eitaa logo
مدرسه معارف علامه طباطبایی
867 دنبال‌کننده
87 عکس
136 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🎥 مشروح جلسات تفسیر استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ببینید: 🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom شرح و تفسیر سوره مبارکه ناس | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/Znpiw شرح و تفسیر سوره مبارکه ناس | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/gavSt شرح و تفسیر سوره مبارکه ناس | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/K8Tji شرح و تفسیر سوره مبارکه فلق | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/8nalL شرح و تفسیر سوره مبارکه فلق | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/LZbuH شرح و تفسیر سوره مبارکه فلق | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/8WOvI شرح و تفسیر سوره مبارکه توحید | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/BIaAL شرح و تفسیر سوره مبارکه توحید | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/YWpyG شرح و تفسیر سوره مبارکه نصر | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/ZP3qE شرح و تفسیر سوره مبارکه کافرون | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/TzUxc شرح و تفسیر سوره المسد (تبّت) | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/MPpi8 شرح و تفسیر سوره المسد (تبّت) | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/E5py1 شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه چهاردهم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/cnqx9 شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه پانزدهم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/ZwbnD شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه شانزدهم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/bxzw0 شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه هفدهم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/cnTms شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه هجدهم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/wOT74 شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه نوزدهم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/Tw30e شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه بیستم (پایانی) | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/B0DuO 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🔶 عاشورا، الگوی حرکت انسانی بدون تکیه بر باورهای دینی و بدون تردید، عاشورا حادثه‌ای عظیم و ماندگار و تأثیرگذار در تاریخ و تمدن بشری است. سیلان و انعطافِ حادثه عاشورا به اندازه‌ای است که تفسیرها و تحلیل‌های متضاد و متناقض را در خود جای می‌دهد. چنان تفسیرها و برداشت‌های متفاوت از عاشورا شده که هیچ امکانی برای یک وحدت رویه و فکر در آن نیست. به عنوان مثال در حالی که تمام باورها و آموزه‌های شیعی به عزای عاشورا توصیه می‌کنند؛ یکی از بزرگترین عالمان شیعی، سید بن طاووس نگاهی توأم با مسرت و بهجت مبتنی بر محتوای معنوی عاشورا به آن دارد. این واقعیت از یک سو عاشورا را محل اختلاف‌نظر می‌کند، اما در نگاهی بالاتر وحدت‌آفرین است. در واقع مرجعی است واحد برای نحله‌هایی که هرگز با هم اشتراکی ندارند. از نگاه دیگر عاشورا ورای تحلیل و تفسیر و چهارچوب‌های تنگ تعقلی است. چنین خاصیتی از عاشورا به جاودانگی آن کمک کرده و به صورتی که نمی‌توان در هیچ تحلیلی آن را محدود کرد و تلاش‌های فراوان برای قرار دادن آن در یک قالب فکری تنها به توسعه نظری آن منجر شده و رویدادهای حول عاشورا را افزایش داده، بدون آنکه به انتها نزدیک شود. در این میان گرایش‌های انسان‌محور الگوی قدرتمندی در عاشورا یافته‌اند. حرکت انسانی و خیرِ مؤثری که در این حادثه یافت می‌شود، و در سخن امام که «اگر دین ندارید، در دنیای خود آزاده باشید» تجلی یافته؛ اوج این انسان‌محوری را به نمایش می‌گذارد. در واقع حادثه عاشورا «الهیات و دیانت و انسانیت» را در یک «عمل و حرکت اجتماعی» به اتحادی بی‌نظیر می‌رساند که در حادثه دیگری مانند آن یافت نمی‌شود. اگر بخواهیم عمیق‌تر به آن نگاه کنیم بالاترین توجه و گرایش «وجودی»(اگزیستانسیال) نیز در این حادثه به صورتی انحصاری نمود می‌یابد. در هیچ حادثه دیگری نمی‌توان چنین وحدتی بین «حرکت وجودی» و «دیانت و الوهیت» پیدا نمود؛ به صورتی که کلیت رویداد عاشورا را تنها با یک انسانیت و دیانت با گرایش وجودی می‌توان تأویل نمود و چنان این گرایش وجودی قدرتمند و بدون منازع است که هر نوع گرایش وجودی از دین‌دارترین تا ملحدترین آنها در این تأویل مشترک و هم‌عقیده می‌شوند و در اصل و محور وجودی و انسانی آن اختلافی نمی‌ماند. در زمینی‌ترین مسلک‌های عرفانی، عاشورا چون تجربه‌ای معنوی درک می‌شود که الگودهی کاملی دارد. اما مکاتب خاص‌ شرقی و شیعی بیشتر به «جنبه تعلیمی» آن می‌پردازند؛ در نگاه آنان نهایت بازگشت به خویشتن و نیز نهایت خداپرستی و معنویت در «ثارالله»(خون خدا) در عاشورا تجسم پیدا می‌کند که همان «ولایت به معنی عرفانی» آن است. در نگاه آنان «زمین و آسمان» و «خدا و انسان» و «بازگشت به خویشتن» و «پرستش خداوند» در عاشورا تجسم واحدی پیدا کرده، و چنان عالم را تسخیر می‌کند که پس از حادثه _آنگونه که زیارت عاشورا می‌گوید_ شادی از آسمان و زمین برداشته می‌شود تا انسان مجال بیابد تا به «مقام خلیفة‌اللهی» خود برسد. این همان حادثه‌ای است که در «خوانش مقدس از تاریخ جهان» انسان از ابتدا برای آن و به دنبال آن بوده است. مهم‌ترین بخش عاشورا و محرم بخشی است که از یک سو به رویکرد و موضع شخصی انسان باز می‌گردد، و از سوی دیگر به نگاه وجودی و اگزیستانسیال انسانی. این بخش مهم که دو سوی آن به یک نقطه باز می‌گردد، اصل و اساس توجه و بهره انسان از عاشوراست. در واقع تمام این مقدمات اجتماعی و سیاسی در صورتی درست و صالح هستند، که بتوانند میدان را برای توجه وجودی به عاشورا باز کنند و بستری برای بازگشت به خویشتن و پیدا کردن کرامت انسانی و هویت وجودی فراهم آورند. 📚 بخشی از بیانات آقای 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
پرهیز از بگومگو.mp3
597.3K
🔶 پرهیز از بگو مگو قَالَ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِيَّاكَ وَ مُلاَحَاةَ اَلرِّجَالِ. امام‌صادق(ع)، بحار‌الأنوار، جلد۷۰، صفحه۴۰۷ از بپرهیز؛ حتی اگر به ضررت باشد. شیفته باش؛ حتی اگر به ضررت باشد. 📂 بخشی از بیانات استاد 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🔶 فشرده خلقت! تعبیری که در آیه شریفه هست، «وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» (سوره شمس، آیه۷-۸) فجور و تقوا در نهاد همه هست؛ یعنی بارها این جمله را عرض کردم که ما سی‌دی فشرده خلقت هستیم، و خلقت باز شده‌ی وجود ماست؛ هر چه که بیرون می‌بینی، در خودت هست؛ فرض بگیرید صدام را هیتلر را قذافی را، بعنوان کسی که خبیث بوده، خباثت‌های زیادی انجام داده، -این یک تصویری هست که حقیقتاً بنده‌ای که اینجا نشسته‌ام و دارم صحبت می‌کنم،- به من حقیقت خودم را معرفی می‌کند، که این قذافی در وجود تو هم هست؛ «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» این مُلْهَم به فجور هست، ولی چون فسق خودش را و فجور خودش را نتوانست نگه دارد قذافی شد؛ و این یک شخصی شده است که خودش را آورده نشان داده که من قذافی هستم تا تو درس بگیری، که اگر خودت را نگه نداری، قذافی در تو هم هست‌؛ صدام در تو هم هست‌؛ دیگر این استثناء بردار نیست. بالاترین شخصیت هر مملکت تا پایین‌ترین شخصیت، قابلیت هر دو در او هست؛ چه در خوبی که به سلمان برسد، چه در بدی که به صدام برسد. خدا رحمت کند آقای بهجت را، یکی از جملاتی که مکرر می‌فرمودند، این بود که نه شقی‌ترین افراد از جهنم آمده‌اند و نه ما از بهشت آمدیم، ای کاش (تعبیر ایشان را عرض می‌کنم) به جای اینکه یک دادگاهی می‌رفتیم که همدیگر را محکوم کنیم؛ یک دادگاهی می‌رفتیم که خودمان را محکوم می‌کردیم. آن رئیس دادگاه، می‌گفت فلانی جرم تو این است، جرم تو این است، جرم تو این است. در تعبیر روایت هست که اگر اعمال تو را کس دیگری انجام می‌داد، یعنی فیلم تو را کسی دیگر بازی می‌کرد و تو نمی‌دانستی که این خودت هستی، «لَأَسْرَعْتَ إِلَى مَقْتِهِ»(امیرالمؤمنین-ع-، تنبيه‌الخواطر و نزهة‌النواظر، جلد۱، صفحه۷۱) می‌گفتی هر چه زودتر او را از بین ببرید؛ در حالی که او خودت هستی. یعنی صدام با من هیچ فرقی نمی‌کند و من با هیتلر هیچ فرقی نمی‌کنم؛ نه خبیث‌ترین افراد (تعبیر آقای بهجت) از جهنم آمده‌اند و نه من از بهشت آمده‌ام؛ نه شما از بهشت آمده‌اید؛ صدام آمده خودش را آشکار کرده... در دعای امام زمان داریم «وَلَا تَسْتَبْدِلْ بِنا غَيْرَنا، فَإِنَّ اسْتِبْدالَكَ بِنا غَيْرَنا عَلَيْكَ يَسِيرٌ ، وَهُوَ عَلَيْنا كَثِيرٌ» (و ما را با دیگران عوض مکن، زیرا عوض کردن ما با دیگران بر تو آسان، ولی بر ما کار بسیار دشوار است.) صدام آمده آن فسق و فجوری را که در نهادش بود، آشکار کرد؛ او همین مقدار آشکار کرد، تو شقی‌تر از او هم می‌توانی بشوی؛ ولی او این انتخاب را کرد، جهنم هم می‌رود، ولی در تقدیرات الهی اگر تو هم خودت را نگه نداری، دست کمی از او نداری. اگر هر کدام‌مان بفهمیم که حیوانیّت حدّ و حصر ندارد، از صدام هم می‌توانیم پست‌تر باشیم، از هیتلر هم می‌توانیم پست‌تر باشیم؛ در جهت سیر کمالی از سلمان هم می‌توانیم بالاتر برویم، تعبیر بهترش این است، می‌توانیم در مسیر سلمان سیر کنیم، در آن مدار قرار بگیریم. اگر بفهمیم این را که تمام افرادی که در بیرون می‌بینیم، تمام فسق و فجورهایی که در طول خلقت شکل گرفته، هر کدام‌شان در تو هست، و تو جامع همه فسق و فجورات هستی؛ و جامع همه کمالات هستی. «وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» اگر خودت را کنترل نکنی، تحت تربیت اهل بیت قرار ندهی، از همه پست‌تر خواهی شد . اگر انسان متوجه این باشد، جز به محاسبه نفس، جز به اصلاح نفس، جز به مشغول شدن به خودش، به کسی مشغول نمی‌شود. 📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توصیه‌های سلوکی علامه طباطبایی(رضوان‌الله‌علیه) در ماه محرم، در بیان آیت‌الحق مرحوم جعفری تهرانی(رحمة‌الله) ▪صلی‌الله علیک یا أبالفضل‌ العباس(ع) ▪ ♠ السلام علیک یا أباعبدالله الحسین(ع)♠ د‌الحسین‌ـ‌و‌‌ـ‌علی‌ـ‌أصحاب‌الحسین 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
صلی‌الله‌علیک‌یاأباعبدالله.mp3
615.6K
▪ سرّ حرکت امام‌حسین(ع) ْ«حسنات‌ الأبرار سیّئات المقرّبین» 📚 بخشی از بیانات آقای 🔗 http://eksir.org/ 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🔶 قتل نفس حادثه عاشورا بدون یک سیر درونی که فرد سرشار شده باشد، و از حیث وجودی به انتهای وجودش رسیده باشد، و به دنبال انفجار و احراق خودش باشد، و از درون بلاجو باشد، امکان ندارد. اینکه فرد در زندگی روزمره‌اش به انتها رسیده باشد، و انگار سینه‌اش تنگ باشد... شما در حوادث کربلا می‌بینید که بعضی از شهداء وقتی برای اجازه‌ی جهاد می‌آیند، عبارتی که به کار می‌برند این است که سینه‌مان تنگ شده، و عرصه بر ما تنگ شده است. البته همه این‌ها حتما با یک حوادث بیرونی همراه است؛ یعنی نمی‌توانیم توجیه کنیم که فرد به دنبال کشتن خودش باشد، به دنبال شهادت باشد، و بدون {در نظر گرفتن} شرایط بیرونی، فقط بخواهد قیام کند! آن‌طوری که مثلا در زیدیه مرسوم است. تفاوت زیدیه با امامیه‌ و {شیعه} اثنا عشری(دوازده امامی) این است که آنها اصالت را به قیام می‌دهند. آنها می‌گویند انسان و شیعه در هر حالتی باید قیام کند. اما شیعه امامی، و اثنا عشری معتقد است که وقتی این قیام باید صورت بگیرد که شرایط بیرونی امکان داشته باشد و تناسب داشته باشد. قیام امام حسین، وقتی شرایط بیرونی را در نظر می‌گیرید، می‌بینید که از حیث اجتماعی و از حیث تمدنی و تاریخی، در بهترین شرایط رخ داده است. اگر این قیام در زمان معاویه انجام می‌شد، اصلاً این نتایج را نداشت. کما اینکه در زمان معاویه، چه بسا به اجبار، طبق چیزی که تاریخ می‌نویسد، یک‌بار امام حسین بیعت هم می‌کند. این غیر از بیعت و صلحی است که امام حسن کرده، و حکومت را واگذار کرده است. بعد از فوت امام حسن و در زمان معاویه یک بار در مکه حضرت {امام حسین} به اجبار البته، ولی با معاویه بر ولایتعهدی یزید بالأخره بیعت می‌کند. خب همانجا چرا قیام نکرد؟ چرا تا پای جان نایستاد؟ و برخلاف مدینه رفتار کرد؟ تفاوت در این است که در آن زمان شرایط آماده نبود. علاوه بر بستر اجتماعی، سیاسی و تاریخی که فراهم می‌شود، تا حضرت {چنین} حرکتی را بروز بدهد؛ شرایط درونی هم شرط است. شرایط درونی چنان آماده است، و حضرت آنقدر سرشار و آماده شهادت است؛ انگار که یک سیری دارد، که آن سیر فقط با این شهادت تمام می‌شود. {این موضوع} در حرکات، گفتارها و رفتارهایی که از بقیه اصحاب هم نقل شده، کاملاً مشهود است. گویی این‌ افراد، قبل از حادثه عاشورا، در یک سیر درونی به نقطه‌ای رسیده‌اند، که مانند غنچه‌ای که همه شرایط برایش آماده است، شکوفا شدند. این شکوفایی با اهدای زندگی به یک هدف اجتماعی رخ می‌دهد؛ اما اصلش درونی است. ما که می‌خواهیم بزرگداشت حضرت را {برگزار} کنیم و بر ایشان عزاداری کنیم، اگر آن حادثه‌ی درونی را استثنا کنیم، هرگز نمی‌توانیم جایگاه اصیل نهضت امام حسین را در زندگی امروز خودمان پیدا کنیم، و آن را بزرگ بداریم. اگر نگاه‌ ما به عاشورا یک نهضتی است که مثلا برای حکومت بوده، یا برای اعتراض مدنی بوده، یا برای عدالت‌، یا برای هر هدف بیرونی دیگر بوده؛ اگر صرفا این باشد، ما نمی‌توانیم برای کربلا یک جایگاه ویژه در نظر بگیریم! اگرچه همه آن اهداف می‌تواند درست باشد، و منافاتی با هم ندارند. اگر ما هم‌چون شهدای کربلا یک سیر درونی داشته باشیم، و این سیر درونی ما در بزرگداشت عاشورا به نقطه‌ای برسد که ما هم نیازمند همان جایگاه و همان شکوفایی باشیم، و از حیث وجودی به این نیاز برسیم؛ آن موقع است که می‌توانیم این بزرگداشت {حقیقی} انجام بدهیم. 📚 بخشی از بیانات آقای 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ببینید: 🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom شرح چهل حدیث امام خمینی ره | حدیث ۵ | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/LAvjt شرح چهل حدیث امام خمینی ره | حدیث ۵ | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/OPwea شرح چهل حدیث امام خمینی ره | حدیث ۵ | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/QZDi6 شرح چهل حدیث امام خمینی ره | حدیث ۵ | جلسه چهارم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/rkBnW 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
مدیریت شکم.mp3
852.3K
🔶 مدیریت شکم رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : جَاءَنِي جَبْرَئِيلُ فِي سَاعَةٍ لَمْ يَكُنْ يَأْتِينِي فِيهَا ... يَقُولُ لَكَ رَبُّكَ يَا مُحَمَّدُ مَا أَبْغَضْتُ مَا أَبْغَضْتُ وِعَاءً قَطُّ كَبُغْضِي بَطْناً مَلْآناً هیچ ظرفی مبغوض‌تر از نزد خداوند نیست. بحار‌الأنوار، جلد۷۲، صفحه۲۱۱ 📂 بخشی از بیانات استاد 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🔶 رضایت بالاتر است! استخاره مشورت گرفتن و کمک خواستن از خدای تبارک و تعالی است. خدا مبدأ خیر است و طلب خیر هم از خدای متعال است؛ «أَسْتَخِيرُ اللّٰه بِرَحْمَتِهِ خِيرَةً فِي عافِيَةٍ». آقای بهجت فرمودند که در استخاره رابطه تکوینی بین عبد و خالق هست؛ در استخاره یک ارتباطی بین مخلوق و خالق ایجاد می‌شود؛ -ایشان گفتند رابطه تکوینی، بقیه‌اش توضیحات بنده است- گاهی اوقات انسان می‌خواهد که در مراتب بندگی، تحکیم اعتقادی پیدا کند؛ لذا خودش را کنار می‌گذارد، و می‌گوید هر چه که شما بگویید. (الان یکی نیاید، استخاره بگیرد برود مشهد، بعد زن و بچه‌اش را به امان خدا رها کند؛ نه، با شرایط عقلی‌اش این کار را بکند، و باید مقدمات عقلی‌اش فراهم باشد.) این برای تحکیم بندگی خیلی خوب است. هر روز استخاره می‌گیرم، می‌خواهم بندگی‌ام را محکم کنم؛ هر چه شما بفرمایی بگویم چشم؛ یک واسطه‌ای بین خودم و خدای متعال داشته باشم. این دیگر به نتیجه استخاره کار ندارد؛ نتیجه استخاره فرع آن حقیقتی است که طلب می‌کند که تحکیم بندگی است. بعضی‌ها نتیجه هم مورد نظرشان است؛ یعنی در عین حال که مشورت می‌گیرم از شما و می‌خواهم بندگی‌ام را تحکیم کنم؛ در عین حال نتیجه هم واقعاً برایم مهم است. {البته} همان چیزی که خیر و صلاح است، بفرمایید صلاح است یا صلاح نیست. اینجاست که اگر کسی در مسیر تحکیم بندگی و نتیجه مطلوب، و مرضیّ امام معصوم سلام‌الله‌علیه باشد؛ وقتی که استخاره می‌گیرد جدای از این که بندگی‌اش محکم می‌شود، کامش هم شیرین می‌شود. در جریان حضرت موسی(ع) که در قرآن هست، که خدای متعال فرمود در دستت چیست؟ خب در دستش عصا بود؛ باید بگوید عصا دیگر! نگفت‌! «وَمَا تِلْكَ بِيمِينِكَ يا مُوسَى» چه چیزی در دستت است؟ بگوید عصا کافیست؛ ولی می‌گوید «هِي عَصَاي أَتَوَكَّأُ عَلَيهَا وَأَهُشُّ بِهَا عَلَى غَنَمِي وَلِي فِيهَا مَآرِبُ أُخْرَى»؛ عصایی که به آن تکیه می‌دهم، گوسفندانم را جابجا می‌کنم... خب خداوند اینها را نخواسته بود؛ اما این که فرصت شده با خدای متعال یک ارتباط کلامی پیدا کند، با خدای متعال صحبت کند، دوست ندارد ارتباط قطع شود، دوست دارد ادامه داشته باشد. در استخاره هم هر شخصی که واقعاً بتواند آن ارتباط را برقرار کند، و با ارتباط قدم به قدم نزدیک ‌شود؛ نتیجه دیگر برایش مهم نیست. مثلاً استخاره می‌گیرد ازدواج کند، ازدواج هم خیلی بد می‌شود، زبانم لال منجر به طلاق هم می‌شود؛ یک بنده خدایی این کار را کرده بود، بعد بزرگترش به او گفته بود تو مگر استخاره نگرفتی؟ گفت چرا، اما من استخاره نکردم که آنچه که من می‌خواهم بشود، استخاره گرفتم آنچه محبوبم می‌خواهد بشود؛ او طلاق می‌خواهد من هم همان را می‌خواهم! شاید در طلاقِ من، یک شکستگی و انکساری پیدا بشود که اگر آن طلاق نبود آن انکسار به دست نمی‌آمد... لذا آن کسی که استخاره می‌گیرد و رابطه صمیمی با محبوبش پیدا می‌کند و استخاره می‌گیرد که خیر من چیست؟ هی قدم قدم می‌خواهد ارتباط برقرار کند، هم قدم قدم می‌خواهد ببیند کجا هستی؟ چه می‌خواهی؟ چه کنم؟ این قدم قدم قربش بیشتر می‌شود تا به آن نقطه‌ای می‌رسد که بی‌حجاب توفیق تشرّف پیدا می‌کند؛ چون مسیر رضایت را می‌رود. در تعبیر روایت هم این است که تشرّف درخواست نکنید، رضایت را درخواست کنید. تعبیر من است که هر کسی که توفیق رضایت حضرت روزی‌اش بشود، توفیق تشرّف هم روزی‌اش می‌شود. برخلاف کسی که تشرف روزی‌اش بشود ولی مورد رضایت نباشد. کما اینکه آنهایی که با ائمه معصومین مواجه بودند خیلی‌ها حتی دشمن امام بودند؛ خب امام را دیدند! پس اصل دیدن گرچه «اللّهم أرنی الطّلعة الرّشیدة» مطلوب است، و آن کسی که توفیق ندارد محرومیت زیادی دارد؛ ولی رضایت بالاتر است. 📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید: 🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom شرح دعای اول صحیفه سجادیه | استاد مجاهدی | جلسه اول https://aparat.com/v/OWRmi شرح دعای اول صحیفه سجادیه | استاد مجاهدی | جلسه دوم https://aparat.com/v/iNw3h شرح دعای اول صحیفه سجادیه | استاد مجاهدی | جلسه سوم https://aparat.com/v/Fl5po شرح دعای اول صحیفه سجادیه | استاد مجاهدی | جلسه چهارم https://aparat.com/v/LfChg شرح دعای اول صحیفه سجادیه | استاد مجاهدی | جلسه پنجم https://aparat.com/v/D4lEF شرح دعای اول صحیفه سجادیه | استاد مجاهدی | جلسه ششم https://aparat.com/v/Yge2y شرح دعای اول صحیفه سجادیه | استاد مجاهدی | جلسه هفتم https://aparat.com/v/TxczV شرح دعای اول صحیفه سجادیه | استاد مجاهدی | جلسه هشتم https://aparat.com/v/2Gyca 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا أباعَبْدِالله و عَلَی الأرواحِ الَّتی حَلَّت بِفِنائک @allaamehwisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هدف خلقت «هدف خلقت، معرفت، محبت و انس با پروردگار است؛ و هر سه در توجه به سوره حمد حاصل می‌شود.» نقلی از کتاب تذکرة المتقین اثر شیخ محمد بهاری همدانی و عظمت جایگاه او نزد آقاشیخ جواد انصاری رحمهما الله 📂 استاد بیست‌وهفت آذر نود و چهار 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
چهل‌سالگی‌و‌بوسه‌شیطان.mp3
1.44M
🔶 چهل سالگی و بوسه شیطان «فَاعْتَصِمْ بِحَبْلِ اَللَّهِ اَلْأَوْثَقِ وَ هُوَ اَلاِلْتِجَاءُ وَ اَلاِضْطِرَارُ بِصِحَّةِ اَلاِفْتِقَارِ إِلَى اَللَّهِ فِي كُلِّ نَفَسٍ» امام صادق (ع)، بحارالأنوار، جلد۶۹، صفحه۱۲۴ «یَا أَيُّهَا النَّاسُ‌ أَنتُمُ‌ الْفُقَرَاءُ‌ إِلَى‌ اللَّهِ»(فاطر،۱۵) 📚 بخشی از بیانات آقای 🔗 http://eksir.org/ 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🔶 مراقبه مراقبه مراتب دارد؛ مراتب عالی دارد که اگر انسان به آن نقطه نمی‌تواند برسد، باید سیری را در پیش بگیرد تا به آن اوج برسد. در آیه شریفه داریم «مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ»(سوره ق، آیه ۱۸)؛ خداوند تبارک و تعالی چون محیط بر انسان و تمام موجودات است، احاطه خداوند به گونه‌ای است که مخلوقات بلا تشبیه مانند حباب‌های روی آب هستند؛ یعنی بلا تشبیه، بلا تشبیه، بلا تشبیه، خداوند به منزله آب است و مخلوقات به منزله حباب هستند. مراقبه و درک محضر به این معنا که انسان بفهمد که حبابی در احاطه‌ی آب هست، و کوچکترین خطایی باعث می‌شود که او از درون منفجر شود. مراقبه در این مرحله، به این معناست که انسان درک کند، آن جایی که علم و اختیار دارد، از خوف خداوند تبارک و تعالی، دست از مخالفت با او بردارد. «وَ إِنْ کانَ ذِکرا وَ لکنْ ذِکرُهُ عِنْدَ حَلالِهِ وَ حَرامِهِ»(اصول کافی، ج۲، ص۱۴۵) یاد خدا در حلال و حرام؛ امیرالمؤمنین در دعای صباح می‌فرماید «مَنْ ذا یَعْرِفُ قَدْرَكَ فَلا یَخافُكَ» چه کسی هست که تو را بشناسد و خوف تو او را نگیرد؟ «وَ مَن ذا یَعْلَمُ ما اَنْتَ فَلا یَهابُكَ» چه کسی هست که بداند تو چی هستی، و هیبت تو او را نگیرد؟ مراقبه یعنی درک محضر؛ درک اینکه در حضور خداوند تبارک و تعالی است؛ اگرچه فرشتگان موکل خداوند، «کراماً کاتبین»، در بعضی جاها حاضر نباشند؛ خودش حاضر و ناظر است. گویا روایت از امیرالمؤمنین است که در جایی که زن و شوهر بخواهند با هم خلوت داشته باشند، خداوند متعال بخاطر حیایی که دارد، به فرشتگان می‌فرماید از ایشان فاصله بگیرید؛ بعد به امام عرض کردند، اگر مرتکب معصیت بشوند چه؟ حضرت فرمود، خدای متعال خودش نزدیک‌تر است؛ چیزی از خدا پنهان نیست! اگر آنها نیستند، خدا که هست! «وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ». درک محضر، یعنی واقعا حضور خداوند تبارک و تعالی را حس کند؛ نه خیالی! لفظ مراقبه از «رقیب» می‌آید؛ یعنی فرد مراقب رقیب است! مراقب آن حقیقتی است که کنارش است. درک فعل، غیر از درک ذات است. به عنوان مثال اگر شما بیرون از اینجا، صوت مرا بشنوید؛ صوت، فعل من است؛ و این فرق دارد با اینکه اینجا حضور داشته باشید و فعل را همراه با فاعل ببینید؛ صوت را همراه با گوینده ببینید. زلزله و آتش‌فشان را همراه فرستنده‌اش ببینید. این مرحله عالی مراقبه است. مرحله پایین‌ترش این است که انسان اگر درک محضر ندارد و نمی‌تواند خداوند متعال را حاضر ببیند؛ فعل خدا را حاضر ببیند. یعنی هر چه در عالم می بیند، از خوبی و بدی، همه را فعل خدا ببیند؛ «اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْء»(زمر،۶۲). هر فعلی فاعلش خداست؛ اگر خدا را نمی‌تواند ببیند، لااقل فعل خدا را ببیند. درک محضر ندارد، درک محضر فعل خدا را داشته باشد. این هم به مؤمن آرامش می‌دهد. تعبیر امام صادق(ع) است که «أَعْظَمُ اَلنَّاسِ رَاحَةً»(الکافي، جلد۵، صفحه۸۱) اگر کسی به این نقطه برسد، که هر فعلی را از خدا ببیند، او از همه راحت‌تر زندگی می‌کند. چون می‌بیند «أرحم‌ الراحمین» دارد تدبیرش می‌کند؛ اگر بلا یا نوازش است، از خداست. در مرحله پایین‌تر و ضعیف‌تر، فردی که مراقبه دارد، مراقب اعمالش هست. مراقب است که اعمالش در راستای رضایت خداوند و اهل‌بیت(ع) باشد. اینکه در دعا می‌خواند «اللّٰهُمَّ إِلَيْكَ أَسْلَمْتُ نَفْسِي»(دعای امام‌سجاد(ع) در دفع ضرر جن و انس)، آیا نگاهش که جلوه‌ای از نفسش هست، را تسلیم خدا کرده؟ کلامش، خوراکش، خوابش مطابق رضایت خداوند هست؟ این مراقبه، توجه به فعل خودش است؛ که فعلش مورد رضایت هست یا نیست؟ پس مرحله عالی مراقبه این است که خداوند تبارک و تعالی را حاضر و ناظر ببیند؛ مرحله پایین‌تر این است که همه چیز را فعل خدا ببیند؛ و مرحله ضعیف‌تر این است که فعل خودش را مطابق رضایت خدا قرار دهد. بین این مراحل، مراتب زیادی هست؛ ولی کسی که می‌خواهد شروع کند، باید از مراتب پایین شروع کند؛ برای او درک محضر مقدور نیست. مرحوم استاد سعادت‌پرور می‌فرمودند در مرحله اول توجه به این حقیقت داشته باشیم که خدا هست، و ناظر بر اعمال ماست، بصورت کلی، وإلا درک محضر و ناظر بودن را نمی‌توانیم داشته باشیم؛ و اینکه هر کاری می‌خواهیم بکنیم، نیت کنیم که خدایا تو حاضر هستی، و تو می‌خواهی که من این کار را انجام بدهم، من می‌خواهم ثواب و پاداشی به من بدهی، و پاداشم را بعد از این دنیا به من بده، تا نتیجه اخروی داشته باشد. این قدم اول است که کار را برای نتیجه اخروی انجام بدهیم، نه نتیجه مادی و دنیوی! تا عملی که می‌کنیم را خالص انجام بدهیم. تا به مراتب رضایت و درک محضر برسیم. 📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید: 🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom شرح چهل حدیث امام خمینی ره | حدیث ششم | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/e1p4R شرح چهل حدیث امام خمینی ره | حدیث ششم | جلسه دوّم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/ZipCc شرح چهل حدیث امام خمینی ره | حدیث ششم | جلسه سوّم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/aTp1W شرح چهل حدیث امام خمینی ره | حدیث ششم | جلسه چهارم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/Djn03 شرح چهل حدیث امام خمینی ره | حدیث ششم | جلسه پنجم| استاد مجاهدی و توصیه های اخلاقی و عبادی ماه رجب https://aparat.com/v/YTimZ شرح چهل حدیث امام خمینی ره | حدیث سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/NymSE شرح دعای ۲۴ صحیفه سجادیه | استاد مجاهدی | جلسه اول https://aparat.com/v/pq8LX شرح دعای ۲۴ صحیفه سجادیه | استاد مجاهدی | جلسه دوم https://aparat.com/v/fUEq2 شرح دعای ۲۴ صحیفه سجادیه | استاد مجاهدی | جلسه سوم https://aparat.com/v/t2hrS شرح دعای ۲۴ صحیفه سجادیه | استاد مجاهدی | جلسه چهارم https://aparat.com/v/InsVY شرح دعای ۲۴ صحیفه سجادیه | استاد مجاهدی | جلسه پنجم https://aparat.com/v/J3TeS روایتگری استاد مجاهدی از قیام ۱۹ دی و واپسین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی https://aparat.com/v/Z0VgK توصیه های استاد مجاهدی به رهروان و ملتزمان به سیر و سلوک الی الله https://aparat.com/v/fAmkM 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🔶 مقام فقر یک عبارت نورانی در المیزان دارد، آنجا فرموده است: یک مقامی برای انسان در نظر گرفته شده بود که این مقام را به آن دست پیدا نمی‌کرد إلا با ورود در این دنیا. آن مقام، مقام فقر بود که در آن عالم، متوجه این مقام نمی‌توانست بشود؛ لاجرم باید می‌آمد در این دنیا، گرفتار این عالم ماده می‌شد ولو به این قیمت که از هزاران نفر، یک نفر بشود امام حسین علیه السلام. چون در دستگاه خدا کار با کیلو و وزن نیست، همانطوری که در دستگاه ما کار با کیلو و وزن نیست. ما در دستگاه خودمان با وزن که کار نداریم. ما با کِیف کار داریم، نه کم. یک اثری در کمال انسان هست که یک انسان کامل را قرآن یک امت حساب می کند «إِنَّ إِبْراهيمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً لِلَّهِ حَنيفاً ». خدا که به وزن کار ندارد. آنجا که ریشه کفار را می کند، یک نسل را برانداخته، هشتاد نفر سالم ماندند، می گوید: «فَقُطِعَ دابِرُ الْقَوْمِ الَّذينَ ظَلَمُوا وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ». دابر، یعنی ریشه کندن. اینها علف هرز بودند، قرآن می گوید: اینها علف هرز بودند، «فَقُطِعَ دابِرُ الْقَوْمِ الَّذينَ ظَلَمُوا».َ پس اینجا یک کیفیتی در کار است که با کمیت سر و کار ندارد و آن کیفیت کمال انسان است و کمال انسان در مقام فقر است. اگر مراجعه کردید به ادعیه، چیزی غیر از این را پیدا کردید بفرمایید. ادعیه غیر از این نیست، همه جا اظهار فقر شده است. مقام فقر چیست؟ مقام فقر همان مقام توحید است. مقام فقر؛ یعنی اینکه به اینجا برسد که ببیند هیچ چیزی در درون خودش و خارج از خودش، از آنِ خودش نیست. جایگاه شیطان هم همین جاست. شیطان کارش این است که بگوید -این فرمایش حضرت علامه است در المیزان- ایشان می‌فرماید که شیطان گر چه کارهای متعددی می‌کند، ولی یک کار اساسی می‌کند و آن کار اساسی این است که می‌گوید: تو مستقلی، کل عالم دور تو هم مستقل‌اند! در حالی‌که دستورات انبیاء، یک دستور اساسی دارد که جمیع دستورات فرعی به این دستور اساسی بر می‌گردد که آن محور قرآن و توحید است. همان توحید که می‌خواهد بگوید: نه تو مستقلی، نه عالم دورِ تو؛ در پیچ و خم زندگی و حوادث و ماجراهایی هم که اتفاق می‌افتد، همه حوداث این‌طوری است. آقای قاضی فرموده است: این یک مقامی است که انسان باید احساسش کند. بعد ایشان فرموده است: اگر کسی این مقام را احساس کرد، از جمیع آنچه که در دنیاست، از دنیا و مافیها، احساس این مقام برایش لذت‌بخش‌تر است. حالا این چطوری می‌شود؟ آن احساسی است که دیگر نمی شود بیان کرد. چون کسی که خودش چشیده است، این جوری فرموده است! 📚 بخشی از بیانات آقای 🔗 http://eksir.org/ 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را در پیام‌رسان بله دنبال کنید: https://ble.ir/allaamehwisdom
زندگی با امام.mp3
1.25M
🔶 زندگی با امام علیه‌السلام امام حسین(ع) همین الان با ما وحدت دارد؛ امام مثل نفس و روح ماست، و ما نسبت به امام مثل بدن نسبت به روح هستیم. 📂 بخشی از بیانات آقای 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید: 🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom شرح چهل حدیث امام خمینی ره | حدیث ششم | جلسه ششم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/OSLCu شرح چهل حدیث امام خمینی ره | حدیث ششم | جلسه هفتم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/G4xlB شرح چهل حدیث امام خمینی ره | حدیث ششم | جلسه هشتم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/EHWcJ شرح صحیفه سجادیه | دعای سوم | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/KdZh7 شرح صحیفه سجادیه | دعای سوم | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/x6nHf شرح صحیفه سجادیه | دعای سوم | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/SXmW6 شرح صحیفه سجادیه | دعای سوم | جلسه چهارم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/HzJeW شرح صحیفه سجادیه | دعای سوم | جلسه پنجم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/LiYZX شرح صحیفه سجادیه | دعای سوم | جلسه ششم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/40OkE بیان سه حدیث شریف از امام جواد علیه السّلام | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/KAc02 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🔶 حقیقت زیارت اربعین (۱) زیارت اربعین که از شاخصه‌های مؤمن است، یک جنبه بین‌المللی و جهانی دارد، از باب توجه دادن به جایگاه شیعه و معصومین(علیهم‌السلام) به خصوص امام حسین(علیه‌السلام) و اینکه ایشان یک حقیقت زنده است؛ و هر چه زمان می‌گذرد، بشریت به ظهور نزدیک می‌شود و این راهپیمایی از علائم ظهور است. در رابطه با اینکه انسان چه جوری در این اربعین استفاده بکند، اربعین و غیر اربعین ندارد. مؤمن به دنبال معرفت بیشتر نسبت به امام است. از آقای بهجت پرسیدند و ایشان هم قاعدتا از روایت استنباط کرده بودند، که کی می‌شود خدمت امام زمان سلام‌الله‌ علیها مشرف شد؟ ایشان هم فرمودند موقعی که رسیدن و نرسیدن یکی باشد. آن وقتی که خدمت امام هم برسی، وظیفه‌ات همان است که قبلش بوده، و بعدش هست. این‌قدر تشخیص وظیفه مشکل است، که به تعبیر ایشان کمر اولیای خدا در تشخیص وظیفه شکست است. مهم این است که انسان بداند که رضایت امام در چیست! حرکت حقیقی اربعین، حرکت به سوی امام است. معرفت امام و معرفت به منویات امام «المسارعین الیه فی قضا حوائجه» آن کسی که به سوی شناخت امام می‌رود، و به سوی شناخت منویات امام می‌رود؛ او در حال حرکت به سوی امام و اربعین حقیقی است، و رونده‌ی حقیقی اوست. «ما تقدم من ذنبه و ما تأخر»(پيامبر اکرم، الوافي، جلد۵، صفحه۱۰۶۸) چه فرج زود باشد، چه فرج دیر باشد، او به سوی امام می‌رود؛ این تعبیری که از خود معصوم سلام‌الله علیه است. انسان در روز اربعین به اعتبار اینکه از شاخصه‌های مؤمن هست، به طرف کربلا مشرف می‌شود؛ ولی برای ما شاخص مشخص کردند، اهل‌بیت فرمودند که اگر کسی سه سال چهار سال نرود، مثلا سال پنجم باشد و امکان رفتنش هم باشد، سهولت در رفتن باشد ولی نرود، به ما اهل‌بیت جفا کرده است. چون تجلی خداست؛ به سوی او نرفتن یعنی به سوی خدا نرفتن؛ او را نخواستن یعنی خدا را نخواستن. نکته‌ی مهم این است که حقیقت امام حسین -نه امام زمان، خودِ امام حسین- شخصِ امام حسین سلام‌الله علیه، زنده است؛ ولو به حسب ظاهر شهید شده، و به حسب ظاهر زیر پای آن حیوانات رفته، و مدفن‌شان در کربلاست؛ ولی حقیقت امامت، حقیقت زنده است؛ و حقیقت شمر و حقیقت یزید و حقیقت معاویه زنده است. همین الان که دارم صحبت می‌کنم، -همین الان را به اقتضای زمان عرض می‌کنم- همان التهاب هست؛ یعنی همین الان شمر می‌خواهد شرایطی فراهم بشود، زنده بشود، و امام عصر خودش را بکشد. هر امامی، در هر عصری که باشد. همین الان امام حسین سلام‌الله علیه کأنّه می‌خواهد که دوباره بیاید در این عالم ماده، و دوباره زیر دست و پا برود، دوباره خودش را فدا بکند. اینکه هر چقدر به روز عاشورا و ظهر عاشورا نزدیک‌تر می‌شویم، التهابی در قلوب مؤمنین به وجود می‌آید که «لاَ تَبْرُدُ أَبَداً»، هیچ وقت برودت پیدا نمی‌کند(سرد نمی‌شود)؛ چون حقیقت دارد. ادامه دارد ... 📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🔶 حقیقت زیارت اربعین (۲) امام یک حقیقت زنده است؛ امام حسین را عرض می‌کنم، نه امام زمان که هم زنده ظاهری هست، هم زنده حقیقی. پیغمبر اکرم، حضرت زهرا، امیرالمؤمنین، یک حقیقت زنده هستند. مظهر حیّ الهی هستند؛ و الان هم در آن عالم، هویت‌شان همان هویتی است که در این عالم بوده است. روز عاشورا روز اوج فداکاری است؛ پس همان التهاب در وجودشان هست. این که شیعیان و مؤمنین دعوت شدند به ظهور، و رفتن به سوی ظهور ... نه اینکه مداحی بخوانیم؛ من نمی‌گویم این‌ها نباشد، این‌ها سر جای خودش؛ طعام باشد، مداحی باشد، مجالس باشد، اربعین باشد، همه جای خودش؛ ولی غرض این‌ها نیست، و با این‌ها غرض تأمین نمی‌شود. شاید بعضاً با این جلسات و با این سخنرانی‌ها و با این مجالسِ مداحی، غربت حضرت بیشتر هم بشود. حجاب بین ما و بین امام علیه‌السلام غلیظ‌تر هم بشود. تا موقعی که ظهور محقق نشود، نمی‌توانیم در رکاب باشیم؛ حتی اگر در رکاب باشیم، نمی‌توانیم عاشقانه شهید بشویم؛ «اَلْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ طَائِعاً غَيْرَ مُكْرَهٍ»(زیارت امام‌زمان بعد از نماز صبح)، شهید می‌شود در رکاب حضرت، ولی اکراه دارد؛ حواسش نیست، دلش نیست، چون در طول زندگی‌اش با امام زندگی نکرده است؛ در طول زندگی‌اش با قرآن و ادعیه و روایات، و وجود امام مأنوس نبوده است. در روز اربعین انسان وظیفه‌ دارد که التزام ظاهری داشته باشد، به اینکه از خانه بیرون برود، حرم مشرف بشود، پیاده‌‌روی جمکران مشرف بشود، حضرت عبدالعظیم مشرف بشود، مشهد برود؛ ولی گاهی یک نفر فکر ریشه‌ای می‌کند، می‌رود یک قدم به سمت اصل مطلب بر می‌دارد؛ ولو به حسب ظاهر گریه نکند، ولو به حسب ظاهر در فلان مجلس شرکت نکند، ولو به حسب ظاهر اشکی نریزد؛ چون اصل این است که راهپیمایی اربعین در وجود ما شکل بگیرد، و ما جزء روندگان بسوی اربعین باشیم، و این با معرفت امام به دست می‌آید. هر کس به اندازه نگاه خودش، و به اندازه اعتقاد خودش، از عملکردها سود می‌برد. امکان دارد یکی مثل علامه طباطبایی باشد، که خیلی از مجالس نرفتند یا شاید یک بار هم راهپیمایی اربعین نرفتند؛ -گرچه یکی از بزرگان شاید خواب دیدند، گفتند که چطور به این مقام رسیدی؟ فرمودند از گریه بر سیدالشهداء علیه‌السلام- ولی یک کاری انجام دادند که آن کارشان، نسبت به این راهپیمایی بسیار بسیار با ارزش‌تر هست. آنچه اهمیت دارد این است که امامت وجود خودمان را بشناسیم، که سرشار از اسماء و صفات حق تعالی است؛ و قبولِ ولایت اهل‌بیت عصمت و طهارت، که کأنّه بالفعل همه‌ی این‌ها را در وجود ما تعبیه کردند و به ودیعه گذاشتند، تا امام درون خودمان را بشناسیم، و به دنبال احیاء و اقامه‌ی امامت درون خودمان باشیم. 📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید: 🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom شرح و تفسیر سوره مبارکه قریش | استاد مجاهدی | جلسه اول https://aparat.com/v/oSp3H شرح و تفسیر سوره مبارکه قریش | استاد مجاهدی | جلسه دوم https://aparat.com/v/phd63 شرح و تفسیر سوره مبارکه کوثر | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/FaLTs شرح و تفسیر سوره مبارکه ماعون | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/1cNSY شرح صحیفه سجادیه | دعای چهارم | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/vP9m2 شرح صحیفه سجادیه | دعای چهارم | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/cEHY5 شرح صحیفه سجادیه | دعای چهارم | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/iSnQI شرح صحیفه سجادیه | دعای چهارم | جلسه چهارم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/SBg9Z شرح چهل حدیث امام خمینی ره | حدیث ششم | جلسه نهم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/zAhML شرح چهل حدیث امام خمینی ره | حدیث ششم | جلسه دهم | استاد مجاهدی (معجزه اربعین حسینی) https://aparat.com/v/xypdh 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🔶 حدیث ششم از کتاب چهل حدیث، اثر ماندگار حضرت امام‌ خمینی قدس‌سره به موضوع محبت دنیا و آثار عجیب ترک محبت دنیا پرداخته است؛ استاد با توجه به مضمون این حدیث اشاره‌ای به ابعاد تازه‌ای از زندگی حضرت علامه طباطبایی رحمت‌الله علیه کرده و به مجاهدت‌های علمی ایشان که در نهایتِ سختیِ معیشت نزدیک به هجده ساعت در روز به جهاد علمی مشغول بودند، پرداخته و به برخی از حالات روحانی آن عبد صالح خدا که جامع بسیاری از کمالات علمی و نفسانی بودند توجه می‌دهند: 🔗 https://www.aparat.com/v/LXH5p 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را در آپارات دنبال کنید: https://www.aparat.com/allaamehwisdom