eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
💠کرامت سازی از روش‌های جذب صوفیه ✅ یکی از روشهای جذب عوام کم‌سواد توسط صوفیه نقل کرامت‌سازی‌ هاست! 🔺از کرامت‌سازی عجیب صوفیه، می‌توان به نقل داستانهایی در مورد عبادت و روزه‌داری بزرگان صوفیه همچون و در ایام طفولیت و شیرخوارگی اشاره کرد! 🔺می‌گویند؛ عبدالقادر گیلانی مجموع روزهای ماه رمضان را در ایام طفولیت شیر نخورد و یوم‌الشک نیز شیر نخورد و درنهایت معلوم شد که آن روز از ماه مبارک رمضان بوده است. 📚 نفحات الانس، ص 507 🔺همچنین عطار از ابوطلحه نقل کرده که «سهل تستری آن روز که از مادر متولد شد روزه بود، یعنی شیر نخورد تا وقت نماز. یا خود سهل گفته است که سه ساله بودم که قیام شب داشتم و در چهل شبانه‌روزی، یک مغز بادام می‌خوردم.» 📚 تذکره الاولیاء، ج 1، صص 252 و 268 🔰 @Adyanuniv🔰
💠ادعای همبستگی میان تصوف و تشیع 🔸از دلایل مردود بودن ادعای همبستگی میان تصوف و تشیع این است که تا قرن هشتم تمام صوفیان از اهل سنت بوده و حتی بسیاری از بزرگان صوفیه همچون علاءالدوله سمنانی و غزالی شیعیان را با کلمه زشت و معاندانِه رافضی خطاب می‌کردند. 📚عرفان اسلامی و عرفان التقاطی، ص 317 🔹این دست اهانت‌ها و طعن و تحقیرها در حق شیعیان توسط سران تصوف که همگی از اهل عامه بوده‌اند کم نیست. 🔹درنتیجه باید گفت که نه‌تنها تصوف و تشیع هیچ‌گونه همبستگی و پیوندی بینشان وجود ندارد بلکه دارای تفاوت‌ها و تمایزات مختلفی است که تا قرن‌ها شیعیان به خاطر همین تمایزات از صوفیان بیزاری جسته‌اند. 🔰 @Adyanuniv🔰
🌻 امام جواد عليه السلام: 🍀 منِ استَحسَنَ قَبیحاً كانَ شَریكاً فیهِ. 🍀 آنکه گناهی را تحسین و تایید کند، در آن گناه شریک است. 📚 کشف الغمه، ج 2، ص 349. 🔰 @Adyanuniv🔰
🔶 سلام الله علیه در کلام (۳) 🔶 شافعی از علمای می‌نویسد: و هو ابو جعفر محمدالجواد بن علی الرضا... ولد تاسع عشر رمضان سنه خمس و تسعین و مائه و کراماته رضی الله عنه کثیره و مناقبه شهیره محمد الجواد نهمین از ائمه است، او بسیار است و او مشهور است. 📚الاتحاف بحب الاشراف ص۶۴ 🔰 @Adyanuniv🔰
🔶 سلام الله علیه در کلام (۴) 🔶 از سلام الله علیه چنین یاد می کند: وإن كان صغير السنّ فهو كبير القدر رفيع الذكر، القائم بالإمامة بعد عليّ بن موسى الرضا» امام جواد هرچند سنش کوچک بود. ولي از نظر قدر و منزلت بزرگ و از نظر ياد و آوازه بلند و او فردي است که بعد از امام هشتم را به عهده گرفت. 📚 الفصول المهمة في معرفة الأئمة ص۲۵۳ ، المالكي، علي بن محمد بن أحمد المالكي المكي المعروف بابن الصباغ (متوفاي۸۸۵هـق) 🔰 @Adyanuniv🔰
🔶 سلام الله علیه در کلام (۵) 🔶 پیرامون شخصیت چنین می نویسد: محمد الجواد بن علی الرضا أحد أکابر الائمة ومصابيح الامة من ساداتنا أهل البيت. محمد الجواد فرزند علی [بن موسي] الرضا یکی از بزرگترين ائمه و چراغ روشناي امت است و از و بزرگان ما است. 📚 جامع کرامات الأولياء ص۱۶۸ ، النبهاني، یوسف بن اسماعیل 🔰 @Adyanuniv🔰
✅ منشأ خرقه در تصوف 🔹دلق نام دیگر خرقه، به معنی لباس مخصوص صوفیان است. 🔹در کنار خرقه و دلق، مترادف‌هایی چون جُبّه، مُلمّع، و پشمینه نیز رایج بوده است. 🔹درباره منشا دلق یا خرقه گفته‌اند: خرقه رهبانان که ظاهرا در قرون اول سفید رنگ بوده، بعدها سیاه رنگ شده است. 🔸مقصود از "سو کوران" که فردوسی در شاهنامه از آن صحبت می‌کند، اساقفه (ج اُسقف) نسطوریان مسیحی است که در قرن سوم به ایران پناهنده شده و آن‌ها هستند که لباس پشمینه خشن می‌پوشیده‌اند تا ریاضتی برای آنان باشد. اصطلاح صوفی و صوفیه (به لغت تانیث) که فارسی آن پشمینه‌پوش است، به مردان و زنان مسیحیان اطلاق می‌شده است. 📚 تاریخ تصوف در اسلام، ص 75 و 76 🔰 @Adyanuniv🔰
🌱نماز دهه اول ذی الحجه🌱 🔅امام باقرعلیه السلام می فرمایند: هیچ‌گاه نماز دهه اول ذی الحجه را ترک نکنید، و اگر این نماز را بخوانید، در ثواب اعمال حاجیان شریک خواهید بود، هر چند که به حج نرفته باشید. (سید بن طاووس، الاقبال، ۱۴۱۹ق، ج۲، ص۳۵) 🌴 کیفیت نماز 🌴 نماز دهه اول ذی الحجه در ده شب اول این ماه (از غروب آخرین شب ماه ذیقعده تا شب عید قربان) و بین نماز مغرب و عشاء باید خوانده شود. 🔅این نماز دو رکعت است. در هر رکعت بعد از تکبیره الاحرام ابتدا سوره حمد و بعد سوره اخلاص و سپس باید آیه ۱۴۲ سوره اعراف (وَ واعَدْنا مُوسی‏ ثَلاثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً وَ قالَ مُوسی‏ لِأَخِیهِ هارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ)؛ خوانده شود. 🔰 @Adyanuniv🔰
✅شباهت بین خانقاه و مسجد ضرار 🔸در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله منافقین خواستند مسجد ضرار بنا کنند، که آیه ۱۰۷ سوره توبه بر مذمت و کفر آنها اینگونه نازل شد: «کسانی هستند که مسجدی ساختند برای زیان رساندن ( به مسلمانان) و (تقویت) کفر و تفرقه افکنی میان مؤمنان و کمین‌گاه برای کسی که از پیش با خدا و پیامبرش مبارزه کرده بود.»(توبه/۱۰۷) 🔹در این آیه علّت ضرار بودن مسجدی که منافقان خواستند بنا کنند دو چیز ذکر شده 🔻یکی تفرقه بین مسلمین 🔺و دیگری کمینگاه برای دشمنان. 💠از آنجا که «خانقاه» به قصد جایگاه عبادت و برای کمرنگ نمودن حضور مسلمین در مسجد به وجود آمده و موجب تفرقه بین مسلمین شده است و در هیچ یک از منابع اسلامی (قرآن و سنّت) به آن اشاره نگردیده و در زمان رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم السّلام) نیز چیزی به نام «خانقاه» وجود نداشته است، قطعاً از جمله بدعت‌هایی است که تصوّف در دین به وجود آورده‌اند. 🔰 @Adyanuniv🔰
✅ باستان‌ گرایان و سجده کردن در مقابل خدا ❓ یکی از شبهاتی که فراوان در فضای مجازی، توسط برخی بی‌خبران منتشر می‌شود این است که عده‌ای مسلمان در حال سجده در محضر خداوند یکتا و در طرفی دیگر، موبدان زرتشتی ایستاده به دعا…! 🔹 در پاسخ باید گفت که گذشته از ارزشمندی سجده در مقابل خداوند جان و جهان‌آفرین، این مسئله در ایران باستان و دین‌زرتشتی هم به وفور انجام می‌شد. 🔸 شاهنامه نیز تأیید می‌کند که سجده در مقابل شاهان و اشراف در ایران باستان وجود داشت. برای مثال بزرگان اسطوره‌ای ایران‌زمین در مقابل سام سجده می‌کنند: چو از دور سام یل آمد پدید سپه بر دو رویه رده بر کشید فرود آمد از باره مهراب و زال بزرگان که بودند بسیار سال‏ یکایک نهادند سر بر زمین ابر سام یل خواندند آفرین 🔰 @Adyanuniv🔰
✅نظر فقهاء بر عدم جواز حضور در خانقاه 🔸فقهای عظیم الشأن شیعه به پیروی از مکتب اهل بیت (علیهم السّلام) حضور در خانقاه را ولو به قصد دعا و عبادت و اجرای مراسم مذهبی جایز نمی‌دانند. فقیه عالیقدر شیعه آیت الله العظمی گلپایگانی در جواب کسی که در خانقاه برای عبادت شرکت می‌نموده، فرموده است: «واضح است که معبد مسلمانان مسجد است و رفتن به خانقاه اگر برای این باشد که گمان کنید آنجا خصوصیت و شرافتی بر سایر امکنه دارد، بدعت و حرام است و علاوه این تشکیلات، موجب تفرقه بین مسلمین و اختلاف و ضعف آنها می‌شود و ذکرهایی که در آنجا خوانده می‌شود، اگر سند و مدرک معتبر نداشته باشد خواندنش مطلقاً حرام است.(۱) 🔹بنابراین در اسلام، مسجد محل عبادت و بهترین مکان برای تقرب بندگان به سوی خداوند متعال است. در حالی که مسجد از دیدگاه اهل خانقاه قدر و اعتباری ندارد. چه اینکه بسیاری از احکام شرعی در نزد آنان از اهمیت برخوردار نیست. ⭕️آنها به صراحت می‌گویند: ابلهان تعظیم مسجد می‌کنن در جفای اهل دل جد می‌کنن آن مجاز است این حقیقت ای خوان نیست مسجد جز درون سروران.(۲) 📚 ۱. گلپایگانی، محمّد رضا، مجمع المسائل، قم، دار القرآن، ۱۴۱۴ه‍ ، ص۱۵۵٫ ۲. ملای رومی، جلال الدین، مثنوی، معنوی، تهران، هرمس، ۱۳۸۱، ص ۱۰۷۰٫ 🔰 @Adyanuniv🔰
🌻 امام على عليه السلام: 🍀 مَن أمَّلَ غَيرَ اللّهِ سُبحانَهُ، أكذَبَ آمالَهُ. 🍀 هركه به غيرِ خداوند سبحان اميد بندد، اميدهايش را دروغ مى يابد. 📚 غرر الحكم، ح 8953. 🔰 @Adyanuniv🔰
🌺💐🌺💐 اول ذیحجة سالروز ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه زهرا علیهما السلام بر همراهان عصر گرامی باد. برای همه همراهان گرامی زندگی پر از شادی و معنویت را آرزومندیم. 💠نماز دهه اول ذیحجه که در روایات متعدد توصیه شده است : 🔹این نماز دو رکعت است و بین نماز مغرب و عشا خوانده میشود . در هر رکعت بعد از تکبیره الاحرام ابتدا سوره حمد و بعد سوره اخلاص و سپس باید آیه ۱۴۲ سوره اعراف (وَ واعَدْنا مُوسی‏ ثَلاثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً وَ قالَ مُوسی‏ لِأَخِیهِ هارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ) خوانده شود. 🔰 @Adyanuniv🔰
پیشگویی های آشفته مدیر شبکه نجات یکی از ترفندهای مبلّغان تبشیری برای عوام فریبی و اغفال ساده لوحان، ادّعای خبر از آینده است. مبلغان تبشیری نام پیشگویی های خود را کردن گذاشته اند یعنی هر فردی که از آینده خبر دهد، نبوت کرده است و این با مفهوم اسلامی کاملاً متفاوت است. و جالب آنکه قریب به اتفاق نبوت کردن های شان نیز وارونه و برخلاف آنچه که می گفتند، اتّفاق می افتد. در این بین رضا صفا، کشیش خودخوانده تبشیری با پیشگوی های سراسر آشفته و غلط خود در صدد تلکه کردن بینندگان اش برآمده است. وی در یکی از پیشگویی های خود اعلام کرد که به قلب اش الهام شده ویروس ضعیف گشته و شیب نزولی در کشور پیدا خواهد کرد و جالب اینکه بلافاصله بعد از اظهارات او، ویروس کرونا اشاعه بیشتری پیدا کرد و اتّفاقاً عکس گفته های اش محقق شد. مبلّغان تبشیری مانند رضا صفا علی رغم اینکه پیشگویی های شان معکوس محقّق می شود باز با کمال بی شرمی به خیال پردازی های خود ادامه می دهند و چنان وانمود می کنند که گویی آنان نبوده اند که کذب و دروغ شان آشکار شده است. با این وصف واضح است که به هیچ‌یک از بافته های که ریزه خوار آمریکا و صهیونیسم هستند، نمی توان اعتماد کرد چرا که بطلان و اشتباه بودن بافته های آنان به کرّات به تجربه رسیده است. 🔰 @adyanuniv 🔰
✅ بهای یک برده در زمان ساسانی 🔹در دوره حکومت ساسانیانی، هم جامعه زرتشتی بود و هم حکومت، و هم قوانین جاری در کشور بر اساس فقه زرتشتی بود. و به روشنی می بینیم که برده داری امری کاملاً رایج شمرده می‌شد. پیشوایان زرتشتی نیز خود مروّج برده داری بودند. 🔸 استاد مرتضی راوندی میگوید: «درباره وجود برده‏ دارى در جامعه ساسانى، خواه از منابع ایرانى (و از آن جمله و به ویژه از روى مجموعه قوانین موسوم به ماتیکان هزار داتستان که در آن حتى بخشى به قواعد برده ‏دارى اختصاص دارد) و خواه از منابع خارجى هم عصر، مى‏‌توان اطلاعات بسیارى به دست آورد؛ بهاى متوسط یک برده‏ پانصد درهم بود و خواجه مى‏‌توانست برده‏ را به گرو بدهد یا نذر آتشکده کند. امکان معامله با بردگان در فقه زرتشتى تصریح شده است‏.» 🔰 @adyanuniv 🔰
🔺دیدگاه منحرف ملاسلطان گنابادی مؤسس فرقه‌ی صوفیه سلطان علیشاهی، در مورد خلافت 🔺«دعوت باطنی و علم لدنی با حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) بوده و دعوت ظاهری سلطنت و جهاد، با خلفای ثلاثه بوده است» 📚واحدی، سید تقی (صالح علیشاه)،در کوی صوفیان، چاپ چهارم، نخل دانش تهران، ۱۳۸۴، ص80 🔺این تفکر صوفیه که در کلامشان، تأیید خلفا و دفاع از آنان دیده می‌شود، درواقع پشت پا زدن به حقیقت غدیر خم و نادیده گرفتن جایگاه و منزلت اهل‌بیت معصومین (ع) است که می‌توان گفت اسلام آنان، اسلام غیرِ اهل‌بیت است. 🔰 @Adyanuniv🔰
تمجید حسن بصری از حاکمان بنی‌امیه 🔹حسن بصری منصب فتوا و قضاوت را در دربار حجاج قبول کرده و درباره وجوب اطاعت از حاکمان بنی‌امیه می‌گوید: 🔹«دین جز با آنان پا نمی‌گیرد هرچند ظلم و جور کنند. به خدا اصلاحاتی که خداوند به دست آنان (بنی‌امیه) انجام می‌دهد بیش از فسادهایشان است.» 📚سبحانی، جعفر، المذاهب الاسلامیه، نشر موسسه امام صادق (ع)، قم، 1388، ص 89 🔸این سخن نشان دهنده عمق کینه و دشمنی حسن بصری با ائمه اطهار (علیهم السلام) را نشان می‌دهد که معتقد است برپایی و قوام اسلام فقط توسط بنی امیه صورت می‌گیرد. 🔰 @Adyanuniv🔰
🔶 سلام الله علیه در کلام (۶) 🔶 تئوریسین در کتاب منهاج السنه می‌نویسد: « محمد بن علی الجواد کان من اعیان بنی هاشم، و هو معروف بالسخاء و السؤدد و لهذا سمّی الجواد...» محمدبن علی جواد (علیه السلام) از شخصیت های بنام بود، او به آقایی و مشهور بود، از این رو نامیده شد. 📚 منهاج السنه صفحه۶۸ 🔰 @Adyanuniv🔰
🔶 سلام الله علیه در کلام (۷) 🔶 (مفتی و خطیب دمشق) با شگفتی می گوید: ... یک سال پس از شهادت (ع) به دست ، روزی برای شکار به بیرون از می رفت. در راه کودکانی را دید که مشغول بازی بودند و امام جواد (ع) که در آن زمان نه سال داشتند، در میان آن کودکان بودند. کاروان مأمون از آن راه عبور کرده، در این حال همه کودکان فرار کردند و فقط محمد جواد (ع) بر جای خود ایستاد. مأمون نگاهی به وی کرد و گفت: چه چیزی باعث شد که مانند دوستانت نگریزی؟ ایشان به سرعت پاسخ دادند: «راه تو وسیع بود و من راه تو را تنگ نکرده بودم و جرمی نیز مرتکب نشده بودم تا از تو بترسم، و من به تو حُسن ظن دارم به کسی که گناهی ندارد، ضرر نمی رسانی.» کلام متین امام، مأمون را شگفت زده کرد؛ پس از ایشان پرسید: نام تو چیست و پدرت کیست؟ فرمود: محمد بن علی الرضا... 👈🏼 و سپس می‌گوید: این جریان، خود به تنهایی دارای دلالات و معانی عمیق می باشد که برای به تصویر کشیدن عظمت و مقام امام، همین منقبت کافی است. 📚مطالب السؤول ص ٣٠٣و٣٠۵ 🔰 @Adyanuniv🔰
📚 ✍🏻نویسنده : جمعی از نویسندگان 👈🏼 به زبان 👈🏼 معرفی دست چینی از بهترین کتابها برای شناخت فرقه ضاله وهابیت ... 🔰 @Adyanuniv🔰
✅ تأثیر حمله مغولان در نزدیکی تصوف به تشیع! 🔹حمله مغول به جهان اسلام موجب سقوط خلافت 500 ساله عباسی شد. 🔹«از قوانین مغولان این بود که نسبت به هیچ مذهبی تعصب نشان ندهند.» 📚الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، ص 72 🔸هرچند برخی از پادشاهان مغول بعد از مدتی علاقه شدیدی به تشیع پیدا کردند. 📚مطالعه: مرتضوی منوچهر، مقاله دین و مذهب در عهد ایلخانان 🔹خلافت عباسیان که اجازه تبلیغ تشیع را به احدی نمی‌داد، با حمله مغول، شیعیان این فرصت را پیدا کردند تا عقاید حقه خود را در قالب مباحثات و مکاتبات و نوشتن کتب، به گوش مسلمانان برسانند. 🔹در این میان منافع صوفیه بر این تعلق می‌گرفت که با محدود شدن فعالیت اهل‌سنت، تمایل به سمت شیعیان اثنی‌عشری پیدا کنند. 📚الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، صص 72-80 @thaghlain🌹
در حوزه الهیات مسیحی در قرن بیستم نویسنده: استنلی گرنر، راجر اولسن ترجمه: روبرت آسریان و میشل آقامالیان نشر انتشارات ماهی کتاب حاضر در دامن فرابودگی و درون‌بودگی خدا، به تحلیل و ارزیابی متألهان و مکاتب گوناگون الاهیاتی قرن بیستم پرداخته است. نویسندگان برای درک الاهیات قرن بیستم در این کتاب، بحث را از عصر روشنگری یا عصر خرد آغاز می‌کنند و پس از مرور قرن نوزدهم به الاهیات معاصر می‌رسند. در کتاب، نخست مقدمه‌ای بر خاستگاه الاهیات قرن بیستم عرضه می‌گردد و جریان‌های زمینه‌ساز تحولات اندیشه‌ی مسیحی در قرن بیستم تحلیل و نقد می‌شوند. سپس به حکایت عمده‌ی مسیحی در قرن گذشته اشاره می‌گردد و از هر مکتب چند متاله‌ی برجسته یا بنیانگذار آن معرفی می‌شود؛ و شرحی بر آرای الهیاتی بزرگان نظریه‌پرداز و صاحب‌نظر در این مقوله ارائه می‌گردد؛ ضمن آن که پیش از طرح آرا و عقاید هریک، شرحی مختصر از زندگی و مسابقه‌ی آکادمیک وی عرضه می‌گردد 🔰 @adyanuniv 🔰