eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
364 عکس
379 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴ديدگاه امام خميني(ره) دربارة ابوحامد غزالي 🖊احمدحسين شريفي 🔸 در سه جا از آثار خود قضاوت‌هاي صريحي درباره و پاره‌اي از آثار اخلاقي او دارد. يک. در مقدمه شرح جنود عقل و جهل در نقد مهم‌ترين کتاب اخلاقي غزالي يعني مي‌فرمايد: «كتاب «احياء العلوم» كه تمام فضلاء او را به مدح و ثنا ياد مى‏كنند و او را بدء و ختم علم اخلاق مى‏پندارند، به نظر نويسنده در اصلاح اخلاق و قلع ماده‏ فساد و تهذيب باطن كمكى نمى‏كند، بلكه كثرت ابحاث اختراعيّه و زيادى شعب علميّه و غير علميّه آن و نقلهاى بى‏فايده راست و دروغ آن انسان را از مقصد اصلى بازمى‏دارد و از تهذيب و تطهير اخلاق عقب مى‏اندازد.» دو. در شرح چهل حديث ضمن نقد ديدگاه غزالي دربارة علم ، به نقد شخصيت خود او هم اشاره‌اي مي‌کند. توضيح آنکه يکي از سخنان مشهور غزالي در احياء علوم الدين اين است که علم فقه را علمي دنيوي و فقيهان را هم از عالمان دنيا مي‌داند. امام خميني در نقد اين سخنان مي‌فرمايد: اولاً علم فقه نه تنها از علوم دنيوي، آنگونه که غزالي مي‌گويد، نيست؛ بلکه از عزيزترين علوم آخرت است و ثانياً، اين سخن غزالي معلول حب نفس و حب به آن چيزي است که به خيال خودش او اهل آن است، يعني علم به معناي متعارف و رسمي. دو. در تقريرات فلسفه نيز در نقد کتاب احياء علوم الدين مي‌گويد: هر چند کتاب احياء علوم الدين کتابي علمي است که شقوق مختلفي براي مسائل اخلاقي ذکر کرده است، و نحوه ارتباط ميان صفات را به خوبي تشريح کرده است اما اين کتاب «کتابي اخلاقي نيست؛ چون خودش مرد اخلاقى نيست لذا نتوانسته عمل را به خواننده تزريق كند. مرد اخلاقى آن است كه حقايق را بيان كند و بگويد كه كدام شخص چه حرف متين اخلاقى حكيمانه‏اى زده است، ولى اين مرد پر كينه و عداوت با اينكه در كتابش كه اسمش را كتاب اخلاقى گذاشته‏اند، از هر درويش بى‏پدر و مادرى نقل مى‏كند كه چه گفت، ولى از صادقين عليهما السلام با آن بيانات حكيمانه‏اى كه دارند سخنى نقل ننموده است، پس اين كتاب چه تأثيرى خواهد بخشيد؟» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔸اين کتاب حاصل درسگفتارهاي استاد شريفي براي دانشجويان دانشگاه مجازي المصطفي بوده است که در سال 1395 توسط دانشگاه مجازي المصطفي منتشر شده است. 🔸عناوين اصلي کتاب: 1. کليات و تعاريف 2. علل روي‌آوردن به معنويت و عرفان در عصر حاضر 3. مديريت معنويت‌گرايي جهاني 4. بررسي مکتب معنوي اشو 5. مباني نظري مکتب معنوي اشو 6. مکتب معنوي اکنکار 7. مکتب معنوي دالايي لاما 8. مکتب معنوي پائلو کوئليو 9. شيطان‌پرستي فلسفي 10. علل تأثيرگذاري عرفان‌هاي نوظهور 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
دکتر شریفی. نسبت منکاح و مطلاق به امام حسن(ع). افسانه یا واقعیت؟.mp3
14.52M
🔴موضوع سخنرانی: منکاح و مطلاق بودن امام حسن(ع)؛ واقعیت یا افسانه؟ کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴نامه‌اي که شهيد باکري به فرماندهان و مسؤولان واحدهاي زير مجموعه خود مي‌نويسد. 🔸محتواي نامه آنقدر گويا هست که نيازي به هيچ توضيحي جز ابراز شرمندگي و سرافنکندگي دربرابر عظمت بينش و بزرگي روح اين شهيد بزرگوار ندارد. 🔸از همه عزيزان مي‌خواهم دقايقي درباره اين نامه تأمل کنيد و بيانديشيد که چرا مسؤولان سياسي و اقتصادي و حکومتي ما چنين رويه‌هايي را در پيش نگرفتند؟ و چگونه مي‌توانيم چنين نگاهي را که الان هم در ميان دلسوزان اصيل انقلاب کم نيست، تکثير کنيم؟ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴تفاوت نگاه اجتماعي سعدي و حافظ 🖊احمدحسين شريفي 🔸 🔸 و به عنوان دو انديشمند فرهنگ‌ساز، هر کدام بر بخشي از فرهنگ ما و آداب و رسوم ما و حتي داوري‌هاي اجتماعي و ديني ما تأثير گذاشته‌اند. به اعتقاد بنده تفاوت‌هاي فراواني ميان نگاه اجتماعي سعدي و حافظ وجود دارد: نگاه اجتماعي حافظ، نگاهي بسته، تک‌بعدي، اتهام‌زني به ديگران، خودپاک‌بيني و مبرا دانستن خود از هر عيب و نقصي و در نتيجه «غيردرس‌آموز» و نااميدکننده است؛ اما نگاه اجتماعي سعدي، نگاهي باز، چندجانبه نگر، خود‌ناقص‌بين، دائماً در انديشه اصلاح خود بودن، «درس‌آموز از بدي‌ها» و اميدبخش است. 🔸مع الاسف بايد گفت که نگاه حافظي در ميان ما غلبه پيدا کرده است تا جايي که حتي سعدي را نيز به ناحق و نادرست به سود حافظ مصادره کرده‌ايم. به عنوان مثال، سعدي مي‌گويد «غلط است آن چه مدعي گويد/ خفته را خفته کي‌ کند بيدار» اما ما ايرانيان با حافظة حافظي خود مصرع دوم آن را گرفته و به ضرب‌المثل تبديل کرده‌ايم! يعني چيزي را به سعدي نسبت داده‌ايم که سعدي آن را سخني غلط مي‌دانست! براي مطالعه بخش دوم اين نوشتار اينجا را کليک کنيد (👈 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/486 ) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴آمادگي براي اقناع: پاسخي به درخواست جناب استاد سيدجواد 🔸با تقديم سلام به محضر استاد سيدجواد علوي 🔸حضرتعالي در تاريخ 29/ شهريور 1399 با «اکوايران» (رسانه تصويري تخصصي اقتصاد ايران) مصاحبه‌اي دربارة انجام داده‌ايد [البته بنده همين امروز 7/ 7/ 1399 از آن مطلع شدم]. جنابعالي در ضمن اين مصاحبه به صراحت مقوله‌هايي مثل «اقتصاد اسلامي»، «جامعه‌شناسي اسلامي» و «روان‌شناسي اسلامي» و به طور کلي را انکار مي‌کنيد و ابراز ناراحتي مي‌کنيد که چرا مراکزي در حوزه علميه تأسيس شده است که دنبال جامعه‌شناسي و روان‌شناسي و اقتصادند! افزون بر اين، با صراحت پيامبر اکرم(ص) را صرفاً به عنوان يک « » معرفي مي‌کنيد که براي ارتقاي اخلاق و معنويت مردم آمده است و هرگز کاري به علم و اقتصاد و سياست و امثال آنها نداشته است! و در نهايت ايدة «علوم انساني اسلامي» را يک «شوخي» مي‌دانيد و در عين حال اعلام آمادگي مي‌کنيد که اگر کسي از اين ايده‌ها دفاع مي‌کند و توانايي قانع کردن شما را دارد حاضريد که با او بحث و گفتگو کنيد و مي‌فرماييد: « ». 🔸پيرو اين درخواست حضرتعالي، اين کمترين طلاب که سالياني است در حوزة علوم انساني اسلامي فعاليت دارم، اعلام آمادگي مي‌کنم که هر زماني و در هر مکاني که حضرتعالي صلاح بدانيد آماده‌ام که به محضر شما شرفياب شوم و در اين زمينه با شما گفتگو کنم. 🔸البته طبيعي است که چون درخواست حضرتعالي به صورت عمومي و رسانه‌اي مطرح شده است، اين بنده نيز اجابت آن را به صورت عمومي و رسانه‌اي اعلام کنم و همچنين اين انتظار را داشته باشم که گفتگوي ما با حضور اصحاب رسانه‌هاي مکتوب و تصويري باشد تا مخاطبان و علاقمندان به اين مباحث در جريان قوت و ضعف استدلال‌هاي طرفين قرار گيرند. 🔸بنده مطمئن‌ام که چنين گفتگوهايي مي‌تواند خدمات بزرگي به فضاي علمي و فرهنگي کشور داشته باشد و اميد واثق دارم که مورد رضايت خداي متعال هم قرار خواهد گرفت. در انتظار اذن حضرتعالي هستم. 🌹ارادتمند شما/ احمدحسين شريفي/ حوزه علميه قم/ هفتم مهر 1399 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴تفاوت نگاه اجتماعي حافظ و سعدي 🖊احمدحسين شريفي براي مطالعه قسمت اول اينجا را کليک کنيد (👈 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/484 ) 🔸 🔸در اينجا مناسب است براي آشنايي بيشتر با تفاوت نگاه‌هاي اجتماعي و نمونه‌هايي را بيان کنيم: يک. حافظ حتي با خلوت و حريم خصوصي افراد هم کار داشت و مي‌گفت: واعظان کين جلوه بر محراب و منبر مي‌کنند چون به خلوت مي‌روند آن کار ديگر مي‌کنند يا توبه را که امري دروني و باطني است، از توبه‌فرمايان نمي‌پذيرفت! مشکلي دارم ز دانشمند مجلس باز پرس توبه فرمايان چرا خود توبه کمتر مي‌کنند يا در مقابل اين سخن سعدي که مي‌گفت: گفت عالم به گوش جان بشنو ور نماند به گفتنش کردار مدعي بود که: عنان به ميکده خواهيم تافت زين مجلس که وعظ بي‌عملان واجب است نشنيدن و يا مي‌گفت: دور شو از برم اي واعظ و بيهوده مگوي من نه آنم که دگر گوش به تزوير کنم دو. سعدي مي‌گفت همانطور که خداي متعال يک کار خوب را ده‌برابر پاداش مي‌دهد، تو نيز اگر يک هنر از کسي ديدي، چشم خود را بر ده عيبش بپوشان: نکوکاري از مردم نيک‌راي يکي را به ده مي‌نويسد خداي تو نيز اي عجب هر که را يک هنر ببيني، ز ده عيبش اندر گذر اما حافظ حتي عيوب نداشته يا کاملاً پنهان و مخفي افراد را آفتابي مي‌کرد و دائماً در پوستين ديگران بود! فراوان در نقد رياکاري ديگران سخن گفته است، در حالي که تشخيص آن در غايت دشواري است. زيرا ظاهر عمل ريايي و عمل مخلصانه هيچ تفاوتي نمي‌کند، يعني اخلاص و ريا اموري کاملاً دروني و باطني‌اند. سه. حافظ با مشاهده بي‌عملي بزرگان، ديگران را هم دعوت به بي‌عملي مي‌کرد: مي خور که شيخ و حافظ و مفتي و محتسب چون نيک بنگري همه تزوير مي‌کنند اما سعدي چنين کاري را شرط مردانگي نمي‌داند! و توصيه مي‌کند که نصيحت ديگران و سخنان نيک را آويزة گوش کن و در عمل به آنها بکوش حتي اگر گوينده به آنها عمل نکند: گفت عالم بگوش جان بشنو ور نماند به گفتنش کردار باطل است آنچه مدعي گويد خفته را خفته کي کند بيدار مرد بايد که گيرد اندر گوش ور نوشته است پند بر ديوار چهار. بالاتر، آنکه سعدي مي‌گفت حکمت آن است که حتي از بي‌ادبان هم ادب‌آموزي کنيم: «لقمان را گفتند: ادب از كه آموختى؟ گفت: از بى‏ادبان كه هرچه از ايشان در نظرم ناپسند آمد از فعل آن پرهيز كردم.» اما حافظ نه تنها منتقدان بلکه حتي ناصحان خود را با بدترين الفاظ خطاب مي‌کرد: ناصح به طنز گفت حرامست مي مخور گفتم به چشم و گوش به هر خر نمي‌کنم 🔸نتيجه نگاه حافظي، ايجاد فرهنگ و جامعه‌اي بي‌انعطاف، خودبرتربين، تک‌بعدي، بدبين و نااميد است؛ اما محصول نگاه سعدي، ايجاد فرهنگ و جامعه‌اي منعطف، درس‌آموز، چندجانبه‌نگر، خوش‌بين و اميدوار به آينده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
✅ استاد شریفی در این درسگفتارها مطالبی منظم درباره تاریخ علم دینی، چیستی علم دینی، و دیدگاه های مختلف درباره علوم انسانی اسلامی و همچنین روش شناسی علوم انسانی اسلامی و مبانی علوم انسانی اسلامی بیان کرده اند و به مهمترین نقدهای مخالفان پاسخ داده اند. کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 👇👇
🔴نقش مجلسي اول در توسعه منابع حديثي 🖊احمدحسين شريفي 🔸مرحوم (م1070ق)، مشهور به مجلسي اول، پدر علامه محمدباقر مجلسي دربارة تلاشي که در جمع‌آوري و تدوين کتاب‌هاي حديثي و رونق حديث‌شناسي و حديث‌خواني داشته است، در کتاب لوامع صاحبقراني [اين کتاب هشت جلدي را براي شاه‌عباس صفوي که به «صاحبقران» ملقب بود، تألف کرد به همين دليل با عنوان لوامع صاحبقراني نامگذاري شد] مي‌فرمايد: 🔸«حاصل آنكه در اين شهر [اصفهان] دو كس يا سه كس كتب حديث داشتند و آن نيز در كتابخانه بود كه كسى نديده بود تا آنكه روزى شيخ المحدثين شيخ بهاء‌الدين محمد العاملى در اثناء درس مى‏گفتند كه اول كسى كه كتب حديث را به ايران آورد پدر من بود عرض نمودم كه «در كتابخانه جدّ بنده و كتابخانه ميرزا محمد ابوالفتوح و كتابخانه مير شجاع‌الدين محمود بود؟» در جواب فرمودند كه «همين كتابخانه بود كسى مى‏خواند و چنين بود.» و الحال قريب به چهل سال است كه سعى نمودم و به مرتبه‌اي رسيده است كه در بسيارى كتابخانه‌ها جميع كتب مكرر هست بلكه در قرى از اصفهان و ساير بلاد منتشر شد و آب رفته به جوى باز آمد و الحمد للّه ربّ العالمين كه اكثر فضلاى عصر اوقات شريف ايشان صرف حديث مى‏شود و روز بروز در ترقى و تزايد است و به سبب هجران كلى كه بر اخبار واقع شده بود و كسى نمى‏خواند تصحيفات و اغلاط بسيار واقع شده بود بتأييد اللَّه تبارك و تعالى در روضة المتقين اكثر به اصلاح آمد» 🔸فضاي حديث‌شناسي، صرفا به و اختصاص نداشت؛ بلکه زمينه‌اي براي تأملات عقلاني و فلسفي و کلامي در احاديث پديد آمد تا جايي که بزرگترين فيلسوف آن دوران و شاگرد برجستة او بنيانگذار حکمت متعاليه، به شرح و تبيين احاديث کتاب کافي پرداختند. در همان دوران حدود سي شرح بر کتاب کافي نوشته شد. 🔸البته کار اخباريان و محدثان نيز صرفا جمع‌آوري احاديث و دسته‌بندي آنها نبود بلکه به شرح و تفسير منابع اوليه حديثي هم مي‌پرداختند. في المثل مجلسي اول کتابي مفصل به زبان فارسي با عنوان «لوامع صاحبقراني» و کتابي مفصل‌تر به زبان عربي با عنوان «روضة المتقين» در شرح کتاب من لايحضره الفقيه نوشتند. کتاب مرآة العقول را در شرح کافي و کتاب ملاذ الاخبار را در شرح تهذيب الاحکام نوشت. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
15.mp3
10.81M
🔸از "باید مرا قانع کنند" تا "ابای از گفتگو"! 🔴گفتگوی استاد شریفی با یکی از رسانه هایی که دنبال برگزاری جلسه مناظره ایشان با استاد علوی بروجردی بودند. 🔸به نقل خبرنگار پيگير يکی از رسانه‌های حوزوی، دفتر جناب آقای سيدجواد علوی بروجردی از قول ايشان گفته‌اند که ايشان «منکر نيستند!» و گفته‌اند «من چیزی که امروز به نام اقتصاد اسلامی مطرح میشه قبول ندارم» و ادامه داده‌اند که نظر ايشان اين است که خرابکاری‌های اقتصاد کشور را به اسلام نچسباینم! 🔸استاد شريفی درگفتگوی تلفنی با اين خبرنگار محترم نکاتی را بيان کرده‌اند که جهت روشنگری بيشتر آن را اطلاع‌رساني مي‌کنيم. 🔸اميدواريم جناب آقای برای دعوت و سخن خودشان ( ) احترام قائل شوند و حال که استاد شريفي دعوت ايشان را لبيک گفته‌اند، اجازه دهند اين گفتگو برگزار شود تا همگان قوت و ضعف استدلال‌های طرفين را متوجه شوند. و مطمئناً برگزاری چنين گفتگويی مي‌تواند خدمتی بزرگ به فضای آزادانديشی علمی و پيشبرد علوم اسلامی در حوزه‌های علميه داشته باشد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat