eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
366 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
خواندن بخشی ازسخنرانی امام درباره‌بیماری‌غربزدگی .mp3
17.85M
🎤احمدحسین شریفی 🔸موضوع: خوانش یکی از سخنرانی‌های امام درباره «بیماری مزمن و کهنه غربزدگی و آمریکاگرایی» در کشور ما و «راه درمان این بیماری کشنده». 🔻[این سخنرانی یکی از سخنرانی‌های مهم امام درباره غرب و غربزدگی و راه اصلاح امور کشور است که در جمع تعدادی از دانشجویان ارائه شده است] @Ahmadhoseinsharifi 🌹
منوچهری دامغانی در توصیف برف: بر لحاف فلک افتاده شکاف پنبه می‌ریزد از این کهنه لحاف 🌹🌹
◻️جهاد تبیین؛ وظیفه‌ای فوری و دائمی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [یک]‌ تبیین از مهم‌ترین کارهای پیامبران و اولیای دین بوده است: «فَاِنَّما عَلَیکَ البَلاغ». پیامبر اکرم(ص) موظف بود که حقایق دینی و آموزه‌های الهی را به مردم برساند. برای آنان تشریح کند. با استفاده از همه ابزارهای انتقال پیام، پیام الهی را برای مردم تبیین کند. [دو] در تبیین با ذهن و ضمیر مخاطبان مواجهه‌ایم. باید به گونه‌ای باشد که «پذیرش عقلی» و «اقناع عاطفی» مخاطب را در پی داشته باشد. فقط در این صورت است که می‌توان انتظار داشت گرایش‌ها و کنش‌های آنان همسو با گرایش‌ها و کنش‌های مورد انتظار ما باشد. «ذهن مردد» و «ضمیر مضطرب»، تن به گفتار و رفتار مورد انتظار نمی‌دهد. یکی از کارهای شیاطین انس و جن، ایجاد «تشکیک ذهنی» و «تردید قلبی» در سالکان مسیر حق است. تنها راه خنثی‌سازی این ترفند شیطانی، تبیین مستمر و همیشگی است. [سه] حتی اگر با جنگ شناختی همه‌جانبه دشمنان علیه اسلام و انقلاب هم مواجهه نبودیم، در حالت طبیعی نیز همواره نیازمند تبیین و روشنگری و یادآوری هستیم. شخصیتی همچون پیامبر اکرم(ص) نیز خود را نیازمند موعظه می‌دانست. در روایت هست که به جبرئیل می‌فرمود: «يَا جَبْرَئِيلُ عِظْنِي؛ ای جبرئیل مرا موعظه کن». پس به طریق اولی، زمانی که با هجمه‌های سنگین و شبانه‌روزی دشمنان علیه باورها و ارزش‌ها و موفقیت‌های ملت ایران مواجهه‌ایم، وظیفه «تبیین» به یک «وظیفه قطعی و فوری» تبدیل می‌شود. به همین دلیل است که رهبر فرزانه انقلاب می‌فرماید: «جهاد تبیین یک فریضه است. جهاد تبیین یک فریضه‌ی قطعی و یک فریضه‌ی فوری است.» [چهار] وقتی تبیین نکنیم، دشمنان می‌توانند در بدیهی‌ترین مسائل تشکیک کنند. فی‌المثل، شرارت و خباثت و دنائت و ظلم و ستم هفتاد‌ساله آنها علیه ملت ایران و تهدیدهای همیشگی و تحریم‌های فزاینده آنها علیه ملت ایران همچون آفتاب بر همگان روشن است؛ اما همین مسأله نیز دائماً نیازمند تبیین است. و الا ممکن است همانطور که بعضاً مشاهده می‌کنیم، کسانی با تطهیر جنایات آنها و سفیدسازی فرد روسیاه و پلیدی مثل ترامث، امر را بر مردم مشتبه کنند. یا در موضوع عفاف و ، می‌‌دانیم که عفت و حیا و پاکدامنی زنان و مردان، از بدیهیات اخلاق انسانی و اسلامی است؛ اما همین موضوع هم نیازمند تبیین و روشنگری دائمی است؛ و الا ممکن است کار به جایی برسد که بی‌غیرتی و بی‌عفتی و بی‌حیایی و هرزگی، ارزش تلقی شوند! و جمع کثیری از فرهیختگان و هنرمندان جامعه در یک اجتماع رسمی (مثل جشنواره فیلم فجر) برای بی‌عفتی و بی‌حیایی علنی چند هنرپیشه کف بزنند و آنها را تشویق کنند و بر صدر بنشانند! [نتیجه] بنابراین «جهاد تبیین» نه تنها یک «وظیفه فوری و قطعی» است؛ بلکه یک «وظیفه دائمی و همگانی» هم هست. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷پیامی از جانب شهیدان به تک تک ملت ایران «بیدار شید. ... والله قسم مسؤولیم. به قرآن مجید روز قیامت یقه یک یک مون را میگیرند.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
بر سر گنج از گدایی مرده‌ایم .mp3
20.47M
🎤احمدحسین شریفی 🔸بر سر گنج از گدایی مرده‌ایم/ زانک اندر غفلت و در پرده‌ایم 🔻بحثی در باب ضرورت استفاده از ظرفیت‌های داخلی به جای گدایی حل مشکلات از آمریکا و دشمنان، به بهانه قرائت داستانی از مثنوی معنوی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🖊 احمدحسین شریفی 🔸برگزاری بی‌سابقه‌ترین و پرشورترین مراسم جشن تولد دنیا توسط مردم ایران. 🔹چهل‌ و ششمین جشن تولد انقلاب اسلامی با حضور همزمان و میلیونی ملت در سراسر ایران اسلامی، گرامی داشته شد. 🔻درود خدا و خوبان عالم بر مردم بصیر و زمان‌شناس ایران اسلامی. قطعاً در سراسر تاریخ بشریت، بی‌نظیرند. همانطور که انقلاب‌شان هم بی‌نظیر بوده و هست. مردم ایران نشان دادند که نهضت اسلامی‌شان تا تحقق تمدن بزرگ اسلامی همچنان ادامه خواهد داشت. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️شُکر و شادمانی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [یک] خدای متعال به صورت علنی و آشکار اعلام کرده است: وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي‏ لَشَديد (ابراهیم، ۷) به یاد آورید آنگاه كه پروردگارتان اِعلام كرد: «اگر واقعاً سپاسگزارى كنيد، حتماً [نعمت‌] شما را افزون خواهم كرد، و اگر ناسپاسى نماييد، قطعاً عذاب من سخت خواهد بود.» در این آیه یک قانون قطعی و لایتغیر خدای متعال بیان شده است که «شکرگزاری» موجب «زیادت نعمت» می‌شود و بی‌توجهی به خدا و «ناسپاسی نعمت‌های الهی» موجب «تنگنا» و سختی و گرفتاری‌های شدید دنیوی و اخروی می‌شود. در روایتی از (ص) چنین نقل شده است: مَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَى عَبْدٍ بَابَ شُكْرٍ فَخَزَنَ عَنْهُ‏ بَابَ الزِّيَادَةِ؛ خداوند دَرِ شكر را بر روى بنده‌اى نگشود كه دَرِ فزونى [نعمت ] را بر روى او ببندد [دو] یکی از آثار روحی و روانی شکرگزاری، شادمانی است. انسان شاکر، شادمان و بانشاط است. بنابراین شکرگزاری متوقف بر شادمانی نیست؛ بلکه شکرگزاری عامل شادمانی است. حتی شکرگزاری نسبت به ناداشته‌ها. یک انسان موحد چون همه امور را به دست خدا می‌داند، حتی نسبت به ناداشته‌هایش نیز از خداوند سپاسگزاری می‌کند؛ زیرا خدای متعال را خیرخواه محض و حکیم می‌داند و به همین دلیل مطمئن است که خیر و حکمتی در محروم شدن او از نعمتی هست که خداوند آن را از او بازداشته است. به همین دلیل در هر حالتی شاکر خداوند است. علیه السلام در دعای سی‌ و پنجم صحیفه سجادیه چنین دعا می‌کنیم: وَ اجْعَلْ شُكْرِي لَكَ عَلَى مَا زَوَيْتَ عَنِّي أَوْفَرَ مِنْ شُكْرِي إِيَّاكَ عَلَى مَا خَوَّلْتَنِي؛ پروردگارا، شکرم را بر آنچه از من بازداشته‌ای افزون‌تر از شکرم بر آنچه به من عنایت کردی قرار ده. [سه] می‌دانیم که شکر هم انواع دارد: شکر زبانی و شکر عملی دو نوع از انواع آن هستند: بهتر شکر زبانی، آنگونه که امام صادق علیه‌السلام به ما یاد داده است، این است که به هنگام یادآوری نعمت‌های الهی این ذکر را بگوییم: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» و شکر عملی هم، به تعبیر امام صادق علیه السلام، پرهیز از نافرمانی خدای متعال و دوری از گناهان است: «شُكْرُ النِّعْمَةِ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ» [چهار] در دیوان شمس، در غزل ۷۱۲ همین مضامین را به زیبایی منتقل می‌کند. این غزل در مجموع حاوی ۷ بیت است که مضمون سه بیت اول آن است که هر گاه نعمتی دیدید، شاکر باشید؛ تا در اثر شکرگزاری شما، آن نعمت و خوشی افزون شود. و مضمون چهار بیت بعدی نیز این است که حتی اگر تلخی و غمی هم دیدید، باز هم شاکر باشید. و آن را با هیچ کس در میان نگذارید. رضایت و شاکر بودن شما موجب می‌شود که آن تلخی و غم، نه تنها در جان شما اثر نکند بلکه به دیگران هم سرایت نکند. خوش باش که هر که راز داند/ داند که خوشی خوشی کشاند شیرین چو شکر تو باش شاکر/ شاکر همه دم شکر ستاند شکر از شکرست آستین پر/ تا بر سر شاکران فشاند تلخش چو بنوشی و بخندی/ در ذات تو تلخیی نماند گویی که چگونه‌ام؟ «خوشم من»/ گویم «ترشم»، دلت بماند گوید که نهان مکن و لیکن/ در گوشم گو که کس نداند در گوش تو حلقه وفا نیست/ گوش تو به گوش‌ها رساند @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️راه مقابله با راهبرد «مرد دیوانه» در ادبیات عامه‌پسند ایرانیان! 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ آنچنان دیوانگی بگسست بند که همه دیوانگان پندم دهند (مثنوی معنوی) گفته می‌شود که مبدع تئوری «مرد دیوانه» (Madman)، که دونالد ترامپ هم در دوره قبل و هم الان در حال اجرای آن علیه همه کشورهای دوست و دشمن است، استراتژیست مشهور آمریکایی، هنری کیسینجر، و نخستین مجری آن ریچارد نیکسون، در دوران جنگ سرد آمریکا و شوروی، بوده است! هدف اجرای این استراتژی آن است که به رقبا و دشمنان خود نشان دهند رئیس جمهور آمریکا، مثلاً، که از قدرت و اختیارات بسیار زیادی برخوردار است؛ یک رئیس جمهور غیرقابل پیشبینی است؛ هر لحظه‌ای ممکن است هر تصمیمی را بگیرد. خواسته‌هایی نامعقول و سخنانی نامعقول‌تر را دائماً بر زبان جاری می‌کنند. و با این کار در دل رقبا و مخالفان، ترس و وحشت پدید می‌آورند و در همان حین تلاش می‌کنند ماهی مراد خود را از این ترس و وحشت صید کنند. اما معتقدم نه مبدع این تئوری کیسینجر بوده است و نه اولین مجری آن نیکسون😂 در ادبیات داستانی عامه‌پسند ما ایرانیان نه تنها این تئوری تاریخی دیرینه دارد؛ بلکه راه مقابله با آن را نیز عامه مردم می‌دانند. بنابراین، آقای ترامپ و هیئت حاکمه آمریکا، از اجرای این تئوری در تقابل با جمهوری اسلامی، نه تنها بهره‌ای نخواهند برد که حتماً ضرر هم خواهند کرد. توضیح آنکه: «مردی بود که برای پیشبرد اهداف و خواسته‌هایش خود را به دیوانگی زده بود. در اماکن عمومی مثل بازار و فروشگاه‌ها و حمام‌های عمومی و ... که وارد می‌شد، همگان از ترس، از آنجا می‌گریختند و فضا را کاملاً به او واگذار می‌کردند. بر همین سیاق، روزی وارد حمام شد و همگان به محض اطلاع از وضعیت، حمام را تخیله کردند. و او با خوشحالی و با خیالی آسوده مشغول شستن خود بود. مرد غریبه و البته دوران دیده‌‌ای می‌خواست به حمام وارد شود که حمامی به او گفت: «پدر جان داخل حمام نشو. چون دیوانه‌ای تیغ به دست در حمام است و همگان از حمام گریخته و منتظر خروج او هستند!» مرد تازه وارد به این سخنان توجه نکرد. لنگی را به دست گرفت و در آب حوض ورودی حمام آن را خیس کرد و وارد حمام شد. در حالی که آن لنگ را به در و دیوار و زمین حمام می‌کوبید و هماورد می‌طلبید. مرد دیوانه‌نما وقتی دید فردی دیوانه‌تر از خودش وارد حمام شده، سراسیمه و وحشت‌زده از حمام خارج شد و فریاد می‌زد: «مردم اگر جان خود را دوست دارید، به حمام نروید که دیوانه‌ای وارد حمام شده است!» آری تنها راه مقابله با یک دیوانه‌نما آن است که چنان با او برخورد شود که نه تنها از دیوانه‌نمایی پشیمان شود، که واقعاً دیوانه شود. به تعبیر زیبای مولوی که در صدر این نوشتار آوردم باید چنان رفتار کرد که خود آن فرد دیوانه‌نما، به «غلط کردن» بیافتد و بگوید «غلط کردم»: آنچنان دیوانگی بگسست بند که همه دیوانگان پندم دهند و الا اگر او به هدف خودش یعنی ایجاد ترس و دلهره در دل رقیب، دست یابد، مرگ حتمی است. و باز هم به تعبیر رایج در میان عامه مردم ایران: «ترس برادر مرگ است» 🔻و خلاصه همه این راهبردها همانی است که (ص) فرمودند: «إِذَا رَأَیْتُمُ الْمُتَکَبِّرِینَ فَتَکَبَّرُوا عَلَیْهِمْ فَإِنَّ ذَلِکَ لَهُمْ مَذَلَّةٌ وَ صَغَار؛ در برخورد با متکبران، متکبرانه رفتار کنید؛ زیرا این کار موجب خواری و کوچک‌شماری آنان می‌شود» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
نعمت‌های دین و حکومت دینی در کلام امیرمؤمنان .mp3
15.98M
🎤احمدحسین شریفی 🔸شرح بخشی از خطبه قاصعه امیرمؤمنان علیه السلام در کارکردها و برکات مادی و اجتماعی و سیاسی و نبوت @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداشناسی و خداباوری این نوجوان اهل غزه را ببینید. «قبل از ترامپ فرد زرنگ‌تری بود. اسمش فرعون بود. می‌گفت: انا ربکم الاعلی. اما بعد معلوم شد حتی شنا کردن هم بلد نیست😂 خدایا چنین باوری به من هم عطا کن. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️«حوزه علمیه» و «مرجعیت در مطالعات اسلامی و علوم انسانی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [یک] با انتخاب اعضای محترم دوره جدید شورای عالی حوزه‌های علمیه، امیدهای تحولی در حوزه‌ علمیه زنده شده‌اند. امید به تحولاتی اساسی در سخت‌افزار و نرم‌افزار حوزه‌های علمیه. امید به نقش‌آفرینی حوزه‌ علمیه در تأمین نیازمندی‌های گام دوم انقلاب (یعنی گام دوم فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی). امید به تحقق مرجعیت علمی حوزه‌های علمیه در مطالعات اسلامی و علوم انسانی اسلامی. امید به ورود حوزه‌های علمیه در مجامع علمی بین‌المللی. امید به نقش‌آفرینی حوزه‌های علمیه در نهادینه‌سازی دین و ارزش‌‌های دینی در زیست اجتماعی و تمدنی ایران اسلامی و .... به هر حال، وظیفه‌ای سنگین بر دوش اعضای محترم و فرهیخته شورای عالی حوزه‌های علمیه نهاده شده است. دعا می‌کنم در انجام این وظیفه موفق شوند و امیدوارم که هرگز بر چهره‌های امیدواری که بی‌صبرانه منتظر اقدامات تحولی این عزیزان نشسته‌اند، گرد یأس و ناامیدی ننشیند. [دو] انتظار اصلی از (در زمینه فعالیت‌های علمی) و شاید بتوان گفت مهم‌ترین مطالبه علمی رهبر فرزانه انقلاب از حوزه‌های علمیه در سالیان اخیر، این بوده است که به معتبرترین مرجع علمی در زمینه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اسلامی تبدیل شود. حوزه‌های علمیه باید بتوانند مرجعیت علمی را در علوم انسانی که نرم‌افزار فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی‌اند، کسب کنند؛ و الا محتوا و نرم‌افزار فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی، کماکان، محتوایی اومانیستی و لیبرالیستی خواهد بود، و نتیجه آن چیزی جز تهی شدن حکمرانی جامعه اسلامی از محتواها و ارزش‌های اسلامی و در نتیجه مرگ جمهوری اسلامی و از بین رفتن انقلاب اسلامی نخواهد بود. [سه] رهبر حکیم و فرزانه انقلاب ۱۴ سال پیش (۲۹ مهر ۱۳۸۹) در دیدار جمعی از طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه به صراحت بیان کردند که علوم انسانی رایج در دانشگاه‌های ما، علومی «ذاتاً مسموم‌»‌اند. حاوی مطالب و آموزه‌هایی کاملاً معارض و مخالف با فکر و فرهنگ اسلامی‌اند. متکی بر جهان‌بینی اومانیستی‌اند. دنبال اهداف و غایاتی غیراسلامی‌اند. در صدد شکل‌دهی به سبک زندگی لیبرالی‌اند. و نتیجه تعلیم و تعلم آنها چیزی جز تربیت مدیرانی بیگانه با اسلام و ارزش‌های اسلامی نخواهد بود. و در همین سخنرانی خطاب به حوزه‌های علمیه فرمودند: «حوزه‌های علمیه و علمای دین موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه [مدیریت، اقتصاد، سیاست، امنیت، و ....] از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامه‌ریزی، برای زمینه‌سازی‌های گوناگون.» (رهبر انقلاب، ۲۹ مهر ۱۳۸۹) [چهار] البته حقاً‌ و انصافاً در دوران مدیریت حضرت آیت‌الله اعرافی، اقدامات بسیار خوب و اعجاب‌انگیزی در موضوع علوم انسانی اسلامی صورت گرفته است؛ که توصیف و توضیح آنها به فرصتی فراخ نیازمند است. اما به نظر می‌رسد بدون همدلی، همراهی و حتی مطالبه همه اعضای محترم شورای عالی حوزه نمی‌توان انتظار داشت که این اقدامات و برنامه‌ها در حوزه‌های علمیه فراگیر و همگانی شوند. [پنج] به باور این بنده، برای این منظور باید سازوکار «برنامه‌ درسی» حوزه‌های علمیه به گونه‌ای متحول شود که دانش‌آموختگان این مرکز علمی دست‌کم در سه حوزه علمی و مهارتی تسلط لازم را کسب کنند: یک. علوم انسانی جدید را به درستی بشناسند؛ (مع الاسف در حال حاضر، در برنامه‌های درسی متعارف و معمول حوزه‌های علمیه چنین آموزش‌هایی داده نمی‌شود) دو. بر علومی که بنیان‌های را شکل‌ می‌دهند (مثل هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، روش‌شناسی، ارزش‌شناسی و انسان‌شناسی) از نگاه اسلام تسلط پیدا کنند؛ (مع‌الاسف در برنامه‌های درسی و مصوب حوزه‌های علمیه هیچ برنامه‌ای درباره مباحث معرفت‌شناسی، ارزش‌شناسی و انسان‌شناسی وجود ندارد!) سه. در زمینه روش استنباط و استخراج «نظریه‌‌های» ناظر به مسائل مختلف انسانی از متون دینی مهارت لازم را کسب نمایند. (به صراحت می‌گویم که اجتهاد به شیوه‌ سنتی که در حوزه‌‌های علمیه رایج است، هرگز جوابگوی این نیاز نیست. نیازمندی انقلابی علمی در روش‌های و نظریه‌پردازی هستیم.) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ویژگیهای جامعه شرک و کفر در کلام امیرمؤمنان .mp3
22.61M
🎤احمدحسین شریفی 🔸موضوع: ویژگی‌های جامعه شرک و کفر و جاهلی پیش از بعثت (ص) در کلام علیه السلام. @Ahmadhoseinsharifi 🌹