eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
تثلیث بسان مجسمه مجسمه و خاک رس، دو چیز و یک چیز تثلیث (یک ذات و سه شخص)، خرد ستیز است. الهیدانان مسیحی به روش های گوناگون در پی توجیه عقلانی آن هستند. یک راه، دست برداشتن از هویت مطلق و پذیرش روایت هویت نسبی است. با این کار، یگانگی ذات و سه گانگی شخصیت، قابل جمع است. در مقام تشبیه، مشکل تثلیث با مشکل ترکیب مواد problem of material composition مقایسه می شود. یک توده خاک رس که به شکل یک مجسمه ساخته شده را در یاد آورید! مجسمه و توده دقیقاً یک فضا را اشغال می کنند؛ پس یک چیز هستند. فقط یک شی مادی در مکانی که "آنها" اشغال می کنند، هست. اما مجسمه و خاک رس همه ویژگی‌های یکسان all the same properties را ندارند. مجسمه توسط مجسمه‌ساز شکل گرفته است، اما توده‌ شکل نگرفته است. این توده می تواند اساسی ترین تغییرات در شکل را به خود بگیرد؛ از جمله تغییراتی که آن را به مجسمه ای متفاوت تبدیل می کند، اما مجسمه نمی تواند. در نتیجه بدون به هم ریختن قانون لایب‌نیتس falling afoul of Leibniz’ Law نمی‌توانیم مدعی باشیم که مجسمه و توده‌ای از گل وجود دارد و آنها کاملاً یکسان هستند. سخن در این است که مجسمه و خاک رس به عنوان یک شی شمرده شوند. اما کاملاً یکسان نیستند. از این نظر، مشکل ترکیب مادی همان مشکل آموزه تثلیث را مطرح می‌کند: اشخاص، خدای واحد هستند، اما کاملاً یکسان نیستند. ___ https://iep.utm.edu/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 🕌 اصلاح و فساد اخلاقی امام جواد علیه السلام فرمودند: فَسادُ الأخلاقِ بِمُعاشَرَةِ السُّفَهاء، وَ صَلاحُ الأخلاقِ بِمُنافَسَةِ العُقَلاء؛ تباهی اخلاق‌، به سبب معاشرت با سفیهان است، و بهبود اخلاق به سبب همنشینی و انس با خردمندان است. 📝شرح حدیث: روح و اخلاق انسان، رنگ پذیر است. اگر حضور در مکان متعفّن، ‌ما را بدبو می کند، حضور در گلستان و فضای معطّر هم ما را خوشبو می سازد. همچنان که از محیط پیرامون خود و اشیای آن رنگ و تأثیر می پذیریم، خلق و خوی نیک و بد دیگران هم در ما اثر می گذارد. این که گفته اند: تو اول بگو با کیان زیستی پس آنگه بگویم که تو کیستی به یک حقیقت جاودان و فراگیر اشاره دارد. همنشینی با افراد بی خرد و نادان، ‌انسان را در سطح فکر، طرز گفتار، شیوه ی رفتار، نوع زندگی و ارتباط با مردم، با آنان هماهنگ می سازد. انس و همنشینی با عاقلان نیز، ‌رفتار و گفتار انسان را متین و سنگین می کند. همچنان که افراد علاقمند به سلامت و تندرستی، مراقب غذا و هوا و تنفّس و بدن خویش هستند، علاقه مندان به «سلامت روح»، «صلاح اخلاق» هم برای معاشرتهای خود حد و حریمی قایلند و با هر کس رفیق نمی شوند و با هر گروه، مجالست نمی کنند. هم باید نسبت به «دایره ی همنشینان خود» دقت و مراقبت داشت و هم نسبت به دوستان و رفقای ، حساسیّت نشان داد و بر آن نظارت نمود، ‌زیرا تغییر رفتار و گرایش به مفاسد و ضعیف شدن ایمان و اخلاق فرزندان، گاهی در اثر دوستان ناباب است. 🔹کشف الغمّه، ج2، ‌ص349. شرح: حکمت های تقوی، آستان قدس رضوی علیه السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
تثلیث یا انجمن خدایان معمای تثلیث، معمای بس پیچیده ای است! راهکار گزینش هویت نسبی به جای هویت مطلق، یک راهکار است؛ اما "هویت" همانطور که فرگه Frege خیلی خوب گفته، "سوالات چالش برانگیزی" challenging questions را به وجود می آورد که روی هم رفته پاسخ دادن به آنها آسان نیست. با همه ی نقدهایی که آموزه تثلیث را به عنوان نمونه بارز نا معقولی آموزه مسیحی absurdity of Christian doctrine به سخره ridiculed گرفته اند - همانطور که اسقف فقید، پایک، اظهار کرد که: تثلیث "نوعی انجمن - خدا " a sort of committee god است- برخی بحث تثلیث را بی ارزش تر از خیلی صحبت های غیر الهیاتی در مورد هویت افراد غیر الهی و اشیاء مادی معمولی نمی دانند. ------ https://iep.utm.edu/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
یکی ازعوامل اصلی اعدام حاج اسماعیل رضایی، برپایی جشن های نیمه شعبان مقابل کارخانه پپسی متعلق به حبیب ثابت پاسال کلان سرمایه دار بهایی بود. این بهایی یهودی تبار با کمک هم مسلک خود ایادی پزشک مخصوص شاه توانست حکم اعدام او را پس از قیام 15خرداد در ۱۱ابان ۱۳۴۲ از رژیم آمریکایی پهلوی بگیرد. ✍رضا قریبی عضویت در کانال http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 🔔 دست و پامم ببوسه نمی‌بخشمش 💠⇦امام حسين عليه السّلام فرمودند: ✅ اگر كسی از سمت راست، به من ناسزا بگويد و در سمت چپ، برگردد و از من عذرخواهي كند، من عذر او را مي‌پذيرم و او را عفو مي‌كنم ✅ زیرا اميرالمؤمنين علی عليه‌السّلام به من فرمود كه از جدّم رسول خدا صلّی‌الله‌عليه‌وآله شنيده: 📛 كسی كه عذرخواهی معذرت‌خواه را نمی‌پذيرد، از حوض کوثر نمی‌نوشد. 📙 احقاق الحق، ج ۱۱، ص ۴۳۱ علیه السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
✅ مشروعیت با توجه به آیه ۶۴ نساء در کلام عالم بزرگ حنبلی ☑️ زیارت قبر (صلی الله علیه و آله) مستحب است . [سپس چند دلیل را بیان می کند که از جمله آن دلائل] 👈👈 حکایتی است که از عتبی روایت شده که کنار قبر (ص) نشسته بودم که اعرابی آمد و گفت : السلام علیک یا رسول الله شنیدم که خداوند می گفت : « اگر به خودتان ظلم کردید ، نزد رسول خدا (ص) بیایند و طلب استغفار از خداوند کنند و رسول خدا ( ص) هم طلب استغفار کند برای آن ها ، در این صورت خداوند توبه آن ها را می پذیرد .» من نزد شما آمدم در حالی که از گناهانم استغفار می کنم و شما را نزد خداوند شفیع قرار می دهم . سپس شعری را خواند . اعرابی برگشت و رفت . پیامبر (ص) به خواب عتبی آمد و به او فرمودند : که به اعرابی بشارت بده که خداوند توبه او را پذیرفت ... 📚 المغنی ج ۵ ، ص ۴۶۵ عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 این آقای کرواتی وهابی است که در شبکه اینترنتی وهابیت (عربستان سعودی) مجری برنامه های انحرافی و به انحراف کشیدن جوانان شیعه است. ببینید چه جواب دندان شکنی از این آقا سید ذرّیّه حضرت زهرا (سلام الله علیها) دریافت می کنه. لطفا در گروهای مختلف جهت آگاه سازی نسل جوان، این بحث بسیار خوب و پایه ای، رو نشر بدهید و دل امام عصر (روحی وارواح العالمین له الفدا) رو شاد کنید. ✳️ یا عج تمنای تو را داریم ❇️جهت صلوات عضویت در کانال http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 ♨️شاه کلید‼️ 💠امام باقر(علیه السلام) فرمودند: 💢اگر خواهان قرار گرفتن درمقامات رفیع هستید؛ 💢اگر خواهان گشایش در هر امری هستید؛ اگر خواهان جلب رضایت‌ خداوند می‌باشید؛ توجّه به دو امر الزامی است؛ 1️⃣ شناخت (عج) 2️⃣ اطاعت از(عج) 💢 اگر شاه کلید معرفت امام در دست باشد، تمام قفل ها باز می شود. 📚مکیال المکارم، ج۲، ص۲۰ علیه السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
32.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 ‬‏تناقضات کتاب صحیح بخاری، ‬‏عذاب میت در قبر با گریه بازماندگان 🎤 حجت‌الاسلام 🔻 مدعی است که یکی از اسباب گریه خانواده برای است. مستند او روایاتی در که به شدت با یکدیگر در تعارض هستند. و پسرش از صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل کرده‌اند که «میت با گریه خانواده‌اش عذاب می‌شود» اما با استناد به آیه مبارکه: {وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى } [الأنعام: ۱۶۴]، قسم جلاله یاد می‌کند که آن حضرت چنین چیزی نگفته است؛ چون این روایت با در تضاد است. اما خود نیز این روایت را متضاد نقل کرده است... حال از اهل می‌پرسیم: کدام راستگو و کدام دروغگو هستند؟ پسر خطاب به صلی‌الله‌علیه‌وآله بسته است یا عایشه؟ البته قابل جمع است و احتمال دروغ بستن هر دو وجود دارد... عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 از وصیت های امام علی علیه السلام به امام حسین علیه السلام: ✅ پسرم! گناه کاران را از رحمت خدا ناامید مکن! چه بسیارند گناه کارانی که پس از سالها گناه، عاقبت بخیر شدند. و چه بسیارند عبادت پیشگانی که پس از عمری عبادت، سرانجام به فساد افتادند و به دوزخ وارد شدند. 📚 تحف العقول ، صفحه ۱۴۱ علیه السلام علیه السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
تناقض زدایی از تثلیث با بر ساختن اعتبار آموزه ی تثلیث، با منطق ناسازگار می نماید. اگر خدای پدر و پسر، مطلقا خدا هستند (این همانی مطلق میان خدا و خدای پدر و پسر) در این صورت، خدای پدر با پسر هم، این همان می شوند که با کتاب مقدس ناسازگار است. برای تناقض زدایی از تثلیث، به جای این همانی مطلق، این همانی نسبی، پیشنهاد شده است. در این راهبرد - آن گونه که من می فهمم - اعتبارهایی بر ساخته می شود ( اعتبار بخشی از کل بودن و اعتبار همان بخش بودن با حفظ تفاوت با دیگران ). اشخاص تثلیث به اعتبار خدا بودن همچون خدایند و به اعتبار شخص الهی بودن، با هم متفاوت. the relations of being-part-of-the-same-whole-as and being-the-same-part-as are different to one another as are the relations of being-the-same-god-as and being-the-same-divine-person-as یک پرسش: چرا باید این اعتبار را در تثلیث پذیرفت؟ --- ------ https://iep.utm.edu/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ‬‏تبلیغ وهابیت در جهان 👈۱۵۰۰ مسجد در سرتاسر جهان، مشغول تبلیغ آئین هستند که باعث پیدایش تفکرات افراطی مثل و میباشند... عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🔔 ❌ آنکه بخاطر هوای نفسش، دیگران را گمراه می کند، متجاوز و دزد هستند، ❌ که خوشبختی و سعادت خلایق را به سرقت برده اند! 👈 و خداوند از این جریان آگاه است و بزودی می گیرد گریبان شان را! 👇👇👇👇 🌴 آیه 119 سوره انعام 🌴 🕋 وَإِنَّ كَثِيرًا لَّيُضِلُّونَ بِأَهْوَائِهِم بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدِينَ ⚡️ترجمه: همانا بسيارى از مردم، ديگران را جاهلانه به خاطر هوس‌هاى خود گمراه مى‌كنند. قطعاً پروردگارت به متجاوزان آگاه‌تر است. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 🕌تعجیل در کار خیر امام باقر علیه السلام: مَنْ هَمَّ بِشَى ءٍ مِنْ الْخَيْرِ فَلْيُعَجِّلْهُ فَاِنَّ كُلَّ شَى ءٌ فيهِ تَأخيرٌ فَإنَّ لِلشَّيطانِ فيهِ نَظْرَةٌ. هركس تصميم به كارخيرى گرفت، سريع اقدام كند، زيرا اگر در آن تاخير روا دارد، در آن كار مهلت مى يابد. (و فرصت انجام آن را مى گيرد.) 🔹اصول كافى، ج 3، ص 213. علیه السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
30.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 ‬‏آیا علیهم‌السّلام برخلاف سخنی گفته‌اند؟ 👈در این کلیپ حجت‌الاسلام به شبهه کارنشناس میپردازد که آیا اساساً امکان تضاد میان گفتار با آیات قرآن وجود دارد یا خیر؟ عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠افسانه ملاقات خواجه نصیر و باباطاهر عریان 🔸در داستان‌سرایی و کرامت‌تراشی صوفیان دستی بر آتش داشته‌اند و بدون توجه به تاریخ زندگی بزرگان خود، داستان‌های زیادی از هم‌نشینی بزرگان سلف خویش با ائمه اطهار (علیهم السلام) و بزرگان دین نقل کرده‌اند. 🔹ازجمله ملاقات خواجه‌نصیرالدین طوسی با باباطاهر عریان است که آن را اینگونه نقل کرده‌اند: 👈«روزی خواجه‌نصیرالدین برای گرفتن جواب سؤالی نزد باباطاهر عریان می‌رود و سلام می‌کند و باباطاهر جواب سلام او را با اسم می‌دهد و خواجه نصیر می‌گوید: اسم من را از کجا میدانی؟ باباطاهر با خنده می‌گوید: من در ازل بر تو اسم گذاشته‌ام، چگونه ندانم. بعد از آن جواب سؤالی که خواجه در مورد افلاک آسمانی داشته است را می‌دهد. خواجه می‌گوید: از کجا به این علم پیدا کردی؟ باباطاهر می‌گوید: روزی که افلاک را می‌ساختند، در حضور من ساختند. سپس خواجه‌نصیرالدین پای باباطاهر را می‌بوسد و می‌رود.»[1] 🔰این در حالی است که برخی وفات باباطاهر عریان را اواخر قرن چهارم و وفات خواجه‌نصیرالدین طوسی را در قرن ششم دانسته‌اند. ♻️بنابراین بین وفات این دو نفر حدود 200 سال فاصله بوده است. این نشان از آسمان ریسمان دوختن صوفیه است تا به هر شکلی برای خود داستان و کرامتی بسازند و افراد بی‌اطلاع را به انحراف بکشانند. 📚پی‌نوشت: 1. بهبهانی (کرمانشاهی)، محمدعلی، خیراتیه، نشر انصاریان، قم، 1371 ه‌ق، ج 1، ص 189 و 190. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 ❌ خیال میکنی نفسی می آید و ضربانت هم میزند، یعنی که زنده ای؟! ⭕️ خیر! نزد خدا و قرآن، ملاک زنده و مرده انسان، ایمان است و مکتب نه نبض و ضربان! 👈 پس با نور ولایت و قرآن، زود کسب حیات کن و خارج کن خودت را از قبرستان اموات عمودی! 👇👇👇👇 🌴 آیه 122 سوره انعام 🌴 🕋 أَوَمَن كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَن مَّثَلُهُ فِي الظُّلُمَاتِ لَيْسَ بِخَارِجٍ مِّنْهَا ⚡️ترجمه: وآيا آنكه (به واسطه‌ى جهل و شرك) مرده بود، پس او را (با هدايت خويش) حيات بخشيديم و براى او نورى (از ايمان) قرار داديم كه با آن در ميان مردم راه خود را بيابد، مَثَل او مَثَل كسى است كه در ظلمت‌هاى (جهل و شرك) قرار دارد و از آن بيرون آمدنى نيست؟ عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
آیا شهود فردی می تواند شناخت جمعی بیافریند؟ الهیات تثلیث، با تعهد مسیحی به توحید، تلاشی برای راست و ریست کردن to square این اعتقاد مسیحی است که عیسی پسر خدا، کاملاً الهی و در عین حال، متمایز از پدرش است؛ اما از نظر تاریخی، اکثر نویسندگان معتقدند که حتی اگر وجود خدا را بتوان با عقل طبیعی natural reason شناخت، شخصیت تثلیثی او his Trinitarian character را فقط از طریق الهام revelation می توان کشف کرد. چنین الهام هایی در سنت کلیسا تنها از راه توضیح و تفسیر کتاب مقدس به شکل غیر مستقیم، پیدا می شود encountered. برای نمونه، دیدگاه توماس آکوئیناس چنین است. چالش: به فرض که کسی به دلیل الهام فردی اش به چیزی پی برد، دیگران به چه دلیلی باید بپذیرند؟ اگر پاسخ دا ده شود که هر کسی باید شهود کند، این پرسش پیش می آید که این همه سخنرانی و تبیین و توضیح و توجیه، چرا؟ ------ https://iep.utm.edu/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
👈🏼👈🏼 تالیف کتاب الزهراء توسط عالم بزرگ 🔻انگیزه تالیف کتاب توسط حضور در مجلسی است که در آن تنقیص مقام و صورت گرفته است بخشی از مقدمه کتاب به قلم نویسنده آن: «زمانه ما را گرفتار رهبرانی کرده است که مردم برای تقرب به آنان، به بغض آل رسول توسل می‌جویند و این که آنان را کوچک شمارند. هر آن کس که در پی تقرب به حاکمان است، در واقع به چیزی تمسک می‌کند که خداوند این خاندان را از آن منزه کرده است و آنان در پی انکار فضائل ایشان هستند. خداوند یاری رساند. از او می‌خواهیم که بر محمد و آل او درود فرستد و ای کاش را جایگزین اینان می کرد که بهتر از اینهایند. آن چه سبب شد تا من این کتاب را بنگارم این بود که در محضر شماری از بزرگان از فقها و قاضیان و امناء و زبدگان بودم. در آن محضر یادی از امیر المؤمنین علی بن ابی طالب شد. یکی از آن برجستگان از فقیهان در باره امام علی (ع) گفت: او قرآن را در حفظ نداشت❗️ و استناد به سخن شعبی کرد که به این سخن تصریح کرده است و ... آنگاه یادی از دختران پیامبر شد (فرزند خواندگان حضرت خدیجه) ...و مقام حضرت فاطمه (س) را پایین آوردند.❗️...» عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 🏷 مسجد و خانه! 🔅 (ص) : 🔸 «ره سپار شدنت به سوى مسجد و بازگشت به سوى خانواده ات، ثواب يكسان دارند». 🔹 «مَشيُكَ إلَى المَسجِدِ وَانصِرافُكَ إلى أهلِكَ فِي الأَجرِ سَواءٌ» . 📚 المطالب العاليه : ج ١ ص ١٣٣ ح ٤٩١ (صلی الله علیه و آله و سلم) (صلی الله علیه و آله و سلم) عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💢تعريف اشو ازخداوند ✅اساساً وقتي اشو از خداوند سخن مي‌گويد، منظور او از خداوند چيست. آيا مي‌توان خداوند را تعريف كرد؟ اشو در اين‌باره، دو نظر متفاوت ارائه داده است: وي در جايي مي‌گويد: «نمي‌توان گفت: خدا چيست، چون تمام كلمات را عقل ساخته است» اما در بسياري از سخنان خود با بيانات مختلف ، خداوند را تعريف كرده است. ✅«خداوند يك شخص نيست، بلكه تنها تجربه است»1 ✅«خدا همان زندگي است»2 ✅«عشق خداست؛ خدا همان سرمستي است؛ خدا يك شخص نيست، بلكه يك حضور است، خدا نه خدا، بلكه خداوندي است »3 ✅«خداي من، همان ذهنيت است»4 ✅«خداي من خداي يك مسيحي، خداي يك هندو و خداي يك يهودي نيست، خداي من حتي يك شخص نيست، بلكه يك حضور است. كمتر شبيه به گل و بيشتر شبيه رايحه است»5 ✅ «خدا شيء نيست، بلكه موضع جشن و سرور است»6 📚1- اشو، شورشي، ترجمه عبدالعلي براتي، تهران، نسيم دانش.، ص 200. 2- اشو، من درس شهامت مي‌دهم، ترجمه مجيد پزشكي، اصفهان، هودين.، ص 16. 3- اشو، پرواز در تنهايي، ترجمه مجيد پزشكي، اصفهان، هودين. ، ص 85و87و 97. 4- اشو، كودك نوين، ترجمه مرجان فرجي، تهران، فردوس.، ص 64. 5-همان. 6- اشو، الماس‌هاي اشو، ترجمه مرجان فرجي، چ دوم، تهران، فردوس.، ص 130. عضویت درکانال👇🔻👇 🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹
⭕️تعاریف اشو از خداوند(2) 👈«...خدا ابزار رسيدن به عشق است. هم خدا و هم مذهب در پي شادماني از راه مي‌رسند» 1 ⬅️«خداوند تجربة فوق‌العاده‌اي از نور، زيبايي و شكوه است. خدا واژه نيست، وسعت است، اقيانوس بي‌كرانه كه تو چون قطره‌اي در آن ناپديد مي‌شوي» 2 ⬅️«خدا شخص نيست كه او را پرستش كني. اين پرستش تو سراسر حماقت است»3 ✅«خدا زندگي است. خدا سبزي درختان، سرخي درختان و زردي درختان است»4 ☑️«خدا براي من چيزي نيست، مگر شادماني. پس شادمان باش و بگذار شادي‌ات عبادت باشد»5 ✅«او همه چيز است، حتي زشتي و بدي خداست»6 ✅«شما خدا هستيد»7 ✅«خدا همساية شماست»8 ✅«خدا همين جشن و پايكوبي، رقص و آواز است»9 📚1- اشو، الماس‌هاي اشو، ترجمه مرجان فرجي، ص 25. 2-همان، ص 136. 3- همان، ص 307. 4- همان، ص 215. 5- دل به دريا بزن، ترجمه مجيد پزشكي ،ص46. 6- عشق پرنده اي آزاد و رها، ترجمه مسيحا برزگر، ص 85.7- شكوه آزادي، ترجمه جواد حسيني، ص 208 .8-همان. 9- پرواز در تنهايي، ترجمه مجيد پزشكي ،ص30 . عضویت درکانال👇🔻👇 🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹
✍🏻نقدتعاریف اشو در مورد خداوند 💠آنجاكه اشو تعريف خداوند را غيرممكن مي‌داند و دليل خود را اين استناد مي‌كند كه تمام كلمات را عقل ساخته است، بايد گفت: خود اشو حرف خود را نقض مي‌كند، چراكه خود به تعريف خداوند مي‌پردازد. اگر تمام كلمات را عقل ساخته است، كلماتي را كه وي خدا را به واسطة آن تعريف نموده است، نيز عقل ساخته است. پس چگونه او خداوند را تعريف نموده است؟ 💠تعاريف اشو از خداوند، تعاريفي متناقض و به غايت متشتت است. وي تعريف واحدي، كه موجب اقناع ذهن و عقل شود، ارائه نمي‌دهد. براي نمونه، در موارد گفته‌شده، جايي خدا را زيبا و جايي ديگر او را زشت مي‌داند. عضویت درکانال👇🔻👇 🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹
✍🏻نقد تعاریف اشو از خداوند(2) 1️⃣وي هر بار خداوند را به مخلوقي تعريف مي‌كند: گاهي خدا را شادي، گاه جشن و پايكوبي و گاه روح انسان مي‌داند. درصورتي‌كه خداوند خالق و علت هستي‌بخش اين‌گونه امور است. هيچ علتي نمي‌تواند معلول خودش باشد؛ زيرا موجب تقدّم شيء بر خودش مي‌شود. اين امر محال است و نيز خداوند واجب‌الوجود است و ساير موجودات ممكن‌الوجود. يك موجود نمي‌تواند در عين حال كه واجب‌الوجود است، ممكن‌الوجود نيز باشد. 2️⃣وي در يك تعريف، خداوند را همان «شادي» مي‌داند و در جاي ديگر مي‌گويد: هم خدا و هم مذهب در پي شادماني، از راه مي‌رسند. او در اينجا بين خدا و شادي تفاوت قائل شده، آنها را دو چيز جدا از يكديگر مي‌داند و اين تناقض است. همچنين او در جايي مي‌گويد: خدا زندگي است، ولي در جاي ديگر مي‌گويد: او با زندگي مي‌تپد. به اين ترتيب، وي بين خدا و زندگي در اين سخن تفاوت قائل شده است. عضویت درکانال🔻👇🔻 🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹