطق
پاسخ پرسش یازدهم :
✅ پاسخ صحیح گزینه «ج» است.
✍️ توضیح:
دو قضیه داریم:
۱. منهم من قضی نحبه: بعضی پیمان خود را به پایان رساندند.
۲. منهم من ینتظر: بعضی هنوز پیمان خود را به پایان نرساندهاند.
✅هر دو قضیه جزئی هستند.
✅یکی موجبه و دیگری سالبه است.
✅هر دو صادق هستند.
با توجه به معلومات مذکور، قطعا بین آنها تقابل دخول تحت تضاد وجود دارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
#پرسش_و_پاسخ_منطق
💠 پرسش دوازدهم:
❓بین دو قضیه زیر کدامیک از اقسام #تقابل_قضایا وجود دارد.
«ما وَرِثَ الزوجُ مِن زَوجَتِه بِالعقدِ المُنقطعِ وإنْ شارطا التوریثَ» (۱)
«وَرِثَ الزوجُ مِن زَوجَتِه بِالعقدِ المُنقطعِ وإنْ شارطا سقوطَ الارثِ» (۲)
🔸الف: #تناقض
🔸ب: #تضاد
🔸ج: #دخول_تحت_تضاد
🔸د: #تداخل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. ترجمه: زوج از همسرش با عقد منقطع ارث نمیبرد، اگرچه ارث بردن را در ضمن عقد شرط کرده باشند.
۲. ترجمه: زوج از همسرش با عقد منقطع ارث میبرد، اگرچه ارث نبردن را در ضمن عقد شرط کرده باشند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزینه صحیح را به شناسه زیر ارسال کنید:
🆔👉 @Asadi14
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دوازدهم منطق و مقدماتی که در مطالب قبلی کانال ذکر شد، رجوع کنید :
📌 درس دوازدهم منطق
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال