eitaa logo
احمد حیدری
158 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
206 ویدیو
4 فایل
سلام ! گاهی برخی احادیث اهل بیت علیهم السّلام دل می برند؛ این کمترین چنین می پندارد که اگر لذّت مطالعه آن را با شما خوبان به اشتراک بگذارد، نیک خواهد بود. آدرس کانال: https://eitaa.com/Ahmadheydari12 انتقاد و پیشنهاد: @AhmadHeydari54
مشاهده در ایتا
دانلود
❓ مصونیت پیامبران از القائات شیطانی، در دریافت وحی؟ نفوذ وسوسه های شیطانی در وحی انبیاء علاوه بر اینکه ادعای بی اساس و بی دلیلی است، با اصل موضوع بعثت انبیاء منافات دارد و برای همین بر اساس حکمت الهی منتفی است. اگر قرار باشد شیطان بتواند دخل و تصرفی در وحی کند، خداوند از آن مطلع بوده و قادر است آن را رفع کند و چون خداوند متعال می خواهد پیامش به صورت صحیح به بندگانش ابلاغ شود، مانع چنین تلقین های شیطانی خواهد شد. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0420892 @Ahmadheydari12
📜 بينای خود و کور عيوب دگران باش امام حسين عليه السّلام می فرمايد: «كسى كه عيب جوى ديگران نباشد، در برابر عيب جويان بى عذر نماند؛ مَنْ لَمْ يَكُنْ لِأَحَدٍ عَائِباً لَمْ يَعْدَمْ مَعَ كُلِّ عَائِبٍ‏ عَاذِراً». همه ابناء بشر برای خود عيب هایی دارند؛ امّا کسانی که در پی عيب های ديگران نيستند، همواره مشغول عيوب خويش و در صدد عيب زدايی از خود هستند؛ لذا بهانه ها را از عيب جويان می گيرند. نیز هر عمل خيرخواهانه و عمل بدخواهانه و پرهيز ما درباره ديگران می تواند بر طبق سنّت های الهی و بنابر خاصيّت اعمال به خود ما برگردد. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0429494 @Ahmadheydari12
احمد حیدری
📜 بينای خود و کور عيوب دگران باش امام حسين عليه السّلام می فرمايد: «كسى كه عيب جوى ديگران نباشد، در
حکمت ها و موعظه های امام حسین عليه السلام مواعظ الحسین (ع) 40 مطلب 1. كاری مكن كه ناگريز از عذرخواهى باشی 2. پنج کار انجام بده؛ آنگاه هرچه می خواهی گناه کن! 3. سلام هفتاد حسنه دارد كه ... 4. حل مشكل از گناه مخواه! 5. مراتب و انگيزه های عبادت 6. خوراك سگ هاى جهنم 7. مجازات تدريجی برای بنده طغيانگر 8. نعمت پروردگارت را بازگو 9. آفریدگان را نیافریدیم، مگر برای ... 10. خير دنيا و آخرت در چيست؟ 11. نيازهاى مردم به شما از نعمت‏ هاى خدا بر شماست 12. ستم در حق بنده بی پناه 13. مثل باران باش 14. درخواست کمک مالی از نظر امام حسين (ع) 15. شکر نعمت، نعمتت افزون کند 16. باگذشت ‏ترين مردم کيست؟ 17. گره گشايی و اندوه زدايی از بندگان خدا 18. هر كه بخشش كرد، سرورى يافت و هر كه بخل ورزيد، فرومايه شد 19. اگر دارايى ات براى تو نباشد تو براى آن هستى 20. شرط تکلیف، نزدِ باری تعالی 21. بهترين مردم در پيوند خويشاوندى 22. ارزش اخلاص در کار خير 23. سرعت، مسابقه و تعجيل در خيرات 24. تقوای الهی و ثمرات آن 25. بهشت را به بها می دهند، نه به بهانه! 26. تو نيکی می کن و در دجله انداز 27. بينای خود و کور عيوب دگران باش 28. دنياپرست نمی تواند ديندار باشد 29. حقيقت مرگ؟ 30. رابطه تغذيه و اخلاق 31. مرگ‏ بهتر از زندگى ننگين است! 32. جدال و مراء از شيطان است 33. چشم پوشی از مال مردم؛ والاترين منزلت 34. مدارا ، کليد گشايش در بن بست ها 35. نيازمند را نوميد مکن؛ كه بر خويشتن ارج گزارى 36. حق عبادت يا عبادت شايسته 37. قلوب شيعيان ما از غِشّ و دغل پاک است 38. کم گوی و گزيده گوی چون دُرّ 39. خداترسان فردای قيامت در امانند 40. کسی که عذر نپذيرد، بر حوض کوثر وارد نشود 📖 مطالعه: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/144357 بعد از بازکردن لینک، روی هر عنوان کلیک کنید، تا متن کامل هر عنوان را مطالعه فرمایید. @Ahmadheydari12
🔰 سفر آخرت، از منظر امام زین العابدین علیه السلام زُهرى، از علماى اهل سنت، مى‌گوید: على بن الحسین(ع) را در شبى از شب ‌هاى سرد زمستان دیدم که بر پشت خود مقدار قابل توجهى آرد حمل مى‌کرد. عرض کردم: اى فرزند رسول خدا! این چیست؟ فرمود: مى‌خواهم به سفرى بروم، در حال آماده کردن زاد و توشه سفر هستم. زُهرى گفت: این غلام من آن را براى شما مى ‌آورد. امام(ع) نپذیرفت. زُهرى اصرار کرد و گفت: خودم براى شما مى ‌آورم. باز هم امام(ع) نپذیرفت و فرمود: من خودم باید چیزى را که در سفرم مایه نجات من است بر دوش کشم. تو را به خدا سوگند مى‌ دهم! که به ‌سراغ کار خودت برو. زُهرى مى‌گوید: من از امام(ع) جدا شدم و بعد از چند روز حضرت را ملاقات کردم و گمان نمودم که حضرت موفق نشده به سفر برود. عرض کردم: یابن رسول الله! پس چرا به آن سفرى که فرموده بودید نرفتید: امام(ع) فرمود: اى زهرى! آنچه تو گمان کردى نبوده منظورم سفر آخرت بود، من براى آن آماده مى ‌شدم و آماده شدن براى این سفر به این است که انسان از حرام پرهیز کند و در راه خیر انفاق نماید: «رَأَى الزُّهْرِيُّ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ لَيْلَةً بَارِدَةً مَطِيرَةً وَ عَلَى ظَهْرِهِ دَقِيقٌ وَ حَطَبٌ وَ هُوَ يَمْشِي فَقَالَ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا هَذَا قَالَ أُرِيدُ سَفَراً أُعِدُّ لَهُ زَاداً أَحْمِلُهُ إِلَى مَوْضِعٍ حَرِيزٍ فَقَالَ الزُّهْرِيُّ فَهَذَا غُلَامِي يَحْمِلُهُ عَنْكَ فَأَبَى قَالَ أَنَا أَحْمِلُهُ عَنْكَ فَإِنِّي أَرْفَعُكَ عَنْ حَمْلِهِ فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ لَكِنِّي لَا أَرْفَعُ نَفْسِي عَمَّا يُنْجِينِي فِي سَفَرِي وَ يُحْسِنُ وُرُودِي عَلَى مَا أَرِدُ عَلَيْهِ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ اللَّهِ لَمَّا مَضَيْتَ لِحَاجَتِكَ وَ تَرَكْتَنِي فَانْصَرَفْتُ عَنْهُ فَلَمَّا كَانَ بَعْدَ أَيَّامٍ قُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لَسْتُ أَرَى لِذَلِكَ السَّفَرِ الَّذِي ذَكَرْتَهُ أَثَراً قَالَ بَلَى يَا زُهْرِيُّ لَيْسَ مَا ظَنَنْتَهُ وَ لَكِنَّهُ الْمَوْتُ وَ لَهُ كُنْتُ أَسْتَعِدُّ إِنَّمَا الِاسْتِعْدَادُ لِلْمَوْتِ تَجَنُّبُ الْحَرَامِ وَ بَذْلُ النَّدَى وَ الْخَيْر». 📚 علل الشرایع، ابن بابویه، محمد بن على‌، ج 1، ص231. 📖مطالعه تفصیلی: http://mk6.ir/FaLsJ @Ahmadheydari12
📜 مقام معنوی خوش اخلاق ترین ها رسول خدا (ص) می فرمايد: «إِنَّ أَحَبَّكُمْ إِلَيَّ وَ أَقْرَبَكُمْ مِنِّي يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَجْلِساً أَحْسَنُكُمْ خُلُقاً وَ أَشَدُّكُمْ تَوَاضُعاً وَ إِنَّ أَبْعَدَكُمْ مِنِّي يَوْمَ الْقِيَامَةِ الثَّرْثَارُونَ‏ وَ هُمُ‏ الْمُسْتَكْبِرُونَ‏؛[1] محبوب ‏ترين شما نزد من و نزديك‏ ترين شما به من در روز قيامت كسى است كه از همه اخلاقش بهتر و از همه متواضع‏ تر باشد و دورترين شما از من روز قيامت مستكبرانند». اميرمؤمنان على (ع) نيز مى ‏فرمايد: «أَكْمَلُكُمْ إِيمَاناً، أَحْسَنُكُمْ خُلُقاً؛[2] کاملترين شما از حيث ايمان، خوش اخلاق ترين شماست». 📚 منابع: [1] . بحار الأنوار، علامه مجلسى، ج68، ص385. [2] . عيون أخبار الرضا عليه السلام، ابن بابويه، ج‏2، ص38. @Ahmadheydari12
❓ چرا فلسفه انتظار ما به مشکلاتمان گره خورده است؟ آیا اگر مشکلی نداشته باشیم، نباید منتظر امام زمان باشیم؟! انتظار عامل تخدیر کننده ای نیست که موجب انفعال شیعه در برابر مشکلات و حواله دادن شان به آینده ای نامعلوم شود. برعکس، شیعیان همواره با استمداد از آموزه های قرآنی که سرنوشت بشر را در دستانش معرفی می کند به اصلاح مشکلات خود پرداخته اند. بر همین اساس ظهور را فقط به معنای فرصتی برای رفع مشکلات شان نمی دانند و شمایل آن را زمانه ای برای به فعلیت رسیدن همه جنبه های انسانی و آسمانی وجود انسان به عنوان خلیفه الله در زمین ترسیم می کنند. جنبه هایی که حتی در پیشرفته ترین کشورها هم به منصه ظهور نرسیده است و زاییده عشق آدمی به آگاهى، زيبايى و نيكى است. ظرفیت های به فعلیت نرسیده جامعه بشری برای ایستادن در بالاترین نقطه کمال این حوزه های سه گانه خود دلیل این است که باید روزی حکومتی عادلانه بر جهان حاکم شود که آنها را برآورده سازد. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0428990 @Ahmadheydari12
⁉️ ظهور نکردن امام موعود شیعه با وجود تشکیل حکومتهای شیعی!؟ مصونیت امام زمان(عج) از خطر گزندهای دشمنان و ستمکاران فقط یکی از دلایل غیبت حضرت شان است، اما این غیبت حکمت های دیگری نیز دارد که مهم ترین آنها آمادگی روانی و اجتماعی و فرهنگی جامعه بشری برای ظهور و برپایی حکومت عدل جهانی است. یعنی احساس یأس از تمامی مکاتب انسانی و غیروحیانی و احساس نیاز به نوع دیگری از حکومت. به عبارت دیگر یکی از حکمت های غیبت مهدی موعود(عج) ذخیره یک حجت الهی برای تحقق یافتن تام و کامل اراده خداوند در سراسر جهان است. آنچه برای تحقق این امر لازم است آمادگی در سطح وسیع و جهانی است نه در حد حکومت محلی و محدود شیعه. حضرت مهدی(عج) قرار است اسلام را فراگیر و عدل را در سراسر جهان حاکم کند. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0428997 @Ahmadheydari12
معارف و شبهات مهدویت در شاخه امام زمان(عج) با 792 مطلب، با عناوینی چون: - حل مشکلات، فلسفه انتظار؟! - طول عمر شايسته پيامبر(ص) يا امام(ع)؟! - تعارض عقیده مهدویّت شیعی با سیر تکامل تمدن بشری! - اختلاف بین مسلمین در مسئله «مهدویّت»! - ظهور نکردن امام موعود شیعه با وجود تشکیل حکومتهای شیعی! - وضعیت مؤمنان راستین در «آخرالزّمان» - جزئیّات علائم و مفاسد آخر الزمان در روایات - مصلح بزرگ جهانى و آینده جهان - آغاز جنگ جهانی سوّم و ظهور مصلح جهانی! - مسئله «انتظار» و حل نشدن در مفاسد محيط؟ - مسئله «انتظار» ابزاری برای تخدیر توده ها! - اثرات سازنده «انتظار» در روح و جان؟ - «انتظار» اعتقادی اسلامی یا تفکّری وارداتی؟ - عوامل زمینه ساز برای «حکومت جهانی» - نگاهي به مفهوم «انتظار»؟ - فرضیه «جبر استعماری» و مسئله «انتظار»! - نگاهي به فلسفه «انتظار» - «عقيده انتظار» سبب ركود و عقب ماندگي جوامع اسلامي! - تطبیق «دجّال» بر رهبران ستمگر و فریبکاران - فراگیر شدن ظلم و فساد در آخر الزمان - ترویج فساد، به منظور تعجیل در ظهور! - «ظهور» معطل مهیا شدن «313 نفر»؟! - منافات روایات «علائم ظهور» با احادیث «نفی توقیت»! - فرق ميان «علائم ظهور» و «شرائط ظهور» - منافات دعای فرج با روایات «نهی از عجله در ظهور»؟! - اصلاح تمام مردم در حکومت امام زمان(عج)؟! - خصوصیات مصلح جهانى در روایات اسلامى - اعتقاد به مصلح جهانى، در نزد فرق و مذاهب اسلامی - اعتقاد به مصلح جهانی در میان غربیان؟ - مصلح جهانی در کتب عهد جدید؟ - مصلح جهانی در کتب عهد قدیم؟ - مصلح جهانی در کتب برهمائیان و هندیان - مصلح جهانی در کتب زردشتیان - ادیان زنده، در عصر ظهور؟ (عج) (عج) https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27416
📜 صاحبان سه خصلت در دنيا مجازات می شوند امام باقر عليه السلام از امير مؤمنان عليه السلام نقل مى ‏كند كه فرمود: «ثَلَاثُ خِصَالٍ لَا يَمُوتُ صَاحِبُهُنَّ أَبَداً حَتَّى يَرَى وَبَالَهُنَّ: الْبَغْيُ‏ وَ قَطِيعَةُ الرَّحِمِ‏ وَ الْيَمِينُ الْكَاذِبَةُ يُبَارِزُ اللَّهَ بِهَا؛ سه خصلت است كه دارندگان آن از دنيا نروند، تا مجازات و نتيجه آن را در دنيا ببينند: ستم ‏كردن، قطع رحم كردن و قسم‏ خوردن به دروغ كه به وسيله آن با خدا مبارزه شود». 📚 الکافی، ج2، ص347، «بَابُ قَطِيعَةِ الرَّحِم‏»، ح4. @Ahmadheydari12
🔷 رابطه متقابل تقوا و روزه داری خداوند در قرآن کريم می فرمايد: «اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد، روزه بر شما نوشته شده است، آن گونه كه بر امت هايی كه قبل از شما بودند، نوشته شده بود». بلافاصله فلسفه اين عبادت را در يك جمله كوتاه، اما بسيار پرمحتوا چنين بيان مى‏ كند: «شايد پرهيزكار شويد». با جمله آخر حکمت تشريع روزه، ايجاد روح «تقوا» در مؤمنين بيان شده است. در آيه دیگر می فرمايد: «خداوند [اعمال صالح و عبادات را] تنها از پرهيزكاران مى ‏پذيرد». لذا روزه از فرد بی تقوا پذيرفته نيست. روزه مثل هر عبادات و عمل صالحی، ثوابی دارد که بی تقوايی و گناه آن ثواب را پاک می کند. چرا که که فرق است بين «قبولى» و «صحت» عمل، چه بسا عملى صحيح باشد، اما مورد قبول درگاه خداوند قرار نگيرد. جايی که هوای نفس حکومت می کند، فرصت ظهور و به فعليت رسيدن دين و دينداری نيست و گُل عبادت در زمين «پرهيز» شکوفا می شود. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0429634 @Ahmadheydari12
📚 احکام نیت روزه ❓ چگونگی نیت کردن روزه‌ی ماه رمضان؟ سؤال: آیا می ‌توان در شب اول ماه رمضان، برای تمام ماه نیت روزه کرد؟ پاسخ: كافى است كه در هر شب از ماه مبارك رمضان براى روزه فردا نيّت كند، ولى بهتر است كه در شب اوّل ماه، علاوه‌ی ‏براين، نيّت روزه همه ماه را نيز بنمايد. ❓ زمان نیت کردن در روزه‌ی ماه رمضان؟ سؤال: آیا برای نیت کردن روزه ماه رمضان زمان خاصی تعیین‌شده است؟ پاسخ: نيّت وقت معيّنى ندارد، بلكه هر موقعى تا قبل از اذان صبح نيّت كند كافى است و همین‌که براى خوردن سحرى برمی‌خیزد، اگر از او سؤال شود منظورت چيست؟ بگويد: «قصد روزه‌دارم» كافى است. ❓ وظیفه شخص در صورت فراموشی نیت روزه‌ی ماه رمضان؟ سؤال: چنانچه فردی نیت روزه را در ماه رمضان فراموش نماید وظیفه‌ی او چیست؟ پاسخ: اگر در ماه رمضان نيّت را فراموش كند چنانچه تا قبل از اذان ظهر يادش بيايد و فوراً نيّت كند و كارى كه روزه را باطل می‌کند انجام نداده باشد روزه‌اش صحيح است، امّا اگر بعدازظهر نيّت كند صحيح نيست. 📖 مطالعه تفصیلی: http://makarem.ir/ahkam/fa/category/index/10 @Ahmadheydari12
هدایت شده از اجتهاد
جدول وظیفه بیماران نسبت به روزه.pdf
162.7K
🔖جدول وظیفه‌ی بیماران نسبت به روزه 🏷آماده شده توسط فرهنگستان علوم پزشکی کشور و مرکز موضوع شناسی احکام فقهی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔷 اقسام روزه بر اساس تقوا، امساک و خودداری 1. روزه عام: عبارت است از امساك و خوددارى از مبطلات روزه، كه در روايات به اين نوع روزه اشاره شده؛ على عليه السلام مى ‏فرمايند: «كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ وَ الظَّمَأُ؛ چه بسا روزه‏ دارانى كه از روزه خود جز گرسنگی و تشنگى، بهره ‏اى ندارند». همچنين رسول خدا صلى الله عليه و آله فرموده ‏اند: «رُبَّ صَائِمٍ حَظُّهُ مِنْ صِيَامِهِ الْجُوعُ وَ الْعَطَشُ‏؛ چه بسا روزه ‏دارى كه بهره ‏اش از روزه گرفتن، گرسنگى و تشنگى است». چرا که اين افراد چشم، گوش و زبانشان روزه نيست؛ بلكه مشغول گناه است. 2. روزه خاص: روزه دار علاوه بر اينكه از مبطلات روزه خوددارى مى ‏كند، از گناهان چشم، گوش، زبان، دست و پا و ساير جوارح نيز اجتناب مى‏ كند. امام على عليه السلام مى‏ فرمايند: «الصِّيَامُ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ، كَمَا يَمْتَنِعُ الرَّجُلُ مِنَ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ‏؛ روزه دورى كردن از حرام‏ هاست، آن گونه كه انسان از خوردن و آشاميدن دورى مى‏ كند». حضرت زهرا عليها السلام نيز مى ‏فرمايند: «مَا يَصْنَعُ الصَّائِمُ بِصِيَامِهِ، إِذَا لَمْ يَصُنْ لِسَانَهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوَارِحَهُ!؛ اگر روزه‏ دار زبان و گوش و چشم و اعضا و جوارح خود را نگه ندارد، روزه به چه كارش مى‏ آيد!». 3. روزه اخص: عبارت است از دورى روزه دار از مبطلات روزه؛ و همچنين اعضا و جوارح او هم از گناه دورى كند؛ بعلاوه، دل او هم روزه باشد و توجّه به خدا داشته باشد. امام على عليه السلام مى‏ فرمايند: «صَوْمُ الْقَلْبِ خَيْرٌ مِنْ صِيَامِ اللِّسَانِ، وَ صَوْمُ اللِّسَانِ خَيْرٌ مِنْ صِيَامِ الْبَطْنِ؛ روزه قلب بهتر است از روزه زبان، و روزه زبان بهتر است از روزه شكم». 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0429634 @Ahmadheydari12
📚 منع اطباء از روزه گرفتن به خاطر سنگ کلیه ❓ سؤال: متأسّفانه كليه ام سنگساز است. بدين جهت پزشك مرا از روزه منع كرده، و دستور داده كه روزانه حداقل 10ليوان آب بنوشم. آيا نظر ايشان، كه فردى متديّن مى باشد، لازم الاتبّاع است؟ اگر روزه بگيرم، و به علّت عدم شرب مايعات در روزه هاى ماه رمضان، كليه ام طبق پيش بينى پزشك دچار مشكل شود، آيا مرتكب معصيت شده و روزه ام باطل است؟ ✍️ پاسخ: کسی که بر اثر تجربه يا گفته پزشک يقين دارد و يا احتمال قابل توجهی می دهد روزه برايش ضرر دارد، روزه اش صحيح نيست و نبايد روزه بگيرد. بنابراین هر گاه از گفته طبيب حاذق متعهّد خوف ضرر پيدا كنيد كه روزه برايتان ضرر دارد، روزه را افطار مى كنيد؛ و چنانچه پس از ماه مبارك توانستيد، قضاى آن را به جا آوريد. و اگر بيمارى شما تا ماه رمضان سال بعد ادامه پيدا كرد، قضا بر شما واجب نيست؛ بلكه براى هر روز فقط يك مدّ طعام (هفتصد و پنجاه گرم، گندم، برنج و مانند آن) به فقيرى مى پردازيد. و با توجّه به اينكه اشتياق زيادى براى روزه گرفتن داريد، خداوند ان شاء الله به شما اجر روزه داران را عنايت خواهد كرد. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/ahkam/fa/category/index/46852
🔷 اخلاق رسول خدا چگونه بود؟ در حديثى امام حسين عليه السلام از پدر بزرگوارش على عليه السلام درباره ويژگى‏ هاى زندگى پيامبر صلى الله عليه و آله و اخلاق آن حضرت سؤال كرده و على عليه السلام به طور مشروح پاسخ آن را داده است. ما بخشى از اين حديث را ذكر مى‏ كنيم: «كَانَ‏ دَائِمَ‏ الْبِشْرِ، سَهْلَ‏ الْخُلُقِ،‏ لَيِّنَ الْجَانِبِ، لَيْسَ بِفَظٍّ وَ لَا غَلِيظٍ وَ لَا صَخَّابٍ وَ لَا فَحَّاشٍ وَ لَا عَيَّابٍ وَ لَا مَزَّاحٍ وَ لَا مَدَّاحٍ، يَتَغَافَلُ عَمَّا لَا يَشْتَهِي، فَلَا يُؤْيِس‏ مِنْهُ، وَ لَا يُخَيِّبُ فِيهِ مُؤَمِّلِيهِ، قَدْ تَرَكَ نَفْسَهُ مِنْ ثَلَاثٍ: الْمِرَاءِ وَ الْإِكْثَارِ وَ مَا لَا يَعْنِيهِ، وَ تَرَكَ النَّاسَ مِنْ ثَلَاثٍ: كَانَ لَا يَذُمُّ أَحَداً وَ لَا يُعَيِّرُهُ وَ لَا يَطْلُبُ عَثَرَاتِهِ وَ لَا عَوْرَتَهُ؛‏ رسول خدا (ص) همواره خوشرو، سهل گير و ملايم بود، هرگز خشن و سنگدل و پرخاشگر و بدزبان و عيب ‏جو نبود و زياد شوخی نمی کرد و مديحه ‏گر نبود، از آنچه نمى ‏پسنديد تغافل می کرد، هيچ كس از او مأيوس نمى ‏شد، و هر كس به در خانه او مى ‏آمد نااميد باز نمى ‏گشت، سه چيز را از خود رها كرده بود: «مجادله‏ در سخن»، پرگويى، و دخالت در كارى كه به او مربوط نبود، و سه چيز را در مورد مردم رها كرده بود: كسى را مذمت نمى ‏كرد، و او را سرزنش نمى کرد، پی گير لغزش ‏ها و عيب‏ هاى پنهانى مردم نبود». 📚 عيون أخبار الرضا عليه السلام، ابن بابويه (صدوق)، ج‏1، ص315-320، «باب ما جاء عن الرضا (ع) في صفة النبي»، ح1. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0429684 @Ahmadheydari12
📚 استفتائات روزه از آیت الله مکارم شیرازی ❓ حکم حرف زدن با نامحرم در روزه سؤال: آیا حرف زدن با نامحرم روزه را باطل می‌کند؟ پاسخ: اگر از حد حرفهای عادی و معمولی فراتر رود و مفسده داشته باشد حرام است؛ روزه را باطل نمی‌کند اما از ثواب و اثر روزه کم می‌کند. ❓ حکم گوش دادن به موسیقی در حال روزه سؤال: گوش دادن به موسیقی در حال روزه چه حکمی دارد؟ پاسخ: كليّه صداها و آهنگ‌هایی كه مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غير آن حلال است. گوش دادن به موسیقی حرام، روزه را باطل نمی‌کند اما از ثواب و اثر روزه کم می‌کند. ❓ استعمال دخانیات در حال روزه سؤال: استعمال سیگار و قلیان در حال روزه چه حکمی دارد؟ پاسخ: لازم است تمام افراد از كشيدن سيگار و استعمال هرگونه دخانيات درهرحال پرهيز كنند بعلاوه سبب باطل شدن روزه می‌شود بنابر احتياط واجب و اگر عمداً انجام دهند احتياط واجب قضاي روزه است و کفاره عمد دارد. ❓ روزه افراد معتاد و کسانی که قادر به ترک سیگار نمی‌ باشند سؤال: آیا کسانی که نمی‌توانند سیگار یا تریاک را ترک کنند می‌توانند روزه‌بگیرند و سیگار یا تریاک را نیز بکشند؟ پاسخ: روزه بنابر احتیاط واجب صحیح نیست و همگان قدرت ترک آن را لااقل در طول روزهاي ماه رمضان دارند و اين ماه مبارک، فرصت مناسبي براي ترک آن است. ❓ بوئیدن بوهای مختلف در حین روزه سؤال: رسیدن انواع بوها و گازها به حلق چه حکمی دارد؟ پاسخ: به ‌طورکلی بوييدن بوهاي مختلف مانند بوي مواد غذايي، عطر، ادکلن، الکل، هر ماده گازدار و شوينده روزه را باطل نمی‌کند. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/ahkam/fa/home/index
🔷 اهمیت خوش اخلاقی در ماه مبارک رمضان رسول خدا صلی الله عليه و آله نيز در ضمن خطبه معروف شعبانيّه که در آخرين روزهای ماه شعبان، درباره ماه رمضان ايراد کرده و در آن توصيه هايی را برای استفاده بهتر و کامل از فرصت ماه مبارک رمضان بيان کرده اند، می فرمايد: «أَيُّهَا النَّاسُ! إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ ... أَيُّهَا النَّاسُ! مَنْ حَسَّنَ مِنْكُمْ فِي هَذَا الشَّهْرِ خُلُقَهُ، كَانَ لَهُ جَوَازٌ عَلَى الصِّرَاطِ، يَوْمَ تَزِلُّ فِيهِ الْأَقْدَامُ ...؛[1] اى مردم! ماه خدا با بركت و رحمت و آمرزش به سوى شما روی آورده است ... اى مردم! هر کس در اين ماه اخلاقش را نيکو گرداند، [اخلاق نيکش] براى او جواز عبور از صراط خواهد بود، در آن روز که گامها بر صراط مى لغزد». رسول خدا صلی الله عليه و آله درباره جایگاه انسان خوش اخلاق می فرمايد: «إِنَّ أَحَبَّكُمْ إِلَيَّ وَ أَقْرَبَكُمْ مِنِّي يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَجْلِساً أَحْسَنُكُمْ خُلُقاً وَ أَشَدُّكُمْ تَوَاضُعاً وَ إِنَّ أَبْعَدَكُمْ مِنِّي يَوْمَ الْقِيَامَةِ الثَّرْثَارُونَ‏ وَ هُمُ‏ الْمُسْتَكْبِرُونَ‏؛[2] محبوب ‏ترين شما نزد من و نزديك‏ ترين شما به من در روز قيامت كسى است كه از همه اخلاقش بهتر و از همه متواضع‏ تر باشد و دورترين شما از من روز قيامت مستكبرانند». 📚 منابع: [1]. الأمالی، ابن بابويه (صدوق)، ص93-96، «المجلس العشرون‏»، ح4. [2]. بحار الأنوار، علامه مجلسى، ج68، ص385. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0429662 @Ahmadheydari12
📚 استفتائات روزه از آیت الله مکارم شیرازی ❓ حکم نماز و روزه در وطن نامزد سؤال: اگر زنی به عقد دائم مردی در شهری دور درآید؛ قبل از آغاز زندگى مشترک، شهر شوهر وطن زن محسوب می‌شود؟ پاسخ: تا زماني که زندگي مستمر را در آنجا شروع نکرده، نماز او شکسته است و روزه ندارد مگر اینکه شامل يکي از موارد ذیل شود که در اين صورت نماز و روزه‌اش کامل است: 1 بخواهد ده روز يا بيشتر در آنجا بماند. 2 چهار ماه در سال (هرچند به‌صورت پراکنده) در آنجا بماند (بدون نياز به‌قصد ده روز) 3 هفته‌ ای سه روز (در مدت‌زمان دو ماه يا بيشتر) به آنجا رفت‌ و آمد کند يا بماند. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/ahkam/fa/home/index @Ahmadheydari12
🔷 صبر و بردباری، روح روزه داری بين روزه و صبر رابطه متقابل وجود دارد؛ از يک سو روزه آفرينده روح صبر در انسان است؛ از يک سو کمال روزه به صبر است و ارزش خود را از آن می گيرد؛ چرا که بدون صبر، روزه تحمل نمی شود و صلابت، متانت، حلم و حسن خلقی که از روزه دار توقع می رود، محقق نخواهد شد. مهمترين مصداق «صبر بر طاعت» و سختی عبادت، همين صبر در هنگام روزه داری است. حضرت على عليه السلام در حکمت شماره 82 از كلمات قصار نهج البلاغه نسبت به پنج چيز سفارش اكيد مى‏ فرمايد، و براى تحصيل آن هر مقدار زحمت و مشقّت و تلاش را شايسته مى ‏داند، كه پنجمين آنها صبر است. سپس ترسيمى زيبا و كاملًا محسوس و گويا از صبر ارائه مى‏ دهد، و نقش مهمّ آن را اين چنين به تصوير مى‏ كشد: «أُوصِيكُمْ‏ بِخَمْسٍ، ... وَ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ، فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ، وَ لَا خَيْرَ فِي جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ، وَ لَا فِي إِيمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَهُ؛[1] شما را به پنج چيز سفارش مى‏ كنم ... و بر شما باد به شكيبايى، كه شكيبايى ايمان را چون سر است تن را، و سودى نيست تنى را كه آن را سر نبود، و سودى نيست در ايمانى كه با شكيبايى قرين نبود». 📚 [1] نهج البلاغة، ص482، حکمت 82. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0429677 @Ahmadheydari12
📚 احکام روزه؛ رساله آیت الله مکارم شیرازی کارهایی که روزه را باطل می کند مسأله 1335ـ کارهايى که روزه را باطل مى کند بنابر احتياط نُه چيز است:1ـ خوردن و آشاميدن، 2ـ جماع، 3ـ استمناء، 4ـ دروغ بستن به خدا و پيغمبر (صلى الله عليه وآله) و ائمّه (عليهم السلام)، 5ـ رساندن غبار غليظ به حلق، 6ـ فرو بردن سر در آب، 7ـ باقى ماندن بر جنابت يا حيض يا نفاس تا اذان صبح، 8ـ اماله کردن با مايعات، 9ـ قى کردن عمدى. انجام سهوي مبطلات مسأله 1394ـ هرگاه يکى از امور نه گانه اى که قبلاً گفته شد سهواً يا بدون اختيار به جا آورد روزه اش صحيح است، ولى جنب اگر بخوابد و تا اذان صبح غسل نکند روزه اش به شرحى که قبلاً گفته شد اشکال دارد. انجام مبطلات به گمان اينکه روزه باطل شده مسأله 1395ـ اگر روزه دار سهواً يكى از كارهايى كه روزه را باطل مى‏كند انجام‏ دهد و بعد به گمان اين‏كه روزه ‏اش باطل شده دوباره يكى از آنها را عمداً بجا آورد، بنابر احتياط واجب علاوه بر امساك آن روز، قضاى آن را نيز بجا می ‏آورد، ولى كفّاره ندارد. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/ahkam/fa/treatise/category/18831 @Ahmadheydari12
⬛️ وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها؛ 10 رمضان عصر تولد و رشد و بلوغ اجتماعی خدیجه(س) روزگار زنده به گور کردن دختران و محروم ساختن شان از تمامی امتیازات خانوادگی و اجتماعی بود. اینکه خدیجه(س) در چنین زمانه ای به فعالیت اقتصادی می پرداخت و موقعیتی تثبیت شده ای در این عرصه رسیده بود، دلالت بر هوش و خردمندی او دارد. در عین حال به رغم زیستن در شرایطی مرفه و گشاده دستانه و به رغم اعتبار در خور خانوادگی، هیچ گاه دچار غفلت نشد. با اینکه پیش از ازدواج با پیامبر، به عنوان یک تاجر ثروتمند، مدیریت ده ها مرد را در تشکیلات اقتصادی خود به عهده داشت، جز به اندازه ضرورت با آن مردان، ارتباط و تعامل نداشت. او در دیگر فعالیت های اجتماعی اش نیز همواره از این منش پرهیزکارانه تبعیت می کرد؛ به خاطر همین عفت بود که در آن دوران پر از جهالت، به لقب «طاهره» معروف شد. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419512
🔷 خويشاوند كسى است كه ... امام حسن بن علی علیهما السلام می فرماید: «الْقَرِيبُ مَنْ قَرَّبَتْهُ الْمَوَدَّةُ وَ إِنْ بَعُدَ نَسَبُهُ وَ الْبَعِيدُ مَنْ بَاعَدَتْهُ الْمَوَدَّةُ وَ إِنْ قَرُبَ نَسَبُهُ لَا شَيْ‏ءَ أَقْرَبُ مِنْ يَدٍ إِلَى جَسَدٍ وَ إِنَّ الْيَدَ تُفَلُّ فَتُقْطَعُ وَ تُحْسَمُ». (تحف العقول، ص234) خويشاوند كسى است كه محبّت او را نزديك كرده، گرچه نسب او دور باشد، و بيگانه كسى است كه از دوستى به دور است، گرچه نسبش نزديك باشد؛ چيزى از دست به تن نزديكتر نيست در حالى كه همين دست اگر بشكند و فاسد گردد آن را مى‏برند و داغ مى‏ كنند. (ترجمه استاد صادق حسن زاده). @Ahmadheydari12
🔷 اعمال مشترك شب‏هاى قدر عبارت اند از: 1. غسل: بهتر است غسلِ شب‏ هاى قدر مقارن غروب آفتاب انجام پذیرد تا شخص نماز مغرب را با غسل بخواند. 2. دو ركعت نماز: در هر ركعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره «قُل هُوَ اللَّه» تلاوت شود و بعد از پايان نماز، هفتاد مرتبه ذکر «اسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ الَيْهِ‏» گفته شود. 3. طلب بخشش از خداوند: امام باقر(ع) درباره عمل ديگر اين شب فرمود: شخص قرآن را بگشايد و در برابر خود قرار دهد و بگويد: «اللَّهُمَّ انّى‏ اسْئَلُكَ بِكِتابِكَ الْمُنْزَلِ وَما فيهِ، وَفيهِ اسْمُكَ [الْأَعْظَمُ‏] الْأَكْبَرُ، وَ اسْماؤُكَ الْحُسْنى‏، وَما يُخافُ وَيُرْجى‏، انْ تَجْعَلَنى‏ مِنْ عُتَقائِكَ مِنَ النَّارِ». 4. مراسم قرآن به سر گرفتن: به فرموده امام صادق(ع)، شخص قرآن مجيد را بر سر بگذارد و بگويد: «اللَّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ، وَ بِحَقِّ مَنْ ارْسَلْتَهُ بِهِ، وَبِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ‏ فيهِ، وَبِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ، فَلا احَدَ اعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ»؛ (خدايا به حق اين قرآن و به حق آن ‏كس كه او را بدين قرآن فرستادى و هر مؤمنى كه در آن مدحش كردى‏ و به حق تو بر ايشان زيرا هيچ‏كس به حق تو از خودت آشناتر نيست)، آن گاه ده مرتبه بگويد: «بِكَ يا اللَّهُ» و ده مرتبه «بِمُحَمَّدٍ(ص)» و ده مرتبه «بعَلِىٍّ(ع)» و ده مرتبه «بِفاطِمَةَ(س)» و ده مرتبه «بِالْحَسَنِ(ع)» و ده مرتبه «بِالْحُسَيْنِ(ع)» و ده مرتبه «بِعَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ(ع)» و ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ(ع)» و ده مرتبه «بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ(ع)» و ده مرتبه «بِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ(ع)» و ده مرتبه «بِعَلِىِّ بْنِ مُوسى(ع)» و ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ(ع)» و ده مرتبه «بِعَلِىِّ بْنِ مُحَمَّدٍ(ع)» و ده مرتبه «بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِى(ع)» و ده مرتبه «بِالْحُجَّةِ(ع)»، در پايان هر حاجتى كه دارد از خداوند طلب كند. در تمام اين اذكار، نهايت حضور قلب و توجّه به درگاه خدا را حفظ كند. همچنین بهتر است اگر مى‏ خواهند توسّل گرفته، يا ذكر مصيبتى كنند قبل يا بعد از دعا باشد و دعا را قطع نكنند. 5. زيارت امام حسين(ع): زيارت امام حسين(ع) در هر يكى از اين سه شب، مستحبّ مؤكّد است و در روايتى آمده است كه سبب آمرزش گناهان مى‏ شود و اگر دسترسى به زيارت از نزديك نداشته باشد، از دور زيارت كند. 6. احيا داشتن شب ‏هاى قدر: به این معنا که شخص يعنى اين شب را تا صبح بيدار باشد و با عبادت و دعا و تلاوت قرآن و جلسات سخنرانى دينى و پرسش و پاسخ‏ هاى مذهبى و يا مطالعه كتاب‏هاى تفسير و عقايد و مواعظ سپرى كند. 7. صد ركعت نماز: یعنی هر دو رکعت را به یک سلام بگزارد كه فضيلت بسيار دارد و افضل آن اس‌ت كه اگر توانايى داشته باشد، در هر ركعت بعد از حمد، ده مرتبه سوره «قل هو اللَّه» را بخواند. 8. خواندن دعایی از امام سجاد(ع)که با عبارت «اللَّهُمَّ انّى‏ امْسَيْتُ لَكَ عَبْداً داخِراً...» آغاز و با عبارت «...اوْ عافِيَةٍ اوْ بَلاءٍ، اوْ بُؤْسٍ اوْ نَعْمآءَ، انَّكَ سَميعُ الدُّعآءِ» به پایان می رسد و در کتاب مفاتیح الجنان و دیگر کتب ادعیه در دسترس است. امام زين العابدين(ع) اين دعا را در شب ‏هاى نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم در حالت ايستاده و نشسته و در ركوع و سجود مى‏ خواندند. 9. به فرموده علّامه مجلسی بهترين اعمال در اين شب‏ ها طلب «آمرزش گناهان» و دعا براى امور دنيوى و اخروى است. شخص هم براى خود و هم براى پدر و مادر و خويشان و برادران مؤمن چه زنده باشند و چه از دنيا رفته باشند دعا کند. در روايتى آمده است كه شخصى خدمت رسول خدا(ص) رسيد و عرض كرد: اگر شب قدر را درك كردم، چه چيزى را از خداوند طلب كنم؟ حضرت فرمود: «عافيت و سلامتى را بخواه». 10. در بعضى از روايات وارد شده است كه دعاى «جوشن كبير» که مشتمل بر 1000 نام خدا و خواندن او به این نام ها برای رهایی از آتش جهنم است، در اين سه شب خوانده شود. 📖 مطالعه بیشتر درباره شب قدر: makarem.ir/maaref/l/0419520 🙏 التماس دعا و ترویج @Ahmadheydari12
🔷اعمال مخصوص شب بيست و سوم: در شب بيست و سوم، غير از اعمال مشترك شب‏هاى قدر، اعمال ديگرى نيز وارد شده است: 1- سوره عنكبوت و سوره روم را بخواند كه امام صادق عليه السلام فرمود: «هر كس در شب بيست و سوم، سوره‏هاى عنكبوت و روم را بخواند، به خدا سوگند! اهل بهشت است». 2- هزار مرتبه سوره «إنّا أنزلناه» را بخواند. 3- سوره «حم دخان» را بخواند. 4- اين دعا را بخواند: اللَّهُمَّ امْدُدْ لى‏ فى‏ عُمْرى‏، وَاوْسِعْ لى‏ فى‏ رِزْقى‏، وَاصِحَّ لى‏ جِسْمى‏، وَبَلِّغْنى‏ امَلى‏، وَانْ كُنْتُ مِنَ الْأَشْقِيآءِ فَامْحُنى‏ مِنَ الْأَشْقِيآءِ، وَاْكتُبْنى‏ مِنَ السُّعَدآءِ، فَانَّكَ قُلْتَ فى‏ كِتابِكَ الْمُنْزَلِ عَلى‏ نَبِيِّكَ الْمُرْسَلِ، صَلَواتُك‏ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، يَمْحُو اللَّهُ ما يَشآءُ وَيُثْبِتُ، وَعِنْدَهُ امُّ الْكِتابِ. 5- اين دعا را كه مخصوص شب بيست و سوم است بخواند: يا رَبَّ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَجاعِلَها خَيْراً مِنْ الْفِ شَهْرٍ، وَرَبَّ اللَّيْلِ وَالنَّهارِ، ... . 6- اين دعا را كه از امام صادق عليه السلام نقل شده است، بخواند: اللَّهُمَّ اجْعَلْ فيما تَقْضى‏ وَفيما تُقَدِّرُ مِنَ‏الْأَمْرِالْمَحْتُومِ، وَفيما تَفْرُقُ‏ ... . 7- اين دعا را كه از امام حسن عليه السلام نقل شده است بخواند: يا باطِناً فى‏ ظُهُورِهِ، وَيا ظاهِراً فى‏ بُطُونِهِ، وَيا باطِناً لَيْسَ يَخْفى‏، وَيا ... . سپس هر حاجتى دارى از خدا بطلب. 8- همچنين از معصومين عليهم السلام روايت شده است كه در شب بيست و سوم ماه رمضان، در سجود و ايستاده و نشسته دعاى ذيل را مى‏خواندند، بلكه مناسب است در تمام ماه رمضان، و در زمانهاى ديگر پس از تمجيد و ستايش خداوند و صلوات بر محمّد و آلش (مثلًا حدّاقل با گفتن‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ الصَّلاةُ عَلى‏ رَسُولِ اللَّهِ وَ آلِهِ الطَّاهِرينَ‏)، اين دعا خوانده شود: اللهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ، صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى‏ ابآئِهِ، فى‏ هذِهِ السَّاعَةِ، وَفى‏ كُلِّ ساعَةٍ، وَلِيّاً وَحافِظاً، وَقآئِداً وَناصِراً، وَدَليلًا وَعَيْناً، حَتّى‏ تُسْكِنَهُ ارْضَكَ طَوْعاً، وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلًا. 9- همچنين اين دعا را در حالى كه دستان خود را به سوى آسمان بلند مى‏كند، بخواند: يا مُدَبِّرَ الْأُمُورِ، يا باعِثَ مَنْ فِى الْقُبُورِ، يا مُجْرِىَ الْبُحُورِ، يا مُلَيِّنَ‏ الْحَدِيدِ لِداوُدَ، صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَافْعَلْ بى‏ كَذا وَ كَذا. به جاى كلمات‏ كذا و كذا حاجات خود را بخواهد و سپس اضافه كند: اللَّيْلَةَ اللَّيْلَةَ، السَّاعَةَ السَّاعَةَ اين دعا را در حال ركوع، سجده، ايستاده و نشسته به طور مكرّر بخوان. 10- با توجّه به اهمّيّت شب بيست و سوم، غسل، احيا و زيارت امام حسين عليه السلام در اين شب فضيلت بسيار دارد و همچنين خواندن آن صد ركعت نماز كه مشترك ميان همه شب‏هاى قدر است. «شيخ طوسى» در «تهذيب»، از ابوبصير روايت كرده است كه امام صادق عليه السلام فرمود: در آن شبى كه اميد مى‏رود شب قدر باشد صد ركعت نماز بخوان؛ در هر ركعت (پس از حمد) ده مرتبه سوره قل هو اللَّه را بخوان. ابوبصير عرض كرد: اگر نتوانستم ايستاده بخوانم، چه كنم؟ فرمود: نشسته بجا آور! گفتم: اگر نتوانم نشسته بخوانم؟ فرمود: در همان حال كه در بستر خود دراز كشيده‏اى، بجا آور. 11- مرحوم «علّامه مجلسى»، در «زاد المعاد» فرموده است: در اين شب هر مقدار كه ممكن باشد، قرآن بخواند، و از دعاهاى «صحيفه كامله سجّاديّه» نيز استفاده كند؛ مخصوصاً دعاى مكارم‏الاخلاق و دعاى توبه. روزهاى شب قدر را نيز بايد حرمت داشت و به عبادت و دعا به سر برد؛ در احاديث فراوانى آمده است كه روز قدر نيز در فضيلت مثل شب قدر است. 📖 مطالعه بیشتر درباره شب قدر: makarem.ir/maaref/l/0419520 @Ahmadheydari12
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
نظر مراجع تقلید درباره مبلغ فطریه رمضان ۱۴۰۳ @TasnimNews
🔷 بر ذخیره معنوی ماه مبارک رمضان مراقبت باید کرد حضرت امیر المومنین علی علیه السلام در روز عید فطر در خطبه ای فرمودند: «أَبْشِرُوا عِبَادَ اَللَّهِ فَقَدْ غُفِرَ لَكُمْ مَا سَلَفَ مِنْ ذُنُوبِكُمْ فَانْظُرُوا كَيْفَ تَكُونُونَ فِيمَا تَسْتَأْنِفُونَ؛ اى مردم! آگاه باشيد كه كمترين پاداش مردان و زنان روزه‌ دار اين است كه فرشته‌ اى در آخرين روز رمضان فرياد مى‌زند كه اى بندگان حق شما را مژده باد كه خداوند گناهان پيشينتان را آمرزيد و اكنون بنگريد كه در آينده چگونه رفتار و اعمال خواهيد داشت». 📚 الأمالی (للصدوق) ج ۱، ص ۱۰۰ عیدتون مبارک؛ التماس دعا @Ahmadheydari12
📚 آشنایی با پيام امام امير المؤمنين عليه السلام (شرح تازه و جامع بر نهج ‏البلاغه) از امتيازات عجيب نهج البلاغه اين است كه همانند قرآن مجيد على رغم كهنه و فرسوده شدن مكتب هاى فكرى و سياسى و اخلاقى با گذشت زمان، بيانات و تحليل ها و منطقش چنان تازه و شاداب است كه گويى همين امروز، و براى امروز و فردا، از زبان مولا امير مؤمنان على عليه السلام تراوش كرده است. لذا در طول تاريخ اسلام شروح متعدّدى بر نهج البلاغه نوشته شده، و علماى عالی قدرى چه در گذشته و چه در عصر ما براى تبيين و تفسير و كشف گنجينه ‏هاى آن كوشيده ‏اند و خدمات پرارزشى انجام داده ‏اند. طبيعى است كه هر كدام از اين شروح - همانند تفاسير قرآن - نهج البلاغه را از زاويه يا زواياى ويژه ‏اى مورد توجّه قرار داده ‏اند، بعضى به نكات ادبى پرداخته و برخى به نكات تاريخى و پاره‏ اى به مسائل فلسفى يا مسائل تربيتى و اجتماعى توجّه كرده‏ اند. ولى انصاف اين است كه‏ نهج البلاغه هنوز دست نخورده است، هنوز مظلوم است، هنوز تلاشهاى فراوان و فراوان ديگرى را مى ‏طلبد. مجموعه «پيام امام اميرالمومنين عليه السلام» شرحی تازه و جامع بر نهج البلاغه است که بر اساس تشخيص ضروت فوق توسط حضرت آيت الله العظمی مکارم شيرازی و جمعی از ياران علمی ايشان تحقيق و تاليف شده است. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0429759
هدایت شده از احمد حیدری
عن فاطمة بنت موسى بن جعفر عليهما السّلام یکی از احادیثی که از حضرت فاطمه معصومه نقل شده، حدیث «فاطمیّات» است که اکثر راویان آن در سلسه سند فاطمه نام دارند. این حدیث از احادیث «مُعَنعَن» است؛ «حدیث مُعَنعَن» حدیثى را گویند که در سلسله سند آن واژە «عَن» - به معنی از - تکرار شده باشد، بدون ذکر الفاظِ «أخبَرَنى» «حَدَّثَنى» یا «سَمعتُ». اللؤلؤة المثنية في الآثار المعنعنة المروية: روى السيّد محمّد الغماري الشافعي في كتابه: عن فاطمة بنت الحسين الرضوي، عن فاطمة بنت محمّد الرضوي، عن فاطمة بنت إبراهيم الرضوي، عن فاطمة بنت الحسن الرضوي، عن فاطمة بنت محمّد الموسوي، عن فاطمة بنت عبد اللّه العلوي، عن فاطمة بنت الحسن الحسيني، عن فاطمة بنت أبي هاشم الحسيني، عن فاطمة بنت محمّد بن احمد بن موسى المبرقع، عن فاطمة بنت أحمد بن موسى المبرقع، عن فاطمة بنت موسى المبرقع، عن فاطمة بنت الامام أبي الحسن الرضا عليه السّلام، عن فاطمة بنت موسى بن جعفر عليهما السّلام، عن فاطمة بنت الصادق جعفر بن محمّد عليهما السّلام، عن فاطمة بنت الباقر محمّد بن علي عليهما السّلام، عن فاطمة بنت السجاد علي بن الحسين زين العابدين عليه السّلام، عن فاطمة بنت أبي عبد اللّه الحسين عليه السّلام، عن زينب بنت أمير المؤمنين عليه السّلام، عن فاطمة بنت رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله، قالت: قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: «أَلَا مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِيداً». 📚 عوالم العلوم، ج21، ص354-355، ح3. @Ahmadheydari12
🔷 همواره تحت مراقبت هستى‏ حضرت امام‏ جواد عليه السلام فرمود: «وَ اعْلَمْ أَنَّكَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَيْنِ اللَّهِ فَانْظُرْ كَيْفَ تَكُونُ؛ بدان كه از ديدگاه پروردگار بيرون نخواهى رفت، اكنون ببين چگونه خواهى بود؟». (1) نخستين اثر ايمان به خداوند بزرگ، احساس يك مراقبت دائمى بر سر تا پا و درون و برون از ناحيه علم و آگاهى اوست، نه تنها هيچ نقطه ‏اى از ديدگاه علم او بيرون نيست، بلكه مراقبين او از چهارسو، از همه ‏جا، ما را احاطه كرده ‏اند. هر قدر پايه ايمان بالاتر برود احساس اين مراقبت، بيشتر و عميق‏ تر مى ‏گرد، تا آنجا كه انسان خود را به طور دائم در حضور او مى ‏بيند، اين احساس بزرگترين وسيله اصلاح فرد و اجتماع، و زيباترين جلوه ‏هاى ايمان است، كه احيا كردن آن به مهم ‏ترين نابسامانى ‏هاى اجتماعى سامان مى ‏بخشد. (2) 📚منابع: (1). تحف العقول، النص، ص455، «کلمات قصار امام جواد عليه السلام». (2). يكصد و پنجاه درس زندگى، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى دام ظله‏، ص69. @Ahmadheydari12