eitaa logo
عصر آب
215 دنبال‌کننده
420 عکس
82 ویدیو
33 فایل
مطالب اصلی کانال:نقد عرفانهای کاذب و تصوف است ارتباط با آدمین : @mv1388
مشاهده در ایتا
دانلود
مادر امام عسکری می گوید: «عَنْ أُمِّ أَبِي مُحَمَّدٍ ع قَالَتْ قَالَ لِي يَوْماً مِنَ الْأَيَّامِ تُصِيبُنِي فِي سَنَةِ سِتِّينَ وَ مِائَتَيْنِ حَزَازَةٌ أَخَافُ أَنْ أَنْكُبَ مِنْهَا نكتة [نَكْبَةً] قَالَتْ فَأَظْهَرْتُ الْجَزَعَ وَ أَخ؛ابی محمد (امام عسکری) به من فرمود:به من حزازه دست داده است». حزازه دل دردی که از راه خوردن و آشامیدنن به دست میاد . مسمومیت غذایی که به دستور معتمد انجام شد. — در گزارش شیخ صدوق نیز چنین میخوانیم: « أَنَّهُ لَمَّا اعْتَلَّ بَعَثَ إِلَى أَبِي أَنَّ ابْنَ الرِّضَا... ِ ثُمَّ رَجَعَ مُسْتَعْجِلًا وَ مَعَهُ خَمْسَةُ نَفَرٍ مِنْ خُدَّامِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ كُلُّهُمْ مِنْ ثِقَاتِهِ وَ خَاصَّتِهِ فَمِنْهُمْ نِحْرِيرٌ «4» وَ أَمَرَهُمْ بِلُزُومِ دَارِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ ع وَ تَعَرُّفِ خَبَرِهِ وَ حَالِهِ وَ بَعَثَ إِلَى نَفَرٍ مِنَ الْمُتَطَبِّبِينَ فَأَمَرَهُمْ بِالاخْتِلَافِ إِلَيْهِ وَ تَعَاهُدِهِ صَبَاحاً وَ مَسَاءً فَلَمَّا كَانَ بَعْدَ ذَلِكَ بِيَوْمَيْنِ جَاءَهُ مَنْ أَخْبَرَهُ أَنَّهُ قَدْ ضَعُفَ فَرَكِب‏ » (کمال الدین،) — چند روز بیمار بودند. مفید: می نویسد:« وَ مَرِضَ أَبُو مُحَمَّدٍ ع فِي أَوَّلِ شَهْرِ رَبِيعٍ الْأَوَّل» (الارشاد،ج2،ص336.) شیخ صدوق گفته است:« حَتَّى تُوُفِّيَ ع لِأَيَّامٍ مَضَتْ مِنْ شَهْرِ رَبِيعٍ الْأَوَّلِ مِنْ سَنَةِ سِتِّينَ وَ مِائَتَيْنِ فَصَارَتْ سُرَّ مَنْ رَأَى ضَجَّةً وَاحِدَةً مَاتَ ابْنُ الرِّضَا وَ بَعَثَ السُّلْطَانُ إِلَى دَارِهِ مَنْ يُفَتِّشُهَا وَ يُفَتِّشُ حُجَرَهَا وَ خَتَمَ عَلَى جَمِيعِ مَا فِيهَا وَ طَلَبُوا أَثَرَ وَلَدِه‏ »( کمال الدین،ج1،ص43.) + 5.8. لحظه آخر: « وَ لَمْ يَحْضُرْهُ فِي ذَلِكَ الْوَقْتِ إِلَّا صَقِيلُ الْجَارِيَةُ وَ عَقِيدٌ الْخَادِمُ وَ مَنْ عَلِمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ غَيْرُهُمَا قَالَ عَقِيدٌ فَدَعَا بِمَاءٍ قَدْ أُغْلِيَ بِالْمَصْطَكَى فَجِئْنَا بِهِ إِلَيْهِ... ِ وَ أَخَذَ الْقَدَحَ لِيَشْرَبَ فَأَقْبَلَ الْقَدَحُ يَضْرِبُ ثَنَايَاهُ وَ يَدُهُ تَرْتَعِدُ فَأَخَذَتْ صَقِيلُ الْقَدَحَ مِنْ يَدِهِ وَ مَضَى مِنْ سَاعَتِه‏ ؛ دستش لرزید به دندانش خورد ظرف افتاد و جان داد»( صدوق،کمال الدین،ج2،ص474.) + 5.9. سامراء در فراق امام « وَ عُطِّلَتِ الْأَسْوَاقُ وَ رَكِبَتْ بَنُو هَاشِمٍ وَ الْقُوَّادُ وَ أَبِي وَ سَائِرُ النَّاسِ إِلَى جَنَازَتِهِ فَكَانَتْ سُرَّ مَنْ رَأَى يَوْمَئِذٍ شَبِيهاً بِالْقِيَامَةِ » (کلینی،الکافی،ج1،ص505) + 5.10. غارت خانه: «سمِعْتُ أَبَا الْحُسَيْنِ الْحَسَنَ بْنَ وَجْنَاءَ يَقُولُ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ جَدِّهِ أَنَّهُ كَانَ فِي دَارِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ ع فَكَبَسَتْنَا الْخَيْلُ وَ فِيهِمْ جَعْفَرُ بْنُ عَلِيٍّ الْكَذَّابُ وَ اشْتَغَلُوا بِالنَّهْبِ وَ الْغَارَةِ وَ كَانَتْ هِمَّتِي فِي مَوْلَايَ الْقَائِمِ ع‏ ؛ ابو الحسين حسن بن وجناء از پدرش و او از جدّش روايت مى‏كند كه گفت: در خانه امام حسن عليه السّلام بوديم كه سواران خليفه همراه جعفر كذّاب ما را فرا گرفتند و به چپاول و غارت مشغول شدند و تمام توجّه من به قائم عليه السّلام بود كه آسيبى نبيند،»(صدوق،کمال الدین،ج2،ص473.) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روز قتل.pdf
335.9K
7️⃣4️⃣ 📝 موضوع: ایامی معروف به فرحة الزهراء 🔹 فرسته اول ➖➖➖ در این فایل به :شخصیت شناسی خلیفه دوم،خلیفه در نظر حضرت زهراء و امام علی ، جایگاهش در نزد عارفان شیعی و خلیفه در نزد صوفیان عامی اشاره شده است. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
نهم ربیع حقیت یا افسانه.pdf
320.6K
7️⃣4️⃣ 📝 موضوع: ایامی معروف به فرحة الزهراء 🔹 فرسته دوم ➖➖➖ در این فایل به :بررسی تاریخ مرگ خلیفه دوم اشاره شده است. و بنا بر مدارک متعدد اثبات شده است قتل وی 26 ذیحجه بوده است نه نهم ربیع. و به نقش محقق کرکی در ترویج نهم ربیع به عنوان روز مرگ خلیفه در رساله فیروزیه پرداخته شده است. همچنین به توصیفی از ابولولو قاتل وی پرداخته ایم به زندگی و فرجامش اشاره شده است. به سیر تاریخی عید بودن نهم ربیع به عنوان عید امامت حضرت مهدی نیز اشاره شده است. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8️⃣4️⃣ 📝 موضوع: تصوف و تعصب 🔹فرسته 1 ➖➖➖ مریدان مکتب تصوف برآنند،مکتبشان بهترین روش برای از بین بردن تعصب دینی و فرقه‌ای است. 📍استیس می نویسد:« معمولا هر عرفانی در هر فرهنگی،احوال خویش را بر وفق آیینی که در دامن آن پرورش یافته است،تعبیر می کند و اگر از سخت گیری و تعصب فراتر رفته باشد،می تواند معتقدات دینی خویش را کنار بگذارد و هم‌چنان آگاهی عرفانی اش را حفظ کند.» (استیس،عرفان و فلسفه،ص356.) =-= 📌 مولوی گوید:« سخت‏گيرى و تعصب خامى است / تا جنينى كار خون‏آشامى است ‏»( مثنوی،ص353) و:« دفتر صوفى سواد حرف نيست/ جز دل اسپيد همچون برف نيست‏** زاد دانشمند آثار قلم/ زاد صوفى چيست آثار قدم‏» (همان،ص168) =-= 📌 مرحوم استاد همایی می نویسد: « براى تعديل مذهب و جلوگيرى از افراط و تفريطهاى ظاهريّه و باطنيّه و صلح و سازش ما بين فرق اسلامى همچون شيعه و سنّى كه آرزوى هر مسلمان حقيقى است راهى آسان‏تر از تصوّف و طريقه‏يى هموارتر از روش دانشمندان اين طايفه نيست. » ( کاشانی،مصباح الهداية و مفتاح الكفاية،مقدمه استاد همائی،ص99.) ➖➖➖ اما در ارزیابی این ادعا موضع گیری پیروان این مکتب راهگشاست. 1. مولوی حضرت ابوطالب را مشرک میداند و جهنمی .لیکن از ابوسفیان ملعون هیچ یادی نمیکند( زرین کوب،بحر در کوزه،ص88) . در مورد عکرمه پسر ابوجهل نیز گوید: « پور آن بو جهل شد مومن عيان/ پور آن نوح نبى از گمرهان‏ ** زاده‏ى خاكى منور شد چو ماه/ زاده‏ى آتش تويى رو رو سياه‏» ( مثنوی،138) این موضع گیری مولوی ،موضع متعصبان عامه و سنی است. ↪️↪️ ↪️↪️ مرحوم همائی عاشق مولوی است. او گوید:«از کودکی در خانواده یی از اهل علم و ادب و عرفان پرورش یافته است که همگان پدر بر پدر مثنوی دوست و مولوی شناس بودند؛ ... عشقی که هم اکنون به مثنوی ومولوی دارد مولود همان پرورش است» (همائی،شرح مثنوی،مقدمه،برگه یک). این عاشق وارسته در تحلیل مذهب مولوی نوشته است: « بارى من معتقدم كه اساس تشيع كه معرفت على و خاندان رسول باشد در روح مولوى كاملا رسوخ داشت همان‏طور كه در روح بسيارى از علما و بزرگان اهل سنت و جماعت حتى ائمه اربعه رضى اللّه عنهم اجمعين وجود داشته اما در پرده تعصبات جاهلى و سياستهاى شوم پوشيده شده است.» (همائی،مولوی نامه،ج1،ص56). ☝️هرچند خود مرحوم همائی نیز در چنین تفسیری از تشیع،متاثر از محبت شدیدش به مولوی بوده است. چه آنکه وقتی امام صادق(علیه السلام) ابوحنیفه را لعن کرده است دیگر چه جای این تحلیل‌ها. ➖➖ نتیجه: تصوف مانع تعصب نیست. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شیخ مفید رحمه الله:« در روز دهم ربیع الاول پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) در سن 25 سالگی با حضرت خدیجه که سنشان چهل سال بود ازدواج کردند» ( مفید،مسار الشیعة،ص29) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
9️⃣4️⃣ 📝 موضوع: ازدواج رسول الله(صلی الله علیه و اله) با خدیجه کبری 🔹 فرسته اول : بررسی فضائل ام المومنین خدیجه در صحیحن (بخاری و مسلم) ➖➖➖ ام المومنین خدیجه،مورد احترام تمام مسلمانان است.فضائل این بانوی عظمی در منابع فرقین آمده است. صحیح بخاری و صحیح مسلم از مهمترین کتاب سنیان در بابی جداگانه چند نمونه از فضائل این بانوی مکرمه را ذکر کرده ‌اند. خلاصه ای از آن تقدیم میشود. 1. خدیجه کبری برترین بانوست. صحیح بخاری :«وَ خَيْرُ نِسَائِهَا خَدِيجَة» صحیح مسلم:« وَ خَيْرُ نِسَائِهَا خَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِد» + 2. خدا به ایشان سلام داده و برایش قصری در بهشت آماده کرده است. صحیح بخاری : « وَ أَمَرَهُ رَبُّهُ- عَزَّ وَ جَلَّ- أَوْ جِبْرِيلُ عَلَيْهِ السَّلَام: أَنْ يُبَشِّرَهَا بِبَيْتٍ فِي الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبٍ.» صحیح مسلم: « فَإِذَا هِيَ أَتَتْكَ فَاقْرَأْ عَلَيْهَا السَّلَامَ مِنْ رَبِّهَا عَزَّ وَ جَلَّ. وَ مِنِّي. وَ بَشِّرْهَا بِبَيْتٍ فِي الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبٍ . لَا صَخَبَ فِيهِ وَ لَا نَصَبَ.» + 3. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) همیشه به یاد او بود. صحیح بخاری:«مِنْ كَثْرَةِ ذِكْرِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ إِيَّاهَا،» صحیح مسلم: « لِكَثْرَةِ ذِكْرِهِ إِيَّاهَا.» + 4. پیامبر (صلی الله علیه و اله) او را دوست داشت. محبتش به خدیجه را رزق الهی میدانست و همواره به یاد دوستان خدیجه عظمی بود. صحیح بخاری:«وَ لَكِنْ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ يُكْثِرُ ذِكْرَهَا، وَ رُبَّمَا ذَبَحَ الشَّاةَ، ثُمَّ يُقَطِّعُهَا أَعْضَاءً، ثُمَّ يَبْعَثُهَا فِي صَدَائِقِ خَدِيجَةَ،» صحیح مسلم:« وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ إِذَا ذَبَحَ الشَّاةَ فَيَقُولُ «أَرْسِلُوا بِهَا إِلَى أَصْدِقَاءِ خَدِيجَةَ» قَالَتْ، فَأَغْضَبْتُهُ يَوْمًا فَقُلْتُ: خَدِيجَةَ؟ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ 👈إنِّي قَدْ رُزِقْتُ حُبَّهَا.» + 5.عایشه بر ایشان حسادت داشت. صحیح بخاری :« مَا غِرْتُ عَلَى امْرَأَةٍ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ مَا غِرْتُ عَلَى خَدِيجَة.»* صحیح مسلم: « مَا غِرْتُ عَلَى امْرَأَةٍ مَا غِرْتُ عَلَى خَدِيجَة.» ➖➖ * در ترجمه صحیح بخاری به زبان فارسی که توسط سنیان ایرانی صورت گرفته این روایت چُنین معنا شده است:«بر هیچ زنی رشک نبرده‌ام،مانند آنچه بر خدیجه رشک بردم» (ترجمه صحیح بخاری،ج4،ص318). 👈 کلمه« رشک» همان حسادت معنا میشود. مرتضی زبیدی می نویسد:« قالَ إبْرَاهيمُ الحَربيُّ: و يُقالُ بالفارِسِيَّةِ رشكن إذا كانَ حَسُوداً،» (تاج العروس،ج13،ص569.) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
عصر آب
#یاد_داشت 7️⃣4️⃣ #مناسبتی #تاریخی 📝 موضوع: ایامی معروف به فرحة الزهراء 🔹 فرسته دوم ➖➖➖ در این فای
یکی از حاضران در کانال در نقد این فرسته، فایلی را فرستاده اند که تقدیم میشود: 👇👇
تاریخ قتل عمر.pdf
2.54M
🔺 در نقد آنچه جناب زارع برای ما فرستادند باید گفت: 1. ما هیچ روایت معتبری حتی بنا بر مبنی موثوق الصدوری در این زمینه نداریم. 2. مسئله یک امر فقهی نیست که فقهاء فتوی دهند و مکلفین نیز ملتزم باشند. این یک بحث تاریخی است و باید سند تاریخی داشته باشد. همانطور که در تحقیق بنده نیز آمده است،شهرت نهم ربیع از زمان محقق ثانی و عهد سلیمان صفوی است. 3. چه بسیار شهرتی که سند ندارد. استاد مهدی سیمایی در کتاب « مشهورات فاقد اعتبار» بسیاری از مشهوراتِ بی سند که مورد توجه عامی و عالِم است را جمع اورده اند. 4. هیچ کدام از دانشیان شیعی که اساس نقد جناب زارع بر آن استوار است به مورخ بودن مشهور نیستند، مگر مرحوم سید جعفر مرتضی. همانگونه که در فرسته ارسالی بنده تذکار داده شد ایشان نیز متناقض سخن گفته: جایی قتل عمر بن الخطاب را 26 ذیحجه و جایی نهم ربیع گفته است. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
═✧❁﷽❁✧═ ✨فهرست مطالب ارسالی در کانال عصر آب ✨ ❥✦༅✿༅✦❥═༅༅═┅── 🍀 بیان شاخصه ها و شخصیت شناسی عارفان شیعی ─┅═ೋ❅♥️❅ೋ═┅─ 🍀 در موضوعات تاریخی ،حدیثی و ... ─┅═ೋ❅♥️❅ೋ═┅─ ☘️ درباره نقد تصوف و متصوفه آنچه فعلا درباره آن مطلب تقدیم میشود عبارت است از: ( توضیحی انتقادی با محوریت کتاب مجالس سبعه مولوی) (به زودی) توضیحی در مشرب مولوی و مولویه و نقد و بررسی سماع (رقص صوفیان) (به زودی) آشنایی با کتاب مثنوی ─┅═ೋ❅♥️❅ೋ═┅─ 🍀 بررسی معنویتهای جدید ─┅═ೋ❅♥️❅ೋ═┅─ ☘️ موضوعاتی بر اساس تقویم شیعیان . مثل: درباره موضوعات عزاداری امام حسین. درباره واقعه غدیر درباره امام زمان ─┅═ೋ❅♥️❅ೋ═┅─ 🌍ݪینڪ کانال: •[ @Age_of_water ❥✦༅✿༅✦❥═༅༅═┅──
در خلال مطالعات و پژوهشهایی که برای کلاسهای ترم جدید داشتم یافته های پژوهشی جدیدی یافتم. که در غالب دو فرسته جدید را به مدد حضرت فاروق اعظم در کانال ارسال میکنم. ( آثاری که سقیفه در اعتقاد مسلمانان اعم از شیعه و سنی داشته است) و ( تبیین شخصیت همسران پیامبر در نزد شیعه و سنی و جایگاهشان در عرفان و تصوف) 🌹🌹🌹
🍀 (1) ▫️مقدمه: سقیفه چیست؟ ➖➖➖ 1. سقیفه به معنای ایوانچه ای سقف دار (سایبان دار)( شهیدی، سید جعفر، تاریخ تحلیلی اسلام، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ دوم، 63، ص91‌) در ناحیه شمال (غربی) مسجد النبی و با فاصله ای کمتر از یک کیلومتر از خانه حضرت رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ قرار داشت این سایبان جمعیتی کمتر از یکصد نفر را در خود جای می داد. آنجا محل اجتماع انصار (مردم مدینه از جمله اوس و خزرج) بود.( حسنی، علی اکبر، تاریخ تحلیلی و سیاسی اسلام از جاهلیت تا عصر اموی، نشر فرهنگ، اول، 1373، ص319). =-= 2. پیامبر - صلی الله علیه و اله - از دنیا رفته بود. گروهی از مسلمانان مشغول تکفین و تدفین بودند لیکن عده‌ای دنبال تشکیل حکومت جدید. عمر بن الخطاب گوید:« وَ إِنَّهُ قَدْ كَانَ مِنْ خَبَرِنَا حِينَ تَوَفَّى اللَّهُ نَبِيَّهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ، إِلَّا أَنَّ الْأَنْصَارَ خَالَفُونَا وَ اجْتَمَعُوا بِأَسْرِهِمْ فِي سَقِيفَةِ بَنِي سَاعِدَةَ، وَ خَالَفَ عَنَّا عَلِيٌّ وَ الزُّبَيْرُ وَ مَنْ مَعَهُمَا،» ( صحیح البخاری،ج10،ص289) عایشه نیز گفته است:« عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ:" مَا عَلِمْنَا بِدَفْنِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى سَمِعْنَا صَوْتَ الْمَسَاحِي مِنْ آخِرِ اللَّيْلِ، لَيْلَةَ الْأَرْبِعَاءِ" » ( احمد بن حنبل،المسند، ج40،ص391) ابن ابی شیبه استاد بخاری : می نویسد: « ابْنُ نُمَيْرٍ , عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ , عَنْ أَبِيهِ , أَنَّ أَبَا بَكْرٍ , وَعُمَرَ §لَمْ يَشْهَدَا دَفْنَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ " ; كَانَا فِي الْأَنْصَارِ فَدُفِنَ قَبْلَ أَنْ يَرْجِعَا » ( ابن ابی شیبه،المصنف،ج7، ص432.) ابن عبدالبر نیز چنین اعتراف دارد :« وَلَمْ يَلِهِ إِلَّا أَقَارِبُهُ وَلَمْ يُصَلِّ النَّاسُ عَلَيْهِ إِلَى عُصُبًا بَعْضُهُمْ قَبْلَ بَعْضٍ» ( ابن عبد البر،ج24،ص396) =-= 3. این افراد در محل سقیفه جمع شدند، و به خلافت عتیق معروف به ابوبکر رای دادند، و جهان اسلام مسیری جدید پیدا کرد. 👈 ادامه دارد اگر خدا بخواهد •[ @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀 ▫️انجمن دوازده قدم (1) ➖➖➖ این حرکت ابتدا در سال 1935 توسط فردی بنام "بیل ویلسون" در "اوهایو" آمریکا ایجاد شد او که مدعی بود به اشراق و تنویر رسیده است با دریافت هاله ای از نور رهایی را تجربه کرد و بعد تصمیم گرفت تجربه خود را با دیگران در غالب این طرح با دیگران به اشتراک بگذارد. ابتدا هدف ترک الکل و تبعات آن بود و بعد به مواد مخدر و سایر شاخه های رفتارهای ناپسند هم کشیده شد. انجمن بر دوازده قدم که سلوک شخصی افراد است و سنت هایی که سلوک اجتماعی و اصول انجمن هستند پایه گذاری گردیده است.تشکیلات حالتی فراماسونی و مخفی دارد و تمام شعب جهان توسط مرکز آمریکا اداره و مدیریت می شود. =-= ادعای انجمن، غیر مذهبی بودن جلسات است و می گویند این مساله به عنوان راهی برای کاستن از حساسیت های دینی افراد و جذب آنها است؛ اما در بررسی های میدانی، مشخص می شود که هدف اصلی، ایجاد زمینه برای کاستن از تعصبات دینی فطری و ایجاد زمینه برای پذیرش هر نوع عقیده انحرافی است که زمینه اجتماعی متناسب برای آن وجود دارد؛ بدون آنکه حقانیت آن مورد نظر باشد. اگر فرا گیری این گروهها را در نقاط مختلف کشور از دور ترین نقاط تا بزرگترین شهر ها لحاظ کنیم خطری بالفعل برای کشور محسوب می شود. هجم بالای مالی که بصورت خود گردان و مستقل از دولت و بدون هیچ نظارتی در گردش است و مستقیم توسط مرکز این انجمن در آمریکا مدیریت می شود خود زمینه دیگری برای فساد در این گروه ها فراهم نموده است؛ =-= سوء استفاده از نیاز خانواده ها و بی پناهی آنها سبب گسترش انجمن در نقاط مختلف شده است؛ همچنین بهره گیری از خدماتی رایگانی مانند: استفاده از مساجد، امام زاده ها و... برای تشکیل جلسات و بهره گیری از سایر امکانات اجتماعی مثل خدمات بهزیستی و ... سبب شده است که با پایین آورده هزینه ها حساسیت نسبت فعالیت های مخفی و انحرافی را کاسته و باعث مقبولیت آن حتی در بین مسئولین سیاسی و مذهبی شوند. این مساله زمانی خطرناکتر می شود که بدانید خدا یا نیروی نورانی بیرون این فرد که محور اصلی کسب انرژی در این مکتب است، خدایی غیر از خدای مذاهب اسلامی است(خدایی صرفا مهربان و عاشق) و گرچه خود فرد تصور می کند دارد به خدای دین تمسک می کند ولی با بی تفاوتی و ایجاد انگیزه های لاییک که در این انجمن تبلیغ می شود، عملا تنها پوششی برای القاء معنویت سکولار که دامی برای شیطان و انواع انحرافات دینی است فراهم می کند. ✍️ استاد رنجبر عیسی آبادی •[ @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
🔺 چند نکته درباره حضرت معصومه (س) 〰️〰️〰️ 1.تولد و وفات در منابع متقدم مطلبی درباره زمان تولد و موقع وفاتشان نیست. ولی در منابع متاخر بدون ذکر منبعی تولدشان را در اول ذیقعده آورده‌اند. (نمازی،مستدرک سفینة البحار،ج8،ص261). 🌹 2.پدر و مادر 🔹پدر والامقامش،امام کاظم (ع) است . رئیس مذهب جعفری در وصفش فرمود: «ِ اسْتَوْصُوا بِابْنِي مُوسَى خَيْراً فَإِنَّهُ أَفْضَلُ وُلْدِي وَ مَنْ أُخَلِّفُ مِنْ بَعْدِي وَ هُوَ الْقَائِمُ مَقَامِي وَ الْحُجَّةُ لِلَّهِ تَعَالَى عَلَى كَافَّةِ خَلْقِهِ مِنْ بَعْدِي‏» (مفید،الارشاد،ج2،ص220). 🔺مادر مکرمه‌اش کنیزی بود به نام نجمه یا تکتم . در جلالش از زبان فروشنده ایشان به ابراهیم خادم موسی بن جعفر می خوانیم: «... گفت: من داستان اين دختر را برايت بگويم:او را از دورترين نقاط مغرب خريدم، زنى از اهل كتاب بمن برخورد و گفت: اين دختر همراه تو چكار ميكند؟ گفتم: او را براى خود خريده‏ام، گفتم: سزاوار نيست كه او نزد مانند توئى باشد.اين دختر سزاوار است نزد بهترين مرد روى زمين باشد و پس از مدت كوتاهى كه نزد او باشد، پسرى زايد كه در مشرق و مغرب زمين مانندش متولد نشده باشد. من آن دختر را نزد امام بردم، دير زمانى نگذشت‏ كه امام رضا عليه السلام از او متولد شد.» (کلینی،الکافی،ج1،ص486). 🔅 بنا بر کلام محمد بن جریر طبری شیعی،مادر امام رضا (ع) و حضرت معصومه(س) یکی هستند. (دلائل الامامه،ص309) 🌹 3. مقام این بانوی عظمی 3.1. درلسان معصومین ▫️امام صادق(ع) : «بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِی تُسَمَّى فَاطِمَةَ فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ قَالَ الرَّاوِی وَ کَانَ هَذَا الْکَلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ یُولَدَ الْکَاظِمُ عَلَیْهِ‌السَّلَامُ»( بحارالأنوار،، ج:۵۷،ص:۲۱۷) ▫️سعد اشعری که از بزرگان قم بوده و از علمای بزرگ و صاحب‌نام که از اصحاب بزرگوار ائمه است از امام رضا(ع) درباره زیارت قبر فاطمه معصومه در قم سؤال کرد، امام(ع) فرمود پاداش آن بهشت است: «عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع عَنْ زِیَارَةِ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع بِقُمَّ فَقَالَ مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ». ▫️امام جواد(ع) فرمود: «عَنِ ابْنِ الرِّضَا ع قَالَ مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ هر کس قبر عمه‌ام را در قم زیارت کند پادش او بهشت است.» ▫️عبدالجلیل رازی کتاب النقض را حدود ۵۶۰ق تألیف کرده است. وی حدیثی را از امام صادق(ع) در مورد دفن حضرت معصومه در قم نقل می کند که در کتاب تاریخ قم نیست. پس سخن او برگرفته از این کتاب نیست:«ألا إن للجنه ثمانیه أبواب فباب منها إلى قم ، تقبض فیها امرأه من ولدی اسمها فاطمه بنت موسى. تدخل بشفاعتها شیعتنا الجنه بأجمعهم. (النقض، تحقیق: حسینی ارموی، ص ۱۶۵) ➖➖➖ 3.2. در زیارت نامه 🔅 الف) شفاعت : « یا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ ». 🔅ب) محور حُب و بُغض : « أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ بِحُبِّكُمْ وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِكُمْ» 🔅ج) عامل عاقبت به خیری : « اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لِي بِالسَّعَادَةِ». ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
🔅 : ▫️شفاعت شافعان،شامل بهشتیان و اهل دوزخ نیز میشود؟ جواب: در زیارت حضرت سلام الله علیها چنین میخوانیم: «يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ » امام رضا علیه السلام می‌فرماید: «...وَ مُذْنِبُو أَهْلِ التَّوْحِيدِ لَا يَخْلُدُونَ فِي النَّارِ وَ يَخْرُجُونَ مِنْهَا وَ الشَّفَاعَةُ جَائِزَةٌ لَهُمْ... و گناهكاران موحّدان را در آتش دوزخ مخلّد نمى‏دارد و روزى نجات خواهند يافت و از آتش خارجشان خواهند كرد و شفاعت در حقّ ايشان جايز است.» ( صدوق، عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏2،ص125) امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: «إِنَّ قَوْماً يُحْرَقُونَ فِي [بِا] النَّارِ حَتَّى إِذَا صَارُوا [حَمِيماً] حُمَماً أَدْرَكَتْهُمُ الشَّفَاعَة؛ گروهی در آتش می‌سوزند تا وقتی‌که تبدیل به زغال می‌شوند مشمول شفاعت گردند» (کوفی اهوازی، الزهد، ص 96.) 💡نتیجه: بنا بر فرازی از زیارت حضرت و دو حدیث مشخص شد،شفاعت در بهشت و دوزخ نیز وجود دارد. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 راه بسته شده! 1. مرحوم سعادت پرور : « كسى نمى‏تواند به آسانى از ايشان[ آیت الله بهجت] دستورالعمل سلوكى يا حرف‏هاى عرفانى را اخذ كند، بلكه ايشان كتمان نموده و مى‏فرمود: درب تعليم و تعلّم اين مطالب بسته شده است. گاهى نيز مى‏فرمود: اين مطالب طالب زياد دارد ولى دكان مى‏كنند! » ( سعادت پرور،رسائل عرفانی،ص155) + 2. آیت الله خوشوقت: « سلسله مرحوم قاضی چون بر ملا شده ،خداوند آشپزخانه را جمع کرده است.آخرین افراد در این سلسله در حال تربیت شدن‌اند،اما آشپزخانه جمع شده است و دیگر محصولی ندارد» ( مصطفی نیک اقبال،سلوکنامه،ص18) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀 (2) ▫️اجماع اهل بیت ( علیهم السلام) ➖➖➖ 🎙 رسول خدا (ص) فرمودند: « مَنْ سَرَّهُ أَنْ يُحْيى حَيَاتِي وَيَمُوتَ مَمَاتِي ، وَيَسْكُنَ جَنَّةَ عَدْنٍ غَرَسَهَا رَبي ، فَلْيُوَالِ عَلِيّاً مِنْ بَعْدِي ، وَلْيُوَالِ وَلِيَّهُ ، وَلْيَقْتَدِ بِأَهْلِ بَيْتِي مِنْ بَعْدِي فَإِنَّهُمْ عِتْرَتي خُلِقُوا مِنْ طِينَتِي ، وَرُزِقُوا فَهْمِي وَعِلْمِي ، فَوَيْلٌ لِلْمُكَذبِينَ بفَضْلِهِمْ مِنْ أُمَّتِي ، الْقَاطِعِينَ فِيهِمْ صِلَتِي ، لاَ أَنَالَهُمُ اللَّهُ شَفَاعَتِي ؛ هرکه دوست دارد همچون من زندگی کند و بمیرد و به بهشت رود،باید پس از من علی(ع) را دوست بدارد،جانشین او را یاری کند وبه اهل بیت(ع) اقتدا کند» ( سیوطی،جامع الاحاديث ،دار النشر، ج7،ص 229.) . ❌❌ در مقابل گروه زیادی از مسلمانان در سایه سقیفه اجماع اهل بیت (ع) را قبول ندارند. نمونه: ↘️↘️ 📍 ابی اسحاق ابراهیم بن علی بن یوسف الفیروزآبادی متوفای 476 ق در کتاب " التبصرة فی اصول الفقه" ، ص368 : « اتفاق اهل بیت رسول الله لیس بحجة . و قالت الرافضة :هو حجة ؛ اتفاق همه اهل بیت (ع) ، برای ما حجت نیست!» محقق کتاب هم در پاورقی مینویسد: بله. درسته. نظر اهل بیت (ع) برای ما حجت نیست.این قول جمهور اهل سنت است. نظر درست همینه! =-= 📍بدرالدین محمد بن بهادر بن عبدالله الشافعی متوفای 794 ق در " البحر المحیط " تحریر عمر سلیمان الاشقر ، ج4،ص490 : « اجماع اهل البیت لیس بحجة،المراد بهم علی و فاطمه و الحسن و الحسین رضوان الله علیهم،خلافًا للشیعة.وبالغوا فقالوا: قول علی حجة وحده ؛ اجماع اهل بیت (ع) برای ما حجت نیست. و منظور از اهل بیت : علی و فاطمه و حسن و حسین(علیهم السلام) است.» =-=- 📍احمد ذهبی متوفای 748 ق در " میزان الاعتدال فی نقد الرجال" ،دارالکتب العلمیه،ج3،ص 139: « ان اجماع اهل البیت علی فرض اجماعه لیس بحجة » ادامه دارد ... •[ @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀 0️⃣5️⃣ 📝 موضوع: پروژه دکتر امیر معزی 🔹فرسته اول ➖➖➖ 1. معزی کیست: محمد علی امیر معزی متولد پنچم بهمن ماه سال 1334 (۲۶ ژانویه ۱۹۵۶) در تهران است. امیرمعزی که بنابه گفته خود، به توصیه هانری کربن به تحصیل در دانشگاه سوربن فرانسه روی آورده، دکترای خاورشناسی و مطالعات ادیان را در سال ۱۹۹۱ از دانشگاه سوربن پاریس گرفته است. تز دکترای او،‌ «تفسیر شرعی و الهیاتی اسلام شیعی» تا آن زمان تنها تز مربوط به شیعه در جهان دانشگاهی غرب بوده است. وی علاوه بر همکاری و عضویت در موسسات علمی مختلف همچون موسسه مطالعات پیشرفته دانشگاه عبری اورشلیم، مرکز مطالعات ادیان فرانسه، موسسه مطالعات اسماعیلی و دایره المعارف ایرانیکا، بیش از 20 سال است که استاد کرسی شیعه شناسی مدرسه عالی سوربون بوده و از جمله معروفترین شیعه پژوهان و اسلام شناسان در فرانسه و اروپا به حساب می آید. امیرمعزی تاکنون هفت کتاب را به صورت فردی و هشت کتاب را با همکاری دیگران منتشر کرده است علاوه بر آنکه بیش از 120 مقاله داشته و چندین کتاب را نیز از عربی و فارسی به فرانسه برگردانده است. از جمله آثار معروف وی کتب «شیعه چیست؟»، «مذهب باطنی یا معنویت در اسلام شیعی»، «قرآن صامت و قرآن ناطق» «تشیع، ریشه ها و باورهای عرفانی»و «راهنمای الهی در تشیع نخستین» است . + 2. خلاصه ادعای وی هانری کربن که برخی وی را جاسوس می دانند ، در زمینه احیای تصوف و عرفان تلاش زیادی نمود . او سعی در القای تفسیری صوفیانه از تشیع نموده و مدعی است شیعه اصیل و صحیح فرقه شیخیه است.از جمله وی در دو کتابش "مکتب شیخی" و " ارض ملکوت " این اعتقاداش را توضیح داده است. چون امیر معزی خودش شیخی است همین این ادعا را دنبال کرده است. به باور ایشان، تشیع اصیل مذهبی باطنی و سرّی بوده است که با گذشت زمان و با توجه به سیطرهٔ نفوذ سنت فقهی و عقلی در شیعه به عقل‌گرایی نزدیک‌تر شده است. در واقع او با روش پدیدارشناسانه خود مدافع تشیع غالیانه است. وی می‌کوشد امام را شخصیتی معنوی و باطنی و در مجموع، به ‌دور از جنبه‌های سیاسی و کلامی معرفی کند. 👈 خلاصه و ساده اینکه: شیعه حقیقی غالی است و امامان نیز فقط جنبه باطنی دارند. و فقه و کلام نداشته‌اند. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🍀 0️⃣5️⃣ 📝 موضوع: پروژه دکتر امیر معزی 🔹فرسته دوم ➖➖➖ 3. اشکالات ایشان تلاش شایانی در جهت ارائه تصویری صوفیانه و عرفانی یا به قول خودشان«فراعقلی» از مبانی اندیشه تشیع امامی دارند و در این مسیر از منابع باطنی امامیه و اندیشه های جریان موسوم به غلو رسمی بهره میبرند. اشکالات متعددی بر ادعاها و دلایل ایشان وارد است،با توجه به کتاب «راهنمای ربانی در تشیع نخستین» وی سه اشکال اساسی ذکر می شود: =-= 3.1. ابهام مفاهیم : وی معرفت عقلی را به نوعی الهام قلبی ،مکاشفه و شهود تعبیر کرده و احادیث و آیات قران را متوجه همین مقصود میکند و هیچ ساحتی از عقل را به عنوان ابزار سنجش قبول ندارد : « عقلی را که در قران یافت می شود می توان نوعی آگاهی یا درکی الهی دانست که همزمان شامل بازتای مراقبه فوری،به یاد داشتن ،کشف و علم عمیق می شود که بر تصدیق و تسلیم قدرت الهی دلالت دارد (امیر معزی، راهنمای ربانی،22) و : « اماممیه عقل گرا یا بلکه عقل توجیه شده لااقل بعد از زمان امامان یا دیرتر از ان پیدا شده (همان، ص 20) و: « امامان از موافقت با اندیشه های عقلانی و روش شاگردان متکلم خود به دور بودند » (همان،ص32) =-= ▫️ امیر معزی واضح و روشن توضیح نمی دهد چگونه عقل به معنای "خرد قدسی" می شود. و چرا باید این همه آیات و روایات امامیه که در توجه به عقل است را به کشف صوفیان معنا نمود. همچنین "باطنی" بودن امام نیز مبهم است و توضیح واضحی داده نمی شود . اضافه بر اینکه: در منابع معتبر شیعه از توجه ائمه اطهار(علیهم السلام) به علم کلام و دفاع از اعتقادات اشاره شده است . مثلا: الف) « وَ أَدْخَلْتُ قَيْسَ بْنَ الْمَاصِرِ وَ كَانَ عِنْدِي أَحْسَنَهُمْ كَلَاماً وَ كَانَ قَدْ تَعَلَّمَ الْكَلَامَ مِنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْن‏ ؛ قیس الماثر در کلام قوی بود و این علم را از امام سجاد(ع) تعلیم گرفته بود» (کلینی،الکافی،ج1،ص171.) ب)در جریان مناظره هشام بن حکم با عمرو بن عبيد المعتزلي امام صادق(ع) فرمودند: «فَلْيُكَلّمِ النّاسَ فَاتّقِ الزّلّةَ وَ الشّفَاعَةُ مِنْ وَرَائِهَا إِنْ شَاءَ اللّهُ؛ (ای هشام)مانند تويي بايد با مردم سخن گويد. خود را از لغزش نگهدار، شفاعت ما دنبالش مي آيد ان شاء الله.» •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🍀 0️⃣5️⃣ 📝 موضوع: پروژه دکتر امیر معزی 🔹فرسته سوم ➖➖➖ 3.2. ناکافی بودن شواهد ▫️وی در فصل اول کتاب ادعا می کند عقل در نزد امامیه نخستین، امور فراعقلی است که نشان می دهد اساس شیعه باطن گری است . لیکن شواهد ارائه شده کافی نیست و شواهد متعدد دیگری نیز درنقض چنین ادعایی وجود دارد. 🔺او علت لعن ائمه (علیهم السلام) بر غالیان را فاش کردن اسرار می داند نه بد بودن عقاید غُلات. در حالیکه در روایات متعدد امامان به نفی اعتقادات آنها اشاره کرده‌اند. نمونه: غالیان باور دارند امامان کشته نمیشوند که ائمه(علیهم السلام) در برابر این اعتقاد موضع دارند. شیخ طبرسی و کلینی روایت کرده اند که فرمانی به خط حضرت صاحب الأمر عليه السلام بیرون آمد که قول آنها که دعوی مینمایند که امام حسین علیه السلام کشته نشده کفر است و تکذیب رسول ائمه است و ضلالت و گمراهی است. (طبرسی،الاحتجاج،ج2،ص590.) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🍀 0️⃣5️⃣ 📝 موضوع: پروژه دکتر امیر معزی 🔹فرسته چهارم ➖➖➖ 3.3. یکی بودن تصوف و تشع هدف نهایی امیر معزی ایجاد تطبیق میان تشیع و تصوف میباشد .همو تنها راه درک روایات و آموزه های ائمه را از طریق ریاضت ،کشف و شهود می داند( راهنمای ربانی،ص۲۲_۲۳) اما نه تنها هیچ شاهدی بر این مدعای خود از قرآن و سنت ندارد، بلکه خود نیز بر این مطلب اعتراف میکند که طریقه ای برای دریافت این الهام غیبی و کیفیت انجام مراحل مکاشفه در روایات وارد نشده است و تنها راه یادگیری از طریق فنون اهل تصوف میباشد: « ....ناچار می باید احادیث ائمه را با مطالب نوشته های پسین تر ،به ویژه نوشته های اهل تصوف مقابله کرد.....منظور از این مقابله،آشکار کردن جنبه فنی و عملی و تجربی «دیدن با دل»است و بس.» (همان،ص۱۰۳) و: « ....اما تا آنجا که میدانیم،در مجموعه های قدیمی احادیث امامیه صحبتی از نشست یا طرز قرار گرفتن بدن به میان نیامده است.» (همان،ص۱۰۸). در نتیجه او پس از تحریف معنای عقل و غیر عقلانی دانستن تعالیم ائمه اطهار و سپس تخطئه کردن علمای شیعه و ناکافی دانستن احادیث؛مخاطب خود را که اکنون بدون ملاک صحیح سنجش رها شده است را در دامان تصوف می اندازد و از این امر فراتر رفته موسس سلسله های صوفیه را اهل بیت علیهم السلام معرفی میکند! «دیدن در دل در اغلب مکتب های تصوف شیعی، جزو اصول و هدف ها است و روش آن کاربست پاره ای چند از فنون تمرکزی همراه با ذکرهایی است که آموزش آنها،بنابر سلسله های طریقتی،از ائمه آغاز شده و نسل به نسل به پیران آن طریقت رسیده است.»(همان،ص۱۰۴) در حالیکه : 1. روایات متعددی از تضاد تصوف و تشیع در منابع معتبر وجود دارد. -=- 2. کتابهای تاریخ تصوف چه شیعه چه سنی و حتی متصوفه اذعان دارند تصوف در قرون اول نبوده است و در قرون بعدی صوفیان سلسله های خود را به ائمه(علیهم السلام) نسبت داده‌اند. -=- 3.تفسیر امیر معزی از عقل برگرفته از ادبیات صوفیان است نه نقل شیعیان نخستین .حیدر آملی در بی فایده بودن فلسفه و کلام در معرفت حق می نویسد:« و ليس يحصل لهم من هذين العلمين معرفة اللَّه و معرفة الأشياء قدر رأس ابرة، بل تزيد منهما الشكوك و الشبه.» (آملی،جامع الاسرار،ص474.) اسیری لاهیجی می نویسد:« مجذوب مطلق، کسی است که بعد از فناء بالکل مسلوب العقل شود و در آن سکر و بیخودی بماند.در این صورت قلم تکلیف از او برداشته شود.این گروه، مجانین حقند و خدای متعال آنها را برای خود برگزیده است و تمام مقامات آنها را حاصل شده است»(لاهیجی، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز،ص89.) -=- 4. تا چند قرن تصوف در بین تشیع جایگاهی نداشت و فقط سنیان آنرا پذیرا بودند . 🔺قشیری از مهمترین صوفیان چنین گوید:« در آن جنجال که هر قومی ادعا می کرد در میان آنها زاهدانی وجود دارند👈 خاصگان اهل سنت جدا شدند دل خویش را از غفلت به نام تصوف[ حفظ کردند] این نام بر ایشان برفت و به این نام مشهور گشتند .» (الرسالة القشيرية،ص34.) 🔹ابو المظفر اسفراينى‏ ( 471 ق‏ ) می نویسد:« علم التصوف، و الإشارات، و ما لهم فيها من الدقائق و الحقائق لم يكن قط لأحد من أهل البدعة فيه حظ، بل كانوا محرومين مما فيه من الراحة، و الحلاوة، و السكينة، و الطمأنينة و قد ذكر أبو عبد الرحمن السلمى من مشايخهم قريبا من ألف، و جمع إشاراتهم و أحاديثهم و لم يوجد فى جملتهم قط من ينسب إلى شي‏ء من بدع القدرية و الروافض‏..؛سنیان در علم تصوف نیز پیشگامند،و اهل بدعت چون روافض(شیعیان) در این زمینه چیزی ندارند» (التبصير في الدين، ص: 164.). •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
امروزه مصادف است با سالروز وفات علامه امینی. نکته ای از این عالم ولایی در نقد تصوف تقدیم میشود. ایشان گفته است: « امور سخیف و خرافی صوفیه چون سماع و رقص هتک ناموس اسلام است. که توهین به ساحت قُدسی رسول الله (ص) است.صوفیان قرآن را به پشت سر نهاده‌اند (یعنی: بدان عمل نمی کنند یا تفسیر به رای میکنند) 》 📕 تکملة الغدیر فی الکتاب و السنة،ج3،ص400. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🍀 1️⃣5️⃣ 📝 موضوع:میلاد حضرت زینب سلام الله علیها 🔹 ➖➖➖ همانطور که برخی جهات زندگانی معصومان بر ما مخفی است،تاریخ زندگی امامزادگان نیز چنین است. تاریخ زوایای روشنی از زندگی حضرت زینب برایمان بیان نکرده، جز برخی گزارشهایی که به تناسب واقعه کربلاء در دسترس است. آنچه درباره میلاد این بانوی عُظمی مشهور است به عنوان نمادی است برای یادکرد ایشان. بنابر آنچه یافت شد، ظاهرا اول کسی که پنجم جمادی الاولی را به عنوان سالروز میلاد زینب الکبری ذکر کرده است،مرحوم علامه نقدی است.سپس اولین شهید محراب ،شهید قاضی طباطبایی در حاشیه کتاب استادش مرحوم کاشف الغطاء بدین مطلب اشاره نمود و در آخر نیز شهید والا مقام آیت الله دستغیب (ره) بدین مطلب اشاره کردند و از آن پس، این روز در کشور عزیزمان ایران مشهور شده است. ↪️↪️ مرحوم شیخ جعفر النقدی (1370ق) نوشته‌اند : «..الخامس من شهر جمادى الأولى في السنة الخامسة؛پنجم جمادی الاولی در سال پنجم زینب کبری به دنیا آمد.» ( النقدی، الزینب الکبری،ص18.) =-= شهید قاضی طباطبایی می نویسد « ذكرها علماء الرجال من الفريقين في كتبهم، و أفرد بعضهم في حقها مؤلفا خاصا ككتاب «السيدة زينب»، و كتاب «زينب الكبرى» للعلامة النقدي رحمه اللّه، و كتاب «الطراز المذهب» بالفارسية لولد صاحب ناسخ التواريخ، و قد خلط مؤلفه فيه الصحيح بالسقيم، و لا ينبغي الاعتماد عليه من غير تثبّت و تحقيق..... في مدفنها و تأريخ وفاتها آراء و أقوال شتى لم أهتد إلى تحقيقها و التحري الدقيق فيها كي‌ تطمئن النفس بإحداها؛ لقلة المصادر؛ و لأسباب أخرى. قيل: إنها ولدت في حياة النبي صلّى اللّه عليه و آله من غير ذكر سنة الولادة كما في الإصابة و غيرها، و قيل: ولدت في الخامس من جمادى الأولى في السنة الخامسة للهجرة، 👈و هو الراجح في نظري، و قيل: في السنة السادسة، و قيل: في الرابعة، و توفيت نحو سنة 65 ه‍ كما ذهب إليه الزركلي في الأعلام: ج 1/ ص 351، و عمر رضا كحالة في أعلام النساء: ج 1/ ص 508، و في الأخير أنها دفنت بمصر، و إليه ذهب جمع من علماء أهل السنة، و ذهب العلامة الشهرستاني في نهضة الحسين عليه السّلام إلى أنها توفيت في نصف رجب سنة 65 ه‍، و قيل: إنها لم تمكث بعد أخيها إلّا يسيرا، و توفيت بعد ورودها المدينة بثمانين يوما، و أن قبرها بها، كما في تنقيح المقال: ج 3/ فصل النساء ص 80، و استظهر صاحب كتاب أعيان الشيعة: ج 33/ ص 207- 210 ط. بيروت أيضا أن قبرها بالمدينة، و قيل: إنها توفيت في النصف من رجب سنة 62 ه‍ بمصر كما ذهب إليه العبيدلي في رسالة «الزينبات» المنسوبة إليه، و قيل: إنها توفيت في إحدى قرى الشام و دفنت بها، و هذا القول بعيد عن الصواب؛ فإن الألسن تلهج في سبب ذلك بحديث (حديث المجاعة و مجي‌ء عبد اللّه بن جعفر مع زينب عليها السّلام إلى الشام) لا أثر له في صفحات التاريخ و السير، و ما ذكره العبيدلي من تاريخ وفاتها و مدفنها بمصر بعيد أيضا للقرائن التي لا يسعنا المجال و لا المقام لذكرها، و الحق أنّ👈 لهذه السيدة شباهة تامة لأمها الصديقة الطاهرة عليها السّلام في اختفاء قبرها و مدفنها، سلام اللّه عليهما.القاضي الطباطبائي » ‌ ( کاشف الغطاء،الفردوس الاعلی،صص 61-62.) خلاصه ترجمه: شهید طباطبایی بعد از کتابشناسی درباره حضرت زینب می فرماید:قول مورد قبول من درباره تولد حضرت زینب، پنجم جمادی الاولی است. لیکن دلیلی برای انتخاب این قول ذکر نمیکند. و در آخر هم نتیجه می گیرند: حضرت زینب مثل مادرشان حضرت زهراء(س) قبرشان نیز مخفی است. =-= •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🍀 2️⃣5️⃣ 📝 موضوع:شهادت جعفر بن ابی طالب (رضی الله عنه) ➖➖➖ جعفر بن ابی‌طالب بن عبدالمطلب مشهور به جعفر طیار و ذوالجناحین سومین فرزند ابوطالب و فاطمه بنت اسد بود. جعفر پسرعموی پیامبر اكرم (ص)، برادر بزرگ‌تر امام علی(ع)، دومین فرد مسلمان پس از امام علی(ع) و صحابی رسول خدا(ص) بود. جعفر را مردی خطیب، سخاوتمند، بردبار و متواضع معرفی کرده‌اند. مفسران او را مصداق برخی از آیات قرآن از جمله آیه ۲۳ سوره احزاب «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَیهِ...» دانسته‌اند. جعفر در جنگ موته پنجاه جراحت دید که بیست و پنج موردش در صورتش بود.(1) سرانجام در ششم در جمادی الاولی سال هشتم هجری به شهادت رسید.(2) رسول الله (ص) قبل از اینکه خبر شهادت جعفر به مدینه برسد بر وی گریست (3) و فرمود: « بر مثل جعفر باید گریه کرد»(4) .همچنین از اندوه مرگ جعفر دل‌دردی بر آن حضرت(صلی الله علیه و اله) عارض شد.(4) ➖➖➖ 1.علامه مجلسی،بحارالانوار،ج21،،ص56. 2. بندانی نیشابوری،تقویم الشیعة،ص198. 3. عَنْ أَنَسٍ- رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ-: أَنَّ النَّبِيَّ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ، نَعَى زَيْدًا وَ جَعْفَرًا وَ ابْنَ رَوَاحَةَ لِلنَّاسِ، قَبْلَ أَنْ يَأْتِيَهُمْ خَبَرُهُمْ . صحیح بخاری،ج6،ص405. 4. «...على مثل جعفر فلتبك البواكي‏ » ابن عبدالبر،الاستیعاب،ج1،ص243.4. 5. « عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: بَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ ص فِي الْمَسْجِدِ إِذْ خُفِضَ لَهُ كُلُّ رَفِيعٍ وَ رُفِعَ لَهُ كُلُّ خَفِيضٍ حَتَّى نَظَرَ إِلَى جَعْفَرٍ ع يُقَاتِلُ الْكُفَّارَ قَالَ فَقُتِلَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص قُتِلَ جَعْفَرٌ وَ أَخَذَهُ الْمَغْصُ فِي بَطْنِهِ.» الکافی،ج8،ص376. مرحوم علامه مجلسی این روایت را موثق دانسته و در تفسیرش می نویسد: « راجعان إلى النبي صلى الله عليه و آله أي أخذه صلى الله عليه و آله هذا الداء لشدة اغتمامه و حزنه عليه.» مرآة العقول،ج26،ص563. =-= •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water