🔽 اسلام سیاسی، جمهوری اسلامی، و مشکلات امروز ما / بخش پانزدهم: توسعه 1
🔺 در قسمت قبل، از مبانی علوم انسانی گفتیم و به این تعبیر از رهبری معظم اشارهکردیم که این علوم ذاتا مسموم هستند. معنای مسمومیت آن را نیز بیانکردیم.
⁉️ اما اکنون سوالی پیش میآید که اگر این علوم، مسموم هستند، چرا اینقدر پیشرفت و توسعه برای بشریت به ارمغان آوردهاند؟ صرفا یکی از شهرهای نیویورک، سانفرانسیسکو، پاریس، بارسلونا و مشابه آن، میارزد به تمام حرفهایی که شما میزنید! اگر این علومی که شما میگویید، مسموم هستند، پس چرا این رشد سرسامآور در اقتصاد، فناوری، شهرسازی و غیره را در جهان غرب شاهد هستیم؟
ناگفته پیداست که این پرسش، نگاهی پسینی به مسئله دارد و البته ما نیز در تفاوتهای میام نگاه پسینی و پیشینی بهقدر کافی در قسمتهای گذشته سخنراندیم. لذا سعی میکنیم از نگرشی پیشینی به این سوال پاسخدهیم. البته همانگونه که قبلا هم ذکر شد، میتوان نگاههای کارکردمحور را برای ارزیابی سیر پیشینی بهکار بست، اما قضاوت بر اساس نگاه پسینی، بههیچوجه پسندیده نیست؛ دلایل این مطلب نیز بهطور وافی در قسمتهای قبل ذکر شد.
✅ در پاسخ به این پرسش باید ابتدا مفهوم «توسعه» را شناخت؛ اصلا توسعه یعنی چه؟ چرا این کشورها توسعهیافته هستند؟ بالاخره چیزی که برای ما وضعیت این کشورها را مطلوب میکند و موجب میشود خود را با آنها مقایسه کنیم و بر اساس همین مقایسه به خودمان نمره بدهیم و خودمان را ارزیابی کنیم، همین مواردی است که از مجموع آنان به «توسعهیافتگی» تعبیر میکنیم؛ مواردی همچون ساختمانها، شهرهای بزرگ و زیبا، خودروهای لوکس، لوازم مصرفی باکیفیت، قدرت نظامی، توانایی تاثرگذاری بر مناسبات جهانی، رفاه عمومی، و ... .
♦️ واقعیت این است که بشر از دیرباز بهدنبال توسعه بودهاست. توسعه یعنی وسعتبخشی؛ یعنی بدستآوردن آنچه که نداریمش. همین روحیۀ توسعهطلبی بوده که انسان را در حیطۀ مادی به تولید ابزارها، شکلگیری حکومتها، کشورگشایی و مواردی از این دست کشانده است. در حیطۀ معنوی نیز توسعهطلبی انسانها به شکلگیری ادیان الهی و غیر الهی، و معنویتهای صادق و کاذب منجر شدهاست.
انسان چون عاقل است و میاندیشد، همواره بهدنبال بدست آوردن چیزهایی است که ندارد؛ اندیشۀ او وی را به این سمت سوق میدهد که دانستهها و داشتههای فعلی خود را توسعه دهد و قدم در حیطههایی بگذارد که تاکنون آن را نداشته و اکنون میتواند آن را دارا شود؛ چه این حیطۀ جدید، حیطهای دانستنی باشد (همچون علوم) و چه حیطهای داشتنی (همچون لوازم و وسایل). حتی ادیان نیز از جانب خداوند برای ارضای توسعهطلبی انسان آمدهاند تا وی را به جایی برسانند که شان واقعی او است.
🔐 اما مشکل از جایی آغاز شد که توسعه را منحصر در موارد مادی دیدند و نه اینکه صرفا به مسائل معنوی بیتوجه بودهباشند، بلکه حتی به توسعه را بر پایۀ «واقعیت» نیز طرحریزی نکردند و در هر دو جنبۀ توسعه (دانشی و داشتنی) واقعیت را محور توسعه قرارندادند. لذا نتیجه این شد که هم علومی تولید کردند که با واقعیت بیگانه بود، و هم در حیطۀ بدستآوردنیها، بهنحوی بهدنبال چیزهای جدید رفتند که مفاهیمی واقعنما همچون عدالت اجتماعی، رفع تبعیض، اقتضائات روح غیر مادی انسان و بسیاری از مفاهیم دیگر را مورد توجه قرارنمیداد. مثلا شهرسازی را برای صرفۀ اقتصادی، عمودی و آپارتمانی کردند، و آنگاه خودکفایی خانوارها در تولید مواد غذایی، فدای تمرکز تولید در دست سرمایهداران شد؛ یا برای تامین مالی و رشد مادی و صنعتی و شهرسازی بیشتر، بانک را ایجادکردند و رفتارهای ربوی را بنمایۀ آن قراردادند تا بتوانند با کنترل پول و توزیع فقر بهجای توزیع ثروت، سرمایهداران را کمککنند که بیشتر بسازند، حتی بهقیمت اختلاف طبقاتی و محرومیت اکثریت مردم از ثروتهای خدادادی.
🔆 مثال برای این مسئله در حیطههای علمی و فنی بسیار است و میتوان بهصورت مستقل به مصادیق آن پرداخت؛ ان شاء الله در آینده به آن میپردازیم. اما آنچه اکنون مهم مینماید این است که آنچه از توسعه در ذهن ما نقش بسته را میتوان «توسعۀ زرقوبرقی» نامید؛ توسعهای که چشمها را پر میکند، اما از درون تهی است. تغییر این نگاه میتواند اثری بسیار شگرف در نگاه ما به دنیای مدرن ایجاد نماید.
👈 اما صبر کنید! مسئلۀ توسعه به همینجا ختم نمیشود! بلکه به اسم توسعه کلاه گشادی هم بر سر کل مردم دنیا حتی مرفهترین کشورها گذاشتهاند! آنهایی که در قرون اخیر در اروپا و آمریکا توسعه را اینچنین تئوریزه میکردند، کلاه گشادی هم بر سر مردم خودشان و سایر ملل گذاشتهاند که ان شاء الله در قسمت بعد به آن خواهیمپرداخت. پس با ما همراه باشید.
______________
@Aagahaneh
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
امروز ورای نام دانشگاهها و مراکز علمی و حوزههای علمیه ما با یک تفکر روبهرو هستیم. تفکری که هیچ نسبتی نه با امام صادق علیهالسلام دارد نه با شهید شریف واقفی و نه با هیچ ارزش اسلامی و انقلابی دیگر.
لیبرالهای شریف در دانشگاه امام صادق تدریس میکنند و برخی امام صادقیها در اندیشکدههای آنان عضو هستند...
همانطور که در سیاست و فرهنگ برخی از مذهبیها و آخوندها لیبرال بودند در اقتصاد هم دقیقا همینطور است.
خطکش انقلابی بودن روز به روز جدیتر و دقیقتر شده است
خطکش انقلابی بودن یک زمانی ریش بود
یک زمانی رای دادن به ناطق نوری
یک زمانی احمدینژاد
یک زمانی فریب برجام را نخوردن
و امروز بسیار دقیقتر شده است
شاخص انقلابی بودن تقابل با لیبرالیسم اقتصادی است.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
👆مطالب این کانال رو مطالعه کنید. بسیار در تشخیص مصادیق مسمومیت در اقتصاد امروز کمکتون میکنه.
هدایت شده از حسین زمانی میقان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رحیمپور ازغدی : با تهریش که اقتصاد، اسلامی نمیشود
دروس علوم انسانی در دانشگاه تدریس میشود که به نگاه انقلابی و اسلامی میگوید بیسوادی! شعار اقتصاداسلامی میدهیم ولی در دانشگاهها سکولاریسم و لیبرالیسم تدریس میکنیم! اسم جمهوری اسلامی داریم اما ذات جمهوری اسلامی را جاری نکردیم...
#قیام_علیه_لیبرالیسم
@hzamanim
🔽 اسلام سیاسی، جمهوری اسلامی، و مشکلات امروز ما / بخش شانزدهم: توسعه 2
🔺 رسیدیم به کلاه گشادی بهنام «توسعه» بر سر جوامع غربیِ بهاصطلاح «توسعهیافته» و دیگر جوامع.
⭕️ هنگامی که فیلسوفان اروپایی مشغول تئوریزهکردن توسعه و نحوۀ دستیابی به آن بودند، تلقی خاصی از مفهوم «آزادی» ارائه دادند. برخی از ایشان آزادی را بهنحوی تبیینکردند که فرصتهای برابر را برای همۀ انسانهای جامعه فرهمآورد. درنتیجه اگر جامعهای با چنین تعریفی از آزادی، مهندسی میشد، ظرفیتهای مختلف افراد بهرسمیت شناخته میشد و در نتیجه هر کسی میتوانست هرگونه که میخواست و البته میتوانست، زندگی کند و به اهداف خود بپردازد، آن هم بر اساس تواناییهایی که داشتهاست.
مثلا کسی که از هوش مالی خوبی برخوردار بود، میتوانست بسیار بسیار ثروتمند شود، اما کسی که از چنین هوشی برخوردار نبود و منبع مالی خاصی هم نداشت باید در فقر زندگی میکرد. یا اگر کسی نفوذ خاصی در میان بخشی از مردم میداشت، میتوانست شرایط اجتماعی را بهنفع طبقهای خاص رقمبزند و بخشی دیگر را از برخی مواهب محرومسازد، تا منافع خود را به حداکثر برساند. مثالهای اینچنینی فراوان است.
از همینجاست که آمریکا خود را سرزمین فرصتها میداند و همواره کسانی همچون ایلانماسک و استیوجابز را بهعنوان افرادی موفق مطرح میکند و میگوید که همه در این کشور میتوانند ایلانماسک و استیوجابز شوند. این شعار را در انیمیشن Zootopia هم میبینیم که کاراکتر خرگوش پلیس، وقتی به شهر زوتوپیا میرود، امیدش شعار آن شهر است؛ Anyone can be anything؛ هرکسی میتواند هرچیزی باشد. زوتوپیا نماد شهر نیویورک در ایالات متحده است.
⁉️ اما کجای این آزادی، کلاهگذاری! است؟! این که خیلی خوب است که هر کسی بتواند بهتناسب ظرفیتهای خود، هرچه میخواهد باشد.
🔆 پاسخ ما این است که بله؛ خیلی خوب است که هر کسی بتواند بر اساس ظرفیتهای خود رفتارکند و نتیجه بگیرد، لیکن این در صورتی خوب است که در همین حد بماند و اجازهندهد که بالفعلشدن ظرفیت برخی از افراد، موجب سلب حق حیات از دیگران شود! نباید پشت جملات و کلمات زیبا پنهان شد؛ آزادی بهمعنای امکان استفادۀ حداکثری از ظرفیتها، بسیار زیباست، اما مشکل از جایی آغاز میشود که برخی از تئوریسینهای آزادی، خود از متمولان و صاحبان کمپانیهای بردهداری بودند و سعیکردند با بیان این مطالب زیبا به سایر مردم چنین القا کنند که اینکه ما به ثروت و تمول رسیدهایم، بهخاطر استعدادهای خودمان بوده و شما نیز میتوانید با پرداختن به توناییهای بالقوۀ خود، همانی را بیابید که ما یافتهایم. آنگاه اگر کسی بهطور ذاتی توانایی بالایی نداشتهباشد، بهجای اینکه جامعه به محدودیتهای ذاتی او احترام بگذارد، او را بیعرضه خطاب میکنند و بدین نحو او را ساکت میکنند؛ چرا؟ چون سرمایهدارانی که بهرهای از دانشهای انسانی داشتند، چنین به جامعه القا کردهاند که فرصتها واقعا برای همه برابر است!
〽️ این هم کلاه گشاد دیگری است که گذاشتند؛ آیا واقعا فرصتها برابر است؟! بهراستی در کل نظام اقتصادی ایالات متحده چند جایگاه برای امثال ایلانماسک وجود دارد؟! در زمان واحد مگر چند صنعت نوین هست که کسانی همچون ایلانماسک باشند و بتوانند مدیریت آن را برعهده بگیرند؟! استیوجابز چطور؟ بیلگیتس چطور؟ وارنبافت؟ یا سایر افراد بهظاهر موفق؟! حتی اگر هزار نفر با روحیاتی مشابه این افراد باشند، آیا واقعا موقعیتهایی بهاندازۀ این افراد وجود دارد؟ در جامعۀ چندده و چندصد میلیونی، چند موقعیت شغلی برای موفقیتهای آنچنانی وجود دارد؟!
این است آن کلاه گشاد! ثروتمندانی که تنها عدۀ محدودی از آنها میتوانند در یک نظام اقتصادی وجود داشتهباشند، با القاء این مسئله که همه میتوانند مثل ما باشند، سایر مردم را فریب میدهند و حتی حقوق آنها را نیز نادیده میگیرند. مسمومیت علوم انسانی غربی را میبینید؟! علومی در راستای چپاول ضعفا بهنفع اغنیاء.
🔍 حال ببینید که چهکسانی مدافع همین تئوریها هستند...
👈 منتظر قسمت بعد باشید تا ان شاء الله به ارتباط این علوم با جوامع علمی درون کشورمان بپردازیم.
_______________
@Aagahaneh
هدایت شده از اقتصاد کاربردی - رضا غلامی
چند وقتی است که انصاف در #بازار کم رنگ شده و دیانت در حال رخت بر بستن.
در گذشته، بازار محل کسب افراد خوش نام، چشم پاک و معتمد بود. ولی امروز بازار در حال تبدیل به جولانگاه افراد چشم چران، بی انصاف و کم فروش است.
بازار را دریابید چون فقط محل فروش کالا نیست بلکه کانال انتقال فرهنگ هم هست.
به کانال اقتصاد کاربردی بپیوندید 👇
https://eitaa.com/DrRezaGholami
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
♦️لیبرالیسم دینزدایی، ارزش زدایی و دولت زدایی
♦️غرب در عصر روشنگری با پذیرش طبیعت گرایی، ابتدا دین (دینزدایی) سپس اخلاق (ارزش زدایی)و در انتها دولت (دولت زدایی) را کنار گذاشت.
♦️دین ابتدا جایش را به عقل خود بنیاد (عقلگرایی) داد و سپس شهوت و منطق لذت و الم جایش را گرفت(مطلوبیت گرایی)
♦️و آنگاه اقتصاد شد دانش مدیریت خلق ثروت بر اساس حرص و طمع بشر نه خیرخواهی او، دانشی برای ایجاد نظم خودجوش بازار در چارچوبی فردگرایانه (یعنی ترکیب دینزدایی، ارزش زدایی و دولت زدایی)
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
گاها نداشتن برخی نعمتها خودش یه نعمت بزرگه!
یکی علم میخواد، اما هنوز مأمون درونش رو نکشته.
یکی مدیریت میخواد، اما فرعون درونش زنده هست.
یکی ثروت میخواد، اما قارون درونش مشغول کاره!
https://virasty.com/abizaki/1685923521194527245
______________
@Aagahaneh
♦️ دخالت حوزویان در برنامهریزی و طرحهای اقتصادی، آری یا خیر؟
به ادلۀ موافقان و مخالفان میپردازیم.
🚫 چرا خیر؟ دلایلی دارد ازجمله:
1️⃣ اقتصاد، علم است و هر علمی تخصص خود را میخوهد. حوزویان متخصص علم اقتصاد نیستند، و لذا باید به همان حیطۀ تخصصی خود بپردازند.
2️⃣ دین محدودۀ محدودی دارد و صرفا عبادات و امور فردی است و اقتصاد را خود دین به اهلش سپرده و خود دین دربارۀ نظامات اقتصادی ساکت است؛ نهایتش چند دستور فردی است مثل اینکه ربا نگیرید و ندهید، ولی این دستورات ربطی به اجتماع ندارد و صرفا بیانگر حرام و حلال افراد است.
3️⃣ چون دخالت روحانیون در این امور و عدم موفقیتشان در پیشبرد اهداف دینی، ضربه به وجهۀ دین میزند. مگر نه این است که 44 سال حکومت کردهاند و نتیجهای نگرفتند؟!
✅ چرا آری؟ ادلۀ مختلفی وجود دارد. ازجمله:
1️⃣ اقتصاد علمی همانند علوم ریاضی محض نیست که پیشفرضهای غیر ریاضیاتی نداشتهباشد، اتفاقا بسیار هم ایدئولوژیک است؛ برنامهریزیهای اقتصادی شدیدا متاثر از تئوریهای فلسفی و اقتصاد سیاسی است؛ باری «برابری» اصل میشود و از دل آن اقتصاد کمونیستی بیرون میآید، و باری «آزادی» و از دل آن اقتصاد لیبرالیستی و درنتیجه کاپیتالیستی بیرون میآید. دانش اقتصاد امروز شدیدا متاثر از نظریات مختلف پیرامون میزان و نحوۀ دخالت دولت است و حتی در اقتصاد لیبرال نیز در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد بین کسانی همچون فریدمن و کینز و سایرین. در نتیجه کسانی که در زمینۀ مبانی علم اقتصاد دارای تخصص هستند (ازجمله حوزویان که مبانی اقتصاد را از اسلام میخوانند)، میتوانند و باید به اشکالات تئوریهای موجود از همین منظر بپردازند؛ چهبسا در علم اقتصاد موجود، خشت اولی کجنهاده شده، و دیوار نیز تا ثریا کج رفته باشد! کتاب «فریب بزرگ» پروفسور درخشان را ببینید؛ بهزیبایی نشان میدهد که چگونه رنگ ریاضی که به دانش اقتصاد خورده و آن را فرمولیزه کرده، مبانی ایدئولوژیک آن را پشت این فرمولهای در ظاهر خشک ریاضیاتی پنهان کردهاست.
2️⃣ دین، هم در حیطههای فردی و هم در حیطههای اجتماعی، نظریات اقتصادی دارد؛ هم در حیطههای فردی دستوراتی برای رفتارهای انسانی دارد (مانند اینکه ربا نده و ربا نگیر)، و هم در حیطۀ اجتماعی، جامعهای آرمانی را بهنحوی تصویر میکند که ربایی در آن نیست؛ حدود و تعزیراتی که برای مسائل اقتصادی وجود دارد و آن را حاکم اسلامی اجرا میکند، گویای این مطلب است (همچون حد برای تنفروشی، و تعزیر برای گرانفروشی). همچنین بر متخصصان امر واضح است که اگر کسی کمترین تتبعی در دین داشتهباشد، هدفگیری اجتماعی معارف و دستورات دینی را بهوضوح خواهدیافت.
3️⃣ عدم دخالت دین در اقتصاد، تلازم دارد با عدم دخالت دین در سیاست. کسی که معتقد است دین نباید در اقتصاد دخالت کند، خواسته یا ناخواسته معتقد میشود به اینکه دین نباید در سیاست دخالت کند و این همان سکولاریسم است که افسار انسان را در امور کلان اجتماعی واگزار به نفس آدمی میکند، و این مخالف صددرصدی معارف دینی است؛ «الهی لا تکلنی الی نفسی طرفة عین أبدا»؛ خداوندا، مرا بهاندازۀ پلکزدنی به دست خودم نسپار.
4️⃣ دین، بر اساس واقعیات نظام هستی سخن میگوید و عدم توجه به دین، ملازمت دارد با نوشتن مطالبی واهی که واقعیت در آنها نمود کاملی ندارد. توضیح این مطلب را در نوشتارهای «اقتصاد سیاسی» ببینید.
______________
@Aagahaneh
هدایت شده از حسین زمانی میقان
26.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آقایان چرا باز هم میگویید نقدینگی عامل تورم است؟!
📢 افشاگریهای جذاب سید یاسر جبرائیلی از پشتپرده تورم و وابستگی فروش دلاری مواداولیه داخلی به ایرانیان...
@hzamanim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حزب باد
اثر جورجیو گابر
وضعیت امروز بسیاری از ما...
______________
@Aagahaneh
⭕️ در گروهی یکی از دوستان مسئلهٔ کنترل بیحجابی با هوش مصنوعی رو مطرح و ازش تمجید کرد. بهش گفتم «این کار اصلا خوب نیست. کنترل مردم با ابزارهای اینچنینی، عاقبت خوشی نداره». ایشون هم بهم نوشت «.... تفکر احمدی نژادی...».
اما پاسخ بنده به چنین نگاههایی: 👇
🔅 مشکل از اصل برخورد با بدحجابی نیست، بلکه از نحوهٔ برخورده. برخورد سخت هم ضوابط خودشو داره و هرگونه برخوردی لزوما صحیح نیست.
☣️ تفکرات گلوبالیستی، تفکریه که توسط مراکز بزرگ قدرت و ثروت در جهان بهش عمل میشه و کمکم داره در سازمان ملل هم جای خودشو باز میکنه. این تفکر میگه کل مردم کشور و بعدش دنیا باید تحت کنترل و نظارت شدید حاکمیت باشن و طوری بشه که اگر خواستن، بهسادگی بتونن یه نفر رو بهطور کامل از خدمات اجتماعی محروم کنن، این یعنی حد بالاتری از دیکتاتوری نوین و پشتکردن به آرمانهای دموکراسیخواهانه و ذبح مردم و بهبردگیگرفتن مردم.
🚷 از شاخصههای تفکر گلوبالیستی، نظارت شدید بر روی تمام افعال و آثار مردم هست که خودشو در سیاستگذاریهای جدید در چند مورد نشون میده.
یکیش همین نظارت مستمر توسط دوریینهای نظارتی هست.
یکی دیگه اینه که خدمات اجتماعی و شهری با کارت واحد (مثل کارت هوشمند) انجام بشه تا یک کنترل مرکزی بر روی تمام فعالیتهای اشخاص ایجاد بشه و بتونن با یه اشاره، یه نفر رو از هستی ساقط کنن.
مورد بعدی کاشت تراشه در مغز افراد هست که توسط شرکت نورولینک ایلانماسک داره انجام میشه البته بهبهانهٔ حل مشکلات معلولیتهای حرکتی!
حتی طرح ساماندهی نان که توسط دولت فعلی اجرا شد هم همین انتقادات بهش وارد شد که افتخاری نداره که شما نیدونید هر کسی چقدر نون میخوره! چون دولتها نباید روی مردم تا این حد تسلط داشتهباشن.
✅ مسئلهٔ بیحجابی هم گرچه باید باهاش مقابله بشه، اما این کار رو اگه بخوان با تشدید نظارتهای اینچنینی انجام بدن، این خودش افتادن در یک دام بزرگتره که مفاسدش بسیار بیشتر از بدحجابیه.
🟢 فراموش نکنیم که همین کابارهایها و بیحجابای اول انقلاب بودن که آگاهی سیاسی و حقطلبی اونا رو به انقلاب و اسلام کشوند؛ اساس اسلام به حجاب نیست، بلکه به احکام اجتماعی و سیاسی، و فهم سیاسی مردمه؛ و الا ابوموسی اشعری، مومنترین افراد بود! حالا اگر قرار باشه بهبهانهٔ برخورد با بدحجابی مردم رو از کنشگری سیاسی بندازیم، یعنی بهجای ابرو زدیم چشم رو کور کردیم؛ چون نظارت اینچنینی بر مردم در همین حد باقی نمیمونه و قطعا هدف مطامع سیاسیون، و البته نفوذ نفوذیها خواهدبود و سعی خواهندکرد با تعمیم این نظارت، مردم رو بیش از پیش از صحنهٔ مدیریت جامعه کنار بزنن. این راهیه که اگه باز بشه بهبهانهٔ حجاب، یه سراشیبیه که خدا باید ما رو ازش نجات بده.
🔵 و به یاد داشتهباشیم که آرمان امام، حجاب نبود، بلکه اسلام سیاسی و حاکمیت اسلام در عرصهٔ اجتماعی بود؛ حجاب و فروعات فردی و اجتماعی، مقصود بالعرض بودن نه مقصود بالذات.
______________
@Aagahaneh
هدایت شده از بصیرت ظهور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تازگیا مُد شده تا میخوای حرفی بزنی و کاری وسط میدان انجام بدی یه مُشت مذهبی صورتیِ چرک به فهم غلط و مرجئهبازی میگن:
پشت حضرت آقا حرکت کن و جلوتر نرو !!!
دمت گرم سردار قاسمی ... دمت گرم به خدا ... خوب رسوا کردی این جماعت صورتی از داعش کمتر ...
✔️ جامعه نیازمند تبیین و آگاهیست
👈 #خبرهای_کم_ولی_خاص👇
بصیرت ظهور &ایتا👇
eitaa.com/basiratezohor
👈 #خبرهای_کم_ولی_خاص👇
https://splus.ir/basiratezohor
♦️ بیحجابم، چون آزادم ...
حتما شنیدهاید که برخی بهوسیلۀ مقولۀ «آزادی»، بیحجابی خود را مشروع و حق جلوه میدهند؛ میگویند من آزادم و میتوانم هرگونه که دلم بخواهد عمل کنم!
⁉️ اما بهراستی کدام آزادی مدنظرشان است؟
آزادی تکوینی به این معنی است که میتوانم هر مسیری را اختیار کنم.
اما آزادی تشریعی یعنی حال که میتوانم هر مسیری را اختیار کنم، آیا برایم میصرفد که مسیری خاص را اختیار کنم؟
🔆 آزادی تشریعی را حیوانات ندارند، بلکه مختص به انسان است. چرا؟ چون انسان است که عقل دارد و انتخابهای او محدود به چریدن و دریدن و خوابیدن نیست، بلکه قادر است انتخابها بیشماری انجامدهد و اینجاست که «آزادی» معنی مییابد؛ این انسان، انتخابهای نامحدودی دارد و بر انتخاب هرکدام از آنها توانمند است، لیکن چون عاقل است، همواره بهترین انتخاب را انجام میدهد.
🚫 آزادی تشریعی همواره با گونهای از سلب آزادی همراه است؛ هر انتخابی که انجامدهیم، آزادی انتخاب دیگر را سلب میکند. مثلا وقتی تصمیم گرفتیم از نقطۀ الف به نقطۀ ب برویم، آزاد بودیم در این تصمیمگیری، اما این تصمیم مانع از این میشود که به نقطۀ ج برویم. بهعبارت دیگر با انتخاب آزادانۀ نقطۀ ب، آزادی انتخاب نقطۀ ج را از خود سلب نمودهایم.
این سلب انتخاب در حیوانات وجود ندارد، چراکه تمام رفتارهای حیوانات بر اساس تصمیمگیری عقلانی نیست، بلکه از روی غریزه است؛ لذا حیوانات به این معنی از ما آزادترند! اما انسان چون عاقل است، عقل او ایجاب میکند که با انتخاب ب، خود را از انتخاب ج محروم سازد.
درنتیجه این آزادی محدود که بخشی از آن سلب میشود، برتر است از آزادی بدون قید و حصر؛ چراکه آن آزادی حیوانی از روی بیعقلی و زیستِغریزی است، ولی این سلب آزادی انسانی بر اساس توانایی انسان برای انتخاب برترین هدف است و بهترین مسیر.
✅ جملۀ زیبایی شنیدهبودم؛ «اگر عریانی، تمدن باشد، حیوانات از ما متمدنترند!»
لیکن حیوانات، عقلی ندارند تا تمدنی داشتهباشند.
درنتیجه عریانی تمدن نیست، بلکه اتفاقا پوشش است که تمدن است.
⚠️ کسی که میگوید «بیحجابم، چون آزادم»، یا آزادی حیوانی مد نظر اوست، یا آزادی انسانی. اگر آزادی حیوانی را بخواهد، چیزی بیش از حیوان نیست؛ چراکه به تعبیر امیرالمؤمنین علیه السلام، «ارزش هر کسی بهاندازۀ آن چیزهایی است که نیکش میشمارد». و اگر آزادی انسانی را بخواهد، پس باید از این سخنش دستبردارد و حجابش را بر سر کند!
البته این مسئله صرفا دربارۀ حجاب نیست و همۀ رفتارهای اختیاری را شامل میشود.
🌀 در این میان، دین همواره بهدنبال ارائۀ بهترین انتخاب به انسان است. حال اگر کسی به سخن دین عمل کرد، بهترین مسیر را انتخاب کرده؛ وگرنه حتمای جایی از اندیشهاش میلنگد.
______________
@Aagahaneh
هدایت شده از تمدننگار | شکوهیانراد
🔴 مربع گلوبالیستها
✴️ به این چهار موضوع دقت کنید:
1️⃣ کرونا
2️⃣ اقتصاد نئولیبرالیستی
3️⃣ سند توسعهی پایدار ۲۰۳۰
4️⃣ فضای سایبر
✴️ حالا هر کدام را بهعنوان یک گزاره و بهصورت زیر در نظر بگیرید:
1️⃣ تأکید بر پروتکلهای ستاد کرونا و عدم نقد به سازمان بهداشت جهانی؛
2️⃣ دفاع سرسختانه از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؛
3️⃣ انکار هرگونه اجرای سند توسعهی پایدار ۲۰۳۰ در کشور؛
4️⃣ تبلیغ پیامرسانهای غربی و تمسخر بومیسازی فضای سایبر کشور؛
⬅️ اگر چهار گزارهی فوق را بههم دیگر متصل کنید، یک مربع حاصل میشود که بسیار آشنا است!
⭕️ مربعی که بیانگر وجوه شخصیتی - رسانهای عدهای از مدعیان ولایتمداری در سه سال گذشته است.
برای راستیآزمایی این مطلب؛ به کانالها، مصاحبهها، یادداشتها و حسابهایشان در شبکههای اجتماعی سر بزنید و سوابق مواضعشان را در مسائل فوق بازنگری کنید.
💢 به این پدیده میگوییم #گلوبالیستهای_ریشدار.
پدیدهای که دشمن از سالها قبل، تدریجاً برای بهرهبرداری در جنگ شناختی این روزها و ایجاد انحراف در فهم جریان انقلابی ساماندهی کرده بود.
💠 حالا یک بار هم به سخنان امام خامنهای، مورخ اسفند ۱۳۹۴ در دیدار با خبرگان رهبری مراجعه بفرمایید و تعاریف ایشان از #نفوذ را مطالعه کنید، هشداری که آن روز جدی گرفته نشد ...
✍️مهندس شکوهیانراد
@SHRChannel
🌐 لینک:
https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
این جملۀ پاول ساموئلسون هست، اولین برندۀ نوبل اقتصاد آمریکا.
I dont care who writes a nations laws if I can write its economics textbooks
https://www.oreilly.com/library/view/the-great-economists/9781292009414/html/chapter-008.html
گفته اگر من بتونم کتب درسی اقتصاد رو بنویسم، برام دیگه مهم نیست که کی داره قوانین یه ملت رو مینویسه.
اینجور حمایت بیقید و شرط از کارآفرینان که در اقتصاد لیبرال هست، نتیجش میشه تعطیلی تمام جوانب دیگۀ زندگی، ازجمله فرهنگ و حتی خود قانون.
غنینژاد میگفت دولت باید مجری قانون باشه. ولی کدوم قانون؟! قانونی که فقط و فقط و فقط منافع کارآفرینان و سرمایهداران رو عملیاتی کنه! گور بابای فرهنگ!!
______________
@Aagahaneh
🔽 اسلام سیاسی، جمهوری اسلامی، و مشکلات امروز ما / بخش هفدهم: جوامع علمی ما
🔺 در قسمت سیزهم به نقش جوامع علمی اقتصادی کشور در برنامهریزی اقتصادی پرداختیم و در قسمت چهاردهم به مبانی علوم انسانی. در بخش پانزدهم و شانزدهم به مقولۀ توسعه و فریبدادن مردم بهوسیلۀ آن اشاره کردیم.
در این قسمت به ارتباط میان تفکرات مسموم با دانشگاههای کشور خواهیمپرداخت.
🟢 مسئله واضح است؛ ارتباط بسیار عمیقی وجود دارد! جریان غالب دانشگاهی ما در علم اقتصاد، همان مفهوم از توسعه را پیگیری میکند. آنگاه که کتب اقتصادی را برای جامعۀ ما نوشتند، طوری منفعتگرایی را در آن گنجاندند که فرهنگ و دین و سیاست، و بالاتر ازهمۀ اینها، واقعگرایی را تحت سایۀ آن قرار دادند. دیگر دین و فرهنگ و دستیابی به واقعیت جهان هستی از اهمیت برخوردار نبود، بلکه حداکثرسازی سود سرمایهداران، بروز شکاف طبقاتی و در نهایت، حاکمیت شیطان بود که سرانجام این اقدامات شد.
😔 البته بسیاری از این فعالیتهای علمی قربة الی الله انجام میشد! اما کسی که هرچند ناندانسته اما قربة الی الله، ظرف سم را سربکشد، حتما خواهد مُرد! آن اقتصاددانی که سفر اربعینش ترک نمیشود اما میگوید باید نرخ بهره (بخوانید ربا) در بانک به اعداد بسیار بالا برسد تا مشکل صنعت کشور حلشود، او مُرده است! یا آن کسی که از روی جهالت یا خباثت درونی، میگویدکه لیبرالیسم امری دینی است، او مُرده است و خواه یا ناخواه، در پازل شیطان بازی میکند. آن آخوندی که در تریبون نماز جمعه از مشروعیت لهشدن برخی زیر چرخ توسعه سخن میگوید، او مُرده است. همینطور آخوندی که با شعار مبارزه با فساد، بهجای رفع مشکل از طریق تغییر ریلگذاری، میگوید که من پای اجرای فلان سیاست، آبرو میگذارم و در نتیجۀ آن قیمت مواد غذایی مصرفی مردم گران میشود، او مُرده است. تعارف نداریم.
❌ نتیجه این میشود که باوجود اینکه دولت در شرکتهایی که ارزآوری اصلی کشور را انجام میدهند، توانایی عزل و نصب مدیر را دارد، اما حتی به آنها نمیگوید بالای چشمتان ابرو است! و آنها هر کاری با ارز کشور انجام میدهند، حتی اگر شده، حمایت از فلان رسانه، تا گرانسازی و آزادسازی را توجیه علمی کند!
نتیجه این میشود که بهبهانۀ حمایت از تولید، نتوانند با تولیدکنددگان لباس که جلفترین البسه را تولید میکنند، برخورد کنند. چرا؟ چون منفعت کارآفرینان باید همیشه در اولویت باشد!
نتیجه این میشود که با ازدیاد تقاضای کار و وجود تورم، دستمزد کارگر باید همیشه در پایینترین سطح باشد!
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
🤲 خدا رحم کند...
______________
@Aagahaneh
♦️ لیبرالهای ریشو ...
🔆 برخی افراد اصلا متوجه نیستند که اقتصاد و فلسفه و فرهنگ و دین با یکدیگر گره خوردهاند و تلاقیهای بسیاری با یکدیگر دارند.
حال آنکه علوم انسانی و دانش مدیریت جامعه و حکومت، منظومهای تماما بههمپیوسته است و جزئیترین مسئله در هریک از این علوم، میتواند بر روی آنچه در سایر علوم میپذیریم، اثری همچون «اثر پروانه» داشتهباشد.
⚠️ از همینجاست که «لیبرالهای ریشو» سربرمیآورند که اتفاقا از دکتر و استاد دانشگاه در آنها هست، تا نمایندۀ انقلابی مجلس! چرا؟ چون فقط اقتصاد خواندهاند نه فرهنگ و دین و سیاست! و لذا نمیتوانند تداخلات اقتصاد با سایر حوزهها را فهم کنند. صرفا تعدادی فرمول و ضابطه یادگرفتهاند، ولی نفهمیدند آنانی که این فرمولها را نوشتهاند، ابتدا ذهنشان بر اساس مبانی فلسفی خاصی شکل گرفته، و سپس این فرمولها را ارائه کردهاند.
نتیجه این میشود که هم دم از اسلام و انقلاب میزنند، و هم دم از علم اقتصاد!!
طاعاتتان مقبول درگاه حق باشد!!!
______________
@Aagahaneh
هدایت شده از کانال سید مقدام حیدری
رفتار اقتصادی ما مردم هم میتواند در کم یا زیاد شدن عدالت تأثیرگذار باشد.
https://eitaa.com/sayedmeqdam
هدایت شده از بازگشت || محمدامین رضایی
🔻حدود۲۴هزار سرمایه دار برای خودشان پارلمان دارند. مسائل شان را در سطح سران قوا از این طریق #اتاق_بازرگانی پیگیری میکنند.بیش از ۱۵ میلیون کارگر کمتر از۵٪ تشکل کارگری دارند وعملا صدایی ندارند. دوستانی که به مواضع سیاسی رئیس جدید اتاق بازرگانی معترضند چند نفر قبلا به این وضعیت ظالمانه اعتراض کردند؟
🔻اگر آقای #سلاح_ورزی یک حضرت آقا میگفت و دو جمله از رهبری نقل میکرد آن وقت غلیظ ترین سیاست های سرمایه داری ضد مردمی را اجرا میکرد چند نفر از معترضین فعلی اصلا صدایشان در می آمد؟ در حالی که خطر و آسیبها برای مردم و مسئولین بیشتر هم بود. مشکل این است جبهه انقلاب عمیقا دچار #سطحی_نگری شده است.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
روزی که این شخص از احمدینژاد جدا شد و علیه او حرف میزد، برخی افراد مطالب او را بازنشر میکردند، غافل از اینکه داوری کسی نبود که بشود به او اعتماد کرد.
گرچه احمدینژاد را هم آنقدر جریانات راست و چپ ضربهزدند که تقریبا از سال 96 مشاعرش را از دست داد، اما داوری هم آدم افشاگری نبود!
کی میخواهیم دست از این مطلبپراکنیهای نامستند و ناموزون برداریم؟!
__________
@Aagahaneh
♦️ انقلابیگری در هر حیطهای مصداق خودش را دارد. باری در جدیت مبارزه با ضد انقلاب نمود مییابد، باری در تبیین معارف انقلاب، باری در جنگیدن در میدان، باری در دیپلماسی، باری در اقتصاد ...
اما آیا کسی که در حیطۀ خاصی، بسیار انقلابی عمل میکند، لزوما در حیطههای دیگر نیز انقلابی است؟! اگر نیست، پس چطور با صرف عملکرد کسی در یکی از حیطهها، او را بهصورت کلی و علی الاطلاق «انقلابی» میدانیم و سایر رفتارهای وی را نیز مرجعی برای تشخیص رفتارهای انقلابی تلقی میکنیم؟!
🟢 آقایان! کسی که در بزنگاهها با تبیین معارف انقلاب از انقلاب دفاع میکند و فحشش را هم میخورد، گرچه واقعا انقلابی است، اما انقلابیبودن او صرفا در یک جنبه نمودیافتهاست نه در همۀ جنبهها. چهبسا در جنبههای دیگر، خیلی هم غیر انقلابی عملکند! مثلا تفکراتی را ترویج کند که تفکرات شخصی هستند و تفاوتات معنیداری با با آنچه امامین انقلاب بهدنبال آن بودند داشتهباشد. از این دست تفکرات بسیار است!
🔸 آن کسی که خیلی انقلابی است، اما دفع حداکثری دارد، انقلابیبودنش ناقص است.
🔸 آن کسی که تفسیرش از مردمسالاری دینی، در حقیقت «دینسالاری مردمی» است، گرچه با نبودنش خسارات عظیمی بر شهری بزرگ وارد میشود، اما او انقلابیبودنش ناقص است.
🔸 آن کسی که همواره دم از تمدن نوین اسلامی و امتدادات اندیشۀ انقلاب در حوزۀ علوم انسانی میزند، اما از اساس مبانی فکری امام را قبول ندارد، او هم انقلابیبودنش کامل نیست و صرفا در برخی نقاط - بعضا حساس - بهکار انقلاب میآید.
🔸 حتی من هم که دارم اینچنین نقد میکنم، انقلابیبودنم ناقص است!
⭕️ کم ضربه ندیدهایم از کسانی که در یک حیطه بسیار انقلابی بودند و به همان خاطر گمان کردیم که ایشان نماد انقلاب هستند، اما چون در حیطههای دیگر انقلابی نبودند، ضرباتی بعضا جبرانناپذیر بر پیکرۀ خود انقلاب واردساختند. اینگونه اشخاص بزرگوار هم در گذشته بودهاند و هم نسل جدیدترشان در حال نمو است. مصادیق اتمّ آنها نیز در حوزههای علمیه به چشم میخورد.
⚠️ مراقب باشیم. شناخت مسیر صحیح از ناصحیح در آخرالزمان، خیلی سخت است. خیلی. اللهم ارحمنا ...
______________
@Aagahaneh