eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.7هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ زبان فارسی در کلام اهل بیت 🔹 در منابع روایی شیعه موارد زیادی داریم که امامان شیعه به زبان پارسی هم سخن می‌گفتند. آن هم به صورت مسلط و حتی با لهجه‌ی مناطق مختلف ایران. 🔸 عبد الله بن فرقد قال خرجنا مع أبی عبد الله ع متوجهین إلی مکه حتی إذا کنا بسرف استقبلنا غراب ینعق فی وجهه فقال مت جوعا ما تعلم من شی‌ء إلا و نحن نعلمه إلا أنا أعلم بالله منک … أنه دخل علیه قوم من أهل خراسان فقال ابتداء من غیر مسأله من جمع مالا من مهاوش أذهبه الله فی نهابر فقالوا جعلنا الله فداک ما ندرک هذا الکلام فقال الامام علیه السلام از باد آید بدم شود … 📝 راوی گوید با امام صادق علیه السلام بودم جمعی از اهل خراسان وارد شدند … امام به آنان توصیه کرد. اهل خراسان گفتند: فدای شما شویم. آنچه فرمودید را فهم نکردیم. آنگاه امام صادق علیه السلام فرمود: از باد آید بدم شود. (یعنی بادآورده را باد می‌برد) و این را به زبان پارسی گفت. 🔰 @adyanuniv 🔰
⭕️ چرا حلول که بطلانش از کسی پوشیده نیست، از ارکان تصوف قرار داده شده است؟ حلول عبارت است از اختصاص چیزی به چیزی، آن‌گونه که اشاره به یکی از آن دو عین اشاره به دیگری باشد و آنچه حلول کند را "حالّ" و آنچه در آن حلول کنند را "محلّ" نامند. 🔸 گروهی از صوفیه گمان می‌کنند که خدای متعال در آدمی حلول می‌کند و معتقدند که حق‌تعالی در پیامبران و امامان حلول کرده است. 📚 هاشم معروف الحسنی، تصوف و تشیع، مترجم محمدصادق عارف، صص 330 تا 333 🔹بر همین اساس بزرگان صوفیه مانند منصور حلاج، بایزید و دیگران ادعای "انا الحق" و "انا الله" نموده‌اند.☹️ عطار نیشابوری بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای گفته است: منم الله در عین کمالم منم الله در عین وصالم منم الله خود در خود بدیدم به خود گفتم کلام حق شنیدم 📚 عطار نیشابوری فریدالدین، تذکره الاولیاء، ج 1، ص 160 🔰 @Adyanuniv 🔰
✅نخستین کسى که علنا در دولت صفویه با صوفیه درافتاد و عقاید خرافى آنها را به باد انتقاد گرفت، عالم عظیم الشّأن ملّا محمد طاهر قمى استاد اجازه علّامه مجلسى بود که شیخ‌الاسلام قم بوده، و از محدّثین نامور بشمار مى‌آمده. 🔸اصالتا شیرازى ولى در قم سکونت داشته، چنان که خود می‌گوید نخست بى‌علاقه به صوفیه نبوده، ولى بعدها که پى به فساد مشرب آنها می‌برد، سرسختانه به مبارزه با آنان قیام می‌کند، آن‌هم در دولت صفویه که صوفیان به یاد آن شارب می‌جوند! 🔺ملّا محمدطاهر کتاب‌هایى چند در ردّ صوفیه نوشته که از جمله «ملاذ الاخیار» بعربى، و «تحفة الاخیار» که به فارسى سلیس و پر مغز است. 📚 دوانی علی، مهدى موعود (ترجمه جلد سیزدهم بحارالانوار)، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1378، چاپ 28، ص 127 🔰 @Adyanuniv 🔰
تحفه-الاخیار.pdf
28.54M
✅دانلود کتاب تحفة الاخیار در رد صوفیه 💠ملا محمدطاهر قمی از علما و فقیهان قرن دهم و یازدهم هجری بود که در دوران صفویه می زیست. وی با پذیرفتن ‌تصدی مناصب دینی و اجتماعی نظیر «شیخ الاسلام» و «امام جمعه قم» سعی در احیای سنت‌های شیعه و از بین بردن عقاید باطل رواج یافته در سطح جامعه را داشت. 🔆کتاب تحفة الاخیار منحصراً در نقد تصوف نوشته شده است. در اصل، این کتاب شرح «قصیده رائیه» فارسی ملا محمدطاهر قمی‌ است که در مدح حضرت امام علی علیه‌السلام سروده است. 🔶 تحفةالاخیار به زبان فارسی و در دو جلد نگاشته شده که جلد اول در رد عقاید صوفیه است. 🔷ملا محمدطاهر در افشاگری‌های خود بر ضد صوفیان به مردم هشدار داد: «ای شیعیان! برای آن که دین و ایمان خود را حفظ کنید، از جماعت صوفیان دوری کنید و از وسوسه‌های این شیاطین بپرهیزید و فریب حالات و صفات آنان را نخورید...» محدث ارموی در مورد رواج صوفی‌گری در آن زمان و شجاعت و توانایی علمی ‌محمدطاهر قمی‌ در مبارزه با این جریان، می‌گوید: «... مصنف نخستین کسی است که در آن زمان به تألیف کتاب مستقلی در این باب پرداخته است و بعد از وی شاگردش شیخ حر عاملی کتاب اثنی عشریه را به تبعیت وی نوشته است». 📚شش رساله فارسی از رسائل مولا محمدطاهر قمی، مقدمه سید جلال‌الدین حسینی ارموی (محدث). 🔰 @Adyanuniv🔰
✅کرامت تراشی در صوفیه 🔸صوفیان نخستین تا قرن چهارم توجهی به مساله کرامت نداشتند و کرامات را فقط بعنوان گواهی برای یقین قلبی در سیر و سلوک تلقی می‌کردند. 💢اما وقتی که صوفیه به شخص محوری روی آورد و توجه به اولیاء در میان صوفیه به مساله‌ای اساسی مطرح شد، انحرافات مبنایی ایشان کلید خورد و توجه ویژه به کرامات اولیاء از جمله انحرافات اساسی صوفیه شمرده شد. 📚عارف و صوفی چه می گویند؟، ص 122 🔹در مقالات شمس آمده است که: «وقتی جنید بغدادی برای پیدا کردن جواب سؤال و مشکل خود نزد احمد زندیق می‌رود، به درخواست احمد زندیق به سماع می‌پردازند و آن‌چنان غوغایی در مُلک و ملکوت به پا می‌شود که جانهای مقدس (فرشتگان) آمدند و گفتند که اگر یک چرخ دیگر بزنی و به رقص خود ادامه دهی، بند افلاک از هم بگسلد و عالم هستی در هم بریزد.» 📚[مقامات شمس تبریزی، ص 52] 🔰 @Adyanuniv 🔰
🌻 امیرالمؤمنین عليه السلام: 🍀 لو سَكَتَ الجاهِلُ مَا اختَلَفَ النّاسُ! 🍀 اگر نادان سكوت اختيار می کرد، میان مردم اختلاف پدید نمی آمد! 📚 كشف الغمّة، ج 3، ص 139. 🔰 @Adyanuniv🔰
ابن تيمية في صورته الحقيقية - صائب عبدالحمید.pdf
224.4K
📚 ✍🏻نویسنده : 👈🏼 به زبان 👈🏼 نویسنده در این کتاب در صدد توضیح و بررسی نظرات شاذ ابن تیمیه برآمده و کتاب خود را به چند بخش تقسیم کرده است. بخش های ابتدایی در رابطه با توسل و زیارت قبر نبی و همچنین جواز لعن معاویه یا عدم جواز او را مورد نقد و بررسی قرار می دهد. بخش های بعدی نظرات ابن تیمیه در رابطه با تجسیم و صفات خداوند و اهل بیت را بیان می کند. در بخش انتهایی نظرات ابن تیمیه در رابطه با علمای اسلام و همچنین اقوال علما در رابطه با ابن تیمیه را بیان می کند. نویسنده پس از بررسی نظرات ابن تیمیه به افکار انحرافی فرقه وهابیت دست پیدا می کند و وهابیت را فرقه ای بدعت گذار و ضاله معرفی می کند و کلام خود را با این آیه به پایان می رساند. منافقان با تظاهر به ايمان همچون مكاران، به خدعه و نيرنگ متوسل شده بودند، با اين كه كافر بودند و به خدا ايمان نداشتند خدا هم به سان مكاران با آنان رفتار كرد. 🔰 @Adyanuniv🔰
bn6759-1.gif
127.6K
📚 ✍🏻نویسنده : 👈🏼 به زبان 👈🏼 نویسنده در این کتاب در صدد توضیح و بررسی نظرات شاذ ابن تیمیه برآمده و کتاب خود را به چند بخش تقسیم کرده است. بخش های ابتدایی در رابطه با توسل و زیارت قبر نبی و همچنین جواز لعن معاویه یا عدم جواز او را مورد نقد و بررسی قرار می دهد. بخش های بعدی نظرات ابن تیمیه در رابطه با تجسیم و صفات خداوند و اهل بیت را بیان می کند. در بخش انتهایی نظرات ابن تیمیه در رابطه با علمای اسلام و همچنین اقوال علما در رابطه با ابن تیمیه را بیان می کند. نویسنده پس از بررسی نظرات ابن تیمیه به افکار انحرافی فرقه وهابیت دست پیدا می کند و وهابیت را فرقه ای بدعت گذار و ضاله معرفی می کند و کلام خود را با این آیه به پایان می رساند. منافقان با تظاهر به ايمان همچون مكاران، به خدعه و نيرنگ متوسل شده بودند، با اين كه كافر بودند و به خدا ايمان نداشتند خدا هم به سان مكاران با آنان رفتار كرد. 🔰 @Adyanuniv🔰
🔶 ابن تیمیه ملعون و جسارت به پدر بزرگوار 🔶 در می‌گوید: عموهای صلی الله علیه و آله و سلم ۴ نفر بودند: ، ، و ؛ عباس و حمزه آوردند، ولی دو نفر دیگر ماندند. یکی از آن دو، ابوطالب بود که از صلی الله علیه و آله و سلم دفاع و حمایت کرد، ولی با کفر از دنیا رفت! و دیگری ابولهب بود و دشمن صلی الله علیه و آله و سلم. 📚 منهاج السنه ج۷ ص۳۰۴ 👈🏻 یعنی در اینجا علیه السلام را با ابولهب، قرین هم قرار داده است. مایه تأسف این است که باز در ادامه می‌گوید: ابو طالب الذی اعان النبی صلی الله علیه و سلم لأجل نسبه و قرابته لا لأجل الله و لا تقربا له. اینکه ابوطالب آمد از صلی الله علیه و آله و سلم دفاع کرد، از این جهت بود که نسب و قرابتی با او داشت و برادرزاده اش بود، او از پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم بخاطر خدا نبود...! 📚 منهاج السنه ج۷ ص۳۰۴ 🔰 @Adyanuniv🔰
ابن تيميّة و إمامة علي (عليه السلام) - السيّد علي الحسيني الميلاني.pdf
756.8K
📚 (عليه السلام) ✍🏻نویسنده : استاد 👈🏼 به زبان 👈🏼 منهاج السنه یکی از کتب شناخته شده ابن تیمیه می باشد که معروف به غنی بودن تهمت و افتراء نسبت به امیرالمومنین و زهرای بتول و ائمه اطهار علیهم السلام و شیعیان است وهمچنین معروف به تعریف و تمجید از بنی امیه و دشمنان امیرالمومنین و حتی مدافع سرسخت ابن ملجم مرادی می باشد. نویسنده در این کتاب به بیان نمونه هایی از بغض و افتراء ابن تیمیه, به امیرالمومنین و همچنین تکذیب فضائل امیرالمومنین پرداخته است و طبق همین هدف کتاب خود را به چند بخش تقسیم بندی کرده است. بخش اول بغض ابن تیمیه به امیرالمومنین(ع) را بیان می کند.بخش دوم تکذیب فضائل امیرالمومنین (ع) مورد نقد و بررسی قرار می دهد. بخش سوم به خلافت امیرالمومنین(ع) می پردازد. بخش پایانی نسبت افتراء ابن تیمیه به امیرالمومنین(ع) اختصاص یافته است. 🔰 @Adyanuniv🔰
ebna_taiimie.jpg
13.4K
📚 (عليه السلام) ✍🏻نویسنده : استاد 👈🏼 به زبان 👈🏼 منهاج السنه یکی از کتب شناخته شده ابن تیمیه می باشد که معروف به غنی بودن تهمت و افتراء نسبت به امیرالمومنین و زهرای بتول و ائمه اطهار علیهم السلام و شیعیان است وهمچنین معروف به تعریف و تمجید از بنی امیه و دشمنان امیرالمومنین و حتی مدافع سرسخت ابن ملجم مرادی می باشد. نویسنده در این کتاب به بیان نمونه هایی از بغض و افتراء ابن تیمیه, به امیرالمومنین و همچنین تکذیب فضائل امیرالمومنین پرداخته است و طبق همین هدف کتاب خود را به چند بخش تقسیم بندی کرده است. بخش اول بغض ابن تیمیه به امیرالمومنین(ع) را بیان می کند.بخش دوم تکذیب فضائل امیرالمومنین (ع) مورد نقد و بررسی قرار می دهد. بخش سوم به خلافت امیرالمومنین(ع) می پردازد. بخش پایانی نسبت افتراء ابن تیمیه به امیرالمومنین(ع) اختصاص یافته است. 🔰 @Adyanuniv🔰