eitaa logo
🇮🇶🇸🇾🇵🇸🇱🇧🇮🇷کنشگری
9.9هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
968 ویدیو
1.5هزار فایل
📲میکرورسانه کنشگری 🧩 نوآوری اجتماعی و فرهنگی 🎯 ارایه الگوهای کنشگری و طرح عملیاتی 👨‍💻 پایگاه حمایت فکری از کنشگران میدانی ✍️راهبرمحتوایی: @admin_activism گروه ایده پردازی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/3205628134Ced1e760985
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇶🇸🇾🇵🇸🇱🇧🇮🇷کنشگری
🖌ریشه افسردگی ، مشعل دار المپیک، بازیکن تیم تنیس ژاپن، نفر دوم رنکینگ تنیس بانوان و برنده ی چهار گرند اسلم، در عین ناباوری از المپیک ۲۰۲۱ حذف شد. اما علت چه بود؟ شاید باورتان نشود، رنج بردن از بیماری افسردگی که از سال ۲۰۱۸ گریبان گیر وی شده است. به راستی چه طور می شود که شخصی در اوج موفقیت و شهرت از افسردگی رنج ببرد؟ 🔺نامبرده اولین نمونه نیست. ستاره ی سالهای نه چندان دور ماتادورها و لاماسیا که معرف حضورتان هست. اینیستا در تابستان سال ۲۰۰۹ که بارسلونا شش گانه ی معروفش را تحت هدایت پپ گواردیولا به دست آورد، دچار افسردگی می شود. البته این مهم در آن سالها رسانه ای نشد ولی سه سال قبل از آن پرده برداشت. بازیگر نقش جوکر در فیلم بتمن و رابین ویلیامز شهیر به افسردگی اکتفا نکرده و دست به خودکشی زدند. و تونی اسکات و بسیاری دیگر از چهره های هالیوود را به این لیست اضافه کنید. سوال این است: چه امری موجب می شود، افردای چنین در اوج شهرت و موفقیت، از افسردگی رنج ببرند یا اقدام به خودکشی کنند؟ 🔺شاید این را بتوان سحر تمدن غربی و مسخ انسان لقب نهاد. رسانه ها و جریان های گوناگون، آدمیان را به سوی آرزوهای طویل و موفقیت های موهوم و دلخوشی های زودگذر سوق می دهند، مدال المپیک، رنکینگ جهانی، توپ طلای فوتبال، نخل طلا، اسکار، خرس طلایی و شهرت و ثروت و فالوور و ... 🔺اما هنگامی که روح سیری ناپذیر و کمال طلب و خداخواه آدمی به این امور موهوم می رسد قالب تهی می کند. روح کمال حقیقی را درک می کند و با سراب های گوناگون نمی توان تشنگی آن را برطرف کرد. تا زمانی که شخص در مسیر است و برای رسیدن به سراب و امر ناحقیقی تلاش می کند، به پوچی نقصد پی نمی برد، ولی به محض وصول، روح به بی حاصلی آنچه بدان رسیده است پی می برد. 🔺تمامی آن تلاش و سنگ رنگ می بازد، مثل کسی است که با تلاش فراوان چاهی به عمق ۱۰۰ متر را روز و شب کنده است و اکنون به جای گنج، خزف در مقابل اوست. شخص در این حالت در اصل هویت و خواسته ها و زندگی خود شک می کند، از حیوانیت خود خسته می شود و غمی پایان ناپذیر وجودش را فرا می گیرد. همه برای او کف و سوت می زنند ولی دردی بی پایان سراپای وجودش را آزار می دهد. همه او را دوست دارند و لسان به تمجیدش بلند می کنند ولی او از خود بی زار است. قل هل ننبئکم بالاخسرین اعمالا؟ الذین ضل سعیهم فی الحیوة الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعا 🔅تمد🔅 🆔 @Temod_uni
۱۳ مهر ۱۴۰۰
🇮🇶🇸🇾🇵🇸🇱🇧🇮🇷کنشگری
🖌ریشه افسردگی استاد صفایی: 🔺ما خيال مى‏كنيم كه اگر بُعد معنوى اين قرن به اندازه بُعد صنعت و قدرت مادى پيشرفت كند، كار انسان به سامان مى‏رسد و اين است كه راه مى‏ اندازيم... در حالى كه اين انسان به تكامل رسيده در اين دو بُعد، بیشتر و عميق‏تر بن‏بست و پوچى و عبث را احساس مى‏ كند. 🔺انسان هنگامى كه در اوج رفاه موعود سوسياليسم قرار بگيرد و در بعد معنوى به عرفان عميق هند هم دست بيابد و روح تشنه‏اش را در زير شبنم جنگل‏هاى مبهم هند، سيراب كند و به طراوت برساند، اين انسان سرشار در دو بعد، رنج‏اش عميق‏تر و جان كاه‏تر خواهد شد و بن‏بست سخت‏ترى خواهد داشت. 🔺اگر در جوامع سرمايه‏ دارى پس از رسيدن يك عده به رفاه عالى، براى همين‏ها بن‏ بست مطرح شد، در جوامع سوسياليست پس از رسيدن به اوج رفاه عمومى، همه هيپى مى‏ شوند و به عصيان چنگ مى‏زنند و به عرفان شرق پناه مى‏آورند... تا آن روز كه در اين بن‏بست هم بمانند و راهى ديگر بخواهند. 🔺انسان حتى پس از فرار از بيرون و هجرت از بيرون و رسيدن به‏ پناهگاه درونى خويش، در اين زندان هم نمى‏تواند بماند و در اين آزادى هرز هم نمى‏تواند دوام بياورد، كه در اين وسعت تبخير هم مجبور است خويشتن را از هرزگى و ولنگارى برهاند و خود را در جهتى عالى‏تر رهبرى كند و از آزادى خويشتن هم آزاد گردد. 🔺اين جهت اگر جهت برتر باشد، رشد مطرح مى‏شود و بارورى وگرنه خسر و زيان، آن هم در بطن تكامل.اين مفهوم رشد است كه در برابر خسر آمده و اين مفهوم با تكامل تفاوت‏ها دارد. رشد، زياد شدن انسانى است كه به استعدادهاى تكامل يافته‏اش جهت مى‏دهد و آنها را از بن‏ بست مى‏ رهاند و به دنبال روش حركت و صراط و رهبرى مى‏ افتد و ضرورت «مذهب» را مى‏يابد. 🔅تمد🔅 🆔 @Temod_uni
۱۳ مهر ۱۴۰۰
⚠️مدیریت بحران در تشکیلات⚠️
۱۳ مهر ۱۴۰۰
🇮🇶🇸🇾🇵🇸🇱🇧🇮🇷کنشگری
⚠️مدیریت بحران در تشکیلات⚠️
🖌گاهی از اوقات در فضای تشکیلات به دلایل مختلف نیروهایی از تشکل عامل ایجاد بحران های درون تشکیلاتی می باشند که میتوان با رویه ای صحیح و به دور از حب و بغض شخصی این موقعیت از تشکل را حل نمود. 📌چهار گام مدیریت بحران انسانی در تشکیلات: تذکر- اخطار- تعلیق- اخراج ----------------------------------------------------------------------------------------------------- 📌اولین قدم مدیریت بحران انسانی در تشکیلات ، است . خصوصیات تذکر عبارت است از: در تنهایی-بدون شوخی- صمیمی- با لحن دلسوزانه 🔸جملات مهم که در این نوع برخورد به کار می اید: ((من دوست دارم این اتفاق نیوفتد)) ((من شما را دوست دارم)) (( این اتفاق به ضرر شماست)) ----------------------------------------------------------------------------------------------------- 📌دومین قدم می باشداخطار هم مانند تذکر است . منتهی با دو خصوصیت اضافه: 1-صمیمیت تذکر وجود ندارد 2-بوی تهدید در لحن دیده می شود یعنی احساس می کند اگر کارش را در این مرحله متوقف نکند ، دیگر معلوم نیست که با او چگونه بر خورد شود . 🔸نکته: اخطار فقط یک بار است "وَادعُوُهُ خَوفاً وَ طَمَعاً" او را با بیم و امید بخوانیم. (اعراف/56) ----------------------------------------------------------------------------------------------------- 📌سومین پله می باشد یعنی اینکه شخص از کاری که انجام میدهد برکنار شود. منتهی با دو خصوصیت : 1- فعلا (اخراج موقتی) 2- به شخص امید قوی برای بازگشت و جبران دهیم. بنابراین تعلیق یعنی معلق شخص از کاری که تحت اشراف اوست. در تعلیق اگر نیرو برگردد و احساس پشیمانی کند، دوباره کاری را به او واگذار می کنیم و اگر برنگردد اخراج می شود. 🔸یکی از اشکالات فرهنگی این است که کار فرهنگی به عنوان کار تلقی نمی شود بلکه امری استحبابی و برای اوقات فراقت است. این اشکال مدیریت فرهنگی فعلی در جامعه ماست . اگر فرد اهمیت کار برایش جا نیفتاده باشد تنبیه جواب نمی دهد. باید فرد درک کند که کار او واجب است. انسان باید به نتیجه اعتماد داشته باشد. ----------------------------------------------------------------------------------------------------- 📌چهارمین پله یعنی خارج کردن فرد از وظیفه محوله با امید خیلی کم برای باز گشت. ازآنجاکه اخراج درجمعهای فرهنگی تبعات دارد، بهتر است اگر می شود فرد را با نیت اخراج در حالت تعلیق نگه دارید ، چون به خاطر امید قلبی به بازگشت جوسازی نمی کند . در کار می توانیم به این شخص از جنبه های دیگر بها دهیم تا به مجموعه احساس تعلق کند، که این خود نوعی تعلیق است و سیاستی است که مانع جوسازی می شود 🔸تبعات اخراج در کار فرهنگی: 1-جوسازی: جوسازی برای مدیر فرهنگی که با قلب سرو کار دارد و نمی تواند بیلان دهد، بسیار خطرناک است . 2-انحراف شخص: خود شخص برای ما بسیار مهم است و نسبت به به عنوان یه انسان علاقه داریم لذا اگر باعث شویم که از مجموعه دور شود ممکن است از نظر معنوی به انحرا ف کشیده شود . 3-بقیه گروه ممکن است به مدیر دید منفی پیدا کند. 🖍فرد اخراج می شود وجو سازی می کند . قانون روانشناسی و جامعه شناختی می گوید که : "حافظه عمومی ضعیف است" شخصی که اخراج شده است ممکن است برای مدتی جو سازی کند، اما بعد از مدتی تمام میشود. 🖌یک مدیر نباید از تبعات اخراج بترسدبنابراین اگر واقعا نیاز به اخراج هست به دلیل اینکه حافظه عمومی ضعیف است ، نباید از تبعات ترسید ، و باید شخص را اخراج کرد. " به او بگوید اگر یک دفعه دیگر فلان کار را انجام دهید ، مجبورم با شما بر خورد کنم " 🔅تمد🔅 🆔 @Temod_uni
۱۳ مهر ۱۴۰۰
🗂معرفی فصلنامه ترجمان 🔸فصلنامۀ ترجمان شامل ترجمۀ تازه‌ترین حرف‌های دنیای علم و فلسفه، تاریخ و سیاست، اقتصاد و جامعه و ادبیات و هنر است که از بیش از ۱۰۰ منبع معتبر و به‌روز انتخاب می‌شوند. مجلات و وب‌سایت‌هایی نظیر نیویورک تایمز، گاردین، آتلانتیک و نیویورکر در زمرۀ این منابع‌اند. مطالب فصلنامه در ۴ بخش نوشتار، گفت‌وگو، بررسی کتاب، و پروندۀ ویژه قرار می‌گیرند. 📌با استفاده از این فصلنامه به مباحث روز علوم انسانی آشنا خواهید شد.البته پیشنهاد می شود که افرادی که دارای مبانی اسلامی قوی می باشند از این مباحث استفاده نمایند. 👇👇👇 https://tarjomaan.com مدیرمسئول: مرتضی روحانی راوری 🔅تمد🔅 🆔 @Temod_uni
۱۴ مهر ۱۴۰۰
باشگاه ایده پردازی.ppsx
10.92M
💡معرفی باشگاه های ایده پردازی این مجموعه شامل تمامی باشگاه های ایده پردازی فرهنگی-اجتماعی می باشد بعد از باز کردن فایل بر روی آیکون کلیک نمایید تا به سایت منتقل شوید. 🔺باز ارسال فایل منوط به ارسال ایدی کانال می باشد 🔅تمُد🔅 🆔@Temod_uni
۱۴ مهر ۱۴۰۰
🇮🇶🇸🇾🇵🇸🇱🇧🇮🇷کنشگری
💡معرفی باشگاه های ایده پردازی #معرفی_مجموعه_فاخر #ایده این مجموعه شامل تمامی باشگاه های ایده پردازی
💡ایده مغز عملیات می باشد💡 🔸نبود هسته های اندیشه ورز که اساسا رسالت انها تولید ایده در اوربیتال میدان و هسته متفکر به صورت یک حرکت رفت و برگشت باشد، یکی از باگ های اصلی در تمامی حرکت های جریان سازی می باشد. ایده همان مغز افزار حرکت های میدانی است که اگر خلاقانه،موثرو مفید طراحی نشود، نمیتواند عملیات های میدان را به موازنه جبهه حق عوض کند. چهار کد مهم در ایده پردازی کدیک:ایده در اوربیتال میدان و هسته اندیشه ورزی تولید می شود کد دوم: ایده مغز هر عملیات است که مولفه های دیگر عملیات به وسیله آن راهبری می شود کد سوم:وجود سلسله عملیات ها و ایده های متفاوت که به صورت ممتد اجرامیشود، میتواند میدان را به موازنه جبهه حق عوض کند ✅ کدچهارم:روایت ایده و اشاعه آن در میدان خود جهادی مهمتر و سنگین تر می باشد 🔅تمد🔅 🆔 @Temod_uni
۱۴ مهر ۱۴۰۰
🛑مفاهیم اساسی در مدیریت فرهنگی 💢ابعاد نقش آفرینی فرهنگی 🔺نواوری و ایده پردازی 🔺جریان سازی 🔺گفتمان سازی 🔺نهاد سازی وساختار سازی 🔺بستر سازی 🔺پیوست مجازی و هنری 🔺همگرایی 🔺تولید محتوا 🔺توانمند سازی 🔺شتاب دهی و تسهیل گری 🔺راهبری و جهت دهی 🔺الگوسازی و نخبه گرایی 🔺هم افزایی 🔺اینده پژوهی 🔺رصد 🔺پیوست ابزاری 🔺تنظیم گری و حکمرانی 🔺ایجاد جریان انسانی 🔺تربیت 🔺اموزش 🔺تبیین و تبلیغ 🔺مجازی سازی 🔺آواتارسازی 🔺توزیع و انتشار محصولات 🔺مشاوره و منتورینگ 🔺کنش گری اجتماعی 🔺ایجاد حرکت مردمی 🔺مطالبه گری 🔺مساله شناسی 🔺ارزیابی کارکرد 🔺تجربه نگاری هر معنا یک مفهوم دارد هر مفهومی یک کارکرد ونقشی دارد با تبیین هر معنا میتوانیم واکاوی نماییم و ابعاد یک مساله را شناساسیی کنیم. 🔅تمد🔅 🆔 @Temod_uni
۱۵ مهر ۱۴۰۰
🇮🇶🇸🇾🇵🇸🇱🇧🇮🇷کنشگری
🛑مفاهیم اساسی در مدیریت فرهنگی #ترمینولوژی 💢ابعاد نقش آفرینی فرهنگی 🔺نواوری و ایده پردازی 🔺جریان
مقام معظم رهبری: 🔸یکی از چیزهایی که در هر حرکت عمومی و در هر نهضت لازم است این است که براساس تفکرات و مبانی پایه این نهضت و این جریان هم بایستی ((واژه‌سازی)) بشود هم بایستی ((نهادسازی)) بشود. وقتی یک فکر جدید مثل فکر حکومت اسلامی و نظام اسلامی و بیداری اسلامی مطرح می‌شود،مفاهیم جدیدی را در جامعه القا می کنند لذا این حرکت و این نهضت باید واژه‌های متناسب خودش را دارا باشد اگر از واژه‌های بیگانه وام گرفت فضا آشفته خواهد شد. 90/7/22 🔅تمد🔅 🆔 @Temod_uni
۱۵ مهر ۱۴۰۰
🔸تحلیل وضعيت دانشجويان کشور در ایام کرونا ✅مشارکت دانشجویان در فعالیت های فرهنگی، فقط 15 درصد می باشد.این عدد در دهه 60 بالای 60 درصد در دهه 70 بالای 50 درصد بوده است .سیر مشارکت دانشجویان در تشکل ها مرتب کاهش داشته است ✅تشكل هاي دانشجويي اعم از رسمي و غير رسمي، عمدتا فاقد فعالیت در این ایام بوده اند و منحصر در شوراي مركزي هستند؛ به همين دليل، تعداد حرکت های اجتماعی دانشجويي در سالهاي اخير به حداقل ممكن رسيده و اگر هم برگزار شود بسيار محدود بوده و استقبالي از سوي دانشجويان صورت نمي گيرد. ✅ضعف مباحث تئوريك، مطالعه و آگاهي هاي فكري سياسي، مشهودتر از گذشته است و خلاء جدي در اين حوزه وجود دارد. ✅تشكل ها در حال حاضر بيشتر بروز و ظهور رسانه اي دارند تا عملياتي. اين حضور رسانه اي نيز اغلب از طريق مصاحبه و گفتگو است تا نوشتن و بيانيه دادن و مسلما در ادامه شرایط حضوری تشکل های دانشجویی پیوست مجازی را خواهند داشت ✅تشكل هاي نوپا و تازه تأسيس،به عنوان يك نقطه ضعف جدي در فضاي اجتماعي سياسي دانشگاهها مطرح خواهند شد؛ چراکه انتقال تجربیات و جایگزینی نسل جدید رخ نداده است و فاقد برنامه ریزی به اقتضا شرایط کرونایی بوده اند ✅روي آوردن دانشجويان به فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي و ايجاد تريبون هاي مجازی متعدد، اعتبار و تاثير تشكل ها را (که لازمه آن حضور عینی بوده)،كاهش داده است. ✅سن اعضاي شوراي مركزي تشكل ها نسبت به گذشته كمتر شده است و دانشجويان تحصيلات تكميلي به ندرت تمايلي به عضويت دارند. ✅چه جريانات رسمي و چه غير رسمي هيچكدام قابليت جريان سازي بنيادي را ندارند. ولي فضاي شايعه و عمليات رواني خيلي راحت تر از قبل شده است. ✅تشکل‌های موفق بخشی از هزینه‌های خود را با هنر مشارکت حل می‌کنند ولی در شرایط کنونی در بسیاری از تشکل‌ها انگیزه‌های مادی و اقتصادی در حال قوت گرفتن است که در صورت ادامه این روند، تفاوت معناداری را میان اعضای واقعی و اسمی هر تشکل ایجاد می‌کند. ✅مطلوبیت و روند کنونی در دانشگاه‌ها به‌سوی دانشگاه غیرسیاسی است در صورت ادامه این روند فضای انفعال و احساس عدم تأثیرگذار بودن در بین دانشجویان حاکم خواهد شد. ✅در اغلب گزارش های پیمایشی، انگیزه درسخوانی دانشجویان پایین گزارش می شود که می تواند علتهای گوناگونی داشته باشد از جمله : پایین بودن امید به اشتغال ✅آسیب های اجتماعی در فضای اقمار دانشگاهیان بیشتر شده است ✅نسبت استادی و شاگردی در دانشگاهها کمرنگ است واغلب اساتید صرفا به تدریس می پردازند و تربیت و وجه عاطفی استادی مغفول است. ✅الگوی مصرف و اوقات فراغت دانشجویان از حالت تحرکی بودن،دسته جمعی بودن به حالت فردی و غیر متحرک تبدیل شده است و نقش قوه تخیل در دانشجویان نسبت به قوه عقلیه بیشتر گردیده است. ✅قطعاً 15 درصد تشکل ها در پساکرونا ریزش خواهند کرد ✅ستاد ها دست به فعالیت های شبکه سازی زده اند ولی به علت عدم دسترسی و موقعیت حضوری، غالب ستادهای دانشگاهی و فرهنگی فاقد شبکه نیروی انسانی هستند 🔸سخن انتهایی اگر این تعبیر سنگینی نباشد ما به یک انقلاب فرهنگی عملیاتی، نه انقلاب فرهنگی سیاستگذاری، نیاز داریم که استاد، دانشجو و کارکنان به میدان بیایند.همانندورزشکاری که 6 ماه ورزش نکرده و حالا میخواهد دوباره به ورزش بازگردد، روزهای اول، روزهای سختی است و نیازمند حمایت همه بخشهای نهاد دانشگاه است تا این تحرک اتفاق بیفتد. 🔅تمد🔅 🆔 @Temod_uni
۱۷ مهر ۱۴۰۰
🖍مهارت افزایی 👨‍🎓هرچند با گذشت زمان، مهارت و دانش شما ارتقا پیدا می‌کند اما، ماندن در وضعیتِ ذهنیِ یک تازه‌کار، دارای ارزشی بالقوه است. دو روان‌شناس به نام‌های دیوید دانینگ و جاستین کروگر، طبق آنچه که به اثر دانینگ-کروگرشناخته می‌شود، نشان دادند افرادی که بدترین عملکرد را در آزمایش‌های شناختیِ مختلف داشتند همان‌ کسانی بودند که اکثراً عملکرد واقعی خود را «آشکارا دستِ بالا گرفته بودند». یعنی کسانی که «هم بی‌مهارت بودند و هم از بی‌مهارتی‌شان غافل». 👨‍🎓این موضوع قطعاً می‌تواند مانع بزرگی بر سر راه آدم‌های تازه‌کار باشد. اما پژوهشِ بیشتر نشان داد که تنها چیزی که از اصلاً ندانستن بدتر است، کم دانستن است. این الگویی است که در دنیای واقعی هم می‌شود آن را مشاهده کرد: پزشکانی که یک روش جدید برای جراحی ستون فقرات یاد می‌گیرند، بیشترین اشتباهات را در جراحی اول یا دوم انجام نمی‌دهند، بلکه احتمالاً در جراحی پانزدهم مرتکب آن می‌شوند؛ بیشترین خطاهای خلبانی را خلبان‌های مبتدی مرتکب نمی‌شوند، بلکه بیشترین احتمال اشتباه مربوط به خلبان‌هایی است که حدود هشتصد ساعت سابقۀ پرواز دارند. 👨‍🎓البته منظورم این نیست که باید از حرفه‌ای‌ها بیشتر از مبتدی‌ها بترسیم. حرفه‌ای‌هایی که «هم ماهرند و هم می‌دانند که ماهرند»، در فرایند حل مسئله، با اختلاف از تازه‌کارها کارآمدتر عمل می‌کنند. این‌دسته از حرفه‌ای‌ها در شرایط متغیر هم از مبتدی‌ها بهتر عمل خواهند کرد (مثلاً احتمال بیشتری دارد که بهترین شطرنج‌بازها در شطرنج سرعتی هم از بقیه بهتر باشند). حرفه‌ای‌ها می‌توانند درمواقع لزوم از تجربۀ بالاترشان استفاده کنند و واکنش‌های تراش‌خورده‌تری را از خودشان نشان دهند. یک شطرنج‌باز تازه‌کار کلی وقت تلف می‌کند تا بتواند انواع حرکت‌های ممکن را در ذهنش مجسم کند درحالی‌که یک استادبزرگ تمام تمرکزش را مستقیماً بر بهترین گزینه‌ها معطوف خواهد کرد (حتی اگر در ادامهْ زمان زیادی را صرف محاسبه و انتخاب بهترین گزینه از بین آن‌ها کند). 👨‍🎓بااین‌حال به‌قول استادِ ذِن، سوزوکی، همین «عادت‌های استادی» می‌تواند دردسرساز شود؛ به‌خصوص زمانی که پای راه‌حل‌های جدید در میان باشد. آدم‌های حرفه‌ای، با همۀ حرفه‌ای بودنشان، گاهی ممکن است چیزی را ببینند که انتظار داشته‌اند ببینند. یک شطرنج‌باز حرفه‌ای ممکن است چنان فکرش درگیر حرکتی شود که از بازی‌های قبلی در خاطرش مانده، که از حرکت بهتری که می‌تواند در بخش دیگری از صفحۀ شطرنج انجام دهد غافل شود. 👨‍🎓تمایل انسان‌ها به انتخاب گزینه‌های آشنا از روی پیش‌فرض -که حتی در مواجهه با راه‌حل‌های جدید و پیشرفته‌تر هم اتفاق می‌افتد- را اصطلاحاً اثر اینشتلونگ می‌نامند. 👨‍🎓در مسئلۀ معروفی موسوم به «مسئلۀ شمع»، از شرکت‌کننده خواسته می‌شود تا فقط با استفاده از یک قوطیِ پر از کبریت و یک جعبۀ پر از پونز، یک شمع را به دیوار متصل کند. افراد برای حل این مسئله به دردسر می‌افتند چراکه درمورد جعبۀ پونز گرفتار مشکلی به نام «تثبیت کارکردی»۶می‌شوند و آن جعبه را فقط به‌چشم ظرفی برای نگهداری پونز می‌بینند و نمی‌توانند آن را ازلحاظ نظری به‌عنوان یک جاشمعی تصور کنند. البته از قرار معلوم گروهی از مردم هم هستند که خیلی عالی از پس این مسئله بر می‌آیند: بچه‌های پنج‌ساله. 👨‍🎓اما چرا؟ محققانی که این مطلب را کشف کردند معتقدند که بچه‌های کوچک‌تر در «ادراکِ کارکرد» سیال‌تر از بچه‌های بزرگ‌تر یا افراد بالغ عمل می‌کنند. آن‌ها کمتر درگیر این موضوع هستند که چه‌چیزی برای چه‌کاری ساخته شده است و بیشتر از دیگران می‌توانند اشیا را فقط به چشم چیزهایی ببینند که می‌توانند به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. پس تعجبی ندارد که بتوانند به‌راحتی از پس فناوری‌های جدید بر بیایند؛ چون همه‌چیز برای آن‌ها جدید محسوب می‌شود. 👨‍🎓کودکان، به معنای واقعی کلمه، ذهن تازه‌کاری دارند که آمادگی پذیرش گسترۀ وسیع‌تری از احتمالات را دارد. آن‌ها جهان را با چشمانِ تروتازه‌تری می‌بینند. چشمانی که کمتر زیر فشار تعصبات و تجربیات قبلی قرار دارد. چشمانی که کمتر تحت هدایت چیزهایی است که از درستی‌شان اطمینان دارند. 🔅تمد🔅 🆔 @Temod_uni
۱۸ مهر ۱۴۰۰
🔺شعار رئیس جدید صدا و سیما و مسیر سخت پیش روی او ▫️روزِ گذشته پیمان جبلی رسماً به عنوان رئیس رسانه ملّی معرفی شد. او در آیین معارفه، به "هویت‌محوری و عدالت‌گستری" تأکید کرد که شعار دوره جدید مدیریت صدا و سیما خواهد بود. ◽️ این عبارتِ جبلی بازتاب‌های فراوانی داشت و بسیاری از کارشناسان این عبارت‌ها را که رئیس جدید رسانه ملّی به آن اشاره کرد: «در صداوسیما هویت ما مزیت نسبی ماست. صداوسیما باید دانشگاه هویت شود» را امیدوارکننده دانستند. او همچنین به پرچمداری استقلال و خلاقیت اشاره کرد که نباید صداوسیما نماد انفعال و تقلید باشد؛ وقتی به ظرفیت‌های عظیم درون و بیرون سازمان نگاه می‌کنیم این واقعاً شدنی است.جبلی در مراسمِ معارفه همچنین خاطرنشان کرد که نباید پیوست عدالت در طراحی‌ها و تولید در هیچ‌یک از سطوح و حوزه‌های متنوع فراموش شود. ◽️جبلی از بدنه کارشناسی صداوسیماست و همین نقطه امیدی برای بسیاری از صداوسیمایی‌هاست تا با حضور او که به همه آسیب‌ها و چالش‌های این سازمان واقف است بتوان این سازمان را از سکون و انفعال به منشأ اثر بودن سوق داد. ◽️اگرچه علی عسکری هم از بدنه صداوسیما بود اما یک تفاوت ماهوی بین نگاه رئیس سابق و رئیس جدید در رویکرد و شیوه کاری آنها وجود دارد؛ علی عسکری با توجه به سوابق کاری و تحصیلات مهندسی‌اش بیشتر توانست به رشد دیجیتالی و اچ دی شدن شبکه‌های سیما و زیرساخت‌های فنی کمک کند و نگاهی سخت‌افزاری و تکنسینی داشت اما جبلی نگاهی نرم‌افزاری دارد و حوزه کاری‌اش سال‌ها محتوا بوده است. تحصیلاتش هم دکتری فرهنگ و ارتباطات است و می‌توان انتظار داشت که رسانه پویاتری در دوره جدید را شاهد باشیم. ◽️اما اگر نگاهی به شعار پیمان جبلی داشته باشیم که از این عبارت استفاده کرد «رسانه هویت‌محور و عدالت‌گستر»؛ چند نکته لازم است که حامد فاتحی یکی از مدیران روابط عمومی صداوسیما درباره این شعار نگاه جالبی داشته و نوشته است: بارها حکم انتصاب حضرت آقا برای رئیس جدید صداوسیما را خوانده‌ام؛ از انتظارشان برای آگاهی‌بخشی و معرفت‌افزایی این دانشگاه در فضای عمومی کشور گرفته تا رشد کیفی برنامه‌ها و ارتقای سرمایه انسانی و محورهای راهبردی دیگر... شرایط فعلی سازمان را که می‌بینم، دقت‌نظر و اشراف آقا با تأکیدشان به «تلاش شبانه‌روزی» بیشتر توجهم را جلب می‌کند! پیمان جبلی کار سختی را در پیش دارد؛ صحبت‌های دلگرم‌کننده‌ و از طرفی حضور میهمان‌های خاص و نماینده‌‌هایی از اقشار در مراسم معارفه، امید را در دل‌ها زنده کرد، خلاصه اینکه با هنرمندی پیام روشنی را به مردم و اهالی رسانه دادند. ◽️در کنار انتصابات خوب و امیدوارکننده در ادوار گذشته، نقاط ضعف جدّی هم وجود داشت، اینکه شاهد بودیم در برخی موارد به اسم تحقق مطالبه حضرت آقا در خصوص جوان‌گرایی، برخی آقازاده‌های سفارش شده و کم‌تجربه در رأس مدیریت‌های کلان در رسانه قرار گرفتند و به نوعی دوره کارآموزی را همزمان با مدیریت سپری کردند و همچنان حضورشان برای رسانه ملّی و حتی نظام هزینه ایجاد می‌کند، به نظر می‌رسد که باید ساز و کار شفاف و پاکیزه‌ای برای انتصاب جوانان مستعد و نخبه طراحی و اجرا بشود. ◽️از طرفی دیگر رانت معدود مدیرانی که شهوت دیده شدن دارند و مستقیم یا غیرمستقیم خود یا خانواده‌شان در فرایند تولید یا حتی اجرا ورود می‌کنند، پایان یابد. همچنین فقدان سازوکار اجرایی مناسب برای تکریم بازنشسته‌هایی که عمر و جوانی‌شان را در این سازمان گذاشته‌اند و همچنان از بی‌مهری‌ها دلخورند و مصادیق بسیار دیگری که در این مقال نمی‌گنجد. همان‌طور که رهبر انقلاب عبارت معروفی با این مضمون فرمودند «همیشه جبهه را از بالا ببینید»، به نظر می‌رسد پیمان جبلی با تجربه ارزشمندی که در رده‌های مختلف مدیریت رسانه ملّی داشتند، جبهه صداوسیما را از بالا رصد می‌کنند و افق روشنی را برای تحقق اهداف‌شان ترسیم کردند. ◽️باید دید پیمان جبلی با این همه سال تجربه در فضای صداوسیما چگونه از پس چالش‌های موجود رسانه ملی برخواهد آمد و بنابر گزارش‌های مردمی که در همین برنامه به صورت آیتم پخش شد و بسیاری از مردم در کوچه و بازار، ابراز امیدواری می‌کردند با حضور رئیس جدید و تغییرات و تحولات مدیریتی در رسانه ملّی، اعتماد مردم به این رسانه برگردد، همه امیدواریم که مسئولین رسانه ملّی بتوانند با اشرافِ درست به ذائقه و سلیقه مخاطب، اعتماد مردم را بیش از گذشته جلب کنند و صداوسیما را به رسانه‌ای کارآمد و اثربخش در تراز انقلاب اسلامی تبدیل کنند. 🔅تمد🔅 🆔 @Temod_uni
۱۹ مهر ۱۴۰۰
📝 مطالعه بیشتر | آشنایی با موضوع «تبیین» در بیانات رهبر انقلاب 🔻 رهبر انقلاب اسلامی اخیرا تأکید کردند: «به مسئله‌ی «تبیین» اهمّیّت بدهید. خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود... «حرکت تبیین» خنثی‌کننده‌ی توطئه‌ و حرکت دشمن است... هر کدام از شما به عنوان یک وظیفه، مثل یک چراغی، مثل یک نوری پیرامون خودتان را روشن کنید.» ۱۴۰۰/۰۷/۰۵ 🔸 در نگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای موضوع «تبیین» یکی از اساسی‌ترین موضوعات در منظومه‌ی معارف انقلاب اسلامی و یکی از سرفصل‌های جدی در حرکت انقلابی است. موضوعی که اصل پیروزی انقلاب به برکت آن بوده و ماندگاری و پیشرفت این حرکت هم در پرتو توجه و اهتمام نسبت به آن به دست می‌آید. 👈 پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR جهت آشنایی هر چه بیشتر مخاطبین عزیز با ابعاد بحث، مجموعه فیش‌های موضوعی بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی «تبیین» را منتشر می‌کند. 🔹 در بخش «جملات برگزیده» هم جملات کلیدی و مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی این موضوع آورده شده است. 📥 دسترسی: ↙️ فیش‌های موضوعی «تبیین»: https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1822&npt=12#87239 فیش‌های جملات برگزیده‌ی «تبیین»: https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1822&npt=2#87301 🔅تمد🔅 🆔 @Temod_uni
۱۹ مهر ۱۴۰۰
📌جهاد سازندگی چه بود، چه هست و چه باید باشد؟(1) 📌من اعلام می‌کنم ما این سیستم اداری و بوروکراسی حاکم بر کشور را قبول نداریم. این نظام بوروکراسی و دیوان‌سالاری ضدانقلاب است؛ نه آدم‌هایش، خود سیستم. چون برای حل مشکلات مردم بنا نشده است. برای حاکمیت غرب و استبداد بر کشور طراحی شده است. .... کار اصلی در این مملکت واژگون کردن کل این سیستم است. (شهید بهشتی سخنرانی در جمع مردم شهر ری 1358) این جمله را یکبار دیگر بخوانید از نظر شهید بهشتی کار اصلی انقلاب در حیطه حکومت داری در این مملکت واژگون کردن سیستم بوروکراسی و جایگزینی یک نظم جدید بوده است. 📌 برای اینکه خیالتان راحت بشود که این تنها یک جمله هیجانی در یک خطابه انقلابی نیست می‌توانیم به مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی و فصل قوه مجریه مراجعه کنیم. «قوه مجریه به دلیل اهمیت ویژه‌ای که در رابطه با اجرای احکام و مقررات اسلامی به منظور رسیدن به روابط و مناسبات عادلانه حاکم بر جامعه دارد و همچنین ضرورتی که این مساله حیاتی در زمینه سازی وصول به هدف نهایی حیات خواهد داشت بایستی راهگشای ایجاد جامعه اسلامی باشد. نتیجتاً محصور شدن در هر نوع نظام دست و پا گیر پیچیده که وصول به این هدف را کُند و یا خدشه‌دار کند از دیدگاه اسلامی نفی خواهد شد. بدین جهت نظام بوروکراسی که زائیده و حاصل حاکمیت‌های طاغوتی است به شدت طرد خواهد شد تا نظام اجرایی با کارایی بیشتر و سرعت افزون‌تر در اجرای تعهدات اداری به وجود آید.» تکرار کنیم نظام بروکراتیک از جلوه‌های حاکمیت طاغوت است و باید به شدت نفی شود. 📌 نظام اجرایی جدیدی که جای نظام بروکراتیک قبلی را می‌گیرد، مبتنی بر یک عقلانیت جدید است. نکته مهم در فهم این نظم جدید «نگاه خمینی» است. در نگاه خمینی حتی در روز 23 بهمن 1357 هنوز انقلاب پیروز نشده است و فقط دست اجانب و حکام خائن کوتاه شده است (همان چیزی که ما به عنوان کل انقلاب اسلامی می‌شناسیم!) پس مردم هنوز باید در صحنه باشند. دیدارهای ماه‌های اول ورود امام پر است از تقاضای امام و تاکید بر ناتمام بودن انقلاب و ضرورت در صحنه بودن مردم. یکی از نیازهای جدید انقلاب سازندگی است و جهاد سازندگی در پاسخ به همین نیاز شکل می‌گیرد. خرابيها بسيار است: در جهت اقتصاد، در جهت فرهنگ، در جهت ارتش، در جهات ديگر. و اين با كوشش همه جانبه همه اقشار ملت بايد ترميم بشود كوشش كنيد اجانب را بيرون كنيد. اين قدم اول است. قدم دوم، قدم سازندگى است، مهمتر از قدم اول است. قدم سازندگى از حالا به بعد شروع مى‏شود. (20 بهمن 1357) به تاریخ دقت کنید بیست بهمن پنجاه و هفت! 📌 این عقلانیت جدید به صورت طبیعی نیاز به نهادهای جدیدی دارد که باید در تعامل امام و مردم ساخته می‌شوند. در این نهادها دوگانه امام و امت حاکم است. امام فرمان داده است و امت به میدان می‌آید. اما دوگانه بوروکراسی در چارچوب دولت و ملت است. سازندگی کار دولت است و ملت شهروند است و از آن اطاعت می‌کند و نهایتا مشارکت دارد. در دوگانه امام و امت اساسا بدنه محرکه جامعه مردمند و مرکز تنظیم‌گر امام است. ایده انقلاب اداری شهید بهشتی هم –که یک پاراگراف از آن را در اول بحث خواندید- در این چارچوب تعریف می‌شد. اول باید فضاهایی خارج از نهادهای اداری با هویت انقلابی تشکیل شود و پس از آنکه این فضاها نظام درونی خود را بر اساس مطلوبیتهای انقلابی شکل دادند و حالت نهادی گرفتند آنگاه این نظم انقلابی بر سایر ادارات حاکم شود. 📌 این دیدگاه مبنای تشکیل نهادهای انقلابی بودند که با طلوع انقلاب متولد شدند. جهاد سازندگی، سپاه پاسداران، کمیته‌های انقلاب اسلامی، دادگاه‌های انقلاب، هیات‌های هفت نفره زمین، بنیاد شهید، بنیاد مستضعفان و جانبازان، نهضت سواد آموزی، کمیته امداد امام خمینی، بسیج مستضعفان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ..... 🔅تمد🔅 🆔 @Temod_uni
۲۱ مهر ۱۴۰۰
📌جهاد سازندگی چه بود، چه هست و چه باید باشد؟(2) 📌 در مقابل این نگاه امام، دولت موقت بازرگان بود. دولت موقت در همان روزهای اول در بیانیه‌ای بعد از تبریک پیروزی انقلاب از مردم می‌خواست از خیابان به خانه برگردند تا دولت بازسازی را شروع کند. دعوایی که بعدها ادامه یافت و دولت موقت نهادهای انقلابی را مزاحمانی می‌دانست که یک بی‌نظمی و حالت «دولت در دولت» درست کرده‌ بودند. تمایل این بود که اگر قرار نهاد جدیدی باشد ارگانی از دولت باشد نه نهادی انقلابی! این تعبیر از زبان بنی صدر هم شنیده می‌شود و بعدتر از زبان دیگرانی که انقلابی به نظر می‌آمدند مثل عبدالله نوری نماینده امام در جهاد سازندگی! و هاشمی رفسنجانی که رئیس مجلس وقت بود. 📌 این جمله دولت در دولت یعنی همان هدفی که شهید بهشتی می‌خواست. ایده انقلاب اداری شهید بهشتی این بود که برای قوام گرفتن نظم مردم‌سالار و تبدیل آن به حالت نهادی باید محیطهای جداگانه موازی شکل بگیرد تا ظرف نظم جدید مردم‌سالار باشد تا پس از قوام گرفتن این نظم جدید مردم‌سالار، آن را جایگزین نظم بوروکراتیک قبلی کنند. طبیعتا این محیط خاصی که نظم فارغ از نظام اداری و اجرایی کشور را تجربه می‌کرد در حیطه کار با دولت اشتراک داشت و مومنان به بروکراسی که خودشان را نسخه اصل عقلانیت می‌دانستند این وضعیت جدید را یک مزاحمت و یک آشتفگی قلمداد می‌کردند. 📌 اتفاقی که در سالهای میانه دهه شست می‌افتد کاملا به عکس آن چیزی است که انقلاب اسلامی دنبال می‌کرد. خود سال 1360 از این جهت یک سال کلیدی است. ظرف سه ماه از تیر تا شهریور 1360 بخش اعظم اعضای اصلی دو قوه مقننه و قضائیه کشور –در انفجار هفت تیر- به شهادت می‌رسند. دولت رجایی و باهنر نیز تنها 28 روز پس از تشکیل در انفجار دفتر نخست‌وزیری به شهادت می‌رسند. رجایی و بهشتی اصلی‌ترین پشتیبان‌های ایده نظم مردم‌سالار در بدنه اجرایی کشور بودند. آیت الله خامنه‌ای پشتیبان دیگر این ایده، در همان سال شست رئیس‌جمهور می‌شود. جایگاهی که با وجود نخست وزیر عملا از سیستم اداره کشور، دور افتاده است. 📌 آنچه از میانه دهه شست شاهد آن هستیم تاریخ نزاع رهبران انقلاب با جریان مومن به بروکراسی است که بخشی از آن در دل نیروهای انقلابی هم جای گرفته بوده است. 🔅تمد🔅 🆔 @Temod_uni
۲۱ مهر ۱۴۰۰
🖊آشنایی با چند مبحث ارایه 📌اگر دنبال اتصال پاورپونت لپ تاپ به گوشی هستید و میخواهید ارایه باکلاس داشته باشید https://b2n.ir/z63302 📌اگر دنبال بانک ارایه های مختلف از اساتید مطرح هستید https://www.slideserve.com https://www.slideshare.net/ 📌اگر دنبال آشنایی قابلیت زوم کردن پاورپونت هستید و مانند پرزی پاور خود را میخواهید طراحی کنید https://b2n.ir/z62813 🔅تمد🔅 🆔@Temod_uni
۲۱ مهر ۱۴۰۰
🔺مقایسه جالب امام خمینی(ره) با نواب 📌محمد مهدی عبد‌خدایی که در جوانی مرید شهید نواب و حضرت امام خمینی (ه) بوده، امام را نورافکنی در سطح مرجعیت می‌داند و شهید نواب را روحانی عملگرای سیاسی در سطح یک چراغ! https://b2n.ir/b12693 🔅تمد🔅 🆔@Temod_uni
۲۲ مهر ۱۴۰۰
❇️ یک «گذرگاه خاص‌الخاص عرفانی» الگوی امروزِ ما 👈دیدگاه رهبر معظّم انقلاب دربارۀ مکتب عرفانی حضرت آیت‌الله سید علی قاضی (قدّس سرّه) 🔹 ما در بین سلسله‌ی علمی فقهی و حِکمی خودمان در حوزه‌های علمیه - در این صراط مستقیم - یک گذرگاه و جریان خاص‌الخاص داریم که میتواند برای همه الگو باشد، هم برای علما، هم برای آحاد مردم و هم برای جوانها؛ میتوانند واقعاً الگو باشند. 🔸 اینها کسانی هستند که به پایبندی به ظواهر اکتفاء نکردند، در طریق معرفت و طریق سلوک و طریق توحید تلاش کردند مجاهدت کردند کار کردند، و به مقامات عالیه رسیدند. 🔹 و مهم این است که این حرکت عظیم سلوکی و ریاضتی را نه با طرق من‌درآوردی و تخیّلی - مثل بعضی از سلسله‌ها و دکانهای تصوّف و عرفان و مانند اینها - بلکه صرفاً از طریق شرع مقدّس آن هم با خبرَویّت بالا، به دست آوردند. 🔺 همین سلسله‌ی مرحوم آقای قاضی - مجموعه‌ی این بزرگواران که از مرحوم حاج سید علی شوشتری شروع میشود - همه‌شان مجتهدین طراز اول بودند. 🔹 .... این یک گذرگاه فوق‌العاده‌ای است؛ گذرگاه خاص‌الخاص است. برای ماها از این جهت حجّت است که ما بفهمیم این هم هست؛ این مقامات، این حرکت، این سلوک، این خلوص در راه خدا هست. 🔸 هیچ اهل بُروز مکاشفات و مانند اینها هم نبودند؛ خب خیلی چیزها از آنها نقل شده - نقلیات موثقی که در مورد عجایب زندگی مرحوم آقای قاضی که به نظر ماها عجایب است نقل شده، یکی دو تا نیست؛ موثق هم هست، آدم یقین پیدا میکند از صحّت طُرقی که دارد - لکن اصلاً اینها در زندگی این بزرگوارها اهمیتی ندارد، نقشی ندارد. خود ایشان هم به شاگردهایشان میگفتند؛ میگفتند اگر چنانچه یک حالت مکاشفه‌ای برایتان دست داد اعتناء نکنید، کارتان را بکنید، ذکرتان را بگویید، آن حالت خشوع را حفظ بکنید؛ یعنی مقامات اینها این است. 🗓 ۱۳۹۱/۰۴/۲۶ 🔅تمد🔅 🆔@Temod_uni
۲۲ مهر ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مرور یک واقعیت اگر نظر تحلیلی موافق و مخالفی در این باره بود که حتما هست؛ما را هم در جریانش قرار بدهید🙏 🔅تمد🔅 🆔@Temod_uni
۲۲ مهر ۱۴۰۰