eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴نقش مجلسي اول در توسعه منابع حديثي 🖊احمدحسين شريفي 🔸مرحوم (م1070ق)، مشهور به مجلسي اول، پدر علامه محمدباقر مجلسي دربارة تلاشي که در جمع‌آوري و تدوين کتاب‌هاي حديثي و رونق حديث‌شناسي و حديث‌خواني داشته است، در کتاب لوامع صاحبقراني [اين کتاب هشت جلدي را براي شاه‌عباس صفوي که به «صاحبقران» ملقب بود، تألف کرد به همين دليل با عنوان لوامع صاحبقراني نامگذاري شد] مي‌فرمايد: 🔸«حاصل آنكه در اين شهر [اصفهان] دو كس يا سه كس كتب حديث داشتند و آن نيز در كتابخانه بود كه كسى نديده بود تا آنكه روزى شيخ المحدثين شيخ بهاء‌الدين محمد العاملى در اثناء درس مى‏گفتند كه اول كسى كه كتب حديث را به ايران آورد پدر من بود عرض نمودم كه «در كتابخانه جدّ بنده و كتابخانه ميرزا محمد ابوالفتوح و كتابخانه مير شجاع‌الدين محمود بود؟» در جواب فرمودند كه «همين كتابخانه بود كسى مى‏خواند و چنين بود.» و الحال قريب به چهل سال است كه سعى نمودم و به مرتبه‌اي رسيده است كه در بسيارى كتابخانه‌ها جميع كتب مكرر هست بلكه در قرى از اصفهان و ساير بلاد منتشر شد و آب رفته به جوى باز آمد و الحمد للّه ربّ العالمين كه اكثر فضلاى عصر اوقات شريف ايشان صرف حديث مى‏شود و روز بروز در ترقى و تزايد است و به سبب هجران كلى كه بر اخبار واقع شده بود و كسى نمى‏خواند تصحيفات و اغلاط بسيار واقع شده بود بتأييد اللَّه تبارك و تعالى در روضة المتقين اكثر به اصلاح آمد» 🔸فضاي حديث‌شناسي، صرفا به و اختصاص نداشت؛ بلکه زمينه‌اي براي تأملات عقلاني و فلسفي و کلامي در احاديث پديد آمد تا جايي که بزرگترين فيلسوف آن دوران و شاگرد برجستة او بنيانگذار حکمت متعاليه، به شرح و تبيين احاديث کتاب کافي پرداختند. در همان دوران حدود سي شرح بر کتاب کافي نوشته شد. 🔸البته کار اخباريان و محدثان نيز صرفا جمع‌آوري احاديث و دسته‌بندي آنها نبود بلکه به شرح و تفسير منابع اوليه حديثي هم مي‌پرداختند. في المثل مجلسي اول کتابي مفصل به زبان فارسي با عنوان «لوامع صاحبقراني» و کتابي مفصل‌تر به زبان عربي با عنوان «روضة المتقين» در شرح کتاب من لايحضره الفقيه نوشتند. کتاب مرآة العقول را در شرح کافي و کتاب ملاذ الاخبار را در شرح تهذيب الاحکام نوشت. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
15.mp3
10.81M
🔸از "باید مرا قانع کنند" تا "ابای از گفتگو"! 🔴گفتگوی استاد شریفی با یکی از رسانه هایی که دنبال برگزاری جلسه مناظره ایشان با استاد علوی بروجردی بودند. 🔸به نقل خبرنگار پيگير يکی از رسانه‌های حوزوی، دفتر جناب آقای سيدجواد علوی بروجردی از قول ايشان گفته‌اند که ايشان «منکر نيستند!» و گفته‌اند «من چیزی که امروز به نام اقتصاد اسلامی مطرح میشه قبول ندارم» و ادامه داده‌اند که نظر ايشان اين است که خرابکاری‌های اقتصاد کشور را به اسلام نچسباینم! 🔸استاد شريفی درگفتگوی تلفنی با اين خبرنگار محترم نکاتی را بيان کرده‌اند که جهت روشنگری بيشتر آن را اطلاع‌رساني مي‌کنيم. 🔸اميدواريم جناب آقای برای دعوت و سخن خودشان ( ) احترام قائل شوند و حال که استاد شريفي دعوت ايشان را لبيک گفته‌اند، اجازه دهند اين گفتگو برگزار شود تا همگان قوت و ضعف استدلال‌های طرفين را متوجه شوند. و مطمئناً برگزاری چنين گفتگويی مي‌تواند خدمتی بزرگ به فضای آزادانديشی علمی و پيشبرد علوم اسلامی در حوزه‌های علميه داشته باشد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
🔴شکل‌گيري دانش رجال در ساية هدايتهاي ائمه 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي ازدانش‌هايي که از ديرباز در ميان مسلمانان به ويژه شيعيان شکل‌گرفت دانش رجال يا شناخت شخصيت راويان احاديث بود. در دانش ، شخصيت، صفات، خوبي‌ها و بدي‌هاي راويان احاديث (البته تماماً از همان جهتي که در اعتماد به نقل او تأثير دارد) به طور دقيق مورد بحث قرار مي‌گيرد. 🔸اين دانش در سايه توصيه اهل بيت عليهم السلام جايگاهي ويژه در روش‌شناسي اجتهاد و شناخت احاديث اصيل از غير اصيل پيدا کرد. امام علي عليه السلام مي‌فرمود: «إِذَا حَدَّثْتُمْ بِحَدِيثٍ فَأَسْنِدُوهُ إِلَى الَّذِي حَدَّثَكُمْ فَإِنْ كَانَ حَقّاً فَلَكُمْ وَ إِنْ كَانَ كَذِباً فَعَلَيْهِ» 🔸ذکر دقيق اسناد يک ، از ويژگي‌هاي دين اسلام است. در ادياني مثل مسيحيت، يهوديت و هندوئيسم و امثال آن وجود ندارد. با شناخت شخصيت راويان از حيث ديانت، قدرت ضبط و امانت‌داري و امثال آن ميزان اعتماد به حديث هم دسته‌بندي مي‌شود. 🔸توصيه‌هاي ائمه اطهار عليهم السلام موجب شد که اين دانش در زمان خود ائمه شکل بگيرد و نخستين آثار مکتوب در نيمه قرن سوم تدوين شود. احمدبن محمدبن خالد (م 284 يا 290 قمري)،‌ کتابي با عنوان رجال که معروف به است تدوين کرد که در آن طبقات راويان را مشخص مي‌کند. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴مظلوميت نهج‌البلاغه، تبليغ دين و تاريخ اسلام 🖊احمدحسين شريفي 🔸چند روز پيش به صورتي اتفاقي، صوت يکي از استادان برجستة فقه و اصول حوزة علميه قم را مي‌شنيدم که به جمع فراوان شاگردان خود (طبق شنيده‌ها، قريب به 500 تا 600 طلبه سطوح عالي در درس ايشان شرکت مي‌کنند!) سه توصيه جالب داشت: 1.«من هر وقت بيکار مي‌شوم، مي‌خوانم؛ نکات خوبي دارد؛ شما هم همين کار را بکنيد. در اوقات بيکاري‌تان نهج‌البلاغه بخوانيد!» 2.«گاهي هم برويد؛ زيرا تبليغ باعث مي‌شود زبانتان باز شود!» 3.«تاريخ اسلام هم بخوانيد نکات خوبي دارد! به درد منبرتان مي‌خورد!» 🔸با شنيدن اين سخنان از يک استاد برجسته و خوشنام فقه و اصول، واقعاً به حال شاگردان او و براي مظلوميت نهج‌البلاغه و تبليغ و اسلام تأسف خوردم؛ گريه کردم؛ و براي مردمي که احياناً تحت تبليغ کساني قرار مي‌گيرند که هدفشان از تبليغ اين است که زبان‌شان باز شود! دلم سوخت. 🔸چنين نگاهي به نهج‌ البلاغه و تبليغ و تاريخ اسلام است که ما را بدين روز انداخته است. تا جايي که يک استاد پيرمرد بعد از ساليان سال که در کسوت روحانيت است، مي‌گويد ما چيزي به نام «مکتب اقتصادي اسلام» نداريم! پيامبر اسلام فقط «يک مرشد معنوي» بود! کاري به اقتصاد و مديريت و سياست و علم نداشت! 🔸اميدوارم که بزرگان حوزه و دلسوزان اسلام و معارف اصيل اسلامي تا دير نشده است، فکري براي سيستم آموزشي حوزه کنند. آموزش جهان‌بيني و نظام ارزشي و قرآن و روايات و اخلاق را در صدر بنشانند. دست کم حق هر کدام از علوم و معارف اسلامي را به همان شکل و صورت و نسبتي که در قرآن است در نظام آموزشي و تربيتي ادا کنند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴زنگ خطر سکولاريسم در حوزه‌هاي علميه: تا دير نشده است کاري کنيد! 🖊احمدحسين شريفي 🔸مصاحبه جناب آقاي ، نوة ‌دختري آيت‌الله بروجردي(ره)، با سايت اکوايران، بازتاب‌هاي فراواني در ميان حوزويان و همچنين در رسانه‌هاي داخلي و خارجي داشت. نقدهاي عالمانه و دقيقي نيز از سوي و انديشمند نسبت به آن مصاحبه صورت گرفت. 🔸ضمن تشکر از همه طلاب بصير و انقلابي و شجاعي که هر کدام به سهم خود بخش‌هاي مختلف آن مصاحبة سراسر ايراد و نقص و ناداني را نقد کردند، نکته‌اي را متذکر مي‌شوم که به نظر اين بنده هر گونه غفلت از آن يا ناديده گرفتن آن خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري براي ، انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي خواهد داشت. 🔸و آن اينکه به اعتقاد اين بنده، هر چند شخص جناب آقاي علوي بروجردي از جايگاه علمي چنداني برخوردار نيست؛ اما به دليل انتساب به بيت مرجعيت و توانايي در جذب مريداني از ميان طلاب و عوام مردم، تأمل در سخنان ايشان لازم و مهم است. مصاحبة‌ جناب آقاي علوي بروجردي در حوزه‌هاي علميه را به صدا درآورد. اين مصاحبه نشان داد که ايده‌هاي روشنفکرنمايان سکولار و غرب‌زده و ضد اسلام تا کجا در ميان پاره‌اي از حوزويان نفوذ کرده است! 🔸به اعتقاد اين بنده، مهم‌ترين نکتة انحرافي در آن مصاحبه يک ساعتة ايشان، اين بود که به تبعيت از مهندس و دکتر عبدالکريم ، دين را به تقليل دادند و همچون پاره‌اي از خانقاه‌نشينان و معنويت‌گرايان اسلام‌ستيز، نقش پيامبر خدا را در قد و قوارة يک مربي اخلاقي متعارف و فروکاستند. و اين عين است. با پذيرش چنين ايده‌اي است که نه تنها چيزي به نام نخواهيم داشت که اساساً سياست اسلامي، مديريت اسلامي، حقوق اسلامي هم بي‌معنا خواهند بود؛ چه رسد به جامعه‌شناسي اسلامي و روان‌شناسي اسلامي و امثال آن. 🔸طرح مسأله اقتصاد کاپيتاليستي و سوسياليستي و امثال آن در اين مصاحبه به اعتقاد بنده، صرفاً پوششي براي طرح چنان ايدة به شدت مخرب و انحرافي بود. اين پوشش را بدان جهت انتخاب کردند که در حال حاضر به سبب ولنگاري‌هاي اقتصاديِ دولت غرب‌زده‌اي که با حمايت‌هاي خود آنان به قدرت رسيده است، چنين سخناني مطابق با ذائقه عامه و حتي پاره‌اي از متخصصان ناآگاه يا غرض‌ورز هم هست. 🔸به هر حال، شايد طرح اين سخن قدري تند و گزنده جلوه کند؛ اما با تمام وجود معتقدم که مديران حوزه تا دير نشده است، بايد يک بازنگري اساسي در سيستم آموزشي و تربيتي و تعليمي حوزه‌هاي علميه داشته باشند. 🔸اين امري بديهي است که بدون تحکيم و تعميق بنيان‌هاي معرفتي، جهان‌نگري، انسان‌شناسي، دين‌شناسي و ارزش‌شناسي طلاب علوم ديني، و با تمرکز مستقيم و اصلي بر مسائل و به شيوة مرسوم، در دوران طلائي آموزش (ده سال ابتدايي تحصيل در حوزه‌هاي علميه)، نه تنها هرگز نمي‌توان حوزه‌اي در تراز انقلاب اسلامي و متناسب با آرمان‌هاي کبير و بزرگ داشت؛ بلکه بايد منتظر روزي بود که پاره‌اي از تربيت شدگان همين حوزه‌ها با برافراشتن پرچم سکولاريسم و ليبراليسم، در مقابل انقلاب و اسلام و آرمان‌هاي خميني کبير بياستند. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴راز ناآشکارگي بسياري از امور اين جهان 🖊احمدحسين شريفي 🔸ساده‌انديشان چنين مي‌پندارند که چقدر خوب بود اگر در اين عالم همه چيز آشکار مي‌شد! پرده‌اي بر چهره‌اي يا حجابي بر انديشه‌اي و يا حاجبي بر قلبي نبود! مي‌گفت: «من اناری را، می‌کنم دانه، به دل می‌گویم: خوب بود این مردم، دانه‌های دلشان پیدا بود.» 🔸اما حقيقت آن است که آشکارگي درون آدميان، نظم و انتظام عالم را به هم مي‌زد. انتظام زيست بشري را به هم مي‌ريخت. به همين دليل خود سپهري، پس از چنان تمناي نادرستي، بلافاصله متوجه پيامدهاي ناگوار تحقق چنين تمنايي شده و مي‌گويد:‌ «می‌پرد در چشمم آب انار: اشک می‌ریزم. مادرم می‌خندد. رعنا هم.» (حجم سبز، در هشت کتاب، ص344-345) 🔸(ص) چه زيبا چرايي عدم آشکارگي پاره‌اي از حقايق را در اين دنيا بيان مي‌کند: «اگر مي‌دانستيد پس از مرگ چه خواهيد ديد؛ هرگز غذائى با اشتها نمى‏خورديد و هرگز با رغبت چيزي نمي‌نوشيديد و براي آرامش وارد خانه‌اي نمي‌شديد؛ بلکه بر بلندى‏ها رفته سينه خويش مي‌خراشيديد و بحال خويش مي‌گريستيد» هم مي‌گفت: استن اين عالم اي جان غفلت است هوشياري اين جهان را آفت است هوشياري ز آن جهان است و چو آن غالب آيد پست گردد اين جهان هوشياري آفتاب و حرص يخ هوشياري آب و اين عالم وسخ ز آن جهان اندک ترشح مي‌رسد تا نلغزد در جهان حرص و حسد گر ترشح بيشتر گردد ز غيب ني هنر ماند در اين عالم نه عيب 🔸بدون غفلت از انگيزه‌ها و حالات دروني ديگران، و حتي بدون فراموشي ناگواري‌ها، هيچ التذاذي پديد نمي‌آمد. روابط انساني از هم مي‌پاشيد: ليک حق بهر ثبات اين جهان مُهرشان بنهاد بر چشم و دهان 🔸در صورت آگاهي دائمي از بدي‌ها و جفاها و غم‌ها، کار معيشت آدميان، سامان نمي‌يافت. مولوي چه زيبا مي‌گفت: گاو اگر واقف ز قصابان بدي کي پي ايشان بدان دکان شدي يا بخوردي از کف ايشان سبوس يا بدادي شيرشان از چاپلوس ور بخوردي کي علف هضمش شدي گر ز مقصود علف واقف بدي پس ستون اين جهان خود غفلتست ... ز آن همي تاني بدادن تن به کار که بپوشد از تو عيبش کردگار همچنين هر فکر که گرمي در آن عيب آن فکرت شدست از تو نهان بر تو گر پيدا شدي زو عيب و شين زو رميدي جانت بعد المشرقين 🔸البته کساني که ظرفيت لازم را داشته باشند، چنين آگاهي‌هايي را دارند. بر آشکار و نهان و سرّ و علن افراد آگاهي دارند و البته از اين آگاهي هرگز به سود خود استفاده نمي‌کنند. هر که را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختند ×××× دست را بر اژدها آن کس زند که عصا را دستش اژدرها کند سر غيب را آن سزد آموختن که ز گفتن لب تواند دوختن در خور دريا نشد جز مرغ آب فهم کن و الله اعلم بالصواب 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹