🔴تفاوت نگاه اجتماعي حافظ و سعدي
🖊احمدحسين شريفي
براي مطالعه قسمت اول اينجا را کليک کنيد (👈 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/484 )
🔸#قسمت_دوم
🔸در اينجا مناسب است براي آشنايي بيشتر با تفاوت نگاههاي اجتماعي #حافظ و #سعدي نمونههايي را بيان کنيم:
يک. حافظ حتي با خلوت و حريم خصوصي افراد هم کار داشت و ميگفت:
واعظان کين جلوه بر محراب و منبر ميکنند
چون به خلوت ميروند آن کار ديگر ميکنند
يا توبه را که امري دروني و باطني است، از توبهفرمايان نميپذيرفت!
مشکلي دارم ز دانشمند مجلس باز پرس
توبه فرمايان چرا خود توبه کمتر ميکنند
يا در مقابل اين سخن سعدي که ميگفت:
گفت عالم به گوش جان بشنو
ور نماند به گفتنش کردار
مدعي بود که:
عنان به ميکده خواهيم تافت زين مجلس
که وعظ بيعملان واجب است نشنيدن
و يا ميگفت:
دور شو از برم اي واعظ و بيهوده مگوي
من نه آنم که دگر گوش به تزوير کنم
دو. سعدي ميگفت همانطور که خداي متعال يک کار خوب را دهبرابر پاداش ميدهد، تو نيز اگر يک هنر از کسي ديدي، چشم خود را بر ده عيبش بپوشان:
نکوکاري از مردم نيکراي
يکي را به ده مينويسد خداي
تو نيز اي عجب هر که را يک هنر
ببيني، ز ده عيبش اندر گذر
اما حافظ حتي عيوب نداشته يا کاملاً پنهان و مخفي افراد را آفتابي ميکرد و دائماً در پوستين ديگران بود! فراوان در نقد رياکاري ديگران سخن گفته است، در حالي که تشخيص آن در غايت دشواري است. زيرا ظاهر عمل ريايي و عمل مخلصانه هيچ تفاوتي نميکند، يعني اخلاص و ريا اموري کاملاً دروني و باطنياند.
سه. حافظ با مشاهده بيعملي بزرگان، ديگران را هم دعوت به بيعملي ميکرد:
مي خور که شيخ و حافظ و مفتي و محتسب
چون نيک بنگري همه تزوير ميکنند
اما سعدي چنين کاري را شرط مردانگي نميداند! و توصيه ميکند که نصيحت ديگران و سخنان نيک را آويزة گوش کن و در عمل به آنها بکوش حتي اگر گوينده به آنها عمل نکند:
گفت عالم بگوش جان بشنو
ور نماند به گفتنش کردار
باطل است آنچه مدعي گويد
خفته را خفته کي کند بيدار
مرد بايد که گيرد اندر گوش
ور نوشته است پند بر ديوار
چهار. بالاتر، آنکه سعدي ميگفت حکمت آن است که حتي از بيادبان هم ادبآموزي کنيم: «لقمان را گفتند: ادب از كه آموختى؟ گفت: از بىادبان كه هرچه از ايشان در نظرم ناپسند آمد از فعل آن پرهيز كردم.»
اما حافظ نه تنها منتقدان بلکه حتي ناصحان خود را با بدترين الفاظ خطاب ميکرد:
ناصح به طنز گفت حرامست مي مخور
گفتم به چشم و گوش به هر خر نميکنم
🔸نتيجه نگاه حافظي، ايجاد فرهنگ و جامعهاي بيانعطاف، خودبرتربين، تکبعدي، بدبين و نااميد است؛ اما محصول نگاه سعدي، ايجاد فرهنگ و جامعهاي منعطف، درسآموز، چندجانبهنگر، خوشبين و اميدوار به آينده است.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
✅ استاد شریفی در این درسگفتارها مطالبی منظم درباره تاریخ علم دینی، چیستی علم دینی، و دیدگاه های مختلف درباره علوم انسانی اسلامی و همچنین روش شناسی علوم انسانی اسلامی و مبانی علوم انسانی اسلامی بیان کرده اند و به مهمترین نقدهای مخالفان پاسخ داده اند.
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
👇👇
🔴نقش مجلسي اول در توسعه منابع حديثي
🖊احمدحسين شريفي
🔸مرحوم #محمدتقي_مجلسي (م1070ق)، مشهور به مجلسي اول، پدر علامه محمدباقر مجلسي دربارة تلاشي که در جمعآوري و تدوين کتابهاي حديثي و رونق حديثشناسي و حديثخواني داشته است، در کتاب لوامع صاحبقراني [اين کتاب هشت جلدي را براي شاهعباس صفوي که به «صاحبقران» ملقب بود، تألف کرد به همين دليل با عنوان لوامع صاحبقراني نامگذاري شد] ميفرمايد:
🔸«حاصل آنكه در اين شهر [اصفهان] دو كس يا سه كس كتب حديث داشتند و آن نيز در كتابخانه بود كه كسى نديده بود تا آنكه روزى شيخ المحدثين شيخ بهاءالدين محمد العاملى در اثناء درس مىگفتند كه اول كسى كه كتب حديث را به ايران آورد پدر من بود عرض نمودم كه «در كتابخانه جدّ بنده و كتابخانه ميرزا محمد ابوالفتوح و كتابخانه مير شجاعالدين محمود بود؟» در جواب فرمودند كه «همين كتابخانه بود كسى مىخواند و چنين بود.» و الحال قريب به چهل سال است كه سعى نمودم و به مرتبهاي رسيده است كه در بسيارى كتابخانهها جميع كتب مكرر هست بلكه در قرى از اصفهان و ساير بلاد منتشر شد و آب رفته به جوى باز آمد و الحمد للّه ربّ العالمين كه اكثر فضلاى عصر اوقات شريف ايشان صرف حديث مىشود و روز بروز در ترقى و تزايد است و به سبب هجران كلى كه بر اخبار واقع شده بود و كسى نمىخواند تصحيفات و اغلاط بسيار واقع شده بود بتأييد اللَّه تبارك و تعالى در روضة المتقين اكثر به اصلاح آمد»
🔸فضاي حديثشناسي، صرفا به #اخباريان و #محدثان اختصاص نداشت؛ بلکه زمينهاي براي تأملات عقلاني و فلسفي و کلامي در احاديث پديد آمد تا جايي که #ميرداماد بزرگترين فيلسوف آن دوران و #ملاصدرا شاگرد برجستة او بنيانگذار حکمت متعاليه، به شرح و تبيين احاديث کتاب کافي پرداختند. در همان دوران حدود سي شرح بر کتاب کافي نوشته شد.
🔸البته کار اخباريان و محدثان نيز صرفا جمعآوري احاديث و دستهبندي آنها نبود بلکه به شرح و تفسير منابع اوليه حديثي هم ميپرداختند. في المثل مجلسي اول کتابي مفصل به زبان فارسي با عنوان «لوامع صاحبقراني» و کتابي مفصلتر به زبان عربي با عنوان «روضة المتقين» در شرح کتاب من لايحضره الفقيه نوشتند. #علامه_مجلسي کتاب مرآة العقول را در شرح کافي و کتاب ملاذ الاخبار را در شرح تهذيب الاحکام نوشت.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
علوم_انسانی_اسلامی_ج_۲.mp3
21.85M
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی
✔️جلسه دوم
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
15.mp3
10.81M
🔸از "باید مرا قانع کنند" تا "ابای از گفتگو"!
🔴گفتگوی استاد شریفی با یکی از رسانه هایی که دنبال برگزاری جلسه مناظره ایشان با استاد علوی بروجردی بودند.
🔸به نقل خبرنگار پيگير يکی از رسانههای حوزوی، دفتر جناب آقای سيدجواد علوی بروجردی از قول ايشان گفتهاند که ايشان «منکر #علوم_انسانی_اسلامی نيستند!» و گفتهاند «من چیزی که امروز به نام اقتصاد اسلامی مطرح میشه قبول ندارم» و ادامه دادهاند که نظر ايشان اين است که خرابکاریهای اقتصاد کشور را به اسلام نچسباینم!
🔸استاد شريفی درگفتگوی تلفنی با اين خبرنگار محترم نکاتی را بيان کردهاند که جهت روشنگری بيشتر آن را اطلاعرساني ميکنيم.
🔸اميدواريم جناب آقای #علوی_بروجردی برای دعوت و سخن خودشان (#من_را_بايد_قانع_کنند ) احترام قائل شوند و حال که استاد شريفي دعوت ايشان را لبيک گفتهاند، اجازه دهند اين گفتگو برگزار شود تا همگان قوت و ضعف استدلالهای طرفين را متوجه شوند. و مطمئناً برگزاری چنين گفتگويی ميتواند خدمتی بزرگ به فضای آزادانديشی علمی و پيشبرد علوم اسلامی در حوزههای علميه داشته باشد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
علوم انسانی اسلامی ج ۳.mp3
18.18M
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی
✔️جلسه سوم
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴شکلگيري دانش رجال در ساية هدايتهاي ائمه
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي ازدانشهايي که از ديرباز در ميان مسلمانان به ويژه شيعيان شکلگرفت دانش رجال يا شناخت شخصيت راويان احاديث بود. در دانش #رجال، شخصيت، صفات، خوبيها و بديهاي راويان احاديث (البته تماماً از همان جهتي که در اعتماد به نقل او تأثير دارد) به طور دقيق مورد بحث قرار ميگيرد.
🔸اين دانش در سايه توصيه اهل بيت عليهم السلام جايگاهي ويژه در روششناسي اجتهاد و شناخت احاديث اصيل از غير اصيل پيدا کرد. امام علي عليه السلام ميفرمود: «إِذَا حَدَّثْتُمْ بِحَدِيثٍ فَأَسْنِدُوهُ إِلَى الَّذِي حَدَّثَكُمْ فَإِنْ كَانَ حَقّاً فَلَكُمْ وَ إِنْ كَانَ كَذِباً فَعَلَيْهِ»
🔸ذکر دقيق اسناد يک #حديث، از ويژگيهاي دين اسلام است. در ادياني مثل مسيحيت، يهوديت و هندوئيسم و امثال آن وجود ندارد. با شناخت شخصيت راويان از حيث ديانت، قدرت ضبط و امانتداري و امثال آن ميزان اعتماد به حديث هم دستهبندي ميشود.
🔸توصيههاي ائمه اطهار عليهم السلام موجب شد که اين دانش در زمان خود ائمه شکل بگيرد و نخستين آثار مکتوب در نيمه قرن سوم تدوين شود. احمدبن محمدبن خالد #برقي (م 284 يا 290 قمري)، کتابي با عنوان رجال که معروف به #رجال_برقي است تدوين کرد که در آن طبقات راويان را مشخص ميکند.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
علوم انسانی اسلامی ج ۴.mp3
22.72M
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی
✔️جلسه چهارم
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴مظلوميت نهجالبلاغه، تبليغ دين و تاريخ اسلام
🖊احمدحسين شريفي
🔸چند روز پيش به صورتي اتفاقي، صوت يکي از استادان برجستة فقه و اصول حوزة علميه قم را ميشنيدم که به جمع فراوان شاگردان خود (طبق شنيدهها، قريب به 500 تا 600 طلبه سطوح عالي در درس ايشان شرکت ميکنند!) سه توصيه جالب داشت:
1.«من هر وقت بيکار ميشوم، #نهجالبلاغه ميخوانم؛ نکات خوبي دارد؛ شما هم همين کار را بکنيد. در اوقات بيکاريتان نهجالبلاغه بخوانيد!»
2.«گاهي هم #تبليغ برويد؛ زيرا تبليغ باعث ميشود زبانتان باز شود!»
3.«تاريخ اسلام هم بخوانيد نکات خوبي دارد! به درد منبرتان ميخورد!»
🔸با شنيدن اين سخنان از يک استاد برجسته و خوشنام فقه و اصول، واقعاً به حال شاگردان او و براي مظلوميت نهجالبلاغه و تبليغ و #تاريخ اسلام تأسف خوردم؛ گريه کردم؛ و براي مردمي که احياناً تحت تبليغ کساني قرار ميگيرند که هدفشان از تبليغ اين است که زبانشان باز شود! دلم سوخت.
🔸چنين نگاهي به نهج البلاغه و تبليغ و تاريخ اسلام است که ما را بدين روز انداخته است. تا جايي که يک استاد پيرمرد بعد از ساليان سال که در کسوت روحانيت است، ميگويد ما چيزي به نام «مکتب اقتصادي اسلام» نداريم! پيامبر اسلام فقط «يک مرشد معنوي» بود! کاري به اقتصاد و مديريت و سياست و علم نداشت!
🔸اميدوارم که بزرگان حوزه و دلسوزان اسلام و معارف اصيل اسلامي تا دير نشده است، فکري براي سيستم آموزشي حوزه کنند. آموزش جهانبيني و نظام ارزشي و قرآن و روايات و اخلاق را در صدر بنشانند. دست کم حق هر کدام از علوم و معارف اسلامي را به همان شکل و صورت و نسبتي که در قرآن است در نظام آموزشي و تربيتي #حوزههای_علميه ادا کنند.
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
علوم انسانی اسلامی ج ۵.mp3
27.71M
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی
✔️جلسه پنجم
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴زنگ خطر سکولاريسم در حوزههاي علميه: تا دير نشده است کاري کنيد!
🖊احمدحسين شريفي
🔸مصاحبه جناب آقاي #علوي_بروجردي، نوة دختري آيتالله بروجردي(ره)، با سايت اکوايران، بازتابهاي فراواني در ميان حوزويان و همچنين در رسانههاي داخلي و خارجي داشت. نقدهاي عالمانه و دقيقي نيز از سوي #طلاب_انقلابي و انديشمند نسبت به آن مصاحبه صورت گرفت.
🔸ضمن تشکر از همه طلاب بصير و انقلابي و شجاعي که هر کدام به سهم خود بخشهاي مختلف آن مصاحبة سراسر ايراد و نقص و ناداني را نقد کردند، نکتهاي را متذکر ميشوم که به نظر اين بنده هر گونه غفلت از آن يا ناديده گرفتن آن خسارتهاي جبرانناپذيري براي #حوزههاي_علميه، انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي خواهد داشت.
🔸و آن اينکه به اعتقاد اين بنده، هر چند شخص جناب آقاي علوي بروجردي از جايگاه علمي چنداني برخوردار نيست؛ اما به دليل انتساب به بيت مرجعيت و توانايي در جذب مريداني از ميان طلاب و عوام مردم، تأمل در سخنان ايشان لازم و مهم است.
مصاحبة جناب آقاي علوي بروجردي #زنگ_خطر_نفوذ_سکولاريسم در حوزههاي علميه را به صدا درآورد. اين مصاحبه نشان داد که ايدههاي روشنفکرنمايان سکولار و غربزده و ضد اسلام تا کجا در ميان پارهاي از حوزويان نفوذ کرده است!
🔸به اعتقاد اين بنده، مهمترين نکتة انحرافي در آن مصاحبه يک ساعتة ايشان، اين بود که به تبعيت از مهندس #مهدي_بازرگان و دکتر عبدالکريم #سروش، دين را به #اخلاق تقليل دادند و همچون پارهاي از خانقاهنشينان و معنويتگرايان اسلامستيز، نقش پيامبر خدا را در قد و قوارة يک مربي اخلاقي متعارف و #مرشد_معنوي فروکاستند. و اين عين #سکولاريسم است. با پذيرش چنين ايدهاي است که نه تنها چيزي به نام #اقتصاد_اسلامي نخواهيم داشت که اساساً سياست اسلامي، مديريت اسلامي، حقوق اسلامي هم بيمعنا خواهند بود؛ چه رسد به جامعهشناسي اسلامي و روانشناسي اسلامي و امثال آن.
🔸طرح مسأله اقتصاد کاپيتاليستي و سوسياليستي و امثال آن در اين مصاحبه به اعتقاد بنده، صرفاً پوششي براي طرح چنان ايدة به شدت مخرب و انحرافي بود. اين پوشش را بدان جهت انتخاب کردند که در حال حاضر به سبب ولنگاريهاي اقتصاديِ دولت غربزدهاي که با حمايتهاي خود آنان به قدرت رسيده است، چنين سخناني مطابق با ذائقه عامه و حتي پارهاي از متخصصان ناآگاه يا غرضورز هم هست.
🔸به هر حال، شايد طرح اين سخن قدري تند و گزنده جلوه کند؛ اما با تمام وجود معتقدم که مديران حوزه تا دير نشده است، بايد يک بازنگري اساسي در سيستم آموزشي و تربيتي و تعليمي حوزههاي علميه داشته باشند.
🔸اين امري بديهي است که بدون تحکيم و تعميق بنيانهاي معرفتي، جهاننگري، انسانشناسي، دينشناسي و ارزششناسي طلاب علوم ديني، و با تمرکز مستقيم و اصلي بر مسائل #فقه و #اصول به شيوة مرسوم، در دوران طلائي آموزش (ده سال ابتدايي تحصيل در حوزههاي علميه)، نه تنها هرگز نميتوان حوزهاي در تراز انقلاب اسلامي و متناسب با آرمانهاي #خميني کبير و #خامنهاي بزرگ داشت؛ بلکه بايد منتظر روزي بود که پارهاي از تربيت شدگان همين حوزهها با برافراشتن پرچم سکولاريسم و ليبراليسم، در مقابل انقلاب و اسلام و آرمانهاي خميني کبير بياستند.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat