eitaa logo
احمدحسین شریفی
5.9هزار دنبال‌کننده
336 عکس
348 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
درس یازدهم 1.mp3
29.11M
🎤فایل صوتی 🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف : کثرت گرایی سلوکی در تصوف اسلامی (پلورالیسم عرفانی) ⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴از "سلطة معنوي" تا "قدرت سياسي" بي‌حجابان! 🖊احمدحسين شريفي 🔸اگر نيک بنگريم، در حال حاضر در بسياري از شهرهاي بزرگ، و مناطق گردشگري و شهرهاي شمالي کشور، حتي در مناطق مختلف شهري مثل قم (به عنوان پايگاه اصلي فرهنگ شيعي و عالمان دين)، زنان بي‌حجاب و مردان بدپوشش «سلطة معنوي» دارند؛ بدين معنا که نه تنها هيچ شرمي از پوشش خود ندارند که حتي (در مغازه‌ها، ماشين‌ها، هتل‌ها، فروشگاه‌ها، ادارات دولتي و غيردولتي، بيمارستان‌ها و ...) مورد تکريم هم قرار مي‌گيرند. 🔸اما اگر، (1) علماي بزرگ و حوزه‌هاي علميه و مراکز تبليغي و فرهنگي ريز و درشتي که در اين زمينه وظيفه ديني يا قانوني بر عهده دارند، همچنان به بي‌تفاوتي علمي و عملي خود در اين موضوع ادامه دهند؛ (2) هر کدام از گروه‌ها و احزاب سياسي به منظور کسب رأي بيشتر و يا به منظور مخالفت با جناح مقابل و يا به هدف آنکه خود را فردي روشنفکر و داراي فکر باز نشان دهند دائماً‌ جملاتي از اين قبيل که «آيا مشکل فقط در چند تار موي زنان است؟» يا «با برخوردهاي گشت ارشادي نمي‌توان مشکل بي‌حجابي را حل کرد»‌ و امثال آن، خواسته يا ناخواسته «حمايت عملي» خود را از اين پديده نشان دهند، (3) صدا و سيما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي عملاً مبلغ زنان بي‌حجاب باشند؛ و آنان را بر صدر بنشانند و در تبليغات رسمي و غيررسمي خود حامي چنان افرادي باشند؛ (4) مجلس و قوة قضائيه و پليس به وظايف قانوني خود در اين موضوع، به درستي و با سرعت عمل نکنند؛ آنگاه طولي نخواهد کشيد که نه تنها شاهد فراگيري سلطة معنوي آنها در سراسر کشور، که شاهد سلطة مادي و اجتماعي و سياسي آنها نيز خواهيم بود. و ديري نخواهد پاييد که ارزش‌ها جابجا شده، زنان محجبه و مردان عفيف، به عنوان افرادي ناهنجار و غيرطبيعي جلوه خواهند داد! و فضاي شهرها و خيابان‌هاي جمهوري اسلامي(!) براي تردد آنان، امنيت جسمي و رواني لازم را نخواهد داشت. 🔸اين تحذير پيامبر اکرم(ص) را فراموش نکنيم که: «لَتَأْمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْكَرِ أَوْ لَيُسْتَعْمَلَنَّ عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ فَيَدْعُو خِيَارُكُمْ فَلَا يُسْتَجَابُ لَهُمْ؛ (کافي، 5/ 56) يا امر به معروف و نهي از منکر کنيد و يا (منتظر باشيد تا) افراد بدكردار بر شما مسلط شوند؛ و آنکه به خواسته‌هاي خوبانتان توجهي نشود (يا آنکه دعاي خوبانتان مستجاب نخواهد شد)». 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
قسمت_7.mp3
15.06M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : 🔷چرایی جنگ نرم ✅علت تقابل نظام سلطه با جمهوری اسلامی ⁦2️⃣⁩ مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴شرايط آموختن و آموزش فلسفه 🖊احمدحسين شريفي 🔸فيلسوفان و عالمان پيشين نسبت به آموزش‌هاي علمي و تعليمي خود به شدت حساس بودند؛ به همين دليل مباحث و انديشه‌هاي فلسفي و حکمي خود را به صورتي رمزآلود و غيرصريح و بعضا با عبارتي بسيار پيچيده بيان مي‌کردند تا از دسترس ناصالحان دور بماند. و اين نه بدان دليل بود که از افراد کم‌توان متنفر باشند؛ بلکه هم مي‌خواستند شأن فلسفه و حکمت را نگه دارند و هم آنکه ناخواسته موجبات گمراهي آن افراد را فراهم نکرده باشند. آموزش حکمت به افراد نااهل را همچون آويزان کردن درّ و گوهر بر گردن خوک مي‌دانستند. در حديثي از معصومان عليهم السلام چنين نقل شده است: «لَا تُعَلِّقُوا الْجَوَاهِرَ فِي أَعْنَاقِ الْخَنَازِيرِ» در حديثي از پيامبر اسلام هم نقل شده است که حکمت را به افراد نااهل آموزش ندهيد، چرا که موجب گمراهي آنها مي‌شود و آن را از اهلش هم دريغ نکنيد که در آن صورت به حکمت ظلم کرده‌ايد. عارفان هم مي‌گفتند «افشاء اسرار ربوبيت کفر است» و «حق اسرار نگه‌داشتن آنها از اغيار است» 🔸ابن سينا در کتاب ارزشمند اشارات و تنبيهات بعد از پايان مباحث منطق، در نمط اول از مباحث طبيعت‌شناسي و هستي‌شناسي مي‌گويد:«من سفارش و خواستة خود را تکرار مي‌کنم که با تمام بخل و خست در آموزش اين دانش برخورد کنيد؛ مبادا آن را به کس يا کساني آموزش دهيد که فاقد شرايط که در پايان کتاب متذکر مي‌شوم، باشند.» اما شرايطي که در واپسين بند کتاب اشارات و تنبيهات تحت عنوان «خاتمة و وصية»، براي آموزش فلسفه بيان مي‌کند، در مجموع شش شرط مهم است. اما پيش از بيان آنها مجدداً تأکيد مي‌کند که «اي برادر من همه دانسته‌هاي خود را مشک زدم تا زبده و عصاره آنها را در اين اشارات در اختيار شما قرار دهم؛ و غذاي حکمت را براي شما در زيباترين کلمات لقمه کردم. پس نسبت به آموزش آن به اين افراد بخل بورز: 1.افراد سفيه و سست‌عقل: کساني که از بهرة هوشي لازم براي فهم امور عقلي و مسائل پيچيده و دشوار برخوردار نيستند؛ 2.افراد کودن و ديرفهم و ساده‌انديش: کساني که توانايي درک حقيقت را ندارند و ممکن است با فلسفه‌خواني به گمراهي کشيده شوند؛ و ذهن و جان آنها شبهه‌آلود شود. 3.کساني که عليرغم بهرة هوشي بالا و حافظة قوي اما از زيرکي لازم و درخشندگي فکر و جسارت در انديشه برخوردار نيستند؛ 4.کساني که تمايل به معاشرت با عوام الناس (الغاغة) دارند؛ يعني نوعي سبکساري در رفتار دارند؛ مهم نيست که کجا مي‌نشينند و به چه صورت مي‌نشينند. عوام‌زده‌اند؛ از نظر فکري و عملي به رفتارهاي عوام‌الناس گرايش دارند؛ 5.کساني که تفکر الحادي دارند؛ از آموزش اين مباحث به آنها هم پرهيز کنيد؛ شايد اين توصيه ابن‌سينا مربوط به کساني باشد که عالمانه و آگاهانه جانب کفر و الحاد را برگزيده‌اند؛ و در برابر هر برهاني که خلاف باورهاي باطلشان باشد، جبهه‌گيري مي‌کنند؛ 6.کساني که استقرار ذهني و شخصيتي ندارند؛ همچون پشه‌هايي مي‌مانند که مطابق جهت باد حرکت مي‌کنند و قدرت و اختياري از خود ندارند؛ در روايت مشهوري هم از امام علي عليه‌السلام چنين مي‌خوانيم که: «اي کميل ... مردم سه دسته‏ اند: دانايى كه شناساى خداست، آموزنده‏اى كه در راه رستگارى كوشاست، و فرومايگانى رونده به چپ و راست كه درهم آميزند، و پى هر بانگى را گيرند و با هر باد به سويى خيزند. نه از روشنى دانش فروغى يافتند و نه به سوى پناهگاهى استوار شتافتند.» 🔸و فقط به کسي فلسفه را آموزش دهيد که: 1.روحي پاکيزه و پاک داشته باشد؛ 2.روش و رفتاري مستقر و استوار داشته باشد؛ 3.زودباور نباشد؛ بلکه در پذيرش مسائل وسواس داشته باشد؛ 4.راضي به حق است؛ و با مطالب صادقانه برخورد مي‌کند. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
درس دوازدهم 1.mp3
24.75M
🎤فایل صوتی 🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف (آخرین جلسه): معیار حقانیت مکاشفات عرفانی ⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴شيخ بهائي و مير داماد 🖊احمدحسين شريفي 🔸آيت‌الله حسن‌زادة آملي از استادشان آيت‌الله الهي قمشه‌اي نقل مي‌کردند که در مسافرتي شاه عباس صفوي (978-1038) همراه با ميرداماد (969-1040ق) و شيخ بهايي (953-1030ق) و تعدادي از وزرا و علماء بود. مرحوم شيخ بهايي اسب خود را تندتر مي‌راند. شاه عباس به هر انگيزه‌اي (فهم روابط ميان علماء، يا ايجاد اختلاف ميان آنان يا ...) خود را نزديک ميرداماد کرد و گفت «چطور شيخ بهايي مراعات مقام شما را نمي‌کند؟ و اسب خود را پيشاپيش شما و تندتر از اسب شما مي‌راند؟» ميرداماد که قصد و انگيزة شاه عباس را دريافته بود، در پاسخ گفت: «عظمت جان و روح و کمالات شيخ بهائي به حدي است که اگر بر روي کوه نشيند، کوه پرواز مي‌کند. اگر اين اسب پرواز مي‌کرد جا داشت». شاه عباس آرام‌آرام از ميرداماد فاصله گرفت و خود را به شيخ بهائي نزديک کرد و گفت: «انسان بايد چابک و سبکبال باشد و در امور خود تبحر داشته باشد، اين خوب نيست که ديگري افسار اسبش را بگيرد و بکشاند» شيخ بهائي نيز به فراست، هدف وي را فهميد و گفت: «عظمت و کمالات ميرداماد را اگر بر فلک نهم بنشاني فلک از رفتن باز مي‌ماند تا چه رسد به اسب!» 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
با نگاهي اجمالي به اين آمار و ديدگاه مردم آمريکا درباره موضوعات اخلاقي، مي‌توان اضمحلال اخلاق انساني در مهد ليبراليسم را مشاهده کرد. بدون ترديد، چنين جامعه‌اي سرنوشتي جز سقوط و انحطاط ندارد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
قسمت_8.mp3
14.78M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : 🔷چرایی جنگ نرم ✅علت تقابل نظام سلطه با جمهوری اسلامی ⁦⁦3️⃣⁩ مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴«درک اقتصادي» و «هوش فرهنگي» 🖊احمدحسين شريفي 🔸درک مشکلات اقتصادي به دليل آنکه ملموس و مشهود همگان هستند، نيازي به نخبگي و عقلانيتي ويژه ندارد. شکاف طبقاتي و فقر و بيکاري و کمبود مسکن و امثال آن را هر کسي مي‌تواند ببيند؛ حتي درک مخاطرات فردي و اجتماعي و سياسي چنين وضعيتي هم کار دشواري نيست؛ بلکه فهم راه‌هاي درمان آنها هم خيلي دشوار نيست؛ فقط قدري عقلانيت مي‌خواهد و قدري بيشتر، اراده و عزم و همت. 🔸اما فهم مشکلات فرهنگي و درک آفات و مخاطرات آنها کاري دشوار است؛ نيازمند نخبگي و فرزانگي است. حتي ورود به اين عرصه نيازمند قدري از خودگذشتگي است؛ به مثابه درمان دردي مي‌ماند که خود بيمار نه تنها از آن رنجي نمي‌برد که بعضاً به آن هم افتخار مي‌کند؛ خود را سالم‌ترين افراد مي‌داند. طبيعي است که ورود به چنين عرصه‌اي نيازمند جسارت و شهامت و انسان‌دوستي و فهم عميق مسائل است. 🔸مشکلات اقتصادي همچون جنگ سخت مي‌مانند که هم ابزار و ادوات جنگي، هم هدف جنگ، هم نيروهاي مهاجم و هم قربانيان جنگ همگي آشکار و روشن است؛ در مرأي و منظر همگان‌اند؛ کسي قدرت انکار آنها را ندارد؛ 🔸اما مشکلات فرهنگي به مثابة جنگ نرم‌اند؛ که هم «ابزار و ادوات جنگي»، هم «هدف جنگ» و هم «نيروهاي مهاجم» همگي اموري پنهان‌‌اند، گرگهايي در لباس ميش‌اند؛ همگي با شعار آزادي و انسانيت و حقوق بشر جلو مي‌آيند؛ قربانيان چنين جنگي هم نه تنها خود را قرباني نمي‌دانند؛ خود را آزادشدة از بند غل و زنجيرها مي‌پندارند! و خود به عنوان سربازهاي بي‌جيره و مواجب دشمن، عاملي براي پيشبرد اهداف آن مي‌شوند. قربانيان جنگ نرم، همچون مبتلايان به بيماري «بُليموس»‌اند؛ که عليرغم نياز بدن و گرسنگي واقعي، خود را سير مي‌پندارند؛ طبيعتاً نيازي به مراجعه به طبيب در خود نمي‌بينند. اگر آشنايان و دلسوزان آنها را نزد طبيب نبرند، جسم‌شان رفته رفته تحليل رفته و نهايتاً از بين خواهند رفت. 🔸آيا مواجهه با اين دو نوع جنگ يکسان است؟ هرگز. در مواجهه با جنگ نرم، نيازمند نخبگي مضاعف، مجاهدت مضاعف، جانفشاني مضاعف و شعور مضاعف هستيم. به اميد روزي که عرصة فرهنگي کشور شاهد ظهور و بروز چنين افسران و سربازاني باشد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
🔴اصالت عدم تناسب! «از بهر خدا نپذيريد»! 🖊احمدحسين شريفي 🔸متأسفانه گاه و بي‌گاه شاهديم که در واگذاري مسؤوليت‌هاي علمي و تخصصي، هيچ تناسبي ميان تخصص‌ها و مسؤوليت‌ها لحاظ نمي‌شود. به عنوان مثال، در بعضي از دوره‌ها شاهد بوده‌ايم که معاون پژوهشي وزارت علوم حتي يک پژوهش مدون نداشته است؛ يا معاون پژوهش حوزه‌هاي علميه حتي يک مقاله پژوهشي تدوين نکرده است؛ يا دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي کشور، فوق تخصص دام‌هاي بزرگ (يعني دام‌هايي در رديف الاغ و اسب و گاو و شتر و ...) بوده است! 🔸امروز هم در خبرها آمد که جناب آقاي قاليباف، رياست محترم مجلس يازدهم، سخنران و منبري مشهور، جناب حجت‌الاسلام غلامرضا قاسميان را به رياست «کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شوراي اسلامي» منصوب کردند! چنين انتصاباتي براي اهل فکر و فرهنگ خيلي پيام‌هاي آشکار و نهان دارد که «اين زمان بگذار تا وقت دگر»! 🔸بدون ترديد، جناب قاسميان در حوزه وعظ و خطابه و منبر، فردي موفق است؛ بياني خوب و صدايي خوبتر دارد. در فعاليت‌هاي جهادي و خدمات اجتماعي هم توانمندي‌هاي خوبي از خود بروز داده است؛ اما چنين سوابق ارزشمندي چه تناسبي با مسؤوليت يک مرکز کاملاً‌ تخصصي، يعني نخستين کتابخانه رسمي و دولتي ايران، با حدود 600 هزار کتاب چاپي، 28 هزار کتاب خطي، بيش از 5 هزار عنوان نشريه و مجله و ميليون‌ها برگ از اسناد رسمي و غيررسمي کشور، دارد؟! 🔸آيا با صداي خوب و بيان زيبا مي‌توان «ميراث ملي را حفظ و نگهداري» کرد؟ آيا با توانايي در کارهاي جهادي و منبر و خدمات عمومي، مي‌توان «آثار حقوقي، سياسي، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي» را اشاعه داد؟ [آنگونه که در حکم انتصاب ايشان آمده است] 🔸بنده به عنوان يک محقق کوچک و طلبه‌‌اي علاقمند به پژوهش و کتاب، تاکنون هيچ نام و نشاني از جناب قاسميان در حوزة کتاب و کتابخانه و پژوهش و اسناد پژوهشي، نه شنيده‌ام و نه ديده‌ام. اگر اثري، حتي مقاله‌اي در اين زمينه از ايشان منتشر شده است، بسم الله، معرفي کنند. 🔸مشهور است که از شهيد چمران پرسيده شد: «تعهد بهتر است يا تخصص؟» ايشان فرمودند: «تقوا از تخصص لازم‌تر است؛ اما مي‌گويم: آن کس که تخصص ندارد و کاري را مي‌پذيرد، بي‌تقوا است» با استناد به اين سخن حکيمانة شهيد چمران، از جناب قاسميان، به عنوان يک فرد متعهد و جهادي، انتظار دارم همين امروز، از پذيرش چنين مسؤوليتي سر باز زنند و به صراحت بگويند که در اين زمينه هيچ تخصصي ندارند. چنين کارهايي را بايد به اهلش سپرد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
قسمت9.mp3
17.04M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : 🔷چرایی جنگ نرم ✅علت تقابل نظام سلطه با جمهوری اسلامی ⁦4️⃣⁩ (تقابل ) مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴منطق توانايي عارفان بر «کرامات»؛ از نگاه سعدي: «عبادت و ترک معصيت» 🖊احمدحسين شريفي 🔸کرامات و کارهاي خارق‌العاده‌ فراواني (بر روي آب راه رفتن؛ طي الارض داشتن؛ مستجاب الدعوه بودن؛ سنگ را طلا کردن؛ طلا را خاک کردن؛ شير درنده را رام خود کردن؛ افعي کشنده را تازيانه دست خود کردن و ...) از عارفان و صوفيان و مرتاضان و معنويان اديان و مکاتب مختلف، نقل شده است؛ بدون شک بسياري از آنها ياوه‌سرايي مريدان و مبالغه‌هاي بي‌پاية دلبستگان اين راه است؛ اما بسياري از آنها هم واقعيت‌هايي توجيه‌پذير و معقول‌اند. 🔸در تحليل چرايي و چگونگي توانايي عارفان بر انجام چنين کارهاي خارق‌العاده‌اي بحث‌هاي فراواني قابل طرح است. بنده هم در کتاب «مباني و اصول عرفان عملي در اسلام» بحث‌هاي مفصلي در اين باره آورده‌ام. اما در اينجا صرفاً به بيان تبييني شنيدني و زيبا از مصلح‌الدين سعدي شيرازي در کتاب بوستان اشاره مي‌کنم: حکايت کنند از بزرگان دين حقيقت‌شناسان عين اليقين که صاحب‌دلي بر پلنگي نشست همي راند رهوار و ماري به دست يکي گفتش اي مرد راه خداي بدين ره که رفتي مرا ره‌ نمايي چه کردي که درّنده رام تو شد نگين سعادت به نام تو شد بگفت ار پلنگم زبونست و مار و گر پيل و کرکس، شگفتي مدار تو هم گردن از حکم داور مپيچ که گردن نپيچد ز حکم تو هيچ 🔸تبيين سعدي بسيار واضح، گويا و معقول است: دليل برخورداري از چنين مقامات و کراماتي، نافرماني خدا را نکردن و عمل به دستورات او کردن است؛ کسي که وجودش با منبع بي‌پايان قدرت متصل شد، چنين کارها و توانايي‌هايي براي او چيزي به شمار نمي‌آيد. در حديثي قدسي چنين مي‌خوانيم: «اي فرزند آدم، من به هر چيزي که بگويم «باش»، «مي‌شود»، از خواسته‌هاي من پيروي کن، تو را به جايگاهي مي‌رسانم که به هر چيزي بگويي «باش»، «مي‌شود» 🔸نکته مهمي که بايد مورد توجه قرار گيرد اين است که بسياري از اين کرامات از قبيل تصرف در چشم و ذهن پاره‌اي از مريدان يا مرددان است؛ و الا بسياري از افراد نااهل و حتي بعضاً نزديکترين از اهل و عيال آن عارف هم از چنان کارها و توان‌هايي بي‌خبر بوده‌اند. في‌المثل، اگر نقل کرده‌اند که ابوالحسن خرقاني بر شير درنده‌اي سوار مي‌شد و مار افعي را به عنوان تازيانه به دست مي‌گرفت، بدان معنا نيست که همه مردم خرقان و بسطام و يا حتي همسر او نيز اين حالت را از او مي‌ديدند. اين حالت فقط براي آن مرد همداني متجلي شد که در دل خود نسبت به مقامات ابوالحسن خرقاني دچار شک شده بود. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
بخش_اول_نشست.mp3
23.76M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش اول ✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور دکتر ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴اخلاق و اقتصاد: هم‌افزايي يا هم‌زدايي؟ 🖊احمدحسين شريفي 🔹جان کِنت گالبرایت (1908-2006)، سياستمدار و اقتصاددان آمريکايي، مي‌گفت: «زمانی که کسب سود هدف اصلی یک ملت شد، کاهش معنی‌داری در سطح زندگی بشریت به‌ وجود می‌آید. اهداف اقتصادی میتوانند توجه مردم را از موضوعات حیاتی انسانی دور کنند. در جامعه ای که توسط شرکتهای بزرگ سودجو احاطه شده، آزادی، هویت و خلاقیت جامعه از دست میرود». 🔹نکته‌اي که گالبرايت متذکر مي‌شود، يک حقيقت مغفول در دنياي جديد و اقتصادهاي مدرن است. حقيقتي که قرن‌ها قبل، اسلام عزيز در تعاليم و آموزه‌هاي اقتصادي خود آن را گوشزد کرده بود. اسلام‌، محور همه فعاليت‌هاي اقتصادي را، که بعضاً آنها را تا مرتبة مهم‌ترين انواع عبادات الهي بالا مي‌برد، توجه به اخلاق مي‌داند. براي اقتصاد منهاي اخلاق هيچ جايگاه و ارزشي قائل نيست. مي‌توان گفت يکي از مهم‌ترين تمايزهاي نظام اقتصادي اسلام با ديگر نظام‌هاي اقتصادي مثل اقتصاد سوسياليستي و سرمايه‌داري و امثال آن، توجه و تأکيد ويژة اسلام بر مسأله اخلاق در اقتصاد و فعاليت‌هاي اقتصادي است. اخلاق و اقتصاد از نگاه اسلام هم‌افزايي (Synergy) دارند. در حالي که در اغلب‌ نظام‌هاي اقتصادي موجود، نوعي هم‌زدايي (dynergy) ميان اين دو برقرار است. 🔹از نگاه اسلام، برخلاف بسياري از مکاتب اقتصادي مدرن، تحفظ بر ارزش‌هاي اخلاقي نه تنها مانعي براي فعاليت‌هاي اقتصادي نيست؛ که يکي از شرايط زيست اخلاقي، فعاليت جهادي در عرصة اقتصاد (اعم از توليد، تجارت، توزيع و سرمايه‌گذاري) است. اخلاق اسلامي نه تنها مانع سودآوري و رفاه اقتصادي نيست؛ که خود عاملي در جهت تکثير سود و رفاه است: «حُسْنُ‌ الخُلْقِ يَزيدُ فِي الرِّزقِ». در اين زمينه ده‌ها و بلکه صدها روايت از اولياء دين در متون روايي ما موجود است. علاقه‌مندان مي‌توانند به مجموعة ارزشمند «الحياة» مراجعه کنند. 🔹البته همانطور که اشاره شد، برخي از انديشمندان و خردمندان دنياي غرب نيز متفطن خدمات اخلاق به اقتصاد شده‌اند؛ به همين دليل، در سال‌هاي اخير شاهد شکل‌گيري جنبش‌هاي علمي و عملي در عرصه «اخلاق کسب ‌و کار»، «اخلاق حرفه‌‌اي»، «تدوين منشورهاي اخلاقي براي حرفه‌ها و مشاغل مختلف» و ده‌ها اقدام ريز و درشت ديگر هستيم. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
🔴«عدم تناسب» در انتصابها و زنجیره مدیران "کارنادیده" 🖊احمدحسين شريفي 🔸مطلبي که چند روز قبل با عنوان «اصالت عدم تناسب؛ از بهر خدا نپذيريد»! منتشر کردم (👈https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/199 ) مخالفت‌ها و موافقت‌هايي را برانگيخت. نمي‌خواهم به آنها بپردازم. اما در ادامه آن مطلب، و در فضايي کلي‌تر و با نگاهي جامع‌تر مي‌گويم: 🔸فهم اين نکته نيازي به علم مديريت و آزمون و خطا ندارد که انتصاب مديران «نوخاسته»، «خُرد» و «کارناديده»، از بزرگترين اشتباهات سياسي و مديريتي و از مهم‌ترين عوامل ناکارآمدي مديران و دولت‌ها و حکومت‌ها است. کمترين ضرر چنين مديراني ايجاد سلسله‌اي از افراد خُرد و ناکارآمد است. زيرا اينان نهايتاً افرادي همچون خود را به کار مي‌گيرند و آنها نيز چنين خواهند کرد و ... به اين ترتيب، زنجيره‌اي از افراد نالايق و ناشايسته به کارهاي بزرگ گماشته مي‌شوند و به تعبير مولوي «جاهلان سرور شده‌ستند و ز بیم/ عالمان سرها کشیده در گلیم» و خسارت‌هاي اجتماعي و سياسي کنار گذاشته شدن يا کنار کشيدن عالمان و متخصصان و سرور شدن جاهلان و غيرمتخصصان بر کسي پوشيده نيست. 🔸تعجب است که ما حتي براي نگهباني و نظافت يک مجتمع مسکوني نيز دنبال افراد «کارآزموده» و «تجربه‌شده» و «کاردان» مي‌گرديم، اما به هنگام اعطاي پست‌هاي حکومتي و گماشتن افراد بر کارهاي بزرگ و ملي، سخاوتمندانه دوستان و آشنايان «خُرد» و «ناکارديده» را به کار مي‌گماريم! و در عين حال ادعاي انقلابي‌گري و جهادگري و ولايت‌پذيري هم داريم! گويا اين سخن خدا را نشنيده يا باور نداريم که «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها» (نساء، 58) يا آنکه خدايي ناکرده مسؤوليت‌هاي جامعه اسلامي را ملک طلق خود مي‌دانيم و بدون هيچ نيازي به پاسخ‌گويي، آنها را سخاوتمندانه در اختيار هر کس که دوست داريم مي‌گذاريم! 🔸خداي رحمت کند سعدي بزرگ و شيرين‌سخن را که خطاب به حاکمان و مديران ارشد، چه زيبا مي‌گفت: گرت مملکت بايد آراسته مده کار مُعظم به نوخاسته سپه را مکن پيشرو جز کسي که در جنگها بوده باشد بسي به خُردان مفرماي کار درشت که سندان نشايد شکستن به مشت رعيت نوازي و سرلشکري نه کاري است بازيچه و سرسري نخواهي که ضايع شود روزگار به کارناديده مفرماي کار نتابد سگ صيد روي از پلنگ ز روبه رمد شيرِ ناديده جنگ (بوستان، باب اول «در عدل و تدبير و راي» ‌) ✅ در اين باره گفتني‌هاي ديگري هم هست که ان شاء الله در روزهاي آينده تقديم خواهم کرد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
قسمت_دهم.mp3
14.48M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : 🔷چرایی جنگ نرم ✅علت تقابل نظام سلطه با جمهوری اسلامی ⁦⁦5️⃣⁩ (نظریه ) مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴فرايند شکل‌گيري زنجيرة «مسؤولان نامتناسب» و «شکل‌گيري فسادهاي زنجيره‌اي» 🖊احمدحسين شريفي 🔸مسئله شکل گیری "کانونهای فساد" و ناکارآمدی در میان مدیران سیاسی و اجرائی از مسائل مهمی است که جا دارد اندیشمندان و دلسوزان بیش از پیش درباره "تبیین" و "کنترل" آن تامل کنند. پیشتر درباره چگونگی شکل گیری «زنجيرة مديران کارناديده» (👈https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/205 ) نکاتی بيان کردم، در اينجا به فرايند شکل‌گيري حلقه‌هاي ناکارآمد و نامتناسب و فسادهاي زنجيره‌اي در میان مديران سياسي و اجرايي به اختصار اشاره مي‌کنم. 🔸وقتي فردي نالايق و نامتناسب را، به هر دليلي، بر کاري مي‌گمارند؛ نخستين حلقة زنجيرة ناکارآمدي شکل مي‌گیرد؛ زيرا اين فرد نامتناسب وقتي در مسؤوليتي سترگ، که ذاتا نيازمند تخصص و تناسب است، قرار مي‌گيرد، تلاش مي‌کند به گونه‌اي براي خودش تناسب و تخصص دست و پا کند! اما چون کسب تخصص و تناسب امری زمانبر است، رو به سوي «رزومه‌سازي»، «مدرک‌سازي» و «پيشينه‌‌بافي» مي‌آورد! يکي از ريشه‌هاي پديدة شوم‌ مدرک‌فروشي و مدرک‌سازي در کشور ما همين‌جا است. بسياري از مديران کشور ما در کوران مسؤوليت‌هاي سنگين و سترگشان، در معتبرترين دانشگاه‌هاي داخل و بعضاً خارج کشور، مدرک دکتري و مهندسي و ... گرفته‌اند! پايان‌نامه و رساله نوشته‌اند! و در ادامه براي درخشان کردن سابقة علمي خود، ده‌ها و صدها مقالة علمي- پژوهشي و امثال آن نگاشته‌اند! (جالب است که بدانیم مقالات علمی چاپ شده توسط برخی از مدیران ارشد کشور ما در دوران مدیریتشان، به مراتب بیش از پرکارترین محققان دانشگاهی و حوزوی کشور بوده است!!) اما اين زنجيره فساد و ناکارآمدي در اينجا متوقف نمي‌شود؛ مديران نامتناسب و نالايق، چون نيازمند حاميان و کاسه‌ليساني در مجموعه جديد هستند، طبيعتاً، به بهانه‌هاي مختلف (از جمله متهم کردن کادر مدیریتی پیشین به رکود و مخالفت با تحول و ...)، حلقه‌اي از مريدان مجيزگو را دور خود جمع مي‌کنند. که يکي از مهم‌ترين کارکردهاي اين مجيزگويان، رزومه‌سازي و بزرگ‌نمايي «آقاي مسؤول» است؛ آنان تمام تلاش خود را به کار مي‌گيرند که به گونه‌اي براي او رزومه متناسب درست کنند؛ کارنامه پژوهشي ببافند و سابقة درخشان بسازند و مي‌بينيم فردي که مثلا در عرصه پژوهش تا ديروز يک کار پژوهشي مدون يا يک مقاله علمي نداشت ناگهان در قامت بزرگترين پژوهشگر همه دوران‌ها ظهور مي‌کند! و ... بدين ترتيب حلقه‌هاي ديگري از فساد و دروغ و فريب شکل‌ مي‌‌گيرد. 🔸امام علي(ع) مي‌فرمايد: «زمامدار همچون رودخانه پهناوري است که رودهايي کوچک از آن جاري مي‌شود، پس اگر آب آن رودخانه پهناور گوارا باشد، آب درون رودهاي کوچک گوارا خواهد بود و اگر شور باشد آب درون آنها نيز شور خواهد بود.» 🔸مولوي نيز با استمداد از همين سخن حکميانة امام علي، چه زيبا فرايند شکل‌گيري حلقه‌هاي مديران فاسد و ناکارآمد و نامتناسب را به تصوير مي‌کشد: خوي شاهان در رعيت جا کند چرخ اخضر خاک را خضرا کند شه چو حوضي دان حشم چون لوله‌ها آب از لوله روان در کوله‌ها چونکه آب جمله از حوضي است پاک هر يکي آبي دهد خوش ذوقناک ور در آن حوض آب شور است و پليد هر يکي لوله همان آرد پديد ز آن که پيوسته‌ست هر لوله به حوض خوض کن در معني اين حرف خوض 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
قسمت_یازدهم.mp3
12.7M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : 🔷چرایی جنگ نرم ✅علت تقابل نظام سلطه با جمهوری اسلامی ⁦⁦⁦6️⃣⁩ (نظریه ) ۲ مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴«نظريه»‌ و «نظريه‌پرداز» 🖊احمدحسين شريفي 🔹هر چند هيچ نظريه‌اي در خلأ پديد نمي‌آيد و هر نظريه‌اي به ويژه در علوم انساني، محصول و مولود ازدواج و ارتباط و همراهي عوامل آشکار و نهان متعددي است. اما در مقام داوري دربارة يک نظريه هرگز نمي‌توان، درستي يا نادرستي آن را به عوامل ساختاري و مادي و اجتماعي و سياسي و روان‌شناختي و يا هنجارمند و ناهنجارمند بودن شخصيتِ صاحب‌نظر و يا تقوا و بي‌تقوايي او گره زد. 🔹گره زدن درستي يا نادرستي يک نظريه به شخصيت نظريه‌پرداز: هم از نظر منطقي درست نيست؛ زيرا نادرستي منبع تحريک هرگز ملازم با نادرستي حرکت يا انحرافي بودن مسير حرکت نيست. چه بسا منبع حرکت يک فرد، منبعي فاسد و مخرب باشد؛ اما حرکتي که صورت مي‌گيرد در مسيري درست و نتيجه‌بخش باشد. و هم از نظر اخلاقي درست نيست. در روايات اسلامي به ما توصيه شده است هرگز انحراف «گوينده» را ملازم با انحراف «گفتة» او ندانيد؛ و هرگز گفته‌اي را با توجه به شخصيت گوينده‌اش نسنجيد. امام علي(ع) توصيه مي‌کند: «حکمت را از هر کسي که آن را بيان مي‌کند، بگير؛ و به گفته بنگر و به گوينده منگر.» 🔹علمي بودن يا نبودن يک نظريه ربطي به منشأ و موتور محرکة آن و علل و عوامل زمينه‌ساز شکل‌گيري آن ندارد. علميت يک نظريه و سنجش ميزان استحکام آن، ضوابط و شرايط خاص خود را دارد. مهم نيست که صاحبِ نظرية مراحل جبري تاريخ، يا جامعة بي‌طبقة واپسين (کمون نهايي)، يا طراحِ نظرية هرم نيازهاي انسان، افرادي اجتماعي بوده‌اند يا منزوي، سرمايه‌دار بوده‌اند يا فقير، جزء طبقة پرولتاريا بوده‌اند يا بورژوا. مهم اين است که آيا چنين نظريه‌هايي مي‌توانند با موفقيت از آزمون موازين عقلاني و معيارهاي واقع‌بيني خارج شوند يا نه. ر.ک: کتاب نظريه‌پردازي اسلامي در علوم انساني، ص۱۷۱ 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
بخش اول(1) 1.mp3
21.31M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش دوم ✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور دکتر ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴انقلاب اسلامي، دين و نهادهاي اجتماعي 🖊احمدحسين شريفي 🔸به اعتقاد بنده مهم‌ترين کاري که انقلاب اسلامي، در جريان تداوم حرکت انبياء انجام داد اين بود که دين را در موقعيتي «فرانهادي» قرار داد. توضيح آنکه به اعتقاد قاطبه جامعه‌شناسان، نهادهاي اصلي اجتماعي عبارتند از: خانواده، اقتصاد، سياست، تعليم و تربيت و دين. البته برخي مثل جي. او. هرتسْلِر در کتاب «نهادهاي اجتماعي»، نهادهاي اصلي را در نه مقوله دسته‌بندي مي‌کند: افزون بر آن پنج نهاد، نهاد اخلاق، ارتباطات، هنر و بهداشت را هم مي‌افزايد. اين نگاه قاطبة جامعه‌شناسان يا جامعه‌شناسي غربي و سکولار است. 🔸اما انقلاب اسلامي موجب شد که دين در جايگاهي فرانهادي قرار گيرد. به تعبير ديگر، انقلاب اسلامي، از جهت قانوني و مقبوليت مردمي، دين را در جايگاه اصلي خودش، که حاکم بر همه نهادها و ساختارهاي اجتماعي است، قرار داد. اقامة فردي و اجتماعي دين، رسالت اصلي پيامبران بوده است: لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ (حديد، 25) در آيه 13 سوره شوري اين مأموريت و وظيفة اصلي به شفافيت بيان شده است: شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهيمَ وَ مُوسى‏ وَ عيسى‏ أَنْ أَقيمُوا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فيهِ كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكينَ ما تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ ...؛ 🔸مأموريت اصلي انقلاب و حکومتي که به نام دين و به نام اسلام برپا شده است، چيزي جز اقامة دين در کليت آن نيست؛ اقامه دين يعني تحقق خارجي و بيروني دين و با توجه به جامعيت اسلام، منظور از اقامه اسلام يعني تحقق آن در زندگي فردي و اجتماعي (خانواده، اقتصاد، سياست و تعليم و تربيت؛ به عنوان نهادهاي اصلي جامعه و نهاد علم و حقوق و فرهنگ و هنر و فن‌آوري و ادبيات، سينما، فضاي مجازي و ... به عنوان خرده‌نهادها يا نهادهاي فرعي جامعه.) 🔸با توجه به نکته پيش‌گفته: آيا خردمندانه است که تحقق چنين رسالت و مأموريتي را از علوم انساني غربي طلب کنيم؟! علومي که نه تنها تناسبي با جهان‌بيني توحيدي و نظام ارزشي اسلام ندارند، که در بسياري از توصيه‌هاي خود در تضاد و تعارض با اسلام‌اند. چطور مي‌توان با تکيه بر آنها دنبال تحقق اسلام در ابعاد مختلفي زيست اجتماعي بود؟ تکيه زدن بر چنين علومي همچون تکيه‌ زدن بر باد است؛ نتيجه‌اي جز فروافتادن و سقوط و انحطاط نخواهد داشت. به همين دليل، جبهة مدافعان انقلاب اسلامي، بايد بدانند که اگر دنبال تحقق دين و عمل به آرمان‌هاي اسلامي و انقلاب اسلامي هستند، چاره‌اي جز حمايت از ايدة «علوم انساني اسلامي» ندارند؛ راه ديگري وجود ندارد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی در با موضوع 《حکومت اسلامی و اسلامی سازی علوم اسلامی》عنوان کرد: انقلاب اسلامی در تقابل با ايده‌های انسان‌شناختی و علوم انسانی غربی مطرح شد. يعنی نه تنها هرگز بر پايه علوم انسانی غربی شکل‌ نگرفته است؛ بلکه درست در نقطه مقابل آنها و عليرغم تحليل‌های آنها مطرح شده است. ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://www.rcipt.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=146&newsview=367 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
قسمت_دوازدهم.mp3
13.55M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : 🔷چرایی جنگ نرم ✅علت تقابل نظام سلطه با جمهوری اسلامی ⁦⁦⁦⁦7️⃣⁩ (نظریه ) ۳ مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴عمومي‌سازي دانشهای تخصصی 🖊احمدحسين شريفي 🔹برخي از انديشمندان بزرگ، در کنار آثار علمي و کاملاً تخصصي خود، تلاش داشتند به منظور گسترش دامنة "علم-آگاهی" و دسترس‌پذير کردن دانش، با زباني ساده‌تر و همگاني‌تر همان انديشه‌هاي تخصصي را براي عامه مردم بيان کنند. 🔹محمدبن زکرياي رازي (م 313ق)، فيلسوف، طبيب و عالم بزرگ مسلمان، در جهت عمومي‌سازي دانش طب، کتابي را با عنوان «من لايحضره الطبيب»‌ تدوين کرد. وي در اين کتاب به ارائة آموزش‌هاي عمومي در حوزه درمان و پيشگيري پرداخت. البته پيش از زکرياي رازي،‌ طبيب ديگري با نام عيسي بن ماسه کتابي با اين عنوان نوشته بود؛ اما خود زکرياي رازي در مقدمه اين کتاب مي‌نويسد: «مرد دانشمند جلیل‌القدری برای خیر و صلاح مردم از من خواست که رسالهٔ مختصری درباب درمان بیماری با غذا و آشامیدنی‌های موجود در هر مکان که دسترسی به طبیب نیست تالیف کنم. من نیز خواسته او را اجابت و کتاب «من لایحضره الطبیب» را تالیف کردم.» 🔹فقيه و محدث بزرگ شيعي، محمدبن علي‌ ابن بابويه معروف به شيخ صدوق (م381ق) نيز از اين کار الگو گرفت و کتاب «من لايحضره الفقيه» را تدوين کرد. خود شيخ صدوق در مقدمة کتابش مي‌گويد: در مسافرتي به سرزمين «بلخ» و گفتگوهاي بسيار ارزشمند و روشني‌بخشي که با يکي از نوادگان جليل‌القدر امام موسي‌بن جعفر به نام ابوعبدالله محمدبن حسن در قصبة «ايلاق» داشتم، «روزى از كتاب محمّد بن زكريّاى رازى طبيب كه نامش را «من لا يحضره الطبيب» گذارده، ياد كرد و گفت آن كتابيست در موضوع خود (با كمى حجمش) جامع و وافى، و از من درخواست كرد كه در فقه و حلال و حرام و قوانين و مقرّرات شرع كتابى بنويسم بقسمى كه همه آنچه را كه در موضوعات مختلف فقه (از طهارت تا ديات) تاكنون نوشته‏ام در بر داشته باشد و آن را «كتاب من لا يحضره الفقيه» نام نهم، تا بوقت نياز بدان مراجعه كرده و مورد اعتماد و اطمينانش باشد و به آن عمل كند، ... اينجانب چون او را- كه خداى توفيقش دهد- اهل و شايسته يافتم پيشنهادش را به اين كار پذيرفتم، و اين كتاب را با حذف اسانيد كه مبادا بسبب نقل آن حجم كتاب زياد شود، تأليف كردم.» 🔹شايد بتوان گفت کتاب من لايحضره الفقيه، نخستين الگوي تدوين رساله‌هاي علميه و عمومي‌سازي استنباط‌هاي فقهي و دسترس‌پذير کردن دانش فقه بوده است. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
🔹هر چند نه در ایران و نه در هیج جامعه انسانی دیگری نمیتوان با استناد به روشهای آمارگیری موجود، از "توصیف" و تشخیص دقیق وضعیتهای انسانی سخن گفت؛ و هر چند متاسفانه در بسیاری از موارد، اغلب متخصصان علوم انسانی، در عمل، به عنوان نامحرمان اطلاعات و آمار واقعی تلقی میشوند، اما برای توصیف و تحلیل وضعیت موجود، چاره ای جز اعتماد به چنین آمارها و اقدام بر اساس آنها نیست. 🔹اعتیاد، علل و عوامل مختلفی دارد، این بنده با اتکا به مشاهدات عینی و حضور در برخی از کمپهای ترک اعتیاد، معتقدم مهمترین و اساسی ترین عامل آن "فقر فرهنگی" شخص معتاد و اطرافیان او است. در هر منطقه یا محله ای که فعالیت فرهنگی هست، اعتیاد و سایر آسیبهای اجتماعی نیز بسیار کمتر است. بر اساس پاره ای از مطالعات و تحقیقات، در میان مسجدیان و جوانان هیئتی آمار آسیبهای اجتماعی میل به صفر دارد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌