مقاله تبیین اعتباریت وجود به معنای معقول ثانی فلسفی در نظام فلسفی شیخ اشراق و نفی اصالت ماهیت از ایشان__.pdf
627.8K
📕 #مقاله تبیین اعتباریت وجود به معنای معقول ثانی فلسفی در نظام فلسفی شیخ اشراق و نفی اصالت ماهیت از ایشان
✍استاد میثم #زنجیرزن_حسینی
✍آیت الله احمد #عابدی
💧چکیده💧
بیشک فلسفه اشراق نامی آشنا در اذهان فرهیختگان فلسفه و عرفان است. ولیکن متأسفانه دانشوران فلسفه، به حکمت اشراق آنطور که شایسته این علم است نپرداختهاند. شاید این بیمهری بهجهت قرائتی است که صدرالمتألهین از حکمت اشراق ارائه نموده است که ایشان را اصالت ماهوی معرفی نموده است. اسناد اصالت ماهیت به شیخ اشراق در منظر صدرالمتألهین از آنجهت است که صدرا، اعتباریت وجود شیخ را به معنای معقول ثانی منطقی تصور کرده است. لذا ایشان را اصالت الماهوی دانسته است و حال آنکه با قرائن متعدد در دستگاه فلسفی #شیخ_اشراق میتوان کشف کرد که مراد شیخ اشراق از اعتباریت وجود، معقول ثانی منطقی نیست تا این امر منجر به اصالت ماهوی دانستن ایشان گردد. بلکه مراد ایشان از اعتباریت، معقول ثانی فلسفی است و ایشان همانگونه که وجود را اعتباری و معقول ثانی فلسفی میداند، ماهیت را نیز اعتباری میداند. لذا اسناد اصالت ماهیت به ایشان، خبط عظیمی است که نسبت به فلسفه وی رخ داده است. این مقاله سعی دارد با قرائن داخلیه و خارجیه ثابت کند که مراد از اعتباریت در کلام شیخ اشراق، معقول ثانی فلسفی است. لذا نسبت اصالت ماهیت به ایشان، نسبت ناصحیحی میباشد
#فلسفه_اسلامی
#ملاصدرا
💥به مناسبت سالروز بزرگداشت مقام علمی شیخ شهاب الدین سهروردی💥
@kashkolenab
@AGLOESHG
4_5821456238445070863.pdf
8.19M
📖ترجمه نهایه الحکمه
👈به همراه ترجمه تعلیقات آیت الله مصباح
♦️ کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از توحید🌦️
🚩🚩🚩🚩🚩🚩
*صَلَّی اللهُ عَلَیکَ یا اَباعَبدِاللهِ الحُسَینِ عَلَیهِ السَّلامِ*
طبق سنوات گذشته جلسات سخنرانی حاج آقا امامی - مدظلّه - برگزار می گردد.
🗓 تاریخ شروع: ۱۴۰۰/۵/۱۸
مقارن با ۲۹ ذی الحجة ۱۴۴۲ هجری قمری
⏰ ساعت شروع: ۲۱:۴۵
🌐 لینک آنلاین جلسات:
https://www.skyroom.online/ch/mhheydari1372/moharram1400
🕋 @tohideahadi
هدایت شده از فلسفه و عرفان
#صلوات خاصه محیی الدین و المله و الشریعه،شیخ اکبر #ابن_عربی(قدس سره)بر سیدالشهدا،(صلوات الله علیه)
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی المُتَوَحِّدِ بِالهِمَّة العُلیا ، المُتَوَسِّدِ بِالشُّهُودِ و الرِّضا ، مَرکَزِ عالَمِ الوُجودِ ، سِرُّ الواجِدِ و المَوجودِ ، شَخصِ العرفانِ ، عَینِ العیانِ ، نور الله و سِرِّه الأتَمِّ ، المُتَحقِّق بالکَمالِ الأعظَمِ ، نُقطَةِ دائرةِ الأزلِ و الأبَدِ ، المُتَشَخِّصِ بألِفِ الأحَدِ ، فاتِحة کِتابِ الشهادة ، والی وِلایة السِیادة ، الاحدیة الجَمع الوُجودی ، الحَقیقِة الکُلیَّة الشُّهُودی ، کَهفِ الإمامةِ ، صاحِبِ العَلامةِ ، کَفیلِ الدّینِ ، الوارِثِ لِخُصُوصیّاتِ سَیِّدِ المُرسَلینَ ، الخارجِ عَن مُحیطِ الأیْنِ و الوُجُودِ ، إنسانِ العَینِ ، ُلغَزِ الإنشاء ، مَضْمونِ الإبداعِ ، مُذَوِّقِ الأذواقِ و مُشَوِّقِ الأشْواقِ ، مَطلَبِ المُحبّین و مَقصَدِ العُشّاق ، المُقدَّسِ عَن کُلِّ الشَّین ، أبی عبدالله الحسین صلواتُ الله و سلامُهُ علیه.
درود و تحيّات بى شائبه خداوند و فرشتگان و حمل كنندگان عرش او و جميع عالم آفرينش علوى و سفلى بر آن ذات پاك و گوهر تابناك باد كه در ميان افراد كائنات با همت علياى خود متوحّد و در مقامات قرب حق، مقام شهود و رضاى حق تعالى همواره حاصل و تكيه گاه آن حضرت است.
او مركز عالم وجود و حقيقت واجد و باطن موجود است شخص مجسم معرفت و حقيقت آشكار و نور حضرت كردگار سرّ اتمّ الهى و دارای كمال اعظم غير متناهى مركز دايره ازل و ابد كه در اولية وجود متلبّس است بلباس تشخّص. الف احد آغاز كتاب ناسوت شهادت. والى ولايت ملكوت سيادت. در مقام جمع الجمع وجودى صدرنشين محفل احديت. در منزل فرق الفرق شهودى، حقيقت كليه موجود بهر كثرت. كهف امامت صاحب علامت، نگهبان دين وارث مختصات حضرت سيد المرسلين. خود، رتبه آن ذات پاك بالاتر از رفعت افلاك است و بيرون از عالم زمان و خارج از فضاى مكان و در معنى چشم بيناى حقيقت هستى را انسان. چگونه شرح اين حقيقت توانم داد كه لغز و معماى عالم ايجاد است و حاصل مضمون نشأة ابداع ذوق،بخشنده اذواق و به شوق آورنده اشواق، مطلب احباب و مقصد عشاق. منزه است از هرگونه نقص و شين بنام نامى و لقب گرامى ابى عبد اللّه الحسين روحنا له الفداء.
منبع:المناقب ابن عربی
@AGLOESHG
📣 به مناسبت روز بزرگداشت ابن سینا، دبیرخانۀ همایش بینالمللی «انسانشناسی در حکمت ابنسینا» دومین نشست تخصصی از سلسله نشست های همایش را برگزار میکند.
🟦 سخنرانان این همایش دکتر محمد جواد
اسماعیلی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دکتر تومازو آلپینا عضو هیئت علمی دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ و دکتر مصطفی زالی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خواهند بود.
🟧 عنوان سخنرانی ها به قرار زیر است:
دکتر محمد جواد اسماعیلی: (سخنرانی به فارسی و انگلیسی)
Avicenna's "Sciences of the Ancients and their Divisions": A Table of Contents of al-Ḥāṣil wal-maḥṣūl?
دکتر تومازو آلپینا: (سخنرانی به انگلیسی)
Avicenna’s Science of the Soul between Tradition and Innovation
دکتر مصطفی زالی: (سخنرانی به فارسی)
اتحاد عاقل و معقول: مسأله ای ارسطویی، ردیه ای سینوی و پاسخی صدرایی
⬜️ این نشست در روز دوشنبه ۱ شهریورماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۵ الی ۱۸ و به صورت مجازی در لینک اختصاصی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران (https://www.skyroom.online/ch/irip/ib) برگزار می شود و دکتر مصطفی زالی دبیر این نشست است.
https://eitaa.com/AGLOESHG
5.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 وصف حالات معنوی آیتالله #سید_جمال_الدین_گلپایگانی از لسان فررندش مرحوم آیتالله #سید_علی_هاشمی_گلپایگانی
🗓 به مناسبت ۴ شهریور سالروز رحلت جمال السالکین آقا سید جمال گلپایگانی در سال ۱۳۳۶ش برابر با ۲۹ محرم ۱۳۷۷ق
✍ دو تن از فرزندان اهل علم این عارف عظیم الشأن یعنی حضرات آیات سید علی و سید احمد هاشمی گلپایگانی از نجف به تهران مهاجرت کرده و در زمره علمای تهران به خدمات علمی و تبلیغ معارف الهی پرداختند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
https://eitaa.com/AGLOESHG
درآمدی به نظام حکمت صدرایی-ج1.pdf
10.96M
📖درآمدی به نظام حکمت صدرائی
✍نوشته : عبدالرسول عبودیت
🔹جلد اول
کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
درآمدی به نظام حکمت صدرایی-ج2.pdf
8.74M
📖درآمدی به نظام حکمت صدرائی
✍نوشته : عبدالرسول عبودیت
🔹جلد دوم
کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
درآمدی به نظام حکمت صدرایی-ج3.pdf
26.45M
📖درآمدی به نظام حکمت صدرائی
✍نوشته : عبدالرسول عبودیت
🔹جلد سوم
کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
👆این ۳جلدکتاب سابقا ارسال شده بود دوستان دانلود کنند و در آرشیو ذخیره کنند
امیدواریم در این دولت مشکلات ایتا برطرف شود