eitaa logo
احمد حیدری
158 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
206 ویدیو
4 فایل
سلام ! گاهی برخی احادیث اهل بیت علیهم السّلام دل می برند؛ این کمترین چنین می پندارد که اگر لذّت مطالعه آن را با شما خوبان به اشتراک بگذارد، نیک خواهد بود. آدرس کانال: https://eitaa.com/Ahmadheydari12 انتقاد و پیشنهاد: @AhmadHeydari54
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از makarem.ir
🔹شرایط صلح کننده 🔹مصالحه کالی به کالی 🔹صلح دو چیز از یک جنس با یکدیگر عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه صلح": http://mk6.ir/QpEyQ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸زیانکارترین مردم، از منظر قرآن 🔸حقیقت خسران و زیان، از دیدگاه قرآن 🔸زینت دادن اعمال مشرکان و مسئله عدل الهی؟! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "خسران": http://mk6.ir/LvRcV 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
📚 عایشه بنت ابی بکر دهم شوال سال ۵۸ قمری بنابر قولی روز مرگ عایشه دختر ابوبکر است. او از زنان تاثیر گذار تارخ اسلام به شمار می رود. چرا که در آخرین روزهای حیات رسول خدا(ص) تمام همت خویش را برای جانشینی پدر خویش و بازداشتن او از حضور در سپاه اسامه به خرج داد و اخبار لحظه به لحظه درون خانه را به اطلاع پدرش می رساند. او از حامیان خلافت پدر خویش و عمربن خطاب و عثمان بود. امّا در نیمه دوم خلافت عثمان از او روی برتافت و از محرکان اصلی شورش و قتل عثمان بود. او انتظار داشت تا بعد از مرگ عثمان کسی چون طلحه به خلافت برسد؛ وقتی شنید که مردم برای بیعت با علی بن ابی طالب اجتماع کرده اند علم خون خواهی عثمان را بر علیه خلیفه چهارم برافراشت. در مسیری که برای فتنه گری و مخالفت با خلیفه وقت برگزید جنگ کور و پرخسارت جمل را در بین مسلمین به راه انداخت. او از شهادت قهرمان جنگ احزاب و فاتح خیبر ابراز شادی کرد و بقیه ایام را در حمایت از سلطنت معاویه گذراند تا اینکه مُرد. بعضی معتقدند که او را معاویه با مکر و حیله کُشت. ❓ نگاهی به شخصيت «عايشه»؟ ✍️ پاسخ اجمالی: «عايشه» دختر ابوبكر در سال 4 بعثت به دنيا آمد و پس از جنگ بدر با پيامبر(ص) ازدواج كرد. وي بعد از پيامبر(ص) در زمان خلافت پدرش و عمر و نيمه اوّل خلافت عثمان از طرفداران جدّى حكومت بود؛ ولى در نيمه دوم خلافت عثمان از مخالفان او شد و با بیان جمله: «نعثل را بكشيد خدا او را بكشد» حكم به كشتن خليفه داد. او پس از رسيدن خلافت به امام علي(ع)، به جنگ با ايشان روي آورد و پس از شكست، به مدينه رفت و گوشه نشين شد؛ اما وقتي از قتل امام باخبر شد بسيار خوشحال گشت. ✍️ پاسخ تفصيلی: makarem.ir/maaref/l/0404388 ❓ انگیزه پیامبر اسلام(ص) در ازدواج با عایشه 6- 9 ساله؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: امروزه با تحقیقات دقیق تر تاریخی مشخص شده عایشه هنگام ازدواج با پیامبر اکرم(ص) نه دختری شش و یا نه ساله بوده که حتی حدود 19 ساله بوده است. ثانیا: تاریخ اسلام نشان می دهد تعدد ازدواج های پیامبر(ص) براى حل مشكلات اجتماعى و سياسى آن دوره بوده و ازدواج با عایشه نیز به همین دلیل بوده است. ثالثا: كسى كه در 25 سالگى با زن بيوه چهل ساله اى ازدواج مى كند و تا 53 سالگى تنها به او قناعت مى نمايد و در اوج قدرت بسیاری از همسرانش زنان بيوه بودند، نمی تواند در ازدواج با دختری جوان دنبال امور سخیف باشد. ✍️ پاسخ تفصيلی: makarem.ir/maaref/l/0394660 ❓ عملکرد عایشه هنگام محاصره عثمان؟ ✍️ پاسخ اجمالی: عثمان در محاصره بود که مروان نزد عایشه آمد و گفت: ام المومنین! امیر المؤمنین عثمان به تو سلام و رحمت خداوند را مى رساند و مى گوید: مردم را از من دور کن که هر چه بگویى، انجام مى دهم. عایشه در حالى که دستمالى در دستش بود و آن را اصلاح مى کرد، گفت: به خدا سوگند، دوست داشتم رفیقت عثمان، در این دستمال بود و درِ آن را مى بستم و در دریا مى انداختم. ✍️ پاسخ تفصيلی: makarem.ir/maaref/l/0325717 ❓ واکنش عایشه به بیعت مردم با على(ع) پس از قتل عثمان؟ ✍️ پاسخ اجمالی: عایشه در راه بازگشت از مکه، وقتی از عبد بن ام کلاب شنید که عثمان را کشتند و بر على بن ابى طالب اتّفاق کردند، گفت: اگر کار براى سَرورت به انجام رسد، خدا کند که این آسمان بر این زمین فرود آید! مرا باز گردانید!، مرا باز گردانید. آن گاه به سوى مکّه باز گشت و گفت: به خدا سوگند، عثمان مظلومانه کشته شد. به خدا سوگند، به خونخواهى اش برمى خیزم. ابن ام کلاب گفت: براى چه؟ به خدا سوگند، تو نخستین کسى هستى که سخن خود را تغییر مى دهى و تو بودى که مى گفتى: پیر خرفت را بکشید که کافر شده است. ✍️ پاسخ تفصيلی: makarem.ir/maaref/l/0325732 ❓ انگيزه «عايشه» از به راه انداختن جنگ «جمل»؟ ✍️ پاسخ اجمالی: امام علی(ع) به دو انگیزه او اشاره می کند؛ اول: داشتن افکار زنانه که طلحه و زبیر به آسانی توانستند احساساتش را تحریک کرده و فکر او را بدزدند و او را با خود همراه سازند. دوم: او کینه هایی از امام(ع) در سینه داشت که بسیار پر جوش و خروش بود تا آنجا که به او اجازه نمی داد در عواقب این کار درست بیندیشد، در واقع انگیزه او هرگز دفاع از خون عثمان نبود؛ چرا که خودش در آن شرکت داشت؛ بلکه هدفش تحریک مردم بر ضد امام(ع) بود. ✍️ پاسخ تفصيلی: makarem.ir/maaref/l/0416231 📖 مطالعه بیشتر در شاخه همسران پيامبر(ص): http://mk6.ir/NfUtJ (ص) (ع) ____
هدایت شده از makarem.ir
🔹صلح در قالب وصیت 🔹مصالحه اموال در حال حیات 🔹قرار دادن حق فسخ در ضمن قرارداد صلح عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه صلح": http://mk6.ir/IcHjH 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
📍 به مناسبت دوازدهم شوال؛ سالروز وفات شیخ بهایی: مراتب علمی شيخ‏ بهايى‏ شيخ بهایی در میان بزرگان از افراد معدود بوده و دو علم جدید و قدیم را در حد اعلی دارا بوده است. آیت الله العظمی مکارم شیرازی http://mk6.ir/CvQcJ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸مشکلات و سختی ها، عامل بروز فطرت 🔸استفاده از فطرت بت پرستان، برای اثبات توحید 🔸تعامل هدایت فطری با پیشرفت علوم و دانش بشری عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "خداشناسي فطری": http://mk6.ir/JiDnP 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔶 اهميّت نظام ارزشى هر جامعه‏ يكى از مهم‏ترين چيزهايى كه در سرنوشت اجتماع تأثيرگذار است، نظام ارزشى آن جامعه است. جامعه براى هر چيزى اهميّت قائل شود و آن را ارزش قلمداد كند، مردم به سمت همان چيز مى‏روند تا در جامعه ممتاز شوند. اگر در جامعه‏اى مقام و ثروت، ملاك ارزش شناخته شود، غالب مردم به سوى آن مى‏روند و مسابقه مقام و ثروت برگزار مى‏گردد. ميلياردها تومان هزينه مى‏كنند تا پست مهم و مناسبى اختيار كنند. خانه‏اى مى‏خرند كه چندين ميليارد تومان در آن هزينه شده باشد؛ خانه‏اى در بهترين نقطه شهر، مجهّز به سيستم هوشمند كه حتّى اگر در خارج از كشور باشد و كسى به قصد سرقت وارد خانه‏اش شود، هم صاحب خانه مطّلع مى‏شود و هم پليس در جريان قرار مى‏گيرد! بنابراين، اگر معيار ارزشى جامعه‏اى پول و ثروت باشد همه مردم براى به دست آوردن بيشتر آن دو مسابقه مى‏دهند. امّا اگر در جامعه‏اى شخصيّت در علم و تقوا و ايمان بود مردم هم به سوى اين ارزش‏هاى معنوى سوق پيدا مى‏كنند. كار پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله تغيير نظام ارزشى عصر جاهليّت بود. لذا هنگامى كه قرآن بر آن حضرت نازل شد و پيامبر(ص) اسلام را به مردم عرضه كرد، گفتند: «لَوْلَا نُزِّلَ هَذَا الْقُرْآنُ عَلَى‏ رَجُلٍ مِّنَ الْقَرْيَتَيْنِ عَظِيمٍ؛ چرا اين قرآن بر مرد بزرگ (و ثروتمندى) از اين دو شهر (مكّه و طائف) نازل نشده است». (زخرف:31) علّت اين نوع برخورد مشركان مكّه، اين بود كه نظام ارزشى آنها پول و مقام بود. و لذا وقتى كه از آن حضرت معجزه خواستند بر همين اساس و ديدگاه تقاضاى خود را مطرح كردند. توجّه فرماييد: «ما هرگز به تو ايمان نمى‏آوريم تا اين كه چشمه جوشانى از اين سرزمين (خشك و سوزان) براى ما خارج سازى، يا باغى از نخل و انگور از آنِ تو باشد؛ و در لابه‏لاى آن نهرها جارى سازى. يا قطعات (سنگ‏هاى) آسمان را آن چنان كه مى‏پندارى، بر سر ما فرود آورى؛ يا خداوند و فرشتگان را در برابر ما بياورى. يا براى تو خانه‏اى پرنقش و نگار از طلا باشد، يا به آسمان بالا روى، و حتّى اگر به آسمان روى ايمان نمى‏آوريم، مگر اين كه نامه‏اى (از سوى خدا) بر ما فرود آورى كه آن را بخوانيم!» بگو: «منزّه است پروردگارم (از اين سخنان بى‏معنا)! مگر جز انسانى فرستاده (از سوى خدا) هستم؟!».(اسرا:90-93) پيامبر(ص) مبعوث شد كه اين نظام ارزشى عصر جاهليّت كه محصول آن ابوسفيان‏ها و ابوجهل‏ها و ابولهب‏ها بودند را عوض كند و نظام ارزشى اسلام را كه محصول آن سلمان‏ها و ابوذرها و مقدادهاست جايگزين آن كند. شيخ بهايى و ترويج نظام ارزشى‏ شيخ بهايى رحمه الله از علماى بزرگ شيعه خدمات زياد و كارهاى مهمّى انجام داد. شاه عبّاس تصميم گرفت به عنوان تقدير و تشكّر از زحمات شيخ جايزه‏اى به وى تقديم كند. در اين زمينه با آن عالم جليل القدر مشورت كرد. شيخ گفت: من هيچ توقّعى از شما ندارم، جز اين كه يك روز اسب مخصوص سلطنتى را در اختيارم بگذارى تا در خيابان چهار باغ سوار بر آن شوم و تو پياده همراه من بيايى!». شاه گفت: اين چه درخواستى است و چه فايده‏اى براى تو دارد؟ شيخ گفت: بعداً آثار آن را خواهيد ديد! شاه عباس موافقت كرد و آن كار انجام شد، و مردم به ارزش و موقعيّت علم و علما پى بردند و علم و دانش از ارزش‏هاى اصيل جامعه شد و اقبال مردم به حوزه‏هاى علميّه زياد شد. پس از يك سال تمام مدارس علميّه اصفهان مملوّ از طلّاب علوم دينيّه شد. آرى هر چيزى كه به عنوان ارزش در جامعه مطرح شود مردم به سوى همان چيز جذب مى‏شوند. لذا بايد نسبت به اين مسأله مهم توجّه كافى و لازم را مبذول داشت كه اگر ارزش‏ها از مسير اصلى خود منحرف شوند جوان‏هاى جامعه نيز به انحراف كشيده مى‏شوند. 📚 منبع: داستان ياران: مجموعه بحث هاى تفسيرى حضرت آيت الله مكارم شيرازى (مدظله)، صص: 159-161. ‏ ____
هدایت شده از makarem.ir
🔹عدم جواز فسخ بعد از تحقق قبض و اقباض در صلح 🔹معیوب بودن جنس مورد مصالحه 🔹فسخ صلح با رضایت طرفین عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه صلح": http://mk6.ir/RnWjO 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
📍 به مناسبت 13 شوال؛ سالروز وفات حضرت آیت الله العظمی بروجردی: نقش برجسته آیت الله العظمی بروجردی (رحمه الله) در احیای حوزه علمیه قم در طول شانزده سال زعامت آيت اللَّه بروجردى (رحمه الله) بر حوزه علميه قم، علوم مختلف اسلامى در سطح عميق و گسترده اى فعّال شد و حوزه علميّه به‏ صورت يک كانون عظيم علمى و فرهنگى و يک دانشگاه با عظمت فقهى شيعه در آمد. آیت الله العظمی مکارم شیرازی http://mk6.ir/NcQqQ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸منظور از «جنّة المأوى» 🔸وجود تکامل در «بهشت» 🔸فردوس، برترین منزلگاه بهشت عناوین بالا در شاخه "درجات بهشت": http://mk6.ir/NeCfG 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
💠 اخْلِصِ الْعَمَلَ فَانَّ النّاقِدَ بَصيرٌ زمانى حضرت آيه اللّه العظمى‏ بروجردى رضوان اللّه تعالى عليه‏ به منظور استراحت به روستاى «وشنوه قم» رفته بودند. در يكى از روزها، در كنار جويبارى، فرشى پهن كرده بودند، آقا و همراهان مشغول استراحت بودند. اصحاب آن مرجع عاليقدر مشاهده كردند كه معظّم له در تفكّر و انديشه عميقى فرو رفته است. از ايشان علّت را جويا شدند، فرمودند: «در فكرم كه آيا عملى خالص كه موجب خشنودى و رضاى خداوند باشد و خالى از هر گونه ناخالصى‏ها بوده باشد، انجام داده‏ام يا نه؟» گفتند: حضرت آيت اللّه! شما به حمداللّه خدمات فراوانى به حوزه‏هاى علميّه و مردم مسلمان نموده‏ايد،(1) چه جاى نگرانى؟ آقا سرى تكان دادند و اين حديث را خواندند: «اخْلِصِ الْعَمَلَ فَانَّ النّاقِدَ بَصيرٌ».(2) «ناقد» كسى است كه سكّه‏هاى تقلّبى را از اصلى و خالص جدا مى‏كند. گاهى كه ميزان ناخالصى‏ها زياد باشد، همه مردم تقلّبى بودن آن را تشخيص مى‏دهند؛ ولى گاه كه ناخالصى بسيار ناچيز و اندك باشد، تنها «ناقد» قادر به تشخيص آن مى‏شود. برابر اين روايت، خداوندى كه «ناقد» نيّات انسانهاست و اعمال خالص و ناخالص او را به خوبى تشخيص مى‏دهد، بصير و بينا و آگاه است و كمترين ناخالصى‏هاى او را به خوبى تشخيص مى‏دهد. بنابراين، بايد سعى كرد كمترين ناخالصى در اعمال، گفتار و انديشه‏هايمان وجود نداشته باشد، تا به درگاه خداوند متعال پذيرفته شود.(3) __________________________ (1). براستى معظّمٌ له خدمات فراوانى كرده‏اند مانند: احياى حوزه‏هاى علميّه شيعه، احداث نزديك‏به هزار مسجد در كشور و مرمّت بناهاى دينى، تجديد چاپ كتاب‏هاى ارزشمند از ياد رفته علماى گذشته، اقدام زيركانه فرستادن نماينده به دانشگاه الازهر مصر و اعلام آن مركز بزرگ اسلامى كه: «شيعه مانند ديگر مذاهب اسلامى است و مسلمانان مى‏توانند طبق آن عمل كنند» و خدمات مهم و فراوان ديگر. (2). بحار الانوار، ج13، ص432. (3). مثالهاى زيباى قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، ج‏1، ص135.
هدایت شده از پاسخ به شبهات
📚 بررسی ماهیت فتنه و راه خلاصی جامعه از آن؟ 💠 معنا و مفاهیم «فتنه» در قرآن کریم؟ معنای لغوی فتنه، نهادن طلا در آتش برای خالص شدن و از بین رفتن ناخالصی هاست. واژه «فتنه» در 30 آيه قرآن آمده و بدتر از کشتار شمرده شده است. بررسى اين سى آيه نشان مى دهد فتنه در قرآن معانى مختلف دارد: 1. شكنجه دادن؛ 2. آزمایش و امتحان؛ 3. عذاب الهی؛ 4. مصیبت؛ 5. فساد کبیر؛ 6. شرک و بت پرستی؛ 7. گمراهی؛ 8. فریب دادن و... . به نظر می آید همه این کاربردها با همان معنای لغوی در ارتباط است؛ زیرا همانگونه که طلا زیر فشار آتش قرار می گیرد، در این موارد نیز نوعی فشار برای اشخاص مفتون پدید می آید. 💠 ماهیّت «فتنه» در اجتماع و مصاديقی از آن؟ «فتنه» به حوادث پیچیده ای گفته می شود که ماهیت آن روشن نیست و ظاهری فریبنده و باطنی مملو از فساد دارد و جوامع انسانی را به بی نظمی، تباهی، فساد اموال و اَعراض و ... می کشاند. علل و عوامل فتنه ها بیشتر از اختلافات ناشي مي شود و دو جناح، بی فکر و بی مطالعه، به جان هم می افتند و فضای جامعه را تیره و تار می سازند. «فتنه جمل»، «فتنه شامیان» و «فتنه خوارج» نمونه هایی بارز از فتنه در دوران حکومت امام علی(ع) محسوب می شوند. 💠 منشأ اصلی «فتنه ها» در بیان امام علی(ع)؟ امام علی(ع) درباره ریشه اصلی فتنه ها می فرمايد: «آغاز پيدايش فتنه ها، پيروى از هواها و هوسها و بدعتهاي مخالف كتاب خداست؛ که گروهى چشم و گوش بسته و نادان، يا هواپرست آگاه، به پيروى از فتنه گران بر مى‏ خيزند و از هوس‏ ها و بدعتهاى آنان حمايت مى‏ كنند. [فتنه گران، براى رسيدن به مقاصد خود حق و باطل را به هم مى‏ آميزند. و] اگر باطل از آميختن با حق جدا مى‏ گرديد [ديگر] بر طالبان حق پوشيده نمى‏ ماند؛ در اين حالت شيطان بر پيروان خود مسلّط مى‏ شود و تنها آنان كه مشمول رحمت خدا بوده‏ اند نجات مى‏ يابند». 💠 وظایف مردم در مواجهه با «فتنه» از زبان امام علی(ع)؟ امام علي(ع) درباره وظایف مردم در فتنه ها می فرمایند: «با سردمداران فتنه ها و بدعت ها همكارى نكنيد و به آنچه ضامن بقاى جامعه اسلامى و اطاعت پروردگار است پای بند باشید. اگر بر سر دو راهى ظلم کردن و مظلوم ماندن قرار گرفتيد ظلم نکنید و از نزدیک شدن به گناه، ظلم و فساد دوری کنید و لقمه هاى حرام را هر چند اندك باشد وارد شكم خود نسازيد؛ چرا كه شما در منظر كسى هستيد كه گناه را بر شما حرام كرده و راه هاى اطاعت را براى شما آسان ساخته است». 💠 راهکار رهایی از «فتنه ها»؟ امام علی(ع) در خطبه 187 نهج البلاغه می فرمایند: «اى مردم! افسار اين حيوانات [اشاره به فتنه هاست] را كه بارهاى سنگينى بر پشت دارند از دست خود رها سازيد، هرگز از اطراف پيشواى خود پراكنده نشويد كه سرانجام، خود را به موجب اعمال خود نكوهش خواهيد كرد، خود را در آتش فتنه اى كه در پيش است نيفكنيد و از مسير آن دورى گزينيد و وسط راه را براى عبور آن باز گذاريد، به جانم سوگند! مؤمنان [اگر خود را كنار نكشند] هلاك مى شوند، اما غير مسلمانان از آن جان سالم به در مى برند، مَثَل من در ميان شما همچون چراغ در تاريكى است كه هر كس در ظلمت قرار گيرد از نور آن بهره مى برد». 📖 مطالعه بیشتر: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27683 (ع) ______________________