#امیرالمومنین امام على عليه السلام فرمودند:
أبلَغُ ما تَستَدِرُّ بهِ الرحمَةَ أن تُضمِرَ لِجَميعِ الناسِ الرحمَةَ
بهترين وسيله ريزش رحمت[الهی] این است که خیرخواه همه مردم باشی
📚 غررالحكم ح3353
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#امام_علی #امام_اول #حضرت_امیر
#روایت #روایات_اخلاقی #روایات_علوی
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
👈🏼👈🏼 ضرب و شتم بخاطر یک سوال!! (2)
🔻سرگذشتی دردناک!
تنها به خاطر طرح سوالی که خلیفه پاسخ آن را نمیدانست!
📚 سنن دارمي ج1ص255,254
📚 سيره عمر ابن جوزي ص109
📚 تفسير ابن کثير ج4 ص232
📚 اتقان سيوطي ج2ص5
📚 کنز العمال ج1ص228و229
📚 الدرالمنثور ج6ص111
📚 فتح الباري ج8ص17
📚شرح نهج البلاغه ابن أبى الحديد سني معتزلي (في أحوال عمر) ج3 ص 122 طبع مصر و ج 12 / 102 ط مصر بتحقيق أبوالفضل، و ...
👈🏼👈🏼 این حکایت که متاسفانه نمونه های مشابه دیگری هم دارد به وضوح بیانگر عدم سنخیت و تناسب میان خلیفه ادعایی با #رسول_الله است.
او نه تنها از جهت علمی هیچ تناسبی با #پیامبر_خدا نداشت بلکه از جهت اخلاقی و رفتاری هم کوچکترین مشابهتی میان اخلاق او و خلق عظیم نبوی مشاهده نشد.
آیا کسی که بناست حافظ مکتب نبوی باشد و قول و فعل او حجت برای دیگران، نباید اندک تناسبی با آورنده و پیام آور دین خاتم داشته باشد؟!! آیا فهم این مطلب نیازمند بحثهای پیچیده کلامی اعتقادی است؟!
ای کاش او ادعای خلافت نمیکرد و صرفا خودش را به عنوان یک حاکم سیاسی معرفی مینمود.
ولی افسوس که سنت و سیرت او و همفکرانش به عنوان صحابی عادل! قرنهاست که سبب گمراهی بسیاری از علاقه مندان درک عمیق و ژرف سیره نورانی پیامبر گردیده است...
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠اشو وعشق بدون هدف
❇️در باور اشو عشق هدفی ندارد، مقصودی ندارد، عشق دیوانگی خاص خود را دارد. در نگاه او عشق، متعلق ندارد و عاشق هر روز می تواند به کسی دل ببندد، اساساً مهم نیست معشوق چه کسی باشد، مهم آن است که انسان فقط عاشق باشد. این نشانه ی یک انسان سرگشته و حیران است، چنین عشقی جز سرگشتگی چیزی نخواهد بود. از سوی دیگر عشق اشو عشقی زمینی است و عشق زمینی، عاشق را نابود نمی کند بلکه بالعکس معشوق را برای خود می خواهد. خودبینی، سودپرستی، حرص و هوا در این عشق ها آشکار و پیداست ولی در عشق های حقیقی چون اثری از معشوق پیدا شود عاشق چنان فانی شود که تمام وجود عاشق را پاک می کند. در عشق زمینی نفس است که میل شدید آن، آدمی را به سوی کسی می خواند ولی در عشق های حقیقی، خداوند است که با جان بخشیدن انسان را از خویش می ستاند و در خود فانی می کند. در این جنبش، جسم اثر می کند و در آن جوشش جان.
📚تحلیل وبررسی مکتب اشو،محمدتقی فعالی
#عرفان_کاذب_اشو
#عشق_بدون_هدف
عضویت درکانال🔻👇🔻👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔷هدف از زندگی در نگاه قرآن و اشو
🔹در نگاه اشو هدف نهایی زندگی، شادی است اما در آموزه های قرآنی، هدف زندگی، بندگی خداست. این بندگی، برای خدا سودی نداشته و تمام منافع آن به خود انسان می رسد. فرمود:و ما خلقت الجن و الإنس إلا لیعبدون* ما ارید منهم من رزق و ما ارید أن یطعمون؛( ذاریات/ 57 و 56)
و جن و انس را نیافریدم جز برای آنکه مرا بپرستند(و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند). از آنان هیچ روزیی نمی خواهم و نمی خواهم که مرا خوراک دهند.
خداوند انسان را آفرید تا رحمت خویش را فراگیر سازد:و لا یزالون مختلفین* الا من رحم ربک ولذلک خلقهم؛(هود/ 119 و 118).
اگر پروردگارت می خواست، همه مردم را یک امت (بدون هیچ گونه اختلاف) قرار می داد؛ ولی آنها همواره در اختلاف اند مگر کسی را که پروردگارت رحم کند و برای همین (پذیرش رحمت) آنها را آفرید.
تعبیر «لذلک خلقهم» اشاره به علت و غایت دارد و معنای آن این است که من انسان ها را آفریدم تا به آنها رحمت رسانم اما خودشان به اختلاف با یکدیگر می پردازند و به همین دلیل از رحمت من دور می شوند لذا راه دستیابی به رحمت بیکران حق، کاستن از اختلافها و رفتن به سوی وحدت و انسجام است. بنابراین هدف از زندگی قرب به خداست. آدمی به دنیا آمده تا از ماسوا غایب گردد، خانه دل را صیقل دهد. انس با دوست آدمی را به معراج می برد و آتش عشق را در دل او شعله ور می کند.
📚تحلیل وبررسی مکتب اشو،محمدتقی فعالی
#عرفان_وارداتی_اشو
#هدف_زندگی_قرآن_بندگی
عضویت درکانال👇🔻👇🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔷اشو و مراقبه بدون هدف
🔹در عرفان اسلامی مراقبه ، دارای چهارمرحله :مشارطه، مراقبه، محاسبه و معاتبه است. سالک صبح با خدا عهد و پیمان قلبی می بندد تا عیوب و اشتباهات خود را ترک و طبق رضایت حق عمل نماید. او در طول روز از نفس خود مواظبت می کند تا آنچه را که به آن عهد بسته، وفادار بماند. وی به هنگام شامگاهان اعمال روزانه خود را مرور می کند تا ببیند کدامیک از آنها با مشارطه او مطابقت دارد و کدام ندارد. به تعبیری او حساب خود می کشد و محاسبه نفس می نماید. وضعیت او از دو حال بیرون نیست؛ یا به عهد خود عمل کرده است که شکر بر او واجب می شود یا پایبند به پیمان خویش نبوده است که معاتبه نفس می کند. بنابراین مراقبه نفس برنامه روزانه سالکی است که قصد لقای حق کرده و به عنوان رکنی از مشارطه و محاسبه محسوب می شود. 1
✅حال اگر مراقبه ای که اشو بر اساس تعالیم بودا یا ذن از آن دم می زند را با حضور قلب در عرفان اسلامی قیاس گیریم به دست می آید که حضور قلب، هدفمند است یعنی قلب باید برای خدا خالص و حاضر گردد تا به او نزدیک شده انیس یار شود اما مراقبه یا مدیتیشن هدف روشن و واضحی ندارد. گیریم انسان مراقبه ای ژرف داشت، پرسشی که به ذهن می آید این که تا چه شود؟ و چه امر مهمی تحقق یابد؟
📚1- منازل السائرین، ص 148. .
#عرفان_کاذب_اشو
#مراقبه_بدون_هدف
عضویت درکانال👇🔻👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
#حضرت_زینب سلام الله علیها
هر دختری که دختر زهرا نمی شود
هر بانویی که زینب کبری نمی شود
دار و ندار حضرت حیدر، مجلّله
جز تو کسی که "زینت بابا" نمی شود
#میلاد_حضرت_زینب💫💞
#روز_پرستار💫💞
#تبریڪ_و_تهنیٺ_باد💫💖
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
آباء کلیسا، به چه معنا، موحد بودند؟
ارسطو واژه واحد را واژه ای نسبی می دانست. او ۵ گونه وحدت را برمیشمرد:
۱. واحد بالعرض؛
۲. وحدت اتصال (ناشی از ترکیبِ شماری از اشیاء که مجموعه ی منفردی را شکل دهد)؛
۳. وحدت موضوعی (عنصرِ مشترک در دو چیز)؛
۴. وحدت جنسی؛
۵. واحد بالنوع
آبای کلیسا که هر یک از اعضای سه گانه تثلیث را یک نوع فردی می دانستند، چنین نتیجه گرفتند که وحدت این سه عضو، قابل قیاس است با آنچه که ارسطو بدون هیچ تمایزی وحدت موضوع، وحدت جنس، وحدت مفهوم یا ذات یا نوع می نامد.
__________
فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، صص 346 - 347.
#تثلیث
#توحید
#وحدت_نسبی
#آبای_کلیسا
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
تثلیث در ترسیم ترتولیان
ترتولیان با تایید این دیدگاه راست کیشانه که اعضای تثلیث موجوداتی واقعی اند، درباره پسر میگوید که باید او را به دلیل خصوصیت جوهرش، امری جوهری در عالم واقع دانست به گونه ای که بتوان او را یک چیز و شخص خاص دانست و بنابراین چون دومین شخصیت تقوم یافته نسبت به خداست، بتوان او را رقم زننده دو، یعنی پدر و پسر، خدا و لوگوس دانست.
ترتولیان اعضای تثلیث را اموری جوهری در عالم واقع (فردی واقعی/یک نوعِ فردیِ واقعی) که هر یک از آنها دارای خصوصیت خاص جوهرِ خود (علامت مشخصه ی واقعی، بدین معنا که خصوصیت پدر این است که هیچ علت وجودی ندارد،خصوصیت پسر این است که پدر، علت وجودی اوست و خصوصیت روحالقدس، این است که هم پدر و هم پسر را به عنوان علت وجودی خود دارد ) از لحاظ عددی متمایز (افراد متمایز) و نیز شی ء و شخص خاص (یک فرد واقعی، نه یک اندیشه و یا نام صرف) توصیف می کند.
__________
فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، صص 353 - 354.
#تثلیث
#ترتولیان
#توع_فردی
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
❗️محدودیّت خداۍ سلفی (1)
#دارمی امام مشهور #سلفی ها میگوید:
اگر کسی بگوید خدا حد وغایت و انتها ندارد، به گمراهی و ضلالت به سر میبرد.
خدا حدی دارد که جز او نمیداند و جایز نیست کسی برای حد او غایتی متوهم شود ، ولی به حـد ایمان داریم و علم آن را به خدا ارجاع میدهیم، و برای مکان او نیز حدی وجـود دارد❗️ و او بر عرش بالای آسمان ها است ، پس این دو حـد است!!
✍🏻پۍنوشت:
ڪلام دارمۍ صریح است در اینڪه هم ذات خدایشان حد دارد و هم مڪان وۍ حد دارد،و حد داشتن به معنای انتها و غایت داشتن اوست، فلذا از دو جهت محدودیت دارد.
🔚اینست نتیجه #توحید جامعهای که از ماء معین علوم علوی بیبهره باشد!
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#تجسیم #تشبیه #توحید
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
#امیرالمومنین امام على عليه السلام فرمودند:
مَنِ اهتَمَّ برِزقِ غَدٍ لم يُفلِحْ أبَدا
كسى كه غم روزى فردا را بخورد، هرگز رستگار نشود
📚 غررالحكم حدیث9113
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#امام_علی #امام_اول #حضرت_امیر
#روایت #روایات_اخلاقی #روایات_علوی
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🔶 #حضرت_صدیقه راستگوترین افراد 🔶
« #عایشه » میگوید:
«بعد از #پیامبر_اکرم #رسول_خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم کسی را #راستگو تر از #فاطمه سلاماللهعلیها ندیدهام!»
📚 المستدرک جزء ۳ ص ۱۷۵
👈🏼 پ ن: «حاکم نیشابوری» و سلفی برجسته «ذهبی» سند این روایت را صحیح می دانند.
#نقد_وهابیت
#فاطمیه #فدک #غصب_فدک
#حضرت_فاطمه #حضرت_زهرا
#سقیفه #غصب_خلافت #شهادت
#شهادت_حضرت_زهرا #شهادت_حضرت_فاطمه
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🔷اشو و درون گرایی افراطی
👈اشو به اهمیت عالم درون پی برده است و درباره علت اهمیت آن نیز عواملی را بیان کرده است. یکی از این عوامل، ضرورت اصلاح نگرش های ذهنی برای رسیدن به شادی است. عامل دیگر این که انسان خواهان قدرت های جهانی است. اشو بر این باور است که کسی که می خواهد به قدرت های جهانی دست یابد، باید به قدرت های درونی خویش دست یابد. عامل سوم لزوم زدودن سموم درونی چون خشم، نفرت، کینه و هوس است. این سه عامل در واقع سه رویکرد در بعد درون گرایی محسوب می شود. این رویکردها نکات مثبت و زیبایی است که در این مکتب های معنوی به چشم می آید اما در هیچ یک از تعابیر پیش گفته، خدا جایی ندارد و در واقع چنین رویکردی نشانه آن است که ما عرفان و معنویت را در خدمت انسان و این جهان قرار داده ایم و این امر چیزی نیست جز «عرفان سکولار»، عرفان دنیوی، این جهانی و اومانیسمی.
✅اما اسلام نگاهی متفاوت دارد؛ توجه به عالم درون دلایلی دارد که مهم ترین آن قرب الهی و آشتی با خداست. تمامی روایاتی که در رابطه با معرفت نفس وجود دارد شاهدگویا بر این حقیقت است که اهمیت عالم درون به دلیل خداشناسی و نزدیکی به حریم قدس ربوبی است. انسان نازله ای از خداست، اگر بخواهد به منزل اصلی خویش باز گردد راه بازگشت از درون می گذرد و هر چه باطن آدمی پاک تر باشد انسان به او نزدیک تر و هر چه آلودگی های او فزونی یابد، بُعد انسانی هم افزون خواهد شد.
📚تحلیل وبررسی مکتب اشو،محمدتقی فعالی
#عرفان_کاذب_اشو
#درون_گرایی_افراطی
عضویت درکانال🔻👇🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠عرفانهای کاذب و درون گرایی افراطی
👌انسان دارای دو بُعد است: بُعد بیرونی و بُعد درونی. درون گرایی یکی از اصول مهم هر مسلک معنوی است. انسان ها را از زوایه توجه به درون و بیرون می توان به سه دسته تقسیم نمود: بعضی از آنها «برون گرای افراطی» اند یعنی ذهن و روح آنها مملو از داده های خارجی است و هیچ التفاتی به درون خویش ندارند. پیداست که اکثر آدمیان این گونه اند.
☑️دسته دیگر «درون گرای افراطی اند». آنها که با سمت ریاضات مشقت بار می روند، از جامعه می برند و به گوشه انزوا می خزند. عرفان اسلامی هر دو رویکرد را نادرست می شمارد و به «جلوت بیرون و خلوت درون» توصیه می کند. یک سالک مؤمن باید ضمن آن که دارای روابط سازنده با دیگران است درون خویش را از عالم بیرون جدا سازد و باطن خویش را یکسره در اختیار خدا قرار دهد. او باید اغیار را از نفس خویش بزداید و در درون خود فقط یاد یار را جای دهد. این تعادل و توازن دو جهان درون و بیرون انسانی بر اساس تفکر اسلامی.
📚تحلیل وبررسی مکتب اشو،محمدتقی فعالی
#عرفان_کاذب_درون_گرایی
#افراطی_مخالف_اسلام
عضویت درکانال🔻👇🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠نشانه اولیاء الهی از دیدگاه صوفیه
🔸آنچه در کتب صوفیه بهوفور یافت میشود ادعاهای بیپایه و اساس است که برخی از محققین نیز از عمق ادعاهای آنها پرده برداشته و به آنها اشاره کردهاند. چنانچه محقق شهیر دکتر غنی درباره ادعاهای صوفیان مینویسد: «خلاصه عقیده صوفی این است که فوق عالم مرئی و محسوس عالمی است ... و اتصال به آن عالم مخصوص به اصفیا و برگزیدگان حق است که "اولیاءالله" هستند... صوفیه برگزیدگان مسلمین هستند و اولیاء برگزیدگان صوفیه.» [1]
🔹دلیلی که دکتر غنی برای این ادعای صوفیه مطرح میکند این است که: «به عقیده صوفیه "اولیاء" کسانی هستند که مقام قدس دارند و به خدا نزدیکاند و نشانه نزدیکی آنها این است که قادر بر اعمال فوق الطبیعه هستند یعنی کرامت و خوارق عادت دارند.» [2]
🔻حال باید گفت که اگر صوفیان برگزیدگان الهی از میان مسلمین هستند، پس جایگاه خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) در این میان چست؟
🔰اگر نشانه اولیاءالله بودن و نزدیکی به خداوند متعال، توانایی بر انجام امور خارقالعاده است، در این صورت مرتاضان هندی گوی سبقت را از صوفیان ربودهاند و درنتیجه باید از صوفیان برتر و نزدیکترین افراد به خداوند متعال باشند.
📚پینوشت:
1دکتر غنی، قاسم، تاریخ تصوف در اسلام، نشر زوار، تهران، 1386، ج 2، صص 241-242.
2.همان
#نقد_تصوف
#خارق_العاده
#مرتاض
#اولیاء_الهی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠سنگ انداختن به ابلیس ممنوع
🔸حج یکی از فروعات دین اسلام است که از اهمیت بسزایی برخوردار است. همه فرقههای اسلامی بر مساله حج متفق القول هستند و آن را از عبادات خاص دین اسلام به شمار میآورند.
🔹در این میان برخی از صوفیه با تکیه بر اعتقاد به اعتذار ابلیس و جایگاه خاصی که برای شیطان قائل هستند، هرگونه توهین و افترا یا تحقیر شیطان را مذمت کرده و از آن تبری میجویند.
🔻عبدالرحمن جامی درباره یکی از بزرگان صوفیه میگوید: «ابوالعباس قصاب سنگ انداختن بر ابلیس را دور از جوانمردی می شمارد.»[1]
🔻گفتهی ابوالعباس قصاب با توجه به داستان حضرت ابراهیم (علیه السلام) و سنگ انداختن ایشان به شیطان در سه مرحله، اشتباه است، زیرا پیامبری از پیامبران اولوالعزم خداوند به شیطان سنگ انداخته است.
🔰همچنین پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) در انجام مراسم حج، رمی جمرات کرده و سنت حضرت ابراهیم (علیه السلام) را احیا کرده است، پس چگونه صوفیان سنگ انداختن به شیطان را دور از جوانمردی میدانند؟
📚پینوشت:
1.جامی عبدالرحمن، تذکره الاولیاء، چاپ منوچهری، ص ۵۵۹.
#نقد_تصوف
#رمی_جمرات
#شیطان #ابلیس
#ابوالعباس_قصاب
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
🔹 حضرت موسی در کاخ فرعون، غرق رفاه و آسایش بود ولی به دنیا پشت نموده و فرار کرد از کاخ نشینی و فرعونیان و فساد شان؛
🔹 به پاداش همین هجرت و حق طلبی، پروردگارش حکمت و پیامبری نصیبش نمود و به اوج رساند مرتبتش را!
🤔 ما چقدر از دست دنیا فراری هستیم که اینهمه توقع رحمتش را داریم؟!
👇👇👇👇
🌴 آیه 21 سوره شعراء 🌴
🕋 فَفَرَرْتُ مِنكُمْ 👈فَوَهَبَ لِي رَبِّي حُكْمًا وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُرْسَلِينَ
⚡️ترجمه:
و چون از نزد شما گريختم،👈 سپس پروردگارم به من حكمت (و دانش) بخشيد و مرا از پيامبران قرار داد.
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
ترتولیان، وحدت در عین تثلیث، را چگونه معنی می کند؟
ترتولیان در باب وحدت در عین تثلیث می گوید آنها سه هستند اما نه از حیث مقام و منزلت؛ بلکه از حیث درجه و رتبه (رابطه ی علّی)؛ نه به لحاظ جوهر؛ بلکه به لحاظ صورت (نحوه ی وجود)؛ نه از حیث قدرت؛ بلکه از حیث نوع؛ اما در عین حال دارای یک جوهر (موضوع) یک مقام و یک قدرت (وحدت تدبیر) اند؛ چون او یک خداست که با توجه به او این درجات، صورت ها و انواع، تحت نام: پدر، پسر و روح القدس قلمداد می شوند.
____
فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، ص 357.
#تثلیث
#وحدت
#ترتولیان
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
✅ #استقبال_از_هفته_پژوهش
🛑 #پژوهشکده_بین_المللی_امام_رضا علیه السلام دومین نشست از سلسله نشستهای علمی #خشونت_در_ادیان را با عنوان #جنگ و #خشونت از دیدگاه آیین #بودا برگزار میکند.
🎙سخنران: جناب آقای دکتر علیرضا شجاعی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، گروه ادیان شرق
دبیر علمی نشست: جناب دکتر سیدمرتضی فریزنی
⏰ زمان: یکشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۰
📎 لینک حضور: https://vc.miu.ac.ir/mashhad
⛔️ به شرکت کنندگان در این نشست علمی #گواهی_حضور تقدیم میگردد.
عضویت در کانال👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کلیپ بررسی دیدگاههای اشو
🎤الگوی اشو در مسائل جنسی
#عرفان_کاذب_اشو
#دیدگاه_الگو_مسائل_جنسی
عضویت درکانال👇👇👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کلیپ آشنایی با تفکرات اشو
✅آمیختن حق وباطل
🎤استادمحمدجوادادبی
#عرفان_کاذب_اشو
#تفکرات_مراقبه_اشراق
عضویت درکانال🔻🔻🔻🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠استفاده از موسیقی یکی از راههای جذب صوفیه
🔸نقش موثر موسیقی را در زندگی انسانها نباید نادیده گرفت. از اینرو اغلب فرقهها این ابزار تاثیرگذار را غنیمتی جهت پیشبرد اهداف فرقهای و رونق بخشیدن به مجالس و محافل خود میشمرند، لذا برای جذب مخاطبان خود از موسیقی استفاده میکنند.
🔻اما سوال اینجاست که بر اساس آموزههای تصوف، چه کسانی میتوانند از این راه استفاده کنند؟
🔰در پاسخ به این سوال گفته شده: «آنچه مسلم است این است که استفاده معنوی از موسیقی از دیدگاه تصوف امکانپذیر نیست، مگر با صیقل دادن نفس و کشتن اژدهای درونی که تنها راه نجات دادن مرغ روح است و آماده ساختن آن از برای معراجی که موسیقی معنوی امکانپذیر میسازد.»[1]
♻️بنابر ادعای ذکر شده در متن مذکور، استفاده معنوی از موسیقی در تصوف بعد از صیقل دادن نفس و کشتن اژدهای درونی امکانپذیر است، در حالی که صوفیان امروزی در مجالس خود برای افراد مبتدی و تازه وارد موسیقی را تجویز میکنند و این خلاف مبانی صوفیه است و درحقیقت سوء استفاده از موسیقی برای جذب افراد به شمار میرود.
📚پینوشت:
1. نصر سیدحسین، تصوف و تاثیر آن در موسیقی، مجله مقام موسیقایی، شماره 3، 1377 ،صص 176 و 177.
#نقد_تصوف
#موسیقی
#صوفیه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
مراد ترتولیان از نوع فردی بودن شخص های تثلیث چیست؟
واژه ی لاتینی species را در اینجا نباید به معنای طبقه خاصی از افراد، بلکه [باید] به معنای عرفی نُمود گرفت! اما این را نیز می توان افزود که منظور از اصطلاح نمود در اینجا متضاد بود یا واقعیت نیست زیرا همانطور که دیدیم او هر عضو تثلیث را یک شیء یعنی یک موجود واقعی می داند. میتوان واژه نوع را که اینک به معنای نمود گرفتیم در اینجا به معنای روئیت پذیری گرفت؛ بنابراین منظور ترتولیان از این که آنها از حیث نوع، سه هستند این است که پدر وجودی بی منشاء دارد، نامرئی است. پسر که از پدر، نشأت گرفته مرئی است و روح القدوس که از پدر و پسر نشات گرفته، مرئی تر است.
__
فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، ص 360.
#تثلیث
#نوع_فردی
#روئیت_پذیری
#ترتولیان
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠اعتراف شیخ صوفی به تصنعی بودن قطب
🔸یکی از انحرافات فرقهی صوفیه، قطبسازی و ادعای مقامات معنوی برای قطب است که او را تا جایگاه امام معصوم (علیه السلام) بالا برده و برای فریب مردم و رسیدن به مقاصد دنیوی خود، مقامات و کرامتهای دروغین برای این اقطاب ذکر کردهاند.
🔹چنانچه اقطاب در نوشتههای گنابادیه، مظهر تام خداوند، خلیفه الهی، نایبان امام، محل نزول وحی و الهام الهی معرفی شدهاند.[1]
🔻کیوان قزوینی که مدتها در خدمت اقطاب فرقه گنابادیه بوده و از طرف چندین قطب اجازه ارشاد داشت و بعدها از تصوف جدا شد، دربارهی قطب مینویسد:
👈«از عمرم قسمت مهمی در شناخت اقطاب امروزه دنیا تلف شد. حالا میتوانم فتوا دهم که امروز موضوع قطبّیت وجود خارجی ندارد، همه متصنّع و کیسه خود پرکن هستند.» [2]
🔰این شیخِ صوفی، که مدتی سرسپردهی اقطاب فرقهی گنابادی زمان خود بود، قطب و قطبیت در صوفیه را ساختگی و حتی «کلیهی مشایخ سلسلۀ گنابادیه را تکذیب و همهی آنان را دنیا خواه و جاه طلب میدانست.»[3]
♻️این تعریف و تمجید از قطب و در ادامه اعتراف به تصنعی دانستن آن از طرف کیوان قزوینی، نشان دهنده بیاساس بودن قطب و قطبیت است.
📚پینوشت:
1.گنابادی، ملاسلطان محمد، ولایتنامه، انتشارات حقیقت، تهران، 1380، ص 71.
2.کیوان قزوینی، عباس علی، راز گشا، به اهتمام محمود عباسی، ناشر محمود عباسی، 1376، ص133.
3.همان
#نقد_تصوف
#قطب
#کیوان_قزوینی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
#سه_شنبه_های_سمیناری
🔹سمینار تخصصی نقد بهائیت
استاد ارائه دهند: سرکار خانم فاطمه هنروران
استاد ناقد: دکتر حجت حیدری چراتی
دبیرجلسه: حجت الاسلام فخرآور
زمان: سه شنبه 1400/09/23
ساعت: 10:00 الی 11:00
لینک ورود به جلسه:
https://b2n.ir/a95618
عضویت در کانال👇
https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e